نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱

پیش نمایش بازی Metal Gear Survive

Metal Gear Survive با اینکه از هر نظر تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی متال گیر دارد، اما خیلی هم ناامید‌کننده به نظر نمی‌رسد. با پیش نمایش بازی همراه زومجی باشید.

وقتی از سری متال گیر صحبت می‌کنیم، ناچار باید به خالق آن یعنی هیدیو کوجیما هم بپردازیم؛ بازی‌سازی که در این سری برخی از بهترین لحظات و دقایق‌مان در بازی‌های ویدیویی را رقم زده و اثری خلق کرده که همواره در بین بازی‌های ویدیویی، از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. با این حال ارتباط عمیق بین کوجیما و سری متال گیر که چیزی شبیه به ارتباط پدر و فرزندی بود، در نهایت با جدا شدن این بازی‌ساز از کونامی به پایان رسید و این روز‌ها بازیساز بزرگ ژاپنی روی اثر جدیدش یعنی Death Stranding کار می‌کند که فعلا چیزی از گیم‌پلی آن نمی‌دانیم، اما تریلر‌های سینمایی‌اش حسابی مغزمان را درگیر کرده و ما را به تئوری‌پردازی وادار کرده‌اند.

با اینکه انتظار می‌رفت پس از جدا شدن کوجیما از کونامی مدتی شاهد استراحت سری Metal Gear باشیم، این اتفاق رخ نداد و شرکت ژاپنی خیلی زود نسخه جدید این مجموعه را در جریان گیمزکام ۲۰۱۶ با نام Metal Gear Survive معرفی کرد؛ نسخه‌ای که راستش را بخواهید هیچ شباهتی به سری متال گیر نداشت و همین هم باعث شد طرفداران این مجموعه، از همان لحظه معرفی بازی روی خوشی به آن نشان ندهند. به هر حال متال گیر کجا و زامبی‌های عجیب و غریب کجا! اما از این بحث‌ها که بگذریم، شرکت نه‌چندان خوش‌نام کونامی برای حفظ آبروی خودش و اثبات این مساله که بدون کوجیما هم می‌شود متال گیر ساخت هم که شده، تلاش زیادی می‌کند تا Metal Gear Survive به بازی با‌کیفیتی تبدیل شود و خب واقعیت این است که اگر اسم متال گیر در نام این بازی را نادیده بگیریم، Survive پتانسیل خوبی برای رسیدن به موفقیت دارد.

Metal Gear Survive پیش نمایش

با وجود تفاوت‌های زیاد بازی با نسخه‌های قبلی متال گیر، در این نسخه هم مخفی‌کاری بسیار مهم است

پیش از آنکه به مرور ویژگی‌های Metal Gear Survive بپردازیم، بد نیست بدانید که ایده حضور زامبی‌ها در این اثر مورد خیلی جدیدی هم برای سری متال گیر نیست. در واقع کوجیما پیش از این یک بار اعلام کرده بود که حضور این موجودات در بازی را بررسی می‌کند، اما نه به آن شکلی که مثلا زامبی‌ها در یکی از نسخه‌های اصلی سری حضور داشته باشند. اگر طرفدار این سری باشید، قطعا بازی Metal Gear Rising: Revengeance را که توسط استودیو پلاتینیوم‌گیز ساخته شده بود و بسیار هم کیفیت خوبی داشت به یاد دارید. طبق گزارش‌ها، کوجیما ایده‌هایی برای دنباله این بازی داشت و این ایده‌ها، شامل حضور نوعی زامبی هم می‌شدند. البته این نسخه هرگز ساخته نشد تا ببینیم این گزارش‌ها تا چه حد واقعیت داشتند. از طرف دیگر، در جریان TGS 2016 از کوجیما در مورد بازی Metal Gear Survive سوال شد و وی اعلام کرد که هیچ ارتباطی با این بازی نداشته است و اگر او نقشی در توسعه این بازی داشت، هرگز زامبی‌ها را وارد سری متال گیر نمی‌کرد و به جای آن، شاهد موجودات مکانیکی می‌بودیم!

اما پس از بررسی این مسائل حاشیه‌ای، به خود بازی Metal Gear Survive می‌رسیم که از اسمش هم می‌توان حدس زد که اثری در مورد بقا باشد. بازی Metal Gear Survive هم دارای حالت داستانی و هم دارای بخش چندنفره است که البته ارتباطات و شباهت‌های زیادی بین این دو وجود دارند. اما داستان بازی، بین نسخه‌های Ground Zeroes و Phantom Pain روایت می‌شود؛ جایی که پس از خروج بیگ باس از Mother Base، یک کرم‌چاله ظاهر شده و این پایگاه را همراه با تمام سربازانش به یک جهان و بازه زمانی موازی می‌برد؛ جهانی که پر از نوع خاصی از زامبی است و حال این سرباز‌ها باید برای در وهله اول برای زنده ماندن و پس از آن هم برگشتن به جهان خودشان تلاش کنند.

Metal Gear Survive پیش نمایش

همان‌طور که از اسم بازی هم پیدا است، تلاش برای بقا اصلی‌ترین ویژگی و سبک بازی است

هدف کونامی از خلق بازی Metal Gear Survive، نه ارائه یک تجربه اکشن یا حتی Co-Op (که عنصر مهمی هم در گیم‌پلی بازی است)، که ارائه یک بازی در سبک تلاش برای بقا است و به همین دلیل هم نام Survive را برای آن انتخاب کرده است. از این‌رو در بازی، سربازهای شما در جایگاه ضعف قرار دارند و با یک سری ابرقهرمان یا سرباز قوی که بتوانند یک تنه کل زامبی‌ها را از پا دربیاورند طرف نخواهیم بود. از طرف دیگر، در این بازی در کنار زامبی‌ها، باید حواس‌تان به جمع‌آوری منابع و توجه به مواردی مثل تشنگی یا گرسنگی شخصیت‌تان هم باشد! این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا مثلا مجبور شوید در طول بازی، با شکار کردن نیاز شخصیت بازی به غذا را رفع کنید. یا حواس‌تان باشد که خیلی ندوید تا شخصیت‌تان تشنه نشود و مجبور شوید این مساله را هم رفع کنید.

این مسائل حس و حال خاصی به گیم‌پلی بازی بخشیده‌اند و Metal Gear Survive اولین تفاوت اصلی‌اش با نسخه‌های قبلی سری را در همین مورد نشان می‌دهد. برای مثال تصور کنید که در بخش داستانی بازی، یک ماموریت خاص دارید که باید آن را انجام دهید، ولی در راه رسیدن به این ماموریت و انجام آن، باید به مسائل دیگری مثل گرسنگی، تشنگی یا مسائل دیگر هم دقت کنید که ماموریت اصلی را تحت‌شعاع قرار می‌دهند و باعث می‌شوند کار راحتی در انجام ماموریت‌ها نداشته باشید و با یک بازی کاملا واقع‌گرایانه، حداقل از حیث مکانیسم‌های گیم‌پلی، رو‌به‌رو شوید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری متال گیر، بخش مخفی‌کاری بازی است. به هر حال بیش‌ترین لذت از نسخه‌های اصلی این بازی را زمانی می‌توانستیم ببریم که بازی را به شکل مخفی‌کاری پیش می‌بردیم و خب کونامی، این عنصر را در Metal Gear Survive هم قرار داده، اما تغییراتی هم در آن اعمال کرده است. این تغییرات به این صورت هستند که دیگر مساله دیده شدن یا دیده نشدن در بازی خیلی مطرح نیست و این بار، باید حواس‌تان باشد که خیلی سر و صدا نکنید؛ چرا که توجه زامبی‌های بازی به صدا جلب می‌شود و در صورتی که متوجه حضورتان شوند، کار بسیار سختی برای مقابله با آن‌ها خواهید داشت. در واقع مبارزه مستقیم و تن به تن با زامبی‌ها، کاملا غیرمنطقی است و تقریبا همیشه، در مبارزه تن با تن با آن‌ها محکوم به شکست خواهید بود؛ چرا که اولا قدرت بالایی دارند و ثانیا در گروه‌های بزرگی به‌تان حمله می‌کنند و این مساله، کار را سخت می‌کند.

Metal Gear Survive پیش نمایش

امکاناتی چون ساخت و ساز، شخصی‌سازی شخصیت و گشتن جهان بازی برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف، پتانسیل خوبی برای تنوع بخشیدن به گیم‌پلی دارند

پس در واقع در این بازی هم محکوم به مخفی‌کاری یا استفاده از سلاح‌های گرم هستید که البته مورد دوم، خودش کار سختی خواهد بود؛ چرا که به‌عنوان یک بازی تلاش برای بقا، کار چندان راحتی در پیدا کردن انواع و اقسام سلاح نخواهید داشت و تازه پس از به دست آوردن سلاح هم باید حواس‌تان به مهمات باشد و سعی کنید آن‌ها را برای دشمنان قوی‌تر ذخیره کنید. در واقع اگر گلوله‌هایتان را برای کشتن زامبی‌های معمولی بازی هدر دهید، باید دست خالی یا با چیزی مثل نیزه با زامبی‌های قوی‌تر مبارزه کنید که خب طبیعتا این مبارزه نتیجه‌ای جز شکست برای شما در پی نخواهد داشت. 

بخش داستانی بازی Metal Gear Survive، دارای ماموریت‌های مختلف و متنوعی خواهد بود؛ از به دست آوردن یک آیتم مهم در یک منطقه مملو از زامبی گرفته تا کشتن زامبی‌ها و موارد دیگر. مساله بعدی که در این بخش اهمیت دارد، ساخت و ساز است. در طول انجام بازی، باید سعی کنید منابع مختلفی به دست آورید و از طریق آن‌ها، پایگاه‌تان را مستحکم‌تر کنید تا بتواند بهتر در برابر حمله زامبی‌ها ایستادگی کند. از طرف دیگر، امکان ساخت آیتم‌ها و سلاح و همچنین شخصی‌سازی شخصیت بازی نیز فراهم است که این مسائل در کل، حداقل در حالت تئوری، پتانسیل بالایی برای تنوع بخشیدن به گیم‌پلی بازی دارند و باید منتظر ماند و دید که در نهایت چنین مکانیسم‌هایی در خود بازی تا چه حد جذاب خواهند بود. راستی تا یادم نرفته به این مساله هم اشاره کنم که برای انجام ماموریت‌های بازی، فقط محدود به یک روش نخواهید بود و بازی تا حدی آزادی‌عمل هم به‌تان خواهد داد. پس اگر با روشی سراغ انجام یک مرحله رفتید و موفق نشدید، می‌توانید روش‌های دیگری را هم بررسی کنید و مدنظر داشته باشید. آخرین مورد در رابطه با بخش داستانی بازی هم لزوم فعال‌سازی تلپورتر‌ها است که از طریق آن‌ها می‌توانید سریع بین دو نقطه جابجا شوید و احساس خستگی هم نکنید. این نقاط شاید در نگاه اول خیلی جدی به نظر نرسند، اما واقعیت این است که تلپورتر‌ها از آنجایی که باعث می‌شوند بدون مصرف آب و غذا بتوانید به نقطه دیگری از نقشه بروید، بسیار حائز اهمیت هستند. پس فعال کردن آن‌ها را فراموش نکنید. 

Metal Gear Survive پیش نمایش

گرافیک بازی در نسخه بتا خیلی چنگی به دل نمی‌زد و باید منتظر ماند و دید که در نسخه نهایی بازی از این حیث چه شرایطی خواهد داشت

اما بدون شک مهم‌ترین بخش بازی Metal Gear Survive قسمت چندنفره آن است که در آن، با همکاری سه بازیکن دیگر (در بخش داستانی شخصیت‌های دیگر توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند) به مبارزه با زامبی‌ها می‌روید. مورد اول در رابطه با این بخش اینکه در آن، شما کنترل همان سربازی را به دست می‌گیرید که در بخش داستانی آن را خلق کرده و پرورش داده‌اید. این مساله طبق اعلام افرادی که بازی را تجربه کرده‌اند، باعث شده تا بالانس خوبی را در بازی شاهد نباشیم و شاهد هم‌گروه شدن افراد قوی و ضعیف با یکدیگر شویم. از طرف دیگر، برای تجربه بازی Metal Gear Survive حتی در حالت تک‌نفره، به اتصال دائم اینترنت نیاز دارید. این مساله شاید در نگاه اول کمی بی‌معنی به نظر برسد، اما دلیل نسبتا منطقی‌ای دارد؛ آن هم اینکه آیتم‌های کسب‌شده در بخش چندنفره بازی، به قسمت تک‌نفره منتقل می‌شوند و لازمه این اتفاق، جریان داشتن یک ارتباط بین این دو بخش است. این مساله یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم اینکه اگر مثلا در بخش داستانی بازی گیر کردید، می‌توانید به سراغ بخش چندنفره بروید و آیتم‌های قدرتمندی پیدا کنید که در بخش تک‌نفره هم کار را برای‌تان راحت‌تر می‌کنند. 

بخش چندنفره بازی Metal Gear Survive با هدف ارائه یک تجربه همکاری و Co-Op خلق شده و محوریت آن، همکاری چند بازیکن با یکدیگر برای زنده ماندن است. اما یک مساله دقیقا در نقطه مقابل این هدف قرار می‌گیرد و آن هم اینکه در این بخش، هر آیتمی که پیدا کنید، متعلق به خود شما است و امکان اشتراک‌گذاری آن با دیگر بازیکنان وجود ندارد. این مساله باعث می‌شود تا مخصوصا در ابتدای بازی، هر بازیکن برای خودش تلاش کرده و سعی کند آیتم به‌دردبخوری به دست بیاورد که یا در همین بخش چندنفره یا در قسمت تک‌نفره بازی‌اش به دردش بخورد! این قضیه تقریبا در تناقض با ایده اصلی بازی است و می‌تواند آسیب بدی به بازی بزند و یک اثر همکاری-محور را به یک اثر رقابتی تبدیل کند. اما از این مساله که بگذریم، در بخش چندنفره باید سعی کنید با همکاری دوستان‌تان در برابر زامبی‌ها ایستادگی کنید و در این بین، با تمام شدن هر دور از بازی یک سری جوایز و پاداش هم دریافت خواهید کرد. Metal Gear Survive همچنین مثل اکثر بازی‌های چندنفره روز، از خرید‌های درون برنامه‌ای هم پشتیبانی می‌کند و باید دید که این مساله، به ضرر بازی تمام خواهد شد یا خیر. 

Metal Gear Survive پیش نمایش

Metal Gear Survive با موتور اختصاصی فاکس ساخته شده است؛ همان موتوری که Phantom Pain و آن گرافیک زیبایش هم با آن خلق شده بود. اما مساله این است که در نسخه بتای بازی شاهد گرافیک خیلی جالبی نبودیم و مخصوصا در داخل بازی، کیفیت نه‌چندان جالب بافت‌ها و شخصیت‌ها تو ذوق می‌زد. با توجه به اینکه فاصله زیادی هم بین نسخه بتا و نسخه اصلی نیست، باید دید که آیا کونامی قادر خواهد بود این مساله را در نسخه نهایی بازی بهبود ببخشد یا خیر. 

در نهایت، می‌توان گفت که Metal Gear Survive غیر‌ متال گیر‌ترین متال گیری است که تا به امروز ساخته شده است و خیلی‌ها منتظر هستند تا ببینند که اولین متال گیر پس از خروج کوجیما از کونامی، در نهایت چه سرنوشتی خواهد داشت. کمی بعید است که این بازی بتواند طرفداران دوآتشه این سری را راضی کند، اما شاید حداقل به‌عنوان یک بازی اکشن صرف، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد؛ مخصوصا که المان‌های گیم‌پلی بازی و ایده تلاش برای بقای آن جذاب به نظر می‌رسند. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده