مناسبترین مکان برای تولید محتوا کجاست؟
بنابراین در قدم اول لازم است بدانید: باید چه نوع محتوایی تولید کنید؟ کدام نوع از محتوا بیشترین تاثیر را روی مخاطب دارد؟
و در قدم دوم: این محتواها باید در کدام رسانه و در چه زمانی منتشر شوند؟
در این مقاله شما را با ماتریس بازاریابی محتوایی آشنا میکنیم و از اینکه این ماتریس چطور میتواند استراتژی بازاریابی محتوایی شما را متحول کند، حرف خواهیم زد.
ماتریس بازاریابی محتوایی چیست؟
ماتریس بازاریابی محتوایی نقشۀ راه کسب و کار شما برای تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب است؛ این ماتریس این امکان را برای شما فراهم میکند که به مؤلفههای مختلف فکر کنید و دقیقاً بدانید که باید چه محتوایی را تولید و منتشر کنید.
به کمک ماتریس محتوا میتوانید یک استراتژی محتوای قدرتمند بچینید و از انواع محتوا به درستی برای رسیدن به اهداف بازاریابیتان استفاده کنید.
تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان هدف نرخ بازگشت سرمایۀ (ROI) شما را افزایش میدهد. میتوانید تعداد بیشتری از مخاطبانتان را در هر مرحله از قیف فروش نگه دارید و در نهایت درآمد کسب و کارتان بیشتر میشود.
نکتۀ مهم: ماتریس محتوا مفهومی است که به تازگی پا به دنیای بازاریابی محتوایی گذاشته است و خیلی ساده به شما نشان میدهد که همراهشدن با دانش و مفاهیم جدید چطور میتواند تحولی در کسب و کارتان به وجود بیاورد.
بنابراین توصیه ما به شما این است که به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، مدیر کسب و کار سعی کنید همیشه دانشتان را در حوزۀ کاری و تخصصتان آپدیت کنید و این تغییرات سریعی که در زمینۀ دیجیتال مارکتینگ اتفاق میافتد جا نمانید، منابع بسیار زیادی برای مطالعه وجود دارد که از طریق اینترنت به راحتی میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید.
شاید با خودتان میگویید: زبانم خوب نیست، چطور از این منابع استفاده کنم؟
نگران نباشید راهحل شما ترنسیس، سایت ترجمه آنلاین است. ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی متون خود را به ترنسیس بسپارید و بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن بگیرید. روی لینک بالا کلیک کنید و سفارش ترجمه خود را ثبت کنید.
ماتریس محتوا از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
گفتیم ماتریس بازاریابی محتوایی به شما کمک میکند مسیر سفر مشتری تا رسیدن به خرید را نشانهگذاری کنید و تا انتها مشتریانتان را همراهی کنید؛ اما چطور؟
ماتریس محتوا از دو بُعد (محور) تشکیل شده است و انواع محتوا را با توجه به این دو بُعد کلیدی بررسی میکند تا موقعیت مناسب برای انتشار آنها را به شما نشان دهد.
محور افقی ماتریس محتوا: مراحل قیف بازاریابی محتوایی (آگاهی، علاقهمندی، تصمیمگیری و خرید) روی محور افقی ماتریس محتوا نشان داده میشود، این محور به شما میگوید که هر نوع محتوا را باید در کدام قسمت از سفر مشتری منتشر کنید.
محور عمودی ماتریس محتوا: انواع محتوا بر اساس تأثیری که روی مخاطب میگذارد، ارائه دلایل منطقی یا برانگیختن احساسات، در جایگاههای مختلفی روی محور عمودی قرار میگیرند.
محتواهایی که میتوانند احساسات مخاطب را تحریک کنند در بالای ماتریس جای میگیرند، مثل: محتواهای بصری و تعاملی.
محتواهایی که میتوانند مخاطبان را از نظر منطقی متقاعد کنند که دست به خرید بزنند، در پایین ماتریس قرار میگیرند.
این دو بردار ماتریس محتوا را به چهار بخش تقسیم میکند و هدف محتواهایی که در هر یک از این بخشها قرار میگیرد، متفاوت است. در ادامۀ مقاله هر یک از این چهار قسمت را بررسی میکنیم.
آموزنده
محتواهای آموزنده در ابتدای مسیر مشتری قرار میگیرند، این نوع محتوا مخاطبان را از برندتان آگاه میکنند و اولین تصاویر را از شما در ذهن مخاطب شکل میدهند.
با تولید محتوای آموزشی رایگان، باکیفیت، متناسب با نیاز مخاطبان میتوانید به مخاطبانتان نشان دهید که به آنها اهمیت میدهید، بنابراین کاملاً طبیعی است که به برندتان علاقهمند شده و شما را به رقبایتان ترجیح دهند.
در واقع به ازای وقتی که برای تولید محتوای آموزشی رایگان و باکیفیت صرف میکنید، اعتماد مخاطبانتان را به دست میآورید.
- پستِ بلاگ
- راهنما
- اینفوگرافیک
- رپورتاژ
- کتاب الکترونیکی
در بخش آموزنده قرار میگیرند.
نکتۀ مهم: اگر برای تولید محتوای آموزشی از منابع خارجی استفاده میکنید، باید از دقیقبودن ترجمۀ این منابع مطمئن شوید، چراکه نباید هیچ اطلاعات اشتباهی در محتوای آموزشی شما وجود داشته باشد؛ حتی یک اشتباه کوچک در محتوای آموزشی میتواند برایتان دردسرساز باشد. از طرفی هرچقدر محتوای آموزشی که میخواهید تولید کنید تخصصیتر باشد، ترجمۀ آن سختتر خواهد بود.
اما چطور میتوانید این چالش را حل کنید، نگران نباشید راهحل در دست ما است:
- استخدام مترجم: بودن یک مترجم تماموقت، که با فضای کسب و کار شما آشنایی دارد، در کنار تیم تولید محتوا میتواند کمک بزرگی باشد.
- سایت ترجمه: ترنسیس پلتفرم ترجمه تخصصی آنلاین، متون شما را با منصفانهترین قیمت و بهترین کیفیت ترجمه میکند. برای اثبات ادعایی که کردیم مثلاً میتوانید کیفیت ترجمه مقاله زیست شناسی را با کلیک روی این لینک ببینید، نمونههای موجود در سایت و نظرات مخاطبان در این بخش، تصمیمگیری شما برای سفارش ترجمهتان را منطقیتر خواهند کرد.
سرگرمکننده
محتوای سرگرمکننده در ابتدای مسیر خرید منتشر میشود و احساسات مخاطب را درگیر میکند، میتواند سریع وایرال شود، سر و صدا به پا کند، باعث شود مخاطبان از شما و محتوایتان با دیگران صحبت کنند و در نهایت عدۀ زیادی را از برند شما آگاه میکند. این نوع محتوا میتواند دید خوبی از شخصیت برند شما به مخاطب بدهد و آنها را به شما علاقهمند کند.
- ویدئو
- بازی
- کوئیز
- مسابقه
در دستۀ محتواهای سرگرمکننده قرار میگیرند.
الهامبخش
محتوای الهامبخش باید در دسترس مخاطبانی که در انتهای سفر خرید خود هستند، قرار بگیرد. هدف از محتوای الهامبخش این است که به گونهای احساسات مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهید که فرآیند تصمیمگیری برای خرید تسریع شود، در نهایت به کمک این نوع محتواها میتوانید تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.
- کمپین
- انجمن
- فروم
- سلبریتی
به شما این امکان را میدهند با مخاطبانتان تعامل داشته باشید، حتی به آنها نشان دهید که سایر مخاطبان شما چه نظری دربارۀ برندتان دارند و در گروه محتوای الهامبخش قرار میگیرند.
متقاعدکننده
این نوع محتواها همانطور که از اسمشان برمیآید، میخواهند کاملاً منطقی با اعداد، ارقام، مزیتهای رقابتی و ویژگیهای خاص مخاطبان شما را برای خرید متقاعد کنند.
محتوای متقاعدکننده در نهایت باعث میشود:
- هیچ سؤال و ابهامی از ویژگی محصولاتتان، یا فرآیند خرید و ارسال برای مخاطبان باقی نماند.
- هیچ دلیلی برای خرید نکردن از شما نداشته باشند.
بنابراین محتواهایی مثل:
- راهنما قیمت
- وبینار
- ویدئو معرفی محصولات
که به مخاطب نشان میدهند محصول شما واقعاً کارآمد است، به دردشان میخورد و به صرفه است در قسمت متقاعدکننده قرار میگیرند.
پایان رپورتاژ آگهی/.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.