پیش نمایش بازی Mirror's Edge: Catalyst
نسخه اول بازی Mirror's Edge که در سال ۲۰۰۸ توسط الکترونیک آرتز عرضه شد، به دلایل متعددی مورد پسند جامعه گیمرها قرار گرفت؛ اصلیترین این دلایل شخصیت «فیث» بود که به عنوان یک شخصیت مونث جذاب در یک بازی کاملا جدی، خیلی زود توانست طرفداران زیادی پیدا کند. دیگر ویژگیهایی که بازی را به یک اثر موفق تبدیل کردند، استفاده از ورزش پارکور برای بالا رفتن از دیوارها و عبور از موانع و حتی مبارزه با دشمنان و طراحیهای منحصربهفرد محیط بازی بودند. همه این ویژگیها باعث شد تا «لبه آیینه» نه فقط یک بازی اکشن موفق، که یک اثر کالت باشد و به همین دلیل هم گیمرهای زیادی بیصبرانه مشتاق تجربه کردن قسمت جدید آن هستند.
نسخه جدید Mirror's Edge اولین بار در جریان رویداد Electronic Entertainment Exop 2013 و به عنوان یک پیشدرآمد برای نسخه اول معرفی شد که قرار بود داستان آن پیش از اتفاقات قسمت اول بازی رخ دهد. با این حال سارا جانسون، تهیهکننده ارشد استودیو دایس، مدتی پس از این رونمایی اعلام کرد که بازی نه یک پیشدرآمد برای نسخه اول است و نه حکم یک ریبوت از آن را دارد. همان زمان اعلام شد که این بازی برخلاف نسخه اول حالتی خطی نخواهد داشت و گیمرها در یک دنیای جهانباز قادر خواهند بود تا ماموریتها و مسیری را که برای رسیدن به مقصد طی میکنند، به صورت کاملا آزادانه انتخاب کنند.
با اینکه در جریان نمایشگاه E3 2014 یک نمایش از گیمپلی نسخه اولیه بازی ارائه شد، ولی یک سال بعد و در E3 2015 بود که الکترونیک آرتز اطلاعات بیشتری از بازی ارائه و اعلام کرد که عنوان بازی Mirror's Edge Catalyst خواهد بود. جانسون در جریان رونمایی رسمی از بازی مجددا اعلام کرد که این نسخه پیشدرآمدی بر قسمت قبلی نیست و فقط قرار است در آن شاهد ارائه اطلاعات بیشتری از گذشته شخصیت فیث باشیم. بازی ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۴ می (۴ خرداد) عرضه شود که پس از انتشار نسخه بتا و مشکلاتی که کاربران گزارش کردند، سازندگان تصمیم گرفتند تا با تاخیری دو هفتهای بازی را روز ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) برای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و رایانههای شخصی عرضه کنند.
Catalyst در مقایسه با نسخه اول لبهی آیینه، دستخوش دو تغییر اساسی شده است؛ اولی جهانباز شدن بازی است و مورد دوم هم تغییرات اساسی در سیستم مبارزات است. همانطور که در ابتدای مقاله اشارهای داشتیم، جهانباز شدن محیط به این معنی است که دیگر مانند نسخه قبلی، محدود به گذر از فقط یک مسیر از پیش تعیین شده برای رسیدن به مقصد نیستید. البته همانطور که در نسخه بتا بازی هم دیدیم، Runner Vision (همان خطوط راهنمای قرمز رنگ) به سه شکل در بازی قابل استفاده است که شامل Full، Classic و Off میشود. در حالت Full بازی با ترسیم خطوطی قرمز رنگ در محیط یک مسیر ایدهآل از مبدا تا مقصد را نمایش میدهد که البته این مسیر بهترین و سریعترین گزینه موجود نیست. زمانی که تنظیمات این قسمت را روی Classic تنظیم کنید، مانند نسخه قبلی فقط موانع و آیتمهایی که میتوان از روی آنها پرید را به رنگ قرمز خواهید دید و بالاخره در حالت Off، تمامی راهنماهای موجود در محیط غیرفعال میشوند و باید خودتان تشخیص بدهید که از کدام مسیر باید به مقصد برسید.
Catalyst نسبت به نسخه قبلی دو تغییر اساسی داشته است؛ حدف شدن اسلحهها از مبارزات و جهانباز شدن بازی
نسخه اول Mirror's Edge در کنار تمامی ویژگیهای مثبتش، یک نکته منفی اساسی هم داشت که وجود سلاحهای گرم در بازی بود. البته این مساله به خودی خود ایراد محسوب نمیشود، ولی در بازی مثل لبه آیینه که حرکت سریع اصلیترین رکن هیجانانگیز بازی بود، وقفههای ایجاد شده به دلیل مبارزات با سلاحهای گرم باعث میشد تا ریتم سریع بازی دچار اختلال شود. سازندگان بازی در استودیو دایس هم کاملا به این موضوع واقف بودند و در نسخه جدید تصمیم گرفتند کلا سلاحهای گرم را از بازی حذف و آنها را با مبارزات تن به تن که اکثرا هم در بین همان حرکات سریع اتفاق میافتند، جایگزین کند. برای مثال، شما در حین حرکت سریع در محیط ممکن است با یک دشمن روبرو شوید و در این صورت تنها با زدن به موقع کلیدها، قادر خواهید بود با یک لگد یا مشت سریع وی را کنار زده و به مسیر خود ادامه دهید که این امر باعث میشود ریتم تند بازی همواره حفظ شود. برای مبارزه با دشمنان حرکات زیادی در بازی تعبیه شده که تنوع نسبتا خوبی به این بخش خواهند بخشید؛ البته به شرطی که روند بازی را مختل نکنند و همان مشکل نسخه اول در این قسمت هم به شکلی جدید تکرار نشود.
جهانباز شدن این نسخه از لبهی آیینه، یک مزیت دیگر هم دارد و آن داشتن حق انتخاب برای انجام ماموریتها است. دیگر مانند نسخه اول مجبور نیستید فقط ماموریتی را انجام دهید که بازی برایتان تعیین کرده و از بین ماموریتهای اصلی و فرعی حق انتخاب خواهید داشت.ماموریتهای اصلی همانند نسخه اول بازی، بیشتر حول محور انتقال یک بسته به مقصدی خاص خواهند بود. ولی ماموریتهای فرعی، تنوع بیشتری داشته و شامل مواردی مثل طی کردن یک مسیر مشخص در زمان محدود، رقابت با اعضای دیگر گروه رانر و حتی پازلهای محیطی میشوند.
بازی شامل یک بخش چندنفره نیز میشود که دارای دو حالت Beat L.E و Time Trials است
در کنار این ماموریتها، بازی یک بخش چندنفره هم دارد که دایس آن را «Social Play» نامگذاری کرده است. البته وجود بخش چندنفره به این معنی نیست که مثلا چند بازیکن میتوانند باهم ماموریتها را انجام دهند یا با یکدیگر مسابقه بدهند؛ بلکه در این قسمت شاهد دو حالت مختلف خواهیم بود که Beat L.E و Time Trials نام دارند. در حالت اول که تقریبا چیزی شبیه به آن را در بازی Dark Souls 3 هم دیدهایم، گیمرها میتوانند هر جای نقشه را علامتگذاری کرده و از این طریق به دیگر گیمرها اطلاعات بدهند که میتواند مربوط به یک منطقه مخفی یا یک راه میانبر باشد. ولی حالت جالبتر که Time Trials نام دارد، به گیمرها اجازه میدهد تا یک مسیر دلخواه را در بازی علامتگذاری کنند و چکپوینتهای مختلفی در طول مسیر قرار دهند و سپس با به اشتراکگذاری این مسیر، گیمرهای دیگر را به چالش تمام کردن آن دعوت کنند. این قسمت همچنین دارای جدول ردهبندی است که نشان میدهد کدام گیمر این مسیر را در زمانی سریعتر تمام کرده است.
یکی از اصلیترین ویژگیهای نسخه اول بازی، خود شخصیت فیث بود. ویژگیهای شخصیتی این کاراکتر آنقدر خوب پرداخته شده بود که خیلی سریع توانست خود را به عنوان یکی از محبوبترین شخصیتها در دنیای بازیهای ویدیویی معرفی کند. با اینکه وقایع این نسخه از بازی بیشتر به گذشته این شخصیت مربوط خواهند شد، ولی برخلاف انتظار با یک فیث بالغتر نسبت به آنچه در قسمت قبلی دیدیم روبرو خواهیم شد. پیتر هاجینسن، طراح ارشد بازی، در این مورد گفته است:
زمانی که میخواستم طراحیهای هنری شخصیت فِیث را آغاز کنم، در کنار ویژگیهای ظاهری وی، قصد داشتم شخصیتی طراحی کنم که با رفتار، حرکات و برخوردهایی که با دیگران دارد، گیمر را به دانستن شخصیت اصلی خودش ترغیب کند. بهعلاوه فِیث در این نسخه از لحاظ فکری کمی بالغتر است. به همین دلیل همواره شاهد تمرکز بالای وی در کارهایش خواهیم بود و البته همیشه یک نگرانی خاص هم در چهره فِیت موج خواهد زد.
در این نسخه داستان بازی بیشتر به ریشههای شخصیتی فیث خواهد پرداخت
همچنین استودیو دایس پس از نمایش بازی در جریان گیمزکام ۲۰۱۵، اطلاعاتی را از این شخصیت ارائه کرد که بر اساس آنها، والدین فیث در جریان یک تظاهرات توسط نیروهای دولتی کشته شدهاند. پس از آن «نوا» به عنوان یک دوست قدیمی، تصمیم گرفت فیث را در محیطی به دور از درگیری و سیاست بزرگ کند. وی همواره با ترس از گذشته و قتلهایی که دیده بود بزرگ شده و امروز به یک دختر جوان با اعتماد به نفس بالا و شجاع تبدیل شده است که برای هدفی ورای تمام خواستههای دیگرش یعنی آزادی مبارزه میکند و در این راه حاضر به تحمل تمام سختیها و مشکلات است. در نسخه بتا، در ابتدای بازی شاهد آزاد شدن فیث از زندان و بازگشت وی به جمع گروه «رانرها» هستیم. داستان بازی در شهر «گلس» اتفاق میافتد که بسیار هم بزرگ است و در پس ظاهر امن آن، یک خفگان شدید دولتی حاکم است. «رانرها» گروهی هستند که قصد ندارند به قوانین سرسخت دولتی تن بدهند و به همین دلیل هم در پشت بامها زندگی میکنند و برای کسب درآمد، آیتمهای مختلفی را (که برخی از آنها هم محتوای سیاسی دارند) با استفاده از شیوههای پارکور در سطح شهر حمل کرده و از مبدا به مقصد میرسانند. به همین دلیل هم نیروهای دولتی مخالف سرسخت این گروه هستند و قصد از بین بردن آنها را دارند.
یکی دیگر از ویژگیهای جدیدی که در این نسخه به بازی اضافه شده، امکان ارتقای تواناییهای فیث است؛ این بدین معنی است که تمامی تواناییهای این کاراکتر از ابتدا در دسترس نخواهند بود و به مرور زمان میتوانید آنها را با استفاده از تجریباتی که کسب میکنید، فعال کنید که چه در انجام حرکات پارکور و چه در مبارزات کمکحال شما خواهند بود و در مجموع شرایط راحتتری را با ارتقای شخصیت تجربه خواهید کرد.
از حیث گرافیکی، نسخه اول بازی با استفاده از موتور آنریل ساخته شده بود که دایس این مورد را برای Catalyst تغییر داده و به موتور فراستبایت سوییچ کرده است. در نسخه بتا بازی، گرافیک در برخی از قسمتها مثل نورپردازیها (که ویژگی بارز قسمت قبلی هم بود) عملکرد بسیار درخشانی داشت. با این حال برخی لبههای غیرصاف و بافتهای مربوط به شخصیتها کمی توی ذوق میزد که خب نگرانیهایی در مورد این بخش از بازی ایجاد میکند. البته ممکن است دایس از این فرصت تاخیر دوهفتهای استفاده کرده و این مشکلات را رفع کرده باشد. همچنین با اینکه بسیاری از سازندگان نسخه قبلی دیگر بر روی ساخت نسخه جدید کار نمیکنند، ولی آهنگساز قسمت قبل در این نسخه مجددا بر روی ساخت آهنگهای بازی مشغول به کار است و اگر از ویژگیهای صوتی بازی اول لذت برده باشید، این نسخه هم احتمالا برایتان لذتبخش خواهد بود.
Catalyst در تاریخ ۱۸ خرداد عرضه خواهد شد و باید منتظر ماند و دید تا چه حد موفق ظاهر میشود. نظرات خود را در مورد این بازی با زومجی در میان بگذارید.
تهیه شده در زومجی