Punch Planet با الهام از بازی‌های مبارزه‌ای مشهور، سعی در ارائه تجربه‌ای هیجان‌انگیز دارد. اما آیا بازی در این کار موفق می‌شود؟ همراه بررسی بازی باشید.

بازی‌های سبک مبارزه‌ای، جزو آن دسته از آثاری هستند که باید مهارت بازیکن را مورد آزمایش قرار دهند. به‌عبارتی، بازی مبارزه‌ای موفق است که در طولانی مدت، جدا از ارائه محتویات جدید، به‌واسطه‌ی مکانیسم‌های گیم‌پلی و ویژگی‌های خود بتواند بازیکن را سرگرم و او را مدام مجبور به تمرین کند.

دراین‌میان، Street Fighter جزو آن دسته از مجموعه‌هایی است که از همان نسخه اول خود توانست ویژگی‌های مبارزه‌ای را ارائه دهد که بازیکن برای کسب مهارت در آن‌ها، مدام به تمرین مشغول شود و به رقابت با سایر بازیکن‌‌ها بپردازد. با گذر زمان و عرضه شدن نسخه‌های مختلف این مجموعه، ویژگی‌های گیم‌پلی بازی شکل کامل‌تری به خود گرفت و در نسخه چهارم به بهترین حالت ممکن رسید.

نبرد کاراکتر سگ در بازی Punch Planet

بااین‌که Street Fighter 5 آنطور که باید و شاید خودنمایی نکرد، اما استودیوهای بازی‌سازی مختلفی تابه‌امروز تلاش کرده‌اند تا به‌واسطه‌ی المان‌های ارائه شده در سری استریت فایتر، بازی‌های مبارزه‌ای خود را توسعه دهند. استودیو مستقل Sector-K Games با توسعه‌ی بازی Punch Planet، خود را در این زمینه محک زده است. Punch Planet یک بازی مبارزه‌ای دوبعدی با حال و هوای علمی تخیلی است که در دل خود بسیاری از مکانیسم‌های بازی Street Fighter 4 را جای داده است.

نبود بخش Story Mode، پیش‌زمینه داستانی هر کاراکتر را بدون هیچ پایانی برای آن‌ها رها کرده است

بااینکه Punch Planet یک بازی مستقل الهام گرفته شده به حساب می‌آید، اما تیم سازنده با ترکیب بسیار خوب این المان‌ها با ایده‌های خود سبب می‌شود ساعت‌ها مشغول تجربه‌ی پانچ پلنت شوید. از نظر داستانی، بازی Punch Planet فاقد روایت داستانی خاصی است و تنها دارای یک میان‌پرده داستانی است که مبارزان بازی و دلیل ورود آن‌ها به سیاره مشت‌زنی را به شما نشان می‌دهد.

تیم سازنده درکنار این میان پرده آغازین و ارائه داستان اولیه خود، می‌توانست بخش‌های داستانی کوچکی را هم برای هر یک از کاراکترهای بازی در قالب Story Mode درنظر بگیرد تا تجربه‌ی کاربر، غنی‌تر شود. این در حالی است که تنها ارائه یک بخش مبارزه‌ای بدون هیچ بخش داستانی برای شخصیت‌ها، کمی دلسرد کننده است. Sector-K Games سعی کرده به‌واسطه‌ی گیم‌پلی کاربران را در طولانی مدت سرگرم کند که در انجام این کار تاحدی موفق بوده است.

پرتاب کردن کاراکترها با روی در بازی Punch Planet

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی‌های مبارزه‌ای، مکانیسم‌هایی است که در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های بازی Street Fighter 4 که در مبارزات از آن استفاده زیادی می‌شد، Focus Attack Dash Cancelling بود که به اصطلاح FADC خوانده می‌شد. استودیو Sector-K Games از ویژگی مشابهی به نام Double Time Cancel استفاده کرده که عملکرد مشابهی دارد.

بازیکنان با استفاده مناسب از DTC می‌توانند کومبوهای خود را گسترش داده یا از آن‌ برای گوگل زدن حریف و اعمال ضربات متفاوت استفاده کنید. البته استفاده از DTC نوار مخصوصی دارد که باید به آن توجه داشته باشید. این نوار انرژی با ضربه خوردن از حریف پر می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های Punch Planet که به یک ویژگی اساسی در بازی‌های مبارزه تبدیل شده، Emeter نام دارد.

استفاده از ضربات هوایی با کاراکتر سگ در بازی Punch Planet

در جریان ویژگی Emeter بازیکنان به‌واسطه‌ی نوار انرژی دوم خود می‌توانند ضربات مخصوص و همچنین ضربه نهایی خود را روی حریف اعمال کنند. استفاده از این ویژگی‌ها زمانی به یک نقطه قوت تبدیل می‌شود که تیم سازنده از آن‌ها استفاده مناسبی داشته باشد و مخاطب بتواند به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده کند.

ویژگی DTC به شما اجازه می‌دهد تا به حریف فشار بیاورید و ضربات خود را گسترش دهید

ساختار نوار DTC و Emeter در بازی Punch Planet به‌نحوی است که بازیکن می‌تواند به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌تواند استراتژی‌های مبارزه‌ای متفاوتی را خلق کند. همچنین از این دو نوار می‌توان برای دفع کردن ضربات یا اعمال ضربات ضدحمله استفاده کرد. به‌عبارتی Punch Planet جزو آن دسته از بازی‌های سبک فایتینگ است که مخاطب برای بهتر شدن و آشنایی کامل با نحوخ کارکرد ویژگی‌های بازی، باید ساعت‌ها وقت خود را صرف تمرین کند.

تمرین کردن و بهتر شدن مورد بدی نیست و قرار گیری مناسب المان‌های بازی درکنار یکدیگر باعث می‌شود تا شما از انجام این کار لذت ببرید. معمولا بازی‌های مبارزه‌ای برای اینکه مکانیسم‌های خود را به مخاطب معرفی کنند، از یک بخش آموزشی و تمرینی استفاده می‌کنند. بخش آموزشی به شما اجازه می‌دهد که پس از توضیحات ارائه شده در مورد هر حرکت عمومی یا ویژگی‌های بازی، آن را امتحان کنید.

استفاده از کامند گرب با کاراکتر مکس در بازی Punch Planet

بخش تمرینی بسیار ساده Punch Planet کمی برای کاربران تازه‌وارد دردسرساز خواهد شد

این در حالی است که Punch Planet به‌ هیج‌وجه به مخاطب اجازه انجام این کار را نمی‌دهد. ویژگی‌های بازی صرفا به‌صورت نوشتار روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند. بخش تمرینی هم باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربر بتواند به‌خوبی ساختار کومبوها را یاد بگیرد و استراتژی‌های مبارزه‌ای مختلفی را شبیه‌سازی کند. Punch Planet متاسفانه در این بخش هم ضعیف عمل کرده و شاهد یک بخش تمرینی بسیار ساده هستیم.

Punch Planet یک بازی مستقل است که تنها ۱۵ دلار قیمت دارد که کاربران سرویس اپل آرکید، می‌توانند آن را به‌صورت رایگان تجربه کنند. بااین‌حال تیم سازنده با ارائه ساختاری بهتر برای بخش تمرینی می‌توانست کاربران تازه‌وارد را که هیچ آشنایی با سبک مبارزه‌ای ندارند، بیش‌ازپیش سرگرم کند. این دسته از افراد با سیستم فعلی باید در جریان مسابقات آنلاین یا دونفره لوکال استراتژی‌های مختلفی را شبیه‌سازی کنند که شاید باعث پایین آمدن کیفیت نبرد آن‌ها شود.استفاده از حرکت اسپشال Agent-G در بازی Punch Planet

بازی Punch Planet درکنار بخش Arcade خود دارای یک حالت آنلاین است که کاربران به‌صورت PvP یا دونفره لوکال می‌توانند از آن استفاده کنند. کیفیت سرورها و Matchmaking‌ هم قابل قبول است. و خللی را در تجربه‌ی شما به‌وجود نمی‌آورد. بااین‌حال نبود بخش Story برای کاراکترها، تنها موردی در گیم‌پلی است که Punch Planet از آن رنج می‌برد. همچنین تعداد کاراکترهای اولیه بازی، ۶ نفر است که می‌توان آن را برای یک بازی مستقل، مناسب دانست. 

هر یک از ۶ کاراکتر طراحی شده برای Punch Planet طراحی منحصربه‌فردی دارد

البته تیم سازنده اگر بتواند درآینده محتویات و کاراکترهای بیشتری را طراحی کند، قطعا می‌تواند تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد. بااینکه Punch Planet تنها دارای ۶ کاراکتر است، اما هرکدام از آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند. ازاین‌رو کاربر با تجربه‌ی هر یک از شخصیت‌ها می‌تواند تجربه‌ای کاملا متفاتی را کسب کند. برای اینکه بتوانید با هر یک از کاراکترها به سطح خوبی از مبارزه کردن برسید، باید ساعت‌ها مشغول تجربه‌ی بازی شوید و کومبوها و ضربات آن‌ها را تمرین کنید.

از نظر بصری هم استودیو Sector-K Games به‌سراغ طراحی‌های سل‌شید و محیط‌هایی رفته که حال‌وهوای بازی و فیلم های علمی تخیلی را القا کند. از نظر فنی، Punch Planet بدون هیچ مشکلی نظیر افت فریم و باگ اجرا می‌شود و کاربران می‌توانند تجربه‌‌ای روان کسب کنند. جدا از طراحی متفاوت  کاراکترها، محیط‌های بازی هم هرچند کم تعداد، اما طراحی متفاوتی دارند.

وجود آیتم‌های تزئینی و ظاهر متفاوت روی در بازی Punch Planet

موسیقی بخش دیگری است که می‌تواند بازی‌های مبارزه‌ای را هیجان‌انگیز جلوه دهد. موسیقی مربوط‌به هر کاراکتر یا محیط مسابقه، از مواردی است که همیشه در بازی‌های AAA مبارزه‌ای به آن اهمیت داده می‌شود. بااین‌حال، استودیو مستقل Sector-K Games ساختار ساده‌تری را برای بازی Punch Planet درنظر گرفته و تنها شاهد موسیقی‌هایی هستیم که در هر یک از محیط‌ها پخش می‌شوند و کاراکترها، موسیقی‌های مخصوص‌به خود ندارند. بااین‌تفاسیر Punch Planet با اینکه یک بازی مستقل مبارزه‌ای است که محتویات و شخصیت‌های کمی دارد، اما به‌واسطه‌ی مکانیسم و ویژگی‌های کاربردی خود می‌تواند ساعت‌ها مخاطبان را سرگرم کرده و لحظات سرگرم کننده‌ای را برای آن‌ها رقم بزند.

بررسی بازی Punch Planet روی مک انجام شده است


منبع زومجی

Punch Planet

استودیو Sector-K Games با اینکه با بازی Punch Planet قصد رقابت با بازی‌های مبارزه مطرح را ندارد، اما به‌خوبی توانسته المان‌های آن‌ها را با ایده‌های خود ترکیب کند. خروجی کار، یک بازی مبارزه‌ای با گیم‌‌پلی سرگرم کننده است که هرقدر مهارت خود را بالاتر ببرید، بیش‌ازپیش از آن لذت می‌برید. بااین‌حال Punch Planet دارای مشکلاتی نظیر نبود بخش داستانی برای کاراکترها و بخش تمرینی بسیار ساده است که نمی‌تواند آنطور که باید و شاید کاربران تازه‌وارد را با ضربات و قابلیت‌های هر کاراکتر آشنا کند.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات غنی و کاربردی
  • + طراحی منحصربه‌فرد کاراکترها
  • + سرگرم کننده بودن بازی در حالت دونفره و Online PvP

نقاط ضعف

  • - نبود بخش داستانی مخصوص برای مبارزان
  • - طراحی بسیار ساده بخش تمرینی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده