نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

رشد ۵ برابری عملکرد بازی روی کامپیوتر با DLSS 3 انویدیا

وبسایت دیجیتال فاندری با بررسی عملکرد چند بازی‌ مختلف با استفاده از فناوری جدید DLSS 3، نتایج جالب توجهی را از ارتقا نرخ فریم تصاویر و تأثیر آن بر زمان تأخیر بازی‌ها منتشر کرده است.

انویدیا هفته گذشته از نسل جدید فناوری آپ اسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی پردازنده‌های گرافیکی خود به نام DLSS 3 رونمایی کرد. این تکنولوژی که منحصرا برای کارت‌های گرافیک سری RTX 40 توسعه داده شده، یک تفاوت عمده با فناوری نسل قبلی DLSS 2 دارد که آن هم قابلیت ایجاد فریم‌های بیشتر با استفاده از هوش مصنوعی هسته‌های اختصاصی Ada است. به عبارت دیگر، DLSS 3 علاوه‌بر کاهش فشار ناشی از رندر فریم‌‌های تصاویر در رزولوشن بالا، با ایجاد فریم‌های بیشتر، عملکرد بازی را تا حد چشمگیری ارتقا می‌دهد.

ویدیو تبلیغاتی انویدیا از نمایش قابلیت‌های DLSS 3 بسیار جالب توجه بود. متخصصان Digital Foundry فرصت تست عملکرد این تکنولوژی را در بازی‌هایی از قبیل Marvel’s Spider-Man ،Cyberpunk 2077 و Portal RTX به‌دست آورده‌اند و نتایج بسیار خوبی را با مخاطبان در میان گذاشتند.

Digital Foundry برای شروع صفحه تنظیمات بازی Spider-Man و پشتیبانی از پردازنده گرافیکی مورد استفاده خود از DLSS-3 را نشان داده است. عملا آپشن‌های آپ اسکیل گرافیکی بازی تفاوتی با یک GPU قدیمی‌تر و فناوری DLSS 2 ندارد، اما حالا شما می‌توانید قابلیت تولید فریم را فعال کنید. جالب اینجا است که با فعال کردن این گزینه، فناوری کاهش تأخیر انویدیا Reflex نیز به‌صورت پیشفرض فعال می‌شود. در ادامه خواهیم گفت که چرا این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنظیمات DLSS در بازی اسپایدرمن

دیجیتال فاندری هنوز اجازه انتشار جزئیات دقیق مربوط‌به نرخ فریم برثانیه بازی‌ها با استفاده از DLSS 3 را ندارد. اما آن‌ها نتایج مربوط‌به مقایسه عملکرد بازی‌های Spider-Man و Cyberpunk و Portal را با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 4090 و در حالت‌هایی که DLSS 3 فعال یا غیرفعال شده، با کاربرها به اشتراک گذاشتند.

بازی Spider-Man با فعال شدن DLSS 3 تا ۲ برابر بهبود عملکرد را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که این اختلاف برای Cyberpunk 2077 به ۳ برابر و برای بازی Portal RTX تا ۵ برابر عملکرد عادی هم می‌رسد. کارشناس دیجیتال فاندری معتقد است که این موضوع تا حدودی به عملکرد CPU مربوط می‌شود؛ یعنی بهبود عملکرد بازی‌هایی مانند Portal که بیشتر به ظرفیت پردازش CPU تکیه دارند، بیشتر از بازی‌های جهان باز مانند اسپایدرمن است. اما در خصوص ویژگی ایجاد فریم‌ها نیز باید گفت که عملکرد DLSS 3 کاملا بی نقص نیست، اما خیلی بهتر از ابزارهایی مانند Adobe After Effects به نظر می‌رسد.

اما نکته‌ای که قرار بود درنهایت به آن اشاره کنیم، بحث مهم تأخیر یا Latency در بازی‌های ویدیویی است که طبیعتا در اثر ایجاد فریم‌های اضافی به وجود خواهد آمد. این همان جایی است که NVIDIA Reflex به کمک خواهد آمد. به‌عنوان مثال زمان تأخیر در بازی Portal RTX با استفاده از DLSS 3 حدود ۵۶ میلی ثانیه است که اندکی بالاتر از ۵۳ میلی ثانیه DLSS 2 قرار می‌گیرد. اما باید بدانید که این مقدار خیلی کمتر از زمان تأخیر عادی و ۹۵ میلی ثانیه‌ای بازی است.

تأثیر DLSS 3 در عملکرد بازی ها

البته این موضوع در خصوص بازی سایبرپانک 2077 کمی متفاوت است؛ جایی که DLSS 3 زمان تأخیر ۵۴ میلی ثانیه را به همراه داشته که خیلی بیشتر از ۳۱ میلی ثانیه DLSS 2 است، اما همچنان کمتر از ۶۲ میلی ثانیه‌ی حالت نیتیو این بازی است. بنابراین باید گفت که DLSS 3 در این زمینه به خوبی DLSS 2 نیست، اما هنوز هم بهتر از حالت پیشفرض ظاهر می‌شود و اصلا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فناوری DLSS 3 از تاریخ ۱۲ اکتبر به همراه کارت گرافیک GeForce RTX 4090 عرضه خواهد شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده