Beach Buggy Racing 2، جدیدترین بازی ساخته شده توسط استودیو Vector Unit است که سعی دارد تا موفقیت نسخه‌های قبلی این مجموعه را تکرار کند. اما آیا شانسی برای رسیدن به این هدف دارد؟ با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بدون شک استودیوی Vector Unit یکی از موفق‌ترین توسعه دهنده‌های بازی‌های پلتفرم موبایل در سبک ریسینگ است؛ مجموعه بازی‌های پرطرفدار Riptide GP و Beach Buggy Racing، گواه این موضوع هستند. بازی اندروید و آیفون Beach Buggy Racing 2، جدیدترین بازی مجموعه‌ی Beach Buggy Racing یا به اختصار BBR است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اگر با هر متر و معیاری بخواهیم یک لیست برای بهترین بازی‌های ریسینگ پلتفرم موبایل درست کنیم، بدون تردید، باید بازی Beach Buggy Racing را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی این لیست در نظر بگیریم. بدون اغراق Beach Buggy Racing، تمام چیزهایی را که یک بازی آرکید ریسینگ برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارد، در خود جمع کرده بود؛ از یک بخش Career جذاب گرفته تا انواع و اقسام پیست‌های Off-road و پاورآپ‌های دوست داشتنی‌ای که بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت بازی به شمار می‌رفتند. جالب است بدانید که استودیوی سازنده‌ی این مجموعه، در صفحه‌ی بازی Beach Buggy Racing 2 در پلی‌استور، شمار بازیکنان نسخه‌ی قبلی را ۷۰ میلیون نفر اعلام کرده است! رقمی خارق‌العاده که نشان دهنده‌ی موفقیت بی‌نظیر این بازی است؛ موفقیتی که البته موجب شده تا انتظارات بازیکنان از نسخه‌ی جدید، بیش از حد معمول بالا برود.

Beach Buggy Racing 2

پاورآپ‌ها در واقع سلاح‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید اتومبیل‌های رقیبان‌تان را سرنگون کنید

بازی Beach Buggy Racing 2 هم از همان فرمول جواب پس داده‌ی دو نسخه‌ی قبلی استفاده می‌کند؛ تجربه‌ی مسابقات ریسینگ آرکید با وجود پاورآپ‌هایی که پیست مسابقه را به یک میدان نبرد تبدیل می‌کنند. در این نسخه بر خلاف نسخه‌ی قبلی خبری از بخش Career نیست و در عوض بازیکن باید در یک سیستم سطح بندی تلاش کند تا با کسب XP سطح خود را ارتقا دهد و از این طریق پیست‌ها و پاورآپ‌های مختلف بازی را باز کند. دیگر تفاوت مهم این نسخه، دسترسی همیشگی به اینترنت است؛ بر خلاف نسخه‌ی قبلی که به شکل آفلاین قابل بازی بود، در این نسخه بازیکنان برای تجربه‌ی بازی همواره باید به اینترنت متصل باشند. به غیر از این دو مورد، سایر تفاوت‌های بازی بیشتر یک جور حالت بهینه سازی و ارتقا دارند؛ پیست‌های بازی بیشتر و متنوع‌تر شده‌اند. همین موضوع برای پاورآپ‌ها نیز صادق است؛ تعداد پاورآپ‌ها موجود در بازی به شکل ملموسی افزایش یافته‌اند. از طرفی یک سیستم صندوقچه نیز به بازی اضافه شده است؛ به نظر می‌رسد اضافه شدن سیستم صندوقچه‌های جایزه به بازی‌های موبایل در حال تبدیل شدن به یک قانون نانوشته باشد. کافی است در این یکی دو سال اخیر تعداد بازی‌هایی که چنین سیتمی را در خود جای داده‌اند، بشمارید، مطمئنا برای به پایان رساندن شمارش‌تان به ساعت‌ها زمان احتیاج خواهید داشت! سیستم صندوقچه و کارت، به خودی خود چیز بدی نیست اما حضور آن در بازی‌ای همچون Beach Buggy Racing 2 کمی نامأنوس جلوه می‌کند. در پایان هر مسابقه یک صندوقچه دریافت خواهید کرد که حاوی تعدادی سکه و کارت‌هایی است که برای ارتقای پاورآپ‌های بازی کاربرد دارند.

اگر تعداد مشخصی از یک کارت معین را جمع‌آوری کنید، می‌توانید با پرداخت تعدادی سکه، پاورآپ مربوط به آن کارت را ارتقا دهید. اما مشکل اینجاست که زمان باز شدن این صندوقچه‌ها بیش از حد طولانی است. بنابراین اگر اسلات‌های مربوط به صندوقچه‌های‌تان که چهار عدد هستند، پر شوند، عملا در بازه‌ی زمانی‌ای که منتظر باز شدن صندوقچه هستید، انگیزه‌ای برای ورود به یک مسابقه نخواهید داشت. چنین چیزی در مورد بازی‌ای مثل کلش رویال که یکی از پیشگامان استفاده از سیستم صندوقچه و کارت در پلتفرم موبایل به شمار می‌رود، صادق نیست؛ در بازی کلش رویال بازیکن می‌تواند در زمان انتظار برای باز شدن صندوقچه‌ها، در انواع و اقسام تورنومنت‌ها و رویداد‌هایی که در بازی تعبیه شده‌اند، شرکت کند اما در بازی Beach Buggy Racing 2 حداقل تا زمان رسیدن به سطح ۴ خبری از رویداد یا تورنومنت نیست. برای سرعت بخشیدن به زمان باز شدن صندوق‌ها به Gem نیاز خواهید داشت. به کمک خریدهای درون برنامه‌ای می‌توانید بسته‌های مختلفی از تعدادهای Gemهای مورد نظرتان را خریداری کنید؛ بسته‌هایی که از قضا قیمت‌های بالایی نیز دارند. همین موضوع باعث شده تا بازیکن احساس کند که سازندگان در این نسخه بیشتر از حد معمول به دنبال کسب درآمد از بازیکنان هستند؛ احساسی که چندان هم اشتباه به نظر نمی‌رسد، بدون استفاده از خرید‌های درون برنامه‌ای، پیشرفت در بازی طولانی و بسیار خسته کننده خواهد بود.

Beach Buggy Racing 2

اما فارق از تفاوت‌هایی که گفته شد، سایر بخش‌های بازی تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند؛ ماشین‌های موجود در بازی درست مثل قبل، هم از طریق سنسور شتاب سنج گوشی و هم از طریق کلیدهای لمسی تعبیه شده در بازی، قابل کنترل هستند و بازیکن بسته به سلیقه‌ی خود می‌تواند یکی از این دو را برای خود انتخاب کند. پاورآپ‌های موجود در هر پیست نیز هر چند متر یکبار، با رد شدن از درون حباب‌هایی که در خود یک علامت سوال دارند، به بازیکن داده می‌شوند. پس از کسب هر پاورآپ، برای استفاده از آن کافی است تا کلید مربوط به آن را در سمت راست صفحه نمایش لمس کنید. اغلب این پاورآپ‌ها در واقع سلاح‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید اتومبیل‌های رقیبان‌تان را سرنگون کنید تا بدین شکل از آن‌ها سبقت بگیرید. در کنار این پاورآپ‌ها، هر کدام از راننده‌های بازی، یک توانایی خاص دارند که در هر مسابقه تنها می‌توانند یک بار از آن استفاده کنند.

در Beach Buggy Racing 2 بر خلاف نسخه‌ی قبلی خبری از بخش Career نیست

در این نسخه در هر مسابقه علاوه بر رقابت با هوش مصنوعی بازی، می‌توانید با بازیکنان واقعی‌ای که متناسب با سطح‌تان برای رقابت کردن با شما توسط بازی انتخاب شده‌اند نیز مسابقه دهید. یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده‌ی بازی، همین سیستم Matchmaking نه چندان قوی است که باعث شده تا بعضی از مسابقات به شدت ساده و برخی دیگر بیش از حد سخت باشند. این موضوع خصوصا در سطح‌های بالاتر بیش از پیش به چشم می‌آید؛ در برخی موارد ممکن است حتی با بازیکنانی که دو سه سطح از شما بالاترند در یک مسابقه قرار بگیرید که همین موضوع کار را بسیار برای‌تان دشوار خواهد کرد. به غیر از این مورد دیگر عاملی که به شدت در زمینه‌ی گیم پلی بازی توی ذوق می‌زند، اضافه نشدن ویژگی یا قابلیتی جدید به بازی است؛ اگر چه بازی با نام Beach Buggy Racing 2 منتشر شده است اما اگر راستش را بخواهید بیشتر شبیه به یک آپدیت بزرگ برای نسخه‌ی قبلی است؛ به غیر از اضافه شدن پیست‌ها و پاورآپ‌های جدید، نوآوری قابل توجه‌ای که بتواند تجربه‌ی متفاوتی از نسخه‌های قبلی را ارائه کند، در بازی به چشم نمی‌خورد.

Beach Buggy Racing 2

با گذر از ویژگی‌های مختلف گیم پلی بازی به کیفیت فنی ساخت آن می‌رسیم؛ این نسخه هم درست مثل نسخه‌ی قبلی به لحاظ فنی چه در بخش گرافیکی و چه در بخش موسیقی و صدا گذاری بازی، از کیفیت قابل قبولی بر خوردار است. نماهای بصری خلق شده در بازی کاملا چشم نواز و زیبا طراحی شده‌اند. هر پیست نیز از جزییات نسبتا بالایی بر خوردار است و یک تم خاص دارد که موجب شده تا بازی به لحاظ بصری از تنوع نسبتا خوبی برخوردار باشد؛ به طور مثال یک پیست تم صحرایی دارد و پیست دیگر در خرابه‌های یک کشتی با تم دریایی طراحی شده است. در کنار همه‌ی این‌ها توجه سازندگان به جزییات بسیار ریز نیز ستودنی است؛ به طور مثال یکی از این جزییات ریز، برخاستن گرد و غبار به هنگام ترمز گرفتن در پیست صحرایی است در مقابل اگر در پیستی که آب دارد ترمز بگیرید، کمی آب به دوربین پاشیده خواهد شد که جلوه‌ی زیبایی به محیط بازی می‌دهد. چنین توجهی به جزییات بسیار ریز را در کمتر بازی موبایلی دیده‌ایم در ضمن باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که بازی علی رغم گرافیک خوبی که دارد، از حجم نسبتا کمی نیز برخوردار است.

 توجه سازندگان به جزییات بسیار ریز ستودنی است

موسیقی بازی اگر چه فوق‌العاده نیست اما حداقل با فضای کارتونی آن سازگاری دارد. صدا گذاری بازی نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است؛ به ضوح می‌توان تفاوت صدای موتور اتومبیل‌ها را در زمانی که در یک فضای باز قرار دارند در مقایسه با زمانی که در حال عبور از یک فضای بسته مثل تونل هستند را تشخیص داد. از طرفی صداهای محیطی نیز در هر کدام پیست‌ها متفاوت هستند؛ به طور مثال در پیستی که در ساحل قرار گرفته است می‌توان صدای مرغ‌هایی دریایی را شنید. در مجموع در هر دو بخش محیط گرافیکی و موسیقی بازی، می‌توان به سازندگان نمره‌ی قبولی داد.

بازی Beach Buggy Racing 2، اگر چه آن حس تازگی نسخه‌ی قبلی را ندارد اما همچنان با داشتن پیست‌های گوناگون و اضافه کردن پاورآپ‌ها‌ی جدید می‌تواند لااقل تا مدتی بازیکنانش را سرگرم نگه دارد. این بازی به صورت رایگان فعلا تنها برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده است و انتظار می‌رود تا نسخه‌ی کنسولی آن نیز در سال ۲۰۱۹ عرضه شود.

بازی Beach Buggy Racing 2 روی پلتفرم iOS بررسی شده است.


منبع زومجی

Beach Buggy Racing 2

بازی Beach Buggy Racing 2 دنباله‌ای بر نسخه‌ی موفق قبلی است که علی رغم تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد نمی‌تواند به طور تمام و کمال بازیکنان قدیمی مجموعه را راضی کند. البته این بدان معنی نیست که Beach Buggy Racing 2 بازی بدی باشد بلکه این موفقیت بی‌نظیر دو نسخه‌ی قبلی است که موجب شده تا سایه‌ی نسبتا بزرگی روی Beach Buggy Racing 2 شکل گیرد؛ سایه‌ای که این نسخه هرگز موفق نمی‌شود به صورت کامل از زیر آن خارج شود.
پیمان مرادی

8

نقاط قوت

  • + گیم پلی اعتیادآور
  • + اضافه شدن پیست‌ها و پاورآپ‌های جدید
  • + محیط گرافیکی چشم نواز
  • + موسیقی و صداگذاری با کیفیت

نقاط ضعف

  • - پیشرفت کند در بازی در صورت عدم استفاده از خریدهای درون برنامه‌ای
  • - سیستم Matchmaking ضعیف
  • - نوآور نبودن این نسخه در مقایسه با نسخه‌ی قبلی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده