بهترین بازی های پلی استیشن 4 که حتما باید تجربه کنید

بهترین بازی های پلی استیشن 4 که حتما باید تجربه کنید

چهار شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۹

در این مطلب، سراغ ۴۰ بازی رفتیم که تجربه آن‌ها برای تمام دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 واجب است! با بهترین بازی های PS4 همراه زومجی باشید.

کنسول پلی‌استیشن 4، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان نماینده سونی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی عرضه شد و از همان ابتدا هم توانست نظر گیمر‌ها را جلب کند. ویژگی‌هایی چون امکان به‌اشتراک‌گذاری راحت بازی‌ها و تنوع خوب بهترین بازی های PS4، مواردی بودند که این کنسول را به محصولی موفق تبدیل کردند؛ به طوریکه طبق آخرین آمار فروش ارائه‌شده، فروش پلی‌استیشن 4 مرز ۱۱۰ میلیون کنسول را هم رد کرده است. درست است که کم کم به آخرین روز‌های نسل هشت می‌رسیم و به‌زودی کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس روانه بازار خواهند شد، ولی واقعیت این است که به دلایل مختلفی خیلی‌هایمان قرار نیست از همین ابتدا به سراغ کنسول‌های جدید برویم و طبیعی است که مدتی دیگر هم به بازی کردن با پلتفرم‌های فعلی ادامه بدهیم. 

علاوه بر این، قرار گرفتن در چنین زمانی، بهترین فرصت است تا ببینیم که از ابتدای عرضه کنسول‌ها تا امروز چه بازی‌هایی برای آن منتشر شده‌اند و از نظر کیفیت در چه وضعیتی قرار دارند. در نتیجه تصمیم گرفتیم در زومجی، یک سری مقاله و ویدیو برای هر پلتفرم آماده کنیم که هدف آن‌ها، رتبه‌بندی بهترین بازی‌های هر پلتفرم بر اساس نمره متاکریتیک است. فقط در نظر داشته باشید که در این بین، محدود به بازی‌های فقط انحصاری نشدیم، بسته‌های الحاقی که بازی اصلی‌شان هم در لیست حضور دارد (یعنی اگر بازی اصلی در لیست ۴۰ تایی نباشد، به بسته الحاقی اشاره شده است؛ مثل فاینال فانتزی) و همینطور بازی‌هایی که به دلیل داشتن نسخه کامل‌تر (مثل نسخه GOTY) دو بار در لیست متاکریتیک حضور داشتند (تنها یکی از نسخه‌ها که رتبه بهتری دارد در لیست قرار گرفته) حذف شده‌اند تا شاهد لیست متنوع‌تری از بهترین بازی های PS4 باشیم. سال انتشار ذکر‌شده هم مربوط به نسخه پلی‌استیشن 4 است. همچنین مقاله/ویدیو مشابهی برای سایر پلتفرم‌ها هم به مرور آماده و منتشر خواهیم کرد. در ادامه می‌توانید ویدیو بهترین بازی های پلی استیشن 4 را تماشا کنید تا بعد هم به سراغ متن آن برویم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

بهترین بازی های PS4

شخصیت بازی ماینکرفت در دنیای سرسبز بازی

۴۰- بازی Minecraft: Playstation 4 Edition

  • سازنده و ناشر: موجانگ / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: سندباکس
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد دنیای جادویی و عجیب ماینکرفت نشنیده یا تا امروز به سراغ آن نرفته باشد. با این حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که به هر دلیلی شانس تجربه این بازی را از دست داده‌اید، این روز‌ها فرصت ایده‌آلی برای غرق شدن در این دنیای بلوکی و بی‌نهایت اعتیادآور است. حالت‌های مختلف بازی، باعث می‌شوند تا ماینکرفت برای هر سلیقه و علاقه‌ای چیزی برای ارائه کرده داشته باشد؛ اگر به دنبال جمع‌آوری منابع، ساخت و ساز و تلاش برای بقا هستید، ماینکرفت حالتی کاملا مناسب برای شما دارد؛ اگر می‌خواهید با بازیکنان دیگر به نبرد موجودات مختلف بروید، بازهم این ساخته موجانگ را از دست ندهید و حتی اگر دلتان نبرد با سایر بازیکنان را می‌خواهد، بازهم ماینکرفت چنین امکانی فراهم کرده است. 

اگر بخواهیم خلاصه و مفید در مورد ماینکرفت صحبت کنیم، با بازی طرف هستیم که شاید شروع کردنش کار ساده‌ای باشد ولی پس از چند ساعت درگیر شدن با آن، کار خیلی سختی برای بلند شدن از پای بازی و خاموش کردن کنسول خواهید داشت!


الوی در حال تیراندازی به موجود عظیم هورایزون زیرو داون

۳۹- بازی Horizon Zero Dawn

  • سازنده و ناشر: گوریلا گیمز / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

اولین بازی انحصاری PS4 این لیست، چیزی نیست جز Horizon Zero Dawn، ساخته واقعا دوست‌داشتنی استودیو گوریلا گیمز. هورایزن زیرو داون یک تجربه با حال و هوای آخرالزمانی است که البته آخرالزمانِ این بازی، خیلی متفاوت از چیزی است که در امثال فال‌اوت و لست آو آس دیدیم. داستان بازی در دنیایی جریان دارد که موجوداتی رباتیک و مکانیکی بر آن سلطه دارند و بازیکن در نقش شخصیت الوی، در تلاش برای مبارزه با این موجودات و رسیدن به جواب سوال‌هایی است که دارد. ویژگی‌های مثبتی که ارزش تجربه بالایی به هورایزن می‌دهند، گستردگی زیادی دارند؛ از یک طرف، دنیای بازی واقعا طراحی چشم‌نوازی دارد و به همین روال موجودات رباتیک آن هم با تنوع و جزییات خیلی خوبی خلق شده‌اند. از طرف دیگر، بازی داستان خوبی هم روایت می‌کند و خب مکانیک‌های گیم‌پلی آن، از مبارزات واقعا جذاب و گاهی نفس‌گیر گرفته تا ویژگی‌های نقش آفرینی شامل درخت مهارت‌های گسترده که به بازیکن امکان پیاده‌سازی سبک بازی خود را می‌دهند، هم ارزشمند هستند. 

تمام این ویژگی‌ها که در بررسی بازی هورایزن زیرو داون هم به آن‌ها اشاره کردیم، باعث می‌شود در حالی که نسخه جدیدی از این مجموعه هم برای پلی‌استیشن 5 معرفی شده، تجربه Horizon Zero Dawn را پیشنهاد کنیم؛ بازی که گوریلا گیمز با آن ثابت کرد که گاهی می‌توان با ریسک کردن و رفتن به سراغ تجربه‌های جدید، آثار ارزشمندی خلق کرد. 


شخصیت بازی بتلفیلد ۱ در حال شلیک زیر زیپلین

۳۸- بازی Battlefield 1

  • سازنده و ناشر: دایس / الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: شوتر اول‌شخص
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

بدون هیچ اغراقی، بتلفیلد ۱ قطعا یکی از بهترین بازی‌های شوتری بود که در نسل هشتم منتشر شد. وقتی که دایس و الکترونیک آرتز بازی را معرفی کردند، خیلی از طرفداران نگران این بودند که به سبب اینکه جنگ جهانی اول در گذشته نسبتا دور اتفاق افتاده، بازی آن هیجان جنگ‌های به نسبت مدرن‌تر را نداشته باشد. ولی خب پس از انتشار بازی، دایس نشان داد که قضاوت خیلی‌هایمان از این دوره تاریخ اشتباه بوده و از قضا، همین جدید بودن به‌تصویر کشیدن چنین بازه‌ای در بازی‌های ویدیویی خود تبدیل به یکی از ویژگی‌های مثبت بازی شد. 

درست است که بتلفیلد ۱ بخش داستانی خیلی فوق‌العاده‌ای ندارد و با وجود روایت داستانی با محوریت شخصیت‌های مختلف آن را بیش‌تر باید مقدمه‌ای برای یاد گرفتن اصول بخش چندنفره و تجربه‌ای نهایتا قابل قبول بدانیم، ولی جادوی اصلی بتلفیلد ۱ در بخش چندنفره واقعا جذاب آن رخ داد؛ بخشی که به لطف حالت‌های بازی متنوع، نقشه‌های زیاد که انصافا هم اکثرا طراحی بسیار خوبی داشتند، تنوع قابل قبول سلاح‌ها و همینطور کلاس‌های بازی مختلف که باعث می‌شدند هر بازیکنی با هر سبک بازی چیزی برای دوست داشتن در این تجربه چندنفره داشته باشد، واقعا ارزشمند بود. شاید این روز‌ها سرور‌های بازی آن تعدادِ زیاد بازیکنان قبل را نداشته باشند که دلیل آن هم منتشر شدن بازی‌های جدیدتر است، ولی این دلیل نمی‌شود که بتلفیلد ۱ را در بین بهترین بازی های PS4 از قلم بی‌اندازیم.


جادو کردن در بازی Dragon Age Inquistion

۳۷- بازی Dragon Age: Inquisition

  • سازنده و ناشر: بایوور / الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

هرچند بایوور در چند بازی آخرش خیلی خاطرات خوبی برای‌مان رقم نزده، ولی هنوز هم Dragon Age: Inquisition آن‌ها یکی بازی نقش آفرینی عالی است که می‌توانید تجربه کنید. نسخه اول Dragon Age، بازی بسیار خوبی بود که همه را به داشتن یک مجموعه نقش آفرینی جدید درجه‌یک امیدوار کرد. با این حال نسخه دوم مشکلاتی داشت که باعث شد انتظارات‌مان را کمی پایین بیاوریم و خب در ادامه، Inquisition دوباره این مجموعه را به اوج رساند! نکته جالب بازی، تنوع واقعا خوب گیم‌پلی در آن است؛ به طوریکه پس از گذشت چند ساعت از بازی تازه اتفاقات جدیدی در آن رخ می‌دهند که حال و هوای تازه‌ای به بازی می‌بخشند و این اتفاق، دقیقا زمانی رخ می‌دهد که کم کم حس می‌کنیم روند بازی کمی تکراری شده است. 

از طرف دیگر، Inquisition داستان فانتزی خوبی هم برای روایت کردن دارد و اگر دلتان برای دنیایی با تنوع محیطی و ظاهری بالا تنگ شده که انواع و اقسام موجودات خیالی در آن انتظارتان را بکشند، ساخته بایوور این انتظارتان را هم برآورده می‌کند. از جزییات نقش‌آفرینی بازی هم که نباید غافل شویم؛ چرا که همین جزییات Inquisition را به یک اثر درجه‌یک در این سبک تبدیل کرده‌اند که اگر به هر دلیلی تجربه‌ای نکرده‌اید، این روز‌های داغ تابستان و فرصت فراغت نسبتا بیش‌تری که خیلی‌هایمان داریم، بهترین زمان است که غرق این بازی طولانی شوید. 


خرس در دریمز، یکی از بهترین بازی های PS4

۳۶- بازی Dreams

  • سازنده و ناشر: مدیا مولکول / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: ساخت بازی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

Dreams دقیقا مثل اسمش، یک بازی واقعا رویایی است؛ بازی که میزان لذت بردن از آن، ارتباط مستقیمی با میزان خلاقیت بازیکن دارد. درست است که یک سری مراحل از پیش طراحی‌شده در بازی وجود دارند و تجربه کردن‌شان هم جذاب است، ولی قطعا بهترین ویژگی دریمز، بخش ساخت و ساز آن است که در آن ابزار‌های بسیار گسترده‌ای برای خلق تجربیات مختلف در اختیارتان قرار دارند. برای اینکه بدانیم این ابزار‌ها چقدر قدرتمند هستند و چقدر می‌توان با آن‌ها تجربه‌های متنوعی خلق کرد، کافی است گشتی در اینترنت بزنیم و ساخته‌هایی را که بازیکنان با دریمز ساخته‌اند مرور کنیم؛ از بازسازی Halo: Infinite گرفته تا خلق یکی از تریلر‌های Ghost of Tsushima و تعداد بی‌نهایت زیاد تجربه‌های دیگری که مرور کردن‌شان خود مطلبی جدا می‌خواهد. 

این بازی استودیو مدیا مولکول، با اینکه روند ساخت طولانی را پشت سر گذاشت و حتی برخی احتمال می‌دادیم که در نهایت نتواند آن تجربه‌ای باشد که سازندگانش وعده دادند، ولی در نهایت این همه سال صبر ارزشش را داشت و تجربه نهایی، هم یک بازی پلی استیشن ۴ عالی و هم ابزاری است که عاشقان بازیسازی می‌توانند با وقت گذاشتن و یاد گرفتنش، تجربه‌های جالبی خلق کنند؛ به طوریکه زومجی هم در بررسی بازی Dreams نمره ۱۰ را برای آن در نظر گرفت.


پرتاب از هواپیما در بازی Apex Legends

۳۵- بازی Apex: Legends

  • سازنده و ناشر: ریسپاون اینترتینمنت / الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: شوتر اول‌شخص بتل رویال
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

یکی از استودیو‌هایی که انصافا اوقات خیلی خوبی در نسل هشتم برای‌مان رقم زد، استودیو ریسپان اینترتینمنت بود که یکی از بهترین بازی‌هایش یعنی Apex: Legends در رتبه ۳۵ از لیست بهترین بازی های پلی استیشن 4 قرار می‌گیرد. این بازی رایگان، در زمان اوج بازی‌های بتل رویال منتشر شد و هرچند خیلی‌ها به لطف سر و صدای کم آن قبل از عرضه فکر می‌کردند که قرار است صرفا تجربه‌ای برای سود بردن EA از بازار این بازی‌ها باشد، ولی در نهایت نشان داد که تجربه ارزشمندی در بین بازی‌های این سبک است و خلاقیت‌های خاص خودش را دارد. 

یکی از مواردی که ریسپان به‌خوبی در ایپکس به آن توجه داشته، خلق دنیای منحصر‌به‌فرد با کاراکترهایی است که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. بازیکنانی که به چنین بازی‌هایی علاقه دارند، قطعا می‌دانند که چنین ویژگی چقدر در آن اهمیت دارد. از طرف دیگر، ریسپان با پشتوانه و تجربه خوبی که در خلق بازی‌های شوتر دارد، گان‌پلی جذابی هم در ایپکس ارائه می‌کند و تمام این‌ها در کنار این مزیت که بازی تجربه‌ای رایگان است، آن را به اثری ارزشمند برای تجربه و یک بازی رایگان پلی استیشن 4 عالی تبدیل می‌کنند. 


شخصیت بازی Bastion در حالت نشسته

۳۴- بازی Bastion

  • سازنده و ناشر: سوپر جاینت گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: نقش آفرینی
  •  نمره در متاکریتیک: ۸۹

Bastion، اولین بازی استودیو سوپرجاینت گیمز است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و بعدا برای پلتفرم‌های مختلفی از جمله پلی‌استیشن 4 هم پورت شد و حال می‌بینیم که در جایگاه سی و سوم بهترین بازی های پلی استیشن 4 در متاکریتیک قرار گرفته است. اتفاقی عجیب، دنیای بازی را به تکه‌هایی جزیره‌مانند تقسیم کرده و حال بازیکن در نقش شخصیت اصلی بازی که پسرکی دوست‌داشتنی است، باید بین این تکه‌ها سفر کند  تا شاید راهی برای بازگرداندن آن‌ها به وضعیت قبل به دست بیاورد. 

Bastion، در زمان انتشار با استقبال خیلی خوبی از طرف منتقدین برای جنبه‌هایی مثل روایت داستان و همینطور موسیقی همراه شد؛ موسیقی‌های بازی متشکل از قطعاتی واقعا شنیدنی هستند که ترکیب آن‌ها با جلوه‌های هنری شدیدا چشم‌نواز که هنوز هم بعد از این همه سال زیبا به‌نظر می‌رسند، منجر به خلق تجربه هنری واقعا شگفت‌انگیزی در بازی شده است. مکمل این‌ها، گیم‌پلی‌ای است که شاید به اندازه سایر بخش‌های بازی پر از خلاقیت و ایده‌های ناب نباشد، ولی به هیچ وجه به تجربه کلی هم ضربه نمی‌زند و آنقدر جذاب است که بتوانید با استفاده از تجهیزات مختلف به نبرد با دشمنان بروید و تا آخر بازی، با آن سرگرم شوید. 


دنیای رنگارنگ بازی تتریس افکت

۳۳- بازی Tetris Effect

  • سازنده و ناشر: مون‌استار / اینهنس گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پازل
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

Tetris، یکی از بازی‌های قدیمی است که اکثرا آن را روی پلتفرمی از آتاری دستی معروف گرفته تا حتی گوشی‌های موبایل بازی کرده‌ایم. تماشای بلوک‌هایی که از بالای صفحه وارد می‌شوند و جاگذاری درست آن‌ها، کار به ظاهر ساده ولی در عمل شدیدا درگیر‌کننده‌ای است که می‌تواند ساعت‌ها مخاطب را پای بازی میخکوب کند. اما آنچه که Tetris Effect را ارزشمند‌تر می‌کند، این است که توانسته همین ایده قدیمی را با خلاقیت‌های جالبی همراه و به شکلی شدیدا دوست‌داشتنی و مفرح در اختیار بازیکنان قرار بدهد. راستش را بخواهید، شاید کم‌تر کسی متصور می‌شد که روزی یکی از نقاط قوت اصلی یک بازی مرتبط با تتریس، جلوه‌های بصری آن باشد ولی Tetris Effect حتی این را هم عملی می‌کند و با نورپردازی‌ها و افکت‌های چشم‌نواز، کاری می‌کند تا بازی کردن تتریس لذت‌بخش‌تر از هر زمان دیگری باشد. 

به همین روال، تتریس افکت از حیث صوتی و موسیقی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و سازندگانش، آن را حتی برای تجربه واقعیت مجازی ایده‌آل هم بهینه کرده‌اند و اگر جزو افرادی هستید که هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR را دارند، تتریس افکت تجربه ارزشمندی است که نباید از دست بدهید و یکی از بازی‌هایی است که توانسته از زومجی هم نمره ۱۰ را دریافت کند.


شوالیه آتشین در کنار قلعه دارک سولز ۳

۳۲- بازی Dark Souls 3

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

هیدتاکا میازاکی با سری بازی‌های سولز، ثابت کرد که در آنِ واحد هم می‌توان بازیکن را آزار داد و هم لذتی بی‌بدیل نصیبش کرد. درست است که به‌دلیل درجه سختی بالا، بارها و بارها در این بازی‌ها طعم مرگ را می‌چشیم و گاهی به تمام دشمنان بازی و حتی سازندگانش لعن و نفرین می‌فرستیم، ولی شکی در این نیست که عبور از چالش‌های سری سولز، کشتن یک باس یا دشمن سخت و رسیدن به یک بون‌فایر امن پس از پشت سر گذاشتن مسیری وحشتناک، لذت عجیبی دارد که شاید در کم‌تر بازی دیگری بتوان مشابهش را پیدا کرد. در این بین، دارک سولز 3 به‌عنوان آخرین نسخه منتشر‌شده از مجموعه دارک سولز فرام‌سافتور، ترکیب ایده‌آلی از تمام مواردی بود که طرفداران این سری دوست داشتند. 

طراحی گاتیک و چشم‌نواز دنیای بازی، دشمنان متنوعی که تا لحظه آخر تشنه جان شما هستند و کشتن هرکدام راه و روش خاص خودش را دارد، مجموعه‌ای از تجهیزات و کلاس‌های مختلف که بر اساس سبک بازی خودتان می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و همینطور داستانی پنهان‌شده در تار و پود بازی که پی بردن به آن ساده نیست ولی ارزشش را دارد، تنها برخی از ویژگی‌هایی هستند که دارک سولز ۳ را به اثر جذابی تبدیل می‌کنند. درست است که فرام‌سافتور پس از این بازی تجربه جدید‌تری به اسم سکیرو هم دارد و البته که بازسازی Demon's Souls آن‌ها توسط بلوپوینت هم تایید شده، ولی هنوز هم اگر به هر دلیلی به سراغ دارک سولز ۳ نرفته‌اید، بی‌شک بازی می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های شما روی پلی‌استیشن 4 باشد. 


خلبان و تایتان در حال حرکت روی دیوار تایتان فال ۲

۳۱- بازی Titanfall 2

  • سازنده و ناشر: ریسپاون اینترتینمنت / الکترونیک ارتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: شوتر اول‌شخص
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

قبلا در حین صحبت از ایپکس، به کیفیت بالای بازی‌های ریسپاون اینترتینمنت در نسل هشتم اشاره کردیم و خب یکی دیگر از بازی‌های جذاب و واقعا مفرح این استودیو، تایتان‌فال ۲ بود که روی پلتفرم‌های مختلفی از جمله کنسول سونی قابل بازی است و بی‌شک یکی از بهترین بازی های اکشن پلی استیشن 4 هم به‌حساب می‌آید. در حالی که نسخه اول تایتان‌فال هم بازی خوبی بود، ولی در نسخه دوم ریسپاون تقریبا در تمام جنبه‌ها یک جهش و پیشرفت عالی را رقم زد. از یک طرف، شاهد بخش داستانی بودیم که با توجه به ماهیت چندنفره نسخه اول، کسی انتظار خیلی بالایی از آن نداشت ولی تجربه نهایی واقعا فراتر از حد انتظار بود. به‌تصویر کشیدن بسیار خوب رابطه بین تایتان و خلبانش و همینطور طراحی مراحل با‌کیفیت تجربه داستانی خیلی خوبی در تایتان‌فال ۲ در اختیار شما می‌گذارند. 

از طرف دیگر، بخش چندنفره بازی هم شدیدا جذاب، سریع و نفس‌گیر است و چه وقتی که سوار بر یک تایتان در حال تکه‌پاره کردن بقیه هستید و چه زمانی که هدایت یک انسان را برعهده دارید، مبارزات سریع بازی نظرتان را جلب می‌کند. هرچند چند سالی از انتشار تایتان‌فال ۲ می‌گذرد، ولی هنوز هم گرافیک بازی آنقدر خوب است که ارزش خرید بالایی داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر، خواندن بررسی بازی تایتان‌فال ۲ را از دست ندهید.


رنگ ها و اشکال هندسی بازی Rez Infinite

۳۰- بازی Rez Infinite

  • سازنده و ناشر: یونایتد گیم آرتیستس / اینهنس گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: ریل‌شوتر موزیک
  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

Rez Infinite در واقع نسخه کامل‌شده و بهبود‌یافته یک بازی نسبتا قدیمی به اسم Rez است. نسخه Infinite، در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و با توجه به ماهیتش، از آن دست آثاری بود که برای تجربه واقعیت مجازی هم مناسب هستند. وقایع بازی، در دنیایی جریان دارند که پس از افزایش شدید جمعیت و بالا رفتن حجم اطلاعات، شبکه‌ای به اسم K Project طراحی می‌شود که مغز کنترل‌کننده آن، هوش مصنوعی به اسم Eden است. با این حال با گذر زمان، Eden به‌نوعی به یک خودآگاهی می‌رسد و وارد یک حالت خواب‌مانند می‌شود. بازیکن در نقش یک هکر، وظیفه دارد تا وارد این سیستم شود و با هدف قرار دادن ویروس‌ها و سایر موانع، در نهایت به Eden برسد و آن را بیدار کند. 

اما آنچه که Rez Infinite را به تجربه جذابی تبدیل می‌کند، گیم‌پلی بازی است؛ گیم‌پلی‌ای که وابستگی زیادی به موسیقی هم دارد و اهداف ظاهر‌شده در محیط که باید روی آن‌ها قفل و شلیک کنید، با ریتم موسیقی معمولا الکترونیکی که در حال پخش است،‌ تنظیم می‌شوند. نسخه Infinite بازی، علاوه بر اینکه شامل محتوای اصلی می‌شود، یک تجربه کاملا جدید به اسم Area X هم دارد که کاملا از ابتدا توسط موتور آنریل ۴ طراحی شده است و در روند آن، آزادی‌عمل بیش‌تری نسبت به محتوای نسخه اصلی دارید. این بازی همچنین یکی از بهترین بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 4 است. 


ربات بازی Astro Bot Rescue Mission در حال رقص

۲۹- بازی Astro Bot Rescue Mission

  • سازنده و ناشر: سونی ژاپن
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

The Playroom تجربه‌ای بود که روی همه کنسول‌های پلی‌استیشن 4 به‌صورت پیش‌فرض نصب شده بود تا خریداران را با قابلیت‌های کنترلر دوال‌شاک ۴ یا دوربین پلی‌استیشن آشنا کند. در این بازی، ربات‌های بامزه‌ای وجود داشتند که محبوبیت آن‌ها، بعدا منجر به ساخته‌شدن بازی با محوریت آن‌ها به اسم Astro Bot Rescue Mission شد. این بازی که توسط استودیو‌های ژاپن سونی ساخته شده و برای پلی‌استیشن VR در دسترس است، در اصل یک تجربه پلتفرمر به‌حساب می‌آید. بازیکنان با هدایت شخصیت کاپیتان استرو، باید نیرو‌های این شخصیت را پیدا کنند؛ اتفاقی که در جریان ۲۰ مرحله مختلف و با گذر از پنج جهان متفاوت رخ می‌دهد. سازندگان استفاده کاملی از ویژگی‌های هدست پلی‌استیشن VR و همینطور کنترل دوال‌شاک کرده‌اند و نتیجه، تجربه پلتفرمینگ مفرحی است. 


مبارزه ولف و سامورایی در Sekiro Shadows Die Twice

۲۸- بازی Sekiro Shadows Die Twice

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

هرچند نمره متای بازی Ghost of Tsushima باعث شده تا شاهد آن در بین ۴۰ بازی برتر PS4 از دید متاکریتیک نباشیم، ولی طرفداران ژاپن و مبارزات سامورایی‌ها، یک اثر لذت‌بخش دیگر در این لیست به اسم Sekiro Shadows Die Twice دارند. ساخته استودیو فرام‌سافتور که ترکیب ایده‌آلی از ایده‌های نو با تجربیات گذشته این استودیو در سری سولز به‌حساب می‌آید و نتیجه کار، یک بازی سخت و در عین حال لذت‌بخش است. در سکیرو، بازیکنان در نقش یک شینوبی قرار می‌گیرند که در همان ابتدای بازی و در حال محافظت از ارباب خود، توسط یک سامورایی مورد حمله قرار می‌گیرد و در این نبرد حتی دستش هم قطع می‌شود. پس از آن، شخصیت بازی که ولف نام دارد، نجات پیدا کرده و حتی صاحب یک دست مصنوعی با امکان جالب هم می‌شود تا با استفاده از مهارت‌هایش، برای پیدا کردن اربابش تلاش کند. 

فرام‌سافتور در سکیرو، جدا از اینکه آن تجربه چالش‌برانگیز همیشگی بازی‌هایش را ارائه می‌دهد، حال و هوای منحصربه‌فردی را هم خلق کرده است. از یک طرف، طراحی دنیای بازی و فضای منحصر‌به‌فرد ژاپن با شکوفه‌های گیلاس و معماری خاصش، کاملا متمایز از چیزی است که در سری سولز یا بلادبورن دیدیم. از طرف دیگر، مبارزات بازی با استفاده از کاتانا و همینطور قابلیت‌های ویژه ولف به لطف دست مکانیکی، جذابیت خاص خود را دارند. سکیرو همچنین تعدادی باس با طراحی بسیار خوب هم دارد که تا مدت‌ها، مبارزه با آن‌ها از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. برای جزییات بیش‌تر، بررسی بازی سکیرو در زومجی را از دست ندهید.


شخصیت شاتگان به دست بازی Tales from the Borderlands - Episode 5

۲۷- بازی Tales from the Borderlands - Episode 5

  • سازنده و ناشر: تل‌تیل گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: داستان‌محور
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

استودیو تل‌تیل گیمز، بدون شک یکی از استودیو‌هایی است که تا مدت‌ها تاثیرش روی صنعت بازی با بازی‌های داستان‌محوری که خلق کرد از ذهن پاک نمی‌شود. یکی از این بازی‌ها، بازی داستانی از سری بوردرلندز بود که ترکیب خوبی از دنیای دیوانه‌وار این بازی با حال و هوای خاص بازی‌های تل‌تیل گیمز ارائه می‌کرد و خب اپیزود پنجم و پایانی آن هم در بین بهترین بازی‌های ps4، در رتبه بیست و ششم قرار گرفته است. البته با اینکه این اپیزود از بازی نمره و رتبه بالایی دارد، ولی پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال بازی کردن آن هستید، از همان اپیزود اول شروع کنید؛ چرا که به دلیل ماهیت داستانی بازی در غیر این‌صورت چیز زیادی از وقایع آن متوجه نخواهید شد. 

داستان کلی Tales from the Borderlands، در پاندورا جریان دارد که اگر نسخه‌های اصلی بردرلندز را بازی کرده باشید، با آن آشنا هستید. شهرت والت این منطقه که گفته می‌شود ثروت عظیمی در آن‌ها مخفی شده، افراد زیادی را با پاندورا کشانده و البته نیرویی نظامی هم بر آن نظارت دارد. اتفاقات بازی پس از بردرلندز ۲ رخ می‌دهند و شایعاتی به‌گوش می‌رسد که تعداد زیادی والت در مناطق دیگر سیاره وجود دارند و همین کافی است تا تلاش برای پیدا کردن کلید این والت‌ها آغاز شود. Tales from the Borderlands یک بازی داستانی پلی استیشن 4 است که البته روی پلتفرم‌های دیگری هم منتشر شده و اگر به چنین بازی‌هایی علاقه دارید، تجربه‌اش برای‌تان ضروری خواهد بود.


سه شخصیت در حال مبارزه با دایناسور در Monster Hunter: World

۲۶- بازی Monster Hunter: World

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

اگر دلتان مبارزه با هیولا‌هایی عظیم‌جثه با انواع و اقسام سلاح و تجهیزات را می‌خواهد، Monster Hunter: World یکی از بهترین بازی‌هایی است که می‌توانید روی پلی استیشن 4 خودتان تجربه کنید. کپکام در نسل هشتم، با انتشار چند بازی موفق دوباره به روز‌های اوج خودش نزدیک شد و یکی از این بازی‌ها بدون شک Monster Hunter: World و بسته الحاقی Iceborne آن است که این بسته الحاقی هم در رتبه ۳۳ قرار داشت ولی به دلیل استثنایی که در ابتدایی متن اشاره کردیم، فقط نسخه اصلی را در لیست داریم. 

در Monster Hunter: World، می‌توانید شخصیت دلخواه خودتان را با ابزار‌هایی که دارید بسازید و در قالب یک تجربه اکشن و نقش آفرینی، با کشتن هیولا‌های مختلف به مرور وی را ارتقا دهید و به شخصیتی که کاملا مناسب سبک بازی شما است تبدیل کنید. علاوه بر این، بازی حتی امکان این را فراهم می‌کند تا با سایر بازیکنان به نبرد هیولا‌ها بروید. بسته الحاقی Iceborne هم محیط‌های برفی و به‌اقتضای آن هیولا‌ها و تجهیزات جدیدی به بازی اضافه می‌کند که محتوای واقعا ارزشمندی است و خودش هم رتبه بالایی در رتبه‌بندی متاکریتیک داشت. اگر این روز‌ها به سراغ بازی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه این بسته الحاقی را هم از دست ندهید. 


کاراکتر سفید بازی Fez در حال پرش

۲۵- بازی Fez

  • سازنده و ناشر: پالیتران / ترپ‌دور
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: پازل پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

در جایگاه بیست و چهارم بهترین بازی های PS4، بازهم یک اثر پلتفرمینگ و پازلی داریم. بازی که ابتدا در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و بعدا برای پلتفرم‌های دیگری از جمله کنسول سونی در دسترس قرار گرفت. این بازی مستقل که روند توسعه جالبی را هم پشت سر گذاشته، امتیاز متای بسیار عالی ۹۰ را ثبت کرده و اگر به هر دلیلی تا الان به سراغش نرفته‌اید، شک نکنید که یکی از بازی‌های مستقل واقعا موفق ۱۰ سال گذشته را از دست داده‌اید. داستان بازی از این قرار است که گومز، شخصیت اصلی آن، یک Fez به‌دست می‌آورد و به لطف آن متوجه می‌شود که دنیای دو‌بعدی خودش، در واقع یکی از چهار وجه جهانی سه‌بعدی است. 

همین ایده، شکل‌دهنده کلیت گیم‌پلی بازی Fez هم به‌حساب می‌آید و برای رد کردن موانع یا حل پازل‌های بازی، باید مدام بین این چهار وجه سوییچ کنید و از این طریق به پیش‌روی در بازی بپردازید. یک نکته جالب در مورد بازی که آن را به تجربه‌ای آرامش‌بخش هم تبدیل می‌کند، این است که در این اثر خبری از دشمن یا حتی امکان شکست نیست و می‌توانید راحت برای حل کردن معما‌های بازی زمان صرف کرده و فکر کنید. بازی Fez پس از انتشار، جوایز مختلفی از رسانه‌هایی چون یوروگیمر هم کسب کرد و قرار بود دنباله آن هم ساخته شود که بعدا لغو شد. 


مبارزه ریمن و هیولا در بازی Rayman Legends

۲۴- بازی Rayman Legends

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

در رتبه بیست و چهارم لیست بهترین بازی های PS4، شاهد حضور نسخه‌ای از سری محبوب و قدیمی ریمن هستیم. Rayman Legends یک بازی در سبک پلتفرمر است که در سال ۲۰۱۴ برای کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان پورت شد و میشل انسل معروف هم وظیفه کارگردانی آن را برعهده داشت. این بازی که پنجمین نسخه ریمن و دنباله مستقیمی برای Rayman Origins به‌حساب می‌آید، اثری شدیدا مفرح است که به خاطر دنیای چشم‌نواز و رنگارنگش، طراحی مراحل عالی و همینطور موسیقی‌هایی که ریتم آن‌ها شدیدا مناسب حال و هوای بازی است، مورد تحسین قرار گرفت. 

داستان بازی، یک قرن پس از اتفاقات نسخه اوریجینز رخ می‌دهد و ریمن و دوستانش، به مدت یک قرن خواب بودند و در حالی بیدار می‌شوند که تهدید‌های جدیدی به‌وجود آمده‌اند و وظیفه آن‌ها است که به نبرد با این تهدید‌ها بروند. جالب است بدانید که چندی پیش، یوبیسافت به خاطر اینکه افراد زیادی در قرنطینه خانگی به‌خاطر ویروس کرونا بودند، نسخه دیجیتالی این بازی را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران پی‌سی قرار داد. ریمن لجندز بدون شک یک بازی پلتفرمر شدیدا مفرح و سرگرم‌کننده است که اگر به این سبک از بازی‌ها علاقه داشته باشید، از تجربه کردنش پشیمان نمی‌شوید. 


شوالیه بیلی در حال استراحت کنار آتش در بازی Shovel Knight

۲۳- بازی Shovel Knight

  • سازنده و ناشر: یات کلاب
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

اگر تا اینجای لیست هم دقت کرده باشید، بازی‌های مستقل هم پا به پای آثار بزرگ و پرهزینه در آن حضور دارند و موفق به کسب نمره‌های بالایی شده‌اند. یکی دیگر از این بازی‌ها، Shovel Knight ساخته تحسین‌شده استودیو Yacht Club است. این بازی، داستان شوالیه‌ای را تعریف می‌کند که با وجود داشتن زره بسیار محکم و درست‌حسابی، از یک بیل به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند و سازندگانش با ترکیب این شخصیت دوست‌داشتنی با گرافیک ۸ بیتی ولی پرجزییات از حیث هنری و همینطور موسیقی‌های با‌کیفیت، یک تجربه شدیدا سرگرم‌کننده و مفرح را خلق کرده‌اند. 

بدون شک، اصلی‌ترین عامل جذابیت Shovel Knight که آن را به یکی از بهترین بازی‌های اکشن پلترفرمر پلی استیشن 4 تبدیل می‌کند، گیم‌پلی جالب بازی است. مثل خیلی از بازی‌های قدیمی و دوست‌داشتنی این سبک، باید با شخصیت بامزه بازی از سکو‌ها و موانع مختلفی عبور کنید، با بیل خودتان سنگ‌ها و زمین را برای جمع‌آوری امتیاز بکَنید و از همه مهم‌تر، با دشمنانی که در سر راه‌تان قرار می‌گیرند، از طریق پریدن روی سرشان یا ضربه زدن با بیل مبارزه کنید. این وسط جدا از این دشمنان اصلی، یک سری موجودات باس‌مانند هم انتظارتان را می‌کشند که مبارزه با آن‌ها هم هیجان خاص خودش را دارد. راستی تا یادم نرفته، به این نکته هم اشاره کنیم که در پسِ این ظاهر ساده و تجربه‌ای که بیش‌تر گیم‌پلی‌محور به‌نظر می‌رسد، Shovel Knight داستان جالبی هم برای روایت دارد که قطعا از آن ناامید نخواهید شد.


پوستر گنجی در اورواچ، یکی از بهترین بازی های PS4

۲۲- بازی Overwatch

  • سازنده و ناشر: بلیزارد
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: شوتر اول‌شخص
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

درست است که آخرین بازی منتشر‌شده از بلیزارد یعنی ریمستر WarCraft 3 با مشکلات عجیبی که از این شرکت بعید بود منتشر شد، ولی هنوز هم نمی‌توان منکر این شد که بلیزارد یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی است و به همین دلیل هم وقتی که آن‌ها تصمیم گرفتند تا سراغ یک بازی شوتر اول‌شخص آنلاین بروند، همگی انتظار تجربه‌ای موفق را داشتیم. نتیجه این ماجراجویی بلیزارد، چیزی نبود جز Overwatch که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و هنوز هم افراد زیادی ساعت‌های طولانی را صرف تجربه حالت‌های مختلف این بازی در نقشه‌های متنوع آن می‌کنند. 

بلیزارد در گذشته هم برای بازی‌های دیگر خودش، دنیا‌های پرجزییاتی خلق کرده و خب این مورد در رابطه با اورواچ هم صدق می‌کند؛ به طوریکه قهرمان‌های بازی هرکدام دارای پس‌زمینه داستانی خاص خودشان هستند و بلیزارد با ساخت انیمیشن‌های کوتاهی مخصوص هرکدام از آن‌ها، اقدام به معرفی‌شان کرده است. همچنین در طول این سال‌های پس از انتشار، تعداد زیادی نقشه و قهرمان جدید هم به بازی اضافه شده که تجربه آن را حتی بیش‌تر از روز‌های اول ارزشمند می‌کنند. اورواچ که در سال انتشار به‌عنوان بهترین بازی سال در جوایز گیم آواردز هم انتخاب شد، بی‌شک یکی از بهترین بازی های شوتر پلی استیشن 4 به‌حساب می‌آید که هنوز هم می‌توانید با خیال راحت از شلوغ بودن سرور‌هایش به سراغ آن بروید و از تجربه یک شوتر اول‌شخص در محیط‌هایی شدیدا چشم‌نواز و با شخصیت‌هایی بسیار دوست‌داشتنی، لذت ببرید. برای جزییات بیش‌تر، می‌توانید بررسی بازی اورواچ را در زومجی بخوانید که نمره ۱۰ دریافت کرده است.


شوالیه گرز به دست در بازی دیابلو ۳

۲۱- بازی Diablo 3: Ultimate Evil Edition

  • سازنده و ناشر: بلیزارد
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: نقش آفرینی هک اند اسلش
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

دقیقا مثل رتبه بیست و دوم، در این جایگاه هم شاهد بازی دیگری از بلیزارد هستیم و این بار، آخرین نسخه منتشر‌شده از سری دیابلو تا الان یعنی دیابلو ۳. در توصیف بزرگی سری دیابلو، همین بس که وقتی نسخه دوم آن منتشر شد، تا سال‌های طولانی خیلی از بازی‌های نقش آفرینی ایزومتریک با آن مقایسه می‌شدند یا به بیان بهتر، زیر سایه آن قرار می‌گرفتند. البته که نسخه سوم دیابلو، در زمان انتشار با واکنش‌های ضد و نقیضی مخصوصا از طرف طرفداران قدیمی مجموعه روبه‌رو شد و برخی دلایل این موضوع هم نیاز بازی به اتصال دائم اینترنت و همینطور تغییر اتمسفر و مکانیک‌های بازی در مقایسه با نسخه دوم بود. با این حال هنوز هم نمی‌توان منکر این شد که اگر دلتان هوس یک بازی نقش آفرینی پلی استیشن 4 کرده، دیابلو ۳ و نسخه کامل آن بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌هایتان روی این پلتفرم خواهد بود. 

کلاس‌های مختلف شخصیت‌های بازی از بربرین گرفته تا دیمن هانتر، مانک و نکرومنسر هرکدام سبک بازی خودشان را می‌دهند و سیستم مهارت‌های بازی که در مقایسه با نسخه دوم تغییراتی هم کرده بود، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید شخصیت خودتان را به دلخواه ارتقا دهید و قابلیت‌های جدیدی برایش باز کنید. دنیای بازی، تنوع محیطی بالایی دارد و در جریان گشت‌و‌گذار در آن و مبارزه با دشمنان، آیتم‌های زیادی از طریق لوت به‌دست می‌آورید که انصافا هم بازی از این حیث غنی است. در پایان یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بازی کردن دیابلو ۳ را حتی بیش‌تر جذاب کند، پشتیبانی آن از حالت Co-Op است و می‌توانید همراه با یکی از دوستان‌تان وارد دنیای بزرگ بازی شوید و ساعت‌های خیلی طولانی به کشتن دشمنان در آن بپردازید.


گل در مجاورت باد در بازی فلاور

۲۰- بازی Flower

  • سازنده و ناشر: thatgamecompany
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: ماجراجویی 
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

یکی از مواردی که مدیوم بازی‌های ویدیویی را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند، این است که محدودیت چندانی در ایده‌پردازی بازیسازان ندارد؛ منظورم از این حرف یعنی اینکه طیف شدیدا گسترده‌ای از بازی‌ها را داریم که حتی گاهی فارغ از مرزبندی‌های ژانری، تجربه‌های شدیدا خاص و منحصر‌به‌فردی را در اختیار مخاطب می‌گذارند. مثلا در حالی که یک بازی می‌تواند حجم بالایی از خشونت را به‌تصویر بکشد، بازی دیگری چنان تجربه آرامش‌بخش و احساسی است که روح‌مان را نوازش می‌کند. استودیو thatgamecompany، طی سالیان فعالیتش از ۲۰۰۶ تا الان، تعداد زیادی بازی آرامش‌بخش ساخته که تجربه کردن‌شان در میان تمام بازی‌های بزرگ و کوچک، برای همه واقعا لازم است. یکی از بازی‌های این استودیو که در فهرست بهترین بازی های PS4 هم در رتبه ۲۰ قرار گرفته، Flower است. این بازی سال ۲۰۰۹ منتشر شد و بعد با عرضه پلی‌استیشن 4، روی آن هم در دسترس قرار گرفت. 

Flower در قالب چند مرحله، امکان هدایت گلبرگ‌های گل را از طریق کنترل وزش باد در اختیار بازیکن می‌گذارد. شاید این ایده خیلی ساده به نظر برسد، ولی خب نتیجه نهایی کار واقعا دوست‌داشتنی است؛ هدایت گلبرگ‌ها در میان دشت‌های سرسبز و رساندن آن‌ها به سایر گل‌ها، لذت خاص و عجیبی دارد که البته موسیقی تحسین‌شده بازی هم در القای بهتر این حس واقعا نقش مهمی دارد. در سال‌های گذشته، بازی‌های زیادی داشتیم که به اسم بازی هنری خطاب می‌شوند و خب Flower، یکی از همین نوع بازی‌ها است که ترکیبی جادویی از جلوه‌های صوتی و بصری شگفت‌انگیز و فضایی در کل تاثیرگذار ارائه می‌دهد. 


لیان و کلیر در میان زامبی ها در Resident Evil 2 Remake

۱۹- بازی Resident Evil 2 Remake

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن ترسناک
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

وقتی صحبت از مجموعه رزیدنت ایول می‌شود، همیشه نسخه دوم آن در بین بهترین‌ها قرار دارد. به همین دلیل تصمیم کپکام برای بازسازی این اثر اتفاق مهمی بود که خوشبختانه در نهایت هم منجر به یک بازسازی خوب شد. سازندگان بازی، با تغییراتی در ساختار نسخه اصلی، از دوربین ثابت بازی فاصله گرفته و به سراغ دوربین روی‌شانه رفتند. اما با وجود این تغییر، خیلی از جنبه‌های دیگر بازی از وقایع داستانی آن، محیط‌های خاطره‌انگیزش و حتی دشمنان بازی به‌خوبی بازسازی شدند تا تجربه نهایی، هم اثری وفادار به نسخه اصلی باشد و هم اثری که در مقطع فعلی بازی‌های ویدیویی، بازی کردنش چه برای طرفداران قدیمی و چه آن‌هایی که نسخه اصلی را بازی نکرده‌اند، دوست‌داشتنی باشد. کپکام همچنین در خلق این بازی، از موتور RE Engine استفاده کرده که نتیجه آن، جلوه‌های بصری واقعا چشم‌نوازی است. 

ریمیک رزیدنت ایول ۲ که قطعا یکی از بهترین بازی های ترسناک پلی استیشن 4 است که در دسترس قرار دارد، امکان هدایت شخصیت‌های لیان کندی و کلیر ردفیلد را روایت می‌کند که هرکدام برای انگیزه‌ای خاص، پا به راکون سیتی می‌گذارند. ولی در این شهر وضعیت آنطور که فکر می‌کنند نیست و زامبی‌هایی که همه‌جا پخش شده‌اند، فضایی کابوس‌وار خلق کرده‌اند. قضیه زمانی بدتر می‌شود که بدانیم جدا از زامبی‌ها تهدید‌های وحشتناک دیگری هم انتظارمان را می‌کشند. اگر به دنبال تجربه‌ای با حال و هوای رزیدنت ایول‌های کلاسیک هستید که ترکیب خوبی از حل معما و اکشن در اختیارتان بگذارید، در حال حاضر نسخه بهتری از ریمیک رزیدنت ایول ۲ پیدا نخواهید کرد. 


شخصیت بازی NieR: Automata  در مقابل ربات بزرگ

۱۸- بازی NieR: Automata - Game of the YoRHa Edition

  • سازنده و ناشر: پلاتینیوم گیمز / اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

اغراق نیست اگر بگوییم که یوکو تارو و تیمش در پلاتینیوم گیمز، با NieR: Automata یکی از بازی‌های واقعا دوست‌داشتنی این نسل را خلق کردند که ابتدا برای پلی‌استیشن 4 و ویندوز منتشر شد و بعدا روی ایکس‌باکس وان در دسترس قرار گرفت تا همه بتوانند لذت تجربه این بازی را بچشند. وقایع بازی به جنگی نیابتی مربوط می‌شوند که در آن، اندروید‌های ساخته دست انسان به نبرد با موجودات مکانیکی رفته‌اند و بازیکن این وسط، باید چند شخصیت مختلف را کنترل کند. یکی از نکات بسیار جالب NieR: Automata، این است که بازی با وجود داشتن داستان نسبتا طولانی، به شکلی طراحی شده که برای درک کاملا درست روایت آن، باید چند بار بازی را تمام کنید و هر بار در تجربه آن با شخصیت‌های مختلف، اطلاعات جدیدی از داستان به‌دست بیاورید. 

ولی حتی اگر داستان جالب NieR: Automata را هم کنار بگذاریم، گیم‌پلی واقعا جذاب بازی به تنهایی برای تبدیل کردن آن به اثری عالی کافی است. از سوییچ بین ژانر‌های مختلف گرفته که واقعا در جریان بازی بازیکن را سورپرایز می‌کنند بگیرید تا طراحی عالی مکانیک‌های گیم‌پلی شخصیت‌های بازی که اکشن‌هایی نفس‌گیر و شدیدا هیجان‌انگیز رقم می‌زنند، از ویژگی‌های گیم‌پلی بازی هستند. همچنین ویژگی‌های نقش آفرینی بازی هم خیلی خوب در آن پیاده شده‌اند. راستش را بخواهید، به شخصه به راحتی با بازی‌هایی که حال و هوای شرقی دارند ارتباط برقرار نمی‌کنم ولی NieR: Automata جزو بازی‌هایی بود که از تجربه کردنش لذت زیادی بردم و بی هیچ تردیدی بازی کردنش را به همه، فارغ از هر سلیقه‌ای، پیشنهاد می‌کنم. برای توضیحات بیش‌تر، بررسی بازی NieR: Automata را در زومجی بخوانید.


انسان‌ها در مجاورت شیشه در بازی Inside

۱۷- بازی Inside

  • سازنده و ناشر: پلی‌دد
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: پازل پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

در رتبه هفدهم بهترین بازی های پلی استیشن 4، یک تجربه مستقل دیگر قرار گرفته که چیزی نیست جز Inside. استودیو پلی‌دد که این روز‌ها هم همگی منتظر معرفی شدن بازی جدیدش هستیم، با Limbo انتظارات بازیکنان را از خودش واقعا بالا برد و بعد با Inside ثابت کرد که کارش را واقعا بلد است. اینساید بازیکنان را به دنیایی تاریک و عجیب می‌برد؛ پادآرمان‌شهری که ترس و وحشتی دائمی بر آن سایه انداخته و پسرکی که در بازی کنترلش می‌کنیم، با یک اشتباه کوچک جانش را به شکلی فجیع از دست می‌دهد. این وسط وظیفه شما است تا با حل پازل‌های اکثرا محیطی بازی و استفاده از مکانیک‌هایی مثل پرش، شنا کردن، دویدن و بالا رفتن از موانع وی را تا رسیدن به پایان بازی هدایت کنید. گیم‌پلی بازی هم به اندازه کافی چالش‌برانگیز است و هم وادارمان می‌کند تا خلاقیت سازندگانش را در طراحی پازل‌ها تحسین کنیم. 

البته در کنار گیم‌پلی خوب، Inside همچنین داستان عمیقی برای روایت کردن دارد. داستانی که اصلا و ابدا به شکل مستقیم روایت نمی‌شود و برای همین هم پس از انتشار بازی، افراد زیادی مدت‌ها مشغول بحث راجع به داستان آن و تئوری‌پردازی در موردش بودند. در صورتی که قصد تجربه اینساید را داشتید، در نظر داشته باشید که بازی دو پایان متفاوت دارد و سعی کنید برای درک بهتر آن، پایان دیگر را هم حتما تجربه کنید. زومجی در بررسی بازی Inside نمره بسیار عالی ۹.۵ را برایش در نظر گرفت.


سه شخصیت بازی Celeste در کنارهم

۱۶- بازی Celeste

  • سازنده و ناشر: مت‌میک گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

اگر بخواهیم زمانی لیستی از بازی‌هایی داشته باشیم که به معنی واقعی کلمه از خیلی جنبه‌ها و مخصوصا گیم‌پلی تجربه بی‌نقصی بودند، سلست یکی از بازی‌هایی است که حتما باید در این لیست قرار بگیرد. در واقع بیاید به این سوال جواب بدهیم که از یک بازی ویدیویی چه انتظاری داریم؟ گیم‌پلی خوب؟ سلست آنقدر طراحی مراحل فوق‌العاده و مکانیک‌های جالبی دارد که حتی اگر چندین و چند بار هم آن را بازی کنید، تجربه‌ای تکراری نخواهد بود و از ابتدا تا انتهایش، مدام با معرفی موارد جدیدی که چالش و به موازات آن لذت جدیدی به بازی اضافه می‌کنند، مخاطب را سرگرم نگه می‌دارد. تازه این‌ها بدون در نظر گرفتن مراحل ‌B Side بازی و موارد مخفی دیگر آن است. خب دوست دارید در کنار گیم‌پلی خوب، داستان جالبی هم بشنوید؟ سلست حتی در این زمینه هم موفق است و با اینکه در ابتدا همه‌چیز به سادگی تلاش یک شخصیت برای صعود به کوه به‌نظر می‌رسد، ولی به مرور با وارد شدن شخصیت‌های دیگر به بازی و اتفاقاتی که رخ می‌دهند، همه‌چیز آنقدر عجیب و عمیق می‌شود که اگر سلست را درسی برای خودشناسی معرفی کنیم، دروغ نگفته‌ایم. 

مقاله مرتبط

سلست توسط دو نفر (بدون در نظر گرفتن طراحی هنری که توسط استودیویی برزیلی انجام شده) ساخته شده و ابتدا یک پروتوتایپ بود که در چهار روز رویداد Game Jam خلق و بعدا تبدیل به یک بازی کامل شد. این اثر همچنین از حیث هنری هم واقعا شگفت‌انگیز است. جدا از طراحی بسیار زیبای مراحل بازی که شدیدا هم تنوع بصری بالایی دارند، موسیقی‌های سلست قطعا جایی در بین بهترین موسیقی بازی سال‌های اخیر خواهند داشت. پربیراه نیست که سلست، در سال انتشار در بخش‌های مختلفی مثل بهترین موسیقی، بهترین بازی سال، بهترین بازی مستقل و بهترین بازی تاثیرگذار نامزد جوایز گیم‌آواردز شد و در دو بخش آخر یعنی بازی مستقل و بازی تاثیرگذار، جایزه این مراسم را هم دریافت کرد. 


شخصیت بازی Shadow of Colussus روی سر کلوسی

۱۵- بازی Shadow of Colussus

  • سازنده و ناشر: بلوپوینت (نسخه پلی‌استیشن 4)
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

فومیتو اوئدا در نقش کارگردان، تا امروز سه بازی مختلف ساخته که به ترتیب، اول Ico، دوم Shadow of Colussus و در نهایت هم The Last Guradian هستند؛ بازی‌هایی که به نوعی ارتباطاتی هم می‌توان در بین آن‌ها پیدا کرد. Shadow of Colussus در سال ۲۰۰۵ برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد و با به‌تصویر کشیدن دشمنانی شدیدا عظیم‌جثه و دنیایی بزرگ، جزو بازی‌هایی بود که از زمان خودش جلوتر به‌نظر می‌رسید. در ادامه بازی یک بار با گرافیک بهبود‌یافته برای پلی‌استیشن 3 هم در دسترس قرار گرفت و در نهایت در سال ۲۰۱۸، در قالب تجربه‌ای که به گفته سازندگانش در استودیو بلوپوینت بیش‌تر یک بازسازی است، برای پلی‌استیشن 4 هم منتشر شد و آنقدر مورد استقبال منتقدین قرار گرفت که حال در رتبه پانزدهم فهرست بهترین های پلی استیشن 4 دیده می‌شود. 

Shadow of Colussus، جزو آن بازی‌هایی است که نشان می‌دهند چرا بازی‌های ویدیویی جلوه‌ای از هنر هستند و طراحی بصری بسیار زیبا و موسیقی‌های آن، جزو نقاط قوتش به‌حساب می‌آیند. در طول بازی، باید با موجوداتی عظیم‌جثه مبارزه کنید که به اسم کلوسی شناخته می‌شوند و هرکدام، نقاط ضعفی دارند که اگر آن‌ها را پیدا نکنید، تلاش‌تان فرقی با زدن تیر به سنگ نخواهد داشت. در واقع به همین دلیل است که می‌توان گفت مبارزات Shadow of Colussus، به نوعی حکم حل پازل را هم دارند. در کنار تمام این ویژگی‌ها، بازی داستانی احساسی هم روایت می‌کند و آنقدر در این امر موفق است که حتی ارتباط بین شخصیت اصلی بازی و اسبش هم شدیدا تاثیرگذار است. 


لوگوی بازی فاینال فانتزی شدو برینگرز

۱۴- بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers

  • سازنده و ناشر: اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: MMORPG
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

سری فاینال فانتزی نسخه‌های متعددی دارد که اگر جزو طرفداران آن نباشید، طبیعی است که شناخت زیادی از برخی از آن‌ها هم نداشته باشید. این وسط Final Fantasy XIV، یکی از نسخه‌های بازی است که سرنوشت جالبی داشته؛ این بازی اولین بار در سال ۲۰۱۰ در قالب یک تجربه MMORPG برای پی‌سی منتشر شد و اصلا و ابدا تجربه موفقی نبود؛ تا جایی که سازندگانش تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۲ سرور‌های بازی را غیرفعال و روی یک نسخه جایگزین کار کنند. این نسخه جدید در سال ۲۰۱۳ برای ویندوز و پلی‌استیشن 3 و یک سال بعد هم برای پلی‌استیشن 4 منتشر شد و خب زمین تا آسمان با نسخه قبلی فرق داشت؛ به طوریکه دقیقا برعکس آن با استقبال واقعا خوب منتقدین هم روبه‌رو شد. 

همین موفقیت بازی باعث شد تا سازندگانش به مرور زمان محتویات مختلفی برایش منتشر کنند که در این میان، Shadowbringers به عنوان آخرین بسته الحاقی بزرگ بازی، شدیدا عملکرد موفقی داشت تا جایی که با متای ۹۱ در بین بهترین‌های پلی‌استیشن 4 هم دیده می‌شود. این بسته، شهر‌های جدیدی به بازی اضافه می‌کند و با اضافه کردن انواع و اقسام فعالیت‌های جدید و همینطور افزایش سطح نهایی بازی از ۷۰ به ۸۰، محتوای بسیار زیاد و ارزشمندی را در اختیار علاقه‌مندان به دنیای فانتزی بازی قرار می‌دهد. 


کلاس مختلف قهرمان های بازی Divinity Original Sin II

۱۳- بازی Divinity: Original Sin II

  • سازنده و ناشر: لاریان / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

یک بازی نقش آفرینی ps4 دیگر و این بار از استودیو لارین که با این بازی، یکی از بهترین تجربه‌های نقش آفرینی ایزومتریک سال‌های اخیر را تقدیم مخاطبین کرد. همانطور که در بررسی بازی Divinity: Original Sin II در زومجی هم خواندید، این اثر داستان بسیار جذابی را در دنیایی فانتزی روایت می‌کند که با گیم‌پلی طولانی هم همراه شده است. در نتیجه اگر دنبال بازی می‌گردید که ارزش محتوایی بالایی در مقابل هزینه‌ای که می‌کنید داشته باشید، Divinity: Original Sin II یک انتخاب کاملا مناسب خواهد بود. البته گیم‌پلی بازی، صرفا طولانی نیست و این مدت زمان بالا با دقایق واقعا ارزشمندی پُر شده است؛ به طوریکه تنوع شخصیتی خوب بازی امکان پیاده‌سازی شیوه‌های مختلف بازی کردن را در آن فراهم می‌کند و سیستم‌های دیالوگ، لوت و درخت مهارت‌ها هم که از ویژگی‌های بنیادی یک اثر نقش آفرینی هستند، بسیار دقیق پیاده شده‌اند. 

حیف است از Divinity: Original Sin II صحبت کنیم و اشاره‌ای به سیستم مبارزات جذاب و شدیدا تاکتیکی بازی نداشته باشیم؛ البته همین سیستم شاید مانعی باشد تا افرادی که بیش‌تر به دنبال یک نقش آفرینی هک اند اسلش هستند، نتوانند با بازی ارتباط برقرار کنند ولی حتی اگر از این طیف علاقه‌مندان RPG هستید، پیشنهاد می‌کنم کمی به Divinity: Original Sin II وقت بدهید و در اولین مبارزه نوبتی و تاکتیکی بازی آن را کنار نگذارید؛ چرا که اولا حتی اگر قبلا بازی مشابهی تجربه نکرده باشید هم این اثر خیلی خوب مکانیک‌هایش را به‌تان یاد می‌دهد. علاوه بر این، مبارزات بازی هرچند روندی نوبتی دارند، ولی مطمئن باشید این مساله ضربه‌ای به هیجان و ریتم بازی وارد نمی‌کند و کماکان شاهد تنش بالایی در نبرد‌ها خواهید بود؛ مخصوصا نبرد‌هایی که در آن‌ها دشمنان قوی‌تری چون باس‌ها انتظارتان را می‌کشند. 


گرالت در حال نگه داشتن سر شکارها در ویچر ۳

۱۲- بازی The Witcher 3: Wild Hunt

  • سازنده و ناشر: سی‌دی پراجکت رد
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

بی‌دلیل نیست که این روز‌ها، افراد زیادی منتظر سایبرپانک ۲۰۷۷ هستند و با هر بار تاخیر خوردن آن، بی‌نهایت ناراحت می‌شوند! استودیو سی‌دی پراجکت رد با سری بازی‌های ویچر خودش، آنقدر عالی عمل کرده که نمی‌توان منتظر بازی جدیدش نبود. اما فعلا بحث سایبرپانک را کنار بگذاریم و از یک گزینه در دسترس این استودیو صحبت کنیم که اگر به هر دلیلی امکانش را داشتید ولی آن را بازی نکرده‌اید، ظلم بدی به خودتان کرده‌اید! بله منظورم چیزی نیست جز ویچر ۳ که بی‌اغراق می‌توان آن را اوج ماجراجویی‌های گرالت دانست. ویچر ۳ هم از آن دست آثاری است که تا حد خیلی زیادی هر انتظاری را که می‌توانید از یک بازی و مخصوصا یک بازی نقش آفرینی داشته باشید، برآورده می‌کند؛ اولا بازی دنیایی واقعا پرجزییات دارد که در گوشه گوشه آن ماجراهای جالبی از مبارزه با دشمنی وحشتناک گرفته تا شخصی که نیازمند کمک است انتظارتان را می‌کشند. 

علاوه بر این، با وجود گذشت چند سال از انتشار، هنوز هم گرافیک ویچر ۳ شدیدا چشم‌نواز است و اگر به جزییات بصری علاقه داشته باشید بازی اصلا ناا‌مید‌تان نمی‌کند. از داستان هم نگویم که سازندگان چقدر با ظرافت عالی تلاش گرالت برای پیدا کردن سیری و ماجرا‌هایی را که در این بین برایش رخ می‌دهند روایت کرده است و این، فقط محدود به خط اصلی داستان بازی نمی‌شود و ماموریت‌های فرعی هم به‌همان اندازه جذابند. راستی بی‌انصافی است اگر به پشتیبانی عالی سازندگان و دو بسته الحاقی بزرگ بازی هم اشاره نکنیم که هنوز هم از آن‌ها به‌عنوان نمونه‌هایی از DLC‌های عالی یاد می‌شود و در لیست متاکریتیک هم جزو بهترین بازی های PS4 بودند که به دلیل موضوعی که ابتدای متن اشاره کردیم، همه را یک بازی در نظر گرفتیم. 


تمام شخصیت و دشمنان بازی آندرتیل کنار لوگوی بازی

۱۱- بازی Undertale

  • سازنده و ناشر: توبی فاکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

در رتبه یازدهم بهترین بازی های پلی استیشن 4، شاهد یک بازی مستقل دیگر هستیم که بی‌اغراق اتفاق ویژه‌ای در دهه ۲۰۱۰ بازی‌های ویدیویی بود. بله منظورم بازی آندرتیل، ساخته تحسین‌شده توبی فاکس است که شاید در ظاهرش همه‌چیز ساده به‌نظر برسد، ولی در عمل با یک بازی بسیار پرجزییات و با‌کیفیت روبه‌رو هستیم. داستان آندرتیل، روایتگر وضعیت پسری است که بنا به دلایلی وارد دنیای زیرزمینی شده و برای اینکه شانس برگشت به زمین را داشته باشید، باید موانع مختلفی را پشت سر بگذارید. این وسط، بازیکن با دشمنانی روبه‌رو می‌شود که برخی از آن‌ها هم طراحی شدیدا عجیب و غریبی دارند.

اما نکته جالب بازی، شیوه‌ای است که برای این مبارزه‌ها انتخاب کرده است. شما برای زنده ماندن، باید از ضربات دشمنان در مبارزه‌ها جاخالی بدهید. پس از آن و در برخی مبارزه‌ها، این حق انتخاب به بازیکن داده می‌شود تا به جای کشتن دشمنان، آن‌ها را ببخشد و این تصمیم‌ها، نه فقط در نتیجه آن مبارزه که در کل جریان بازی هم تاثیرگذار هستند. به طوریکه دیالوگ‌ها و وقایع داستانی بازی بسته به تصمیمات شما تغییر می‌کند و همین امر ارزش تکرار زیادی به بازی می‌بخشد تا بتوان آن را برای دفعات متعدد و هر بار با تصمیمات جدیدی تجربه کرد. توبی فاکس که اکثر بخش‌های بازی را به‌تنهایی ساخته است، از منابع مختلفی الهام گرفته که یکی از آن‌ها هم مجموعه محبوب مستر بین است! اگر این توضیحات برای آشنا شدن‌تان با بازی کافی نبود، بررسی کامل آندرتیل در زومجی را از دست ندهید.


کاراکتر بازی بلادبورن نشسته روی صندلی

۱۰- بازی Bloodborne

  • سازنده و ناشر: فرام سافتور / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

خب به ۱۰ بازی برتر PS4 رسیدیم و در رتبه دهم، شاهد یک اثر دیگر از استودیو فرام‌سافتور هستیم که تا دو نماینده دیگر هم در لیست داشتند. اما بازی که از فرام‌سافتور بهترین رتبه را در بین بهترین‌های پلی‌استیشن 4 دارد، بلادبورن محبوب و دوست‌داشتنی است. با اینکه سعی کردم توضیحات این لیست را خیلی شخصی نکنم، ولی اجازه بدهید یک واقعیت دیگر هم با شما به اشتراک بگذاریم. به‌شخصه هرگز طرفدار شدید سری سولز نیستم ولی حتی در چنین شرایطی هم بلادبورن بازی بود که از تک تک دقایق بازی کردنش لذت بسیار زیادی بردم و یکی از دلایل اصلی این موضوع جدا از نقاط قوت واضحی مثل گیم‌پلی، اتمسفر بی‌نقصی است که فرام‌سافتور در این بازی خلق کرده است؛ اتمسفری که باعث می‌شود تا پس از شروع کردن بلادبورن و وارد شدن به شهر Yharnam، شیفته آن شوید؛ البته به شرطی که به جهان‌های تاریک و حتی می‌توان گفت ترسناک علاقه داشته باشید. 

علاوه بر اتمسفر عالی، بلادبورن به هر حال یک بازی ساخته فرام‌سافتور است و یکی از اتفاقات مورد‌انتظار در رابطه با آن درجه سختی بالا است؛ البته در نظر داشته باشید که این بازی هم از حیث گیم‌پلی با وجود به ارث بردن یک سری مکانیک‌های کلی از سری سولز، کمی متفاوت از آن‌ها به‌نظر می‌رسد و روندی سریع‌تر دارد. بلادبورن همچنین واقعا چیزی کم از یک بازی ترسناک هم ندارد و قدم زدن در محیط‌های تاریک شهرِ بازی که تحت تاثیر یک بیماری اهالی‌اش تبدیل به موجوداتی وحشتناک شده‌اند و صد البته روبه‌رو شدن با دشمنان مختلف، می‌تواند تجربه‌ای واقعا وحشتناک باشد. 


کاراکتر شنل پوش بازی جورنی در حال تماشای کوه

۹- بازی Journey

  • سازنده و ناشر: thatgamecompany / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

قبلا هم در این لیست، بازی Flower را از استودیو thatgamecompany معرفی کردیم ولی خب بهترین بازی آن‌ها تا امروز بدون شک چیزی نیست جز Journey. بازی که شاید در ظاهر تجربه ساده و حتی کوتاهی به‌نظر برسد، ولی پس از تمام کردنش تا مدت‌ها مزه آن زیر زبان‌تان خواهد ماند و چه بسا برای لذت بردن بیش‌تر از این تجربه جادویی، چند بار آن را تجربه خواهید کرد. داستان بازی، روایتگر سفر و تلاش شخصیتی شنل‌پوش برای رسیدن به یک کوه است و برای این منظور باید وی را در یک محیط بیابانی‌مانند هدایت کنید. اگر انتظار گیم‌پلی خیلی چالش‌برانگیز و سختی را دارید، Journey بازی شما نیست؛ چرا که هدف این بازی نه به چالش کشیدن توانایی‌های بازیکن در حل معما یا پازل که ارائه تجربه‌ای آرامش‌بخش است که بی‌اغراق می‌تواند روح و روان‌تان را نوازش کند. 

مثل بازی Flower، استودیو سازنده در Journey هم وسواس و دقت زیادی به جزییات هنری بازی داشته است و با ترکیب موسیقی و گرافیکی بسیار زیبا، تاثیرگذاری احساسی بالایی روی بازیکن دارد؛ به طوریکه اکثر منتقدین این دو جنبه بازی را شدیدا تحسین کردند و جالب است بدانید که بازی از طرف سایت پوش اسکوئر، جایزه بهترین موسیقی دهه ۲۰۱۰ را هم دریافت کرده است. تمام این‌ها در کنار نمره متای ۹۲ باعث شده‌اند تا Journey یکی از بهترین بازی های PS4 باشد که اصلا نباید تجربه‌اش را از دست بدهید.


نیتن دریک در حال شلیک در بازی آنچارتد ۴

۸- بازی Uncharted 4: A Thief's End

  • سازنده و ناشر: ناتی‌داگ / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

بالاخره به جایی از لیست رسیدیم که یکی از بزرگ‌ترین استودیو‌های سونی یعنی ناتی‌داگ و آثارش وارد لیست می‌شوند. در رتبه هشتم لیست، آخرین ماجراجویی نیتن دریک دوست‌داشتنی تا امروز یعنی Uncharted 4: A Thief's End قرار گرفته است. بازی که زومجی در بررسی‌اش، آن را یکی از شیرین‌ترین ۶۰ دلار‌هایی دانست که می‌توان برای یک بازی ویدیویی خرج کرد و خب در نظر بگیرید که با قیمت پایین‌تر فعلی بازی چقدر این اثر ارزش تجربه بالایی دارد. آنچارتد ۴، داستان نیتن دریک را در حالی روایت می‌کند که تصمیم گرفته تا برای همیشه قیدِ ماجراجویی‌های خطرناکش را بزند. با این حال ظاهر شدن سم، برادرش، تمام این معادلات را به‌هم می‌زند و نیتن با دروغ گفتن به النا، راهی یک ماجراجویی جدید می‌شود. 

آنچارتد ۴ را می‌توان بلوغ این مجموعه از خیلی جهات از جمله گیم‌پلی دانست؛ بلوغی که در نتیجه آن شاهد یک گیم‌پلی بسیار هیجان‌انگیز مملو از صحنه‌های سینمایی ناب، اکشن‌های درگیر‌کننده و سکوبازی‌های دوست‌داشتنی هستیم. علاوه بر این ناتی‌داگ همیشه قدرتش را در خلق گرافیک زیبا در بازی‌هایش به‌رخ کشیده و آنچارتد ۴ با گذشت چند سال از انتشار هنوز هم از این نظر شدیدا چشم‌نواز است و محیط‌های متنوع آن که برخی از آن‌ها در مقایسه با نسخه‌های قبلی این سری وسعت خیلی بیش‌تری هم دارند، جزییات واقعا زیبایی ارائه می‌دهند. آنچارتد ۴ یکی از بازی های پلی استیشن 4 است که تمام دارندگان این کنسول باید تجربه‌اش کنند.


سالید اسنیک سوار بر اسب در بازی متال گیر ۵

۷- بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن ماجرایی مخفی‌کاری
  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

هرچند همکاری طولانی‌مدت هیدئو کوجیما و شرکت کونامی پایان خوشی نداشت و با حاشیه‌های زیادی به پایان رسید، ولی آخرین ساخته منتشر‌شده کوجیما در کونامی یعنی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain اثری است که خاطرات خیلی خوبی در ذهن علاقه‌مندانش ثبت کرده است. هرچند خودِ بازی هم حاشیه‌هایی داشت و برای مثال اخباری از حذف شدن بخش‌هایی از آن منتشر شد، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که تجربه نهایی بازی شدیدا لذت‌بخش و پکیجی کامل است. 

The Phantom Pain مثل نسخه‌های قدیمی‌تر این سری، داستانی شدیدا مرموز با ارجاعات و نقد‌هایی به اتفاقات دنیای واقعی دارد و مخصوصا اگر از افرادی باشید که با دقت زیادی حوصله گشتن محیط‌های بازی را دارند، بیش‌تر هم از این ارجاعات ارزشمند مطلع خواهید شد. جدا از این، همانطور که از یک متال گیر هم انتظار می‌رود گیم‌پلی مخفی‌کاری بازی واقعا در اوج است؛ آنقدری که برای انجام خیلی از کار‌ها روش‌های بسیار متنوعی دارد و بازی این آزادی‌عمل را به‌تان می‌دهد تا هرطور که دلتان می‌خواهد ماموریت را پیش ببرید. اگر همیشه طرفدار متال گیر بودید، The Phantom Pain اثری است که نباید آن را از دست بدهید.


الی در حال گیتار زدن در بازی لست آف آس ۲

۶- بازی The Last of Us Part II

  • سازنده و ناشر: ناتی‌داگ / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۴

رتبه ششم بهترین بازی های PS4 یکی از جدید‌ترین بازی‌های این کنسول هم به‌حساب می‌آید و چیزی نیست جز لست آو آس ۲. بازی که با جنجال‌های واقعا زیادی همراه شد و هنوز هم البته طرفدارانی هستند که دلشان با آن صاف نشده است! از یک طرف، بازی نمره‌های بسیار خوبی از منتقدین دریافت کرد و زومجی هم در بررسی بازی Last of Us Part 2 نمره ۱۰ را برای آن در نظر گرفت. از طرف دیگر اما بازی در روز‌ها و حتی ساعت‌های اول انتشار مورد انتقاد شدید گیمر‌ها قرار گرفت و نمره کاربران آن در متاکریتیک چیزی حدود ۳.۵ بود! اتفاقی که حتی سیاست‌های متاکریتیک برای نمره کاربران را هم تغییر داد. اما از این حرف‌ها که بگذریم، لست آو آس ۲ بازی نیست که بخواهید به این سادگی تجربه‌اش را از دست بدهید. 

از یک طرف، لست آو آس ۲ داستان پرجزییاتی دارد؛ داستانی که بارها و بارها با پیچش‌های شگفت‌زده‌تان می‌کند و تا آخرین لحظه سورپرایز‌های جالبی در آستین دارد. جدا از این، ناتی‌داگ یک بار دیگر قدرتش در خلق گرافیکی بی‌نظیر را در این بازی به‌رخ کشیده و به عقیده خیلی‌ها، لست آو آس ۲ زیباترین بازی است که روی پلی‌استیشن 4 منتشر شده است و احتمالا هم بازی دیگری این جایگاه را تا پایان نسل از آن نخواهد گرفت. محیط‌های مختلف بازی، جزییات انیمیشن شخصیت‌ها و دشمنان و تمام جنبه‌های بصری دیگر اثر در بهترین حالت هستند و به همین میزان، بازی از حیث صوتی هم عالی عمل کرده است. ناتی‌داگ حتی از حیث گیم‌پلی هم لست آو آس ۲ را تا حد زیادی بهتر از نسخه اول ارائه کرده و مخفی‌کاری‌های بازی یا اکشن‌های نفس‌گیر آن تنش بسیار بالایی دارند. راستش را بخواهید، بهترین پیشنهادی که می‌توان در مورد این بازی کرد این است که بدون توجه به قضاوت‌ها و نظرات دیگران، خودتان ان را تجربه کنید؛ چرا که حتی اگر با برخی جنبه‌های بازی هم مشکل داشته باشید، هنوز چیز‌های زیادی برای لذت بردن در آن وجود دارند.


کریتوس و آترئوس در حال مبارزه با اسکلت‌ها در گاد آف وار

۵- بازی God of War

  • سازنده و ناشر: سانتا مونیکا / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۴

رتبه پنجم بهترین بازی های پلی استیشن 4 متعلق به اثر انحصاری دیگری به اسم God of War است؛ اثری که سانتا مونیکا آن را ساخته و تجربه‌ای لایق محبوبیت و نام کریتوس به‌حساب می‌آید. گاد آو وار در حالی آغاز می‌شود که کریتوس پس از سلاخی خدایان یونانی و بلا‌هایی که سر آن‌ها آورده، این بار به نبرد با خدایان و هیولا‌های نورس می‌رود؛ با این تفاوت که برخلاف گذشته تنها نیست و آترئوس، پسرش هم او را در این ماجراجویی که البته هدفی خاص هم دارد، همراهی می‌کند. 

برخلاف نسخه‌های قدیمی‌تر، دوربین بازی در گاد آو وار جدید دست‌خوش تغییراتی شده و نتیجه آن این است که مبارزات بازی با حفظ خشونت ذاتی این مجموعه، طبیعی‌تر و واقعی‌تر از همیشه احساس می‌شوند و کریتوس با استفاده از تبرش بلا‌های بدی سر دشمنان می‌آورد! در این راه البته آترئوس هم نقشی به مراتب پررنگ‌تر از یک همراه ساده دارد و می‌توانید روی کمکش در نبرد‌ها کاملا حساب باز کنید. چیزی که نبرد‌های بازی و کلا ماجراجویی‌تان در بازی را لذت‌بخش‌تر می‌کند، گرافیک زیبای بازی است و سانتا مونیکا در خلق یکی از بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 واقعا موفق عمل کرده است. در حالی که این روز‌ها مدام شایعه‌هایی از دنباله این بازی هم به گوش می‌رسند، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به هر دلیلی امکانش را داشتید و تا امروز گاد آو وار را تجربه نکرده‌اید، حتما به سراغش بروید. 


جول و الی سیاه و سفید در پوستر لست آف آس ریمستر

۴- بازی The Last of Us Remastered

  • سازنده و ناشر: ناتی‌داگ / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۵

ناتی داگ تا اینجا هم دو نماینده در لیست ۴۰ بازی برتر PS4 بر اساس رتبه‌بندی نمره متا داشته و سومین و آخرین نماینده آن‌ها، قدیمی‌ترین بازی‌شان در بین آثار آن‌ها برای پلی‌استیشن 4 یعنی ریمستر لست آو آس است. بازی که در اواخر نسل هفتم برای پلی‌استیشن 3 منتشر شد و در همان زمان هم تجربه فنی که ارائه می‌کرد فراتر از چیزی بود که در نسل هفتم دیده بودیم و به همین دلیل هم پس از عرضه کنسول جدید، در قالب یک ریمستر برای آن هم منتشر شد و با نمره متای ۹۵ در رتبه چهارم بهترین‌های پلی‌استیشن 4 هم قرار گرفته است و بدون اغراق، هنوز هم ارزش تجربه بالایی دارد. 

لست آو آس، داستانی شدیدا احساسی و تاثیرگذار با محوریت جوئل و الی روایت می‌کند و اصلی‌ترین نقطه قوت روایت آن‌، ارتباط فوق‌العاده‌ای است که ناتی‌داگ در ارتباط بین این دو شخصیت به‌تصویر کشیده است. تماشای شخصیت جوئل با آن خصوصیات اخلاقی خاصش که با تمام وجود برای رسیدن به هدفش تلاش می‌کند واقعا فراموش‌نشدنی است و تجربه بازی، تاثیری روی مخاطب می‌گذارد که تا مدت‌ها نمی‌توان آن را فراموش کرد. درست است که گذشت این همه سال و منتشر شدن بازی‌های جدید‌تر و چشم‌نوازتر باعث شده تا لست آو آس دیگر از نظر بصری به اندازه زمان انتشار چشم‌گیر نباشد، ولی موارد دیگر بازی مثل داستان آن و حتی گیم‌پلی‌اش در گذر زمان جذابیت‌شان را حفظ کرده‌اند. 


ماکوتو و ریوجی در منطقه بیابانی بازی پرسونا ۵ رویال

۳- بازی Persona 5 Royal

  • سازنده و ناشر: آتلوس
  • سال انتشار: ۲۰۲۰ (جهانی)
  • سبک: نقش آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۵

بدون شک یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم، چیزی نیست جز پرسونا ۵، ساخته شرکت Atlus. بازی که شاید باب میل هر سلیقه‌ای نباشد، ولی این چیزی از کیفیت و ارزش بالایش کم نمی‌کند. نسخه اصلی پرسونا ۵ با نمره متای ۹۳ یکی از بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 4 به‌حساب می‌آید ولی خب با توجه به نکاتی که اول متن گفتیم، نسخه کامل‌تر آن یعنی پرسونا ۵ رویال که متای بالاتر ۹۵ را هم دارد در لیست قرار گرفته است. پرسونا ۵ به لطف شخصیت‌پردازی عالی و همینطور گیم‌پلی طولانی و شدیدا سرگرم‌کننده خود، مورد استقبال عالی قرار گرفت و خب نسخه رویال، ضمن حفظ تمام این ویژگی‌ها یک سری موارد جدید هم به بازی اضافه می‌کند و به بیان دیگر، اثری را که در وضعیت عادی هم عالی است،‌ بهتر می‌کند.

در نسخه رویال، شاهد یک آرک داستانی جدید هستیم که چیزی حدود ۲۰ ساعت به گیم‌پلی پرسونا ۵ اضافه می‌کند؛ جدا از این یکسری مکانیک‌های گیم‌پلی جدید، چند شخصیتی که در نسخه اصلی حضور نداشتند و بهبود‌های دیگری هم در بازی اعمال شده تا حتی آن‌هایی که پرسونا ۵ را بازی کردند هم بتوانند ساعت‌های بیش‌تری با نسخه رویال سرگرم شوند. اگر به دنبال یک بازی نقش آفرینی با حال و هوای شرقی هستید که چیزی بالایی ۱۰۰ ساعت گیم‌پلی واقعا مفرح و سرگرم‌کننده در اختیارتان بگذارد، پرسونا ۵ رویال یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است که در واقع بهترین انحصاری PS4 بر اساس نمره متا هم به‌حساب می‌آید. پرسونا ۵ رویال یکی دیگر از بازی‌هایی است که در بررسی زومجی نمره کامل ۱۰ را دریافت کرده است.


سه شخصیت اصلی بازی جی تی ای 5

۲- بازی GTA V

  • سازنده و ناشر: راک‌استار
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: جهان‌باز
  • نمره در متاکریتیک: ۹۷

در دو رتبه اول بهترین بازی های PS4، دو اثر متعلق به یک شرکت قرار گرفته‌اند که تقریبا همه گیمر‌ها با آن و بازی‌هایش خاطره دارند. بله منظورم راک‌استار دوست‌داشتی است که هرچند سال یک باز بازی می‌سازد و ضمن بنا کردن استاندارد‌های جدیدی، انتظارات‌مان از بازی‌های بعدی را هم بالا می‌برد! اولین نماینده این شرکت در لیست که با متای ۹۷ در رتبه دوم قرار گرفته، چیزی نیست جز GTA V. بازی جهان‌بازی که در دنیایی مدرن جریان دارد و بازیکنان را به ماجراجویی پر از اوقات دیوانه‌وار و فراموش‌نشدنی می‌برد؛ ماجراجویی پُر شده از ماموریت‌های مختلف و همینطور فعالیت‌های جانبی سرگرم‌کننده که در سطح شهر در دسترس هستند.

GTA V برای اولین بار در مجموعه، سه شخصیت قابل بازی دارد که هرکدام پس‌زمینه داستانی و اتفاقات خود را دارند ولی در جریان بازی، به‌نوعی به یکدیگر مرتبط می‌شوند. حضور این سه شخصیت، تنوع خیلی خوبی به بخش داستانی بازی بخشیده و مخصوصا این امکان که می‌توان خیلی وقت‌ها بین آن‌ها سوییچ و مطابق میل و علاقه ماموریت‌هایشان را دنبال کرد، این تنوع را بیش‌تر هم می‌کند. اما جی‌تی‌ای ۵، فقط محدود به بخش داستانی نیست و یک قسمت آنلاین به اسم GTA Online هم دارد که به معنی واقعی کلمه، می‌توانید تعریف هرج و مرج را در آن پیدا کنید! امکانات بسیار گسترده این بخش برای خرید لوازم مختلف یا امکان بازی کردن با دوستان و خلق دقایق جذاب مشترک، مواردی هستند که GTA Online را به تجربه سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌کنند. در نظر داشته باشید که GTA V اولین بار در نسل هفت منتشر شد و بعد برای پلتفرم‌های نسل هشت هم در دسترس قرار گرفت و هنوز که هنوز است، یک بازی پرفروش به‌حساب می‌آید و حتی قرار است روی پلی‌استیشن 5 هم شاهد آن باشیم.


اعضای گروه داچ در غروب آفتاب در بازی رد دد ردمپشن ۲

۱- بازی Red Dead Redemption 2

  • سازنده و ناشر: راک‌استار
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: اکشن جهان‌باز
  • نمره در متاکریتیک: ۹۷

در نهایت بهترین بازی PS4 بر اساس نمره متا، چیزی نیست جز Red Dead Redemption 2. جدید‌ترین بازی راک‌استار که اغراق نیست اگر بگوییم تعریف‌های جدیدی از یک بازی جهان‌باز ارائه و استاندارد‌هایی ثبت کرد که قطعا در آینده بازی‌های زیادی از آن‌ها استفاده خواهند کرد. رد دد ۲، از نظر داستانی یک پیش درآمد برای نسخه قبلی بازی است که شخصیت اصلی آن آرتور مورگان، یکی از اعضای گروه داچ است. بازی در منطقه‌ای برفی و در حالی آغاز می‌شود که گروه داچ پس از یک سرقت، تحت تعقیب قرار گرفته و در حال فرار هستند. تعاملات بازیکن با سایر اعضای گروه، کاراکتر‌هایی با شخصیت‌پردازی عالی که تا پایان بازی با آن‌ها آشنا می‌شویم و کیفیت بسیار بالای روایت داستان، باعث شده‌اند تا رد دد ۲ یک تجربه وسترن عمیق و پرجزییات باشد. 

جدا از کیفیت خوب داستان و مراحل، راک‌استار در این بازی دوباره قدرت خودش در خلق جهانی فوق‌العاده را هم به‌تصویر می‌کشد؛ جهانی که با وجود وسعت بالا، آنقدر پرجزییات است که در جریان سفرتان به قسمت‌های مختلف نقشه اتفاقات غیرقابل‌انتظاری را ببینید و تجربه کنید؛ از مردی که ماری نیشش زده گرفته تا افراد دیگری که در ظاهر نیازمند کمک هستند ولی در عمل، این رفتارشان یک تله برای آرتور مورگان است! همچنین رد دد ۲ از حیث واقع‌گرایی هم در سطح بسیار بالایی است؛ واکنش و انیمیشن‌های دشمنان به برخورد گلوله یا موارد دیگر، در سطح بسیار بالایی هستند. همانطور که زومجی هم در بررسی بازی Red Dead Redemption 2 نمره بی‌نقص ۱۰ را برای آن در نظر گرفت، این بازی با واکنش شدیدا مثبت منتقدین روبه‌رو شد و با نمره متای ۹۷ در صدر بهترین بازی های PS4 قرار گرفته است. 

در پایان، نوبت شما است تا نظرات خودتان را در مورد این ۴۰ بازی که معرفی شدند با زومجی به اشتراک بگذارید. به نظرتان کدام بازی‌ها لایق نمره متای پایین‌تری بودند و کدام بازی‌های غایب در لیست می‌توانستند جای آن‌ها را بگیرند؟

پرسش‌های متداول

در بین بهترین بازی های PS4 کدام بیش‌ترین نمره متا را دارد؟

در بین بازی های انحصاری پلی استیشن 4، بیش‌ترین نمره متا متعلق به بازی Persona 5 Royal است و در بین بازی‌های مولتی پلتفرم هم دو بازی راک استار یعنی رد دد ردمپشن ۲ و جی تی ای ۵ بهترین بازی های PS4 هستند.

لست آو آس ۲ چه جایگاهی در بین بهترین بازی های پلی استیشن ۴ دارد؟

لست آو آس ۲ با کسب نمره متای ۹۴، در رتبه ششم بهترین بازی های پلی استیشن 4 قرار می‌گیرد.

بهترین بازی اکشن PS4 کدام است؟

بر اساس نمره متا، بهترین بازی اکشن انحصاری PS4 بازی خدای جنگ به حساب می‌آید و بهترین بازی مولتی پلتفرم این کنسول هم رد دد ردمپشن ۲ است.

بهترین بازی های آنلاین PS4 کدام‌ها هستند؟

از جمله بهترین بازی های آنلاین PS4، می‌توان به بازی اورواچ اشاره کرد و همینطور بازی‌هایی مثل دیابلو ۳، تایتان فال ۲ و ایپکس لجندز هم دیگر بازی‌هایی هستند که می‌توان تجربه کرد.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده