نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱

ایسوس از کاهش مجدد تولید پردازنده ‌های گرافیکی انویدیا خبر داد

شرکت ایسوس در جدیدترین گزارش مالی خود از کاهش مجدد حجم تولید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

ایسوس که در آخرین دوره‌ی سه‌ماهه سال ۲۰۲۰، وضعیت نامطلوب حجم تأمین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را گزارش کرده بود، حالا اعلام کرده که کمبود GPU در سال جدید بدتر از سال ۲۰۲۰ بوده است. بنا به‌گفته‌ی بالاترین مقام اجرایی شرکت ایسوس، کمبود عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی بیشتر به‌دلیل عملکرد ضعیف Samsung Foundry در تولید چیپ‌های گرافیکی امپر ایجاد شده است.

براساس گزارش وبسایت آنالیز و تحقیق Jon Peddie Research، انویدیا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ در مجموعه ۹.۱ میلیون پردازنده گرافیکی دسکتاپ تولید کرده که این تعداد حدوداً یک میلیون واحد بیشتر از موعد مشابه سال ۲۰۱۹ است. این در حالی است که در پی افزایش میزان تقاضا برای خرید پی سی و کارت گرافیک‌های مختلف در سه‌های سوم و چهارم سال گذشته میلادی، قیمت این محصولات در بازار آزاد به‌طور چشمگیری افزایش داشته است. کارشناسان عقیده دارند که نه انویدیا و نه AMD این وضعیت را پیش‌بینی نکرده و در نتیجه با این بحران دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بخشی از این مشکلات به تب داغ ارزهای دیجیتالی و هجوم ماینرها برای خرید این محصولات جهت مصارف ماینینگ نسبت داده می‌شود.

کارت گرافیک های گیمینگ در مصارف ماینینگ

مدیران اجرایی Asus بعد از ارائه‌ی این گزارش، خبر امیدوار کننده‌ای از بهبود این شرایط برای علاقه‌مندان نداشتند. در بخشی از این کنفرانس گفته شده:

«درباره اینکه دقیقاً چه زمانی میتوانیم این مشکلات را رفع کرده و خلأ میان عرضه و تقاضا را پر کنیم، واقعاً نمی‌توان چیزی گفت. ما فکر می‌کنیم که این شکاف ممکن است ناشی از بازده‌ی پایین تولید در صنایع بالادستی باشد. تا زمانی‌که انویدیا این بازده را افزایش نداده، نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از آینده داشته باشیم.»

به بیان ساده‌تر تا زمانی‌که تولیدکنندگان چیپ‌های Ampere عملکرد خود در تولید ویفرهای سیلیکونی را بهتر نکنند، در کوتاه مدت تغییری در وضعیت بازار ایجاد نخواهد شد. ماینرها نیز از عوامل جانبی دیگری هستند که متأسفانه این بحران را شدیدتر می‌کنند.

اما نهایتاً مثل همیشه سؤال اصلی این است که انویدیا و AMD چه زمانی قادر به تولید نرخ بالاتری از حجم تقاضای بازار بوده و قیمت‌های نامعقولی که اخیراً شاهد آن هستیم، کنترل خواهند شد. وعده‌ی AMD برای افزایش حجم تولید و فروش محصولات خود ازطریق وبسایت رسمی این شرکت نیز کمکی به حل مشکلات موجود نکرده و انویدیا نیز پیش از این اعلام کرده که انتظار دارد تا این شرایط حداقل تا ماه آوریل ادامه داشته باشد. از طرفی، بررسی‌های Digitimes نشان می‌دهد که حداقل باید تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ انتظار کمبود کارت گرافیک‌های سری RTX 30 را داشته باشیم.

نظر شما درباره وضعیت فعلی بازار سخت‌افزار چیست؟


منبع hardwareheaven
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده