نویسنده: حسن اکرامی
// چهار شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۸

تمایل مایکروسافت به تعهد طولانی‌تر برای انتشار Call of Duty روی پلی استیشن

شرکت مایکروسافت تمایل دارد برای اطمینان پیدا کردن همه از عرضه‌ی بازی‌های کالاف دیوتی روی کنسول‌های پلی استیشن در طولانی مدت، تعهد بدهد.

فیل اسپنسر آماده‌ی دادن تعهد طولانی‌تر برای عرضه‌ی کال آو دیوتی روی پلی استیشن است. باتوجه‌به هزینه‌ی تقریبا ۶۹ میلیارد دلاری معامله‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، جای تعجبی ندارد که ابعاد آن توسط سازمان‌های ناظر به‌شدت بررسی شود. اخیرا سازمان رقابت و بازار بریتانیا نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر این خرید بر رقابت در صنعت بازی اعلام کرد. در همین حال کمیسیون نظارت اروپا هم تحقیقات عمیق خود را در مورد این خرید کلید زد.

باتوجه‌به اینکه سری کالاف دیوتی پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در مالکیت شرکت مایکروسافت در می‌آید، بخش مهمی از بحث‌ها و نگرانی سازمان‌های بررسی‌کننده به آن اختصاص دارد. در اوایل سال جاری میلادی فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی شرکت مایکروسافت اعلام کرد ایکس باکس توافق‌نامه‌ی امضاشده‌ای را به سونی ارائه داده است؛ تا در آن نگه داشتن سری کالاف دیوتی روی پلی استیشن تا چند سال پس از اتمام قرارداد سونی با اکتیویژن را تضمین کند. بااین‌حال جیم رایان، مدیرعامل پلی استیشن در پاسخ به این ادعا اعلام کرد که پیشنهاد مایکروسافت در بسیاری از سطوح کافی به نظر نمی‌رسد.

براساس توضیحات رایان ظاهرا آن پیشنهاد مایکروسافت، عرضه‌ی کال آو دیوتی روی کنسول‌های پلی استیشن تا سال ۲۰۲۷ میلادی را تضمین می‌کرد. زیرا بازی Call of Duty جدید استودیو Treyarch که مطابق گزارش‌ها در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد، خود به خود براساس قرارداد اکتیویژن و سونی باید برای پلی استیشن عرضه شود. گویا قرارداد پیشنهادی قبلی مایکروسافت، تضمین می‌کرد که سه سال بعد از آن هم سری بازی Call of Duty با قسمت‌های جدید به‌دست گیمرهای پلتفرم شرکت سونی برسد.

کاراکتر‌های بازی Call of Duty Modern Warfare

حال به‌تازگی فیل اسپنسر بار دیگر با اطمینان اعلام کرد سری کالاف دیوتی فراتر از چند سال آینده همچنان یک مجموعه چند پلتفرمی باقی خواهد ماند. اسپنسر در مصاحبه با The Verge، اظهارات اخیر در مورد قصد مایکروسافت برای ادامه‌ی انتشار Call of Duty روی پلتفرم پلی استیشن را با تاکید بیشتر تکرار کرد: «ایده‌ی او مبنی بر اینکه ما قراردادی بنویسیم که کلمه‌ی «همیشه» در آن ذکر شده باشد، به نظر من کمی احمقانه است. اما من برای ارائه‌ی تعهد طولانی‌مدت که سونی و سازمان‌های ناظر با آن راحت باشند، مشکلی ندارم».

او در ادامه تصریح کرد که هیچ کمبودی در تعهدات مایکروسافت وجود ندارد که این شرکت بخواهد پس از اتمام قرارداد اکتیویژن و سونی، در تلاش برای کاهش عرضه کالاف دیوتی روی پلی استیشن از آن‌ها استفاده کند: «عرضه همیشگی کالاف دیوتی روی پلی استیشن ارتباطی به این ندارد که آن‌ها باید سرویس گیم پس یا استریم را داشته باشند. هرچند اگر آن‌ها نسخه‌ی استریم Call of Duty را بخواهند هم ما می‌توانیم درست مثل کنسول‌های ایکس باکس این کار را برایشان انجام دهیم. نقشه‌ای در کار نیست. بازی Call of Duty Modern Warfare II هم روی پلی استیشن هم روی ایکس باکس عملکرد عالی داشته است».

اسپنسر تاکید دارد که نسخه‌ی نیتیو بازی‌های کال آو دیوتی روی کنسول‌های پلی استیشن عرضه خواهند شد؛ نه اینکه مایکروسافت بخواهد برای ارائه‌ی کال آو دیوتی روی کنسول‌های پلی استیشن، سونی را مجبور به پذیرش xCloud یا گیم پس کند.

گوست در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

مدیرعامل بخش گیمینگ شرکت مایکروسافت ادامه داد: «بازی‌های بعدی، بعدی، بعدی و بعدی این سری هم همینطور هستند؛ مثل همیشه روی پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند و نیازی به اشتراک گیم پس نخواهد بود. سونی برای انجام این کار مجبور نیست گیم پس را روی پلتفرم خود راه‌اندازی کند. هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. ما می‌خواهیم به عرضه کالاف دیوتی روی پلی‌ استیشن بدون هیچ‌گونه حرف عجیب و غریب مثل «آها من مشکل را فهمیدم» ادامه دهیم و این هدف ما است. من درک می‌کنم که برخی افراد نسبت به این موضوع نگران هستند و می‌خواهم تا جای ممکن پاسخ شفافی بدهم».

گزارش‌های ماه گذشته نشان می‌دادند که جیم رایان شخصا به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل سفر کرد تا نگرانی‌های خود را در مورد خرید پیشنهادی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را ابراز کند. چند هفته بعد از آن شاهد گسترش تحقیقات اتحادیه اروپا در رابطه با این قرارداد بودیم.

مایکروسافت همچنان از تایید شدن این معامله بسیار مطمئن به نظر می‌رسد و صحبت‌های اخیر نشان می‌دهند که حاضر است با ارائه‌ی تمام تعهدات قانونی لازم، خیال بررسی‌کنندگان و شرکت Sony را راحت کند.

نظر شما درباره‌ی تازه‌ترین اخبار بازی چیست؟ دیدگاه خود را با تیم زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده