F1 23 نسبت‌به نسخه‌ قبلی خود پیشرفت کرده‌ است، اما تعدادی از مشکلات گذشته را هم در خود جای داده است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

استودیو کدمسترز همیشه درتلاش بوده تا به‌واسطه F1 بتواند تجربه‌ای درخور علاقه‌مندان به این ورزش و بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی را ارائه کند. بااین‌حال در سال‌های اخیر شاهد یکنواختی بیش‌ از اندازه‌ای در روند گیم‌پلی و نسخه‌های ساخته شده از بازی F1 هستیم. البته که در سال ۲۰۲۱، تیم سازنده با اضافه کردن حالت داستانی بریک‌پوینت سعی کرد تا تجربه‌ای جدید را ارائه دهد. اما، آن‌چنان آش دهن‌سوزی نبود. حال پس وقفه‌ای یک ساله، کدمسترز یک بار دیگر از حالت داستانی خود استفاده کرده است.

بریک‌پوینت ۲ داستان فصل‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ مسابقات فرمول وان را روایت کرده و حول تیم کانراسپورت باتلر گلوبال ریسینگ روایت می‌شود. حال ایدن جکسون و دیون باتلر با یکدیگر هم‌تیمی شده و باید برای موفقیت تیم خود تلاش کنند. این در حالی است که همه چیز مطابق میل این دو راننده و سران کانراسپورت پیش نمی‌رود و شاهد درگیری‌های مختلفی میان این دو هم‌تیمی هستیم. البته که داستان بازی تنها به روایت تعامل میان جکسون و باتلر و فراز و نشیب‌های باشگاه کانراسپورت ختم نمی‌شود. دراین‌جا شاهد یک کاراکتر اصلی سوم هم هستیم.

مسابقه بخش داستانی F1 23

کالی میر، راننده زن فرمول ۲ شگفتی‌ساز، پس از قهرمانی در مسابقات F2 راهی F1 و تیم کانراسپورت می‌شود. درحالت کلی به‌نظر می‌رسد داستانی مهیج را مشاهده خواهیم کرد، اما بریک پوینت ۲ در بهترین حالت یک نسخه کم کیفیت از Drive to Survive شبکه نتفلیکس است. کدمسترز با کمک از اشخاص حرفه‌ای برای داستان‌نویسی بخشی از بریک پوینت ۲، همچنان نتوانسته یک تجربه دلچسب را ارائه دهد. بااینکه مواردی مثل طراحی انیمیشن‌های میان‌پرده‌ها و موشن کپچرها دراینجا نسبت‌به نسخه پیشین هیچ مشکلی ندارند، اما روایت و قصه‌گویی آنطور که باید و شاید انسجام لازم را ندارد.

بااین‌حال بریک‌پوینت ۲ دارای یک بخش مدیریتی و تصمیم‌گیری در تیم است که هرچند کم جزئیات، اما طراحی بسیار خوبی دارد. معمولا قبل از انجام مسابقات سؤال و جواب‌هایی ارائه می‌شود که بخش مدیریتی تیم باید تصمیم‌های مختلفی بگیرد. این تصمیم‌ها نه به‌صورت مستقیم، اما روی گیم‌‌پلی و اتفاقات تاحدی تأثیرگذار هستند. گیم‌پلی F1 23، از بعضی از جنبه‌ها، پیشرفت‌هایی داشته است، اما همچنان بعضی از نقاط ضعف نسخه پیشین را درخود جای داده است.

ایونت‌های سوپر کارها در F1 23

خشک بودن هندلینگ و سنگینی بیش‌ازاندازه و بی‌دلیل این دسته از ماشین‌ها سبب شده تا اصلا علاقه‌ای به انجام ایونت‌های آن‌ها در حالت Drive و MyTeam نداشته باشید

فارغ از محتویات، یک بازی ماشین سواری شبیه‌ساز زمانی می‌تواند تجربه منحصربه‌فرد و لذت بخشی را ارائه دهد که طراحی ماشین‌ها و پیست‌های مسابقه در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشند. یکی از مشکلات F1 22، این بود که ماشین‌های فرمول وان با وجود طراحی مناسب، اما آنطور که باید و شاید سنگینی لازم را نداشتند و به هنگام پیچیدن و ترمز گرفتن، تاحدی شما را اذیت می‌کردند. این در حالی است که طراحی ماشین‌های فرمول وان در F1 23 بهتر از قبل شده و به‌خوبی سنگینی و وزن ماشین‌ها را حس خواهید کرد. ازطرفی دقت در طراحی ماشین‌ها از نظر قدرت و تفاوت‌شان نسبت‌به یکدیگر، مورد دیگری است که سبب شده F1 23 از این نظر تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد.

بااین‌حال Supercarهای بازی همچنان طراحی بسیار بدی دارند. خشک بودن هندلینگ و سنگینی بیش‌ازاندازه و بی‌دلیل این دسته از ماشین‌ها سبب شده تا اصلا علاقه‌ای به انجام ایونت‌های آن‌ها در حالت Career و MyTeam نداشته باشید. پیست‌های بازی، طراحی مناسب و خوبی دارند و مطابق با مدل واقعی آن‌ها طراحی شده است. همچنین شاهد اضافه شدن پیست‌های جدیدی نظیر پیست قطر و لاس وگاس هستیم. ازطرفی پیست Spanish Grand Prix هم آپدیت‌هایی را دریافت کرده تا تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد. طراحی هوش مصنوعی و درجه سختی سایر ماشین‌ها هم موردی است که یکی از نقاط قوت بازی به حساب می‌آید. برای تازه‌کارها، کد مسترز گزینه‌های قابل دسترس مختلفی را قرار داده تا بازیکنان بتوانند آنطور که باید و شاید درجه سختی و هوش مصنوعی را شخصی‌سازی کنند.

مسابقات حالت Drive بازی F1 23

متن مسابقه‌های F1 23 به‌لطف طراحی بسیار خوب ماشین‌ها و پیست‌ها لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است

برای کاربران قدیمی و حرفه‌ای هم درجه سختی و هوش مصنوعی تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد و بدین‌گونه نیست که به‌چالش کشیده نشوند و مهارت‌های خود را محک نزنند. جدا از حالت بریک‌پوینت ۲، تیم سازنده حالت‌هایی نظیر Career، MyTeam، بخش آنلاین و چالش‌های مختلفی را درنظر گرفته است. بخش Career بازی به دو قسمت مسابقات Drive و MyTeam تقسیم می‌شود. در جریان مسابقات Drive که همان مسابقات فصلی F1 است، می‌توانید یک فصل از مسابقات فرمول وان را با کاراکتر شخصی‌سازی خودتان در تیم محبوب خود تجربه کنید. همچنین این بخش دارای حالت دونفره است و می‌توانید درکنار یکی از دوستان خود F1 23 را تجربه کنید. حال اگر در یک تیم باشید، بازی ساختار کوآپ گرفته و برای کسب امتیاز بیشتر برای تیمی که در آن قرار گرفته‌اید، تلاش می‌کنید. ساختار دوم هم رقابتی است که با قرار گرفتن در دو تیم مختلف به‌وجود می‌آید.

بخش دوم Career، به حالت MyTeam ختم می‌شود. جایی‌که باید تیم مخصوص به خود را از صفر تشکیل داده و به صد (قهرمانی مسابقات F1) برسانید. عملکرد بهتر شما باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری روی تیم و باشگاه بیشتر شود و بتوانید ماشین تیم را بهتر کرده و راننده‌های حرفه‌ای‌تری را هم استخدام کنید. حالت MyTeam به‌خوبی به شما اجازه مدیریت و خرج کردن منابع را می‌دهد و تقریبا همان چیزی است که در نسخه‌های پیشین هم شاهد آن بوده‌ایم. البته که مسابقات فصلی تک‌نفره یا دونفره بازی هم بخش مدیریتی و خرج کردن منابع را دارند، اما در ساختاری بسیار کوچک‌تر و محدودتر در دسترس مخاطب قرار گرفته است. بااین‌حال استفاده از منابع در حالت‌های ذکر شده، هرچند محدود یا درابعاد گسترده، به‌خوبی روی گیم‌پلی شما تأثیرگذار بوده و استفاده نامناسب از آن‌ها می‌تواند شما را از هدف‌تان در بازی دور کند. ازاین‌رو تیم سازنده سیستمی را قرار داده تا تازه‌واردها هم بتوانند از ارتقاهای خودکار استفاده کنند. این کار باعث می‌شود تا بتوانند منابع خود را به درستی خرج کرده و بانحوه خرج کردن آن‌ها آشنا شوند.

سبقت از سایر ماشین‌ها در F1 23

بتل پس F1 23 نه‌تنها آیتم‌های رایگان درخوری را دراختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بلکه برای کاربران پرمیوم هم محتویات تزئینی مناسب و جذابی ندارد

جدا از محتویات ذکر شده، بخش چندنفره F1 23، مورد دیگری است که می‌توانید به‌سراغ آن بروید. درابتدا باید سه مسابقه با هوش‌مصنوعی انجام داده تا اگر بخش‌های تک‌نفره را تجربه نکرده‌اید، با سازوکار بازی آشنا شوید. در ادامه مسابقات رنکد و چالش‌های روزانه و هفتگی در دسترس شما قرار می‌گیرند تا بتوانید تجربیات کسب شده و مهارت خود را در یک مسابقه واقعی با سایر بازیکنان به‌نمایش بگذارید. سرورها و Matchmaking بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد. یکی از مشکلات سری F1 مربوط‌به نبود محتویات جدید است. دو سوم بازی دقیقا همان چیزی است که درگذشته تجربه کرده‌اید و صرفا بهبودهایی جزئی روی بخش‌های مختلف انجام شده است. F1 23 هم از این قاعده مستثنا نیست و حس و حال یک بازی کامل را القا نمی‌کند.

ازطرفی، بتل پس بازی طراحی عجیبی دارد. شکل و شمایل کلی بتل پس F1 23 همانند سایر بازی‌هایی است که یک بتل پس پولی را ارائه می‌دهند. اما، معمولا در این دسته از بازی‌ها شاهد آیتم‌های رایگان به نسبت خوبی برای آن دسته از افرادی هستیم که قصد دارند از جوایز رایگان بتل پس بازی محبوب خود استفاده کنند. این در حالی است که F1 23 نه‌تنها آیتم‌های رایگان درخوری را دراختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بلکه برای کاربران پرمیوم هم محتویات تزئینی مناسب و جذابی نداشته و اصلا در حد و اندازه هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، نیست.

مسابقات MyTeam بازی F1 23

از نظر بصری F1 23 در سطح خوبی قرار دارد و جزئیات به نورپردازی‌ها و کیفیت پیست‌ها از نظر بصری در سطح خوبی قرار دارد و می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد. همچنین میان‌پرده‌های سینمایی بریک پوینت ۲ هم طراحی بهتری نسبت به قبل دارند و شاهد موشن کپچر‌های بی عیب و نقصی هستیم. همچنین F1 23 یک عملکرد بسیار خوب در طراحی دوال‌سنس و استفاده از ویژگی‌های آن برای پلی استیشن 5 را از خود به‌نمایش گذاشته است. به‌هنگام ترمز گرفتن و گاز دادن به‌خوبی تاثیر ویژگی Adaptive Triggerهای دوال‌سنس را حس می‌کنید و هرقدر سرعت شما بیشتر باشد، نوع عملکرد تریگر L2 در راستای ترمز گرفتن هم متفاوت خواهد بود. از بُعد فنی هم کاربران می‌توانند یک تجربه روان و بدون باگ را به‌دست آورند.

صداگذاری یکی دیگر از جوانب مهم در بازی‌های ماشین‌سواری به حساب می‌آید. طراحی صدای ماشین‌ها در حالت کلی و از زوایا مختلف دوربین بازی به‌خوبی انجام شده و اتمسفر و لذت مسابقه را به‌خوبی به‌تصویر کشیده‌اند. همچنین موسیقی‌های مختلفی هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده تا با گوش دادن به آن‌ها سرگرم شوند. درآخر، F1 23 بااینکه پیشرفت‌هایی نسبت‌به نسخه پیشین خود دارد، اما درحدی نیستند که بتوان از F1 23 به‌عنوان یک بازی کاملا جدید یاد کرد. همچنین بعضی از مشکلات نظیر نوع روایت بخش داستانی درکنار ایونت‌های مربوط‌به Supercarها اذیت کننده است. بااین‌حال مسابقه دادن در جهان فرمول وان با تمام این مشکلات، همچنان هیجان و لذت خود را دارد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده است


منبع زومجی

F1 23

F1 23 در بخش‌هایی نظیر طراحی دقیق‌تر ماشین‌ها، پرداخت بهتر به جزئیات پیست‌ها و آپدیت‌های انجام شده روی آن‌ها بهبودهایی نسبت به نسخه پیشین داشته است، اما دراین‌میان شاهد مشکلاتی نظیر روایت نه چندان جذاب بخش داستانی بریک پوینت ۲ هستیم. همچنین بتل پس بازی هم درکنار رویدادهای مربوط به Supercarها طراحی نامناسبی دارند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب فیزیک ماشین‌ها
  • + طراحی بسیار خوب پیست‌های مسابقه‌ای باتوجه به آپدیت‌های انجام شده روی مدل واقعی آن‌ها
  • + صداگذاری بسیار خوب ماشین‌های فرمول وان
  • + تاثیرگذاری نحوه استفاده از منابع در بخش مدیریتی MyTeam و Drive

نقاط ضعف

  • - روایت نامناسب بخش داستانی بریک پوینت ۲
  • - طراحی بد بتل پس بازی
  • - عدم طراحی مناسب و جذاب Supercarها در بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده