نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶

عملکرد تراشه M1 Ultra اپل همچنان به پای اینتل و AMD نمی‌رسد

مقایسه نتایج بنچمارک پردازنده‌های اینتل و AMD دربرابر تراشه M1 Ultra نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات اپل، عملکرد محصولات تیم‌های قرمز و آبی همچنان قوی‌تر از SOC بزرگ اپل است.

از زمان معرفی رسمی Mac Studio شرکت اپل، نتایج بنچمارک و جزئیات بیشتری از سخت‌افزار داخلی این دستگاه مشخص شده که شامل پردازنده جدید و بسیار بزرگ M1 Ultra می‌شود. اپل در زمان معرفی کامپیوتر جدید خود، اعداد و ارقام بزرگی را دربرابر گزینه‌های دسکتاپ اینتل و AMD ارائه داد. اما بررسی‌های مستقل نشان می‌دهد که اپل همچنان قادر به دستیابی به این سطح عملکرد نبوده است.

اندازه SOC جدید اپل M1 Ultra سه برابر بزرگ‌تر از تراشه‌های رایزن AMD است

اولین ویدیو کالبد شکافی SOC اپل M1 Ultra توسط کانال یوتیوب Max Tech پخش شده است که به بازگشایی بدنه Mac Studio پرداخت تا اولین تصاویر از پکیج بزرگی را که برای تراشه جدید اپل مورد استفاده قرار گرفته، با مخاطبان به اشتراک بگذارد. در مقایسه‌ای که میان اندازه پردازنده جدید اپل با تراشه‌های رایزن AMD صورت گرفته، می‌توان به وضوح اختلاف فاحش اندازه‌ی این پردازنده‌ها را مشاهده کرد. براساس ابعاد ارائه‌شده، پردازنده M1 Ultra اپل تقریبا سه برابر بزرگتر از تراشه‌های AMD Ryzen است.

تراشه M1 Ultra اپل

نمای داخلی پردازنده ترکیبی Apple M1 Ultra شامل یک معماری ۲۰ هسته‌ای با ۱۶ هسته عملکرد بالا و ۴ هسته بهینه است که مشابه پردازنده‌های قبلی M1، هسته‌های عملکرد آن براساس معماری ultra-wide Execution طراحی شد و از ۱۹۲ کیلوبایت حافظه کش دستورالعمل و ۱۲۸ کیلوبایت حافظه کش دیتا با ۴۸ مگابایت حافظه کش L2 بهره می‌برد. این درحالی است که هسته‌های بهینه براساس معماری Wide Execution طراحی شد و از ۱۲۸ کیلوبایت حافظه دستورالعمل با ۶۴ کیلوبایت حافظه کش دیتا و ۸ مگابایت حافظه کش L2 استفاده می‌کند.

علاوه‌بر این ۳۲ هسته دیگر به‌عنوان بخش M1 Neural Engine این مجموعه وجود دارد که ۲۲ تریلیون عملیات در ثانیه را ارائه می‌کنند. اما اپل دلیل مشخصی برای اندازه بزرگ این CPU دارد و آن هم در GPU این دستگاه نهفته است. درواقع پردازنده M1 Ultra نه‌تنها یک تراشه MCM متشکل از دو بدنه M1 Max درکنار هم است، بلکه از یک GPU بزرگ ۶۴ هسته‌ای نیز میزبانی می‌کند که تمامی ورودی خروجی‌ها و حتی حافظه مورد استفاده را در یک پکیج واحد جا می‌دهد.

پردازنده Ultra اپل، از یک لیتوگرافی ۵ نانومتری با ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که با معماری جدید UltraFusion قادر به ارائه پهنای باند حداکثری ۲.۵ ترابایت بر ثانیه در داخل پروسسور و پهنای باند حافظه سریع ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه است. معماری ارتباطات داخلی این SOC، شامل بیش از ۱۰ هزار سیگنال بین دو تراشه داخلی آن است.

عدم توانایی تراشه M1 Ultra اپل در دستیابی به عملکرد پردازنده‌های دسکتاپ اینتل و AMD

نتایج بنچمارک فاش‌شده از عملکرد پردازنده M1 Ultra نشان می‌دهد که SOC اپل از یک پردازنده ۶۴ هسته‌ای AMD Ryzen Threadripper 3990X شکست می‌خورد. درواقع تراشه M1 Ultra اپل به سختی قادر به رسیدن به سطح یک پردازنده Intel Core i9-12900K یا AMD Ryzen 9 5950X است که البته اعداد و ارقام مربوط‌به توان مصرفی آن‌ها ارائه نشده است.

خود اپل ادعا می‌کند که تراشه جدید این شرکت در زمان استفاده از توان مصرفی مشخص، ۹۰ درصد عملکرد بهتری را نسبت به 12900K اینتل از خود نشان می‌دهد که این مقدار در زمان استفاده از ۱۰۰ وات توان مصرفی کمتر همچنان بالاتر از پرچم‌دار پردازنده‌های آلدرلیک است. این در حالی است که نتایج بنچمارک زیر چنین ادعایی را تأیید نمی‌کند.

M1 Ultra benchmarks

نتایج بنچمارک SOC اپل M1 ultra دربرابر رقای اینتل و AMD – منبع: Dave2D

نتایج بنچمارک M1 Ultra

نتایج بنچمارک SOC اپل M1 ultra – منبع: Matthew Moniz

نتایج عملکرد تراشه M1 Ultra

نتایج بنچمارک SOC اپل M1 ultra – منبع: NanoReview

به این ترتیب نمی‌توان درباره اظهارات اپل درباره عملکرد SOC جدید این شرکت، چندان مطمئن نظر داد. به نظر می‌رسد که نتایج رسمی این شرکت تحت شرایط ورک‌لود مشخص به‌دست آمد و به نحوی تنظیم شده تا به نفع تراشه M1 Ultra باشد. درحالی‌که کاربرد واقعی آن وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد.

در پایان شما هم نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده