Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion را می‌توان یکی از بهترین ریمسترهای عرضه شده تابه‌امروز دانست که تجربه بسیار خوبی را در اختیار هواداران قدیمی و جدید Final Fantasy 7 قرار می‌دهد.

قبل از عرضه نسخه ریمیک Final Fantasy 7، هواداران انتظار داشتند که اسکوئر انیکس اسپین‌آف‌های مربوط‌به جهان بازی را هم بازسازی کند تا شاهد یک پکیج کامل باشیم. این در حالی است که پس از عرضه شدن Final Fantasy 7 Remake، شاهد تغییرات داستانی بودیم که خب تاحدی کاربران را به این فکر فرو برد که شاید اسپین آف‌ها به‌تنهایی بازسازی نشوند، اما احتمال دارد ردپای آن‌ها را در سه دنباله بازسازی Final Fantasy 7 مشاهده کنیم. بااین‌حال اسکوئر انیکس پروژه‌های دیگری را هم با محوریت Final Fantasy VII تدارک دید که یکی از آن‌ها، ریمستر اسپین آف کرایسیس کور بود.

مبارزه در مراحل فرعی Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

میان اسپین‌ آف‌های مرتبط با جهان این بازی، Crisis Core: Final Fantasy 7 را می‌توان مهم‌ترین دانست، زیرا در جریان آن شاهد داستان کاراکتر زک و سفیروث هستیم و یک پیش درآمد برای داستان فاینال فانتزی 7 به حساب می‌آید. کرایسیس کور: فاینال فانتزی ۷ برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ برای پلی استیشن پرتابل در دسترس قرار گرفت و سیستم مبارزات متفاوت آن، موردی بود که توانست توجه بسیاری از کاربران را به‌خود جلب کند. حال پس از گذشت ۱۴ سال، آیا سیستم مبارزات و سایر ویژگی‌های بازی همچنان باب میل هواداران قدیمی و امروزی خواهد بود؟

ریمستر بازی‌های قدیمی بسیار مورد ریسک پذیری است، زیرا احتمال تاریخ مصرف گذشته بودن‌شان بسیار زیاد است. ازطرفی تابه‌امروز اکثر ریمسترهای منتشر شده، صرفا تغییراتی روی گرافیک بصری انجام داده‌اند که تنها شامل HD یا 4K شدن رزولوشن و بهتر شدن بافت‌های محیطی می‌شود. اما، اسکوئر اینکس به‌لطف استودیو Tose بازی Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion رو به نحوی توسعه داده که بتواند فرای یک ریمستر ساده عمل کند و آیا در مسیر خود موفق بوده است؟

گشت و گذار در محیط‌های Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

دوربین به هنگام نبرد و مبارزات بازی دیگر به‌گونه‌ای نیستند که در بعضی از صحنه‌ها اذیت شوید و یک تجربه کاملا روان را ارائه می‌دهند

داستان Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion هفت سال قبل از وقایع بازی اصلی رخ می‌دهد؛ جایی‌که زک فیر، Soldier رتبه دو، سخت در تلاش است تا بتواند با انجام تمرین‌های سخت به رتبه یک دست پیدا کند. رتبه‌ای که تنها بهترین سولجرها به آن دست پیدا می‌کنند. وی توسط انجیل تحت تعلیم است و زک او را به چشم یک استاد و همچنین یک دوست می‌بیند. بازه زمانی کرایسیس کور در دوره حمله شینرا به قبیله Wutai رخ می‌دهد، اما پس از پایان جنگ، اتفاقات مطابق میل زک پیش نمی‌رود و ماجراجویی او به‌لطف اتفاق‌های رخ داده، دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود.

روایت داستانی کرایسیس کور یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. شروع بازی به‌خوبی مقدمه چینی می‌کند تا برای اتفاقات آینده آماده شویم و در فاز دوم، داستان با یک سرعت متعادل روایت شده و در انتها و فاز سوم، تمام سؤال‌های پیش آمده جواب داده می‌شوند. در نقطه شروع تیم سازنده سعی کرده یک حس قدیمی و مشابه را برای کاربران نسخه هفتم به‌وجود آورد، اما به‌سرعت تازگی و نو بودن داستان را به‌نمایش گذاشته تا بتواند بیش‌ازپیش نظر آن‌ها را جلب کند.

میان‌پرد‌ه‌های سینمایی Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

درطول داستان‌سرایی Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion به‌خوبی شاهد سیر تکاملی سفیروث و تبدیل شدن او از یک قهرمان به کاراکتری شرور هستیم

شخصیت پردازی تمامی کاراکترها هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. زک فیر پسری است که در Final Fantasy 7 اسم او را می‌شنویم و می‌دانیم که دوست صمیمی کلاود استرایف به‌حساب می‌آید. حال کاراکتر زک از ابتدا تا به انتها به‌خوبی هرچه تمام‌تر به تکامل دست پیدا می‌کند و داستان وی به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا بهترین دوست کلاود است و تاریخچه باستر سورد، یکی از نمادی‌ترین آیتم‌های Final Fantasy VII چیست. ایریث، کلاود، انجیل، جنسیس و سایر کاراکترهای بازی هم شخصیت‌پردازی جذابی دارند و می‌توانید با تک تک آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این گفته برای سفیروث هم صادق است. سفیروث، مبارز افسانه‌ای شینرا، هیچ چیز از گذشته خود نمی‌داند. انجیل و جنسیس بهترین دوست‌ها و هم رزم‌های او هستند، اما واقعیت آن چیزی نیست که وی فکر می‌کند. درطول داستان‌سرایی Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion به‌خوبی شاهد سیر تکاملی سفیروث و تبدیل شدن او از یک قهرمان به کاراکتری شرور هستیم و همین مورد سبب شده تا یکی از بهترین ویلن‌های مجموعه را شاهد باشیم.

سیستم مبارزاتی بازی کراسیس کور: فاینال فانتزی ۷ ایده جالبی داشت و آن هم حذف نوار ATB و اضافه کردن سیستم Digital Mind Wave یا به اختصار DMW برای اعمال لیمیت بریک، دریافت باف‌های متفاوت و اعمال مهارت‌های مختلف می‌شد. بااین‌حال دوربین بازی به هنگام مبارزات چیزی بود که در بعضی از سکانس‌ها شما را اذیت می‌کرد و حال پس از گذشت ۱۴ سال، قطعا همان سیستم مبارزه‌ای یک مورد تاریخ مصرف گذشته به‌حساب می‌آید. این در حالی است که استودیو Tose به‌خوبی این مشکل را در Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion رفع کرده است. نوع دوربین به هنگام نبرد و مبارزات بازی دیگر به‌گونه‌ای نیستند که در بعضی از صحنه‌ها اذیت شوید و یک تجربه کاملا روان را ارائه می‌دهند.

باس فایت‌های Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

متن به‌واسطه‌ی متریاها می‌توانید مدام شیوه مبارزه کردن خود را تغییر داده و به آن تنوع ببخشید

سیستم مبارزات بازی بدین صورت است که زک می‌تواند با ضربات شمشیر دشمنان را از بین ببرد. جدا از ضربه با شمشیر، استفاده از متریا (Materia) مورد دیگری است که کمک حال شما خواهد بود. متریا هم به سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. متریاهای سبز رنگ که جادو‌های تهاجمی و تدافعی هستند و ازطریق آن می‌توانید نوار سلامت خود را بازیابی کرده یا ازطریق مواردی مثل آتش، یخ، سم و موارد مشابه به دشمنان آسیب وارد کنید. دسته دوم، متریاهای زرد رنگ هستند. این دسته از گوی‌های خوش رنگ بازی به شما اجازه می‌دهند تا ضربات متنوع‌تری را با شمشیر خود روی دشمنان اعمال کنید یا یک باف را برای سلاح خود درنظر بگیرید. آخرین دسته، متریاهای بنفش هستند که در نقش گوی‌های Passive ایفای نقش می‌کنند. بالا بردن HP، بالا بردن نوار MP یا AP و موارد مشابه دیگر از جمله ویژگی‌های Passive هستند که ازطریق این گوی‌های بنفش رنگ در دسترس شما قرار می‌گیرند.

همچنین سه نوار در سمت چپ صفحه‌نمایش طراحی شده است. نوار سلامت، نوار MP برای اعمال جادوها (متریاهای سبز رنگ) و نوار AP برای اعمال ویژگی‌هایی که ازطریق متریا‌های زرد رنگ در اختیارتان قرار می‌گیرد. برخلاف فاینال فانتزی‌های کلاسیک که نبردهای نوبتی را ارائه می‌دادند یا برای اعمال جادو و استفاده از آیتم‌های مختلف، باید منتظر پر شدن یک نوار ویژه می‌شدید، در کرایسیس کور خبری از این موارد نیست و بازیکن کاملا آزادانه قادر به استفاده از آیتم‌هایی نظیر معجون بازیابی نوار سلامت و همچنین جادوها و سایر ویژگی‌های بازی است. البته که ابتدا باید موارد مد نظر خود را در شورتکات مربوطه قرار دهید تا اجازه استفاده از آن‌ها به شما داده شود.

مبارزه و استفاده از چرخه شانس در Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

DMW سیستم مبارزات با اینکه بر پایه شانس طراحی شده است، اما تاثیرگذاری این شانس به‌گونه‌ای نیست که تعادل را در مبارزات از بین ببرد

همان‌طور که اشاره کردم نکته جالب سیستم مبارزات Crisis Core: Final Fantasy VII استفاده از یک چرخه شانس است که با نام DMW به مخاطب معرفی می‌شود. این چرخه شانس در بهترین حالت می‌تواند سه کاراکتر یکسان را نشان دهد و با رخ دادن این اتفاق، زک یک مهارت ویژه را اعمال می‌کند. برای مثال، چرخه شانس اگر سه تصویر انجیل را نشان دهد، زک یک مهارت ویژه تهاجمی را انجام داده و دشمنان را از بین می‌برد. این در حالی است که اگر چرخه شانس سه تصویر از ایریث را نشان دهد، زک تمامی نوارهای سلامت، MP و AP خود را بیشتر از حد مجازشان افزایش می‌دهد تا در نبردها شرایط بهتری را کسب کنید. دراین‌میان احضارها یا همان سامن‌های معروف جهان فاینال فانتزی نظیر اودین، ققنوس، ایفریت و بهاموت هم حضور داشته و در چرخه شانس قرار گرفته‌اند. اگر سه تصویر از یکی از احضارها در چرخه شانس نمایان شود، می‌توانید از مهارت ویژه احضار مورد نظر استفاده کنید.

چرخه شانس مبارزات همیشه درحال چرخیدن است و قرار نیست همیشه سه تصویر مشابه را مشاهده کنید. پس اگر تصویرها متفاوت بود چی؟ یعنی فقط در شرایط محدودی چرخه شانس کمک حال بازیکن خواهد بود؟ خیر. اگر تصویرها یکسان نباشند، بدین دلیل نیست که مزیتی در دسترس شما قرار نمی‌گیرد. بعضی وقت‌ها شاهد اعمال یک باف برای زک هستیم. برای مثال Nullify Damage که باعث می‌شود ضربه فیزیکی برای مدت زمان مشخصی تاثیری روی نوار سلامت زک نداشته باشد یا برای مدت زمان مشخصی استفاده از جادو روی نوار MP تاثیری نداشته باشد. جدا از این موارد، هرموقع که سه عدد ۷ را مشاهده کردید، بدین معنا است که سطح کاراکتر زک ارتقا پیدا خواهد کرد. چرخه شانس بازی طراحی بسیار خوبی دارد. زمانی‌که وقت ارتقای سطح شما رسیده باشد، قطعا ۷۷۷ را مشاهده خواهید کرد و ساختار تصادفی سایر موارد هم به‌گونه‌ای است که بازیکن دچار مشکل نشود.

زک و کلاود در بازی Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

تجربه تقریبا ۱۵ الی ۲۰ ساعته شما از Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion جذاب، سرگرم کننده و دل‌ربا خواهد بود

برای مثال، زمانی‌که در شرایط بحرانی قرار بگیرید، شانس شما برای استفاده از احضارها افزایش پیدا می‌کند. همچنین DMW درواقع برگرفته از ذهن و احساسات زک است. ازاین‌رو احساسات او در طول بازی می‌تواند روی این سیستم و نحوه رسیدن به شرایط مختلف و کسب باف‌ها تأثیرگذار باشد. Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion دارای ۱۰ مرحله اصلی است که هرکدام از آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشته و به‌واسطه‌ی نبردهای هیجان‌انگیزی که در خود جای داده، سرگرم کننده ظاهر می‌شوند. این در حالی است که ۳۰۰ مرحله فرعی هم تدارک دیده شده که بعضی از آن‌ها با پیشروی در طول بازی آزاد شده و بعضی دیگر هم در گِرو انجام سایر مراحل فرعی هستند. پاداشی که این دسته از مأموریت‌ها ارائه می‌دهند، خوب و ارزشمند است، اما مشکلی که دارد، عدم تنوع است.

برای یک محصول عرضه شده در سال ۲۰۰۸ شاید تنوع خیلی گزینه مهمی نبوده است، اما حال و باوجود اینکه دو سوم مراحل در محیط‌های یکسان انجام می‌شوند، عدم تنوع چیزی است که شما را از انجام‌شان خسته می‌کند؛ حتی باوجود اینکه می‌دانید انجام مأموریت‌های فرعی سبب می‌شود تا هم سطح خود را ارتقا دهید و هم اینکه آیتم‌ها و متریاهای جدیدی را کسب کنید. درطول گشت‌و‌گذار خود در محیط و مراحل اصلی و فرعی، دشمنان بازی به‌صورت تصادفی سر راه شما قرار گرفته و وارد محیط نبرد می‌شوید. نبرد با دشمنان هم باید براساس توجه به نقاط ضعف و قدرت‌شان باشد و چینش مناسب متریاها باتوجه‌به شیوه بازی کردن‌تان، می‌تواند در این بخش برگ برنده باشد. ازاین‌رو تجربه تقریبا ۱۵ الی ۲۰ ساعته شما از Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion جذاب، سرگرم کننده و دل‌ربا خواهد بود.

استفاده از جادو در بازی Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

بهبودهای بازی جدا از بخش بصری و گیم‌پلی، شامل طراحی‌های رابط کاربری و منو کرایسیس کور هم می‌شود

باتوجه به بهبودهای انجام شده روی نسخه ریمستر کرایسیس کور، گرافیک و جلوه‌های بصری موردی است که این ریمستر را به یک برگ برنده تبدیل کرده است. از این حیث حتی HD کردن گرافیک و بافت‌های نسخه اصلی هم نمی‌توانست باعث شود کاربران تازه‌وارد سمت ریمستر کرایسیس کور: فاینال فانتزی ۷ بروند. این در حالی است که Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion جلوه‌های بصری کاملا متفاوت و امروزی‌ای را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. گرافیک بازی در حد و اندازه نسخه ریمیک فاینال فانتزی ۷ نیست که خب، طبیعی است. زیرا، با یک ریمستر طرف هستیم. بااین‌حال کاربران تازه‌وارد که هیچ ایده‌ای از پیش زمینه داستانی کلاود و سفیروث ندارند و برای اولین‌بار می‌خواهند به‌سراغ این بازی بروند، می‌توانند از نظر بصری تجربه‌ی خوبی را در Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion کسب کنند. همچنین کاربران قدیمی هم به‌واسطه عوض شدن جلو‌ه‌های بصری و به‌روز شدن‌اش، قادر به زنده کردن حس و حال نوستالژی خود هستند.

تمامی جنبه‌های بصری بازی نظیر محیط‌ها، نورپردازی، جزئیات محیطی، کاراکترها و طراحی‌شان و همچنین میان‌پرده‌های غیر سینمایی ارتقا پیدا کرده و کیفیت بسیار خوبی دارند. این در حالی است که میان‌پرده‌های سینمایی بازی که بیشتر مربوط‌به احضارها و اندک بخش‌های داستانی می‌شود، دست نخورده باقی مانده است. بهبودهای بازی جدا از بخش بصری و گیم‌پلی، شامل طراحی‌های رابط کاربری و منو کرایسیس کور هم می‌شود. در Reunion شامل منو و رابط کاربری‌ای هستیم که بسیار به منو و رابط کاربری Final Fantasy 7 Remake شباهت دارد و حتی طراحی باستر سورد هم در اینجا تغییر پیدا کرده و دقیقا مدل ریمیک طراحی شده است. از نظر فنی هم بازی فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و کاربران می‌توانند تجربه‌ای روان را روی کامپیوتر کسب کنند.

صحبت زک با ایریث در Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

مجموعه فاینال فانتزی به داشتن موسیقی‌های گوش‌نواز معروف بوده و Crisis Core: Final Fantasy 7 هم از این قاعده مستثنا نیست. موسیقی‌های بازی که بعضی از آن‌ها برگرفته از نسخه هفتم است، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و موسیقی‌های غم‌انگیز و درام بازی به‌خوبی اتمسفر مرحله و میان‌پرده‌ها را القا می‌کنند. از نظر دیالوگ و صداپیشگی، شاهد صداپیشه‌های نسخه ریمیک فاینال فانتزی ۷ هستیم و همین مورد سبب شده تا کاربران نسخه ریمیک بیش‌ازپیش با کاراکترها ارتباط برقرار کنند.

در انتها، Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion یک ریمستر بسیار خوب و سرگرم کننده است که در بعضی از جنبه‌ها حتی بیشتر از یک ریمستر عمل کرده تا مخاطب آن حس و حال تاریخ مصرف گذشته قدیم را تجربه نکند. بااینکه مراحل فرعی به مرور زمان خسته کننده می‌شوند، اما داستان غم‌انگیز، درام و درگیر کننده کرایسیس کور، موردی است که مخاطب را به‌خوبی در خود غرق می‌کند و بهبودهای اعمال شده در سیستم مبارزات، گرافیک بصری و طراحی‌ها هم در این راه کمک حال داستان هستند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر نوشته شده است


منبع زومجی

Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion

Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion یک ریمستر بسیار خوب از یک اسپین آف عالی است که خب مراحل فرعی آن به مرور زمان خسته کننده می‌شوند. بااین‌حال تیم سازنده توانسته با پولیش کردن سیستم مبارزات و بهبود رابط کاربری بازی، سیستم مبارزات هیجان‌انگیز و درگیر کننده‌ای را ارائه دهد. همچنین بازی از نظر بصری هم پیشرفت زیادی کرده است و حتی برای کاربران قدیمی هم یک تجربه جدید به حساب می‌آید.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب و درگیر کننده
  • + شخصیت‌پردازی عالی تمامی کاراکترها
  • + سیستم مبارزات جذاب
  • + کارآمد بودن چرخه شانس و انتخاب متیریاها در مبارزات
  • + بهبود بسیار خوب گرافیک
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - خسته کننده بودن مراحل فرعی با گذر زمان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده