پی‌سی، این پلتفرم قدیمی و محبوب، سال‌های سال است که یار وفادار دوست‌داران بازی‌های ویدیویی بوده و هر ساله هم با عرضه سخت‌افزار‌ها و امکانات جدید تکامل پیدا می‌کند. ولی سال ۲۰۱۵ برای این پلتفرم چگونه بود؟ آیا پی‌سی سالی موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشت؟ با زومجی برای دریافت پاسخ این سوالات همراه باشید.

بازی‌های ویدیویی هر ساله پیشرفت‌های زیادی را تجربه می‌کنند و گاهی این پیشرفت به حدی است که تفاوت بین بازی‌های سال پیش و امسال، همانند تفاوت بین تماشای فیلم‌های رنگی و سیاه‌سفید می‌شود. بدون شک در برابر این تغییرات و پیشرفت‌ها، نیاز به داشتن سخت‌افزار جدید‌تر و بروز‌تر غیر‌قابل اجتناب است و هر ساله شاهد عرضه سخت‌افزار‌های جدیدی هستیم که به لطف آن‌ها، روز‌بروز مرز بین واقعیت و دنیای بازی‌های ویدیویی رو به کاهش است و همین امسال آثاری مثل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یا Witcher 3: The Wild Hunt گرافیکی نشان‌مان دادند که همگان را به تحسین وا داشت. در این بین کنسول‌های نسل هشتمی سونی و مایکروسافت با مشکلات بسیار زیادی، علی‌الخصوص در ابتدای عرضه بازی‌ها روبرو شدند و شاهد افت‌فریم شدید برخی آثار در روی این کنسول‌ها بودیم که البته بیش‌تر نه از ضعف سخت‌افزاری، که از عدم بهینه بودن بازی‌ها نشات می‌گیرد. در این بین پی‌سی به مراتب شرایط بهتری داشت و مخصوصا دارندگان سیستم‌های گیمینگ، حتی با وجود افت فریم برخی آثار هم توانستد تعداد فریم قابل قبولی برای داشتن یک تجربه روان دریافت کنند. در این بین عوامل متعددی بر وضعیت پی‌سی و اصطلاحا پی‌سی‌ گیمینگ در سال ۲۰۱۵ تاثیر داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

Nvidia Vs AMD

مباحث سخت‌افزاری، نبرد همیشگی AMD و Nvidia

با معرفی و رواج مانیتور‌هایی با رزولوشن بالاتر از Full HD که کم‌کم قیمت آن‌ها هم (برای عشاق بازی کردن!) به حد معقولی می‌رسد، پی‌سی گیمر‌ها به تدریج سراغ رزولوشن‌های 2K و 4K می‌روند و به همین دلیل بازار کارت‌های گرافیکی این روز‌ها بسیار داغ است. رزولوشن بالاتر قدرت پردازش گرافیکی بیش‌تری را طلب می‌کند و همچنین کارت‌هایی با حافظه‌گرافیکی ۲ گیگابایت عملا کاربردی در رزولوشن‌های مذکور ندارند. انویدیا با در نظر داشتن این مورد، کارت گرافیکی GTX 980Ti را عرضه کرد که عملکردی نزدیک به GTX Titan را با قیمت معقول‌تر ۵۸۹ دلاری ارائه می‌کند و به همین دلیل در حال حاضر بهترین گزینه این غول سازنده کارت گرافیکی برای ارائه تجربه عالی در رزولوشن 4K است. انویدیا امسال در زمینه کارت‌های میان رده هم فعال بود و کارت خوبی مثل GTX 950 را با قیمت مناسب عرضه کرد.

البته در این بین کمپانی AMD هم که در طی سال‌های اخیر همواره بازنده نبرد با انویدیا بود، سعی کرد تا در سال ۲۰۱۵ حداقل فاصله خود را با رقیب کم کند و به همین دلیل در کارت‌ رده بالای R9 Fury X خود از حافظه‌های HBM به جای GDDR معمول استفاده کرد که پهنای باند و در نتیجه قدرت پردازشی به مراتب بیش‌تری را فراهم می‌کنند. البته نسل اول این نوع حافظه‌ها فعلا محدود به ۴ گیگابایت است و در حالی که شاهد کارت‌هایی با حافظه ۶،۸ یا ۱۲ گیگابایت هم هستیم، شاید کمی معقول به نظر نرسد. ولی آزمایش‌های عملی و بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که این کارت ۵۸۹ دلاری شانه به شانه GTX 980 Ti حرکت می‌کند و باعث شده تا حداقل پس از چند سال شاهد رقابت جذابی بین دو کمپانی بزرگ باشیم که موفقیت آن‌ها، در نهایت برای کاربرانی مثل من و شما سود‌مند است و باعث خواهد شد تا تجربه‌ای بهتر را با قیمتی رقابتی‌تر تجربه کنیم.

یکی دیگر از زمینه‌های رقابتی که در سال ۲۰۱۵ بین این دو کمپانی بزرگ بودیم،‌ استفاده بازی‌سازان از برخی ویژگی‌های مختص کارت‌های گرافیکی انویدیا بود که با نام Nvidia Gameworks در برخی آثار مثل The Witcher 3 و Batman: Arkham Knight شاهد آن‌ها بودیم و باعث می‌شد مثلا فیزیک مو‌های شخصیت گرالت طبیعی‌تر باشد یا در بتمن شاهد افکت‌های دود بهتری باشیم. این مورد علی‌رغم این که کمک شایانی به زیبا‌تر شدن بازی‌ها کرده است، ولی باعث مشکلات زیادی برای دارندگان کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی شده و به تجربه آن‌ها لطمه زده است.

با تمام این تفاسیر، انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۶ با عرضه حافظه‌های گرافیکی HBM 2.0 و البته GDDR 5X، شاهد تولید کارت‌های گرافیکی رده بالا و رده میانی جدیدی باشیم که مطابق با پیشرفت‌های گرافیکی بازی‌ها، تجربه بهتری را برای گیمر‌ها فراهم کنند و بازار رقابت بین این دو کمپانی باعث شود تا گیمر‌ها بتوانند تجهیزات مناسب را با قیمتی معقول‌تر خریداری کنند.

Gaming

حرکت شانه به شانه پی‌سی با کنسول‌ها در زمینه بازی‌ها

در سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه بازی‌های زیادی بودیم که اکثر آن‌ها در پی‌سی هم قابل بازی بودند و به دلیل عواملی که در قسمت پیشین اشاره کردیم، حتی تجربه گرافیکی و عملکرد بهتری هم ارائه می‌کردند. کم‌تر بازی کنسولی بود که نتوان آن را در پی‌سی هم تجربه کرد و حتی بازی‌های این پلتفرم تقریبا همزمان با نسخه‌های کنسولی عرضه شدند که همگی نشان از محبوبیت بالای پی‌سی در بین بازی‌سازان دارد. دلیل این امر باز هم به گسترده بودن سخت‌افزار رایانه‌های شخصی مربوط می‌شود که دست بازی‌ساز را در تولید آثار مختلف باز‌تر می‌گذارد.

در کنار عرضه بازی‌های جدید، آثار قدیمی رایانه‌های شخصی هم یک نکته مثبت همیشگی برای این پلتفرم هستند. حتی همین الان و با تمام این پیشرفت‌های امروزی، اگر دل‌تان حوس بازی کردن آثار کلاسیکی مثل Diablo، War Craft یا صد‌ها بازی دیگر را کرده باشد،‌ به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید که این مساله در کنسول‌های خانگی غیر‌ممکن است. به‌علاوه در سال ۲۰۱۵ برخی آثار کلاسیک مثل Baldur's Gate توسط سازندگان بازسازی شدند تا تمام مشکلات احتمالی همخوانی با سخت‌افزار‌های امروزی از بین برود و بتوان این بازی‌های خاطره‌انگیز را با گرافیک امروزی تجربه کرد.

البته در سال ۲۰۱۵ تمامی بازی‌های عرضه شده برای پی‌سی تجربه‌ای بهتر در مقایسه با نسخه‌های کنسولی ارائه نکردند و به لطف بی‌مهری‌های استودیویی مثل راک‌استدی، دارندگان رایانه‌های شخصی هرگز نتوانستند از بازی بزرگی مثل Batman: Arkham Knight لذت ببرند. حتی عرضه بروزرسانی‌های متعدد و حضور متخصصین کمپانی انویدیا هم نتوانست تا پورت افتضاح این بازی روی رایانه‌های شخصی را بهبود ببخشد و در نهایت فروشگاه استیم تصمیم گرفت تا پول خریداران ناراضی این بازی را به آن‌ها پس بدهد. همچنین در سال ۲۰۱۵‌، شاهد عرضه آثار انحصاری متعددی برای رایانه‌های شخصی بودیم که شاید خیلی بازی‌های پر سر و صدایی نباشند، ولی بدون شک طرفداران بازی با پی‌سی را از حیث داشتن انحصاری‌های خوب راضی نگه می‌داند. Pillars of Eternity یک بازی نقش‌آفرینی ایزومتریک کلاسیک را با گرافیک امروزی برای دارندگان این پلتفرم ارائه کرد تا پس از مدت‌ها شاهد یک بازی خوب در این سبک باشیم. Heroes of the Storm که MMO دگرگون شده بلیزارد است،‌ تعریفی جدید از این سبک است که در کنار بازی‌هایی مثل League of Legends و Dota II توانسته جایی برای خود باز کند. Cities Skyline پس از مدت‌ها و پس از افتضاحی به نام Sim City، یک اثر شهر‌سازی خوش‌ساخت را در اختیار پی‌سی گیمر‌ها قرار داد. Dirt Rally، آخرین شبیه‌ساز مسابقات رالی استودیو کُد‌مسترز، یکی از آثار ریسینگ موفق امسال بود که فقط دارندگان پی‌سی می‌توانند آن را تجربه کنند. به رسم هر سال،‌ Total War: Atilla برگی دیگر از دفتر تاریخ را با سری بازی‌های توتال وار برای طرفداران پی‌سی ورق زد تا ساعت‌ها در میدان‌های نبرد وسیع آن با هزاران هزار سرباز مبارزه کنند یا با استفاده از استراتژی‌های پیچیده قلمرو خود را گسترش دهند. در نهایت عرضه آخرین قسمت از سه‌گانه Star Craft II با نام Legacy of the Void گل سرسبد بازی‌های انحصاری پی‌سی در سال جاری بود و بلیزارد یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک چند سال اخیر را تقدیم گیمر‌ها کرد. البته در این بین آثار کوچک دیگری نیز به شکل انحصاری برای پی‌سی عرضه شده‌اند که می‌توان به نمونه‌های مختلفی در سبک MMORPG اشاره کرد که تنوع بازی‌های این ژانر را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۶ هم بازی‌های مخصوص رایانه‌های شخصی روندی مثبت همانند امسال داشته باشند و اکثر آثار بزرگ در کنار کنسول‌ها برای رایانه‌های شخصی هم عرضه شود.

Steam Machine

نقش غیر‌قابل انکار وَلو و استیم در کم‌کردن فاصله بین کنسول‌ها و پی‌سی

هر چه قدر هم که از تنوع بالای سخت‌افزار‌های گیمینگ پی‌سی یا گرافیک بهتر بازی‌ها در این پلتفرم بگوییم، هنوز هم نمی‌توان منکر راحتی بازی کردن با کنسول‌ها شد. این وسیله‌ها با تمرکزی که فقط بر روی بازی دارند، تجربه‌ای بسیار راحت از آن ارائه می‌دهند و کافی است با قراردادن یک دیسک در کنسول به صندلی راحتی خود لم دهید و در صفحه نمایشی بزرگ مشغول بازی کردن شوید! کاربران پی‌سی همواره در این مورد با مشکل مواجه می‌شدند و هرگز تجربه‌ای راحت در این زمینه نداشتند. ولی یکی از کمپانی‌هایی که در مسیر کم‌کردن هر‌چه بیش‌تر این فاصله قدم بر‌می‌دارد، کمپانی وَلو است. این کمپانی در کنار داشتن فروشگاه قدرت‌مندی مثل استیم که در ادامه به بررسی تفصیلی آن خواهیم پرداخت، امسال قدم بزرگی برداشت تا تجربه بازی با پی‌سی را به اتاق‌های نشیمن و صفحه‌نمایش‌های بزرگ بیاورد.

عرضه Steam Machine در کنار کنترلر‌های مخصوص این محصول (Steam Controller)، فاصله بین تجربه کنسولی و لذت داشتن یک رایانه‌های شخصی قابل شخصی‌سازی را به میزان بسیار زیادی کاهش داده و علی‌رغم این که این محصول از این جهت که هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، نیازمند زمان بیش‌تری برای بهبود سرویس‌های ارائه شده است، ولی نوید آینده‌ای بسیار خوب را برای پی‌سی گیمینگ در اتاق‌های نشیمن می‌دهد و می‌توان انتظار داشت که در یکی دو سال آینده تبدیل به انتخاب اول طرفداران بازی با پی‌سی تبدیل شود.

استیم

فروشگاه استیم، بهتر و جامع‌تر از قبل

استیم یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه عرضه دیجیتال بازی‌های مخصوص پی‌سی است که هر ساله هم محبوب‌تر و بهتر از سال قبل می‌شود. این فروشگاه البته خالی از ایراد هم نیست و همین چند وقت پیش حفره‌های امنیتی آن مشکلات زیادی برای کاربران درست کرده بود که به موجب آن مسئولین استیم مجبور شدند تا سیستم جدیدی را در سال ۲۰۱۵ برای نحوه خرید و فروش آیتم‌های مختلف تعبیه کنند که می‌توان امیدوار بود به سبب آن در سال ۲۰۱۶ شاهد مشکلات کم‌تری در زمینه هک شدن حساب‌های کاربران باشیم. ولی علی‌رغم تمامی این مسائل، اکثر بازیسازان بزرگ و کوچک ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را از طریق این فروشگاه عرضه و به‌فروش برسانند.

در دسترس بودن سرور‌های استیم در اکثر مواقع و راحتی استفاده از آن، باعث شده تا کاربران هم آن را به عنوان بهترین مرجع برای خرید بازی‌ها انتخاب کنند و در نتیجه در سال ۲۰۱۵ شاهد رشد تعداد کاربران این سرویس بودیم. به‌علاوه استیم حمایت‌های بسیار خوبی هم از بازی‌های کوچک و مستقل انجام می‌دهد که یکی از آن‌ها سرویس Early Access است که به بازی‌سازان اجازه می‌دهد آثار خود را پیش از رسیدن به نسخه نهایی بر روی استیم عرضه کنند و به موجب همین سرویس هم امسال بازی دایناسور‌کُشی (!) Ark: Survival Evolved توانست به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های استیم در پایان سال تبدیل شود. در قسمتی دیگر از این فروشگاه، بازی‌های Free to Play خودنمایی می‌کنند که البته در سال ۲۰۱۵ فروغی همانند سال گذشته نداشتند که Path of Exile توانست بهترین بازی انحصاری پی‌سی سال شود. ولی این سیستم همچنان امیدوار‌کننده است و می‌توان انتظار داشت که با عرضه بازی‌های بهتر در سال ۲۰۱۶، شاهد رونق بیش‌تر آن هم باشیم. وَلو همچنین امسال برای اولین بار سیستم Steam Refunds را راه‌اندازی کرد که در اولین تجربه خود، پول خریداران ناراضی بازی Batman: Arkham Knight را تحت شرایط خاصی به آن‌ها برگشت داد و می‌توان امیدوار بود که این سیستم در سال آینده حمایت‌های بیش‌تری از گیمر‌ها در برابر بازی‌های بی‌کیفیت انجام دهد.

البته فروشگاه‌های عرضه دیجیتالی بازی‌های پی‌سی فقط محدود به استیم نمی‌شوند. الکترونیک آرتز با راه‌اندازی Origin در سال‌های اخیر سعی کرده تا حداقل بازی‌های خود را از طریق این فروشگاه عرضه کند که مشکلات بی‌شمار اتصال به سرور‌های آن، علی‌الخصوص برای ما کاربران ایرانی، مانع از محبوبیت بسیار زیاد آن شده است. Uplay در سمت دیگر فروشگاه مخصوص یوبی‌سافت است که پس از ناکامی در جذب کاربر زیاد، مسئولین این کمپانی تصمیم گرفتند تا در سال ۲۰۱۵ ارتباط بهتری بین این فروشگاه و استیم برقرار کنند و از دامنه وسیع کاربران استیم برای محبوبیت بیش‌تر آن استفاده کنند. امکان اضافه کردن دوستان از استیم نمونه‌ای از این اقدام‌ها است. همچنین کمپانی‌های مستقلی مثل رایوت گیمز هم ترجیح می‌دهند تا از کلاینت اختصاصی برای بازی‌های خودشان استفاده کنند و League of Legends که بر روی سرور‌های اختصاصی این شرکت اجرا می‌شود، یکی از بهترین بازی‌های MMO جهان است که مشکلات خیلی کمی هم در اتصال به سرور‌های آن دیده می‌شود. آخرین فروشگاه مشهور هم GOG است که در سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه ویچر 3 از طریق آن بودیم (ویچر بر روی استیم نیز عرضه شد) و به دلیل سیاست‌های ضد سیستم قفل DRM‌ای که بازی‌های این فروشگاه دارند، تجربه به مراتب راحت‌تری ارائه می‌دهند.

در حالت کلی، نمی‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۱۶ فروشگاهی جدید وارد صحنه فروش دیجیتالی بازی‌های پی‌سی شود و پیش‌بینی می‌شود که استیم کماکان به عنوان اولین انتخاب کاربران پی‌سی به پیشرفت خود ادامه دهد و باید منتظر ماند و دید که فروشگاه‌های دیگر ذکر شده چه برنامه‌ای برای سال جدید خواهند داشت.

 

Windows 10 - Driect X 12

عرضه ویندوز 10 و دایرکت‌ایکس ۱۲

پس از تبلیغات زیادی که مایکروسافت بر روی ویندوز 10 انجام داد، نسخه نهایی این ویندوز بالاخره در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و از قضا با استقبال خیلی خوب کاربران پی‌سی روبرو شد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سیستم‌عامل، اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از API دایرکت‌ایکس ۱۲ است که به موجب تغییرات هسته‌اصلی ویندوز عملی شده و به همین دلیل هم در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز امکان استفاده از آن نیست.خیلی دوست داشتیم تا در سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه آثار زیادی با قابلیت پشتیبانی از دایرکت‌ایکس ۱۲ باشیم که متاسفانه به جز بازی Ashes of Singularity، اثر دیگری منتشر نشد که بتوان عملکرد این API را عملا در آن سنجید. ولی آزمایش‌های اولیه دایرکت‌ایکس ۱۲ نشان می‌دهند که در مقایسه با دایرکت‌ایکس ۱۱، شاهد تعداد فریم بیش‌تری هستیم که البته تفاوت در حدی نیست که بتوان آن را یک مورد انقلابی نامید. ولی همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نبود آثار بیش‌تر و عدم امکان آزمایش عملی باعث می‌شود که فعلا نتوان در این مورد نظر داد و باید منتظر ماند و دید که در سال ۲۰۱۶ و با عرضه بازی‌هایی با پشتیبانی کامل از این API، شاهد چه تفاوتی در عملکرد و همچنین مصرف پردازنده اصلی و کارت‌گرافیکی خواهیم بود. به‌علاوه؛ دایرکت‌ایکس ۱۲ امکان استفاده از کارت‌های انویدیا و ای‌ام‌دی را به شکل ترکیبی می‌دهد و دیگر لزومی به داشتن کارت‌های یکسان از یک کمپانی نیست. تست‌های اولیه این قابلیت هم بهبود‌هایی هرچند جزئی در مقایسه با حالت‌های SLI یا Cross Fire نشان می‌دهند.

نکته دیگری که در این قسمت باید ذکر کرد، تاثیر خود ویندوز 10 در بهبود جزئی تعداد فریم بازی‌ها است که در تست عملی زومجی شاهد آن بودیم و می‌تواند به عواملی مانند بهینه‌تر بودن درایور‌های مخصوص این سیستم‌عامل مربوط باشد. در حالت کلی، هر علاقه‌مند به بازی، باید کم‌کم در اندیشه کوچ کردن به سیستم‌عامل جدید مایکروسافت باشد. چرا که فقط از طریق ویندوز 10 می‌توان به دایرکت‌ایکس ۱۲ دسترسی داشت و به مرور زمان هم بازی‌های بیش‌تری مبتنی بر این API عرضه خواهند شد.

فال‌اوت 4

ماد، ماد‌سازی و مزایا و معایب آن‌ها!

ماد‌ها از دیرباز یکی از دلایل محبوبیت پی‌سی در بین گیمر‌ها بودند و محتوای شخصی‌سازی شده‌ای که هر ساله برای بازی‌ها توسط ماد‌سازان عرضه می‌شود، تجربه‌ای متفاوت‌تر از آثار مختلف ارائه می‌دهد. امسال هم شاهد بازی‌هایی بودیم که ماد‌های جذابی برای آن‌ها عرضه شدند. Grand Theft Auto V که همانند اکثر نسخه‌های قبلی GTA شاهد ماد‌های مختلف گرافیکی و گیم‌پلی محور بود؛ فال‌اوت 4 که در اواخر سال عرضه شد و علی‌رغم این مسئله، شاهد روانه شدن سیل عظیم ماد‌ها برای آن بودیم که به لطف ماد‌های گرافیکی، پی‌سی گیمر‌ها این اثر بزرگ را با گرافیک به مراتب بهتر و امروزی‌تری تجربه کردند. این مساله در مورد ویچر 3 هم صادق بود و ماد‌های زیادی هم برای این بازی عرضه شدند. در این بین آثار دیگری نیز از وجود ماد‌ها بهره بردند که می‌توان به Star Wars: Battlefront، Cities: Skyline و Besiege اشاره کرد.

ولی مادها در کنار تمام لحظات لذت‌بخشی که برای گیمر‌ها فراهم می‌کنند، سود چندانی برای سازندگان ندارند و به همین دلیل هم هر ساله شاهد هستیم که تعداد ماد‌های عرضه شده برای بازی‌ها کم‌تر و کم‌تر می‌شود. در نقطه‌ای دیگر بازیسازان ابزار چندان کار‌آمدی برای ساخت ماد در اختیار علاقه‌مندان قرار نمی‌دهند و این هم یکی دیگر از دلایل کاهش محبوبیت ماد‌سازی است. آخرین بار طی همکاری بتسدا و استیم بود که ماد‌های بازی Skyrim به صورت رسمی در این فروشگاه برای فروش گذاشته شدند تا ماد‌سازان هم بتوانند از طریق آن در‌آمدی داشته باشند، ولی عدم استقبال کاربران و اعتراض‌های آن‌ها باعث شد تا این کمپین خیلی زود به دست فراموشی سپرده شود و کماکان ماد‌سازان در‌آمدی از زحمات خود ندارند و فقط وابسته به کمک‌های احتمالی گیمر‌ها فعالیت می‌کنند.

از این رو می‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۱۶ هم روند تولید ماد‌ها رو‌به کاهش برود و فقط علاقه‌مندان واقعی این کار محتوای جدیدی از این طریق تولید کنند که فقط می‌توان امیدوار بود کیفیت آن‌ها راضی کننده باشد.

PC Gaming 2

آینده پلتفرم پی‌سی در سال ۲۰۱۶

پی‌سی همواره یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازی بوده و در طی سال‌های آینده هم خواهد بود. موفقیت‌های این پلتفرم در سال آینده مبتنی بر سخت‌افزار هستند. معنی این حرف فقط عرضه کارت‌های گرافیکی یا قطعات دیگر نیست و همان‌طور که اکثر بزرگان دنیای بازیسازی مثل شوهی یوشیدا هم اعلام کرده‌اند،‌ سال ۲۰۱۶ صحنه حضور هدست‌های واقعیت مجازی است که صنعت بازی‌سازی را وارد مرحله جدیدی خواهند کرد. هر دو هدست آکیولس و اچ‌تی‌سی وایو در اوایل سال ۲۰۱۶ وارد بازار می‌شوند و بازی‌سازان مختلفی مثل الکترونیک آرتز و کپ‌کام هم در اندیشه ساخت آثار مطابق با آن‌ها هستند. البته هنوز برای پیش‌بینی موفقیت این هدست‌ها بسیار زود است و شخصا زمانی را به یاد دارم که قرار بود تکنولوژی 3D انقلابی در بازی‌ها ایجاد کند؛ فرآیندی که خیلی سریع به دست فراموشی سپرده شد و علی‌رغم هایپ زیاد، گیمر‌ها همان صفحه‌نمایش‌های معمولی را به 3D ترجیح دادند و عطایش را به لقا‌هایش مثل سردرد و مسائل دیگر بخشیدند.

به‌علاوه در سطح فعلی سخت‌افزار‌های موجود که البته تجربه‌ای بی‌نظیر هم از بازی‌های ویدیویی ارائه می‌دهند، داشتن تجربه‌ای بی‌نقص از واقعیت مجازی به شکل یک رویا است! حتی خود انویدیا و ای‌ام‌دی هم اعلام کردند که برای داشتن تجربه‌ای روان از این تکنولوژی، داشتن دو کارت گرافیکی متصل شده با فناوری‌های SLI یا Crossfire را پیش‌نهاد می‌کنند. در مجموع علی‌رغم تبلیغات زیادی که برای واقعیت مجازی شده، تا زمانی که هدست‌های آن عرضه نشوند و همخوانی آن‌‌ها را با بازی‌ها عملا مشاهده نکنیم، نمی‌توان در مورد موفقیت‌آمیز بودن آن‌ نظر داد.

به‌علاوه در سال ۲۰۱۶ بازی‌های بسیار زیادی برای پی‌سی عرضه خواهند شد. آثار مولتی‌پلتفرم که اکثرا برای این پلتفرم هم ارائه می‌شوند؛ در کنار بازی‌های انحصاری مثل Total War: Warhammer و Star Citizen که دومی پس از تاخیر‌های متوالی قرار است در این سال عرضه شود.

در یک جمع‌بندی کلی، پی‌سی امسال هم عملکرد مطلوبی در زمینه بازی‌های ویدیویی ارائه کرد و از دامنه وسیعی از بازی‌ها در سبک‌های مختلف بهره برد و در برخی آثار هم به دلیل قدرت بیشتر سخت‌افزاری، عملکرد بهتری نسبت به کنسول‌ها ارائه کرد. سال ۲۰۱۶ هم پی‌سی گیمینگ یک قدم رو به جلوی دیگر خواهد برداشت و انتظار می‌رود با عرضه هدست‌های واقعیت مجازی تجربه بازی با رایانه‌های شخصی هم وارد مرحله جدیدی شود.

نظر شما در مورد عملکرد پی‌سی در سال ۲۰۱۵ چیست؟ نظرات خود را در مورد این موضوع و همچنین مقاله ارائه شده با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده