نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Dishonored تا جاده صفر کنتاکی

در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ معرفی چهار بازی با حال و هوای متفاوت از هم رفتیم. با زومجی همراه باشید. 

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقالات آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ چهار بازی مختلف می‌رویم. در این مقاله، هم دو بازی شناخته‌شده ولی نسبتا قدیمی داریم و هم دو بازی که شاید در شلوغی بازی‌های مشهور، آن‌ها را از دست داده باشید. پس بدون مقدمه بیش‌تر، سراغ بازی‌ها برویم:

ماسک کوروو از بازی Dishonored

Dishonored

برای اولین بازی، به سال ۲۰۱۲ و استودیو آرکین برویم که این روزها سخت مشغول بازی جدیدش است. بله؛ منظورم بازی Dishonored است که اولین بازی منتشر‌شده از این استودیو توسط بتسدا به‌حساب می‌آید و هنوز هم با گذشت تقریبا ۹ سال، آن جذابیت اولیه‌اش را از دست نداده و می‌توان لذت زیادی از تجربه‌اش برد. 

Dishonored ما را با شخصیتی به نام کوروو همراه می‌کند که پس از اتفاقاتی که در ابتدای بازی رخ می‌دهند و قصد اسپویل کردن‌شان را ندارم، باید برای گرفتن انتقام و همینطور پاک کردن توطئه‌ای که علیه‌اش صورت گرفته، تلاش کند. از نظر روایت داستانی، بازی در عین سرراست بودن، جزییات خاص خودش را هم دارد و مخصوصا به‌لطف فضاسازی عالی شهر Dunwall، خیلی خوب آن تاثیری را که می‌خواهد روی مخاطبش می‌گذارد. 

اما آنچه که بیش از همه Dishonored را به بازی ارزشمندی تبدیل می‌کند، گیم پلی و طراحی مراحل بازی است. کوروو در راه رسیدن به آنچه که می‌خواهد، باید اهداف مختلفی را از پیش‌رو بردارد که نحوه انجام این کار کاملا بستگی به خود بازیکن دارد؛ شما اگر عاشق مخفی‌کاری هستید، می‌توانید بازی را به این شکل پیش ببرید و حتی روش‌های بسیار خلاقانه و متنوعی برای کشتن دشمنان پیش بگیرید یا اینکه اگر خیر، خیلی حوصله مخفی‌کاری ندارید، مبارزه مستقیم هم همیشه یک گزینه است که از قضا کوروو، هم مهارت و هم تجهیزاتش را دارد. 

Dishonored در زمان انتشار استقبال عالی منتقدین و گیمر‌ها را در پی داشت؛ به طوریکه نمره متای ۹۱ برای نسخه کامپیوتر آن ثبت شده و همینطور جوایزی مثل بهترین بازی از دید مخاطبان در جوایز دایس را هم دریافت کرده است. اگر دل‌تان اثری با فضاسازی تاریک درجه‌یک و همینطور گیم‌پلی ناب می‌خواهد، این ساخته آرکین گزینه بسیار مناسبی است. 

پمپ بنزین در بازی جاده صفر کنتاکی

Kentucky Route Zero

برای دومین بازی این هفته، سراغ اثری به نام Kentucky Route Zero برویم که صادقانه بگویم فارغ از هر سلیقه‌ای، حتی اگر کوچک‌ترین علاقه‌ای به بازی‌های ماجراجویی اشاره و کلیک ندارید، یک فرصت کوچک به آن بدهید تا ببینید که چطور شما را تا آخرین لحظه از پنجمین قسمتش درگیر خواهد کرد و مزه‌اش تا مدت‌های طولانی از خاطرتان نخواهد رفت و از آن مهم‌تر، تاثیری که گذاشته از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. 

Kentucky Route Zero یک تجربه پنج قسمتی است که اپیزود اولش سال ۲۰۱۳ و قسمت آخر هم سال ۲۰۲۰ منتشر شد و اگر تا امروز آن را بازی نکرده‌اید، بی‌نهایت خوشبخت هستید که لازم نخواهد بود برای انتشار قسمت بعدی بازی یک انتظار سخت را تحمل کنید! داستان بازی در مورد یک راننده کامیون است که برای رساندن یک محموله تلاش می‌کند و به دنبال جاده صفر کنتاکی است. اما توصیف کردن این بازی مثل بقیه آثاری که تا امروز به آن‌ها در مقالات پرداختیم کار سخت و حتی بیهوده‌ای است؛ چرا که اینجا انگار همه عناصر بازی در هم آمیخته‌اند تا در نهایت یک حس بسیار متفاوت را در قالب یک اثر هنری به مخاطب منتقل کنند؛ جهان سورئال بازی، شخصیت‌های آن و وقایعش همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا با یک تجربه منحصربه‌فرد طرف باشیم که واقعا حیف است آن را بازی نکنید. 

Kentucky Route Zero آنقدر بازی موفقی است که رسانه‌های معتبری چون پالیگان آن را در بین بهترین بازی‌های دهه خود قرار داده‌اند و اجازه بدهید باز هم تکرار کنم که فارغ از هر سلیقه‌ای، این اثر می‌تواند به یک تجربه فراموش‌نشدنی برای‌تان تبدیل شود. Kentucky Route Zero ثابت می‌کند که مدیوم بازی‌های ویدیویی، قطعا نوعی از هنر است و می‌تواند در حدی باورنکردنی تاثیرگذار باشد. 

شلیک با تیربار در بازی Company of Heroes

Company of Heroes

خب به روال بازی‌های رایج‌مان برگردیم! همین دیشب بود که سومین نسخه از Company of Heroes معرفی شد و چه بهانه‌ای بهتر از این برای رفتن دوباره سراغ نسخه اول این مجموعه استراتژی که قطعا هنوز هم می‌توان حسابی با آن سرگرم شد. بازی Company of Heroes در سال ۲۰۰۶ توسط سگا منتشر شده و سازنده آن هم استودیو رلیک است که سابقه درخشانی در بازی‌های استراتژی دارد. 

Company of Heroes ما را به زمان جنگ جهانی دوم می‌برد و ویژگی‌های مختلفی دارد که آن را به بازی خوبی تبدیل می‌کنند. یکی از مهم‌ترینِ این ویژگی‌ها، چیزی نیست جز بخش داستانی و کمپین آن که برای اثری در این سبک، واقعا کیفیت خوبی از حیث روایت کلی دارد. بازی از همان نبرد معروف D-Day آغاز می‌شود که بارها در آثار مختلفی شاهدش بودیم و این بار، شما باید با هدایت گروهی از سربازان آمریکایی که با قایق نزدیک ساحل می‌شوند و زیر آتش سنگین تیربارها هستند، نیرو‌های دشمن را از بین ببرید. در ادامه هم شاهد ماموریت‌های جالب دیگری هستیم که انصافا طراحی خوبی دارند و خیلی خوب آن حس تنش جنگ جهانی دوم را منتقل می‌کنند. 

جدا از بخش داستانی، Company of Heroes بخش Skirmish هم دارد و در زمان خودش، ویژگی‌های جالبی در گیم پلی داشت که بعدها آثار مختلفی از آن الهام گرفتند که به‌عنوان یک نمونه جدید، می‌توان به بازی Iron Harvest اشاره کرد. جمع‌آوری منابع با کنترل کردن نقاط مشخص‌شده روی نقشه، تربیت نیرو‌ها و استفاده درست از آن‌ها با پناه بردن به سنگرها یا حتی وارد شدن به ساختمان‌ها، تجربه جالبی از یک بازی استراتژی در Company of Heroes ارائه می‌دهند که اگر طرفدار این سبک باشید، می‌توانید هنوز هم لذت زیادی از بازی کردن آن ببرید. 

کلاس مهندس بازی Torchlight 2

Torchlight II

برای آخرین بازی این هفته هم سراغ یک تجربه اکشن نقش آفرینی هک اند اسلش برویم که دومین بازی در مجموعه Torchlight به‌حساب می‌آید. راستش را بخواهید ابتدا قصد داشتم نسخه سوم را معرفی کنم که تجربه جدید‌تری است اما واقعیت اینکه نسخه دوم بازی به مراتب بهتری به‌حساب می‌آید و اگر دنبال چنین اثری هستید، قطعا از بازی کردن آن لذت بیش‌تری خواهید برد. 

Torchlight II توسط استودیو Runic ساخته شده و وقایع آن پس از نسخه اول روایت می‌شوند. بازیکنان امکان انتخاب از بین چهار کلاس شخصیتی را دارند که هرکدام، قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند و بازی کردن با هریک از آن‌ها حس متفاوتی ارائه می‌کند. یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی Torchlight II، چیزی نیست جز جهان فانتزی و جذاب آن که در طول تجربه بازی به قسمت‌های مختلفش سفر خواهید کرد و می‌توانید از تنوع محیطی که ارائه می‌دهد، لذت ببرید. 

به همین روال در جای‌جای این جهان، دشمنان متنوعی هم انتظار شما را می‌کشند که برای مبارزه با آن‌ها در قالب یک تجربه هک اند اسلش با دوربین ایزومتریک که عناصر نقش آفرینی پررنگی هم دارند، می‌توانید از انواع سلاح‌های هر کلاس شخصیتی بازی و قابلیت‌های ویژه آن‌ها بهره ببرید. سازندگان Torchlight II ابتدا قرار بود پس از نسخه اول بازی، یک بازی MMO بسازند اما بعدا تصمیم گرفتند تا سراغ همین دنباله بروند و در مقایسه با نسخه اول، یک سری ویژگی‌های چندنفره هم به بازی اضافه کنند که نتیجه آن، حالت Co-Op بازی است که از طریق Lan هم قابل تجربه است و حتی می‌توانید نبرد‌های PvP را هم داشته باشید. 

به‌طور کلی، اگر دلتان برای بازی‌هایی مثل دیابلو تنگ شده، Torchlight II گزینه مناسبی با حال و هوای فانتزی‌تر نسبت به ساخته بلیزارد است که می‌تواند گزینه خوبی برای تجربه باشد. 

در پایان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده