نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

حقایق جالب فیلم Her | رابطه میان بشر و یک سیستم عامل

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Her یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های واکین فینیکس و یکی از فیلم‌های محبوب دهه گذشته سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

رابطه میان انسان و ربات‌ها، کامپیوترها و درکل وسایل ساخت بشر همیشه از سوژه‌های محبوب فیلم‌سازها به‌شمار می‌رفته است. فیلم Her به کارگردانی اسپایک جونز پا را یک قدم فراتر گذاشته و با نشان دادن رابطه‌ای عاطفی میان بشر و یک کامپیوتر از آینده‌ای صحبت کرده که شاید خیلی از آن دور نباشیم و حتی شاید به آن رسیده باشیم. موضوعی که افراد یک جامعه را به‌جای برقراری ارتباط با یکدیگر به برقراری ارتباط با یک کامپیوتر یا به عبارتی بهتر با یک سیستم‌عامل سوق می‌دهد.

فیلم Her با ظرافت کامل و با هنرنمایی مثال‌زدنی واکین فینیکس به‌قدری زیبا این موضوع را به‌تصویر می‌کشد که گویا قرار نیست شاهد فیلمی علمی تخیلی باشیم و گویا در دل یک داستان کاملا واقعی قدم می‌زنیم. این فیلم در سال ۲۰۱۳ به تهیه‌کنندگی مگان آلیسون و اسپایک جونز توسط استودیو Annapurna Pictures با بودجه‌ای ۲۳ میلیون دلاری تولید و توسط برادران وارنر در سراسر جهان اکران شد. بااینکه فروش این فیلم از مرز ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت ولی بدون اغراق یکی از بهترین فیلم‌های دهه گذشته به‌حساب می‌آید و قطعا یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های واکین فینیکس، بازیگر محبوب آمریکایی خواهد بود. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم Her؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Her را برای شما اسپویل کند»

شخصیت تئودور در فیلم Her درحال نگاه کردن به سیستم خود

۱- از ایده تا ساخت

به احتمال بسیار زیاد در زمان اکران فیلم Her افراد زیادی اسپایک جونز را نمی‌شناختند و این فیلم برای این کارگردان آمریکایی به یک سکوی پرتاب بسیار بزرگ تبدیل شد. میان آخرین فیلم کارگردانی شده توسط جونز یعنی فیلم Where the Wild Things Are تا کارگردانی فیلم Her توسط او حدود ۵ سال فاصله وجود دارد که این کارگردان در این بازه زمانی روی پروژه‌های کوچک و بزرگی مشغول کار بوده است. در این زمان او فیلم‌های کوتاه بسیار خوب و تاثیرگذاری را کارگردانی کرده که می‌توانیم درمیان آن‌ها به فیلم‌هایی مانند I'm Here و Scenes From the Suburbs اشاره کنیم.

طبق صحبت‌های اسپایک جونز داستان فیلم کوتاه I'm Here و مراحل ساخت آن بزرگ‌ترین منبع الهام او برای نوشتن داستان فیلم Her به‌شمار می‌روند. همچنین او قبل از فیلم کوتاه I'm Here فیلم کوتاه دیگری را کارگردانی کرده بود درباره دوستی انسان‌ها و ربات‌ها که داستانش شباهت زیادی به داستان فیلم Her دارد. داستان این فیلم بسیار کوتاه و همچنین مراحل ساخت فیلم کوتاه I'm Here باعث شدند تا ایده داستان فیلم Her در ذهن او شکل بگیرد و او تمام تلاش خودش را به‌کار گرفت تا این داستان را به بهترین شکل ممکن به‌تصویر بکشد.

یکی دیگر از انگیزه‌های اسپایک جونز در ساخت فیلم Her به رابطه دوستانه او و چارلی کافمن مربوط می‌شود. جونز از میان نمایش‌نامه‌های کافمن سه فیلم سینمایی از جمله فیلم بسیار جذاب Being John Malkovich را کارگردانی کرده است. این فیلم همچنین نخستین فیلم بلند کارگردانی شده توسط جونز به‌شمار می‌رود. اسپایک جونز بااینکه در مراحل ساخت Synecdoche, New York حضور نداشت ولی در مصاحبه‌ای گفته بود که چارلی کافمن در زمان کارگردانی این فیلم چگونه تلاش می‌کرد بهترینِ خودش باشد و او هم برای فیلم Her از این خصوصیت اخلاقی کافمن استفاده کرده است تا بتواند تمام ایده‌های خوب خودش را در این فیلم جای دهد.

واکین فینیکس و امی آدامز در فیلم Her

۲- حضور واکین فینیکس و نقش‌آفرینی او در فیلم Her

واکین فینیکس را به‌راحتی نه‌تنها می‌توانیم یکی از بهترین بازیگران نسل خودش در سینما بدانیم که می‌توانیم او را درمیان بازیگران درخشان سینما در تمام ادوار قلمداد کنیم. بازیگری که به‌خاطر تصمیم‌های درست خودش برای حضور در فیلم‌هایی مناسب توانسته تااین‌اندازه درخشان ظاهر شود. از حضور در فیلم به‌یادماندنی Gladiator گرفته تا فیلم Joker می‌توانیم تصمیمات درست فینیکس برای حرفه بازیگری او را ببینیم. بااین‌حال این شرایط برای فیلم Her متفاوت بود و قبل از اینکه واکین فینیکس با حضور در این فیلم موافقت کند اسپایک جونز تنها و تنها او را برای نقش تئودور درنظر داشت و البته پیشنهاد جونز نیز با موافقت فینیکس همراه شد.

نکته جالب درباره حضور واکین فینیکس در این فیلم به نخستین دیدار او و اسپایک جونز مربوط می‌شود. در سال ۲۰۰۲ اسپایک جونز وظیفه کارگردانی فیلم Adaptation را برعهده داشت و یکی از بازیگران مدنظر او برای شخصیت اصلی این فیلم کسی نبود به جز واکین فینیکس. خود فینیکس نیز از داستان آن فیلم خوشش می‌آمد اما درنهایت تیم انتخاب بازیگران فیلم Adaptation تصمیم گرفتند آن نقش را به کریس کوپر بسپارند. اسپایک جونز در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که هیچوقت آزمون بازیگری فینیکس را فراموش نکرده و تکنیک‌های بازیگری فینیکس همیشه در ذهنش باقی مانده تا اینکه پس از گذشت یک دهه برای نقش تئودور تنها او را مدنظر داشته است.

از داستان‌ها حضور واکین فینیکس در فیلم Her که عبور کنیم به نکات جالب مربوط‌به نقش‌آفرینی او در این فیلم می‌رسیم. واکین فینیکس را همیشه برای تعهد فوق‌العاده او نسبت‌به نقش‌هایش می‌شناسیم که همیشه تلاش زیادی می‌کند تا وظیفه خودش را در آن نقش به بهترین نحو انجام دهد.

تئودور: «این حس فوق‌العاده‌ایه که زندگیت رو با یک نفر دیگه که دوستش داری، شریک بشی»

در اقدامی بسیار جالب، اسپایک جونز کارگردان فیلم Her تصمیم گرفت تا در مراحل فیلم‌برداری این فیلم هر روز سه الی چهار ساعت واکین فینیکس به‌همراه امی آدامز در یک اتاق کوچک قرار بگیرند و هیچکس غیر از این ۲ نفر حق وارد شدن به آن اتاق را نداشت. این اقدام اسپایک جونز به‌این‌دلیل بود که قصد داشت این ۲ بازیگر یکدیگر را بهتر بشناسند و درک بهتری از یکدیگر پیدا کنند. این تصمیمِ شاید عجیب نتیجه بسیار خوبی در پی داشت و کمیستری خوب میان فینیکس و آدامز در این فیلم به‌خوبی قابل درک است. این ۲ بازیگر بعد از اکران فیلم به دوستانی بسیار نزدیک تبدیل شدند و این موضوع را برای همیشه مدیون اسپایک جونز هستند.

شخصیت تئودور با بازی واکین فینیکس در فیلم Her

۳- براساس داستانی واقعی

منظورمان از داستانی واقعی این نیست که یک نفر واقعا عاشق یک سیستم‌عامل شده باشد. البته در دنیای امروز همه‌چیز ممکن است ولی خب در این مورد منظور ما این نیست. فیلم Her داستانی را به‌تصویر می‌کشد که بشر می‌تواند با یک کامپیوتر و سیستم‌عامل دوست شود و حتی عاشق یکدیگر شوند. این فیلم بااینکه دنیای احتمالی آینده را نشان می‌دهد ولی برای کارگردان آن یعنی آقای اسپایک جونز پروژه‌ای بسیار خصوصی‌تر به‌شمار می‌رود که شاید خیلی‌ها از آن اطلاعی نداشته باشند.

در اوایل قرن جدید این کارگردان آمریکایی روزهای سختی را در زندگی شخصی خود سپری می‌کرد و مراحل طلاق او از همسر سرشناسش یعنی سوفیا کاپولا در آن زمان در جریان بود. دادگاه طلاق این دو فیلم‌ساز آمریکایی به‌طور کامل توسط رسانه‌ها پوشش داده می‌شد و به‌همین‌دلیل اسپایک جونز در آن زمان فشار روحی زیادی را تحمل می‌کرد.

او در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفت که طلاق شخصیت تئودور از همسرش در فیلم Her آینه‌ای تمام‌نما به‌شمار می‌رود از آنچه در آن دوران بر او گذشته است. زندگی خوبی که داشته و پس از جدا شدن از همسر خود مشکلات روحی زیادی را پشت‌سر گذاشته است. دقیقا مانند داستان تئودور که همین مسیر را در فیلم Her طی می‌کند. اسپایک جونز با این قسمت از داستان شخصیت تئودور قصد داشت تا تصویری از زندگی شخصی خودش در آن زمان را به‌تصویر بکشد و به‌همین‌دلیل پروژه ساخت فیلم Her از آنچه تصور می‌کنیم برای این کارگردان پروژه‌ شخصی بزرگ‌تری حساب می‌شود.

نمایی از ساختمان‌های فیلم Her و واکین فینیکس

۴- مراحل ساخت فیلم و استفاده از CGI

برای ساخت فیلمی مانند فیلم Her در نگاه نخست احتمالا فکر می‌کنیم که نیاز زیادی به استفاده از تکنولوژی CGI وجود ندارد و در عمل نیز این موضوع به همین شکل پیش رفت. فیلم‌هایی که قرار است شهرها را در آینده نشان دهند در این روزها خیلی راحت از تکنولوژی‌های CGI و تصاویر کامپیوتری استفاده می‌کنند که خب همه می‌دانیم که این تصمیم واقعی بودن فیلم‌ها را زیر سؤال می‌برد. در فیلم Her اسپایک جونز با تصمیماتی بسیار هوشمندانه بدون استفاده از تصاویر کامپیوتری این کار را انجام داده است.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از تصاویر فیلم همان‌طور که خیلی راحت می‌توان حدس زد، نتیجه استفاده از تصاویر کامپیوتری هستند؛ برای مثال همان ویدیوگیمی که شخصیت تئودور آن را بازی می‌کند با استفاده از تصاویر کامپیوتری خلق شده و نکته بسیار جالب درباره آن به این موضوع مربوط می‌شود که بچه سفید رنگی که سری دایره شکل دارد با صداپیشگی خود اسپایک جونز به‌تصویر درآمده است تا به این ترتیب کارگردان فیلم Her حضوری کوتاه در آن داشته باشد.

در یکی از سکانس‌های فیلم و زمانی‌که شخصیت تئودور درحال قدم زدن در محیط بیرون از ساختمان محل کارش دیده می‌شود، از کنار یک بدنه هواپیما عبور می‌کند که از سمت دماغه هواپیما روی زمین قرار گرفته است. این هواپیما با اینکه کاملا طبیعی و واقعی به‌نظر می‌رسد ولی توسط تکنولوژی CGI خلق شده و سازندگان فیلم از یک هواپیمای واقعی استفاده نکرده‌اند. این دو المان مهم‌ترین تصاویری هستند که در فیلم Her با کمک گرفتن از تصاویر کامپیوتری روی پرده رفته‌اند.

داستان فیلم Her در شهر لس‌آنجلس جریان دارد ولی شهری که در این فیلم می‌بینیم نسبت‌به لس‌آنجلس امروزی بسیار متفاوت‌تر به‌نظر می‌رسد. این موضوع هیچ ربطی به تصاویر کامپیوتری ندارد و فیلم‌برداری این سکانس‌ها در شهر شانگهای در کشور چین انجام شده است. شهری با آسمان‌خراش‌های زیاد که حال‌وهوای یک شهر آینده‌نگرانه در آمریکا را به خوبی به مخاطبان یک فیلم منتقل می‌کند و اسپایک جونز بسیار هوشمندانه از این شهر به‌عنوان آینده شهر لس‌آنجلس استفاده کرده است. اگر خیلی ریزبینانه به ساختمان‌های موجود در این فیلم نگاه کنید حتی می‌توانید تابلوهایی را ببینید که روی آن‌ها با زبان چینی عبارت‌های مختلفی نوشته شده است.

شخصیت تئودور و سیستم عامل او به نام سامانتا در فیلم Her

۵- شخصیت سامانتا

اصلا چرا نام سیستم‌عامل هوشمند آقای تئودور که به او علاقه زیادی داشت سامانتا بود؟ خب جواب این سؤال داستان جالبی دارد. درابتدا قرار بود وظیفه صداپیشگی شخصیت سامانتا برعهده سامانتا مورتون، بازیگر مجموعه جانوران شگفت‌انگیز قرار بگیرد و به‌همین‌دلیل سازندگان فیلم برای تشکر از او تصمیم گرفتند نام این شخصیت را به سامانتا تغییر دهند. چراکه تمام بازیگران این فیلم جلوی دوربین قرار داشتند به جز بازیگری که قرار بود صداپیشگی این سیستم‌عامل را انجام دهد. سامانتا مورتون به مدت چند ماه هر روز در محل فیلم‌برداری این فیلم حضور داشت و حتی تمام دیالوگ‌های این شخصیت کامپیوتری را نیز ضبط کرده بود.

سامانتا: «قلب مثل یک جعبه نیست که سریع پر بشه، هرچی بیشتر عشق بورزی اندازه اونم بزرگ‌تر می‌شه»

بااین‌حال پس از پایان مراحل فیلم‌برداری اسپایک جونز پس از تماشای فیلم احساس کرد که برای شخصیت سامانتا نیاز به صدایی دورگه‌تر دارد، صدایی که بم‌تر باشد و شباهت بیشتری به صدای یک کامپیوتر داشته باشد. به‌همین‌دلیل با گرفتن اجازه از سامانتا مورتون و پس از توافق با او پیشنهاد صداپیشگی این شخصیت را به اسکارلت جوهانسون داد و این بازیگر محبوب با این پیشنهاد موافقت کرد. دلیل این موضوع که نام این شخصیت سامانتا باقی ماند این بود که سازندگان این فیلم سینمایی و حتی خود اسکارلت جوهانسون قصد داشتند تا با این تصمیم تشکری هرچند کوچک از سامانتا مورتون کرده باشند. ضبط دوباره دیالوگ‌های شخصیت سامانتا توسط اسکارلت جوهانسون بیش از چهار ماه به طول انجامید.

شخصیت تئودور درحال لبخند زدن در شیشه در فیلم Her

۶- حضور استیون سودربرگ در مراحل تدوین فیلم

پس از پایان مراحل فیلم‌برداری فیلم Her کارگردان این فیلم یعنی اسپایک جونز با مشکل بسیار بزرگی مواجه شده بود. پس از تدوین ابتدایی، تماشای فیلم Her بیش از ۱۶۰ دقیقه یا به عبارتی بیش از ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان نیاز داشت و این موضوع اصلا و ابدا برای این فیلم مناسب نبود و حتی می‌توانست به یک دلیل مهم برای شکست آن تبدیل شود. اسپایک جونز به‌هیچ‌وجه نمی‌توانست تصمیم بگیرد کدام سکانس‌ها را می‌تواند از نسخه انتهایی فیلم حذف کند تا به روند اصلی داستان ضربه‌ای وارد نشود.

وی پس از مطرح کردن این مشکل با چند نفر از دوستان و همکارانش از سوی استیون سودربرگ، کارگردان فیلم Ocean’s Eleven پیشنهادی دریافت کرد که در آن سودربرگ به او گفته بود اگر تو مشکلی با این قضیه ندارد، می‌تواند نگاهی به آن نسخه از فیلم بیاندازد و او را کمک کند. سودربرگ پس از تنها ۲۴ ساعت یک نسخه تدوین‌شده از فیلم Her‍ را برای جونز فرستاد که مدت زمان فیلم به ۹۰ دقیقه کاهش پیدا کرده بود؛ بیش از یک ساعت کمتر از نسخه ابتدایی.

اسپایک جونز پس از تماشای تدوین‌های انجام شده توسط استیون سودربرگ به این نتیجه رسید نه نسخه ابتدایی خودش خیلی به درد می‌خورد و نه این نسخه که فیلم را زیاد از حد کوتاه کرده بود. بااین‌حال تدوین‌های انجام شده توسط سودربرگ کمک بسیار زیادی به اسپایک جونز کرد تا او متوجه شود با حذف کدام سکانس‌ها می‌تواند علاوه‌بر کوتاه‌تر کردن فیلم کاری کند که به داستان اصلی فیلم لطمه‌ای وارد نشود و در چند مصاحبه‌ تلویزیونی با اشاره به این موضوع به‌طور مستقیم از استیون سودربرگ تشکر کرد که با کمک‌های او توانست مدت زمان فیلم را حدودا به ۲ ساعت کاهش دهد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Her چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده