نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Counter Strike تا تجربه‌ای استراتژی

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ مجموعه محبوب کانتر رفتیم و یک بازی استراتژی هم داریم.

با قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم در خدمت شما هستیم و این هفته هم دو بازی معرفی خواهیم کرد؛ برای بازی اول سراغ مجموعه محبوب کانتر می‌رویم و ضمن انداختن نگاهی به تاریخچه کوتاهی از آن، خواهیم گفت که چرا اگر تا به امروز به سراغش نرفته‌اید بهتر است این کار را انجام دهید(!) و بعد هم یک بازی در سبک استراتژی و شبیه‌ساز داریم که همین سال پیش منتشر شده است.

لوگوی بازی Counter-Strike: Global Offensive

بازی Counter-Strike: Global Offensive

بی‌شک وقتی صحبت از بازی‌های رقابتی، مخصوصا در سبک شوتر اول‌شخص می‌شود، نمی‌توان منکر نقش پررنگ و محبوبیت بسیار زیاد مجموعه Counter-Strike شد. به همین دلیل این هفته یکی از بازی‌ها به این مجموعه اختصاص دارد که از قضا به شکل رایگان هم می‌توان آن را تجربه کرد.

مجموعه Counter-Strike، در قالب یک ماد برای بازی Half Life خلق شد. Minh Le، بازیساز ویتنامی/کانادایی، زمانی‌که آخرین ترم دانشگاه را پشت سر می‌گذاشت، قصد داشت تا پروژه قابل‌توجهی انجام دهد و ازطریق آن، فرصت‌های شغلی بهتری داشته باشد. او پیش‌تر روی ساخت ماد برای بازی Quake کار کرده بود ولی این بار علاقه داشت تا برای Half Life ماد بسازد ولی در آن زمان، هنوز SDK موتور این بازی در دسترس نبود. به همین دلیل Minh Le شروع به طراحی مدل ماد خودش کرد و پس از عرضه رسمی SDK به‌وسیله شرکت ولو، اولین نسخه بتا از Counter-Strike رسما خلق شد. البته Minh Le در این راه تنها هم نبود و مخصوصا جس کلیف نقش پررنگی در ساخت بازی یا به‌طور دقیق‌تر این ماد داشت.

دو سرباز در بازی Counter-Strike: Global Offensive

پس از انتشار پنج نسخه بتا از این ماد بود که بازی سروصدای زیادی کرد و بازیکنان زیادی به‌سراغ تجربه آن رفتند؛ محبوبیت بازی به‌حدی شد که دو طراح اصلی آن، توانستند ازطریق تبلیغاتی که در سایت بازی قرار داده بودند به درآمد هم برسند و در این زمان بود که شرکت ولو، رسما از این دو دعوت کرد تا به این شرکت بپیوندند و اینگونه بود که کانتر، رسما تبدیل به یک بازی جدی برای ولو شد. Minh Le با گذشت زمان و پس از آنکه ولو ایده او برای نسخه دوم بازی را رد کرد، از این شرکت جدا شد ولی کانتر به مرور زمان با نسخه‌های جدید به مسیرش در ولو ادامه داد و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر اول‌شخص رقابتی شد. جالب اینکه خود کانتر به‌عنوان یک ماد متولد شده ولی برای همین بازی هم تا به امروز ماد‌های بسیار زیادی ساخته شده و یکی از فعال‌ترین جامعه‌های کاربری را از این حیث دارد.

اما نسخه‌ای که تجربه آن را پیشنهاد می‌کنم، Counter-Strike: Global Offensive، محصول سال ۲۰۱۲ است. این نسخه از همان زمان عرضه، واکنش مثبت طرفداران و منتقدین را در پی داشت که یکی از دلایل اصلی آن، پایبندی خیلی خوب بازی به ریشه‌های اصلی و همیشگی مجموعه بوده است. بازسازی شدن نقشه‌های محبوب کانتر در این نسخه درکنار گیم‌پلی ساده ولی شدیدا درگیر‌کننده همیشگی، Global Offensive را خیلی سریع تبدیل به اثری کرد که افراد زیادی مشغول بازی کردن آن شدند.

طبق آمار استیم، هنوز هم به‌طور میانگین روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر به‌طور همزمان مشغول تجربه Global Offensive هستند. این بازی از سال ۲۰۱۸ به بعد رایگان شد و ولو هنوز هم پشتیبانی بسیار خوبی از آن دارد. همچنین این نسخه از کانتر حضور پررنگی در رقابت‌های ورزش‌های الکترونیکی هم دارد و مسابقات آن به‌طور جدی به‌وسیله بازیکنان حرفه‌ای پیگیری می‌شود. درست است که این روز‌ها بازی‌های آنلاین وضعیت پر فراز و نشیبی در داخل کشور دارند ولی پیشنهاد می‌کنم اگر تا به امروز سراغ کانتر نرفته‌اید، این نسخه را به‌صورت رایگان دریافت و بازی کنید؛ کانتر از آن دست آثاری است که خیلی زود می‌توان کلیات بازی را یاد گرفت و بعد هم به مرور در آن حرفه‌ای شد.

چهار شخصیت شرور بازی Evil Genius 2: World Domination

بازی Evil Genius 2: World Domination

برای دومین بازی هفته، Evil Genius 2 را داریم که اوایل سال گذشته منتشر شد و توانست تا حد زیادی خاطرات خوب نسخه اولش را تکرار کند.

Evil Genius 2 قرار بود در سال ۲۰۰۴ و به‌وسیله Elixir Studios ساخته شود. بااین‌حال تعطیلی این استودیو، باعث لغو این بازی هم شد. استودیو ربلیون در ادامه حق ساخت این بازی را خریداری کرد و پس از سال‌ها بی‌خبری از آن، در سال ۲۰۱۷ بود که رسما ساخت این بازی تایید و در سال ۲۰۲۱ هم Evil Genius 2: World Domination منتشر شد.

برای آن‌هایی که با Evil Genius آشنا نیستند، باید گفت که نکته جالب‌توجه در مورد این مجموعه، این است که بازیکنان را در نقش شخصیت‌هایی شرور قرار می‌دهد که باید به آن‌ها در راه رسیدن به اهداف پلید‌شان کمک کنید. به‌طور دقیق‌تر در رابطه با نسخه دوم، در ابتدای بازی می‌توان از بین چهار شخصیت شرور یکی را انتخاب کرد و پس از آن در جزیره دلخواه، مشغول ساخت پایگاه شرارت شد! Evil Genius 2: World Domination یک بازی در سبک استراتژی و شبیه‌ساز است؛ به این معنی که بازیکنان باید پایگاه خود را با انواع و اقسام اتاق‌ها بسازند و با کار گذاشتن تله‌ها، مانع از نفوذ نیرو‌های دشمن به آن شوند.

Evil Genius 2 World Domination

از طرف دیگر شما مینیون‌هایی دارید که می‌توان آن‌ها را برای انجام مأموریت‌های مختلف ارسال کرد و باید این کار را به شکلی هوشمندانه انجام بدهید که ریسک کم‌تر و پاداش بیش‌تری به‌ارمغان بیاورد. هدف نهایی بازیکنان در بخش داستانی ساخت یک سلاح مخوف و خطرناک است و حال و هوای جالب بازی، باعث می‌شود تا در مجموع حس خوبی به مخاطب بدهد.

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده