Tears of the Kingdom نه‌تنها بازی فوق‌العاده‌ای است، بلکه نشان می‌دهد که به چه شکل می‌توان یک فرمول موفق را کامل‌تر کرد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

در سال ۲۰۱۷ بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild به‌عنوان بازی روز عرضه کنسول نینتندو سوییچ روانه بازار شد و توانست یک انقلاب در این مجموعه باشد. محصولی که نسبت‌به نسخه پیشین خود پیشرفت‌های زیادی داشت و شاید آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد که نسخه بعدی، بتواند تغییرات خاصی را روی این سری اعمال کند.

این در حالی است که ۶ سال از عرضه Breath of the Wild می‌گذرد و The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom در دسترس کاربران قرار گرفته است. صادقانه بگویم که نسخه جدید زلدا نه‌تنها محصول موفق و فوق‌العاده‌ای است، بلکه فرمول استفاده شده در Zelda: Breath of the Wild را هم کامل‌تر از قبل کرده است.

برای حمایت از زومجی، لطفا بررسی را از یوتوب تماشا کنید

داستان The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom مدتی پس از وقایع Breath of the Wild روایت می‌شود. حال لینک به کمک زلدا کلمیتی گَنِن را از بین برده و یک بار دیگر صلح و آرامش به سرزمین هایرول بازگشته است. اما، این آرامش ظاهرا دچار اختلال شده است. نیرویی عجیب از زیر قلعه هایرول حس می‌شود و سبب شده تا سلامت مردم اطراف قلعه به خطر بی‌افتد. ازاین‌رو لینک و زلدا به گشت‌و‌گذار در زیر قلعه هایرول می‌پردازند.

زلدا در طول همراهی لینک، متوجه سنگ نوشته‌ها و نقاشی‌های تاریخی روی دیوار‌های زیر قلعه هایرول می‌شود. نقاشی‌هایی که مربوط‌به یک قبیله به نام زونای می‌شود. سالیان گذشته و در زمان اولین پادشاهی هایرول، یک جنگ عظیم میان اهالی سرزمین هایرول و دیمن کینگ رخ داده بود و در آن زونای‌ها هم نقش داشته‌اند. پیشروی لینک و زلدا به پیدا کردن یک شخص مهر و موم شده در زیر قلعه هایرول ختم می‌شود. یک کاراکتر مومیایی شده که پس از بیدار شدنش آسیب جدی به لینک وارد کرده و عملا دست راست او از کار می‌افتد. در انتها، زلدا هم به پایین پرتاب شده و ناپدید می‌شود.

لینک و زلدا در زیر قلعه هایرول The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

حتی اگر از نسخه‌های پیشین شناختی روی زلدا و لینک نداشته باشید، نوع شخصیت پردازی این دو کاراکتر به‌گونه‌ای است که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید

حال لینک در جریان ماجراجویی خود، هم باید زلدا را پیدا کرده و هم دشمن جدید خود را از بین ببرد. شروع The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بسیار خوب و هیجان‌انگیز است و در ادامه بهتر و بهتر می‌شود. قصه‌گویی در Tears of the Kingdom یکی از نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید. شاید در نگاه اول روایت داستانی بازی ساده به‌نظر رسد، اما وجود Memoryهایی که در گوشه و کنار نقشه بازی قرار گرفته، سبب می‌شود تا داستان بازی را از دید زلدایی ببینیم که حال ناپدید شده و همین مورد، حفره‌های روایت داستانی لینک در حال حاضر را به‌خوبی پر و تکمیل می‌کند.

به‌عبارتی گشت‌و‌گذار شما در جهان بازی ارزش بسیاری دارد و جدا از پاداش‌هایی که روی گیم‌پلی تاثیر می‌گذارند، پاداش‌هایی نظیر Memoryها را دراختیار دارید که جدا از فهمیدن بهتر داستان، باعث می‌شود به پایان اصلی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom هم دسترسی پیدا کنید. شخصیت پردازی کاراکترهای داستانی هم به‌خوبی انجام شده است. حتی اگر از نسخه‌های پیشین شناختی روی زلدا و لینک نداشته باشید، نوع شخصیت پردازی این دو کاراکتر به‌گونه‌ای است که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بااین‌حال نقطه عطف شخصیت‌پردازی بازی، چیزی جز شخصیت‌پردازی کاراکتر گنن‌دورف نیست. گنن‌دورف، شخصیت منفی بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom در این نسخه به‌خوبی به‌نمایش گذاشته شده و می‌توان از او به‌عنوان یکی از بهترین کاراکترهای منفی بازی‌های ویدیویی یاد کرد.

دهکده ریتو در The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom یک بازی نقش آفرینی جهان باز است. جایی که بازیکن در یک محیط بسیار گسترده قرار گرفته و با انجام مراحل اصلی و فرعی مختلف، باید داستان بازی را پیش‌ ببرد و همزمان خود را به یک کاراکتر قوی‌تر هم تبدیل کند. دراین میان فعالیت‌های فرعی مختلفی هم برای گشت‌وگذار بیشتر طراحی شده است. در جهان زلدا، ساختار مأموریت بدین صورت است که تمامی محتوا به‌صورت آماده در اختیار مخاطب قرار نمی‌گیرد. ازاین‌رو بازیکن باید به گشت‌و‌گذار پرداخته و موارد مختلفی را کشف کند.

رمز و رازها و موارد مخفی در جهان بازی که باید آن‌ها را کشف کنید، بسیار زیاد است و پیدا کردن بعضی از آن‌ها بسیار ساده‌تر از سایر موارد است، اما پاداش خوبی را هم ارائه می‌دهند

حال فاکتور مهم در این ساختار، این است که گشت‌وگذار بازیکن چقدر ارزشمند خواهد بود؟ با تلاش و کوشش و گشتن تمامی نقاط جهانی که وسعت بسیاری دارد، آیا پاداش ارزشمندی هم ارائه می‌شود؟ در جواب باید بگویم که از این حیث The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom در سطح بسیار خوبی قرار دارد. رمز و رازها و موارد مخفی در جهان بازی که باید آن‌ها را کشف کنید، بسیار زیاد است و پیدا کردن بعضی از آن‌ها بسیار ساده‌تر از سایر موارد است، اما پاداش خوبی را هم ارائه می‌دهند. برای مثال، با پیدا کردن و کامل کردن هر چهار شراین، می‌توانید یک قلب به تعداد جان‌های خود اضافه کرده یا میزان نوار استامینا خود را افزایش دهید. ازاین‌رو در مبارزات و گشت و گذارهایی مثل بالا رفتن از صخره و مناطق مختلف راحت‌تر خواهید بود.

گنن‌دورف شخصیت منفی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

این شما هستید که ساختار و شیوه بازی کردن خود را تعیین کرده و مشخص می‌کنید که به چه شکل از مهارت‌های‌تان استفاده خواهید کرد

نه‌تنها شراین‌ها، بلکه کامل کردن مواردی مثل غارها و پاکسازی کردن‌شان از نظر کشتن دشمنان و برداشتن متریال‌ها، به شما کمک می‌کند تا بتوانید لباس‌های جنگی و سلاح‌های خود را ارتقا دهید. البته که پیدا کردن Fairy Fountainها در راستای ارتقای لباس، خود یک مأموریت فرعی است. به‌عبارتی، قوی‌تر شدن در جهان زلدا لازمه‌ش گشت‌و‌گذار است و اصلا این گشت‌و‌گذار در Tears of the Kingdom بی پاسخ باقی نمی‌ماند. بلکه، حسابی پاداش‌های ارزشمندی را دراختیار مخاطب خود قرار می‌دهد. سیستم مبارزات هم همانند قبل است. لینک در طول ماجراجویی خود سلاح‌های مختلفی را پیدا کرده که هرکدام Durability مخصوص به خود را دارند. ازاین‌رو بعد از مدتی خراب می‌شوند و همین مورد برای کمان‌ها و شیلد‌های بازی هم صدق می‌کند.

موردی که تو گیم‌پلی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom حسابی خودنمایی می‌کند، مهارت‌های جدید لینک است. اولتراهند، فیوز، Autobuild، Ascend و ریکال پنج مهارت جدید لینک در این نسخه هستند و هرکدام از آن‌ها، روی گیم‌پلی شما تاثیر به‌سزایی می‌گذارند. به‌واسطه‌ی فیوز می‌توانید سلاح یا شیلد خود را با اشیاء و اجسام مختلف ترکیب کرده و یک سلاح قدرتمند‌تر یا بهتری را بسازید. مهارت‌های شما صرفا جنبه مبارزاتی ندارند، بلکه بیشتر در حل کردن معماهای شراین‌ها و گشت‌وگذار در جهان بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شراین‌های The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

شاید در ظاهر کامل کردن مأموریت‌های و پازل‌ها فرعی سخت به نظر رسد، اما با کمی فکر کردن و توجه به موارد خواسته شده، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را پشت سر گذاشته و پاداش ارزشمندی را کسب کنید

به بیان دیگر، این شما هستید که ساختار و شیوه بازی کردن خود را تعیین کرده و مشخص می‌کنید که به چه شکل از مهارت‌های‌تان استفاده خواهید کرد. می‌توانید دشمنان داخل یک کمپ را با شمشیر و کمان خود از بین برده یا به‌واسطه فیوز و اولتراهند و کمک گرفتن از اشیاء داخل محیط، یک ماشین جنگی ساخته و کمپ را به آتش بکشید. تنوع و خلاقیت به‌واسطه مهارت‌های لینک موردی است که نینتندو در خلق آن بسیار موفق بوده و The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom دریای نامتناهی از خلاقیت است و حسابی مخاطب را از این حیث سرگرم می‌کند.

مراحل اصلی بازی طراحی بسیار خوبی دارند و هرکدام از آن‌ها ترکیبی از معماها و چالش‌های منحصربه‌فردی هستند. همچنین مأموریت‌های فرعی بازی هم طراحی مناسبی دارند. برای فهمیدن و نحوه حل کردن آن‌ها باید به محیط و دیالوگ‌ها دقت داشته باشید. شاید در ظاهر کامل کردن‌شان سخت به نظر رسد، اما با کمی فکر کردن و توجه به موارد خواسته شده، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را پشت سر گذاشته و پاداش ارزشمندی را کسب کنید. در حالت کلی، با وجود Breath of the Wild، شاهد یک گیم‌پلی کامل و بی‌نقص بودیم و حال نینتندو، با استفاده از همان فرمول و اعمال تغییرات مناسب، باعث شده تا شاهد یک گیم‌پلی پخته‌تر و حتی بهتر از حالت قبلی باشیم.

یکی از باس‌های اصلی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Tears of the Kingdom جزو آن دسته از بازی‌هایی است که می‌تواند ماه‌ها شما را سرگرم کند و از تجربه آن خسته نشوید

برای مثال، غذا درست کردن در نسخه قبلی بدین صورت بود که با ترکیب چند مواد غذایی، به غذاهای جدیدی دست پیدا می‌کردید، اما دستور آشپزی‌ای وجود نداشت که متوجه شوید همیشه چه موادی را باید با یکدیگر ترکیب کنید. ازاین‌رو به‌خاطر وجود تنوع بالای مواد اولیه، امکان داشت خیلی تصادفی این کار را انجام دهید. این در حالی است که Tears of the Kingdom دستور پخت غذا را اضافه کرده است. هر زمان که غذای جدیدی بپزید، دستور پخت آن به بخش Cooking اضافه می‌شود و قبل از ترکیب مواد اولیه، می‌توانید متوجه شوید که در حال درست کردن چه غذایی هستید.

دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به اسطبل‌‌ها داشته باشم. با پیدا کردن اسب و رام کردن‌شان، می‌توانید آن‌ها را به اسطبل برده و ثبت کنید. ازاین‌رو هر زمان که خواستید، با مراجعه به یکی از اسطبل ‌های جهان بازی می‌توانید سوار اسب خود شده و گشت‌و‌گذار را ساده‌تر کنید. البته که باز هم ازطریق مهارت‌های لینک، می‌توانید یک وسیله نقلیه برای خود ساخته و به گشت‌و‌گذار بپردازید. مورد دیگری که گیم‌پلی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom را هیجان‌انگیزتر می‌کند، وسعت جهان بازی است. حال تنها سرزمین هایرول در اختیار شما قرار ندارد، بلکه جزیره‌هایی به نام Sky Island قرار گرفته که می‌توانید در آن‌ها هم به گشت‌و‌گذار بپردازید یا یک محیط بسیار وسیع در زیر زمین که با نام Depths به مخاطب معرفی شده و پر از رمز و رازهای مختلف است.

پیشروی در محیط در The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

موسیقی‌های بازی به‌خوبی فضاسازی کرده و اتمسفر بازی را به بازیکن القا می‌کند

از نظر بصری، The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom دقیقا ظاهری همانند Breath of the Wild را ارائه می‌دهد و همچنان از نظر هنری، یک محصول چشم‌نواز به حساب می‌آید. مناطق مختلف سرزمین هایرول هرکدام طراحی‌های مختص‌به خود را دارند و به‌واسطه اسکای آیلندها و مناطق زیر زمین، تنوع طراحی محیطی بازی بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرده است. جدا از مواد ذکر شده در بخش طراحی، باس‌های اصلی طراحی منحصربه‌فردی دارند و حسابی شما را راضی می‌کنند. همچنین دشمنان معمولی و الیت بازی هم طراحی قابل قبولی دارند، اما باس‌های فرعی می‌توانستند بهتر و متنوع‌تر باشند.

بااین‌حال، موردی که سبب شده تا این مورد نادیده گرفته شود و بتوان از آن عبور کرد، پاداش‌های ارزشمندی است که از نابودی آن‌ها کسب می‌کنید. همان‌طور که قبلا گفته شد، گشت‌و‌گذار در Tears of Kingdom ارزشمند است و تلاش و کوشش بازیکن بی جواب باقی نمی‌ماند. جدیدترین نسخه زلدا مشکلات فنی مثل باگ یا افت فریم ندارد و کاربران نینتندو سوییچ تجربه‌ای بسیار روان در آن خواهند داشت. 

احساس خطر توسط لینک در The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

موسیقی و صداگذاری‌های The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom هم در سطح خوبی قرار دارد. میان‌پرده‌ها و تعامل کاراکترها با یکدیگر ترکیبی از ساختار مدرن و کلاسیک است. در میان‌پرده‌ها تمامی صحبت‌ها صداگذاری شده است، اما در طول بازی، اغلب بازیکن به‌صورت نوشتاری صحبت‌های میان کاراکترها را مطالعه می‌کند. به هنگام نبرد با دشمنان، باس‌ها و مینی باس‌ها و همچنین میان‌پرده‌های سینمایی، موسیقی‌های مختلفی پخش می‌شود و انتخاب مناسب موسیقی‌های بازی، باعث شده تا بازیکن به‌خوبی با اتمسفر این نسخه ارتباط برقرار کند.

در انتها، The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom تجربه‌ای عمیق، فراموش نشدنی و دلچسب است که می‌تواند درکمترین حالت ۱۰۰ ساعت شما را سرگرم کند و اگر بخواهید جهان آن را کامل کرده و تمامی راز و رمزهای هایرول، اسکای آیلند و جهان زیر هایرول را کشف کنید، باید چند ماه وقت خود را صرف تجربه Tears of the Kingdom کنید. مهم نیست که تابه‌امروز چند نسخه از سری زلدا را بازی کرده‌اید، اگر نینتندو سوییچ دارید، همین حالا به‌سراغ The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بروید.


منبع زومجی

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom نه تنها موفقیت نسخه پیشین خود را تکرار کرده است، بلکه با بهبود فرمول موفق Breath of the Wild به یک بازی کامل‌تر تبدیل شده است. گشت و گذار و اکتشاف در جهان وسیع و مثال زدنی Tears of the Kingdom به هیچ‌وجه بی‌فایده نیست و پاداش‌های متنوع و خیلی خوبی را کسب می‌کنید. همچنین مهارت‌های جدیدی لینک تنوع و خلاقیتی نامتناهی را به گیم‌پلی بازی اضافه کرده‌اند.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + روایت داستانی بسیار زیبا و درگیر کننده
  • + شخصیت‌های پردازی خوب کاراکترها، مخصوصا شخصیت شرور بازی
  • + طراحی خارق‌العاده و بسیار خوب هر پنج مهارت جدید لینک
  • + طراحی بسیار خوب مراحل اصلی و فرعی
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی و نحوه مبارزه با آن‌ها
  • + گرافیک هنری زیبا

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده