نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب فیلم Manchester by the Sea | داستان زندگی سخت لی چندلر

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Manchester by the Sea با نقش‌آفرینی هنرمندانه کیسی افلک خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

پس از تماشای فیلم Manchester by the Sea از خودتان خواهید پرسید که آیا تابه‌حال کسی در سینما تااین‌اندازه مشکلات ریز و درشت را تحمل کرده است؟ شخصیت لی چندلر با نقش‌آفرینی مثال‌زدنی کیسی افلک یکی از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که پس از تماشای این فیلم تا مد‌ت‌ها در خاطر شما باقی خواهد ماند. ساخته کنت لونرگان باور کنید یا خیر با داستان به‌ظاهر ساده خود می‌تواند هر بیننده‌ای را تا مرز افسردگی پیش ببرد. داستانی که زندگی شخصیت لی را به‌تصویر می‌کشد و دست‌وپنجه نرم کردن همیشگی او با مشکلات بسیار سخت زندگی.

فیلم Manchester by the Sea در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی مت دیمون و کیمبرلی استوارت توسط استودیو آمازون با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با ۹ میلیون دلار تولید شد و پس از اکران توانست به فروش بسیار خوب ۸۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. فیلمی که موفقیت‌های بسیار زیادی به‌دست آورد که در ادامه مقاله به‌طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. در این مقاله تصمیم گرفتیم نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم Manchester by the Sea؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان این فیلم را برای شما اسپویل کند»

لی چندلر درحال ماهی‌گیری در فیلم manchester by the sea

۱- از ایده فیلم تا احتمال حضور جان کرازینسکی و مت دیمون

همان‌طور که حتما اطلاع دارید کنسل شدن حضور برخی بازیگران در یک فیلم یا سریال به امری طبیعی تبدیل شده و در بیشتر آثار سینمایی و تلویزیونی شاهد رخ دادن آن هستیم. موضوعی که برای انتخاب بازیگران فیلم Manchester by the Sea نیز صدق می‌کند. مت دیمون، بازیگران بسیار محبوب آمریکایی و تهیه‌کننده این فیلم سینمایی رابطه نزدیکی با خانواده افلک دارد. او به‌همراه برادر بزرگ‌تر کیسی یعنی بن افلک فیلم فراموش‌نشدنی Good Will Hunting را در دهه ۹۰ میلادی تهیه و اکران کردند و از همان زمان با یکدیگر رابطه‌ای دوستانه دارند.

همین موضوع باعث شد تا مت دیمون از کیسی افلک دعوت کند تا برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت اصلی این فیلم آزمون بازیگری دهد. اجازه دهید کمی به عقب‌تر برگردیم. طبق گزارش رسانه Rolling Stone جان کرازینسکی و مت دیمون به‌طور مشترک روی داستانی درباره یک کارگر ساده کار می‌کردند که گذشته‌ای بسیار تاریک داشته است و مشکلات زندگی یکی پس از دیگری روی سر او آوار می‌شوند. این دو نفر ایده خودشان را نزد کنت لونرگان، نویسنده و کارگردان آمریکایی بردند و مت دیمون پیشنهاد کارگردانی این داستان را همان جا به لونرگان ارائه کرد.

کنت لونرگان طی چند سال ایده جان کرازینسکی و مت دیمون را پردازش و آن را تبدیل به فیلم‌نامه‌ای کرد که ما نهایتا آن را تماشا کردیم. بااین‌حال جان کرازینسکی به‌خاطر حضور در مراحل ساخت فیلم یک مکان ساکت در مراحل ساخت این فیلم حضور نداشت و به‌همین‌دلیل از آمدن اسمش درمیان اسامی سازندگان این فیلم به‌طور شخصی صرف‌نظر کرد.

پس از آماده شدن فیلم‌نامه توسط کنت لونرگان، او و مت دیمون درباره بازیگران این فیلم صحبت کردند و مت دیمون درابتدا قصد داشت تا خودش وظیفه نقش‌آفرینی در نقش لی چندلر را برعهده بگیرد ولی در آن زمان آماده حضور در چنین نقشی نبود و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این نقش را به کیسی افلک پیشنهاد کرد. کیسی افلک در یک مصاحبه با رسانه The Boston Globe درباره حضور او در این فیلم به‌جای مت دیمون به شوخی گفت: «اگر مت دیمون در یک فیلم حضور ندارد پس مطمئن باشید فیلم خوبی خواهید دید».

کایل چندلر و کیسی افلک در فیلم manchester by the sea

۲- نقش‌آفرینی فوق‌العاده بازیگران

شاید در نگاه اول پیش خودمان بگوییم که فیلم Manchester by the Sea یک فیلم ساده به‌شمار می‌رود و بازیگران کار سختی برای نقش‌آفرینی در آن پیش روی نخواهند داشت. اگر مثل من در نگاه اول اینگونه فکر می‌کردید پس مثل من سخت در اشتباه بودید. این فیلم پر شده از بحث‌ها و جدل‌های ریز و درشت میان شخصیت‌های مختلف و همه این بحث‌ها حاوی دیالوگ‌های هستند که شخصیت‌ها باید درمیان دیالوگ‌های یک شخصیت دیگر بر زبان بیاورد. باور کنید این موضوع اصلا و ابدا کار آسانی نیست.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که نقش‌آفرینی بازیگران این فیلم و سکانس‌های مربوط‌به بحث‌های آن‌ها تااین‌اندازه واقعی به‌تصویر کشیده شده مربوط می‌شود به تصمیم بسیار جالب کنت لونرگان، نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی. قبل از مراحل فیلم‌برداری هر سکانس بازیگران حاضر در آن دور یک میز جمع می‌شدند و دیالوگ‌های خودشان را با یکدیگر تمرین می‌کردند. کاری که به‌هیچ‌وجه در مراحل ساخت یک فیلم سینمایی مرسوم نیست و همیشه آن را در مراحل ساخت سریال‌های تلویزیونی دیده بودیم. به‌این‌ترتیب بازیگران متوجه می‌شوند که دقیقا در چه زمانی باید دیالوگ‌های خود را به زبان بیاورند.

یکی دیگر از تصمیم‌های بسیار جالب کنت لونرگان به نحوه نوشتن فیلم‌نامه توسط او مربوط می‌شد. برخلاف تمام فیلم‌نامه‌ها که دیالوگ‌های آن از یک طرف صفحه شروع می‌شوند و تا سمت دیگر صفحه می‌روند، دیالوگ‌های حاضر در فیلم‌نامه این فیلم تنها تا وسط صفحه نوشته می‌شدند و سپس به خط بعدی می‌رفتند و دیالوگ‌های شخصیت دیگر حاضر در آن سکانس درمقابل دیالوگ‌های نفر قبلی نوشته می‌شد.

به‌این‌ترتیب که دقیقا پس از یکی از کلمات یک جمله از شخصیت اول، شخصیت دوم باید در آن بحث جواب او را می‌داد و دیالوگ او دقیقا در جلوی دیالوگ شخصیت اول نوشته شده بود و پس از آن دیالوگ‌ها همین‌طور یکی یکی و در مقابل هم تا پایین صفحه نوشته شده بودند تا بازیگران متوجه شوند دقیقا پس از گفتن کدام کلمه توسط دیگر شخصیت حاضر در آن سکانس باید صحبت کنند و دیالوگ خودشان را بگویند. تصمیمی بسیار نامرسوم که البته نتیجه فوق‌العاده‌ای در پی داشت.

کیسی افلک و لوکاس هجز در فیلم manchester by the sea

۳- محل فیلم‌برداری

بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در این روزها خیلی راحت در یک استودیوی مجهز فیلم‌برداری می‌شوند یا نهایتا در یک مکان شبیه به مکانی که روند داستان در آن جریان دارد ضبط می‌شوند. موضوعی که در ساخت فیلم Manchester by the Sea موبه‌مو رعایت شد و تمام تصاویر فیلم دقیقا در همان مکانی فیلم‌برداری شده‌اند که فیلم در آن‌ها جریان دارد.

همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی به‌شمار می‌رود که این فیلم سینمایی تااین‌اندازه واقع‌گرایانه به‌نظر می‌رسد و تااین‌اندازه می‌توان با واقعی بودن آن ارتباط برقرار کرد. تک‌تک مغازه‌ها، کوچه‌ها، مدرسه، بندرگاه، همه و همه تصاویر مربوط‌به هرکدام از قسمت‌های فیلم به‌طور واقعی در همان مکان در همان شهر به‌تصویر کشیده شده‌اند. موضوعی که نه‌تنها به‌ندرت که شاید هیچوقت در سینما شاهد رخ دادن آن نباشیم.

شخصیت‌های اصلی فیلم manchester by the sea در مراسم خاکسپاری

۴- سکانس خاکسپاری شخصیت جوزف چندلر

در مورد قبلی درباره واقعی بودن تمام مکان‌های این فیلم صحبت کردیم و طبیعتا مکانی که مراسم خاکسپاری شخصیت جوزف چندلر در آن انجام شد، یک گورستان واقعی به‌شمار می‌رفت. نه‌تنها آن مکان واقعی بود که افراد حاضر در آن سکانس نیز افرادی تلقی می‌شوند که واقعا حرفه آن‌ها همین است. این مراسم خاکسپاری در گورستانی به قدمت ۱۰۰ سال در همان شهری که داستان فیلم در آن جریان داشت، انجام و به‌تصویر کشیده شد. مسئول برگزاری این مراسم خاکسپاری فردی به نام کوین گروندین بود. شخصی که تا آن زمان به‌مدت ۳۰ سال مسئولیت برگزاری مراسم‌های خاکسپاری را در آن مکان برعهده داشت و به‌طور واقعی این مراسم را در آن زمان از مراحل ساخت فیلم اجرا کرد.

بی‌دلیل نیست که در زمان تماشای فیلم Manchester by the Sea تااین‌اندازه همه چی واقعی به‌نظر می‌رسد. همین واقعی بودن مراسم خاکسپاری باعث شد تا یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های فیلم به‌طور کاملا فی‌البداهه شکل بگیرد. در زمان فیلم‌برداری این سکانس کیسی افلک به‌طور واقعی گریه می‌کند چراکه به‌خاطر میزان واقع‌گرایانه بودن این سکانس یاد مراسم خاکسپاری یکی از افراد نزدیک به خودش افتاده بود. این ناراحتی کیسی افلک باعث شد تا شخصیت لی چندلر با نقش‌آفرینی او را در حالتی تماشا کنیم که گویا درحال گریه کردن است.

طبق صحبت‌های کنت لونرگان در این سکانس برای شخصیت لی یک دیالوگ کوتاه درنظر گرفته شده بود که به‌صورت فی‌البداهه توسط کیسی افلک به زبان آورده نشد و تصاویر این سکانس در همان برداشت اول تهیه و ضبط شدند و لونرگان نیز همان تصاویر را بدون ذره‌ای تغییر در نسخه نهایی و اکران شده فیلم قرار داد. لونرگان بعدها درباره این سکانس گفت که درمیان تمام لحظات این فیلم، این سکانس برای او ارزشمندترین و ناب‌ترین سکانس آن به‌شمار می‌رود.

شخصیت های اصلی فیلم manchester by the sea سوار بر یک قایق ماهی‌گیری

۵- پایان‌بندی متفاوت نسبت‌به نسخه ابتدایی

بسیاری از فیلم‌های مهم در تاریخ سینما پایان‌بندی متفاوتی را نسبت‌به فیلم‌نامه ابتدایی تجربه کردند و این امکان وجود داشت تا فیلم‌هایی مانند تایتانیک را با پایانی کاملا متفاوت نسبت‌به نسخه اکران شده تماشا می‌کردیم. بااین‌حال این موضوع برای پایان‌بندی فیلم Manchester by the Sea نیز صدق می‌کند و کارگردان این فیلم سینمایی یعنی کنت لونرگان در فیلم‌نامه ابتدایی پایان‌بندی متفاوتی را برای آن ترسیم کرده بود که با نسخه نهایی و اکران شده تفاوت زیادی داشت.

لونرگان قصد داشت در پایان این فیلم در یک سکانس کوتاه شخصیت‌های لی چندلر و همسر سابق او یعنی رندی به‌همراه کودک تازه به‌دنیا آمده رندی را روی قایق خانوادگی چندلر نشان دهد که سرانجام پس از کش و قوس‌های وحشتناک در زندگی بار دیگر درکنار هم زندگی می‌کنند. در صورت رخ دادن این اتفاق می‌توانستیم حداقل یک اتفاق خوشحال‌کننده را برای شخصیت لی مشاهده کنیم ولی این پایان‌بندی به سرانجام نرسید و شخصیت لی هم تنها چیزی که در این فیلم تجربه کرد مشکلات بود و مشکلات.

البته کنت لونرگان از به‌تصویر کشیدن این پایان‌بندی متفاوت پشیمان نشد، بلکه دلیل بسیار ساده‌تر و البته مضحک‌تری وجود دارد که چرا این پایان‌بندی راهی به فیلم پیدا نکرد. همان‌طور که می‌دانید بودجه ساخت این فیلم بسیار محدود بود و مبلغی نزدیک به ۹ میلیون دلار برای ساخت این فیلم درنظر گرفته شده بود. به‌همین‌دلیل در آن زمان بودجه کافی برای تصویربرداری آن سکانس روی دریا دردسترس قرار نداشت و تنها به‌دلایل مالی تصویربرداری آن پایان‌بندیِ متفاوت صورت نگرفت. بااین‌حال کنت لونرگان و سایر سازندگان با همان پایان‌بندی نهایی نیز مشکلی نداشتند و آن را مناسب می‌دانستند. شخصیت لی نه‌تنها در فیلم با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد که این شخصیت به‌خاطر مشکلات مالی از یک پایان‌بندی کمی خوشحال‌کننده نیز محروم شد.

کیسی افلک در نقش لی چندلر در فیلم manchester by the sea

۶- موفقیت‌های چشمگیر این فیلم

فیلم Manchester by the Sea با اینکه به‌عنوان یک فیلم کم‌هزینه اکران شد ولی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد که بسیاری از فیلم‌های بزرگ و بسیار پرهزینه حتی به نزدیکی آن هم نرسید‌ه‌اند. کنت لونرگان برای نوشتن فیلم‌نامه این فیلم سینمایی توانست جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را به‌دست آورد و همچنین کیسی افلک در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد این جایزه ارزشمند را به خودش اختصاص داد. این فیلم در چهار بخش دیگر از جمله در بخش بهترین فیلم سال نامزد کسب جایزه اسکار شد که در این چهار بخش دستش از این جایزه کوتاه ماند.

نکته بسیار جالب درباره موفقیت‌های این فیلم به این موضوع مربوط می‌شود که این فیلم توسط استودیو آمازون منتشر شد و نخستین فیلمی در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که توسط یک شرکت استریم‌محور منتشر می‌شود و در بخش بهترین فیلم سال نامزد کسب جایزه اسکار لقب می‌گیرد. البته این فیلم درابتدا روی پرده‌های سینما رفت و توانست فروش فوق‌العاده ۸۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند که فروشی بسیار عالی به‌حساب می‌آید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Manchester by the Sea چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده