نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

تعطیلات خرداد کجا بریم؟ از سوباتان تا متل قو

سفر در خرداد ماه به‌دلیل تعطیلات رسمی و البته آب و هوای مطبوع بسیاری از نقاط ایران، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فصل بهار برای سفر به بسیاری از نقاط ایران بهترین زمان سال است. همچنین، با توجه به تعطیلات رسمی تقویم، ماه خرداد یکی از پرطرفدارترین زمان‌های سال برای سفر نیز محسوب می‌شود.

سوباتان

  • آدرس ییلاق سوباتان: گیلان، رشت، تالش، روستای سوباتان

بانوی روستایی در دشت شقایق سوباتان

عکاس و منبع عکس: امین رحمانی از خبرگزاری ایرنا

سوباتان یا در زبان تالشی «سووتون» ییلاقی زیبا در استان گیلان است که طبیعت دوستان از آن با نام بهشت گیلان یاد می‌کنند. این منطقه خوش آب و هوا در قلب جنگل‌های لیسار قرار دارد و محل به هم رسیدن ییلاق‌هایی زیبا در استان گیلان به شمار می‌رود. «سو» در زبان محلی به‌معنای گلپر و «وتون» به معنی روییدن است. رویش گیاه گلپر در بخش‌های مختلف این ییلاق سبب نام‌گذاری این منطقه به سووتون شده که در طول زمان به سوباتان تغییر کرده است. این ییلاق زیبا را دشت‌های سرسبز و پرگل، چشمه‌های پر آب و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا پوشانده‌اند.

خانه های روستایی در ارتفاع ییلاق سوباتان

عکاس و منبع عکس: خلیل غلامی از خبرگزاری فارس

در سوباتان هرچه به ارتفاع بالاتری بروید، مناظر زیباتری خواهید دید. در خرداد ماه طبیعت سوباتان به اوج زیبایی خود می‌رسد و آب و هوا برای گشت‌وگذار در دشت‌ها بسیار مناسب است. از اواخر اردیبهشت ماه می‌توانید برای سفر به سوباتان برنامه‌ریزی کنید. دشت‌های این ییلاق در خرداد ماه پر از شقایق‌های وحشی می‌شوند. بیشتر ساکنان روستای سوباتان در فصل زمستان این منطقه را ترک می‌کنند، زیرا سرمای هوا و بارش‌های سنگین برف و باران زندگی در این منطقه را در فصل‌های سرد بسیار سخت می‌کند.

سوباتان در شمال غربی شهرستان تالش و در ارتفاع بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این ییلاق در فاصله ۲۲ کیلومتری از شهر لیسار قرار گرفته است و اطراف آن را جاذبه‌های طبیعی زیبایی پوشانده‌اند. از میان چشمه‌های سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ و چشمه کلیه سویی اشاره کرد که در خرداد ماه بسیار پر آب می‌شوند.

برای رسیدن به ییلاق سوباتان راه‌های مختلفی وجود دارند. از شهر تالش می‌توانید در مسیر روستای بودالولو یا جاده آق اولر به ییلاق سوباتان برسید. بخش‌هایی از مسیر نخست خاکی و تردد در این جاده با وسیله نقلیه شخصی معمولی به‌خصوص در زمان بارندگی مشکل است، اما در این راه امکان بازدید از دریاچه نئور را نیز خواهید داشت. یک مسیر دیگر از شهر لیسار به‌سمت ییلاق سوباتان می‌رود. این جاده گرچه کوتاه‌تر است، طی کردن آن بدون راهنمای آشنا به مسیر و ماشین مناسب توصیه نمی‌شود.

در سفر به سوباتان می‌توانید در کلبه‌های چوبی و خانه‌های محلی اقامت کنید، اما به خاطر داشته باشید که برای اتراق کردن در طبیعت این منطقه باید پیش از سفر وضعیت آب و هوا را استعلام کنید. در روزهای پایانی بهار امکان بارش‌های ناگهانی و شدید در این ییلاق وجود دارد. سوباتان کاملا بکر است و هیچ امکاناتی ندارد. برای اجاره کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی نیز پول نقد همراه داشته باشید زیرا تلفن همراه و دستگاه کارتخوان در این منطقه آنتن ندارند.

دریاچه نئور زیر آسمان ابری در پاییز

دریاچه نئور، منبع عکس: سید وحید حسینی از خبرگزاری ایسنا

اطراف ییلاق سوباتان را دیدنیهای گیلان پوشانده‌اند که بازدید از آن‌ها در سفر به این منطقه خالی از لطف نیست. دریاچه نئور در بخش غربی سوباتان قرار دارد و دورتادور این دریاچه جاده‌ای با صفا برای اتراق و دوچرخه سواری به چشم می‌خورد. این دریاچه در فاصله ۲۰ کیلومتری از سوباتان قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف سوباتان می‌توان به منطقه شکردشت اشاره کرد که تنها هفت کیلومتر با این ییلاق فاصله دارد. ییلاق شکردشت منطقه‌ای مرتفع است و اگر در ساعت‌های نخست روز به این منطقه برسید می‌توانید روی اقیانوس ابر راه بروید.

نمایی از آبشار ورزان در سوباتان از دور میان صخره ها

آبشار ورزان، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

آبشار ورزان نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف سوباتان است و در چهار کیلومتری غرب این منطقه قرار دارد. ارتفاع این آبشار به ۳۰ متر می‌رسد و در خرداد ماه بسیار پر آب می‌شود. این آبشار از رودخانه لیسار سرچشمه می‌گیرد. پارک جنگلی آلچالق و غار گنج نامه دیگر دیدنیهای اطراف سوباتان هستند که در شرق این ییلاق قرار گرفته‌اند و از پرطرفدارترین جاذبه‌ها در میان گردشگران به شمار می‌روند. در سفر به سوباتان به خاطر داشته باشید این منطقه بکر از کمترین امکانات رفاهی برای ساکنان خود برخوردار است و هر آسیب محیطی به این منطقه می‌تواند زندگی را برای مردمان روستا سخت‌تر کند، پس هیچ زباله‌ای از خود باقی نگذارید و در حفظ طبیعت ارزشمند سوباتان دقت کنید.

ماسال

  • آدرس ماسال: استان گیلان، بخش ماسال

خانه های روستایی در ییلاق های کوهستانی اطراف ماسال

عکاس و منبع عکس: محمد رنجبر از خبرگزاری تسنیم

جاهای دیدنی ماسال و ییلاق‌های اطراف آن نیز از زیباترین مناطق استان گیلان هستند که از بهترین مقاصد سفر در آخرین روزهای بهار به شمار می‌روند. در گذشته روستای ماسال بخشی از منطقه تالش بود، اما با گسترش این منطقه و توجه بیشتر گردشگران به آن، به مرور تبدیل به شهر و بخشی جدا در استان گیلان شد. در حال حاضر ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل می‌شود که در این مناطق زیباترین جاذبه‌های طبیعت گیلان را می‌توان دید. ییلاق‌های ماسال را دشت گل‌های رنگانگ، جنگل‌های پر درخت، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای پر آب پوشانده‌اند. معنای کلمه ماسال «در میان کوه» است و به‌دلیل قرار داشتن این منطقه میان کوه‌های تالش و دریای خزر این نام را بر آن گذاشته‌اند .

ییلاق اولسبنگاه از زیباترین مناطق اطراف ماسال است و امکانات مناسبی برای گردشگران در آن تعبیه کرده‌اند

در ماسال و ییلاق‌های اطراف آن می‌توانید زیباترین مناظر بهاری را در خرداد ماه ببینید. رودخانه‌ها و آبشارهای این منطقه برای قایق سواری و آب تنی مناسب هستند و گردشگران زیادی برای تفریح در آب‌های خروشان این منطقه به ماسال می‌آیند. بوستان ساحلی ماسال در جوار رودخانه «خالکایی» تفرجگاهی دلچسب با طبیعت زیبا است که به سه بخش تقسیم می‌شود.

یکی از معروف‌ترین بخش‌های این بوستان ییلاق اولسبلنگاه است که در آن کلبه‌های چوبی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. ییلاق اولسبلنگاه امکانات و زیر ساخت‌های مناسبی برای گردشگران دارد و در طول سال از مسافران زیادی میزبانی می‌کند. اگر به قدم زدن در میان اقیانوس ابرها علاقه دارید می‌توانید به منطقه سوئه چاله در نزدیکی اولسبلنگاه نیز سری بزنید.

ییلاق های سرسبز ماسال زیر آسمان ابری

عکاس و منبع عکس: محمد رنجبر از خبرگزاری تسنیم

در شهر ماسال دیدنی‌های تاریخی برجسته‌ای وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان قلعه کول را نام برد. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی نیز از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در ماسال به شمار می‌رود. از دیگر دیدنی‌های تاریخی در نزدیکی ماسال می‌توان به قلعه لیسار در روستای لیسار و کاخ سردار امجد در ییلاق مریان اشاره کرد. بازدید از جاذبه‌های تاریخی ماسال در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای این شهر، خالی از لطف نیست. بازارهای روزانه در ییلاق‌های ماسال نیز رونق بسیار دارند و تازه‌ترین مواد غذایی استان گیلان در این بازارها به فروش می‌رسند.

جاذبه‌های طبیعی در ییلاق ماسال بسیار هستند و برای بازدید از همه آن‌ها باید ساعت‌ها وقت بگذارید. در میان این جاذبه‌ها برخی شهرت بیشتری دارند و بعضی از آن‌ها بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. «غار آویشو» یکی از معروف‌ترین غارهای نزدیک به ماسال در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر است. در این غار زیبا رودخانه‌ای زلال جریان دارد و قندیل‌های بلند و تیز از سقف غار آویزان شده‌اند. بازدید از غار آویشو و سایر غارهای ماسال مانند «کلچال»، «چسلی» و غار باستانی «خندیله پشت» برای طبیعت گردن جذابیت زیادی دارد.

آبشارهای ماسال از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این ییلاق هستند و طرفداران زیادی دارند. ارتفاع این آبشارها متفاوت است و در خرداد به بیشترین مقدار خود می‌رسد. از میان معروف‌ترین آبشارهای ماسال می‌توان به «رامینه»، «تولی نسا» و «ویزو» اشاره کرد. ارتفاع آبشار ویزو در حدود ۱۵ متر است و در منطقه شاندرمن ماسال قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های طبیعی ییلاق ماسال می‌توان جنگل طاسکوه، منطقه اسبه ریسه، گردشگاه جنگلی ریزه مندان، گیله سرا، شالما و بیلگاه دون را نام برد. باغ پرندگان تمجیدی، ساحل قروق تالش، جنگل سیاهداران، دریاچه سراگاه، پارک جنگلی گیسوم، آبشار ویسادار و ییلاق سوباتان نیز از جاذبه‌های طبیعی برجسته در نزدیکی ییلاق‌های ماسال هستند.

ماسال در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر تالش و در نزدیکی شهر صومعه سرا قرار دارد. شهرهای رضوانشهر، فومن و خلخال نیز دیگر همسایه‌های ماسال هستند. با توجه به محل سکونت خود می‌تونید به یکی از این شهرها بروید و سپس خود را به ماسال برسانید. ییلاق‌های ماسال در بخش‌های مختلف این شهر قرار گرفته‌اند که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

ارسباران

  • آدرس منطقه حفاظت‌شده ارسباران: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، منطقه حفاظت‌شده ارسباران

ارتفاعات منطقه حفاظت شده ارسباران در میان مه

منبع عکس:خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

منطقه حفاظت‌شده ارسباران در استان آذربایجان شرقی را می‌توان یکی از زیباترین مناطق جنگلی مرتفع در ایران دانست که سازمان یونسکو نام آن را به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره ثبت کرده است. این منطقه شهرها و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که از بهترین مقاصد سفر در اواخر بهار و خرداد ماه هستند. تمدن در این ناحیه قدمت بسیار دارد و آثار و نشانه‌هایی از قلعه‌های باستانی در گوشه و کنار منطقه ارسباران به چشم می‌خورند.

یکی از زیباترین نواحی در منطقه ارسباران شهرستان کلیبر است که زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را با هم دارد. در خرداد ماه می‌توانید با سفر به جنگل های ارسباران و شهرستان کلیبر از جاده‌های سرسبز و پر گل، آب و هوای عالی و مناظر زیبا و منحصربه‌فرد لذت ببرید. سراسر شهرستان کلیبر را جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و کوهستان‌های مه گرفته پوشانده‌اند. داخل شهر نیز ساختمان‌های قدیمی با معماری چشم‌نواز و آثار باستانی برجسته به چشم می‌خورند.

از معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان کلیبر می‌توان به مسجد جامع کلیبر اشاره کرد. دیگر ساختمان قدیمی در این شهر به امامزاده کلیبر اختصاص دارد. خرابه‌های دو برج باستانی به نام‌های «برج سفید» و «برج امید» در این شهر وجود دارند که ساکنان این منطقه قدمت آن‌ها را مربوط به دوران ایران باستان می‌دانند. «برج خانلار خان» و «قلعه پیغام» از دیگر آثار باستانی این شهر هستند که در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از آن‌ها باقی مانده است.

ورودی قلعه بابک در بلندی کوه

قلعه بابک، منبع عکس: سایت iranwatching، عکاس نامشخص

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی در اطراف شهرستان کلیبر «قلعه بابک» نام دارد که در منطقه‌ای کوهستانی و میان دره‌های زیبا قرار گرفته است. برای رسیدن به این قلعه باستانی باید مسیری کوهستانی را طی کنید؛ البته در طول سال‌های اخیر مسیری کوتاه‌تر از پشت هتل بابک نیز تعبیه کرده‌اند. پس از رسیدن به دژ بابک زیباترین چشم‌انداز از جنگل‌های ارسباران را خواهید دید. از دیگر جاذبه‌های تاریخی در منطقه ارسباران و شهرستان کلیبر می‌توان به «پل شاه عباس» بر رودخانه کلیبر، «پل خدا آفرین» بر رودخانه ارس، «قلعه فرخی» در مرکز شهر کلیبر و «عمارت طومانیانس» در روستای وینق کلیبر اشاره کرد.

طبیعت سرسبز پارک ملی ارسباران

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

پارک ملی ارسباران در میان جنگل‌های انبوه این منطقه زیستگاه جانوران و گیاهان منحصر به فردی است. «منطقه حفاظت‌شده آینالو» در جنگل‌های ارسباران و شهرستان کلیبر نیز  از بکرترین مناطق این ناحیه به شمار می‌رود. تنوع جانوران و گیاهان این منطقه بسیار بالا و طبیعت آن چشم‌نواز است. «پارک جنگلی مکیدی» در غرب قلعه بابک از دیگر جنگل‌های زیبا در منطقه ارسباران به شمار می‌رود که در طول چند سال اخیر در آن امکاناتی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. چشمه‌های آبگرم و سرد کلیبر در بخش‌های مختلف جنگل ارسباران قرار دارند و آب درمانی کلیبر از معروف‌ترین مراکز آب درمانی در ایران است. جنگل‌های منطقه ارسباران روی کوه‌های مرتفع قرار گرفته‌اند که بالا رفتن از آن‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌تواند بسیار جذاب باشد. رود مرزی ارس در بخش شمالی این منطقه نیز از زیباترین مناطق برای اتراق کردن به شمار می‌رود.

برای رسیدن به جنگل‌های ارسباران و شهرستان کلیبر باید به‌سمت شمال غرب ایران بروید. برای این منظور می‌توانید با توجه به محل سکونت خود به‌سمت تبریز حرکت کنید. پس از ورود به این شهر تابلوهای راهنما به‌سمت شهرستان کلیبر را خواهید دید. ازشهر تبریز در مسیر جاده اهر به منطقه سبلان و در ادامه به ارسباران و کلیبر می‌رسید.

متل قو 

سلمان شهر از نمای بالا

منبع عکس:seeiran، نام عکاس: ناشناس</sub

متل قو، ساقی کلایه یا سلمان شهر، از جمله شهرهای زیبا و مدرن مازندران و منطقه عباس‌آباد به شمار می‌آید که به‌دلیل موقعیتی محصور در دریا و جنگل، طرفداران بسیاری دارد. این شهر کوچک توریستی که اولین‌ شهرک ساحلی دریای خزر نیز شناخته می‌شود، در فاصله کمی تا تهران و در ساحل دریای خزر واقع شده است. متل قو را به‌ واسطه تفریحات آبی و هتل‌‌ها و مراکز خرید، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور و جاهای دیدنی مازندران می‌دانند.

 داستان پیدایش متل قو و شکل‌گیری آن به‌عنوان یک شهر ساحلی زیبا، به سال ۱۳۳۸ خورشیدی بر می‌گردد. داستانی مرتبط به یک کارآفرین دلسوز و بانویی که نامش به‌عنوان اولین شهردار زن ایران، در تاریخ کشور به ثبت رسید. 

ارومیه

دریاچه و کوه دالامپر ارومیه در غروب خورشید

دریاچه و کوه دالامپر ارومیه، منبع عکس: نامشخص

شهر ارومیه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران در استان آذربایجان غربی و شمال غربی کشور است که آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی برجسته‌‌ای دارد. اقلیم این منطقه سردسیر است و به همین دلیل فصل بهار در آن دیرتر شروع می‌شود. در بیشتر سال‌ها سرما تا پایان فروردین ماه ادامه دارد و خرداد ماه زمانی مناسب برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود و آب و هوا برای گردش و بازدید از آثار و بناهای تاریخی نیز مناسب است.

از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه می‌توان به کلیساهای این شهر اشاره کرد. «کلیسای حضرت مریم» که نخست آتشگاه و معبد زرتشتیان بوده است، در خیابان خیام شهر ارومیه و پشت «کلیسای آنجلیک» قرار دارد. دیگر کلیسای معروف در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر، «کلیسای مار سرکیس» است. این کلیسا در دامنه کوه سیر قرار دارد و مناطق اطراف آن برای پیاده روی، کوهنوردی و اتراق در طبیعت مناسب هستند. کلیسای مارسرکیس در طول سالیان دراز زیبایی‌های معماری خود را حفظ کرده و آسیب زیادی به بنای این کلیسا وارد نشده است.

نمای بیرونی کلیسای حضرت مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم، عکاس و منبع عکس: محمد آقایی پر از خبرگزاری تسنیم

«کلیسای سن پطروس» از قدیمی‌ترین کلیساهای آشوریان در ارومیه به شمار می‌رود و در هشت کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. در ساخت بنای این کلیسا از سنگ، کاه و گل استفاده کرده‌اند. دیگر کلیسای دیدنی در اطراف این شهر در پنج کیلومتری شمال ارومیه قرار دارد و از آن با نام «کلیسای مار دانیال» یاد می‌کنند. این کلیسا روی تپه‌های باستانی ساحل رود «نازلو چای» قرار دارد و قدمت آن به دوره پادشاهی ساسانیان باز می‌شود. طبیعت زیبا، تپه‌های سرسبز و رودخانه جاری در نزدیکی این کلیسا، مناظر زیبایی خلق کرده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در شهر ارومیه می‌توان به ساختمان شهرداری ارومیه، بنای سه گنبد و بازار سنتی این شهر اشاره کرد. ساختمان شهرداری در میدانی قدیمی با آب‌نماهای زیبا و در نزدیکی ساختمان‌های تاریخی قرار دارد. قدمت ساختمان سه گنبد نیز به دوره حکومت سلجوقیان می‌رسد. بازار سنتی ارومیه از پرطرفدارترین مناطق این شهر در میان گردشگران است و معماری سنتی در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورد. در جوار این بازار مسجد جامع و حمام تاریخی قرار گرفته‌اند. این بازار و بناهای تاریخی هم جوار با آن در خیابان امام در شرق ارومیه قرار دارند.

نمایی از دریاچه ارومیه زیر آسمان آبی

دریاچه ارومیه، عکاس و منبع عکس: مجتبی اسماعیل زاده از خبرگزاری تسنیم

در اطراف ارومیه جاذبه‌های طبیعی برجسته‌ای نیز قرار گرفته‌اند که معروف‌ترین آن‌ها دریاچه ارومیه است. این دریاچه دومین دریاچه نمک جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آبی داخل کشور است. «دریاچه مارمیشو» دیگر عرصه آبی در اطراف این شهر به شمار می‌رود که در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد. آب این دریاچه از آبشار مارمیشو و چشمه‌ها و رودخانه‌های نازلی چای تامین می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف شهر ارومیه می‌توان به «چشمه آبگرم هفت آباد» در روستای هفت آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری ارومیه، «دریاچه بزسینه» در دامنه کوه‌های اطراف ارومیه، «روستای بند» در نزدیکی این شهر و در بستر رودخانه «شهر چای» و «کوه دالامپر» اشاره کرد. در دامنه‌های کوه دالامپر تپه‌های سرسبز، آبشارهای خروشان، رودخانه‌ها، دریاچه‌های فصلی و دشت‌های چشم‌نواز خودنمایی می‌کنند. «پارک جنگلی شیخ تپه»، «دهکده تفریحی چیچست» و «مجتمع گردشگری ساحلی باری» نیز از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی در اطراف شهر ارومیه هستند.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان در تکاب

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی در استان آذربایجان غربی در شهر تکاب قرار دارد. مجموعه باستانی تخت سلیمان در شهر تکاب و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از شهر ارومیه واقع شده است. اگر قصد سفر به آذربایجان غربی و شهر ارومیه را دارید، می‌توانید نخست برای بازدید از این مجموعه باستانی به شهر تکاب بروید و سپس از مسیر جاده میاندوآب به ارومیه برسید.

این مقاله بخشی از محتوای اصلی محسوب می‌شود که در کجارو منتشر شده است؛ اگر تمایل دارید تا با مقاصد بیشتری برای مشاهده اقیانوس ابر آشنا شوید، حتما مقاله «خرداد کجا سفر کنیم؟» را مطالعه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده