// پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳

بهترین بازی های شهرسازی که می‌توان تجربه کرد

در این مطلب به‌سراغ بهترین بازی‌های شهرسازی خواهیم رفت؛ بازی‌هایی که می‌توانند برای طرفداران قدیمی این سبک و بازیکنان تازه‌کار جذاب باشند.

سبک شهرسازی یک زیرمجموعه از ژانر شبیه‌ساز محسوب می‌شود که در آن بازیکنان باید به‌عنوان رهبر و شهردار یک منطقه عمل کنند و باعث رشد این شهر شوند. اولین بازی این سبک The Sumerian Game در سال ۱۹۶۴ بود که توسط میبل ادیس طراحی و نوشته شده بود و ویلیام مک‌کی کار برنامه‌نویسی آن را برعهده داشت. این بازی استراتژی و نوشته-محور در شهر لاگاش از سومر اتفاق می‌‌افتد و بازیکن باید منابع خود را مدیریت کند. از آن زمان ژانر شهرسازی پیشرفت‌های زیادی داشته است و تنوع زیادی به خود دیده است. در این مطلب قصد داریم بهترین بازی‌های شهرسازی را که اکنون قابل تجربه هستند، معرفی کنیم. این بازی‌ها توسط زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند:

بهترین بازی های شهرسازی

پوستر بازی The Architect: Paris

۱۲ - بازی The Architect: Paris

  • سازنده: انودو گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره در متاکریتیک: -
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

اولین بازی حضور یافته در فهرست، The Architect: Paris است. در این بازی شهرسازی، شما می‌توانید شهر پاریس را به شکل دلخواه خود درآورید. به‌جز نقاط مهم و توریستی شهر، تقریبا امکان شخصی‌سازی کامل تمامی ساختمان‌ها و حتی پارک‌ها و فضای سبز شهر پاریس به‌صورت دلخواه وجود دارد. برخلاف دیگر آثار سبک شهرسازی، این بازی روی شکل‌دهی ساختار کلی فضای شهری تمرکز دارد.

با کمک نقشه استراتژیک این بازی، می‌توانید درباره مناطق مختلف پاریس تصمیم بگیرید. این نقشه جزئیات اجزای مهم هر منطقه درکنار پروژه‌های اصلی آن را به اشتراک می‌گذارد تا روند توسعه دلخواه خود را شکل دهید. مهم‌ترین بخش بازی، میز طراحی آن است که در آن یک طرح انتخاب کرده، آن را به یک فضا اختصاص می‌دهید و بعد ارتفاع ساختمان و نوع نما را تغییر می‌دهید. سپس با انتخاب شکل سقف و مصالح آن و درنهایت تصمیم‌گیری درباره نورپردازی ساختمان، آن را تکمیل می‌کنید.

اما این پایان کار نیست و بازیکن با تغییر شرایط آب‌وهوایی می‌تواند طرح نهایی شهر خود را تنظیم کرده تا پاریس قرون وسطایی یا سایبرپانکی شما به بهترین شکل در معرض نمایش درآید. سیستم ساخت قدرتمند بازی و آزادی عمل بازیکن برای تغییر پاریس دلایل مناسبی برای تجربه The Architect: Paris هستند.

پوستر بازی Surviving Mars

۱۱ - بازی Surviving Mars

  • سازنده: Haemimont Games
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • نمره در متاکریتیک: ۷۶
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان

بازی بعدی Surviving Mars از استودیو Haemimont Games واقع در بلغارستان است. این بازی با فضای علمی-تخیلی و در سیاره مریخ اتفاق می‌افتد تا از این حیث با بیشتر بازی‌های این سبک متفاوت باشد. بازیکن باید اولین فضای قابل زندگی انسان‌ها در سیاره سرخ را بسازد. این بازی رگه‌هایی از سبک بقا هم دارد؛ پس باید مراقب جان شهروندان خود باشید تا از مشکلات مریخ نظیر کمبود اکسیژن جان سالم به در ببرند. البته تمام مشکلات بازی در اکسیژن نیتس و بازیکن هر روز با چالش‌های جدیدی برای حفظ جان مردم رو‌به‌رو می‌شود.

در Surviving Mars سرپناه و زیرساخت مناسب بسازید، درباره فرصت‌های جدید تحقیق کنید و از دِرون‌ها برای دستیابی به روش‌های جدید و خلاقانه برای طراحی و گسترش قلمرو خود استفاده کنید. طبیعی است که باید غذای شهروندان خود را تولید کنید و می‌توانید با استخراج معادن به مواد اولیه جدید برای ساخت‌وساز دست پیدا کنید.

در این ویدئوگیم پانزده اسپانسر وجود دارند که هرکدام تکنولوژی و مصالح متفاوت خود را دارا هستند. همچنین این بازی از مادها پشتیبانی می‎کند و چندین بسته الحاقی متفاوت برای آن عرضه شده است. پس می‍‌توان ادعا کرد روش‌های متفاوتی برای پیشروی در بازی وجود دارد و ارزش تکرار آن به‌شدت بالا است. اگر به‌دنبال یک تجربه طولانی و جذاب در سبک شهرسازی هستید، Surviving Mars گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.

پوستر بازی Pharaoh: A New Era

۱۰ - بازی Pharaoh: A New Era

  • سازنده: دوتمو گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • نمره در متاکریتیک: ۷۹
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

اگر همواره دوست داشته‌اید روند توسعه تمدن مصر، یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری را در دست بگیرید، استودیو دوتمو با بازی Pharaoh: A New Era این فرصت را دراختیار شما قرار داده است. سازندگان Streets of Rage 4، این بار به سراغ ریمیک یکی از قدیمی‌ترین آثار شهرسازی رفته‌اند. این ریمیک با پشتیبانی از 4K و رابط‌کاربری مدرن انتشار یافته که بیش از پنجاه مرحله و صد ساعت گیم‌پلی دارد و شامل گسترش دهنده Cleopatra: Queen of the Nile هم می‌شود. استودیو سازنده در بخش موسیقی هم کم نگذاشته است و ترک‌های بازی دوباره اجرا و ضبط شده‌اند.

همجوار رود نیل، ساختمان‌های نمادین مصر از جمله اهرام ثلاثه، مجسمه ابوالهول و فانوس اسکندریه را بنا کنید. درعین‌حال باید همیشه آمادگی کافی را داشته باشید؛ زیرا همواره خطر مشکلات اقتصادی و سیاسی وجود خواهند داشت و حتی ممکن است با تهاجم دشمنان رو‌به‌رو شوید. یک فرعون باید به‌طور مداوم مراقب مردم خود باشد و محیطی مناسب برای زندگی آن‌ها ایجاد کند؛ چه با همکاری دیگر تمدن‌ها و چه به‌تنهایی.

برای افرادی‌که خواهان تجربه یک بازی شهرسازی بدون مبارزات هستند، این امکان در بازی فراهم شده و با اجرای بازی در حالت صلح‌آمیز بدون خطر تهاجم به تجربه این اثر خواهید پرداخت. سازندگان بازی روی دقت تاریخی Pharaoh: A New Era تمرکز داشته‌اند و همین باعث شده روایت مناسب و درستی از مصر باستان ارائه شود.

پوستر بازی The Settlers 7: Paths to A Kingdom

۹ - بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom

  • سازنده: یوبیسافت بلو بایت
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • نمره در متاکریتیک: ۷۹
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

استودیو بلو بایت با دو مجموعه The Settlers و Anno سابقه زیادی در ساخت آثار شهرسازی با المان‌های استراتژی دارد؛ اما در این بخش به نسخه هفتم The Settlers اشاره خواهیم کرد. این مجموعه در ایران با نام مهاجران شناخته می‌شود و حتی شاهد انتشار برخی نسخه‌های فارسی از آن بوده‌ایم. خوشبختانه نسخه به‌روز بازی با پشتیبانی از ویندوز 10 و 11 هم عرضه شده است تا تعداد بازیکنان بیشتری بتوانند آن را تجربه کنند.

بار دیگر سرنوشت کشور را در دست خود بگیرید و به‌عنوان یک دانشمند برجسته، یک تاجر حیله‌گر یا یک فرمانده شجاع استراتژی مدنظر خود را پیاده کنید. در هر نقشه، بازیکن باید با تأسیس محل زندگی مناسب و ایجاد اقتصاد پایدار، به چندین هدف از پیش تعیین‌شده دست پیدا کند. با ساخت و ارتقای ساختمان‌ها، تحقیق درباره تکنولوژی‌های جدید، احداث مسیرهای تجاری و جمع‌آوری منابع اولیه، مناطق مختلف را مدیریت کنید.

برخلاف نسخه‌های پنجم و ششم The Settlers، در نسخه هفتم این مجموعه تمرکز کمتری روی مبارزات وجود دارد و درعوض روی بخش‌های اقتصادی، تکنولوژی و تجارت متمرکز شده است. برای اولین‌بار در این سری، گیم‌پلی بازی به کاربر اجازه می‌دهد تا آبادی خود را برپایه سه گزینه نظامی، تکنولوژی یا تجارت بنا کند. می‌توان ادعا کرد The Settlers 7 بهترین و جامع‌ترین نسخه این مجموعه محبوب شهرسازی است و تجربه‌ای مناسب برای بازیکنان تازه‌کار یا طرفداران قدیمی است.

پوستر بازی Banished

۸ - بازی Banished

  • سازنده: شاینینگ راک سافتور
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • نمره در متاکریتیک: ۷۳
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

در بازی شهرسازی و استراتژی Banished، شما در نقش گروهی از افراد تبعیدی قرار می‌گیرید که قصد دارند زندگی خود را در یک سرزمین جدید شروع کنند. درابتدا تنها دارایی این افراد یک دسته لباس و یک گاری پر از مواداولیه از کشور خود است. اما سرمایه اصلی شما مردم این سرزمین هستند. آن‌ها متولد شده، رشد می‌کنند، به کار پرداخته، بچه‌دار می‌شوند و درنهایت فوت می‌کنند و این چرخه همچنان ادامه دارد.

برای رشد شهر، تنها ساخت خانه کافی نیست و باید مردم خود را راضی نگه داشته، غذای مناسب بهشان بدهید و سلامتی آن‌ها را حفظ کنید. به‌علاوه باید شرایط مناسب فراهم کنید تا مردم شهر تشکیل خانواده داده و رشد جمعیت حفظ شود. بیست شغل مختلف در Banished وجود دارد که دامنه آن از کشاورزی و شکار تا معلمی را دربرمی‌گیرد. همچنین هر شغل منابع خاص خودش را دارد و برای گسترش مناطق مختلف باید نقشه‌های متفاوتی بچینید.

رابط کاربری ساده بازی و وجود بخش آموزشی مناسب سبب می‌شود بازیکنان تازه‌کار بتوانند به‌راحتی کسب تجربه کرده و آهسته آهسته مکانیزم‌های مختلف بازی را یاد بگیرند. ضمن اینکه همه قابلیت‌های بازی در همان ابتدا دردسترس قرار دارد؛ پس شاهد آزادی عمل بالایی در این ویدئوگیم هستیم. در این بازی پایانی وجود ندارد و همین روند پایان‌ناپذیر می‌تواند باعث شود Banished یک گزینه مناسب در ژانر شهرسازی باشد.

اسکرین شاتی از فضای شهری Kingdoms Reborn

۷ - بازی Kingdoms Reborn

  • سازنده: Earthshine
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • نمره در متاکریتیک: -
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

این بازی شهرسازی که هنوز به‌صورت ارلی اکسس دردسترس قرار دارد، شامل سه دسته گروه فرهنگی است که هرکدام روش گیم‌پلی خاص خود را دارند. هفت زیست‌بوم در بازی قرار داده شده و قابلیت بازی در چهار عصر زمانی مختلف وجود دارد. سپس برای دستیابی به ساختمان‌ها، ارتقاها و پاداش‌های جدید، باید تحقیقاتی در باب تکنولوژی انجام دهید.

نکته جالب این بازی وجود قابلیت مولتی‌پلیر تا دوازده نفر است که هم می‌توانید با آن‌ها رقابت کرده و هم همکاری کنید. این ویدئوگیم شباهت‌های زیادی به Banished دارد و درواقع بسیاری آن را نسخه تکامل یافته آن اثر می‌دانند. اما Kingdoms Reborn برخلاف Banished تنها بر مدیریت شهروندان و سرزمین تمرکز ندارد و توجه بیشتری به پیشروی در علم و تکنولوزی معطوف شده است.

تنوع ساختمان‌های کینگدامز ریبورن بالا است. برخی‌از این ساختمان‌ها شامل آسیاب، زنبورداری، مزرعه گوسفند، انواع معادن، خیاطی، شیشه‌ساز، کتابخانه، مدرسه، اداره مهاجرت و انبار غلات است که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم‌ترین بخش بازی، سیستم کارت آن است که برای ساخت‌وساز و انجام اقدامات جدید استفاده می‌شود. این کارت‌ها هرچند دقیقه یکبار به‌روز شده تا محتوای جدیدی به بازیکن عرضه کنند. ازآنجایی‌که بازی Kingdoms Reborn همچنان در حال به‌روزرسانی و عرضه قابلیت‌های جدید است، بازیکنان امکان تجربه طولانی‌مدت آن را دارند تا گزینه‌ای مناسب در سبک شهرسازی باشد.

پوستر بازی SimCity 4

۶ - بازی SimCity 4

  • سازنده: ماکسیس
  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

اگر ادعا کنیم SimCity نماد بازی‌های شهرسازی است، بیراه نگفته‌ایم. این مجموعه از سال 1989 وجود داشته و موفقیت آن باعث خلق اسپین-آف‌های متعددی با پیشوند «سیم» شده که مشهوترین آن‌ها مجموعه The Sims است. اما متاسفانه قریب‌به یک دهه است که بازی جدیدی از مجموعه نام‌برده منتشر نشده؛ زیرا ریبوت آن در سال 2014 موفق نبود و شرکت الکترونیک آرتز تصمیم گرفت شعبه امری‌ویل استودیو ماکسیس، سازنده آن را برای همیشه تعطیل کند.

پیش‌زمنیه مجموعه سیم‌سیتی همان چیزی است که از یک بازی شهرسازی انتظار می‌رود. شما در نقش شهردار یک شهر نوپا قرار می‌گیرید که باید مناطق تجاری، مسکونی و صنعتی بسازید؛ امکانات رفاهی برای راحتی شهروندان خود تدارک ببینید و بودجه شهر را تنظیم کنید. پس از ساخت کلان‌شهر، با برخی حوادث طبیعی یا غیرطبیعی (مثل تهاجم یوفو) رو‌به‌رو شوید و اگر نتوانست بحران را مدیریت کنید، دوباره از اول شروع کنید.

مهم‌ترین مزیت SimCity 4 نسبت‌به دیگر بازی‌های این سری، وجود ابزار معماری ساختمان (BAT) است که به مادسازان اجازه می‌دهد ساختمان‌های خود را بسازند و در بازی قرار دهند. به‌لطف همین قابلیت، بیش از ۲۱ هزار ماد برای بازی وجود دارد. نسخه چهارم این مجموعه به‌عنوان بهترین بازی آن شناخته می‌شود و با شایستگی تمام در فهرست بهترین بازی‌های شهرسازی قرار می‌گیرد.

یک ساختمان در بازی Townscaper

۵ - بازی Townscaper

  • سازنده: اسکار استالبرگ
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره در متاکریتیک: ۸۶
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، نینتندو سوییچ، اندروید، iOS

نوبت به بازی مستقل Townscaper رسید که توسط اسکار استالبرگ توسعه یافته است. نکته‌ای که در اولین نگاه توجه بازیکن را به این اثر جلب می‌کند، سبک گرافیکی هنری و چشم‌نواز آن است. اگر خسته از یک روز کاری به خانه برگشته‌اید و نیاز دارید به خود استراحت دهید، این بازی یکی از بهترین گزینه‌ها است. در Townscaper نه هدف و نه گیم‌پلی خاصی وجود ندارد و تنها باید شهر رویایی خود را بسازید.

فضای این بازی در یک اقیانوس رخ می‌دهد که باعث شده بازی دربرابر دیگر آثار ژانر شهرسازی بدون ساختار به‌نظر برسد و برای آزادسازی ذهن گزینه‌ای مناسب تلقی شود. رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید، بلوک‌های رنگی را در جای مشخص قرار دهید و بگذارید الگوریتم درونی بازی این بلوک‌ها را به‌صورت خودکار به خانه‌ها، پل‌ها، راه‌پله‌ها و حیاط‌ها تبدیل کند.

این ویدئوگیم در بازه‌های زمانی کوتاه قابل تکمیل است و درکنار رابط کاربری و کنترل ساده آن، تجربه‌ای کژوال محسوب می‌شود. نکته مثبت بازی Townscaper امکان تجربه آن برای علاقه‌مندان به سبک شهرسازی یا افراد تازه‌کار است؛ زیرا پیچیدگی خاصی ندارد و درعین‌حال، حس مثبت زیادی به بازیکن منتقل می‌کند.

بازی anno 1800

۴ - بازی Anno 1800

  • سازنده: یوبیسافت بلو بایت
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • نمره در متاکریتیک: ۸۱
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس

بار دیگر نوبت‌به استودیو بلو بایت رسید تا بازی دیگری در فهرست ما داشته باشد. بازی Anno 1800 در زمان انقلاب صنعتی رخ می‌دهد و بازیکن وظیفه دارد یک امپراطوری تأسیس کند که از شهرهای آلوده اروپا تا جنگل‌های انبوه آمریکای جنوبی را در بر بگیرد. قابلیت‌های محبوبی مثل مقابله با دشمنان هوش مصنوعی، کالاهای تجاری قابل حمل و نقشه‌های تصادفی در این بازی وجود دارند.

Anno 1800 شروعی آرام دارد، اما با ساخت مناطق و جزیره‌های بیشتر، کم کم سیستم بازی پیچیده‌تر می‌شود و بازیکن با آمادگی به سراغ مشکلات پیچیده‌تر می‌رود. امکان تجربه بازی کوآپ با دوستان و ساخت یک جزیره با کمک یکدیگر، یکی دیگر از نکات مثبت این ویدئوگیم تلقی می‌شود. همچنین در بخش مولتی‌پلیر امکان دادوستد با دیگر بازیکنان هم وجود دارد. البته فراموش نکنید در این بازی باید صبور باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

وجود جزئیات مناسب ساختمان‌ها، فضاسازی بی‌نظیر و موسیقی‌های دلچسب، به‌خوبی حس‌وحال دوران انقلاب صنعتی را به شما منتقل می‌کند. Anno 1800 نکات مثبت تاریخ بیست ساله Anno را در خود جای داده و با دارا بودن بخش کمپین داستانی، حالت سندباکس با قابلیت شخصی‌سازی بالا و تجربه کلاسیک مولتی‌پلی آن، گزینه‌ای مناسب در سبک شهرسازی است.

ژنرال بر فراز جزیره در Tropico 6

۳ - بازی Tropico 6

  • سازنده: لیمبیک اینترتینمت، استودیو Realmforge
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • نمره در متاکریتیک: ۷۸
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، نینتندو سوییچ

بار دیگر El Presidente بازگشته است! در دوران ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی، مردم به‌دنبال رهبران برجسته‌ای هستند که با درایت خود سرنوشت کشور را تعیین کنند. در جزایر تروپیکو خود را به‌عنوان یک دیکتاتور ظالم یا یک سیاستمدار صلح‌جو به مردم ثابت کنید. برای اولین‌بار در مجموعه، امکان مدیریت مجمع‌الجزایرها، ساخت پل برای اتصال جزایر به یکدیگر و استفاده از روش‌های جدید حمل‌ونقل و زیرساخت وجود دارد.

می‌توانید مردمان خود را مجاب کنید تا به دیگر نقاط جهان حمله کرده و جاذبه‌های مهم آن‌ها مثل مجسمه آزادی و برج ایفل را بدزدند! امکان شخصی‌سازی قصر شما هم فراهم شده و البته که باید هنگام انتخابات سخنرانی انجام دهید تا نظر مثبت مردم را به خود جلب کنید. با ساخت اسکله و وسایل حمل‌ونقل مناسب مثل ایستگاه‌های اتوبوس و پایانه‌های خودرو، توجه توریست‌ها را به شهر خود جلب کنید.

Tropico 6 در چهار دوران متمایز شامل دوران استعمار، جنگ جهانی، جنگ سرد و زمان مدرن قابل تجربه است که در هر دوران کشورهای متفاوتی وجود دارند. فراموش نکنید رابطه مناسبی با دیگر کشورها تنظیم کنید، وگرنه امکان دارد آن‌ها به شما حمله کنند! این بازی شهرسازی تمرکز زیادی بر مسائل سیاسی دارد و اگر به سیاست علاقه‌مند هستید، Tropico 6 اثری مناسب در سبک شهرسازی است.

ژنراتور بزرگ بازی Frostpunk

۲ - بازی Frostpunk

  • سازنده: استودیو ۱۱ بیت
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، iOS

سازندگان بازی This War of Mine بار دیگر به سراغ یک بازی بقا رفته‌اند؛ با این تفاوت‌که در Frostpunk المان‌های شهرسازی هم وجود دارند. بازیکن در یک دنیای یخ‌زده حاکم آخرین شهر بازمانده زمین است و باید تمامی تلاش خود را انجام دهد تا مردمانش از این شرایط جان سالم به در ببرند. برای سرزمین خود قانون مناسب وضع کنید و روش زندگی مردم خود مثل خوراک و روال کاری آن‌ها را تنظیم کنید.

در بازی برخی تصمیمات مهم وجود خواهند داشت که مسیر زندگی مردم شما را تعیین می‌کنند. شاید برخی تصمیمات شما کوچک تلقی شود، اما ممکن است مجموع اقدامات شما تاثیری شگرف و غیرقابل‌انتظار داشته باشد؛ پس با فکر تصمیم بگیرید. درست است که باید به زندگی روزمره و کوتاه‌مدت شهر توجه داشته باشید، اما همزمان سرمایه‌گذاری در توسعه و تکنولوژی را فراموش نکنید. ساخت دستگاه‌های پیشرفته‌ای مثل کشتی هوایی دشوار اما دردسترس است؛ پس برای بلندمدت هم برنامه‌ریزی کنید.

با اینکه اکثر مواقع بازی در شهر نیو لندن دنبال می‌شود، اما برای کشف مواد جدید، افزایش محبوبیت بین مردم و به‌دست آوردن اطلاعات مفید، می‌توانید به اکتشاف دیگر مناطق بپردازید. همچنین فراست‌پانک یک حالت بی‌پایان هم دارد که در هشت نقشه متفاوت و با چالش‌ها، شرایط آب‌وهوایی و در مناطق مختلف قابل تجربه است.

خود این حالت سه مدل دارد که شامل مدل پایداری برای بقا در سخت‌ترین شرایط، مدل سازندگی که در ابتدای آن هیچ ژنراتوری وجود ندارد و مدل آرامش که تنها بر شهرسازی تمرکز دارد، است. تنوع بالای Frostpunk و چالش‌های دشوار و جذاب آن، دلایلی مناسب برای تجربه این بازی هستند. افزودنی است نسخه دوم این بازی هم دردست ساخت قرار دارد.

یک پارک و ساختمان از بازی cities skylines

۱ - بازی Cities: Skylines

  • سازنده: استودیو ۱۱ بیت
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، نینتندو سوییچ

به ادعای سازندگان Cities: Skylines، این ویدئوگیم یک برداشت مدرن از ژانر شهرسازی است. شما به‌عنوان شهردار این منطقه باید نیازهای اولیه شهروندان نظیر آموزش‌وپروش، آب‌وفاضلاب، برق، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و سلامت آن‌ها را رفع کنید. همچنین در این بازی شاهد حضور وسایل نقلیه و ترافیک هم هستیم که باید به آن هم توجه داشته باشید تا حادثه‌آفرین نشود. چرخه شب و روز این شهر باعث زندگی مردم و روند کاری دچار تغییر شود که یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ساخت شهر شما است.

امکان شخصی‌سازی این بازی به‌شدت بالا است و چه قصد ساخت یک کلان‌شهر شلوغ یا قصد ساخت یک شهر کوچک و آرام را داشته باشید، این امکان برای شما فراهم شده است. به‌لطف بسته‌های الحاقی متنوع و پشتیبانی از مادها، دست بازیکن بسیار بازتر از قبل است و امکان خلاقیت و تنوع بالایی دارید. در بازی شش منطقه از جمله مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری وجود دارد تا بتوانید مناطق مختلف شهر را به امری خاص اختصاص دهید.

یکی از نکات جالب Cities: Skylines تاثیرات محیطی روی بازی است. برای مثال، اگر از یک رودخانه آلودگی به سد برود، این آب کثیف باعث مریضی شهروندان می‌شود؛ پس باید به تمامی جنبه‌ها و اتفاقات توجه داشته باشید. این بازی از نظر عملکردی هم کیفیت بالایی دارد و حتی با پیشرفت شهر شما و بزرگ شدن محیط آن، بازی با کمترین مشکلات از حیث افت فریم و روان بودن رو‌به‌رو می‌شود.

این ویدئوگیم روندی طبیعی دارد و اگر بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید، مردم سپاسگزار شما خواهند بود و با گذشت زمان جمعیت شهر هم افزایش پیدا می‌کند. اما اگر مدیریت مناسبی نداشته باشید، به‌سرعت شهر خالی از سکنه خواهد شد. Cities: Skylines نزدیک‌ترین تجربه به ساخت یک شهر و مدیریت آن است و بیراه نیست اگر آن را بهترین بازی شهرسازی حال حاضر بدانیم. خوشبختانه نسخه دوم این بازی هم در دست توسعه قرار دارد و سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده