اگر از کسانی باشید که با دنیای بازی‌ها آشنایی زیادی دارند، حتماً نام بازی DOTA را شنیده‌اید. کمپانی سوپر اویل مگاکورپ بازی‌ای با همان سبک برای دستگاه‌های همراه نظیر تبلت و تلفن‌های همراه منتشر کرده است. با زومجی در بررسی این بازی همراه باشید.

تاریخچه بازی‌های سبک میدان نبرد چندنفره آنلاین یا MOBA به سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد. کمپانی بیلیزارد در سال ۲۰۰۲ نسخه سوم بازی استراتژی وار کرافت ۳ را منتشر کرد. این بازی به همراه برنامه‌ای برای ساخت یا تغییر نقشه عرضه شد. یک ویرایشگر نقشه به نام ال (Eul) نقشه‌ای بانام Defense of the Ancients که مخفف آن DOTA است را ساخت. بعدازآن باقی بازیکنان شروع به تغییر دادن و ساختن نسخه‌های مختلف آن کردند؛ محیط و قوانین این نقشه به این صورت بود که هر بازیکن کنترل یک هیرو را به دست می‌گرفت و به جنگ با نیروهای دشمن می‌رفت. قرارگاه این بازیکنان از طریق سه‌راه اصلی یا در اصطلاح لاین به یکدیگر متصل شده است؛ بازیکنان در قالب دو گروه ۵ نفره وظیفه نابود کردن قرارگاه گروه روبرو را بر دوش دارند و تا وظیفه خود را به انجام نرسانند بازی تمام نمی‌شود. البته این راه‌ها هرکدام از سه برج بهره‌مند هستند که آن‌ها هم وظیفه دفاع و جلوگیری از نفوذ شمارا دارند. وقتی‌که یک هیرو، هیروی دیگر یا نیروهای دشمن را می‌کشد، کمی تجربه کسب می‌کند که پس از کسب تجربه لازم، ارتقاء یا به‌اصطلاح لول‌آپ می‌شود. وقتی یک هیرو لول‌آپ می‌شود، می‌تواند یک توانایی و یا هنر قدرتمند را یاد بگیرد. وقتی هم که یک هیرو می‌میرد، زمان خاصی را طی می‌کند تا دوباره زنده شود و این زمان نسبت به لول هیرو متغیر است؛ یعنی هر چه سطح هیرو بالاتر باشد زمان زنده شدن او بیشتر طول می‌کشد و پس‌ازآن هیرو در قرارگاه احیا می‌شود.MOBA. هر بازیکن در هر ثانیه از بازی مقدار کمی طلا از طرف قرارگاه دریافت می‌کند. بعد از کشتن نیروهای دشمن که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند مقدار متوسط و در صورت کشتن هیروی دشمن مقدار بیشتری طلا به دست می‌آورید. از طلا برای خرید آیتم‌ها و تجهیز کردن هیروها می‌توان استفاده کرد. در این بازی بازیکنان نسبت به نوع هیروهای خود دو نوع استراتژی را پیش می‌گیرند؛ جنگل و یا لاین. بازیکنانی که لاین را انتخاب می‌کنند وظیفه پشتیبانی از نیروهای خودی که توسط کامپیوتر هدایت می‌شوند را برای نفوذ و فروریختن برج‌های دفاعی دشمن بر عهده دارند. در مقابل هیروهایی که به جنگل می‌روند باید با موجودات بی‌طرفی که داخل جنگل وجود دارند مبارزه کنند و آن‌ها را از پای دربیاورند. در دنیای بازی‌های دستگاه‌های همراه، بازی‌هایی در این سبک بازی توسط کمپانی‌هایی نظیر گیم‌لافت مانند Order & Chaos منتشر شده است که  از قدرت و جذابیت زیادی بهره‌مند نبودند، ولی می‌توان گفت بودن آن‌ها بهتر از نبود آن‌ها بود. تا وقتی‌ که آیفون ۶ و ورژن ۸ سیستم‌عامل iOS با برنامه‌نویسی گرافیکی جدیدی به نام متال در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این موتور که به بازی‌سازان اجازه می‌داد از حداکثر قدرت پردازنده دستگاه استفاده کنند، توجه خیلی از آن‌ها را به خود جلب کرد. بازی‌هایی که با برنامه‌نویسی جدید منتشر شدند (نظیر آسفالت ۸) جلوه‌های بصری بهتری را دارا بودند.

دراین‌بین کمپانی Super Evil Megacorp شروع به ساخت موتور گرافیکی‌ای بر پایه معماری متال کرد و پس‌ازآن بازی‌ای به سبک MOBA را در نوامبر ۲۰۱۴ بر روی آن موتور ساخت و به انتشار رساند. این بازی منحصراً برای تبلت‌های اپل ساخته شد و توانست عنوان بهترین بازی سال را از طرف مجله گاردین به خود اختصاص دهد. البته اگر از کاربران دستگاه‌های اندرویدی هستید و یا از تلفن‌های آیفون استفاده می‌کنید نیز می‌توانید این بازی را نصب و اجرا کنید. این کمپانی در جولای ۲۰۱۵ بازی خود را برای تمامی دستگاه سازگار کرد. این کار باعث افزایش چشم‌گیر بازیکنان این بازی شد.

 

teamphoto اعضای شرکت Super Evil Megacorp

ازلحاظ گرافیکی بازی از بالاترین سطح در بین بازی‌های تلفن‌های هوشمند برخوردار است و به شما قول ۶۰ فریم در ثانیه، واکنش با نرخ ۳۰ میلی‌ثانیه و وجود ۱.۳ میلیون چندضلعی برای به تصویر کشیدن تضاویر را به بازیکنان می‌دهد. ازلحاظ صداگذاری و موسیقی نیز از سطح بالایی بهره می‌برد که همه این‌ها به لطف وجود موتور بی‌نقص این کمپانی است. تا اینجا اطلاعات کلی و جامع در مورد تاریخچه سبک بازی و شرکت سازنده آن را خواندید؛ حالا شمارا با دنیای وین گلوری آشنا خواهیم ساخت. با زومجی همراه باشید. Map بازی باکمی تغییرات مانند وجود یک لاین و گروه ۳ نفری توانسته استانداردهای بازی‌های میدان نبرد چندنفره را تا حد قابل قبولی رعایت کند. کاراکترهای کوچک دیگری نیز به نام مینیون وجود دارند که کامپیوتر وظیفه کنترل آن‌ها را بر عهده دارد. آن‌ها در قرارگاه خودی به وجود می‌آیند و برای رسیدن به قرارگاه دشمن با هر موجودی که در لاین باشد مبارزه می‌کنند. تعداد سه عدد برج به نام تورت برای هر گروه در لاین برای حفاظت از قرارگاه وجد دارد که در صورت حضور مینیون‌ها و یا هیروهای حریف در تیررس به آن‌ها حمله می‌کنند.

Halcyon Fold

هالکیون فولد

 مکانی که این مبارزه صورت می‌گیرد Halcyon Fold نام دارد که دو منبع قدرت جادو و تکنولوژی در آن قرار دارد. هرکسی بخواهد این قدرت‌ها را آزاد کند باید دیگری را از بین ببرد. هرکدام از قرارگاه‌ها از طریق کریستالی به نام Vain Crystal نیرو می‌گیرند. هدف بازی نابود کردن این برج‌ها و رسیدن به کریستال دشمن و نابودی آن است و تیمی که زودتر از گروه مقابل این کار را انجام بدهد، پیروز میدان می‌شود.

بررسی بازی VainGlory

قرارگاه‌ها

هر گروه قرارگاهی دارد که در آن می‌توانند در محیطی امن هیروهای خود را احیا و یا برای آن‌ها خرید کنند. در وسط هر قرارگاه کریستال وین می‌درخشد. برج‌ها از حالت آبشاری در دفاع از خود استفاده می‌کنند؛ این به این معنی است که تا وقتی برج دورتر نسبت به کریستال نابود نشود برج‌های بعدی به‌هیچ‌وجه قابل حمله نیستند و این دفاع تا نابودی آخرین برج ادامه دارد و پس‌ازآن می‌توانید به کریستال حمله کنید. همچنین می‌توانید هر موقع که خواستید از قابلیت هیرو برای بازگشت به قرارگاه به‌صورت تله پورت بدون هزینه استفاده کنید.

 

Banner-Lane1 لاین‌ها با برج‌ها مراقبت میشوند

لاین

راهی سنگ‌فرش شده است که دو قرارگاه را به هم متصل می‌کند و مینیون‌ها فقط در همین راه برای دفاع قدم برمی‌دارند. ازآنجاکه مینیون‌ها منابع خوبی برای کسب تجربه و طلا هستند، پیشنهاد می‌کنیم تمرین زیادی برای از پا انداختن آن‌ها توسط خودتان بکنید؛ زیرا اگر آن‌ها توسط برج‌ها یا مینیون‌های خودی کشته شوند هیچ پولی به دست نمی‌آورید به همین علت همیشه چشمتان به نوار جان مینیون‌های دشمن باشد. برج‌ها در این سبک بازی قانون خاص خودشان را دارند. برج‌ها هر چیزی که در تیررس‌شان باشد را مورد هدف قرار می‌دهند؛ ولی اگر هیرو همراه مینیون به برج نزدیک شود برج تا کشتن آخرین مینیون کاری با هیرو ندارد. پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از کشته شدن آخرین مینیون از تیررس آن خارج شوید. البته استثنایی هم وجود دارد و آن این است که اگر در تیررس برج به هیروی دشمن حمله کنید، برج مینیون‌ها را رها می‌کند و شمارا زیر آتش سنگین خود می‌گیرد؛ برای همین سعی کنید این کار را در مواقعی حساس و با اطمینان انجام دهید.

jungle محیط جنگل بسیار زیبا و وسیع طراحی شده است

جنگل

در پایین و بین دو قرارگاه جنگلی وجود دارد که در آن موجودات و منابعی بی‌طرف وجود دارند. هیولاهای جنگل موجودات بی‌طرفی هستند که در جنگل کمپ زدند و زندگی می‌کنند. این موجودات منبع خوبی برای کسب تجربه و طلا برای شما هستند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را شکار کنید. البته بعد از کشتن، آن‌ها در زمان معینی دوباره احیا می‌شوند و شما می‌توانید بارها به آن‌ها حمله کنید. همچنین آن‌ها از کمپ برای حمله به شما زیاد دور نمی‌شوند و در صورت دور شدن شما از کمپ آن‌ها برمی‌گردند و دوباره جان می‌گیرند. هیولاهای بازی به سه دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که تنها هستند و نوری زیر پای آن‌ها می‌درخشد، در صورت مردن باعث جان گرفتن هیرو می‌شوند. آن‌هایی که به‌صورت دوتایی هستند به شما مژده پول را می‌دهند؛ و آن‌هایی که با کلنگ در دو طرف نقشه مشغول به استخراج کریستال آبی‌رنگی هستند، می‌توانند قدرت مینیون‌های شمارا افزایش دهند و شما با از بین بردن آن‌ها در اصل می‌توانید آن‌ها را تصاحب کنید و معدنچی به خدمت شما درمی‌آید؛ در وسط جنگل هم معدن طلایی وجود دارد که یک معدنچی مشغول استخراج طلا از آن است. این معدنچی هم مانند دو معدنچی‌های قبلی پس از مردن و زنده شدن دوباره برای شما کار می‌کند و طلای معدن را برای شما استخراج می‌کند که در زمان خاصی به طلاهای شما اضافه می‌شود و این زمان در نقشه توسط نشانگری به‌صورت دایره به شما نمایش داده می‌شود. برای همین مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است و گاهی لازم است همه هیروها لاین را رها کنند و به دفاع از منابع در اختیار بپردازند، چراکه تصاحب آن‌ها توسط دشمن مساوی با قدرت یافتن دشمنان و ضعیف شدن خودشان است.

tile-jungle-monsters هیولا‌های جنگلی
tile-gold-mine معدنچی طلا
tile-mines معدچی کریستال آبی

در اعماق جنگل هم می‌توانید به فروشگاه سر بزنید و خرید خود را انجام دهید و دیگر نیازی به برگشتن به قرارگاه برای خرید نیست. البته این نکته هم به یاد داشته باشید که جنگل با همه مزیت‌هایی که دارد، مکان بسیار خطرناکی برای رفت‌وآمد هیروها به‌تنهایی است و ممکن است توسط هیروهای دشمن که به‌صورت گروهی در جنگل رفت‌وآمد می‌کنند در عرض چند ثانیه کشته شوید. در اواسط بازی معدنچی طلا به خاطر استخراج طلای زیاد باعث بیدار شدن کراکن (Kraken) می‌شود. این موجود بسیار خطرناک از معدن بیرون می‌آید و پس از کشتن معدنچی جای او را می‌گیرد. حمله به کراکن به‌تنهایی کار راحتی نیست و معمولاً نیازمند حمله گروهی به او است. هر تیمی که موفق به شکست کراکن شود، باعث رها شدن او می‌شود تا برای گروه خودی شروع به همراهی کردن مینیون‌ها در لاین کند. در بیشتر مواقع رها شدن کراکن مساوی با پایان یافتن بازی است؛ زیرا او ضربات مهلکی به برج‌ها وارد می‌کند و در عرض ۳۰ ثانیه به‌تنهایی می‌تواند یک برج را نابود کند.

کراکن، قوی‌تریم موجود هالکیون فولد کراکن، قوی‌تریم موجود هالکیون فولد

هیروها

هیروها در این بازی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند؛ قاتل (Assassin)، جادوگر (Mage)،‌ محافظ (Protector)، تیرانداز (Sniper)، جنگجو (Warrior).

  • اساسین: قاتل‌ها هدف خود را در سایه نابود می‌کنند. آن‌ها استاد پنهان شدن هستند ولی درعین‌حال به‌سرعت صدمه می‌بینند.
  • میج: جادوگرها از اسپل‌های خود علیه دشمنان استفاده می‌کنند؛ می‌توانند به‌راحتی از فاصله زیاد به دشمن صدمه بزنند ولی در فاصله نزدیک بسیار ضعیف می‌شوند.
  • پروتکتور: آن‌ها در کنار هر هیرویی خوب عمل می‌کنند و مناسب‌ترین هیرو برای پیشروی و یا حمایت گروه خود هستند.
  • واریور: این دسته از هیروها به علت قدرت بالا برای جنگ و درگیری بسیار عالی هستند و همیشه با زره‌های سنگین محافظت می‌شوند؛ به همین علت از سرعت حرکت پایینی برخوردارند.  
  • اسنایپر: آن‌ها به‌راحتی دشمن را از دور مورد هدف قرار می‌دهند؛ ولی همانند جادوگرها، در فاصله نزدیک بسیار ضعیف هستند.

باید این نکته را خاطر نشان کنیم که تعداد هیروهای در دسترس این بازی ۵ هیرو است و شما می‌توانید با سکه هایی که بعد از هر برد در بازی کسب می‌کنید(با سکه‌های داخل بازی متفاوت هستند)، هیروی مورد علاقه خود را خریداری کنید. همچنین این هیروهای در دسترس هر هفته عوض می‌شوند تا شما با بازی کردن با آنها ترغیب به خرید آن هیروها شوید. در نسخه‌های اولیه بازی هیروها ظاهری شبیه داشتند؛ ولی با ارائه بروزرسانی‌های جدید، ظاهرهای جدید برای هر هیرو طراحی و اضافه شد، که باعث زیبایی و جذابیت بیشتر بازی می‌شود. این تغییر ظاهر نیز نیازمند سکه‌هایی است که برای خرید هیرو استفاده می‌کنید. البته به یاد داشته باشید که با این کار فقط ظاهر هیرو تغییر می‌کند و تغییری در عملکرد و قدرت آن ایجاد نمی‌شود.

پایان بازی

شما در پایان هر بازی مشخصات کلی بازی اعم از مقدار پول جمع شده، آیتم‌ها، کشته‌ها، مردن‌ها و همکاری‌ها همه بازیکنان را می‌توانید مشاهده کنید. در این صفحه شما می‌توانید برای دیگر بازیکنانی که در بازی با شما بازی کردند (چه دوست، چه دشمن) درخواست دوستی ارسال کنید. در صورت قبول کردن این درخواست، می‌توانید آن‌ها را به عنوان هم گروه به بازی دعوت کنید و برای پیروزشدن بجنگید. همچنین می‌توانید به بازی دیگر بازیکنان رأی مثبت و منفی بدهید. Vainglory شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا ممکن است شما در آغاز،‌ با بازیکنانی بازی کنید که خیلی بیشتر از شما تجربه دارند ؟ برنامه‌نویسان به این مسئله نیز فکر کرده‌اند و برای بازیکنان رتبه‌بندی‌ای به نام کارما (Karma) قرار داده‌اند. کارما با هر بار برد در بازی افزایش می‌یابد و شما کم‌کم با افزایش آن با بازیکنان هم‌رده خود همبازی می‌شوید. پس اگر می‌خواهید با حرفه‌ای‌ترین‌های این بازی، هم‌بازی شوید باید برای پیروز شدن مبارزه کنید و فکر شکست را از سر خود بیرون کنید. 

|

این متن فقط یک نگاه اجمالی و کلی به بازی بود. اگر شما کاربران زومجی علاقه‌ای به آشنایی با جزییات این بازی دارید با ثبت نظرات خود ما را برای معرفی جزییات بازی ترغیب کنید.

دانلود از آیتونز |  دانلود از گوگل پلی

تهیه شده در زومجی


Vainglory

بازی Vainglory می‌تواند نقطه عطفی برای حضور این سبک از بازی‌ها، با قدرت بیشتر باشد. حضور این نوع بازی‌ها مخصوصاً در دستگاه‌هایی با صفحه بزرگ می‌توانند لذت‌بخش باشند و دنیای بازی‌ها را به دو دسته تبلت و گوشی بکشاند، که این خود، انقلابی در عرصه بازی‌های دستگاه‌های همراه است.
امیر دهقانی

8

نقاط قوت

  • -گرافیک بالا
  • -تنوع در انتخاب هیروها
  • -تنوع در خرید آیتم‌ها
  • -رتبه بندی بازیکنان از نظر سطح بازی
  • -داشتن پینگ عالی
  • -سرعت رندر بالا

نقاط ضعف

  • -شخصیت‌های گران
  • -محدودیت در ارتباط برقرار کردن با دیگر بازیکنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده