نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Alan Wake تا ارباب حلقه‌ها

در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ یکی از ساخته‌های فراموش‌نشدنی رمدی رفتیم و بازی‌های دیگری مثل یک اکشن دیوانه‌وار داریم. همراه زومجی باشید. 

به رسم چهارشنبه‌ها، این هفته هم قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم را داریم که در آن، سعی کردیم بازی‌هایی برای سلیقه‌های مختلف معرفی کنیم. پس بدون مقدمه بیش‌تر، سراغ بازی‌ها برویم.

الن ویک در ورودی برایت فالز

Alan Wake

گل سرسبد بازی‌های این هفته، چیزی نیست جز Alan Wake، اثر فراموش‌نشدنی استودیو رمدی که سال‌هاست طرفدارانش بی‌صبرانه انتظار معرفی دنباله‌ای برای آن را می‌کشند و در هر رویداد مرتبط با بازی‌های ویدیویی، آن را در لیست آرزو‌هایشان قرار می‌دهند. حالا که نزدیک E3 2021 هستیم و می‌توانیم حتی با احتمال کم هم باز از این امیدواری‌ها داشته باشیم، پس چه چیزی بهتر از تجربه Alan Wake؟

Alan Wake اولین بار در سال ۲۰۱۰ برای ایکس باکس 360 منتشر شد و دو سال بعد نسخه ویندوز آن و ۶ سال بعد هم نسخه ایکس باکس وان بازی در دسترس قرار گرفت. الن ویک یک نویسنده موفق رمان‌های جنایی است که برای دو سال از با پدیده «سد نویسنده» روبه‌رو شده؛ این مساله توانایی نوشتن را از نویسنده سلب یا آن را بسیار کند می‌کند. در پی این مشکل، به پیشنهاد دوستانش، الن ویک و همسرش راهی سفری کوتاه به شهر کوهستانی برایت فالز می‌شوند و اینجاست که اتفاقات، مطابق انتظار پیش نمی‌رود و الن درگیر یک ماجراجویی عجیب و حتی ترسناک می‌شود.

در تمجید بازی Alan Wake، می‌توان از خیلی جنبه‌های آن صحبت کرد؛ از یک طرف داستان بازی پیچیدگی‌های بسیار بالایی دارد و برای افرادی که دنبال روایتی با جزییات زیاد هستند، قطعا جذاب خواهد بود. از طرف دیگر، بازی حتی در زمینه گیم‌پلی هم کیفیت خوبی دارد و تقابل الن ویک و تاریکی را با کیفیت خوبی منتقل می‌کند. اما جدا از این مولفه‌ها، یکی از بهترین ویژگی‌های Alan Wake که آن را به اثری ماندگار تبدیل کرده، آن حس و حال کلی بسیار تاثیرگذاری است که بازی دارد. 

این حس و حال، با عوامل زیادی تقویت می‌شود که قطعا یکی از آن‌ها، اتمسفر تاریک و بسیار خوب بازی است و آهنگ‌های بسیار باکیفیت هم مکمل آن هستند. در مجموع، Alan Wake از آن دست بازی‌هایی است که فارغ از زمان، می‌توان از بازی کردنش لذت برد و اگر به هر دلیلی تا امروز سراغش نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید. 

Rayman در حال مبارزه با اژدها

Rayman Legends

هفته گذشته، سراغ سونیک دوست‌داشتنی رفته بودیم و این هفته هم برای علاقه‌مندان سبک پلتفرمر، یک اثر ارزشمند دیگر یعنی Rayman Legends را در نظر گرفتیم که یک تجربه پلتفرمر پرجزییات، رنگارنگ و صد البته بسیار مفرح است که در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار منتشر شد و جدا از کامپیوتر، روی پلتفرم‌های دیگری هم در دسترس قرار دارد. 

Rayman Legends یک بار دیگر گردهمایی جالبی از کاراکتر‌های مختلف است که در راس آن‌ها، ری‌من محبوب قرار دارد. تنوع مراحل بازی هم بسیار بالا است و در جریان آن‌ها، باید موانع مختلفی را پشت سر بگذارید، با دشمنان مبارزه کنید و به فکر آزاد کردن دوستان‌تان هم باشید. طراحی این مراحل، چه از نظر بصری و چه از حیث بحث طراحی مرحله در سطح واقعا ایده‌آلی است و بازی مدام با معرفی ویژگی‌های جدید، سعی می‌کند تا از تکراری شدن جلوگیری کند که کاملا هم در این کار موفق است. 

Rayman Legends پس از انتشار با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و توانست نمره متای ۸۹ را برای نسخه کامپیوتر و حتی بالای ۹۰ را روی پلتفرم‌های دیگر دریافت کند. اگر دل‌تان یک پلتفرمر مفرح و جذاب می‌خواهد، قطعا از بازی کردن این ساخته یوبیسافت که کارگردانی‌اش را هم میشل انسل برعهده داشت، لذت زیادی خواهید برد. 

ارتش تاریکی در The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II

مجموعه ارباب حلقه‌ها، در هر مدیومی رد پای درخشانی از خودش به جا گذاشته است. از کتاب‌های عالی آن تا فیلم‌هایی که شاید مشهور‌ترین محصول مرتبط با این مجموعه باشند و البته بازی‌های ویدیویی. اما بازی‌ای مرتبط با این دنیای فانتزی که برای مقاله این هفته در نظر گرفتیم، یک تجربه استراتژی از الکترونیک آرتز با نام The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II است. یادش بخیر؛ EA زمانی چقدر بازی استراتژی درجه یک داشت که این روز‌ها دیگر خبری از هیچ‌کدام آن‌ها است!

بگذریم؛ The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II، قسمت دومی برای نسخه اول این مجموعه است. در نسخه اول، بخش کمپین بازی داستانی روایت می‌کرد که وفاداری بسیار زیادی به فیلم‌های ارباب حلقه‌ها داشت و وقایع مختلفی از آن‌ها را بازسازی می‌کرد. با این حال در The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II، سازندگان با دست بازتری سراغ بازی رفتند و به همین دلیل شاهد داستان متفاوتی از فیلم‌ها هستیم که حتی الهاماتی از کتاب هابیت تالکین هم گرفته و برخی شخصیت‌ها را هم مطابق سلیقه خود سازندگان بازی تغییر داده است. در مجموع کمپین بازی، داستانی ترکیبی از تقابل نیرو‌های خیر و شر را روایت می‌کند که گروه‌هایی چون الف‌ها، دوارف‌ها و گابلین‌ها در آن نقش دارند. 

البته بازی، یک بسته الحاقی به اسم The Rise of the Witch-king هم دارد که آن هم داستان منحصربه‌فرد خودش را روایت می‌کند. اما جدا از بحث کمپین و داستان که شخصا رویکرد متفاوت آن را دوست داشتم و تجربه خاصی ارائه می‌کند، همه می‌دانیم که یک بازی استراتژی، جدا از بخش کمپین باید در ارائه یک تجربه Skirmish هم موفق باشد تا بتوان برای مدت طولانی‌تری از آن لذت برد و خب این ساخته EA، در این زمینه هم واقعا جذاب است. وجود نژاد‌های مختلفی هرکدام با نیرو‌ها و قهرمان‌های خاص خودشان که چهره‌های آشنایی هم در بین آن‌ها حضور دارند، باعث شده تا بتوانید تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده بسازید و در نقشه‌های متنوع بازی، مدت‌ها درگیر بازی باشید. 

در کل، The Battle for Middle-earth II یک بازی استراتژی موفق با محوریت سرزمین میانه است که قطعا علاقه‌مندان این سبک، لذت زیادی از آن خواهند برد. 

تمام قهرمانان بازی Broforce

Broforce

دیوالور دیجیتال در سال‌های گذشته، تعداد زیادی بازی ارزشمند منتشر کرده که از بین آن‌ها، Broforce را برای معرفی در بین بازی‌های این هفته در نظر گرفتیم؛ یک تجربه اکشن ساید اسکرولینگ ۲ بعدی که شاید بهترین صفت برای توصیف آن، دیوانه‌وار باشد! 

Broforce اولین بار در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و می‌تواند چه به تنهایی و چه به شکل Co-Op آن را بازی کنید که حجم دیوانه‌وار بودن بازی در حالت Co-Op بسیار بیش‌تر هم می‌شود و گزینه بسیار خوبی برای یک تجربه دونفره است. روند بازی، از این قرار است که در هر مرحله، شما باید در یک تجربه دوبعدی، با استفاده از قهرمانی که هدایت می‌کنید دشمنان را قلع و قمع کنید تا به نقطه پایانی مرحله برسید و در آن‌جا هم دوباره با قلع و قمع بیش‌تری، خودتان را به هلی‌کوپتری برسانید که شما را از مرحله خارج خواهد کرد! 

اما یکی از مواردی که Broforce را به تجربه بسیار ارزشمندی تبدیل می‌کند، قهرمان‌های بازی هستند. سازندگان تعداد زیادی کاراکتر با الهام از شخصیت‌های آشنای فیلم‌های اکشن طراحی کرده‌اند و با اضافه کردن کلمه Bro در اسم آن‌ها، قهرمان‌های بازی را پدید آورده‌اند! در نتیجه کاراکتر‌هایی با الهام از شخصیت‌هایی چون رامبو، ترمیناتور، روبوکاپ، جان مک‌کلین (مثلا اسم این شخصیت Bro Hard است!) و خیلی‌های دیگر در بازی خواهید دید که هرکدام هم قابلیت‌های ویژه خودشان را دارند و باعث می‌شوند تجربه بازی حتی یک لحظه هم تکراری نشود. بازیکنان در ابتدای هر مرحله کارشان را با یک شخصیت تصادفی آغاز می‌کنند و در ادامه می‌توانند با آزاد کردن زندانی‌ها، به یک شخصیت تصادفی دیگر سوییچ کنند. 

جدا از بحث قهرمان‌ها، اکشن‌های نفس‌گیر و شلوغ بازی، طراحی بامزه آن و حتی مراحل متنوع و باس‌ها هم مواردی هستند که Broforce را به یک بازی سراسر تفریح و سرگرمی تبدیل می‌کنند. 

در پایان، مثل همیشه نوبت شما است تا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده