با بررسی Dead Rising 4، بهترین نسخه منتشر شده از این سری و در عین حال یکی دیگر از نسخه‌های خسته کننده آن همراه باشید.

دیگر چیز عجیبی نیست که هر سال یک یا چند اثر زامبی‌ محور عرضه شوند که تنها هدفشان سرگرم کردن بازیکنان است. یکی از پیشکسوتان این مدل آثار که جزو اولین بازی‌هایی بود که زامبی‌ها را از سبک ترس دور کردن و سر شوخی را با آن‌ها باز کرد، سری Dead Rising نام دارد. این سری همیشه سعی داشت تا بیشتر از این که از زامبی‌ها به عنوان یک عنصر ترس استفاده کند، آن‌ها را وسیله‌ای برای سرگرم کردن بازیکنان قرار دهد و می‌توان گفت با توجه به فروش و محبوبیت آن، این سری توانسته به خوبی به هدفش دست پیدا کند. اما سری Dead Rising همیشه از عیب و نقص‌های زیادی رنج می‌برد که غیر قابل انکار هستند. هر بار که سعی شده مشکلی از بازی حل شود، سر و کله عیب و نقصی دیگر در نسخه جدید پیدا می‌شود. مشکلات عجیب فنی، باگ‌های بی‌شمار، اتفاقات تکراری و ده‌ها مشکل دیگر. اما پس از عرضه سه نسخه که بهتر است آن‌ّها را نیمه موفق بدانیم، حال کپکام توانسته تصمیمات درستی را برای نسخه چهارم بازی اتخاذ کند و بهترین قسمت از Dead Rising را برای کریسمس ۲۰۱۶ عرضه کند.

دانلود 360p | دانلود 720p

این بار در چهارمین قسمت از سری Dead Rising به سراغ کاراکتر محبوب نسخه اول آن، یعنی فرانک وست بازمی‌گردیم و او را باری دیگر همراه با دوربین و تجهیزات کاراگاهی‌اش در فروشگاه بزرگ ویلامیت دنبال می‌کنیم. پس از اتفاقات نسخه اول، فرانک وست حرفه اصلی‌اش را کنار گذاشت و به عنوان یک استاد به سراغ تدریس درس‌ رفت. اما پس از یک سری اتفاقات، او همراه با یکی از ماموران دولت تصمیم بر این می‌گیرد تا دست سران دولت را در حوادث وحشتناک حمله زامبی‌ها رو کند. این داستان با وجود چند شخصیت فرعی نچندان جالب و دلنشین تا آخر بازی ادامه پیدا می‌کند و تغییر بخصوصی هم که هیجان را در بازی تزریق کند در آن رخ نمی‌دهد. به همین دلیل اگر از آن دست افرادی هستید که داستان و شخصیت‌پردازی برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است خیلی رک و پوست کنده می‌گویم که این بازی اصلا برای شما ساخته نشده است.

Dead Rising 4 هیچ داستان و اتفاق هیجان‌انگیزی برای رو کردن در طول بازی ندارد

از داستان که بگذریم، حتی خود کاراکترهای اصلی نیز به آن صورت جذابیت خاصی ندارند، چه برسد به کاراکترهای فرعی که بسیار بد و زشت طراحی شده‌اند. کاراکترهای اصلی نیز از طراحی خوب و قابل قبولی برخوردار هستند بخصوص خود فرانک وست که همیشه با او سر و کار دارید از نظر ظاهری می‌توان به خوبی با او ارتباط برقرار کرد. اما از طرفی دیگر او گاه و بی‌گاه سعی دارد دیالوگ‌های مختلفی همراه با شوخی و تمسخر به زبان بیاورد که بیشتر اوقات حتی بامزه هم نیستند اما حداقل خوبی‌شان این است که سرتان هم درد نمی‌آورد. اما بی‌انصافی است که بگوییم برخی حرکات او هنگام به دست آوردن آیتم‌های جدید جالب نیست. دنیای بازی پر است از لباس‌های مختلف و متنوع که هر کدام می‌توانند جذابیت خاص خود را داشته باشند. هنگامی که فرانک وست آن‌ها را بر تن می‌کند، نسبت به ظاهر و کارایی آن لباس نیز از خود عکس‌العمل‌های جالبی نشان می‌دهد. پس حداقل می‌توان گفت با کاراکتری خشک و بی‌روح سر و کار ندارید.

از داستان و شخصیت‌های بازی که بگذریم، چیزی که همیشه مهم‌ترین جایگاه ویژه را در سری Dead Rising داشته، گیم‌پلی بازی است. گیم‌پلی در Dead Rising نیز مساوی است با هزاران هزار آیتم مختلف که تک تک آن‌ها برای سرگرم شدن با زامبی‌ها طراحی شده‌اند. مهم‌ترین تغییر در Dead Rising 4 مربوط به حذف تایمری است که باعث می‌شد نتوانید آن طور که باید از مقابله با زامبی‌ها لذت ببرید. حال که این المان از بازی حذف شده، روش مبارزات با زامبی‌ها نیز به سه بخش مخلتف تقسیم شده است تا بیشتر از گذشته آزادی عمل داشته باشیم: نبردهای تن به تن، استفاده از سلاح‌های دوربرد و در نهایت ابزار منفجره. می‌توان گفت مهم‌ترین روش مبارزه با زامبی‌ّها استفاده از ابزار و سلاح تن به تن است به همین دلیل تنوع آیتم‌هایی که می‌توان با آن‌ها زامبی‌ها را درب و داغون کرد در Dead Rising 4 آن قدر زیاد است که لیست کردن آن‌ها کار راحتی نیست.

Dead Rising 4

در هر زمینه‌ای که به ذهنتان می‌رسد می‌توان آیتم‌های مخصوص آن را در دنیای بازی پیدا کرد. لوازم ورشی مانند توپ، چوب بیسبال یا حتی راکت تنیس، لوازم خانگی مانند ظرف و ظروف و شیرآلات، لوازم کار مانند دریل، چکش و ماشین چمن زنی، لوازم کامپیوتری، لوازم سرگرم کننده‌ای مانند موشک‌های جشن و لوازم کریسمس یا حتی چوب هری‌پاتر و هزاران هزار آیتیمی که لیست کردن آن‌ها از حوصله این نقد خارج است. البته این تنوع تنها مختص نبردهای تن به تن نیست و سلاح‌های دور برد مختلفی هستند که برای کشتن زامبی‌ها استفاده می‌شوند. حال این سلاح‌های گرم می‌توانند انواع و اقسام ابزار ارتشی باشند یا سلاح‌هایی مانند تیر و کمان. اما برخلاف خیلی از بازی‌های دیگر، ممکن است زیاد به سراغ سلاح‌های دوربرد نروید چرا که تنوع و هیجان ابزار نبردهای تن به تن جذابیت به مراتب بالاتری دارند. حتی می‌توان گفت جذابیت آن‌ها از ابزار منفجره نیز کمتر است. ابزار منفجره مانند نارنجک یا مواردی از این قبیل زمانی جذابیت خود را پیدا می‌کنند که در جمعیت عظیم زامبی‌ها از آن‌ها استفاده کنید تا شاهد انفجار زامبی‌ها همراه با جشنواره‌ای از پرتاب شدن خون به اطراف باشید.

هزاران آیتم مختلف و قابل استفاده در بازی وجود دارد که به یک نکته کاملا مثبت در بازی تبدیل شده‌اند

البته تنوع ابزار نبرد مختلف تنها به این سه شاخه ختم نمی‌شوند. در بخش‌های مختلفی از دنیای بازی نقشه‌هایی وجود دارند که با یافتن آن‌ها می‌توان به سلاح‌های جدیدی دست پیدا کرد. این نقشه‌ها معمولا با به کار گیری از دو یا چند آیتم مختلف به شما اجازه می‌دهند تا با ترکیب آن‌ها به یک سلاح جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر دست پیدا کنید. مثلا ترکیب یک کامپیوتر با یک اسلحه به شما اجازه ساخت یک اسلحه فضایی را می‌دهد تا زامبی‌ها را با آن پودر کنید. ترکیب یک تبر با یک وسیله برقی شما را تبدیل به خدای رعد و برق می‌کند. با یک چکش و چند نارنجک می‌توان پتک منفجره‌ای ساخت که با یک ضربه چند زامبی همزمان منفجر می‌شوند. یا حتی ترکیب تیر و کمان با لوازم آتش‌بازی یک وسیله عجیب را خلق می‌کند تا زامبی‌ها جشن بگیرید! هزاران آیتم وجود دارد که می‌توان با آن‌ها وسیله‌هایی ساخت که حتی اسم‌شان را هم نمی‌دانم.

هیچ محدودیتی نیز در استفاده از آیتم‌های مختلف وجود ندارد و همزمان می‌توان در هر بخش از ابزار نبردهای تن به تن، دوربرد و منفجره بیش از سه تا چهار آیتم را حمل کرد. تنها مانعی که سر راه‌تان وجود دارد چیزی نیست جز دوام اسلحه‌ها. تمامی ابزار نبرد تن به تن دارای یک خط سلامتی هستند که با تمام شدن دوام‌شان، فرانک وست آن‌ها را دور می‌ریزد. اسلحه‌های دوربرد نیز خشاب‌شان قابل تعویض نیست و پس از اتمام مهمات دیگر قابل استفاده نخواهند بود. اما وجود تنوع زیاد آیتم‌ها و کنجکاوی استفاده از آن‌ها معمولا فرصت این را نمی‌دهد که شاهد تمام شدن دوام یک اسلحه باشید. همچنین خود فرانک وست نیز علاوه بر یک خط سلامتی، دارای یک نوار استامینا یا استقامت است، اما راستش را بخواهید وجود یا عدم وجود آن را اصلا احساس نکردم و هیچ مانعی برای من در طول بازی ایجاد نکرد.

اما از طرفی دیگر، یک بخش پر پیمان هم برای آپگرید ویژگی‌های مختلف فرانک وست تعبیه شده است. این بخش شامل چهار قسمت است که هر کدام برای ویژگی‌هایی نظیر سلامتی، نبرد یا روش‌های مختلف زنده ماندن را شامل می‌شوند. به طور مثال در بخش سلامتی می‌توان احیا شدن ذره ذره سلامتی فرانک وست، نوار سلامتی و استقامت یا حتی میزان ضربه‌هایی که باعث کسر شدن از سلامتی او  می‌شود بهبود بخشید. در بخش نبرد نیز می‌توان میزان ضربه‌ای که به زامبی‌ها وارد می‌شود یا مواردی از این قبیل را آپگرید کرد. همچنین بخشی به نام بقا وجود دارد که آپگرید حمل سلاح‌های بیشتر یا هر چیزی که کار را برای‌تان در طول بازی بیش از پیش آسان‌تر می‌کند شامل می‌شود.

Dead Rising 4

البته از بخش رانندگی وسایل نقلیه نیز نمی‌توان گذشت. تنوع وسایل نقلیه در حد و اندازه آیتم‌های ریز و درشتی که با آن‌ها زامبی‌ها را نابود می‌کنید نیستند، اما از تنوع بالایی برخوردارند. ماشین‌های سنگین، عضله‌های آمریکایی، ماشین‌های ارتشی، آمبولانس یا حتی ماشین‌های مسابقه‌ای و کارتینگ در طول بازی یافت می‌شوند که با سوار شدن در آن‌ها می‌توان در محیط فروشگاه یا بخش شهری بازی رانندگی کرد و به زیر کردن زامبی‌ها پرداخت. البته ماشین‌ها نیز توسط یافتن نقشه‌های مختلف قابل آپگرید و تغییر هستند. به طور مثال می‌توان یک ماشین مسابقه‌ای را توسط یک مسلسل و یک راکت لانچر تبدیل به ماشین جنگی کرد و با آن بی‌نهایت زامبی کشت. یا با وصل کردن تیغه‌هایی بزرگ به یک عضله آمریکایی به یک چرخ گوشت تبدیل شوید، یا حتی با وصل کردن دو ارّه برقی به یک موتور زامبی‌ها را بدون توقف از وسط به دو نیم تقسیم کنید. البته ماشین‌ها نیز دارای خط سلامتی هستند و هرچقدر که زامبی‌ها را با آن زیر بگیرید این سلامتی کاهش پیدا می‌کند.

ترکیب آیتم‌ها و اسلحه‌ها با یکدیگر نتیجه‌ای هیجان‌انگیز در بر دارد

آیتم‌های مختلف نبرد یا رانندگی را که کنار بگذاریم، می‌توان گفت به همان اندازه نیز برای فرانک وست لباس‌های مختلف و جذابی طراحی شده است. دنیای بازی پر است از مغازه‌هایی با جنس‌های مختلف که در تمامی آن‌ها لباس‌های منحصر به فردی یافت می‌شود. مثلا در یک مغازه می‌توان لباس‌های اسکی و زمستانی پیدا کرد و در مغازه‌ای دیگر لباس‌های تابستانی. در مغازه‌ای می‌توان لباس‌های دزدان دریای را بر تن کرد و در یک رستوران می‌توان لباس‌های یک سرآشپز را پوشید. در کمپ‌های دشمنان نیز می‌توان لباس‌های رزمنده‌ها را پیدا کرد و حتی بخشی در بازی وجود دارد که می‌توانید خود را شبیه به شاه آرتور کنید! صدها لباس مختلف در بازی وجود دارد که با یافتن آن‌ها می‌توان فرانک وست را از حالتی یک نواخت خارج کرد. البته چه یک لباس تابستانی بپوشید یا یک زره سربازان رومی، هیچ تاثیری در خط سلامتی یا مبارزه ندارند و باعث ایجاد محدودیت نمی‌شوند. زامبی‌ها نیز همانند یک کیسه خون هستند که با ضربه به آن‌ها می‌توان استخری از خون راه انداخت که تاثیر مستقیمی روی لباس‌های‌تان می‌گذارند و حس خشونت جالبی را به شما منتقل خواهند کرد.

Dead Rising 4

اما از تمام این‌ها که بگذریم، درست است که هزاران آیتم مختلف در جهت سرگرم شدن وجود دارد، اما اگر طرفدار پر و پاقرص این سری نباشید، اگر از آن دست افرادی نیستید که با این دست از بازی‌هایی که تنها هدف‌شان سرگرم کردن بازیکنان با آیتم‌های مختلف است ارتباط برقرار نمی‌کنید، بازی Dead Rising 4 هیچ چیز برای ارایه به شما ندارد. در حقیقت حتی می‌تواند بعد از دو سه ساعت تجربه بازی خیلی زود شما را خسته کند و دیگر هیچ حسی برای ادامه دادن آن نخواهید داشت. بازی از نظر گیم‌پلی ایراد زیادی ندارد و سخت است که بتوان گفت آیتم‌های موجود یا حتی استفاده از آن‌ها بد کار شده‌اند، اما عدم هدفی خاص، عدم اتفاقی خاص یا حتی عدم وجود هیجان و درجه سختی بالا باعث شده تا بازی خیلی زود جذابیتش را برای‌تان از دست بدهد. ماموریت‌هایی که در بازی برای بازیکنان درنظر گرفته شده است، فاقد هرگونه جذابیت هستند. این موارد یا به استفاده از آیتم‌ها و کشتن باس‌های کوچک ختم می‌شوند، یا به عکس برداری از از محیط‌های مختلف. زامبی‌ّها نیز دارای چند نژاد مختلف هستند که کشتن برخی از آن‌ها شاید کمی زمان ببرد اما سخت و یا چالش‌انگیز نیستند. همچنین با وجود باس‌های کوچک در برخی نقاط بازی، سعی شده تا کمی تنوع در روند زامبی‌کشی‌ها ایجاد شود اما خب آن‌ها هم آن قدرها که باید سرگرم‌تان نخواهند کرد و خیلی زود به دست فرانک وست کشته می‌شوند. از طرفی دیگر همیشه زامبی‌ها نیستند که در برابر فرانک وست قرار دارند، بلکه گروهی از انسان‌ها نیز در مقابل او قرار می‌گرند و شما باید آن‌ها را از سر راه بردارید. اما فاجعه این است که هوش‌ مصنوعی آن‌ها نیز در حد و اندازه زامبی‌ها است. می‌گوییم آن‌ها چون زامبی هستند، پس هوش مصنوعی برایشان چندان معنا پیدا نمی‌کند، اما انسان‌ها چطور؟ همین امر بیشتر و بیشتر باعث شده تا از جذابیت بازی کاسته شود.

Dead Rising 4 با وجود این همه آیتم باز هم ممکن است خیلی زود شما را خسته کند

Dead Rising 4 دیگر همانند سابق دارای بخش همکاری چند نفره در بخش داستانی نیست، اما حالا این قسمت از بازی به صورت بخشی جداگانه قابل دسترس است. البته می‌توان گفت این بخش نه فرق چندانی با بخش داستانی دارد و نه هیجان بخصوصی را ارایه می‌دهد. شما و چند نفر از دوستانتان باید در مقابل موج عظیمی از زامبی‌ها به انجام یک سری ماموریت‌های تعیین شده بپردازید. هیچ ایده جدید و جالبی، حتی با وجود این همه آیتم، در بخش چند نفره وجود ندارد و هیچ کمکی هم به عدم جذابیت بخش تک نفره نکرده است. از آن بدتر زمانی است که بخواهید در لابی بازی به دنبال سه شخص دیگر برای بازی کردن با آن‌ها باشید، آن جاست که شاید حتی بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقتتان را هدر خواهید داد. سرورهای بازی پر از ایرادات ریز و درشت است و تعداد بازیکنانی که در آن بازی می‌کنند نیز بسیار کم است. بنابراین اگر از جمله طرفداران بخش چندنفره بازی‌ها هستید، هرگز روی بخش چند نفره Dead Rising 4 حساب باز نکنید.

Dead Rising 4

از گیم‌پلی و هسته‌های اصلی بازی که بگذریم، بخش فنی و هنری بازی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سری Dead Rising همیشه مشکلاتی از قبیل افت‌ فریم‌های کاملا محسوس و باگ‌های عجیب و غریب داشت که تاثیر مستقیمی هم روی تجربه گیم‌پلی می‌گذاشت. پس با انتظار افت فریم‌های وحشتناک و باگ‌های ریز و درشت بازی را استارت زدم. اما دقیقا برخلاف انتظاری که داشتم، افت فریم بازی اصلا در آن حدی نیست که بتواند اعصاب خرد کن باشد. Dead Rising 4 از نظر فنی یک بازی بهینه شده است که فقط افراد ریزبین قادر هستند افت فریم‌های آن را احساس کنند. آپدیت‌های فراوانی هم برای بازی عرضه شده تا بیش از پیش شاهد رفع مشکلات فنی بازی باشیم. البته در کنار نرخ فریمی که دیگر همانند سه نسخه گذشته آزار دهنده نیستند، باگ‌ها تا حدی سر جای خود باقی مانده‌اند، اما نه به آن اندازه‌ای که همیشه جلوی‌تان سبز می‌شدند. صدها زامبی به طور همزمان در صفحه نمایش شما در حال پردازش هستند و هرگاه که با هر وسیله‌ای بخواهید آن‌ها را نابود کنید، هیچ افت فریمی این لذت را کاهش نخواهد داد. انفجارها به زیبایی صورت می‌گیرند و زامبی‌ها نیز همراه با گوشت و خون‌شان به هوا پرتاب می‌شوند. باگ‌هایی هنگام رانندگی، رد شدن از برخی مکان‌ها، پریدن یا از این قبیل نیز در طول بازی مشاهده شدند که تعداد آن‌ها به اندازه انگشتان دست هم نرسید. پس به راحتی می‌توانم بگویم که برخلاف انتظاری که داشتم، Dead Rising 4 از نظر فنی یک بازی خوب است که مشکلاتش به آن صورت به چشم نمی‌آیند.

Dead Rising 4 از نظر گرافیک هنری در سطح متوسطی قرار دارد. محیط‌های سندباکس بازی به دو بخش فروشگاه و خارج از فروشگاه که بخشی از شهر را تشکیل می‌دهد تقسیم شده‌اند. در محیط فروشگاه سعی شده تا با وجود صدها مغازه قابل ورود، طراحی آن‌ها تا حد امکان متنوع باشد. رستوران‌ها، سالن‌های مختلف، هتل‌ها، کشتی دزدان دریایی و بسیاری دیگر در این فروشگاه قابل رویت هستند، اما باز هم همانند هسته اصلی بازی خیلی زود می‌توانند برای‌تان تکراری شوند. محیط‌های شهری نیز از تنوع خاصی برخوردار نیستند و با هزاران زامبی و لباسی از جنس برف تزیین شده‌ است. همچنین طراحی کاراکترهای بازی را باید به دو دسته تقسیم کرد. کاراکترهای اصلی که از طراحی نسبتا متوسطی برخوردارند و کاراکترهای غیر اصلی که تا حد امکان زشت کار شده‌اند. در حدی که اگر یکی از آن‌ها به کمک‌تان نیاز داشته باشد، دوست ندارید آن‌ها را نجات دهید! از طرفی دیگر دقت به جزییاتی مانند خون و تاثیر نوع و جنس اسلحه‌ها روی زامبی‌ها، یا حتی زاویه‌ای که به زامبی‌ها ضربه می‌زنید و بسیاری از دیگر جزییاتی از این قبیل به خوبی کار شده‌اند و می‌توانند حتی برای‌تان جذاب باشند. بخش صوتی و صداگذاری بازی نیز در حد متوسطی قرار دارد. بیشتر بخش صوتی و موسیقی‌های بازی را آهنگ‌هایی از جنس کریسمس و سال نو تشکیل داده‌اند و هربار هم که سوار ماشینی می‌شوید، موسیقی‌های متنوعی شروع به پخش شدن می‌کنند. صداگذاری بازی نیز گاهی اوقات با تاخیر به گوش می‌رسد که البته تعداد این باگ‌های صوتی زیاد نیست.

بازی Dead Rising 4 روی ایکس‌باکس وان بررسی شده است.


منبع زومجی

Dead Rising 4

به طور کلی، بازی Dead Rising 4 اثر بدی نیست، اما هرگز نمی‌توان آن را یک بازی خوب نیز نام برد. این بازی توانسته روی گیم‌پلی، که هدف اصلی سری Dead Rising است، خوب عمل کند و مشکلات بسیار زیاد نسخه‌های گذشته را نیز برطرف کند. اما نبود یک هدف درست و حسابی در روند بازی، درجه سختی بدون چالش و حتی بخش چندنفره بسیار بد باعث شده تا بازی Dead Rising خیلی زود شما را خسته کند.
نیلوفر ابراهیم پور

6

نقاط قوت

  • - هزاران هزار آیتم قابل استفاده جذاب
  • - صدها لباس متنوع برای کاراکتر بازی
  • - مبارزات تن به تن جذاب با زامبی‌ها
  • - گرافیک فنی قابل قبول

نقاط ضعف

  • - داستان ساده و بدون هیجان
  • - عدم درجه سختی مناسب و چالش‌برانگیز
  • - شخصیت پردازی ضعیف
  • - روند به شدت تکراری
  • - هوش مصنوعی ضعیف
  • - بخش چندنفره افتضاح
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده