نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۵

بازی Sid Meier's Railroads؛ مدیریت قطار در موبایل

استودیو Feral Interactive در ادامه پورت بازی‌های قدیمی و معروف پی سی روی پلتفرم‌های موبایل، این بار به سراغ Sid Meier's Railroads رفته است. در ادامه نگاهی به این بازی خواهیم داشت. 

نام سید میر (Sid Meier) برای طرفداران بازی‌های استراتژی آشنا است. سید میر خالق مجموعه‌های معروفی در سبک استراتژی و شبیه‌ساز است که شاید در راس آن‌ها، بتوان به مجموعه Civilization اشاره کرد. با این حال این بازیساز که از سال ۱۹۹۶ همراه با دو دوست خود استودیو Firaxis Games را تاسیس کرده و هنوز هم در آن مشغول به فعالیت است، بازی‌های مختلف دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها، Sid Meier's Railroads است. اثری از مجموعه Railroad Tycoon که یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های مدیریتی به‌حساب می‌آید. بازی Sid Meier's Railroads در سال ۲۰۰۶ برای کامپیوتر منتشر شد و اخیرا استودیو فرال اینتراکتیو آن را برای پلتفرم‌های موبایل هم پورت کرده است. کد این بازی برای زومجی ارسال شده و همین فرصتی شد تا نگاهی به آن داشته باشیم. 

فرال اینتراکتیو در سال‌های اخیر بازی‌های مختلفی را برای پلتفرم‌های موبایل پورت کرده که از جمله آن‌ها، می‌توان به Rome Total War و Company of Heroes اشاره کرد. این استودیو پیش‌تر هم بازی Sid Meier's Railroads را برای مک پورت کرده بود و به همین دلیل شناخت خوبی از این اثر دارد و توانسته پورت مناسبی هم روی پلتفرم‌های موبایل از آن ارائه دهد. ولی قبل از پرداختن به این موضوع، باید ببینیم Sid Meier's Railroads اصلا چیست و چه سبک و سیاقی دارد. 

یکی از جذاب‌ترین اسباب بازی‌های دوران کودکی برای خیلی از هم نسل‌های ما، قطار‌ بود! نمی‌دانم این نوع از اسباب بازی‌ها در حال حاضر چه وضعیتی دارند و چه پیشرفت احتمالی داشته‌اند ولی مثلا در دهه ۷۰ خودمان، در انواع مختلفی به فروش می‌رسیدند و می‌شد با قطعات مربوط به ریل‌ها، مسیر‌های مختلفی برای قطار ساخت و ساعت‌ها غرق این تفریح و سرگرمی شد. حتی برخی از این قطار‌ها محفظه‌ای داشتند که روغن مخصوصی در آن ریخته می‌شد و در زمان حرکت قطار، می‌شد دود حاصل از سوختن این روغن را تماشا کرد که لذت عجیبی داشت؛ البته این مورد بوی واقعا بدی هم داشت! Sid Meier's Railroads به‌نوعی نمونه دیجیتالی و البته بسیار گسترده‌تری از این محصول سرگرمی است که در آن می‌توان در محیط‌های مختلف، یک امپراطوری از قطار‌ها و مسیر راه آهن طراحی کرد و درگیر جنبه‌های تجاری آن شد. 

در ابتدای بازی، بازیکنان باید یکی از بارون‌ها (Baron)‌ را انتخاب کنند که در واقع مالک این امپراطوری نوظهور راه آهن هستند. بازی سناریو‌های مختلفی دارد و می‌توان از مناطق متفاوت آمریکا گرفته تا بریتانیا و حتی برخی کشور‌های اروپایی را انتخاب و در آنجا ساخت و ساز را شروع کرد. هدف بازیکنان در بازی، بسیار ساده است؛ شما باید مسیر راه آهن خودتان را بسازید و سعی کنید این کار را به شکلی انجام دهید که در نهایت بیش‌ترین سود تجاری را برای شما داشته باشد. برای این منظور مثلا می‌توانید با منابع در دسترس، راه آهن را به شکلی بسازید که شهر‌های مختلف را به هم وصل کند و در مسیر آن معادن مختلفی قرار بگیرد. 

قطار در حال حرکت در بازی Sid Meier's Railroads

بسته به اینکه کدام سناریو را انتخاب کرده‌اید و کارتان را در چه منطقه‌ای آغاز می‌کنید، نوع منابعی که می‌توانید از طریق آن‌ها به سود مالی برسید متفاوت است؛ مثلا در آمریکا سوخت و طلا جزو منابع اصلی هستند و در کشور‌های اروپایی، مواد غذایی. البته که قطار‌ها فقط به انواع باری خلاصه نمی‌شوند و طبیعی است که وقتی با مسیر راه آهن سر و کار داریم، از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای سفر انسان‌ها هم استفاده می‌شود و در نتیجه قطار‌های مسافرتی را هم شاهد هستیم. به همین روال یکی دیگر از کاربرد‌های مسیر راه آهن می‌تواند پست و رساندن نامه‌ها و مرسوله‌های مختلف دیگر هم باشد. 

بازی کردن Sid Meier's Railroads لذتی شبیه به بازی با اسباب بازی‌های قطار دوران کودکی دارد و آزادی‌عمل زیادی به مخاطب می‌دهد تا به شکلی که می‌خواهد مسیر‌ها را بسازد و مشغول تجارت شود

اما ابتدایی‌ترین و جالب‌ترین اقدام در بازی، ساخت مسیر راه آهن است. این کار در عین حال که ساده و راحت طراحی شده، چالش‌های خاص خود را هم دارد. برای مثال ممکن است شما مسیری را در نظر داشته باشید تا دو شهر را به هم وصل کنید و بخواهید این کار را به نحوی انجام دهید که یک معدن هم در مسیر راه آهن باشد. با این حال رسیدن به این هدف، به این معنی است که باید راه آهن شما از کوه‌ها یا موانع دیگری بگذرد و در نتیجه هزینه بیش‌تری باید برای ساخت آن پرداخت کنید و اینجا است که سوال پیش می‌آید آیا این هزینه ارزشش را دارید یا خیر و آیا هزینه در آینده جبران خواهد شد یا نه. چالش‌های اینچنینی نقش پررنگی در بازی دارند و به مرور زمان و گسترش خطوط راه آهن شما، بیش‌تر هم می‌شوند؛ چرا که مثلا گاهی لازم است چند مسیر را در کنار هم داشته باشید و محدودیت‌های محیطی ممکن است کمی مشکل‌ساز شوند. 

فارغ از اینکه در کدام سناریو کار خود را آغاز کنید، Sid Meier's Railroads شامل سیر پیشرفت و تکامل در گذر زمان هم می‌شود. مثلا به مرور زمان تکنولوژی‌هایی در بازی قابل استفاده هستند که از طریق نوعی حراجی می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد و هر شرکتی که برنده این نوع مزایده شود، برای مدتی انحصار استفاده از آن تکنولوژی را خواهد داشت. قطار‌ها انواع مختلفی دارند و آن‌ها هم شامل این سیر پیشرفت می‌شوند؛ مثلا به مرور قطار‌هایی سریع‌تر خواهید داشت که می‌توانند حمل و نقل هر چیزی را سرعت ببخشند. در مجموع ۴۰ نوع قطار مختلف در بازی در دسترس است. 

قطار روی پل روی آب در بازی Sid Meier's Railroads

شاید تمام این توصیف‌ها، در ذهن مخاطب چنین تداعی کند که با یک بازی سخت و پیچیده طرف هستیم؛ با این حال در عمل اصلا و ابدا چنین نیست و با اینکه بازی به اندازه کافی چالش‌هایی هم پیش‌روی مخاطب می‌گذارد، ولی اصلا با یک اثر سخت و پُر از پیچیدگی‌های مدیریتی طرف نیستیم. بازی دقیقا مثل همان سِت اسباب بازی‌های قطار است و به شما اجازه می‌دهد تا مسیر‌ها را به شکلی که دوست دارید بسازید و بعد از تماشای حرکت قطار‌ها در آن‌ها لذت ببرید. به مرور زمان هم این مسیر‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و همراه با آن، پول هم به سمت شرکت شما می‌آید و می‌توانید این امپراطوری را کامل‌تر و بزرگ‌تر هم بکنید. 

پورت بازی روی پلتفرم‌های موبایل به‌خوبی صورت گرفته و بهبود‌هایی در رابط کاربری و جنبه‌های دیگر اعمال شده تا خوانایی جزییات و همینطور استفاده از کنترل‌های لمسی برای اعمال دستور‌ها، مناسب و راحت باشد

اما اثری در این سبک و سیاق که نسخه اصلی آن برای تجربه با ماوس و کیبورد طراحی شده، چطور روی صفحه نمایش کوچک‌تر تبلت‌ها و مخصوصا گوشی‌های موبایل جواب می‌دهد؟ خب اینجا جایی است که استودیو فرال اینتراکتیو، کارش را تقریبا عالی انجام داده است. Sid Meier's Railroads روی پلتفرم موبایل، بهبود‌های زیادی داشته است و حتی از نظر بصری هم زیباتر از نسخه پی سی به نظر می‌رسد. اولین اقدام سازندگان، تغییراتی در طراحی رابط کاربری بازی بوده است؛ به طوریکه در نسخه پی سی خیلی از موارد متن‌محور هستند و از آنجایی که این نوشته‌ها روی موبایل‌ها شاید چندان خوانا نمی‌شد، فرال اینتراکتیو آن‌ها را با نماد‌های بصری کاربردی جایگزین کرده است. اقدام مثبت بعدی، به خود روند ساخت خطوط راه آهن مربوط می‌شود و فرال اینتراکتیو موفق شده تا این کار را به‌خوبی در قالب کنترل‌های لمسی پیاده کنید و با اینکه گاهی شاهد خطاهایی هم در این سیستم هستیم، ولی در مجموع همه‌چیز به نحوی است که به‌راحتی می‌توانید خطوط را انتخاب کنید و مسیر را به شکلی که دوست دارید بسازید. 

یکی از تفاوت‌هایی که نسخه موبایل بازی با نسخه اصلی پی سی دارد، حذف شدن جنبه‌های چندنفره از آن است. در نسخه پی سی این قابلیت وجود داشت که بازیکنان در حالتی رقابتی هم بازی را باهم تجربه کنند و همین باعث می‌شد تا جدا از لذت ساخت و ساز صرف و کسب درآمد، رقابت هم وارد بازی شود و هیجان بیش‌تری به آن بدهد. این ویژگی در نسخه‌های موبایل حذف شده ولی فرال اینتراکتیو برای جبران آن، سناریو‌های بازی را با تغییراتی جدید و انحصاری همراه کرده و ماموریت‌هایی در نظر گرفته است که انجام دادن آن‌ها، بتواند جای خالی نبود حالت چندنفره را پُر کند که تا حدی هم تصمیم درستی بوده است؛ چرا که به دلیل محدودیت‌های ابعادی پلتفرم‌های موبایل، تجربه بازی در کل گسترده و وسیعی مثل Sid Meier's Railroads به شکل رقابتی روی آن‌ها واقعا سخت می‌شد. 

حمل گاو در بازی Sid Meier's Railroads

در مجموع Sid Meier's Railroads از آن بازی‌های سید میِر است که شاید برای خیلی‌ها ناشناخته باشد ولی اگر طرفدار سبک مدیریتی باشید، قطعا تجربه آن به شما پیشنهاد می‌شود. پورت موبایل بازی هم به‌طور کلی به شکل خوبی صورت گرفته و با اینکه با اثری قدیمی طرف هستیم، ولی هم از حیث بصری بازی وضعیت خوبی روی این پلتفرم‌های جدید دارد و هم اینکه به‌خوبی برای کنترل‌های لمسی بهینه شده است. پس اگر به سبک مدیریتی علاقه دارید، Sid Meier's Railroads می‌تواند برای مدتی حسابی شما را درگیر و سرگرم نگه دارد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده