۲۰ بازی سخت و جذاب که باید تجربه کنیم

۲۰ بازی سخت و جذاب که باید تجربه کنیم

شنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله قصد داریم به سراغ معرفی بازی‌هایی برویم که درجه سختی نفس‌گیرشان شناخته می‌شوند. بازی‌هایی که بسیاری از ما حتی ذره‌ای هم علاقه نداریم تا به آن‌‌ها حتی نزدیک نزدیک شویم!

دو دسته از سبک بازی‌های ویدیویی هستند که برخلاف دیگر سبک‌ها، بسیاری از مخاطبان و بازیکنان ترجیح می‌دهند تا کاری با آن‌ها نداشته باشند! دسته اول بازی‌های ترسناک هستند که خب همان‌طور که مشخص است، برای مخاطبان خاصی ساخته شده‌اند و بسیاری هیچ علاقه‌ای به تجربه کردن آن‌‌ها ندارند و در دسته بعدی هم بازی‌های بسیار سخت‌ودشواری قرار می‌گیرند که معمولا افرادی که به تجربه آن‌ها می‌پردازند به ظاهر شدن عبارت Game Over در آن‌ها عادت دارند. در این مقاله قصد داریم به سراغ دسته دوم این بازی‌ها برویم. بازی‌های بسیار سخت و چالش‌برانگیزی که معمولا از همان ابتدا حساب کار را دست شما می‌دهند که قرار نیست به‌راحتی مراحل آن را پشت‌سر بگذارید و نفس راحت بکشید! بدون شک هم وقتی صحبت از بازی‌های سخت و دشوار به میان می‌آید، بسیاری از ما یاد بازی‌های سولز-لایک یا روگ‌لایک میافتیم که در دو دهه اخیر حسابی مخاطبان را به روش‌های گوناگون به چالش کشیده‌اند. البته این‌گونه تصور نکنید که این استودیو آغازگر راه تولید بازی‌های ویدیویی چالش‌برانگیز در این صنعت بوده است.

درواقع اگر قرار باشد به‌دنبال بازی‌های چالش‌برانگیز بگردید، باید کمی به عقب‌تر بازگردید و آثار کلاسیک منتشر شده در نسل‌های ابتدایی بازی‌های ویدیویی را به‌خاطر بیاورید که چگونه اشک تک‌تک ما را در آن دوران جاری کرده‌اند! البته که به‌دلیل بازار رقابتی و تغییر سلایق مخاطبان، بسیاری از توسعه‌دهندگان در سال‌های اخیر به روش‌های مختلف به‌دنبال جذب مخاطب بیشتر و ساده کردن بیشتر بازی‌های خود بوده‌اند. به‌همین دلیل است که پیدا کردن بازی‌های خوش‌ساخت و درعین حال به‌شدت چالش‌برانگیز در نسل‌های کنونی کاری بسیار دشوار است و این تجربه لذت‌بخش را باید مدیون استودیوهایی همانند فرام‌سافتور باشیم که هنوز هم که هنوزه اعتقاد دارند که بازیکنان برای به‌اتمام رساندن بازی‌های آن‌ها به‌هیچ‌وجه نباید کار ساده‌ای در پیش داشته باشند. با تمامی این اوصاف اجازه دهید در این مقاله به سراغ معرفی بازی های ویدیویی سختی برویم که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند و شاید بسیاری از ما نام آن‌ها را حداقل یک‌باری شنیده‌ باشیم. لازم به‌ذکر است که بازی‌های این فهرست براساس حروف الفبای انگلیسی هستند و رتبه‌بندی خاص دیگری ندارند..

سخت ترین بازی های ویدیویی ۲۰۲۴


موتورسواری در Trials HD

۲۰- بازی Trials HD

  • سازنده و ناشر: RedLynx / مایکروسافت گیم استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • سبک: رانندگی، معمایی

در جریان این بازی بازیکنان سوار یک موتورسیکلت هستند و باید با استفاده از قوانین فیزیک، مسیرهای عجیب و غریب مختلفی را پشت سر بگذارند، از موانع عبور کنند و درنهایت به خط پایان برسند. هدف شما درواقع این است که با کم‌ترین آسیب ممکن مسیر را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسانید. در این بازی تا دل‌تان بخواهد قرار است از روی مسیر به پایین سقوط کنید و شکست بخورید.

این نسخه از مجموعه Trials توسط استودیو RedLynx توسعه داده شد و به‌صورت انحصاری در سال ۲۰۰۹ برای ایکس باکس 360 منتشر شد. آخرین نسخه مجموعه هم ‌Trials Rising نام دارد که تحت حمایت یوبی‌سافت در سال ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد و اگر از علاقه‌مندان ورزش موتورسواری هستید، این بازی شما را ناامید نمی‌کند.


گذشتن از موانع در Super Meat Boy

۱۹- بازی Super Meat Boy

  • سازنده و ناشر: تیم میت
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: پلتفرمر

با ارائه یک سبک پلتفرمینگ سنتی، Super Meat Boy هر مرگ در این بازی را به یک درس آموزنده تبدیل کرده است. به ازای هر اشتباه قهرمان بازی، اثری خونین از قهرمان شکست خورده شما به‌جای می‌ماند و در ادامه به شما اجازه می‌دهد تا مسیرتان را به سرعت پیدا کنید. شما در Super Meat Boy نقش یک شخصیت مکعب مانند قرمز رنگ را ایفا خواهید کرد که برای نجات دوست خود از دست یک فرد شیطان صفت هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. گیم‌پلی بازی به‌صورت پلتفرمر است و بازیکنان باید در طول مسیر از بلوک‌هایی که در حال افتادن هستند، تیغ اره‌ها و دیگر موانع خطرناک دوری کنند.

گیم‌پلی اصلی بازی نیازمند کنترل خوب و زمان‌بندی مناسب بازیکنان است که همین موضوع باعث شده تا این بازی از آثار دشوار سبک خود به‌شمار برود. بازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که مجموعا ۳۰۰ مرحله فوق‌العاده درگیر کننده و چالش برانگیز را به وجود آورده‌اند. جالب است بدانید که Super Meat Boy در سال ۲۰۱۰ توانست لقب چالش ‌برانگیزترین بازی سال را از سوی سایت‌های معروفی مانند IGN به‌دست آورد و از نظر تجاری نیز به موفقیت دست پیدا کند.


قهرمان اصلی بازی Spelunky

۱۸- مجموعه Spelunky

  • سازنده و ناشر: Mossmouth
  • سبک: پلتفرمر، روگ‌لایک

بازی Spelunky یک پلتفرمر شاهکار از نظر طراحی و گیم‌پلی به‌شمار می‌رود. بازیکنان در هر لحظه‌ی این بازی که وقایع آن‌ درون غارهای زیرزمینی اتفاق می‌افتد، به لذتی پنهان دست پیدا می‌کردند. این بازی بسیار دشوار و در عین حال آنقدر لذت‌بخش است که ثابت می‌کند سفر به جهنم و بازگشت از آن، می‌تواند ارزش تجربه کردن را داشته باشد. در این بازی، شما در نقش شخصیتی قرار می‌گیرید که باید برای به‌دست آوردن گنج‌های گوناگون، وارد غارهای مختلفی شود و با انواع تله‌ها و دشمنان مقابله کند.

همانند دیگر آثار روگ‌لایک، چارچوب غارها هربار دست‌خوش تغییر می‌شود و هر دفعه که شما بازی را تجربه می‌کنید با محیط‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. درواقع جالب است بدانید که اسپلانکی جزو اولین آثاری به‌شمار می‌رود که المان‌های روگ‌لایک را با المان‌های پلتفرمر سایداسکرولینک ادغام کرده است. اسپلانکی از آن دسته بازی‌هایی است که با طراحی مراحل بسیار دشوار خود شناخته می‌شود و بدون شک اگر قصد دارید خود را در یک بازی ویدیویی به چالش بکشید، این بازی می‌تواند انتخاب شما باشد و البته که نسخه دوم آن هم چیزی از نسخه اول کم ندارد.


قهرمان داستان SIFU در حال نبرد با دشمنان

۱۷- بازی Sifu

  • سازنده و ناشر: Sloclap
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • سبک: بیتم آپ

بیشتر اوقات وقتی صحبت از بازی‌های سخت می‌شود، ناخواسته یاد بازی‌های سولز-لایک یا آثار رتروی قدیمی میافتیم و خب کمتر اتفاق می‌افتد که صحبت از یک بازی مبارزه‌ای یا بیتم آپ به میان آید. بازی بعدی فهرست سخت ترین بازی های ویدیویی Sifu ساخته استودیو Sloclap اختصاص دارد. اثری که وقایع آن در کشور چین امروزی اتفاق می‌افتد و بازیکنان باید با قرارگیری در نقش یک مبارز هنرهای رزمی به سراغ نبرد با دشمنان خود بروند. گیم‌پلی بازی از نبردهای مختلفی که بازیکنان با دشمنان خود انجام می‌دهند تشکیل شده است. در طول مراحل شما با دشمنان مختلفی روبه‌رو می‌شوید که باید با دو مکانیزم دفع ضربات و حمله آن‌ها را از میان بردارید. البته که انجام این کار اصلا ساده نیست و بازی به‌شکل بی‌رحمانه‌ای در ازای شکست شما در مبارزات، شما را تنبیه خواهد کرد.

سازندگان برای جریمه بازیکنان از سیستم مرگ‌شمار استفاده کرده‌اند که به ازای هربار کشته شدن، عددی به سن‌ شخصیت اصلی اضافه می‌شود و پس از رسیدن این عدد به ۷۰، بازیکنان پس از دست دادن تمامی آپگریدها مجبور می‌شوند مرحله را از ابتدا بازی کنند. درکنار سیستم مبارزات چالش‌برانگیز، سازندگان در طراحی نقشه بازی از المان‌های روگ‌لایک نیز استفاده کرده‌اند و از جوانب مختلفی باعث شده‌اند تا ارزش تکرار مراحل بازی به‌شدت بالا برود. درانتها این نکته‌ را هم بگوییم که درکنار تمامی موارد ذکر شده، Sifu از تصویرسازی مینیمال و زیبایی نیز بهره می‌برد که در طول تجربه آن بارها شما را به تحسین سازندگان خود وادار می‌کند.


واللپیپر بازی Sekiro Shadows Die Twice

۱۶- بازی Sekiro: Shadows Die Twice

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن‌ماجرایی

بازی Sekiro: Shadows Die Twice یک اثر اکشن ماجرایی خوش‌ساخت دیگر از استودیو فرام‌سافتور است که در جریان آن یک شینوبی به‌نام Wolf تصمیم می‌گیرد تا از یک سامورائی که به او حمله کرده و اربابش را ربوده است،‌ انتقام بگیرد. گیم‌پلی اصلی بازی بر مبنای المان‌های مخفی‌کاری، گشت‌وگذار در محیط و مبارزات رودررو چیده شده است. وقایع بازی در دوره سنگوکو ژاپن رخ می‌دهد و ارجاعات مختلفی به این دوره تاریخی کشور ژاپن هم دارد. این بازی در مقایسه با سری سولز از المان‌های نقش‌آفرینی کمتری استفاده می‌کند، اما شما می‌توانید در طول بازی تجهیزات خود را آپگرید و برخی مهارت‌ها را شخصی‌سازی کنید.

بازی برخلاف آثار قبلی فرام‌سافتور مجازات کمتری را در مقابل مرگ شخصیت اصلی درنظر می‌گیرد. به‌نحوی‌ که اگر بازیکنان در جریان بازی کشته شوند، می‌توانند توسط یک نیروی خاص دوباره احیا شوند. در مجموع شاید سکیرو در مقایسه با سری سولز استودیو فرام‌سافتور از درجه سختی کم‌تری بهره برده باشد، اما باز هم نباید فراموش کرد که این بازی ساخته هیدتاکا میازاکی است و قرار نیست به شما آسان بگیرد!


پوستر بازی Remnant 2

۱۵- بازی Remnant II

  • سازنده و ناشر: Gunfire Games / گیرباکس پابلیشینگ
  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • سبک: شوتر سوم‌شخص، اکشن نقش‌آفرینی

عنوان بعدی فهرست به نسخه دوم بازی Remnant ساخته استودیو Gunfire Games اختصاص دارد که به‌عنوان یک شوتر نقش‌آفرینی سوم‌شخص سولز‌لایک تلاش می‌کند تا تجربه‌ای سرگرم‌کننده و در عین حال چالش‌برانگیز را پیش‌روی بازیکنان قرار دهد. داستان بازی ده‌ها سال پس از وقایع نسخه اول را روایت می‌کند. جایی‌که حالا Root به‌شکل کامل از بین رفته است و قهرمان بازی باید با پیش‌روی در دنیای آن به جست‌وجویی شخصیتی به‌نام کلمنتاین بیافتد. بازی از همان ابتدا به شما اجازه ساخت کاراکتر شخصی‌سازی خود را می‌دهد. در ادامه شما می‌وانید با استفاده از دو نوع سلاح دوربرد و یک سلاح Melee برای نبرد با دشمنان خود آماده شوید. در بخش گیم‌پلی سازندگان المان‌های مختلفی را جهت متنوع‌تر شدن مبارزات پیاده‌سازی کرده‌اند.

شما می‌توانید از مهارت‌هایی به‌نام Mod و Mutator ویژگی‌های مختلف به سلاح‌ها و شخصیت اصلی بازی اضافه کنید که در مبارزات به‌شدت می‌توانند به کمک شما بیایند. درکنار این ویژگی‌ها، کلاس‌های بازی هستند که روند اصلی گیم‌پلی بازی را برای شما شکل می‌دهند. از کلاس‌ هانتر گرفته تا مدیک (Medic)، هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار دارند که روی روند تجربه بازی به‌شدت اثرگذار هستند. در طول بازی و با روبه‌رو شدن با باس‌فایت‌های فرعی و اصلی تازه چالش‌های بازی خود را به‌شما نشان می‌دهند. با تمامی ویژگی‌ها و امکاناتی که می‌توانید در اختیار شخصیت اصلی قرار دهید،‌ به هیچ‌وجه مبارزه با این باس‌ها کار ساده‌ای نیست و باتوجه‌به خاصیت سولزلایک بودن بازی، Remnant II می‌تواند به نوبه خود تجربه‌ای به‌یادماندنی و چالش‌برانگیز را برای شما رقم بزند.


بررسی بازی Returnal و سلین مقابل شیشه های شکسته کلاه های لباس فضانوری

۱۴- بازی Returnal

  • سازنده/ ناشر: هوس‌مارک/ سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: شوتر سوم‌شخص، روگ‌لایک

Returnal جدید‌ترین و آخرین بازی استودیو هوس‌مارک است که قبلا هم بازی‌هایی ارزشمند از سازندگان آن را تجربه کردیم اما قطعا ریترنال، اوج بازی‌سازی این استودیو تا به امروز به‌حساب می‌آید؛ یک تجربه روگ‌لایت ارزشمند که فرقی نمی‌کند چند بار دربرابر چالش‌های سخت و شیرینش شکست بخورید و کارتان را از ابتدا آغاز کنید؛ Returnal آنقدر در عین سختی جذاب است که هرگز با ضعف انگیزه روبه‌رو نخواهید شد و همیشه بهانه‌ای برای دادن یک فرصت دوباره به آن خواهید داشت. در جریان بازی بازیکنان با کاراکتر Selene Vassos همراه می‌شوند که برای پی بردن به رمز و راز سیگنالی مرموز، به سیاره Atropos وارد می‌شود و خود را گرفتار در یک لوپ پیدا می‌کند و باید راهی برای رهایی از این وضعیت پیدا کند.

Returnal از همان ابتدا با اتمسفری عالی مخاطب را غرق جهانش می‌کند. فضای تاریک و خاص بازی، بیش از هر چیز یادآور فیلم‌های بیگانه است و همان وحشت همیشگیِ حاکم بر آن آثار را می‌توان در ریترنال هم به‌وضوح حس کرد. با پیش‌روی در بازی، متوجه خواهید شد که Returnal هم خیلی خوب مهارت‌های گیمینگ شما را به‌چالش می‌کشد و هم اینکه در پس‌زمینه، در حال روایت داستانی است که به مرور بیش‌ازپیش شیفته آن خواهید شد و همین خود عامل دیگری خواهد بود تا با وجود شکست‌های متوالی، انگیزه کافی برای تلاش مجدد را داشته باشید.


کاراکترهای کالکشن بازی Nioh استودیو تیم نینجا

۱۳- مجموعه Nioh

  • سازنده و ناشر: تیم نینجا / سونی و تکمو
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، هک‌ اند اسلش

Nioh یک بازی اکشن نقش‌آفرینی از استودیو تیم نینجا است که وقایع آن در دوره ۱۶۰۰ میلادی در کشور ژاپن رخ می‌دهد. بازی روایت‌گر زندگی ویلیام ادمز (William Adams) ملوانی ایرلندی است که بعدها تبدیل به یکی از اولین سامورایی‌های غیرژاپنی می‌شود. بازیکنان در این بازی با در اختیار گرفتن کنترل ویلیام وارد مراحل مختلفی می‌شوند که باید با دشمنان مختلفی از جمله‌ انسان‌ها و موجودات فراطبیعی به‌نام یوکای روبه‌رو شوند. بازیکنان می‌توانند در این بازی آزادانه در محیط به‌ جست‌وجو بپردازند و آیتم‌های مختلف را از بخش‌های گوناگون جمع‌آوری کنند.

سیستم مبارزات بازی ترکیبی از مکانیزم‌های سری سولز و سرعت‌ مبارزات بالای هک‌انداسلش بازی‌های قبلی استودیو تیم نینجا است که در جریان آن‌ها ویلیام می‌تواند به دشمنان حمله کرده و ضربات آن‌ها را دفاع کند. در طول بازی اگر ویلیام کشته شود، تمامی امتیازهای EXP که تا آن نقطه بازیکنان به‌دست ‌آورده‌اند در همان مکان رها می‌شوند و بازیکنان پس از زنده شدن باید به آن مکان بازگشته و آن را پس گیرند، اما درصورتی‌که بازیکنان باری دیگر کشته شوند و نتوانند امتیازهای افتاده شده را پس گیرند، برای همیشه آن‌ها را از دست می‌دهند. بازی دارای المان‌های نقش‌آفرینی است و بازیکنان علاوه‌بر تجهیزات ویلیام، می‌توانند مهارت‌های او را بهبود بخشند.

سال ۲۰۲۰ بود که استودیو تیم نینجا، نسخه دوم Nioh را روانه بازار کرد و به‌عنوان یک پیش‌زمینه داستانی نسخه اول آن را در اختیار بازیکنان قرار داد. Nioh 2 هم همانند نسخه اول از درجه سختی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که می‌تواند درکنار ارائه گیم‌پلی جذاب و روایت داستانی پرپیچ‌وخم خود، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای بازیکنان رقم بزند.


پوستر بازی Lies of P با حضور پینوکیو

۱۲- بازی Lies of P

  • سازنده و ناشر: Neowiz Games / استودیو Round8
  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

Lies of P ساخته استودیو Neowiz Games یک اقتباس متفاوت از داستان معروف پینوکیو است که وقایع آن در شهر خیالی کرات (Krat) جریان دارد. جایی‌که در آن شاهد پیشرفت قابل ملاحظه تکنولوژی هستیم و بسیاری آن را «شهر آینده» قلمداد می‌کنند. چیزی نمی‌گذرد که ربات‌های شهر کرات شورش کرده و شروع به سلاخی صاحبان خود می‌کنند. اینجا است که عروسک ژپتوی پیر از خواب بیدار می‌شود و خود را برای سفری خون‌آلود آماده می‌کند. جدا از اقتباس متفاوت و در عین حال وفادار از داستان پینوکیو، Lies of P مجموعه از المان‌های یک بازی سولز لایک تمام و کمال را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.

درواقع سازندگان این بازی با الهام‌گیری کامل از بازی‌های استودیو فرام‌سافتور به‌جای تلاش برای خلق اثری نوآورانه، به استفاده از المان‌های برنده این استودیو پرداخته‌اند و نتیجه آن هم به اثری تبدیل شده است که تجربه‌ای آشنا و در عین حال منحصربه‌فرد را در اختیارمان قرار می‌دهد. سازندگان آیتم‌ها و موارد مختلفی را برای بازیکنان درنظر گر‌فته‌اند که باتوجه‌به سبک نقش‌آفرینی بازی، می‌توانند در بسیاری از بخش‌های مختلف به کمک شما بیایند. اما Lies of P هم همانند بسیاری از بازی‌های سولز لایک، سختی واقعی خود را در باس‌فایت‌های چالش‌برانگیز خود رو می‌کند. مبارزاتی که تمامی مهارت‌های بازیکنان را مورد آزمایش قرار می‌دهد و این بازی را به یکی از سخت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین آثار منتشر شده در سال‌های اخیر تبدیل می‌کند.


آمادگی مبارز Hollw Knight برای مبارزه

۱۱- بازی Hollow Knight

  • سازنده و ناشر: تیم چری
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: مترویدوانیا

بازی بعدی این فهرست به یک اثر مترویدوانیا لذت‌بخش اختصاص دارد که این‌بار استودیو تیم‌چری وظیفه توسعه و انتشار آن را به‌عهده داشته است. در جریان داستان بازی Hollow Knight، شوالیه‌ای با ورود به قلمرو پادشاهی حشرات، متوجه می‌شود که نفرینی باستانی گریبان‌گیر شهر شده است و به‌همین دلیل تصمیمی می‌گیرد برای کشف دلیل این رویداد دست به کار شود. سازندگان در بازی هالو نایت تلاش کرده‌اند تا از المان‌های مختلف مجموعه سولز الهام بگیرند و از سویی دیگر به‌خوبی از پس شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای خود برآمده‌اند. به‌نحوی‌که شاهد روایت داستانی پر پیچ‌وخم و با پیچش‌های مختلفی هستیم که شاید پیش از این نمونه آن را در کمتر بازی ویدیویی از نزدیک مشاهده کرده باشیم.

در طول بازی شما می‌توانید با جمع‌آوری سنگ‌هایی به‌نام Charm، توانایی‌ها، مهارت‌ها و همچنین سلاح‌های شخصیت‌ اصلی را بهبود دهید. درکنار آن این امکان در اختیار شما قرار گرفته است که با کشتن دشمنان و جمع‌آوری پول به فروشگاه‌های مختلف مراجعه کرده و آیتم‌های مورد نظرتان را خریداری کنید. در طول مراحل آیتم‌های مختلفی مخفی شده‌اند که ممکن است اوایل بازی به علت نداشتن برخی توانایی‌های خاص همانند چسبیدن به دیوار یا پرش دوگانه نتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.


شخصیت Zagreus در بازی Hades

۱۰- بازی Hades

  • سازنده و ناشر: سوپر جاینت گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: روگ‌لایک، اکشن نقش‌آفرینی

یکی دیگر از شاخص‌ترین بازی‌های سختی که تاکنون عرضه شده بدون شک بازی هیدس ساخته استودیو سوپر جاینت گیمز است که در سال ۲۰۱۸ در اختیار بازیکنان قرار گرفت. اثری روگ‌لایک که در جریان آن بازیکنان در قالب شخصیتی‌ به‌نام زگرئوس قرار می‌گیرند که پس از خسته شدن از زندگی در آندرورلد برخلاف مخالفت پدرش هیدس، تصمیم می‌گیرد به کوه المپ سفر کند. در جریان این سفر، او با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شود و تجربه‌های متفاوتی را در مقابل خود می‌بیند. نکته بارز Hades روگ‌لایک بودن آن است و هر بار مرگ در آن به‌معنی آغاز دوباره بازی است.

بازی تا حد زیادی مهارت‌محور است و درکنار جمع‌آوری سلاح‌ها و آیتم‌های مختلف، این شما هستید که باید بتوانید از عهده شکست دادن دشمنان بربیایید و همزمان نوار سلامت خود را هم تا حد امکان حفظ کنید. درکنار گیم‌پلی، هیدس یکی از بهترین جلوه‌های بصری دوبعدی را در بین بازی‌های چند سال اخیر در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا بدون هیچ تردیدی به یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی و در عین حال سخت‌ترین آن‌ها تبدیل شود.


Getting Over It

۹- بازی Getting Over It with Bennett Foddy

  • سازنده و ناشر: Bennet Foddy
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: پلتفرمر

در جریان بازی Getting Over It with Bennett Foddy بازیکنان کنترل شخصیتی به‌نام Diogenes را به‌عهده می‌گیرند که درون یک دیگ بزرگ گیر افتاده است. او یک چکش مخصوص کوهنوردی در اختیار دارد و باید با استفاده از آن به محیط اطراف خود تکیه کند و مسیر خود را پیش ببرد. درواقع بازیکنان باید نیم‌تنه بالای بدن شخصیت اصلی و چکش در دست او را به‌نحوی کنترل کنند که او بتواند از کوه بالا برود که اصلا و ابدا کار ساده‌ای نیست.

هرچه از کوه بالاتر می‌روید خطر از دست دادن کل دستاوردهای‌تان بیشتر می‌شود. بازی هیچ‌گونه چک‌پوینتی ندارد و بازیکنان باید بدون توقف و بدون اشتباه خود را به بالاترین نقطه نقشه بازی برسانند. اینکه سختی بازی به‌خاطر سیستم کنترلی عجیب و اعصاب‌خوردکن آن است یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما چیزی که واضح است این است که به اتمام رساندن Getting Over It with Bennett Foddy اعصابی پولادین نیاز دارد!


لوگو بازی Elden Ring

۸- بازی Elden Ring

  • سازنده و ناشر: فرام سافتور / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی بعدی این فهرست هم چیزی نیست جز Elden Ring؛ یکی از جدیدترین ساخته‌های استودیو فرام‌سافتور که بدون شک می‌توان آن را بهترین بازی این استودیو از لحاظ طراحی هنری قلمداد کرد. الدن رینگ بدون اغراق، تقریبا هر آنچه را که از یک بازی ویدیویی می‌توان انتظار داشت، ارائه و این کار را به‌قدری هنرمندانه انجام می‌دهد که هم طرفداران همیشگی ساخته‌های فرام‌سافتور شیفته بازی شوند و هم اینکه به‌لطف مواردی چون جهان‌باز بودن اثر، کاربرانی که قبلا به هر دلیل علاقه‌ای به ساخته‌های قبلی استودیو نداشتند، بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

از همان ابتدا که وارد دنیای الدن رینگ می‌شوید، بدون شک عظمت آن شما را شیفته خود می‌کند. سازندگان به‌شکل فوق‌العاده‌ای دنیایی عظیم و پر از زیبایی را به‌نحوی پیش‌روی شما قرار می‌دهند که تجربه تک‌تک لحظات آن می‌تواند تا مدت‌ها در یاد و خاطره شما باقی بماند. از دشمنان مختلف و چالش‌برانگیز گرفته تا چالش‌های گوناگونی که هربار این نکته را به شما یادآوری می‌کند که بدون آمادگی کافی پا به هیچ منطقه جدید و ناشناخته‌ای نباید بگذارید.

الدن رینگ همانند دیگر آثار استودیو فرام‌سافتور آیتم‌ها و تجهیزات بسیار متعدد و متنوعی را پیش‌روی شما قرار می‌دهد که برای به‌دست آوردن برخی از آن‌ها باید با چالش‌هایی حتی دشوارتر از باس‌فایت‌های اصلی بازی روبه‌رو شوید. وقتی هم که صحبت از باس‌فایت‌های بازی‌های فرام‌سافتور به میان می‌آید، داغ دل بسیاری از بازیکنان تازه می‌شود. الدن رینگ هم از این قاعده مستثنی نیست و درکنار روایت داستانی فوق‌العاده خود که شخصیت‌های گوناگونی را به‌شما معرفی می‌کند، مبارزات شگفت‌انگیزی را هم از آن‌ها دراختیارتان قرار می‌دهد که نمونه آن را در هیچ بازی ویدیویی مشاهده نکرده‌‌اید و نخواهید کرد.


محیط دنیای Donkey Kong Country: Tropical Freeze

۷- بازی Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • سازنده و ناشر: رترو استودیوز / نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: پلتفرمر

اینکه شخصیت نقش اول یک بازی پس از سه دهه، هنوز ستاره آن مجموعه باشد، اتفاق رایجی نیست، اما Donkey Kong شرکت نینتندو غیرممکن‌ها را ممکن کرده است. نسخه Tropical Freeze این مجموعه، سخت‌ترین چالشی‌ است که این شخصیت با آن مواجه شده است. Donkey Kong Country: Tropical Freeze پنجمین نسخه از مجموعه محبوب و قدیمی دانکی کانگ به‌شمار می‌رود که در جریان آن Donkey Kong Island محل زندگی دانکی کانگ توسط گروه شرور Snowmads دچار یخبندان شده است و حالا او باید به‌کمک خانواده‌اش به جزیره‌های دیگر سفر کرده و برای محل زندگی خود تلاش کنند.

بازی از لحاظ طراحی مراحل، گیم‌پلی و صداگذاری مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است و درکنار آن‌ها درجه سختی بیش از حد برخی مراحل باعث حضور این بازی در این فهرست شده است.


دانته در Devil May Cry 3: Dante's Awakening

۶- بازی Devil May Cry 3: Dante's Awakening

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: هک‌ اند اسلش، اکشن‌ماجرایی

بازی بعدی فهرست به یکی از نسخه‌های مجموعه محبوب دویل می کرای اختصاص دارد. Devil May Cry 3: Dante's Awakening یک بازی اکشن‌ماجرایی با المان‌های هک‌انداسلش است که کپکام آن را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد. البته که به‌شکلی کاملا غیرمرسوم، نسخه اولیه آمریکایی بازی Devil May Cry 3 سخت‌تر از نسخه ژاپنی آن طراحی شده بود. هر شکست خسته‌کننده در این بازی، قدرت‌های شگفت‌انگیزی به حمله‌های دانته اضافه می‌کرد تا به‌وسیله آن‌ها بتواند همانند یک شکارچی واقعی خدایان گاتیک، دشمنان را تکه پاره کند.

این بازی درواقع پیش‌درآمد بازی اول و اصلی دویل می کرای به‌شمار می‌رود، به‌نحوی‌که وقایع داستانی آن یک دهه قبل از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد و در آن شاهد رابطه پرتنش دانته و برادرش ورجیل هستیم. بازی مکانیزم‌های مبارزه مختلفی را با تمرکز روی ضربات کمبو و اکشن پرسرعت به بازیکنان معرفی می‌کند که تجربه آن واقعا به‌نوبه خود لذت‌بخش است.


مبارزه با دشمنان در بازی Demon's Souls

۵- بازی Demon's Souls

  • سازنده و ناشر: بلوپرینت گیمز / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

نسخه بازسازی شده Demon's Souls در رتبه بعدی فهرست سخت‌ ترین بازی‌های ویدیویی قرار می‌گیرد. اثری که درواقع کیفیت بی‌مانندش را مدیون نسخه اصلی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ است که آغازگر راه بازی‌های مجموعه سولز بود. Demon's Souls هسته اصلی ساخته فرام‌سافتور را حفظ کرده و در عین حال که مواردی مثل درجه‌سختی بازی دست‌نخورده باقی مانده‌اند، برخی تغییرات جزئی در بازی اعمال شده تا تجربه بهتر و مدرن‌تری در اختیار مخاطبان بگذارد که از قضا این بهبود‌ها مورد استقبال منتقدین هم قرار گرفت و اکثر آن‌ها اعتقاد داشتند که باعث شده تا بازی به‌مراتب تجربه بهتری نسبت به نسخه اصلی روی پلی استیشن 3 باشد.

پیشرفت‌های گرافیکی بازی به‌نسبت نسخه اصلی عالی است و از نورپردازی‌ها گرفته تا طراحی جهان و دشمنان، به زیبایی هرچه تمام‌تر صورت گرفته است. تمام این‌ها، باعث شده‌اند تا دیمنز سولز یکی از بهترین آثار انحصاری کنسول سونی باشد و مخصوصا برای آن‌هایی که عاشق بازی‌هایی با درجه سختی بالا هستند، تجربه‌ای لذت‌بخش رقم بزند. تجربه‌ای که تا مدت‌ها می‌تواند مخاطب را درگیر خود کند و لحظات فراموش‌نشدنی را برای او رقم بزند.


شوالیه تکیه داده به شمشیر در دارک سولز

۴- مجموعه Dark Souls

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / باندای نامکو
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

مگر می‌شود صحبت از بازی‌های سخت باشد و نامی از Dark Souls برده نشود؟ در رابطه با این بازی باید به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست در آن با تمرین و تکرار، حرفه‌ای شوید و مراحل آن را پشت سر بگذارید؛ دارک سولز بازی دشواری است که تنها مناسب گیمرهای حرفه‌ای است که می‌خواهند خود را در مقابل سختی یک بازی محک بزنند. برای تجربه یک بازی سخت و فوق‌العاده لذت‌بخش، کافی است وارد جهان سه‌گانه دارک سولز شوید و از تک تک لحظات بازی استودیو فرام‌سافتور لذت ببرید.

واقع این بازی در منطقه تخیلی Lordran اتفاق می‌افتد، جایی که بازیکنان کنترل شخصیتی نامیرا و طلسم‌شده را به‌عهده می‌گیرند که برای یافتن سرنوشت خود و هم‌نوعانش وارد سفری پرچالش می‌شود. بازیکنان در طول بازی نبردهای بسیاری را تجربه می‌کنند که شامل ضربات از نزدیک، انواع مانورهای دفاعی و توانایی‌های جادویی می‌شود. بدون شک دارک سولز به‌واسطه سیستم‌ سخت‌گیرانه آن در مقابل مرگ بازیکنان یکی از سخت‌ترین بازی‌های ویدیویی منتشر شده در دهه اخیر به‌شمار می‌رود و البته که نباید از نسخه‌های دوم و سوم آن هم غافل شد.


پوستر بازی Cuphead: The Delicious Last Course

۳- بازی Cuphead

  • سازنده و ناشر: استودیو MDHR
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: ران اند گان (شوتم آپ)

یکی دیگر از بازی‌هایی که در چند سال اخیر به‌خاطر درجه سختی چالش برانگیز خود حسابی نظر بازیکنان مختلف را به‌خود جلب کرد، Cuphead بود. اثری فوق‌العاده جذاب که با الهام‌گیری از کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی بازیکنان را در قالب دو شخصیت فنجان‌شکل قرار می‌دهد! درواقع شخصیت‌های اصلی این بازی شخصیت‌های کاپ‌هد و ماگ‌من هستند که پس از وقوع اتفاق‌های مختلف روح خود را به شیطان می‌بازند و حالا برای بخشیده شدن توسط شیطان باید بدهی‌های او را از موجودات مختلف دنیای بازی پس بگیرند. گیم‌پلی بازی به‌صورت شوتم‌آپ است و شما باید علاوه‌بر کنترل حرکتی شخصیت اصلی بازی همواره به‌سمت دشمنان تیراندازی کنید. از دشمنان معمولی بازی که بگذریم، باس‌فایت‌های Cuphead یکی از چالش‌برانگیزترین مبارزات بازی‌های ویدیویی سال‌های اخیر را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.

سازندگان پس از کسب موفقیت‌های بسیار بازی یک بسته الحاقی به‌نام The Delicious Last Course برای آن عرضه کردند که ماجراجویی‌های جدیدی را پیش‌روی شخصیت‌های اصلی داستان قرار می‌دهد. در این بسته بازیکنان با شخصیت Ms. Chalice آشنا می‌شوند و باید با کمک او به جمع‌آوری عناصر مورد نیاز برای ساخت یک دسر مخصوص کمک کنند. در جریان این بازی بازیکنان در دنیایی نقاشی شده قرار می‌گیرند و باید در محیطی دوبعدی به دشمنانی که سد راه آن‌ها می‌شوند شلیک کرده و از تله‌های مختلف پیش‌روی خود جان سالم به‌در ببرند.


ماجراجویی شخصیت اصلی بازی Celeste

۲- بازی Celeste

  • سازنده و ناشر: Extremely OK Games (مت‌میک گیمز)
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پلتفرمر

بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده، سلست ساخته استودیو مت‌میک‌ گیمز است که با روایت داستانی زیبا و گیم‌پلی جذاب خود تحسین منتقدان و بازیکنان بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. اثری با گرافیک پیکسل‌آرتی که در جریان آن بازیکنان کنترل دختری به‌نام مدلین را به‌عهده می‌گیرند که وظیفه پیدا می‌کند که از کوهی به‌نام سلست بالا برود. از شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای بازی گرفته تا جزئیات بسیار محیط بازی و صداگذاری عالی همه و همه باعث شده‌اند تا سلست تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر بازیکنی به‌شمار برود.

البته که درکنار موارد گفته شده، نمی‌توان از گیم‌پلی سخت و دشوار بازی چشم‌پوشی کرد. بازی با استفاده عالی از المان‌های پلتفرمر مسیری پرخطر و پر از تله و موانع را پیش‌روی شخصیت اصلی بازی و بازیکنان قرار می‌دهد که نیاز زیادی به صبر و مهارت بالا دارد. مرگ در بازی یکی از همراهان شما خواهد بود و این شما هستید که باید از هربار مردن خود برای ادامه مسیر درس بگیرید.


بازی بلادبورن (Bloodborne)

۱- بازی Bloodborne

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، ترس و بقا

بلادبرن شاید از لحاظ درجه سختی یک سطح پایین‌تر از دارک سولز قرار گیرد، اما باز هم به اتمام رساندن مراحل آن و شکست باس‌فایت‌های آن واقعا کار هر بازیکنی نیست. بازی روایت‌گر شخصیتی ملقب به Hunter است که در دنیای ویکتوریایی و گاتیک شهری به‌نام Yharnam به جست‌وجوی منبع یک بیماری همه‌گیر می‌گردد که این شهر را به نابودی کشانده است. در این مسیر شما با باید رمز و رازهای نهفته در شهر را کشف کرده و با هیولاها و موجودات اهریمنی هم مبارزه کنید. شما می‌توانید شخصیت اصلی بازی‌ را شخصی‌سازی کرده و از آیتم‌های مختلفی همانند شمشیر و اسلحه برای نابودی دشمنان استفاده کنید.

همانند سری سولز شما با نابودی دشمنان آیتمی به‌نام Blood Echoes به‌دست می‌آورید که در صورت کشته شدن در محل مرگ شخصیت اصلی تمامی این آیتم‌ها رها می‌شوند و بازیکنان یک‌بار شانس دارند تا آن‌ها را مجددا از آن خود کنند. درمجموع مرگ در بازی اصلا خوشایند نیست و تعداد کم چک‌پوینت‌ها در مراحل می‌تواند تجربه بازی را برای‌تان بسیار چالش بر‌انگیز کند. بلادبرن نسبت به دیگر آثار فرام‌سافتور از سرعت گیم‌پلی بیشتری برخوردار است و با موسیقی گوش‌نواز و اتمسفر نفس‌گیر خود می‌تواند ساعت‌ها شما را محو دنیای بی‌مانند خود کند.


پرسش‌های متداول

۱- سخت ترین بازی های ویدیویی کدام‌اند؟

از سخت‌ترین بازی‌های ویدیویی منتشر شده در سال‌های اخیر می‌توان به آثاری مثل سلست، Hades و Returnal اشاره کرد و درکنار آن‌ها هم بازی‌های سولز-لایک استودیو فرام‌سافتور هم بدون شک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

۲- سخت ترین بازی های نسل نهم کدام‌اند؟

از میان بازی های سختی که در نسل نهم منتشر شدند، می‌توان به آثاری مانند Demon's Souls، الدن رینگ و Lies of P اشاره کرد که تجربه هرکدام می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده