نویسنده: سعید نیکبخت
// جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

مدیر تکنولوژی موتور لومینوس از جلوه های ویژه گرافیکی بسیار بالای این موتور می گوید

اگر به‌خاطر داشته باشید، در سال ۲۰۱۳ دمویی تکنیکی از موتور لومینوس (Luminous) برروی کنسول پلی‌استیشن 4 پخش شد که قدرت فوق‌العاده بالای این موتور در زمینه جلوه‌های ویژه گرافیکی را نشان می‌داد. در ادامه با زومجی و صحبت‌های مدیر تکنولوژی این موتور در رابطه با خصوصیات آن همراه باشید.

این دموی تکنیکی که Agni’s Philosophy نام داشت، برای نمایش قابلیت‌های موتور بازیسازی جدید کمپانی اسکوئر اِنیکس با نام لومینوس تولید شده بود. گرافیک و قابلیت‌های باورنکردنی این موتور در زمینه ویژگی‌های بصری همگان را در سال ۲۰۱۳ به تحسین وا داشت. در حالی‌که اکثر تماشاگران تصور می‌کردند این دمو برروی یک پی‌سی قدرتمند اجرا می‌شود، اما برخلاف انتظارات اعلام شد این نمایش روی کنسول پلی‌استیشن 4 انجام شده است.

در طول کنفرانسی علمی که به‌تازگی در کشور فرانسه برگزار شده، جولیِن مِرسِرون، مدیر تکنولوژی سابق این موتور در رابطه با دموی Agni’s Philosophy و خصوصیات شگفت‌انگیز آن صحبت کرده است.

در این کنفرانس زمانی که از مرسرون در رابطه با انتقال این دمو از پی‌سی  برروی کنسول پلی‌استیشن 4 بدون کاهش گرافیک سوالی پرسیده شد، وی گفت برای این نمایش تیم وی برروی ابزارهای سینمایی و موتور بازی و طراحان ارشد اسکوئر اِنیکس (کسانی که روی انیمیشن Spirits Within کار کردند) برروی جزئیات دیگر مانند تکسچر، مدل‌سازی و بخش‌های دیگر کار کردند.

مرسرون در ادامه صحبت‌های خود گفت تیم وی در زمان تولید این دمو هیچ تجربه‌ای از پردازش در زمان واقعی (Real Time) نداشتند و تمام محتویاتی که برای Agni’s Philosophy خلق کرده بودند برای ساخت یک فیلم سینمایی تولید شده بود. پیش از انجام بهینه‌سازی و آماده‌کردن موتور لومینوس برای تولید بازی، تعداد چند ضلعی‌ها (polygons) و تکنیک اجرای صحیح عناصری که در تصویر وجود داشتند بسیار بد بوده است. وی گفت اگر محتویات تولیدشده را در برنامه‌ای مانند مایا قرار می‌دادید، نتیجه بسیار بدتر از چیزی که فکرش را می‌کردید می‌شد.

خوش‌بختانه تیم مرسرون توانستند راهی برای بهینه‌سازی این موتور و اجرای دموی Agni’s Philosophy برروی کنسول پلی‌استیشن 4 بدون ایجاد هیچ‌گونه کاهش گرافیکی پیدا کنند. جالب است بدانید که کار تولید این دمو یک روز پیش از نمایش آن در نمایشگاه E3 به اتمام رسیده بود!

دموی تکنیکی Agni’s Philosophy

برای سازگاری لومینوس با کنسول‌ها، سیستم پارتیکل‌های آن برای کنسول پلی‌استیشن 4 مجددا طراحی شدند و سایه‌ها و نحوه استریم‌کردن عناصر مختلف بازی هم مجددا با این کنسول مطابقت داده شدند. برای اجرای این دمو برروی پی‌سی با انجام یک تکنیک ساده سازندگان آن را تبدیل به یک نمایش سینمایی کردند. متاسفانه این گزینه در کنسول پلی‌استیشن 4 وجود نداشت و در نهایت سازندگان را به‌شدت به مشکل انداخت.

براساس صحبت‌های مدیر تکنولوژی موتور لومینوس، این کار آنها نشان می‌دهد بازیسازان می‌توانند برروی تمام عناصر موجود در بازی و موتور خود بهینه‌سازی انجام دهند. به‌لطف این بهینه‌سازی‌ها، خالقان لومینوس برای اجرای دموی Agni’s Philosophy برروی کنسول پلی‌استیشن 4 هیچ‌گونه کاهش گرافیکی انجام ندادند.

کیفیت بسیاربالای دموی تکنیکی Agni’s Philosophy به‌لطف تلاش فراوان طراحان این موتور بدست آمده است. بدست‌آوردن چنین ویژگی بصری و کیفیت بالا مرسرون را به‌شدت شگفت‌زده کرده بود و در ادامه توانایی‌های تیم وی را هم گسترش داد. برای تولید این دمو، عناصر مختلف مانند مو، نورپردازی، سایه‌زنی و تمام عناصر دیگر باید به‌صورت جداگانه و به شکل صحیح طراحی می‌شدند. بنابراین برای رسیدن به کیفیتی که در این دمو مشاهده کردیم، تیم مرسرون باید مرزهای تکنولوژی حال‌حاضر را گسترش می‌دادند.

نمایشی که برای معرفی لومینوس انجام شد، تنها برای نشان‌دادن ویژگی و قابلیت‌های این موتور به جهانیان بود. با این حال اگر دوست دارید توانایی‌های لومینوس را در یک بازی مشاهده کنید، Final Fantasy XV اولین بازی‌ای است که با استفاده از این موتور در دست تولید قرار دارد.

منبع: DualShockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده