توضیحات اندرو هاوس، مدیر سابق پلی استیشن، در مورد آینده کنسولها
در جریان کنفرانس گیمزبیت که سهشنبه این هفته برگزار شد، اندرو هاوس، مدیر سابق بخش سرگرمی سونی، توضیحاتی پیرامون آینده پلیاستیشن و همچنین سایر کنسولها ارائه کرد. در این رویداد که اولین حضور هاوس در یک همایش عمومی مرتبط با بازی پس از کنارهگیری از سمت سابقش در سونی بود، وی درباره موارد مختلفی صحبت کرد. اولین صحبتهای اندرو هاوس در مورد کنسول پلی استیشن 4 بود که خود وی، نقش مهمی در رسیدن این محصول به موفقیت ایفا کرده بود. به عقیده هاوس، پلیاستیشن 4 هنوز راه درازی در پیش دارد و قرار نیست به این زودیها از رده خارج شود. البته هاوس، هیچ توضیحی در مورد کنسول بازی بعدی سونی که احتمالا پلیاستیشن 5 نام خواهد داشت و اخیرا هم شایعههایی پیرامون آن منتشر شده بود، ارائه نکرد و گفت که چون هیچ نقشی در سونی ندارد، ترجیح میدهد صحبتی هم در مورد برنامههای این شرکت نداشته باشد.
با این حال اندرو هاوس در کل اعتقاد دارد که کنسولها، در حالت کلی هنوز محبوبیت بالایی دارند و به همین دلیل هم عمری طولانی خواهند داشت. وی در این مورد گفت:
من با اطمینان از این میگویم که کنسولها عمری طولانی خواهند داشت. در سال ۲۰۱۳، خیلیها اعتقاد داشتند که کنسولها به پایان راه رسیدهاند. البته این افراد دلیل موجهای هم داشتند و آن، رفتن بازار به سمت فروش بیشتر گوشیهای موبایل بود که باعث شده بود خیلیها تصور کنند که موبایل نقش مهمی در آینده سرگرمی خواهد داشت که باعث میشود کنسولها از رده خارج شوند. اما خب خوشبختانه همه آن افراد اشتباه میکردند و کنسولها هنوز هم زنده و صد درصد محبوب هستند.
با اینکه هاوس به صورت دقیق توضیحاتی پیرامون پلی استیشن 5 ارائه نکرد، اما در بخشی از مصاحبهاش گفت:
در کل، تولیدکنندگان سختافزار به این باور رسیدهاند که در گذشته، کنسولها عمر کوتاهی داشتند و به همین دلیل، شاید کنسولهای فعلی و آینده عمر طولانیتری داشته باشند که همین باعث میشود تا برای صحبت کردن در مورد نسل بعدی و کنسولی مثل پلیاستیشن 5 زود باشد. همچنین یک سری بازارها در جهان، پتانسیل بالایی برای فروش کنسولها دارند که شاید شرکتها هنوز نتوانستهاند از این پتانسیل به شکل درستی بهره ببرند. از جمله این بازارها میتوان به چین اشاره کرد.
البته با نگاهی به وضعیت کنسولهای قبلی، میتوان گفت که نظر هاوس در مورد اینکه پلیاستیشن 4 هنوز زمان زیادی در دسترس خواهد بود، درست است؛ چرا که مثلا پلی استیشن 2 به مدت ۶ سال در دسترس بود و پس از آن، پلی استیشن 3 از راه رسید که آن هم عمری در حدود ۷ سال داشت. این در حالی است که PS4 در آستانه پنج سالگی است و خب همین باعث میشود تا بتوانیم با قاطعیت از فعال بودن آن برای یکی دو سال دیگر هم صحبت کنیم.
اما از این بحثها که بگذریم، اندرو هاوس در ادامه توضیحاتی هم پیرامون پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس ارائه و اعلام کرد که همین کنسولهای میاننسلی، خود دلیلی بر طولانیتر شدن عمر کنسولهای فعلی هستند. از طرف دیگر، مدیر سابق سونی بر این باور است که برخلاف عقیده برخی افراد، احتمالا کنسولهای نسل بعدی هم کماکان از دیسک و بازیهای فیزیکی پشتیبانی خواهند کرد و قرار نیست همهچیز حالتی دیجیتالی یا استریم-محور پیدا کند:
من با قاطعیت چیزی در این مورد نمیگویم، اما خب به نظرم دیسکها به این زودی حذف نمیشوند و نقش مهمی در این صنعت خواهند داشت؛ مخصوصا اگر شرکتی بخواهد در یک سری بازارهای جدید هم برای خودش جای پا باز کند، قطعا باید فکر حذف کردن دیسک را از سرش بیرون کند. [احتمالا به دلیل اینکه هنوز در همه جا اینترنت به شکلی نیست که بتوان بازیها یا محتویات را به شکل دیجیتالی دریافت و استفاده کرد.]
البته هاوس با اینکه باور دارد بازیهای فیزیکی هنوز هم نقش مهمی خواهند داشت، اعتقاد دارد که اجرای بازیها به روش استریم هم میتواند در آینده بسیار مهم باشد. در واقع، به عقیده هاوس همیشه صنعت بازی در جایی تحول عظیم پیدا میکند که شیوه انتشار و در دسترس قرار گرفتن محتوا دستخوش تغییر عظیمی شود و شاید همین رفتن به سمت بازیهایی که به شکل استریم اجرا میشوند، خود یکی از همین تغییر و تحولات عظیم در آینده باشد. هاوس حتی مثالی هم برای این تغییر شیوه انتشار بیان کرد و گفت که اولین کنسول پلیاستیشن، صرفا فقط از این نظر که قادر به اجرای بازیهای سهبعدی باکیفیت بود مطرح نشد؛ بلکه یکی از دلایل اهمیت این کنسول، تغییر شیوه انتشار بازیها از کارتریج به دیسک بوده است که روشی ارزانتر بود و کار توسعهدهندگان را هم راحتتر میکرد. این مساله میتواند در آینده در مورد استریم هم رخ بدهد.
منظور هاوس از اجرای بازیها به شکل استریم، سرویسهایی مثل پلیاستیشن NOW یا سرویسی که انویدیا چند وقت پیش معرفی کرده بود است که در آنها، گیمر نیازی به داشتن سختافزار قدرتمند یا حتی کنسول ندارد و پردازشها به صورت ابری صورت میگیرند و مخاطب صرفا با داشتن اتصال اینترنت بازیها را اجرا میکند.
نظر شما در مورد صحبتهای اندرو هاوس چیست؟