نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

کلمه ی esports (ورزش های الکترونیک) رسما وارد فرهنگ لغت شد

پس سال ها بحث و جدل، بالاخره جنگ واژه نگاری تمام شد و واژه ی «Esports»، و نه e-sports، به فرهنگ لغت اضافه شد. بدین ترتیب از این پس واژه ورزش‌های الکترونیک وارد فرهنگ لغت شد. با جزئیات این خبر و لغت های جدید دنیا ی گیم با زومجی همراه باشید.

پس از بحث و جدل های فراوان بالاخره واژه ی «esports» که با تعریف «تورنومنت های رقابتیِ بازی های ویدئویی، خصوصا میان گیمر های حرفه ای» به کار می رود به لیست واژگان در سایت Dictionary.com اضافه شد.

این سایت در مورد فرآیند انتخاب کلمات جدید می گوید که این انتخاب بر مبنای بررسی منابع خارجی و همچنین اطلاعاتی که از کاربرانِ آن واژه به دست می‌آید تعیین می شود و لذا بر اساس پیشنهادات و داده های تحقیقات یک کلمه برگزیده می شود؛ پس تمام گزینه ها از این فیلتر ها عبور نمی کنند. این سایت می نویسد:

ما بر روی تحقیقات در خصوص چاپ های سنتی و تکنولوژی های جدید تر، مانند تحقیقات پیکره ای*، تاکید داریم. ما هم اکنون از پیکره ای متشکل از ۱۹ میلیارد واژه استفاده می کنیم. این پیکره شامل مجموعه ی عظیمی از منابع گوناگون، شامل کتب ادبی، مقاله های خبری، رونوشت های برنامه های تلوزیونی و مصاحبه های مختلف است که مقدار واژه ی مربوط به هر موضوع به نحوی تعیین شده است تا بتواند به طور کلی نمایانگر کاربرد زبان توسط مردم باشد.

از کلمات جدید مربوط به بازیِ دیگری که به این ارتش عظیم کلمات پیوسته اند می توان به این موارد اشاره کرد: «permadeath)«the permanent death of a defeated character) (مرگ دائمی یک شخصیت، به طوری که بازی کننده ی آن شخصیت دیگر نتواند با آن شخصیت بازی را ادامه دهد)، «completionist» (گیمری که تلاش می کند تا تمام چالش های بازی را انجام دهد و تمام دست آورد ها و جایزه های درون بازی را تصاحب کند). اما به هر حال واضح است که اضافه شدن کلمه ی «esports» اتفاق مهمی است و همینجا باید به همه ی آنهایی که دوست داشتند این کلمه با خط فاصله (E-sports) نوشته شود بگویم متاسفم، شما باختید! (این کلمه اکنون در فرهنگ لغت نیست ولی شاید تا سال دیگر اضافه شود)

* پیکره مجموعه ی بسیار عظیمی از متون و کلمات است که به صورت داده های دیجیتالی در آمده اند.

منبع: PCGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده