پیش نمایش بازی Overwatch
چندین سال است که کمپانی بلیزارد «Blizzard» در سبکهای استراتژی و MMORPG توسط بازی World of Warcraft در این صنعت آقایی میکند. هر استودیو و هر کمپانی که قصد داشته باشد با این اثر رقابت کند، بدون معطلی زیر دست و پای جهان وارکرفت نابود خواهد شد. شاید این موضوع کمی اغراقآمیز باشد اما تا به حال، هر آن چه که بلیزارد روی آن دست گذاشته، تبدیل به طلا شده است. World of Warcraft، Hearthstone، StarCraft و Diablo آثاری هستند که تک تک آنها جزو برجستهترین بازیهای صنعت گیم به شمار میروند. اما در طی این سالها، بلیزارد سعی نمیکرد تا از سبکی که در آن پادشاهی میکند پای خود را فراتر بگذارد و دیگر سبکها را محک بزند. شاید گاها به خاطر این موضوع نیز سرزنش میشد. حال آنها موقعیتی برای خود دست و پا کردهاند و قصد دارند اثری همانند Team Fortress 2 خلق کنند. یک تیراندازی اول شخص تیمی، اما با سبک و سیاق منحصر به فرد بلیزاردی. به این صورت ایده بازی Overwatch شکل گرفت. جالب است بدانید که بلیزارد از سال ۱۹۹۸ تا امروز هیچ مجموعه کاملا جدیدی را خلق نکرده بود و تمام چیزهایی که توسط این کمپانی معرفی شد قسمتی جدید یا زیرمجموعهای جدید از آثار قبلی خود بودند. Overwatch بعد از سالها این رویه را تغییر داده و به عنوان مجموعهای جدید برای بلیزارد عرضه خواهد شد.
اولین نکته لازم به ذکر در مورد Overwatch این است که این بازی قرار نیست یک نسخه کپی شده از بازی موفق Team Fortress 2 باشد. در بازی تماما آنلاین Overwatch بازیکنان به دو گروه ۶ نفره تقسیم میشوند. سبک اصلی Overwatch چندنفره میدان مبارزه است «MOBA یا Multiplayer Battle Arena». اما از طرفی دیگر، ذات این بازی یک تیراندازی اول شخص تیمی است. هسته اصلی Overwatch را قهرمانهای این بازی تشکیل میدهند که خوشبختانه از تنوع خیلی زیادی برخوردار هستند. کلاس شخصیتهای این بازی به چهار دسته تقسیم میشوند: مهاجم، مدافع، تانک و پشتیبان که مجموعا ۲۱ کاراکتر را در اختیار بازیکنان قرار میدهند.
هر یک از شخصیتهای بازی قابلیتهای منحصر به فرد خود را دارند و بلیزارد هیچ یک از آنها را حتی نزدیک به هم خلق نکرده است. کلاسهای بازی نیز بسته به شرایط، سودمندی خاص خود را دارند. برای مثال قهرمانهایی که در دسته تانک «Tank» وجود دارند دارای سلامتی بسیار بیشتری نسبت به دیگر قهرمانها هستند. اما باز هم چند شخصیتی که در این کلاس حضور دارند همانند یکدیگر نیستند و بسته به موقعیت، مزیتهای خود را دارند. به عنوان مثال زمانی که در نقشه بازی رقیبهای شما از شخصیتهایی با سلامتی کم استفاده کردهاند، شخصیت رُدهاگ میتواند با قلاب خود آنها را بگیرد، به سمت خود بکشد و سپس به محو کردن آنها از نقشه بازی بپردازد. اما از طرفی او ضعفهایی هم دارد؛ اگر رقیب او یک تانک دیگر باشد، به دردسر خواهد افتاد. شخصیتی به نام وینستون در بازی حضور دارد که یک گوریل است و با پریدنهای بلند و حمل سلاح سنگین برتری منحصر به فرد خود را دارد. یا زاریا یک شیرزن روس تبار است که با اسلحههای نیرومند به راحتی با دیگر دشمنان مقابله میکند.
از طرفی دیگر، قهرمانهای کلاس دفاعی «Defense» نقش دفاع از منطقهای خاص را دارند و میتوانند نقاطی کور یا سدی برای مسیرها خلق کنند. البته کار آنها به چنین مسائلی ختم نمیشود. قهرمانهایی مانند هانزو یا ویدومِیکر میتوانند با سلاحی که در دست دارند از راه دور دشمن را از بین ببرند، یا جونکرات ابزار منفجره در اختیار دارد و رباتی مانند بَسشن یک ماشینگان نیرومند است که عبور از آن به راحتی ممکن نیست.
قهرمانان کلاس تهاجمی «Offense» نیز از دیگر شخصیتها متحرکتر و پر جنب و جوشتر هستند. همچنین قادرند ضربات زیاد و سهمگینی را به دشمن وارد کنند. یکی از شخصیتهای کلاس مهاجم کاراکتری به نام فرح است که طراحی او از قوم و خویشهای مصری الهام گرفته شده است. او با زره عقاب مانند خود قادر است برای بخش محدودی پرواز کند و از آسمان به دشمنان ضربه بزند. شخصیت جالب دیگر این کلاس ریپر نام دارد و میتواند همانند روح در میدان مبارزه حرکت کند. تِرِیسر نیز شخصیت آیکون بازی Overwatch به شمار میرود. او که از سرعت بالایی برخوردار است، یکی از بهترین قهرمانها برای مبارزات تن به تن محسوب میشود.
کلاس آخر که به عنوان پشتیبان «Support» در بازی شناخته میشوند قادرند تا با مزیتهایی که دارند قابلیت هم تیمیهای خود را بالاتر ببرند یا آنها را نجات دهند. یا از طرفی دیگر نیروهای دشمن را تضعیف کنند. این قهرمانها قدرت بالایی در کار دفاعی یا حمله ندارند، اما تاثیر به سزایی در قدرتهای دیگر شخصیتها میگذارند. مثلا شخصیت مِرسی از کانسپت یک فرشته طراحی شده است و میتواند سلامتی هم تیمیها را بهبود بخشد. یا لوسیو قادر است سرعت عمل هم تیمیها را افزایش دهد.
در کل آن طور که به نظر میرسد، طراحی شخصیتها بسیار عالی کار شده و یک به یک آنها ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. طراحیهای اولیه آنها از شخصیتهای ژاپنی، روسیه، اروپایی و آمریکایی الهام گرفته شدهاند و با قهرمانهای تکراری رو به رو نخواهید شد. همچنین بالانس بین هر یک از آنها به خوبی رعایت شده است. اما این شما هستید که باید شخصیتهای تیم حریف را به خوبی بشناسید و سپس شخصیت خود را انتخاب کنید. بیشتر قهرمانهای بازی دارای سه تا چهار قدرت و ویژگی خاص هستند. قدرتمندترین ویژگی آنها Ultimate نام دارد. به عنوان مثال شخصیت فرح با ویژگی نهایی خود قادر است در آسمان بارانی از موشک را روی دشمن بریزد. یا شخصیت مِرسی قادر است تا هم تیمیهایی را که روی زمین در حال مردن هستند، نجات دهد و به یک باره آنها را احیا کند. از طرفی ویدومیکر که در کلاس دفاعی حضور دارد قادر است با نیروی نهایی خود دشمنان را از پشت دیوار ببیند و مکان آن را با دیگر هم تیمیها به اشتراک بگذارد.
یکی از نکات خوب بازی این است که دراول مسابقه نیاز نیست برای انتخاب شخصیت خود زیاد فکر کنید و آن را بسنجید. پس از اینکه در طول مبارزات کشته شدید، بازی این اجازه را میدهد تا بسته به نیاز خود در مسابقه قهرمان مورد نظر را انتخاب کنید. این عمل باعث شده تا درگیریها به مراتب جذابتر شوند. مثلا شما شخصیتی را انتخاب میکنید که هیچ شانسی جلوی کسی مثل رُدهاگ ندارد. میتوانید برای دوره بعد تریسر را انتخاب کنید و کار او را یکسره کنید. اما دشمن سپس با شخصیتی دیگر وارد میشود که میتواند تریسر را به دردسر بیاندازد. تمام شخصیتها همانند اکوسیستمی هستند که نسبت به یکدیگر نقاط ضعف و قدرت دارند. اما در عین حال به نظر میرسد که بالانس بین آنها رعایت شده است. در پایان هر مسابقه نیز لوت باکس «Loot Box» به بازیکنان تعلق میگیرد که شامل لباسهای جدید، رنگهای مختلف اسلحهها و تعداد زیادی از جوایز دیگر را شامل میشوند.
محیطهای بازی نیز هماهنگی زیادی با شخصیتها دارند. Overwatch در آیندهای نزدیک رخ میدهد، جایی که حادثهای به نام Omnic Crisis که بر اساس هوشهای مصنوعی پیشرفته رخ داده است، باعث شده تا رباتها در بیشتر نقاط جهان حکمفرمایی میکنند. در این بین، یک نیروی بینالمللی به نام اُورواچ توسط اتحادیه جهانی شکل گرفته تا از بشریت محافظت کند. البته این بازی اصلا بخش تکنفره داستانی ندارد و شما فقط در مسابقات آنلاین حضور خواهید داشت. از آنجایی که تمامی بازیهای بلیزارد مانند جهان وارکرافت پیش زمینه قوی داستانی داشتند، این استودیو سعی کرده تا برای بازی جدید خود یک داستان مختصر ترتیب دهد. نقشههای بازی که در همان ابتدای کار در دسترس قرار خواهند گرفت به ۴ دسته تقسیم میشوند. دسته اول یورش نام دارد و دورادو، واچ پوینت و روت ۶۶ زیرمجموعه آن به شمار میآیند. اسکورت یا گارد شامل هانامورا، معبد آنوبیس و تاسیسیات وُلسکایا میشود. پیوند یا هایبرد شامال کینگز، نومبانی و هالیوود میشود. در نهایت، کنترل از سه نقشه نِپال، بُرج لیجانگ و ایلیوس تشکیل شده است. تمامی نقشههای بازی از سرتاسر نقاط دنیا الهام گرفته شدهاند و آنها را با ظاهری مدرن در بازی خواهید دید.
البته هر یک از این دستهها مربوط به حالت خاصی از بازی میشوند. در حالت Assault یا یورش تیم حمله کننده باید دو نقطه مشخص شده در نقشه را از چنگ تیم مدافع خارج کند. شش نفر از تیم شما باید از هر نقطهای حمله کنید تا بتوانید وارد منطقه مورد نظر شوید. از طرفی دیگر تیم مدافع باید شما را متوقف کند. در حالت اسکورت یا گارد یکی از تیمها نقش بادیگارد را برای وسیله نقلیهای ایفا میکند و باید آن را به سلامت به نقطه مورد نظر برساند. در حالت کنترل با چیزی شبیه به حالت یورش رو به رو خواهید شد. هر تیم باید برای کنترل نقطهای خاص تلاش کند تا امتیاز آنها به ۱۰۰% برسد. با این که بازی بسیار رنگارنگ و فانتزی طراحی شده است، اما مسابقات در آن ساده نیست. بازی بسیار شلوغ است و هر لحظه از هر جایی ممکن است یک مشت به سمت شما روانه شود یا از نقطهای کور یک تیر به سمتتان شلیک شود. Overwatch یک نبرد چند نفره جذاب، سریع و درگیرکننده را با ظاهری فانتزی به بازیکنان ارایه میدهد.
از خیلی جهات این بازی شباهت زیادی به دیگر آثار سبک MOBA دارد. اما چیزی که این اثر را برجسته میکند، نام درخشان کمپانی بلیزارد است. سازندهای که با World of Warcraft کلمه اعتیاد را در دنیای بازیها جا انداخت. با Diablo جهنم را به صنعت گیم آورد. با Hearthstone بازیهای کارتی را به مرحلهای جدید برد و بسیاری دیگر از بازیها و زیرمجموعه آنها را خلق کرد که تک تکشان به خوبی در این صنعت جای خود را محکم کردهاند. Overwatch یک بازی رایگان نیست و دارندگان رایانههای شخصی برای تجربه آن باید ۴۰ دلار پرداخت کنند و نسخههای کنسولی این اثر نیز حداقل ۶۰ دلار قیمت خواهند داشت. همچنین بلیزارد برنامههای بزرگی برای جدیدترین اثر خود دارد و نمیخواهد که این بازی سطحی بسیار پایینتر از آثار قبلی این کمپانی داشته باشد. از طرفی دیگر، بازی Overwatch اولین تیراندازی اول شخصی است که بلیزارد روی کنسولها عرضه میکند. به همین منظور بلیزارد برای بهبود شرایط گیمپلی بازی تیراندازی Overwatch برروی کنسولها در حال همکاری و گرفتن نکات مفید از استودیو تریآرک، توسعه دهنده بازی Black Ops 3 است.
آیا این کمپانی قادر است بازی جدید خود را که سبک کاملا متفاوتی دارد به موفقیت برساند؟
تهیه شده در زومجی