Shin Megami Tensei V با ارائه یک سیستم مبارزات کامل و کارآمد درکنار داستانی جذاب، یکی از بهترین تجربه‌ها را در میان بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی ارائه می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اتلوس جزو آن دسته از استودیوهای شرقی است که تابه‌امروز بازی‌های نقش‌ آفرینی متفاوتی را دراختیار کاربران قرار داده است. بااین‌حال اکثر کاربران این شرکت را به‌خاطر دو مجموعه Persona و Shin Megami Tensei می‌شناسند؛ مجموعه‌هایی که به یکدیگر مربوط و درواقع پرسونا زیرمجموعه‌ای برای شین مگامی تنسی به حساب می‌آید. ازطرفی با عرضه نینتندو سوییچ و موفقیت آن، کاربران خواهان عرضه نسخه جدیدی از این سری برای کنسول هیبریدی نینتندو بودند؛ آن هم زمانی‌که نسخه پنجم قبل از عرضه نینتندو سوییچ معرفی، اما به‌صورت کامل برای دو سال در سکوت خبری فرو رفته بود.

بالاخره در سال ۲۰۲۰ و رویداد نینتندو دایرکت نمایش جدیدی از Shin Megami Tensei V در دسترس کاربران قرار گرفت و در E3 2021 هم تاریخ انتشار آن اعلام شد. حال پس از فراز و نشیب‌های مختلف و گذشت چهار سال از زمان معرفی، Shin Megami Tensei V عرضه شده و آیا آنطور که باید و شاید، موفق ظاهر شده؟ درحالت کلی Shin Megami Tensei V یک انحصاری بسیار خوب برای نینتندو سوییچ و علاقه‌مندان به بازی‌های نقش آفرینی شرقی به حساب می‌آید، اما دراین‌میان مشکلات کوچکی وجود دارد که مانع از بی‌عیب و نقص بودن آن می‌شود.

توکیو پساآخرالزمانی در بازی Shin Megami Tensei V

سری شین مگامی تنسی همیشه داستانی پسا آخرالزمانی را حول نظم و هرج‌و‌مرج ارائه می‌دهند و نسخه پنجم هم از این قاعده مستثنا نیست. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که قهرمان داستان در حال سپری کردن یکی از روزهای عادی خود در مدرسه است که شایعاتی را می‌شنود. شایعاتی حول اینکه شیاطینی در توکیو وجود دارند که دانش آموزها و سایر آدم‌ها را دزدیده و آن‌ها را از بین می‌برند. در ادامه، قهرمان داستان به‌دنبال یک سری اتفاقات ناخواسته وارد این داستان شده و به سرزمینی به اسم Netherworld منتقل می‌شود.

جنگ میان دیمن‌ها باعث ایجاد هرج‌و‌مرج شده و شما باید سرنوشت توکیو را رقم بزنید

Netherworld درواقع ظاهر پسا آخرالزمانی توکیو امروزی است که از بین رفته و حال شما درقالب یک کاراکتر برگزیده، شخصی که توانایی جنگیدن و به‌دست گرفتن هدایت شیاطین را دارد، باید جلوی این اتفاقات را بگیرید. Shin Megami Tensei V روایت داستانی خوبی دارد و باوجود میان‌پرده‌های متعدد، وقایع مهم داستانی روایت می‌شود. همچنین پنج پایان مختلف هم برای کاربران درنظر گرفته شده است. درطول داستان، سؤال و جواب‌هایی میان کاراکتر و دیمن اصلی او رد و بدل می‌شود که شاید آن‌چنان روی داستان تأثیرگذار نباشد، اما اتفاقات انتهایی بازی، مواردی هستند که نوع پایان‌بندی بازی را تعیین می‌کنند.

صحبت یکی از دیمن‌ها و قهرمان داستان Shin Megami Tensei V

Shin Megmai Tensei V جزو آن دسته از شخصیت‌هایی است که حتی کاراکتر اصلی هم می‌تواند شخصیتی خاکستری داشته باشد

Shin Megami Tensei از اولین نسخه تابه‌امروز، بیشتر از آنکه روی شخصیت‌پردازی کاراکترها تمرکز کند، روی اسطوره‌شناسی تمرکز داشته است. اسطوره‌شناسی یکی از ویژگی‌های اصلی نسخه پنجم است و با گفت‌وگو با کاراکترهای داستانی و حتی شیاطینی که در محیط قرار دارند، می‌توانید بیش‌ازپیش با Netherworld یا همان توکیو درهم کوبیده شده آشنا شوید. ازطرفی شخصیت‌‌های داستانی مختلفی هم وجود دارند که هرکدام از آن‌ها به‌نوعی در داستان بازی دخیل هستند؛ شخصیت‌هایی که یا شما را یاری می‌دهند یا اینکه درمقابل‌تان قرار خواهند گرفت.

از نظر گیم‌پلی، Shin Megami Tensei V را می‌توان یکی از کامل‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی چندسال اخیر دانست. ساختار بازی به‌گونه‌ای است که کاربر به‌صورت آزادانه در محیط به گشت‌وگذار پرداخته و با کامل کردن مأموریت‌های اصلی، داستان بازی را پیش می‌برد. همچنین سیستم مبارزات هم به‌صورت نوبتی است. ازاین‌رو باید تیم چهارنفره خود را تشکیل داده و به نبرد با شیاطین بپردازید. نکته‌ای که در سری شین مگامی تنسی وجود دارد، این است که هم‌تیمی‌های شما، درواقع شیاطین هستند. در نسخه پنجم هم این روند ادامه پیدا کرده و باید دیمن‌های تیم را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید نقاط ضعف دشمنان را هدف قرار دهید. درواقع سیستم مبارزات SMT V دارای ویژگی‌های مختلفی است که هرکدام از آن‌ها به‌نحوه‌ی به مبارزات شما شکل و شمایل می‌دهند. پایه و اساس مبارزات بدین شکل است که هر تیم (تیم دشمنان و شما) تعداد نوبت‌های مخصوص‌به خود را دارد. حال اگر ضربه اعمال شده به نقطه ضعف دیمن باشد، یک نوبت اضافه به شما یا حریف داده می‌شود.

نبرد با باس‌های بازی Shin Megami Tensei V

بازی دارای ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود تا خودتان و دیمن‌ها را قوی‌تر و از نظر مهارت شخصی‌سازی کنید

حال استفاه از دیمن‌‌هایی که دارای مهارت‌ مورد نظر برای ضربه به نقطه ضعف دشمنان یا باس‌ها است، می‌تواند یک برگ برنده برای شما باشد. ازطرفی بازی دارای موارد دیگری است که باعث می‌شود تا خودتان و دیمن‌ها را قوی‌تر کنید. اولین مورد، ویژگی Fuse کردن است. دراینجا می‌توانید با ترکیب کردن شیاطین، یک شیطان جدید و قوی‌تر را بسازید. حال هرقدر که بیشتر دیمن‌ها را ازطریق صحبت کردن با آن‌ها دراختیار بگیرید و آن‌ها را Fuse کنید، تنوع مبارزات شما بالاتر رفته و دست‌تان برای انتخاب دیمن مورد نظر بازتر خواهد بود. دومین مورد، استفاده از ذات (Essence) شیاطین است. درطول بازی و مبارزات، به کارت ذات بعضی از دیمن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. این اسنس‌ها درواقع باعث می‌شوند تا از مهارت دیمن مورد نظر، روی دیمن کاراکتر اصلی و سایر دیمن‌های تیم‌تان استفاده کنید.

به‌عبارتی این ویژگی نقش شخصی‌سازی تیم از نظر مهارت و ارزش مهارت کسب شده را ایفا می‌کند. ازاین‌رو در نبردها می‌توانید به‌واسطه‌ی چند دیمن به نقطه ضعف دشمنان آسیب وارد کنید. سومین مورد که رابطه مستقیمی با آیتم‌های جمع‌آوری بازی دارد، Miracleها هستند. در جهان بازی Shin Megami Tensei V موجوداتی به اسم Miman قرار داده شده که با جمع کردن آن‌ها، امتیاز مخصوصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حال ازطریق این امتیازات می‌توانید Miracleهای متفاوتی را خریداری کنید. این میراکل‌ها می‌توانند باعث شوند تا تعداد مهارت‌های بیشتری را دریافت کنید، نوار مربوط‌به قدرت ویژه هر شخصیت و دیمن سریع‌تر پر شود و مواردی که تمامی آن‌ها در قوی‌تر شدن شما و تکامل یافتن مبارزات و گیم‌پلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

شخصیت داستانی بازی Shin Megami Tensei V

مأموریت‌های فرعی بازی می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد و ازطرفی نبرد با دیمن‌های خاطره‌انگیز جهان بازی را دراختیار کاربران قرار دهد

جدا از این مورد، با رسیدن Miman جمع شده به تعداد مشخصی، آیتم‌های ارزشمند دیگری را کسب کرده که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان آیتم‌های قابل مصرف در مبارزات یا خارج از محیط‌های مبارزه‌ای استفاده کنید. طراحی تمامی موارد ذکر شده به بهترین شکل ممکن انجام شده و کارکرد مناسب آن‌ها درکنار یکدیگر، سبب شده تا شین مگامی تنسی V سیستم مبارزات جذاب و سرگرم کننده‌ای داشته باشد. همچنین به‌واسطه‌ی Mimanها گشت‌وگذار در جهان بازی بیش‌ازپیش معنا گرفته و باعث شده تا کاربر با گذاشتن وقت بیشتر، پاداشی درخور تلاش خود را کسب کند.

مأموریت‌های اصلی بازی هم طراحی بسیار خوبی دارند. معمولا ساختار مأموریت‌ها بدین گونه‌ است که باید به نقاط اصلی در هر محیط رسیده و دراین‌میان، نبردها و میان‌پرده‌های مختلفی برای شما تدارک دیده شده است. همچنین درجریان کامل کردن هر محیط هم یک الی دو باس اصلی تدارک دیده شده تا بیش‌ازپیش به چالش کشیده شوید. البته به‌لطف مأموریت‌های فرعی، با مینی باس‌‌های متفاوتی هم روبه‌رو خواهید شد که این مینی‌باس‌ها درواقع دیمن‌های قوی‌تر جهان بازی هستند. نکته جالب SMT V این است که حتی باس‌ها را هم می‌توانید در قالب دیمن‌های مخصوص و سطح بالا، بسازید و در تیم‌تان قرار دهید.

مناظر بازی Shin Megami Tensei V

مأموریت‌های فرعی شامل کشتن دیمن‌های خاص و جمع‌آوری آیتم‌های مختلفی می‌شود. شاید در حالت کلی، ساختار تکراری و یکنواختی را مشاهده کنیم، اما به‌لطف پول و XP خوبی که در اختیار بازیکن قرار می‌دهند، ارزشمند بوده و می‌توانند روند مبارزات را ساده‌تر کنند. البته که از اواسط بازی به بعد، سطح و قدرت دشمنان بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند و بازیکن نیاز به گرایند کردن و فارم XP دارد. ساختار گرایندینگ بازی به‌گونه‌ای نیست که حتی کاربران تازه‌وارد را اذیت کند و شما را از داستان اصلی دور نخواهد کرد. درواقع گرایند بخشی از ذات بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی در راستای قوی‌تر شدن کاراکتر است، اما طراحی آن می‌تواند تجربه‌ی بازی را بهتر کرده یا به کل شما را از جهان محصول مورد نظر دور کند. بااین‌حال مأموریت‌های فرعی بازی می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد و ازطرفی نبرد با دیمن‌های خاطره‌انگیز جهان بازی را دراختیار کاربران قرار دهد.

وجود افت فریم در اندک سکانس‌های بازی می‌تواند مانع از روان بودن تجربه مخاطب شود

از نظر بصری، Shin Megami Tensei IV با موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ ساخته شده است. طراحی هنری بازی زیبا و چشم‌نواز بوده و تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین وجود میان‌پرده‌های سینمایی، سبب شده بازیکنان جدا از فهمیدن بهتر داستان، به‌خوبی در اتمسفر تاریک و پساآخرالزمانی بازی قرار بگیرد. جدا از موارد طراحی شده در بخش طراحی، طراحی دیمن‌ها متنوع و قابل قبول است و باس‌های اصلی هم هرکدام چالش مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو مدام بازیکن را مجبور به اعمال تغییرات در تیم می‌کند. این در حالی است که بازی از حیث فنی شاید باگ و گلیچ نداشته باشد، اما وجود افت فریم در اندک سکانس‌های بازی می‌تواند مانع از روان بودن تجربه مخاطب شود.

میان‌پرده بازی Shin Megami Tensei V

موسیقی، یکی از اجزای جدا نشدنی و یکی از اصلی‌ترین عوامل هیجان‌انگیز بودن Shin Megami Tensei V است. درگوشه‌وکنار بازی موسیقی‌های مخصوصی را می‌شنوید که به‌خوبی حس و حال همان محیط را القا می‌کنند. همچنین موسیقی‌های مخصوص نبردهای بازی هم حسابی هیجان‌انگیز کار شده و از آن‌ها لذت خواهید برد. ازنظر صداگذاری هم شین مگامی تنسی V دارای دوبله انگلیسی درکنار دوبله ژاپنی خود است تا آن دسته از کاربرانی که نمی‌توانند بازی‌های شرقی را با دوبله انگلیسی تجربه کنند، بتوانند تجربه‌ی خوبی را کسب کنند. البته که کیفیت دوبله انگلیسی بازی هم در سطح خوبی قرار دارد و در تجربه شما خللی را ایجاد نمی‌کند.

بااین‌تفاسیر، Shin Megami Tensei V تجربه‌ای است که با انجام اکثر مأموریت‌های فرعی و گشت‌وگذار در جهان بازی، ۸۰ الی ۹۰ ساعت شما را سرگرم می‌کند. همچنین به‌واسطه‌ی درجه سختی‌های مختلف، حتی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آن دسته از کاربرانی باشد که علاقه‌مند به بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی هستند، اما تابه‌امروز محصول خاصی را تجربه نکرده‌اند.


منبع زومجی

Shin Megami Tensei V

Shin Megami Tensei V با ترکیب المان‌های قدیمی سری با اندک المان‌های جدید، تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که چیزی بین ۸۰ الی ۹۰ ساعت بازیکن را سرگرم می‌کند. وجود داستان‌سرایی و اسطوره‌شناسی خوب بازی درکنار سیستم مبارزاتی که حسابی عمیق و درگیر کننده کار شده، از مواردی هستند که شما را در جهان توکیو پساآخرالزمانی غرق می‌کند. بااین‌حال طراحی بهتر مأموریت‌های فرعی درکنار نبود افت فریم می‌تواند تجربه‌ای بی‌عیب و نقص را ارائه دهد.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + داستان سرایی درگیر کننده
  • + پایان‌های متفاوت و هیجان‌انگیز
  • + سیستم مبارزات متنوع
  • + سیستم ارتقا و شخصی‌سازی کارآمد دیمن‌ها
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + طراحی خوب و متنوع محیط‌ها و دیمن‌های بازی

نقاط ضعف

  • - افت فریم در بعضی از سکانس‌های بازی
  • - مأموریت‌های جانبی می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده