Pikmin 4 جدیدترین انحصاری نینتندو نشان می‌دهد که حتی با ساده‌ترین مکانیسم‌ها هم می‌توان لحظات مفرح، جذاب و دوست داشتنی را خلق کرد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بدون شک و تردید شیگرو میاموتو را می‌توان یکی از اشخاص برجسته و مهم در صنعت بازی‌های ویدیویی و صد البته شرکت نینتندو دانست. شخصی که تابه‌امروز با خلق کاراکتر و مجموعه‌های مختلف توانسته کاربران بسیاری را سرگرم کند. اولین نسخه از Pikmin در سال ۲۰۰۱ توسط میاموتو خلق شد و بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کرد. بااین‌حال پیکمین را می‌توان یکی از مجموعه‌های کلاسیک و قدیمی‌ای دانست که در هر نسخه، یک فرمول کلاسیک و منحصربه‌فرد را پیش گرفته است. موردی که اگر امروزه از آن استفاده شود، قطعا نمی‌تواند آنطور که باید و شاید گیمرهای جدید را به خود جذب کند.

ساختن شورتکات توسط پیکمین‌‌ها در Pikmin 4

بااین‌حال چهارمین نسخه (نسخه اصلی) از این مجموعه در سال ۲۰۱۵ توسط شیگرو میاموتو تایید شد که در دست ساخت است و تقریبا نزدیک به کامل شدن است. این در حالی است که یک سال بعد میاموتو در مصاحبه دیگری اعلام کرد که Pikmin 4 همچنان در دست توسعه بوده ولی اولویت اصلی نینتندو برای عرضه نیست. حال هشت سال از صحبت‌های اولیه میاموتو حول تایید Pikmin 4 و یک سال از معرفی رسمی این بازی می‌گذرد و بالاخره این بازی در دسترس کاربران قرار گرفته است. Pikmin 4 مثال بارزی است برای آن دسته از کاربرانی که معتقد هستند بازی‌های ویدیویی با مکانیسم‌های ساده سرگرم کننده نیستند.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که کاپیتان اولیمار، به سیاره PNF-404 سفر کرده و بر اثر یک حادثه، سفینه‌اش تصادف کرده و سقوط می‌کند. اجزای سفینه اولیمار به نقاط مختلفی پرتاب شده و او به‌واسطه استفاده از پیکمین‌‌ها و همچنین آشنا شدن با یک موجود شبیه به سگ به اسم Moss، اجزای سفینه خود را پیدا می‌کند. در ادامه، یک پیام درخواست کمک را به مرکز می‌فرستد تا یک گروه برای کمک به PNF-404 بروند. این در حالی است که سفینه نیروی کمک هم دچار نقص فنی شده و تمامی اعضای داخل آن از خروج اضطراری استفاده می‌کنند.

گشت و گذار در شب در بازی Pikmin 4

داستان صرفای برای هل دادن مخاطب به جهان Pikmin 4 طراحی شده تا مخاطب یک ایده کلی از وظیفه‌اش در بازی داشته باشد

اجزای تیم کمک به اولیمار هرکدام در نقاط مختلفی از این جزیره گرفتار شده و شما در نقش یک عضو تازه‌کار از سازمان نجات، وظیفه دارید تا تمامی اعضا را نجات داده و سپس به کاپیتان اولیمار هم کمک کنید. Pikmin 4 در همان ابتدا یک شروع خوب را به‌نمایش گذاشته و تمامی جنبه‌های داستانی را شرح می‌دهد، اما رفته رفته دیگر چیزی برای ارائه ندارد. درواقع داستان صرفای برای هل دادن مخاطب به جهان Pikmin 4 طراحی شده تا مخاطب یک ایده کلی از وظیفه‌اش در بازی داشته باشد. نه قرار است شخصیت‌پردازی خاصی را ببینیم و نه روایتی که بتواند دلیل اصلی شما برای تجربه پیکمین 4 باشد. درواقع بار تمامی موارد ذکر شده به دوش گیم‌پلی بازی است.

گیم‌پلی بازی Pikmin 4 برپایه ساده‌ترین المان‌ها بنا شده است. در ابتدای بازی باید کاراکتر خود را بسازید و سپس مکانیسم‌های گیم‌پلی به شما آموزش داده می‌شود. ساختار Pikmin 4 برپایه برداشتن آیتم و رساندن آن به مقصد طراحی شده است. در طول ماجراجویی خود با یک موجود شبیه به سگ به اسم اوتاچی آشنا شده و در ادامه پیکمین‌‌ها را پیدا می‌کنید. پیکمین‌ها قابلیت این را دارند که آیتم‌های مختلف را برداشته و به مقصد برسانند. حال خود پیکمین‌ها هم به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال پیکمین‌های قرمز رنگ در مبارزات بهتر بوده و آتش هم روی آن‌ها تاثیری ندارد. این در حالی است که پیکمین‌های زرد رنگ در حفر کردن زمین تبحر داشته و به مغناطیس هم واکنشی نشان نمی‌دهند.

مینی گیم‌های بازی Pikmin 4

ازطرفی می‌توانید پیکمین‌های زرد را به نقاط مرتفع‌تری پرتاب کنید. ازاین‌رو باید در هر بخش از بازی، از پیکمین‌های مناسبی استفاده کنید که خود Pikmin 4 دارای یک سیستم انتخاب پیکمین خودکار است تا کاربران دراین‌بخش دچار مشکل نشوند. برای آزادسازی محیط‌های جدید نیاز به کسب امتیاز مشخصی دارید و این امتیاز با جمع‌آوری آیتم‌های داخل سایر محیط کسب می‌شود. همچنین تعدادی سیاه‌چاله (Dungeon) هم طراحی شده که با ورود به آن‌ها جدا از اینکه آیتم‌های بیشتری را کسب خواهید کرد، می‌توانید افراد گمشده Rescue Corp را پیدا کرده و سرنخ‌هایی را در راستای پیدا کردن کاپیتان اولیمار کسب کنید. اشاره کنم که درکنار سیاه‌چاله‌ها، یک سری مینی‌گیم‌های چالش‌برانگیز هم طراحی شده است. ساختار مینی گیم‌ها بدین صورت است است که باید در مدت زمان مشخصی حداقل امتیاز خواسته شده را کسب کنید یا با یک عضو دیگری از گروه نجات وارد رقابت شده و او را شکست دهید.

سیستم ارتقای بازی طراحی بسیار خوبی داشته و روی گیم‌پلی بازی و ساده‌تر شدن پیشرفت بازیکنان، تاثیر مستقیم دارد

کلیت بازی فقط به جمع‌آوری آیتم‌های مختلف و نجات کاراکترهای بازی ختم نمی‌شود. بلکه، Pikmin 4 دارای سیستم مبارزات است. نبرد با دشمنان بازی یا حتی باس فایت‌ها، بدین صورت است که با پرتاب پیکمین‌ها روی دشمن مورد نظر یا حتی دستور دادن به اوتاچی، می‌توانید به هدف خود آسیب وارد کنید. البته که دراین‌میان باید مراقب حملات آن‌ها باشید. اگر به درستی حملات را جاخالی ندهید یا در زمان مناسب پیکمین خود را فرانخوانید، احتمال کشته شدن آن‌ها بسیار بالا است. با آزاد سازی کاراکترها، به مأموریت‌ فرعی‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید و با کامل کردن مأموریت‌های فرعی، الماس کسب می‌‌کنید. بازیکنان می‌توانند از الماس در راستای خرید ارتقاها و تجهیزات جدید استفاده کرده یا در محیط‌های بازی راه‌های میان‌بر را به‌واسطه الماس‌ها آزاد کنند.

پاکسازی دانجن‌ها در Pikmin 4

تنها ایرادی که می‌توان به بازی گرفت، شروع خسته کننده آن است

ازاین‌رو گشت‌وگذار بیشتر در جهان بازی بی‌فایده نیست و هم کاراکترهای بیشتری را پیدا می‌کنید و هم اینکه با انجام مأموریت‌های فرعی و به‌دست آوردن المان، پیشروی شما در جهان پیکمین 4 راحت‌تر می‌شود. Pikmin 4 دارای سیستم شب و روز است و زمانی‌که غروب آفتاب فرا می‌رسد، باید گشت‌و‌گذار خود را تمام کرده و به هاب بازی برگردید. حال با آزاد کردن یکی از اعضای تیم نجات دهنده Rescue Corp، گشت‌و‌گذار در شب هم برای شما آزاد می‌شود. گشت‌و‌گذار در شب همانند روز نیست و قواعد و ساختار مخصوص‌به خود را دارد.

کامل کردن تمامی مأموریت‌های داستانی تقریبا ۱۵ ساعت از وقت شما را به خود اختصاص داده و کل این زمان، مشغول جمع‌آوری آیتم‌های مختلف و تاحدی نبرد با دشمنان و پیدا کردن پیکمین‌های جدید هستید. حال سؤال اصلی این است که چه چیزی باعث شده تا Pikmin 4 خسته کننده نباشد؟ اصلی‌ترین مورد که سبب شده تا Pikmin 4 باوجود فعالیت‌هایی یکسان، سرگرم کننده باشد، نوع طراحی پیکمین‌ها و محیط‌های بازی است. پیکمین‌ها طراحی بامزه و جالبی دارند و کارهای خنده‌دار آن‌ها در طول بازی یا صداهایی که از خود در می‌آورند، مواردی هستند که مدام شرایط مفرحی را برای شما به‌وجود می‌آورد. همچنین طراحی متنوع محیط‌ها و دشمنان هم سبب شده تا هر بار ساختاری جدید برای شما به‌وجود آید. تنها ایرادی که می‌توان به بازی گرفت، شروع خسته کننده آن است. پشت سر گذاشتن بخش مقدماتی و پیش‌زمینه داستانی و نوع آموزش بازی می‌تواند تاحدی شما را خسته کند. اما اگر آن را تحمل کنید، یکی از سرگرم کننده‌ترین بازی‌های نینتندو سوییچ را تجربه خواهید کرد.

جابه‌جایی جنازه دشمنان در Pikmin 4

از نظر بصری، Pikmin 4 یک تجربه معمولی است و قرار نیست جلوه‌های بصری خاصی را از بازی تماشا کنیم. همچنین از حیث هنری هم می‌توان را ‌آن تجربه‌ای صرفا خوب دانست. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، نوع طراحی معماها و مینی‌گیم‌های بازی هم در سطح خوبی قرار دارد. مینی‌گیم‌ها در ابتدا ساختاری ساده‌ دارند، اما به مرور زمان چالش‌برانگیزتر شده و این روند صعودی درجه سختی، به هیچ‌وجه مخاطب تازه‌وارد را اذیت نخواهد کرد. طراحی باس‌های Pikmin 4 یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. باس‌هایی که نبرد با آن‌ها لذت‌بخش و هیجان‌انگیز بوده و پس از شکست دادن‌شان حسابی احساس رضایت خواهید کرد. از نظر فنی هم پیکمین 4 فاقد مشکلاتی نظیر افت فریم یا باگ است و بسیار روان چه در حالت اتصال به تلویزیون و چه پرتابل اجرا می‌شود.

موسیقی‌های بازی هم در سطح خوبی قرار داشته و حسابی با اتمسفر بازی هم‌خوانی دارند. تیم سازنده حتی به هنگام مبارزه با باس‌ها هم سعی کرده به‌سراغ موسیقی‌هایی برود که به‌جای ارائه حس و حالی حماسی، مخاطب تجربه‌ای بامزه را کسب کند. همچنین صداگذاری‌های بازی هم کیفیت خوبی دارند. درآخر، Pikmin 4 یکی از بهترین بازی‌های نینتندو سوییچ تابه‌امروز است و با اینکه مشکلاتی را به خود اختصاص داده و می‌توانست بهتر هم باشد، اما تجربه‌ای که ارائه می‌دهد، دلچسب، سرگرم کننده و هیجان‌انگیز است. اگر نینتندو سوییچ دارید، این بازی را از دست ندهید.


منبع زومجی

Pikmin 4

داستان Pikmin 4 شروع خوبی دارد، اما در ادامه مشخص می‌شود که اصلا نباید روی آن حساب باز کرد و نباید انتظار داستانی خاص داشت. اما، گیم‌پلی به معنای واقعی کلمه سرگرم کننده طراحی شده و شما را برای تقریبا ۱۵ ساعت سرگرم می‌کند. طراحی پیکمین‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها یکی از موارد جالب بازی است و گشت‌وگذار و برداشتن آیتم‌ها و رساندن آن‌ها به مقصد، شاید در ظاهر فعالیت تکراری‌ای باشد. اما، به لطف طراحی‌های بسیار خوب بازی به هیچ‌وجه احساس یکنواختی را به مخاطب القا نمی‌کنند.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب پیکمین‌ها
  • + طراحی متنوع و متفاوت محیط‌های بازی
  • + ارزشمند بودن گشت و گذار در محیط‌ها و ارائه پاداش خوب به گیمر
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی
  • + کارآمد بودن ارتقاها در ساده‌تر شدن شرایط برای بازیکن

نقاط ضعف

  • - مقدمه بازی کسل کننده است و جذابیت خاصی ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده