پاریس در Assassin's Creed: Unity چگونه ساخته شده است؟
مثل نسخههای قبلی این سری، ستارهی اصلی بازی طراحی فوق العاده زیبای محیط و شهر است. در این نسخه ما وارد پاریس، پایتخت فرانسه و زمان انقلاب کبیر میشویم و کنترل «آرنو» (Arno) شخصیت اصلی داستان را به دست میگیریم. اگرچه Black Flag برای کنسولهای نسل هشتم هم عرضه شده بود، اما Unity اولین نسخهی این سری است که از ابتدا برای پلتفرمهای نسل بعدی ساخته شده و بنابر صحبتهای سازندگان، بازی از نهایت قدرت موتور گرافیکی بهره برده است. با ورود تکنولوژیهای جدید، موقعیتهای بیشتری هم برای بازیسازان فراهم شد. پاریس Unity تا به امروز بزرگترین، پرجزئیاتترین و غنیترین دنیای این مجموعه است. در برخی صحنهها، امکان مشاهده بیش از ده هزار NPC وجود دارد، اما پاریس سال 1789 میلادی به صورت کامل در این بازی بازسازی نشده است. در طراحی اصلی بازی، تغییراتی هم به وجود آمده است. نیکولاس گیورین (Nicolas Guerin)، کارگردان طراحی مراحل بازی در این رابطه میگوید:
پاریسی که ما ساختیم برای گیم پلی بازی بهتر است. در ابتدا، ما باید Unity را به مکانی برای بازی کردن تبدیل میکردیم، پس از انجام این کار، تغییراتی را در آن به وجود آوردیم و اشاراتی را هم به تاریخ شهر کردیم.
طراحی مناطق تاریخی در یک چنین بازیهایی نیازمند تحقیقات وسیعی است. گیورین سه ماه از زمان خود را صرف مطالعه ۱۵۰ نقشه و بررسی آنها کرد و اطلاعات زیادی را از پاریس و تغییرات آن در طول سالهای اخیر به دست آورد که در نوع خود کار ارزشمند و کمنظیری را انجام داده است. مطالعه و کار با این همه اطلاعات و دنیای بازی که بزرگترین دنیای ساخته شده در این سری است، به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد. بسیاری از نوشتهها و آثار تاریخی در طی سالهای متوالی از بین رفتهاند و حتی آنهایی که سالم ماندهاند هم به زبان ترکی هستند:
ما در ساخت پاریس شانس آوردیم، خوشبختانه اطلاعات زیادی از تاریخچهی این شهر در اسناد مختلف وجود دارد. اکثر افراد استودیو اهل فرانسه یا کوبک هستند، بنابراین پیدا کردن منابع کافی برای ساخت بازی کار زیاد سختی نبود.
Ubisoft تاریخ شناسان زیادی را هم برای به دست آوردن اطلاعات کافی از تاریخ فرانسه استخدام کرده بود. این افراد به تیم تولید بازی اطلاعات مفیدی را از تاریخچهی مناطق مختلف و اتفاقاتی که در آنها رخ داده است انتقال دادند تا آنها با دقت کافی به ساخت شهر پاریس مشغول شوند. نقشههای تهیه شده به تغییر یکی از خصوصیات اصلی پاریس هم کمک کرده است. پاریس شهر بسیار شلوغی است و به همین دلیل حرکت در آن و بالا و پایین رفتن از ساختمانها مشکل است. بنابراین برای تبدیل پاریس به یک شهر قابل بازی، تیم سازنده از فرایندی با نام «radial scale» استفاده کردند. معنی این جمله در دفتر یوبیسافت مونترال بسیار ساده است: در مرکز شهر جمعیت بسیار زیادی قرار دارد، اما هرچه بیشتر از هسته ی اصلی پاریس دور شویم، چیزهایی که در بازی قرار دارند بیشتر در دنیای بازی پخش خواهند شد. مناطق اصلی و تاریخی پاریس برای حس بودن در این شهر همچنان در سرجای اصلی خود قرار دارند، اما فضای اضافی که به پاریس اضافه شده، احساس شلوغی بیش از حد و شلختگی محیط را نمیدهد. به این کار تنظیم مقیاس و طول و اندازهی بازی میگویند.
سقف ساختمانها هم چالش خاص خود را برای تیم تولید بازی ایجاد کرده بود. محمد گمبوز (Mohamed Gambouz)، کارگردان هنری بازی، در این رابطه میگوید:
خطوط هوایی پاریس کلید حل این مشکل بود.
گمبوز برای طراحی پشتبامهای پاریس سعی کرد تا طراحی قرون وسطیای آنها را که نشانگر پاریس هستند حفظ کند. اما سختی حرکت در میان آنها، مشکلات فراوانی را برای وی ایجاد کرد. ساختمان نسخههای قبلی Assassin's Creed تخت بودند و حرکت کردن در بین آنها لذت خاصی را به بازی اضافه میکرد. اما ساختمانهای اصلی پاریس در آن زمان به این شکل نبودهاند و حالت قرون وسطایی داشتهاند. راه حل طراحی این بخش کم کردن ساختمانهای نوک دار و صاف کردن قسمتهای کج آنها بود. با این کار، شما هم یک بازی Assassin's Creed را تجربه میکنید، هم حس و حال پاریس ۱۷۸۹ را درک خواهید کرد. این یکی از تغییراتی بود که برای بهینهسازی شهر پاریس و تطبیق آن با چیزی که بازیکنان در ذهن خود از این شهر ساخته اند، لازم بود. گمبوز این فرایند را "postcard" نام گذاری کرده است:
زمانی که مردم از پاریس حرف می زنند، شکل آن را در ذهن خود ایجاد می کنند. این طراحی ممکن است درست یا به هیچ وجه به طراحی اصلی آن شباهت نداشته باشد.
کلیسای نوتردام بزرگترین ساختمان Unity است. میوسه طراح اصلی بازی، زمان زیادی را صرف طراحی و ساخت این ساختمان کرده است. او با مشاهده تصاویر زیاد از طراحی اصلی، سعی کرد معماری آن را شبیه به واقعیت کند و حتی از طراحان دیگر کمک گرفت تا چینش و طراحی آجرها را به نحو احسن انجام دهد. حتی برای قرار دادن تابلوهای نقاشی داخل کلیسا از تاریخشناسان برجسته کمک گرفته شد. اما زمانی که بازی در مرحلهی تست قرار گرفت، احساس میشد چیزی در این ساختمان گم شده است. در طی بازهی زمانی داستان Unity، هنوز منارههای مخروطی شکل نوتردام ساخته نشده بود. اما زمانی که مردم این کلیسا را در ذهن خود تصور میکنند، آن را با این منارهها و پایهها به خاطر میآورند. بنابراین میوسه با وجود اینکه این منارهها در بازهی زمانی بازی وجود نداشتهاند، آنها را اضافه کرد. «Bastille»، یکی از سنگرهای نظامی پاریس که سالها قبل از وقایع Unity تخریب شده است، در این بازی مشاهده میشود. به دلیل محبوبیت این قلعهی نظامی، تیم تولید بازی را در پاریس Unity قرار دادند. ممکن است طراحی آن زیاد شبیه واقعیت نباشد، اما این خصوصیات وجهی واقعیتری را به پاریس میدهد. گمبوز در این رابطه میگوید:
هدف ما در زمینهی طراحی مناطق تاریخی، شبیهسازی واقعی آنها نبود، بلکه طراحی محیطها و مناطق باورپذیر بود. برخی اوقات ما از تصورات طرفداران حتی با اینکه شبیه واقعیت نبود در طراحی بازی استفاده کردیم.
برای تیم تولید بازی، ساخت دوبارهی پاریس در Unity بسیار چالش برانگیز بود، چرا که جزئیات این شهر فوق العاده زیاد است. «مکسیم دوراند» (Maxime Durand)، تاریخشناس استخدام شدهی یوبیسافت در این رابطه گفت:
اجازه دهید پاریس را با نیویورک و بوستون انقلاب آمریکا (جایی که اتفاقات Assassin's Creed 3 رخ میدهد) مقایسه کنیم. مناطق شناخته شدهی آن زمان زیاد نیست و بسیاری از آنها هم نابود شده است، برای همین با در اختیار داشتن چند منطقهی شناخته شده، سازندگان اقدام به ساخت بازیکردند. اما برای پاریس Unity، چالش سختی رو به روی ما بود. اکثر نقاط این شهر شناخته شده و محبوب هستند، بنابراین ما باید تصمیم میگرفتیم کدام یک از آنها را از بازی حذف کنیم.
طراحان و خالقان بازی، هرکدام تحقیقات منحصربه فرد خود را از میان منابع در دست داشته انجام دادند. اما کار دوراند و تیم وی،یافتن جزئیات تاریخی کوچک برای ساخت یک شهر واقعی و باورپذیر بود. این کار از آویزان بودن نقاشیهای کلیسای نورتدام در جای واقعی خود تا لباسی که کشاورزان در خیابانهای پاریس پوشیدهاند را شامل میشد:
ما کارهای زیادی را بر روی جزئیات کوچک که مردم تا به حال به آنها توجه نکرده بودند، انجام دادیم.
در حالی که Unity مثل نسخههای دیگر این سری، یک Assassin's Creed است، اما لایهی اضافیای در بازی قرار دارد که به واقعیتر کردن آن کمک شایانی کرده است. نه تنها گرافیک بازی بسیار بهتر از نسخههای قبلی شده است، بلکه چشمانداز و خیابانهای پاریس که پر از مردم است، دویدن شما بر روی پشت بامها، وارد شدن از پنجره به خانهی مردم، همه و همه بازی را به واقعیت نزدیکتر کرده است. میوسه زمانی که به کلیسای نوتردام رفت و از آن دیدن کرد، متوجه شد تمام کاری که برای طراحی آن در Unity انجام داده کاملا با ارزش بوده است. پس از ساخت مدلهای مجازی، زمانی که وی کلیسا را از نزدیک دیده متوجه شباهت آن با محیط بازی شد. میوسه در آخر گفت در حالی که حواس یکی از نگهبانان کلیسا پرت شده بود، بوسهای را بر دیوار این کلیسا زدم و گفتم:
زمانی که وارد کلیسا شدم، احساس ورود به خانهی خود را داشتم.
منبع: The verge