پس از سه سال توسعه، شرکت 3D Realms بالاخره بازی Graven را برای علاقه‌مندان به سبک Boomer Shooter و اول شخص‌های کلاسیک منتشر کرد تا بتواند طرفداران Hexen و Heretic را به وجد بیاورد.

اگر در دهه سوم عمرتان زندگی می‌کنید، حتما شرکت 3D Realms را می‌شناسید. شرکتی که ۲۸ سال پیش با انتشار شوتر اول شخص Duke Nukem، خودش را به‌عنوان یکی از نام‌های مطرح در صنعت بازی‌های کامپیوتری معرفی کرد؛ ولی به‌دلیل مشکلات حقوقی سر همین بازی، تا مرز تعطیلی کامل پیش رفت تا اینکه سال ۲۰۱۴، با سرمایه جدیدی احیا شد و بازی Ion Fury را منتشر کرد.

سه سال پیش و در جریان مراسم Realms Deep 2020، شرکت 3D Realms بازی Graven را با یک ویدیوی گیم‌پلی ۳۰ دقیقه‌ای رونمایی کرد. Graven به‌عنوان دنباله معنوی Hexen II معرفی شد و درحالی‌که از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده می‌کند؛ ولی با گرافیک پیکسلی و به‌صورت Low Poly ساخته شده تا بتواند همان حس نوستالژیک اول شخص‌های قدیمی را زنده نگه دارد. البته در سال‌های اخیر، بازی‌های زیادی در همین سبک شوترهای اول شخص قدیمی (Boomer Shooter) منتشر شده‌اند؛ هم بازی‌هایی بزرگ با هزینه ساخت زیاد، هم بازی‌های کوچکی که فقط یک توسعه‌دهنده داشتند.

مبارزه با کمان در بازی Graven

Graven داستان کشیشی را روایت می‌کند که از دستور مافوقش سرپیچی می‌کند و حاضر نمی‌شود دخترش را قربانی کند. به همین دلیل به یک شهر کوچک دورافتاده ترد می‌شود تا باقی زندگی‌اش را در دنیایی پر از بیماری و موجودات اهریمنی سپری کند. با اینکه نمی‌توانیم هیچ جایزه‌ای به روایت داستانی Graven بدهیم، ولی همین داستان نسبتا سطحی، باعث شده تا فضایی تاریک، ترسناک و مرموز خلق شود. این دنیای مرموز با اینکه با گرافیکی پیکسلی طراحی شده، ولی از المان‌های مدرن مثل نورپردازی و انعکاس پیشرفته، المان‌های تخریب پذیر و مدل‌های پیچیده استفاده می‌کند. این مورد درکنار تنوع زیاد محیط‌ها باعث شده تا فضا و اتمسفر Graven را بتوانیم نقطه قوت اصلی آن بدانیم. آن‌قدری که حتی گشت‌وگذار در شهر بیماری زده و کانال‌های زیرزمینی آن، حس لذت‌بخشی داشته باشد که کم شباهت به بازی Skyrim نیست.

وقتی وارد روند بازی و گیم‌پلی Graven می‌شویم، المان‌هایی بیش از انتظار را در اختیارمان قرار می‌دهد. در ابتدای بازی فقط یک عصا و تعدادی شیشه Health دارید که شما را یاد بازی‌های نقش‌آفرینی می‌اندازد؛ اما زمانی‌که وارد اولین مأموریت خود برای پاک‌سازی سیاه‌چاله شهر از زامبی‌ها می‌شوید، اولین اسلحه دورزن را که جادوی پرتاب آتش است، در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته این جادو چندان قدرتمند نیست و اصلی‌ترین هدفش، آتش زدن المان‌های محیطی و باز کردن راهتان است.

صحبت با یک شخصیت در بازی Graven

همین‌جای بازی ممکن است کمی حس بی‌هویت بودن به Graven پیدا کنید. Graven می‌خواهد هم‌زمان چند مدل بازی باشد: ۱- یک بازی RPG کامل با مأموریت‌های اصلی و فرعی و حتی یک سیستم مالی برای خریدوفروش آیتم‌های مختلف. ۲- یک بازی شوتر اول شخص Boomer سریع مثل Hexen و Heretic با سلاح‌ها و جادوی عجیب و متنوع. ۳- یک بازی Dungeon Crawler شبیه به Zelda که پازل‌های مختلفی دارد و باید با هوش و ذکاوت و قابلیت‌های کاراکترتان آن‌ها را حل کنید. البته نمی‌توانیم Graven را واقعا یک بازی RPG بدانیم؛ چراکه هیچ سیستم ارتقایی وجود ندارد و تنها راهی که می‌توانید قدرتمندتر شوید، این است که سلاح‌ها و جادوهای بهتری را در دنیا پیدا کنید یا آن‌ها را از فروشندگان بخرید. هیچ حق انتخابی هم در روند و سرنوشت بازی ندارید. درنهایت این حس به ما دست می‌دهد که حتی پس از سه سال توسعه، هنوز هم با یک بازی ناتمام طرف هستیم.

ایراد بعدی به مشکلات فنی بازی برمی‌گردد. شخصا این بازی را از زمان اولین نسخه بتا دنبال می‌کردم و امید داشتم که مشکلات فنی بی‌شمار آن در نسخه نهایی برطرف شود؛ ولی هنوز هم این موارد وجود دارند. با اینکه بازی کاملا روان و بدون افت فریم اجرا شد، ولی در طول مدت‌زمانی‌که Graven را بازی کردم، چندین بار بازی کرش کرد. مشکلات فنی دیگری مثل انیمیشن‌های خراب برای دشمنان و گیرکردن آن‌ها هم وجود دارد. حتی بعضی مواقع، این مشکلات فنی می‌تواند آیتم‌های اصلی را خراب کند و جلوی پیشرفت شما را بگیرد. البته 3D Realms وعده داده که آپدیت‌های بزرگی را در ماه‌های آینده برای Graven منتشر می‌کند.

محیط برفی بازی Graven

با وجود همه این موارد، Graven در هسته خود یک بازی مفرح و یک Boomer Shooter سریع، پر از اکشن و جذاب است که می‌تواند ساعت‌ها شما را پشت صندلی میخکوب کند. سلاح‌ها با صداگذاری و واکنش محکمشان، حس تکرار نشدنی بازی‌های کلاسیک را به بهترین شکل احیا کرده‌اند. در این بازی، هرکدام از کمان‌ها نقش یک نوع اسلحه را بازی می‌کنند. کمان بزرگ، با اینکه خیلی دیربه‌دیر شلیک می‌کند، ولی می‌تواند با یک تیر، چندین زامبی را به هم بدوزد. کمان کوچک هم مثل یک اسنایپر قابلیت زوم کردن دارد. خوشبختانه، مشکلی از بابت تعداد تیر در بازی وجود ندارد. در حقیقت، سلاح‌های بازی آن‌قدری خوب هستند که از جادوها فقط برای حل کردن پازل‌ها یا موارد خاص استفاده کردیم. البته در هر لحظه فقط می‌توانید دو اسلحه در دستتان داشته باشید و سایر سلاح‌ها در منوی Inventory قرار می‌گیرند. منوی Inventory شباهت زیادی به بازی‌های RPG دارد و در آن می‌توانید پول، سلاح‌ها، جادوها و الماس‌های مربوط‌به عصای خود را مدیریت کنید.

Graven به‌خودی‌خود بازی سختی است. مهم نیست که با کدام درجه سختی بازی کنید؛ درهرصورت Graven بازی دشواری است؛ بنابراین در نظر داشته باشید که قرار است زیاد کشته شوید. به‌خصوص در بخش دوم (بخش زمستانی) که زامبی‌هایی با سرعت نور به سمتتان می‌آیند. البته ارتقا سلاح‌ها می‌تواند تا حد زیادی سختی بازی را کم کند. برای ارتقا سلاح‌ها به طلا نیاز دارید که در طول بازی می‌توانید آن را جمع کنید. در نظر داشته باشید که بخش زیادی از این طلاها در بشکه‌ها و جعبه‌ها قرار دارد؛ بنابراین هر وقت جعبه یا بشکه‌ای دیدید، حتما آن را بشکنید.

شلیک با کمان در بازی Graven

بازی Graven سه بخش بزرگ غیر خطی یا بهتر است بگوییم سه Hub دارد که به ترتیب در شهر باتلاقی، قلعه برفی و صحرا جریان دارند. در هر کدام از این Hubها، تعداد مأموریت اصلی و فرعی وجود دارد که شما را وارد دنیاهای عجیبی می‌کند. مثل اکثر Boomer Shooterها، این بازی قرار نیست دست شما را در طول مسیر بگیرد. بعضی مواقع ممکن است مسیرتان را گم کنید و باید متن‌های دفترچه یادداشتتان را با دقت بخوانید تا بتوانید مسیر درست را پیدا کنید. البته بد نبود اگر یک سیستمی مثل قطب‌نما در این بازی وجود داشت. هیچ سیستمی هم برای Fast Travel وجود ندارد. این موضوع به‌تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ ولی باید بدانید که هر وقت بازی را اجرا می‌کنید، به Hub برمی‌گردید؛ پس پیاده‌روی‌های زیادی در پیش خواهید داشت. این بازی همچنین پازل‌های زیادی دارد. اکثر این پازل‌ها کاملا ساده و با قرار دادن یک جعبه روی یک دکمه حل می‌شوند؛ ولی برخی‌ها فکر زیادی لازم دارند و حتی شما را مجبور می‌کنند که یک قلم و کاغذ کنارتان قرار دهید.

پس از سه سال توسعه و وعده ساخت دنباله‌ای برای بازی‌های کلاسیک id Software یعنی Hexen و Heretic، شرکت 3D Realms بالاخره بازی Graven را برای کامپیوتر عرضه کرد و تا حد زیادی هم موفق بوده است. زمانی‌که نسخه بتای این بازی منتشر شد، نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند؛ ولی حالا با انتشار نسخه نهایی وضعیت بازی خیلی بهتر است. طراحی، اتمسفر و اکشن بازی واقعا بی‌نظیر بوده و طرفداران سبک Boomer Shooter را کاملا راضی نگه می‌دارد؛ ولی مشکلات فنی زیاد، درجه سختی نامتعادل و یک سری ایرادات دیگر باعث شده تا فاصله زیادی با یک شوتر کلاسیک بدون نقص مثل Amid Evil یا Dusk داشته باشد. Graven را می‌توانید با قیمت ۲۵ دلار ازطریق فروشگاه استیم تهیه کنید.

بازی Graven روی کامپیوتر بررسی شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Graven

شرکت 3D Realms پس از فراز و نشیب‌های زیاد دوباره به دنیای بازی‌های ویدیویی برگشته و حالا قصد دارد تجربه و تخصصش را در تولید بازی‌های اول‌شخص به رخ بکشد. Graven به‌عنوان دنباله‌ی معنوی Hexen، تجربه‌ای لذت‌بخش را از یک شوتر اول شخص کلاسیک با کلی سلاح و جادو در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید ساعت‌ها به کشتن زامبی‌ها و موجودات اهریمنی مشغول شوید. محیط‌ها، اتمسفر و طراحی بازی فوق‌العاده است و توانسته گرافیک پیکسلی را به بهترین شکل با امکانات پیشرفته موتور Unreal Engine 4 ترکیب کند. تجربه‌ای که متاسفانه به دلیل مشکلات فنی زیاد، درجه سختی نامتعادل و یک سری تصمیمات عجیب در مورد ماهیت، بی‌نقص نیست. با این حال، اگر به بازی‌های Boomer Shooter علاقه دارید، تجربه Graven را از دست ندهید.
فرهنگ حشمتی

7

نقاط قوت

  • فضاسازی، نورپردازی و اتمسفر فوق‌العاده
  • طراحی و گرافیک پیکسلی جذاب
  • صداگذاری و موسیقی عالی
  • بازسازی حس نوستالوژیک بازی‌های Hexen و Heretic
  • گیم‌پلی سریع، خشن و پر از اکشن
  • وجود حالت Co-op با ۸ نفر

نقاط ضعف

  • مشخص نبود هویت بازی
  • مشکلات فنی متعدد
  • نبود نقشه، قطب‌نما و سیستم Fast Travel
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده