Marvel's Guardians of the Galaxy را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی صنعت بازی‌های ویدیویی دانست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

درس گرفتن و جبران اشتباهات گذشته، قدمی رو به جلو برای یک شرکت بازی‌سازی به حساب می‌آید. تابه‌امروز استودیو شرکت‌هایی را دیده‌ایم که با ساخت یک بازی ناموفق و درس گرفتن از آن، توانسته‌اند تجربه‌ی دلنشین و زیبایی را ارائه دهند. اسکوئر انیکس و ایداس مونترال، در شرایط مشابهی بودند. اسکوئر انیکس با بازی Marvel’s Avengers و ایداس با ساخت Shadow of the Tomb Raider، ذهنیتی منفی از خود به جا گذاشتند. اینکه بخش غربی اسکوئر انیکس آنطور که باید و شاید عملکرد مناسبی ندارد و از طرفی، ایداس مونترال نتوانسته است باوجود الهام گرفتن متعدد از Rise of the Tomb Raider، یک گیم‌پلی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز را در اختیار کاربران Shadow of the Tomb Raider قرار دهد.

تماشا از یوتیوب

با معرفی بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy، نگرانی‌های کاربران تاحدی برگشت، اما باید بگویم که اسکوئر انیکس و ایداس مونترال به‌خوبی از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و محصولی را در اختیار مخاطب قرار داده‌اند که به مدت ۱۵ الی ۱۷ ساعت تجربه‌ای ناب را در اختیار هواداران بازی‌های ابرقهرمانی و همچنین علاقه‌مندان بازی‌های اکشن ماجراجویی قرار می‌دهد.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که پیتر کوئیل، رهبر گروه نگهبانان کهکشان و ملقب به استار لرد، با تیم خود وارد Quarantine Zone می‌شود. در جریان یک شرط بندی کوچک با راکت، آغازگر اتفاقاتی هستند که به مرور زمان بزرگ‌تر شده و دامن‌گیر کل کهکشان می‌شود. درواقع داستان بازی از نقطه‌ای شروع می‌شود که چند سال از جنگی عظیم بین‌ستاره‌ای می‌گذرد و هنوز شاهد تاثیرات آن روی جهان بازی هستیم.

نورپردازی بسیار خوب Marvel's Guardian's of the Galaxy

Marvel’s Guardians of the Galaxy برای کاربرانی که هیچ ایده‌ای از نگهبانان کهکشان ندارند، همچنان سرگرم کننده است و می‌تواند لحظات خوبی را برای آن‌ها رقم بزند

گروه نگهبانان کهکشان، درواقع شامل پنج مزدور می‌شود که با انجام فعالیت‌های مختلف، در تلاش هستند تا در کم‌ترین زمان ممکن بیشتری پول را به جیب بزنند، اما این بار وقایع بازی مطابق میل آن‌ها پیش نرفته و وارد ماجراجویی بزرگ و خطرناکی می‌شوند. شروع بازی، با یک اتفاق و شوخی کوچک شروع می‌شود و استودیو مونترال و نویسنده بازی به‌خوبی این اتفاقات را گسترش داده و داستان کلی بازی را شکل می‌دهند. همچنین پایان‌بندی Marvel’s Guardians of the Galaxy هم به‌گونه‌ای است که به‌خوبی به تمامی سؤال‌های ذهن مخاطب جواب می‌دهد.

شاید با خود بگویید که داستان‌سرایی و قصه Marvel’s Guardians of the Galaxy برای آن دسته از کاربرانی است که آشنایی کامل به جهان سینمایی مارول یا کمیک‌های Guardians of the Galaxy دارند. تاحدی این صحبت درست است و اگر از هواداران موارد ذکر شده باشید، بیش‌ازپیش با شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار می‌کنید. نکته اصلی این است که Marvel’s Guardians of the Galaxy برای کاربرانی که هیچ ایده‌ای از نگهبانان کهکشان ندارند، همچنان سرگرم کننده بوده و می‌تواند لحظات خوبی را برای آن‌ها رقم بزند.

گامورا در حال صحبت با پیتر در Marvel's Guardian's of the Galaxy

بااینکه تمرکز روی سایر شخصیت‌ها کمتر از استار لرد است، اما همچنان شخصیت‌پردازی قابل قبولی را برای تمامی کاراکترهای مثبت بازی شاهد هستیم

لحظاتی که سرشار از موارد غم‌انگیز و خنده‌دار بوده و پر از میان‌پرده‌های سینمایی و بحث‌های گروهی است. مورد بعد که داستان Marvel’s Guardians of the Galaxy را جذاب جلوه داده، شخصیت‌پردازی کاراکتر استارلرد است. درطول پیشروی در بازی، پیتر کوئیل مدام خاطراتی را از گذشته خود مشاهده می‌کند که مربوط‌به روز تولد ۱۳ سالگی‌اش است و به مرور زمان، این خاطرات شکل کامل‌تری پیدا کرده و مخاطب به‌خوبی می‌تواند با استار لرد آشنا و با وی ارتباط برقرار کند.

بااینکه تمرکز روی سایر شخصیت‌ها کمتر از استار لرد است، اما همچنان شخصیت‌پردازی قابل قبولی را برای تمامی کاراکترهای مثبت بازی شاهد هستیم و این گفته برای شخصیت‌های منفی Marvel’s Guardians of the Galaxy هم صدق می‌کند. تیم سازنده از سیستم انتخاب دیالوگ برای داستان بازی استفاده کرده است. نوع انتخاب دیالوگ‌های بازی در پایان‌بندی Marvel’s Guardians of the Galaxy تأثیرگذار نیستند، اما بعضی از آن‌ها می‌تواند نوع پیشرفت در خط داستانی را دستخوش تغییرات کند.

مبارزه با سربازان نووا در Marvel's Guardian's of the Galaxy

به شخصه معتقدم که گیم‌پلی مهم‌ترین فاکتور بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy به حساب می‌آید. Marvel’s Guardians of the Galaxy یک بازی اکشن ماجراجویی تیمی است که شما و چهارنفر دیگر در میدان نبرد مشغول ازبین‌بردن دشمنان می‌شوید. بااین‌حال، جز استار لرد قادر به هدایت سایر شخصیت‌های تیم نیستید و صرفا می‌توانید از مهارت‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهند، استفاده کنید.

وقتی که از این نوع سیستم استفاده می‌شود، کاربر باید مدام مهارت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را مشاهده کند تا احساس یکنواختی به او دست ندهد. سیستم مبارزات Marvel’s Guardians of the Galaxy دقیقا ساختاری دارد که باتوجه به شیوه بازی کردن خود مخاطب، می‌تواند شکل و شمایل تکراری به خود بگیرد یا اینکه مدام شاهد تنوع در نحوه کشتن دشمنان باشیم. هر یک از شخصیت‌های تیم دارای سه مهارت اصلی و یک مهارت ویژه‌ است. مهارت‌های اصلی را باتوجه به امتیازات کسب شده از نبردهای بازی خریداری می‌کنید و مهارت ویژه هم با پیشرفت در داستان آزاد می‌شود.

اعضای تیم نگهبانان کهکشان در Marvel's Guardian's of the Galaxy

استفاده مداوم از مهارت‌های مختلف هر کاراکتر و دقت به نقاط ضعف دشمنان از مواردی هستند که باعث می‌شود تا مبارزات بازی متنوع و هیجان‌انگیز جلوه دهند

نکته جالب این است که خود استار لرد هم دارای سه مهارت اصلی و یک مهارت ویژه است تا در جریان بتوانید دشمنان را از بین ببرید. استفاده مداوم از مهارت‌های مختلف هر کاراکتر و دقت به نقاط ضعف دشمنان از مواردی هستند که باعث می‌شود تا مبارزات بازی متنوع و هیجان‌انگیز جلوه دهند. دراین‌میان بد نیست به ویژگی Team Huddle هم اشاره‌ای داشته باشم. زمانی‌که نوار مخصوص Team Huddle در نبردها پر می‌شود و از آن استفاده می‌کنید، استار لرد اعضای تیم را جمع‌آوری کرده و با چند جمله انگیزشی به آن‌ها انگیزه نبرد مجدد را می‌دهد.

اگر اعضای تیم در حالت Revive قرار گرفته باشند یا مهارت‌های آن‌ها در حالت Cooldown باشد، استفاده از Team Huddle سبب می‌شود تا زنده شوند یا مجددا تمامی مهارت‌ها بازیابی شده و برای چندثانیه تیم شما حسابی تقویت شود. دراین‌میان یک سیستم ارتقای کاراکتر هم برای خود پیتر کوئیل درنظر گرفته شده است. ازطریق میزکارهای داخل بازی می‌توانید نوار سلامت یا شیلد خود را ارتقا دهید، روند اسکن کردن محیط را بهتر کنید و در حالت کلی، به‌سراغ مواردی بروید که روند مبارزه را برای شما ساده‌تر می‌کند.

پیتر و مردیث در Marvel's Guardian's of the Galaxy

تنها مشکلی که در گیم‌پلی بازی وجود دارد، مربوط‌به طراحی دشمنان و انیمیشن‌های ضربات تمام کننده است. دشمنان بازی می‌توانستند طراحی متنوع‌تری داشته باشند و در انتهای بازی شاهد یکنواختی آن‌ها هستیم. شاید همین مورد سبب شود تا با خود فکر کنید که نبردهای بازی، روند یکنواختی به خود می‌گیرند. ازطرفی زمانی‌که نوار سلامت دشمنان به انتها نزدیک می‌شود، می‌توانید از ضربات تمام کننده برای نابودی آن‌ها استفاده کنید. این ضربات می‌توانند به‌صورت تیمی یا فردی انجام شود. برخلاف انیمیشن‌های استفاده از مهارت‌ها، انیمیشن‌های ضربات تمام کننده آن‌چنان طراحی مناسبی ندارند.

تنها مشکلی که در گیم‌پلی بازی وجود دارد، مربوط‌به طراحی دشمنان و انیمیشن‌های ضربات تمام کننده است

گیم‌پلی بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy تنها به عبور در محیط و کشتن دشمنان ختم نمی‌شود، بلکه تیم سازنده از معماهای محیطی مختلفی هم استفاده کرده که به‌واسطه‌ی اعضای تیم و خود ویژگی‌های سلاح استار لرد مثل استفاده از عناصر مختلفی مثل الکتریسیته حل می‌شوند. این در حالی است که گشت‌و‌گذار بیشتر در محیط، سبب می‌شود تا جدا از پیدا کردن آیتم‌های بیشتر برای ارتقای استار لرد، اسکین‌های متفاوتی را برای خود و سایر شخصیت‌ها آزاد کنید. هر اسکین یک بخش توضیحات داشته می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار علاقه‌مندان به کمیک و جهان Guardians of the Galaxy قرار دهد.

پلتفرمینگ‌های Marvel's Guardian's of the Galaxy

از نظر بصری، Marvel’s Guardians of the Galaxy را می‌توان یکی از چشم‌نوازترین بازی‌های ویدیویی دانست که در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است. وجود ری تریسینگ سبب شده تا نورپردازی و انعکاس نور در محیط‌های مختلف حسابی چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد. همچنین طراحی چهره‌های کاراکترها هم در نوع خود بسیار خوب کار شده و وجود میان‌پرده‌های سینمایی متعدد از دیگر مواردی است که به زیباتر شدن هرچه بیشتر Marvel’s Guardians of the Galaxy کمک کرده است.

وجود ری تریسینگ سبب شده تا نورپردازی و انعکاس نور در محیط‌های مختلف حسابی چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد

جدا از موارد ذکر شده در طراحی بازی، طراحی هریک از محیط‌های کهکشان، متنوع بوده و ساختار مخصوص‌به خود را دارند و بااینکه باس فایت‌های اصلی Marvel’s Guardians of the Galaxy تعداد زیادی ندارند، اما متنوع بوده و هرکدام ساختار مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارند. از نظر فنی هم بازی روی پی سی فاقد افت فریم است و در اندک مواردی شاهد باگ‌های کوچکی هستیم که به هیچ‌وجه روی روند کلی تجربه‌ی بازیکن تأثیرگذار نیستند.

اسکین متفاوت گامورا در Marvel's Guardian's of the Galaxy

تمامی بخش‌های Marvel's Guardians of the Galaxy همانند یک زنجیر به یکدیگر متصل است

نکته‌ای که باید در مورد Marvel’s Guardians of the Galaxy بدانیم، این است که تمامی بخش‌های آن همانند یک زنجیر به یکدیگر متصل است. بدین شکل نیست که بگوییم بازی به‌لطف داستان یا تنها گیم‌پلی خود جذاب است، بلکه تمامی بخش‌ها روی یکدیگر تأثیرگذار هستند. روایت داستانی بازی به‌لطف میان‌پرده‌های سینمایی و انتخاب دیالوگ‌ها جذاب‌تر شده یا نبردهای بازی، به‌لطف موسیقی‌های اورجینال و لایسنس شده بازی حس و حال متفاوتی پیدا می‌کنند.

تعامل کاراکترها و دیالوگ‌هایی که میان آن‌ها رد و بدل می‌شود، درنگاه اول بسیار زیاد و شاید رو اعصاب باشد، اما وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم، دقیقا مواردی هستند که در جمع‌های دوستانه هم دیده می‌شود. لحظاتی سرشار از دعوا، ابراز احساسات و پشتیبانی از یکدیگر که این‌بار با طعم طنز و ساختار نگهبانان کهکشان دراختیار مخاطب قرار داده شده است. موسیقی‌های بازی هم حسابی گوش‌نواز بوده و استفاده از موسیقی‌های لایسنس شده، سبب شده تا بعضی وقت‌ها در سفینه خود فقط مشغول گوش دادن به موسیقی‌های بازی شوید.

محیط‌های چشم‌نواز بازی Marvel's Guardian's of the Galaxy

در انتها، Marvel’s Guardians of the Galaxy در جریان ۱۶ مرحله خود تجربه‌ای ۱۵ الی ۱۷ ساعته را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. تجربه‌ای که نه‌تنها برای علاقه‌مندان به شخصیت‌های ابرقهرمانی، بلکه برای علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن ماجراجویی هم جذاب و سرگر کننده است.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel’s Guardians of the Galaxy از دل شرکت و استودیویی بیرون آمده که اخیرا کارنامه خوبی نداشتند، اما با درس گرفتن از قدیم، حال محصولی را ارائه کرده‌اند که می‌توان آن را یک بازی ابرقهرمان و اکشن ماجراجویی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز دانست. داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی Marvel’s Guardians of the Galaxy به‌گونه‌ای است که حتی کاربرانی که به بازی‌های ابرقهرمانی علاقه‌ای ندارند، سرگرم خواهند شد. این در حالی است که سیستم مبارزات بازی جذابیت و تنوع خوبی دارد و به‌واسطه‌ی مهارت‌های مختلف هم‌تیمی‌های‌تان، می‌توانید مدام شرایط نبرد مختلفی را پیاده‌سازی کنید. بااین‌حال تیم سازنده می‌توانست از دشمنان متنوع‌تری برای محصول خود استفاده و ازطرفی، طراحی بهتری برای انیمیشن‌های ضربات تمام کننده داشته باشد.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + روایت داستانی بسیار خوب و هیجان‌انگیز
  • + استفاده بسیار مناسب از جهان و شخصیت‌های نگهبانان کهکشان
  • + سیستم مبارزات متنوع و سرگرم کننده
  • + سیستم ارتقای کاربردی
  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های گوش‌‌نواز
  • + انتخاب بسیار خوب دیالوگ‌ها و تاثیر مستقیم‌شان روی اتمسفر بازی

نقاط ضعف

  • - تنوع کم دشمنان
  • - طراحی ضعیف انیمیشن ضربات تمام کننده بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده