نویسنده: میلاد فاطمی
// یکشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۱

بازی Peaky Blinders: Mastermind؛ زندگی در نقش اعضای خاندان شلبی

جیمز ماردسن، کارگردان بازی Peaky Blinders: Mastermind به‌تازگی در مصاحبه خود اطلاعات جالبی راجع‌به گیم‌پلی، قابلیت شخصیت‌ها و مکانیزم بازی ارایه داد.

یکی از ژانرهایی که در سینما و تلویزیون توجه زیادی چه از جانب بینندگان و چه از طرف فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به آن شده است، آثاری با درون‌مایه اکشن و گانگستری است. اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، سوپرانوها (The Sopranos) در قامت تلویزیون و سه‌گانه پدرخوانده‌ (The Godfather) روی پرده نقره‌ای سینما به بهترین شکل این سبک را تعریف کرده‌اند.

سال ۲۰۱۳ استیون نایت که تا امروز کار نویسندگی فیلم‌های موفقی چون وعده‌های شرقی (Eastern Promises) و سوخته (Burnt) را عهده‌دار بوده است، دست به قلم شد و تمام تجربیات خود را روی نوشتن فیلم‌نامه یک سریال تلویزیون برای شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی خرج کرد؛ سریالی که امروزه آن را تحت عنوان Peaky Blinders می‌شناسیم. سریالی که درکنار داستان، شخصیت‌پردازی و روایت قوی خود، با سبک پوشش و آرایش خاص بازیگران مطرحش الهام و تاثیرگذاری زیادی روی علاقه‌مندان خود ایفا کرده است.

سریال اکشن گانگستری Peaky Blinders با بازی کیلین مورفی و تام هاردی

این سریال جنایی گانگستری با بازی ستارگانی چون کیلین مورفی، تام هاردی و هلن مک‌کروری که تا امروز پنج فصل آن روی آنتن تلویزیون رفته، داستان خانواده شلبی و کسب‌وکار آن‌ها را در دهه بیست میلادی کمی پس از جنگ جهانی اول را روایت می‌کند. داستان از جایی شروع می‌شود که سه برادر به‌نام‌های تام، جان و آرتور به  زادگاه خود یعنی بیرمنگام بریتانیا بازمی‌گردند و با تجارت غیرقاونی مشکلات زیادی چه برای بقای خود و خانواده و چه برای دولت و حاکمیت ایجاد می‌کنند.

باتوجه به اینکه هنوز تاریخ رسمی پخش فصل جدید سریال پیکی بلایندرز اعلام نشده و حدس و شایعات حاکی از آن است که در زودترین حالت ممکن اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی باید منتظر تماشای آن باشیم، بسیاری از طرفداران در سراسر جهان از همین حالا دلتنگ تامی شلبی و اعضای خانواده‌اش شده‌اند. از همین‌رو استودیوی بازی‌سازی FuturLab با همکاری Curve Digital، در حال ساخت یک بازی استراتژی با محوریت شخصیت‌های سریال هستند تا برای مدتی جای خالی آن‌ها را برایمان پرکنند.

اگرچه معمولا اقتباس‌های انجام شده از مدیوم‌های سرگرمی آنطور که باید و انتظار می‌رود مورد مقبولیت قرار نگرفته است، اما شاید وقتی صحبت از داستان قوی پیکی بلایندرز و شخصیت‌های محبوب و جذاب آن در میان باشد، بتوان امیدوار بود بازی استراتژی Peaky Blinders: Mastermind این قاعده را نقض کند.

در بازی Peaky Blinders: Mastermind با یک دوربین ایزومتریک و از بالا به پایین روبه‌رو هستیم و خوشبختانه به‌نظر می‌رسد تمام اعضای کلیدی خانواده شلبی در بازی حضور خواهند داشت. درحالیکه هنوز تاریخ دقیق انتشار این بازی مشخص نشده فعلا تیم سازنده تابستان پیش‌رو را بازه زمانی مناسب برای این کار در نظر گرفته است. از همین‌رو به‌تازگی جیمز ماردسن، کارگردان بازی، در مصاحبه خود اطلاعات جالب و جذابی از داستان، مکانیزم و شخصیت‌های بازی Mastermind در اختیار طرفداران قرار داده که در ادامه با هم مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

سریال پیکی بلایندرز در سراسر جهان طرفداران بی‌شماری دارد. آیا ساخت یک بازی براساس آن فشار زیادی را روی تیم سازنده ایجاد کرد؟

«قطعا؛ اگر ایده و موضوعی که به‌خوبی بازتابی از ارزش‌های سریال باشد، وجود نداشت، به فکر ساخت یک بازی براساس آن نمی‌رفتیم. خالقان سریال درخصوص این بازی بسیار هیجان‌زده هستند. وظیفه اصلی ما به‌عنوان بازی‌ساز این بود که طراحی مدنظرمان را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم. کاملا اطلاع داریم که این سریال طرفداران زیادی دارد و خودمان هم جزوی از آن‌ها هستیم. به‌هّمین دلیل اصلا دوست نداریم کسی ناامید شود. پس بله کمی فشار روی ما است.»

حضور تامی شلبی در کافه معروف سریال Peaky Blinders

چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتید بازی Peaky Blinders: Mastermind وقایع قبل از فصل اول سریال را روایت کند؟

«داستان بازی عمدا پیش از فصل یک را بازگو می‌کند. دلیل این تصمیم هم برای ایجاد یک قوس داستان جداگانه گرفته شد تا این اثر درکنار سریال قرار گیرد. طرفداران در بازی قادر خواهند بود بسیاری از عناصر نمادین سریال ازجمله رستوران گریسون، دفتر کار خاندان شلبی و از همه مهم‌تر شخصیت‌های اصلی را ملاقات و تجربه کنند؛ ما از این بابت بسیار هیجان‌زده هستیم. بازی همچنان برای افرادی که هنوز فرصت تماشای سریال پیکی بلایندرز و آشنا شدن با کاراکترهای کلیدی آن را پیدا نکردند، یک مقدمه فوق‌العده‌ خواهد بود.»

طرفداران در بازی باید تاچه حد منتظر اشتراک‌هایی با سریال باشند؟

همان‌طور که اشاره کردم داستان بازی پیش از زمان به‌قدرت رسیدن تامی را نشان می‌دهد. هیچ اشتراکی با داستان سریال در بازی وجود ندارد. تمام رخدادهای Peaky Blinders: Mastermind پیش از شروع فصل اول سریال است؛ اما باید توجه داشته باشید بازیکنان در این بازی کنترل شخصیت‌های اصلی و کلید خانواده شلبی ازجمله تامی، آرتور، آیدا، پالی، جان و فین را در دست دارند. علاوه‌بر این در بازی از قطعه موسیقی‌ای که گروهی به‌نام Feverist برای فصل اول سریال ساخته و همچنین بخشی از مکان‌های محبوب سریال استفاده شده است. ما همواره با کارین ماندباچ، تهیه کننده سریال، برای خلق یک تجربه عمیق برای طرفداران و افراد جدید در ارتباط هستیم.»

هیچ اشتراکی با داستان سریال در بازی وجود ندارد و تمام رخدادهای Mastermind پیش از شروع فصل اول سریال است

از اسم بازی کاملا واضح است که توانایی کاراکتر تامی در تنظیم برنامه‌های پیچیده نقش اساسی در آن ایفا خواهد کرد. اگر ممکن است درمورد نحوه اجرای آن در گیم‌پلی بازی توضیحاتی ارایه دهید.

«نوشتن یک موسیقی را تصور کنید. در قدم اول قسمت صوت و آواز را ضبط می‌کنید؛ سپس ادوات موسیقی را به آن اضافه می‌کنید و درنهایت تا زمانیکه تمام اجزا به بهترین شکل کنار هم قرار نگرفته باشند، نحوه اجرای خود را تغییر می‌دهید. از آنجایی که گیم‌پلی بازی به همین روش لایه‌بندی شده است، شخصیت‌های داخل بازی نیز دقیقا چنین مکانیزمی دارند. در قدم اول شما کنترل تامی برای انجام یک مأموریت خاصی را برعهده دارید. البته توجه داشته باشید که درنهایت بدون کمک سایر شخصیت‌ها قادر به پیشرفت در بازی نخواهید بود. در این لحظه جدول زمانی تعبیه شده در بازی را به عقب برگردانده و کنترل یکی دیگر از شخصیت‌ها را در دست  می‌گیرد. گیم‌پلی قبلیتان با تامی به‌صورت موازی در جریان است. درنهایت شما با شش شخصیت سریال پیکی بلایندرز همراه می‌شوید تا با کمک هم معماهای بازی را حل ‌کنید.»

محوطه ساختمانی سریال پیکی بلایندرز در بازی Peaky Blinders: Mastermind

در صورت امکان لطفا درخصوص جنبه‌های مدیریت این جدول زمانی برای اقدامات هر شخصیت و کاربرد آن در جنبه‌های استراتژی بازی جزییاتی را با ما نیز به اشتراک بگذارید. چگونه در بازی جوایزی برای بازیکنانی که مأموریت‌های خود را هوشمندانه انجام می‌دهند در نظر گرفته شده است؟

بازی دارای سه نوع سیستم امتیازدهی برنز، نقره و طلا است

«هر بازیکنی زمانیکه کارهای اصلی ازجمله باز کردن قفل در یا انتقال آیتمی به شخصیت دیگری را انجام می‌دهد، به‌صورت خودکار وارد رویدادهای جدول زمانی خواهند شد. این کار باعث می‌شود گیمر بتواند به لحظات حساس و مهم، عقب و جلو برود. به‌عنوان مثال شما باید از جیب ماموری آیتمی را بدزدید، اما تا زمانیکه حواسش پرت نشود، اجازه انجام این کار را ندارید. در این لحظه کنترل شخصیت آیدا را در دست گرفته و با کمک قابلیتش حواس پلیس‌ها را پرت می‌کنید. شما می‌توانید با محاسبه زمان لازم برای انجام ماموریتتان، مدت زمان حواس پرتی پلیس‌ها را نیز تعیین کنید.

پس از اینکه از مدت زمانیکه در اختیار خودتان قرار داده شده، خوشحال هستید، کاراکتر فین برای انجام دزدی و جیب‌بری وارد می‌شود. شما باید تا پیش از اتمام زمانی‌که آیدا فراهم کرده بود، این مأموریت را به سرانجام برسانید. اگر اشتباهی از شما سر بزند و در زمان معین شده نتوانید این وظیفه را انجام دهید، با به عقب برگرداندن جدول زمانی می‌توانید دوباره آن را امتحان کنید.

در بازی Peaky Blinders: Mastermind امتیازات هر مرحله در سه زمان برنز، نقره و طلا خلاصه می‌شود؛ پس هر بازیکنی باید با قرار دادن شخصیت‌ها در تطابق زمانی بی‌نقص، قدر صدم ثانیه‌ها را دانسته و زمان و امتیاز بهتری را کسب کند.

ویژگی به عقب برگردان در تمام بازی‌ها حتی صادقانه بگم در زندگی واقعی نیز بسیار مورد استفاده و مفید است.»

حضور پالی شلبی عمه تامی شلبی در قسمتی از بازی Peaky Blinders: Mastermind

باتوجه به نقاط ضعف و قوت هر یک از شخصیت‌ها، بازیکنان از این تنوع کاراکترها چه انتظاراتی می‌توانند داشته باشند؟

«هر یک از شخصیت‌های بازی یکی دوتا مهارت خاصی دارد که برای حل معماهای موجود در بازی نیازمند استفاده از آن‌ها هستیم. به‌عنوان مثال تامی با کمک اهرم تهدید و فشار خود می‌تواند برای مدت زمان محدودی کنترل شخصیت‌های جانبی را در دست گرفته و به مکان‌های غیرمجاز و ممنوعه وارد شود. پالی نیز با رشوه دادن به پلیس‌ها بدون دردسر می‌تواند در محیط‌های مورد نظر رفت‌وآمد کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در همین لحظه سایر پلیس‌ها مسیرهای دیگر را زیر نظر دارند. اینجا است که نقش آیدا برای صحبت‌کردن با مامورها و درنتیجه پرت شدن حواس آن‌ها بسیار مهم و برجسته می‌شود. هر یک از شخصیت‌ها توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند و به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند.»

در نگاه اول به بازی Peaky Blinders: Mastermind متوجه سبک طراحی جذاب آن خواهیم شد. چگونه به چنین طراحی بصری نهایی رسیدید؟

هر یک از شخصیت‌ها توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند و به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند

«ما به‌دنبال یک مرز مشترکی بین جنبه‌های ظاهری سریال پیکی بلایندرز و سبک کاری استودیوی FuturLab بودیم. ما به محصولی که درنهایت به آن رسیدیم افتخار می‌کنیم؛ چراکه نه‌تنها همسو با سایر آثار FuturLab است، بلکه یک آینه بی‌نقصی از طراحی بصری پیکی بلایندرز نیز به حساب می‌آید.»

 مدت زمان گیم‌پلی بازی Peaky Blinders: Mastermind حدودا چند ساعت است؟

«باتوجه به تخمین‌های زده شده به‌طور میانگین مدت زمان گیم‌پلی بخش اصلی داستان بازی ۱۰ ساعت است. بازیکنان باتوجه به انتخاب درجه سختی و همچنین زمانی‌که برای حل هر یک از معماها صرف می‌کنند، به زمان بیششتر یا کمتری برای اتمام بازی نیاز دارند.

بازی به‌لطف سیستم امتیزدهی برنز، نفره و طلا برای اسپیدرانرها و افرادی که کمال‌گرا هستند ارزش تکرار بالایی دارد.  درصورتی که بتوانید مرحله‌ای را بدون حتی یک بار اشتباه انجام دهید به بهترین زمان و امتیاز ممکن دست پیدا خواهید کرد.»

قسمتی از بازی Peaky Blinders: Mastermind در نقش تامی شلبی

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده بازی Peaky Blinders: Mastermind قرار است در تاریخ نامشخصی از فصل تابستان برای پلتفرم‌های پی سی، پلی‌ استیشن 4، ایکس‌ باکس وان و نینتندو سوییچ روانه بازار شود.

اگر شما هم سریال پیکی بلایندرز را تماشا کرده‌اید، به‌نظر شما آیا اقتباس یک بازی ویدیویی از آن می‌تواند حس‌وحال شهر بیرمنگام آن دوران را به‌خوبی نشان دهد؟ نظرات و پیش‌بینی‌های خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده