// پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

چه انتظاراتی از کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 داریم؟

E3 2018، از نظر من، حکم مرگ یا زندگی را برای مایکروسافت دارد. این کمپانی یا ما را برای ادامه نسل امیدوار می‌کند، یا به کلی پرونده‌اش را تا نسل بعد می‌بندیم. 

مرگ یا زندگی؟ مایکروسافت کدام را انتخاب می‌‌کند؟ در سال‌های قبل، حداقل ۲ سال اخیر، مایکروسافت شعار اغراق‌آمیزی برای کنفرانس‌های خود داشت؛ بزرگ‌ترین کنفرانس‌ مایکروسافت در تاریخ E3 یا نمایش بزرگ‌ترین فهرست بازی‌های تاریخ Xbox. البته امسال هم به همین صورت است و مایکروسافت قصد دارد بزرگ‌ترین کنفرانس خود را برگزار کند اما به آن صورت شلوغش نکرده است. هرچند، این دیگر‌ آخرین شانس این کمپانی است. همانطور که در مطلب وضعیت ایکس‌باکس خواندیم، می‌دانیم که کمپانی مایکروسافت در تلاش است تا اوضاع نابه‌سامان بازی‌های انحصاری خود را راست و ریس کند. این E3، برای مایکروسافت و برای طرفدارانش بسیار مهم است. شایعه‌های زیادی مطرح شده است که ایکس‌باکس این بار بازی‌های بزرگ و جدید، سرویس‌های جدید و حتی سخت‌افزارهای جدیدی معرفی خواهد کرد.

این آخرین شانس مایکروسافت در نسل هشتم است

E3 2018 زمانی است که مایکروسافت باید پاسخگوی انتقادات طرفداران و رسانه‌ها باشد. یکی از مسائلی که از آن می‌ترسم، این است که زمان زیادی از تغییرات مایکروسافت و ایجاد جایگاهی ویژه برای بخش بازی‌ها و سرگرمی‌ها در سازمان مایکروسافت نگذشته است و به همین منظور فیل اسپنسر به آن صورت زمان زیادی برای سرمایه‌گذاری روی بازی‌هایی انحصاری که بتواند آن‌ها را در همین E3 2018 نشان دهد در اختیار نداشته است. اما خب این موارد برای بسیاری از بازیکنان مهم نیست، آن‌ها نیاز به بازی‌های بزرگ دارند. در این مطلب با هم مروری بر بازی‌ها، سرویس‌ها و سخت‌افزارهای مایکروسافت خواهیم داشت که ممکن است در کنفرانس این کمپانی حضور داشته باشند.

Gears of War

بازی‌های‌ فرست پارتی

طبق گفته فیل اسپنسر، کنفرانس مایکروسافت حدود ۱۰۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. همچنین بر خلاف سنت همیشگی، این بار کنفرانس در تئاتر خود مایکروسافت برگزار خواهد شد؛ دقیقا همان‌جایی که هر سال مراسم Game Awards برگزار می‌شود. این تغییر می‌تواند هیجان انگیز باشد. نمی‌توان انتظار داشت مایکروسافت IPهای جدید زیادی نشان دهد. چرا که اگر بعد از تغییرات مایکروسافت تازه دست به کار شده باشد نمی‌تواند بازی‌های تحت ساخت خود را خیلی زود رونمایی کند. البته این‌ها حدس و گمان است و شاید برخی بازی‌هایشان آماده نمایش باشند و برخی دیگر در حد یک تیزر ساده. اما از طرفی، هرچه که هست، ایکس باکس باید آینده خود را در مسیر ساخت IPهای جدید نشان دهد و امید برای ساخت IPهای بزرگ و باکیفیت را در دل طرفدارانش زنده کند.

به جز چند بازی انگشت شمار، اثر قابل توجه و هیجان‌انگیزی وجود ندارد که از نمایش آن مطمئن باشیم

اولین اثری که کاملا می‌توان انتظارش را داشت، نسخه دیگری از سری بازی‌های تحسین شده Forza است. اگر عضو سومی در کار نباشد، بنابراین بدون شک باید منتظر Forza Horizon 4 باشیم. به جرات می‌توان گفت Forza Horizon 3 یکی بهترین بازی‌های ریسینگ نسل هشتم تا به این‌جای کار است. استودیو پلی گراند به خوبی نشان داد که چطور می‌تواند شماره به شماره، بازی‌های فوق‌العاده‌ای را منتشر کند. به نظر می‌رسد که نسخه جدید Forza Horizon، این بار در ژاپن جریان خواهد داشت. از طرف دیگر، می‌دانیم که استودیو پلی‌گراند بزرگ‌تر از قبل شده است، آن قدر بزرگ که به دو تیم تقسیم شده و یکی فورتزا می‌سازد و تیم دیگر مشغول ساخت یک بازی نقش‌آفرینی است. شایعه‌ای وجود دارد که نسخه جدید Fable توسط این تیم ساخته خواهد شد که بعید است در E3 امسال خبری از آن‌ها شود چرا که این استودیو به تازگی شکل گرفته و احتمالا در مرحله مقدماتی طراحی‌های اولیه هستند.

اثر دیگری که مطمئنا در کنفرانس حضور دارد، بازی Crackdown 3 خواهد بود. نمی‌دانم به این اثر می‌توان امید داشت یا نه. حتی شایعه‌هایی هم وجود دارد که بازی تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورده است. اما قطعا یک نمایش خوب شاید بتواند نظرها را عوض کند. اثر دیگری که به حضور آن مطمئن هستیم، بازی Ori and the Will of the Wisps است. نسخه اول این بازی، به شدت زیبا بود! می‌توان همین مورد را برای قسمت دومش هم انتظار داشت و امیدوار بود که شاهد یک اثر زیبا و فوق‌العاده باشیم.

بعد از صحبتی کوتاه در مورد بازی‌هایی که مطمئن هستیم در کنفرانس وجود دارند، به این نتیجه می‌رسیم که حالا مایکروسافت از نظر انحصاری دستش خالی است و چیز دیگری ندارد که بتوانیم روی آن‌ها حساب کنیم. اما به این معنا نیست که شاهد معرفی‌های جدیدی نخواهیم بود. یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی که احتمال معرفی آن زیاد است، نسخه جدیدی از سری Gears of War است. اگر به شایعه‌های اخیر، مخصوصا لیستی که والمارت کانادا زحمتش را کشید نگاهی بندازیم و از آنجایی که نام بازی‌هایی مثل Rage 2 در شایعه‌های اخیر درست از آب درآمدند، پس احتمال معرفی Gears of War جدید بسیار زیاد است. شاید برای انتشار Gears of War 5 کمی زود باشد. درست است که ۲ سال زمان برای ساخت نسخه جدید کافی به نظر می‌رسد، اما قدرت ریسک و تنوع بخشیدن به گیم‌پلی سر راست و نسبتا یکنواخت این شوتر را نمی‌دهد. بنابراین دو گزینه پیش رو قرار دارد: یا اینکه شاهد یک نسخه فرعی از سری Gears of War باشیم که شایعه آن وجود دارد، یا اینکه کوالیشن Gears of War 5 را برای پاییز ۲۰۱۹ در نظر بگیرد تا هم یک معرفی خوب در این کنفرانس داشته باشد، هم بازیکنان کیف کنند و هم تیم سازنده مجبور نباشد در یک بازه زمانی دو ساله اثر بزرگی مانند Gears 5 را روانه بازار کند. پایان بازی Gears of War 4 به نوعی بود که می‌شد حدس زد قرار است شاهد تغییرات بزرگی در دنیای بازی باشیم و دوباره انسان‌ها را در خطر ببینیم. اما کاملا از یک نسخه فرعی استقبال می‌کنم، نسخه‌ای که سازندگان دست به ریسک بزنند و المان‌های جدید را به بازی تزریق کنند. یکی دیگر از سورپرایزهایی که می‌توان انتظار داشت، ریمستر بازی Gears of War 2 است. قسمت دوم سری گیرز از نظر من فوق‌العاده بود. امسال، سالگرد ۱۰ سالگی بازی Gears of War 2 است. پس می‌توانیم در کنار نسخه اصلی، منتظر Gears of War 2 هم باشیم.

Halo 5

یک نمایش فوق‌العاده از هیلو می‌تواند بسیاری از طرفداران قدیمی را دوباره به ایکس‌باکس امیدوار کند

اما از Halo چه خبر؟‌ در بین بازی‌های انحصاری، چه مایکروسافت بخواهد چند بازی‌ شماره‌دار گذشته را معرفی کند و چه چند تا بازی AAA بزرگ و شگفت‌انگیز جدید، تنها یک نمایش خارق‌العاده از Halo می‌تواند آن‌ها را تحت شعاع قرار دهد. هیلو اثری بی‌نهایت پرطرفدار و بی‌نهایت دوست داشتنی است. اثری که با سه‌گانه ابتدایی خود، همیشه المان‌‌های جدیدی به این صنعت اضافه می‌کرد. دو شماره آخر این سری، با ارایه داستانی بد، آن‌قدر کارنامه این مجموعه را خدشه‌دار کردند که بسیاری‌ از این سری ناامید شدند. این بازی‌ها، مخصوصا شماره پنجم، با اینکه مکانیسم تیراندازی فوق‌العاده‌ای ارایه دادند، با اینکه نسخه آخر یکی از بهترین بخش‌های چند نفره را ارایه داد، اما تنها به خاطر داستان بد، کاملا نادیده گرفته شد؛ بله بخش داستانی سری Halo آن‌قدر مهم است که می‌تواند دیگر بخش‌های خوب بازی را هم مسموم کند. استودیو 343 اینداستریز هم به خوبی متوجه شده است که چقدر نسبت به هیلو‌های بانجی آثاری بدون هیچ شکوه و هیجان ارایه داده است. حال مشخص نیست بازی آن‌ها برای امسال آماده باشد یا خیر، اما این اثر هر چقدر که بیشتر زمان داشته باشد، برای خودش، برای ایکس‌باکس و برای طرفداران بهتر است. اما دلیل هم نمی‌شود در E3 امسال حضور نداشته باشد. طبق همین دلیلی که مایکروسافت به جلب توجه طرفداران نیاز دارد، حضور یک هیلوی ناب می‌تواند خون همه را به جریان بیندازد. یک تریلر سینمایی هیجان‌انگیز یا هر چه که از 343 بر‌می‌آید، در کنفرانس E3 امسال مایکروسافت شدیدا لذت بخش خواهد بود؛ دل‌مان برای مسترچیف پر ابهت تنگ شده است!

از طرفی دیگر، مایکروسافت قطعا بازی‌های مستقل اما با کیفیتی در حد Cuphead و Below یا بازی جدید استودیو Playdead را فراموش نمی‌کند. بنابراین بخش ID@Xbox بعید است دست خالی به این کنفرانس بیاید و شاهد چند پروژه انحصاری نیز در این بین خواهیم بود. همچنین مایکروسافت پلتفرم PC را هم در اختیار دارد و در پی آن، مجموعه بازی‌های Age of Empires را نباید فراموش کنیم. بنابراین انتظار یک نمایش کامل از این بازی را نیز می‌توان داشت.

Gears ،Forza ،Halo، سه اثری که نسل به نسل مایکروسافت آن‌ها را با خود به همه جا می‌کشاند؛  درست است که هر سه آن‌ها عظیم هستند اما زمان آن رسیده تا آثار قدرتمند و جدیدی در کنار این‌ها معرفی شوند

به جز Halo ،Gears و Forza، مایکروسافت بازی قابل پیش‌بینی دیگری ندارد. شایعه‌هایی وجود دارد که IPهایی نظیر Sunset Overdrive و Quantum Break هنوز زنده هستند اما خب هیچ خبری از ساخت آن‌ها به گوش نمی‌رسد. استودیوهای فرعی خاصی هم وجود ندارد که بگوییم برای مایکروسافت بازی می‌سازند، مگر اینکه یکی از پروژه‌های استودیو رمدی، نسخه جدیدی از Alan Wake یا Quantum Break باشد. اما به طور کلی  به جز بازی‌هایی که نسل به نسل مایکروسافت آن‌ها را همراه خود کشانده، چیز جدیدی به گوش نمی‌رسد. حالا اینجا است که عیار مایکرسافت مشخص می‌شود. بارها گفتیم آن‌ها تازه سر و سامان گرفته‌اند و ممکن است پروژه ساخت بازی‌های AAA را تازه استارت زده باشند، اما این برای طرفدارانی که یک نسل منتظر بازی‌های خوب از مایکروسافت هستند دلیل قابل قبولی نیست. اینجا است که مایکروسافت باید آینده پلتفرم خود را از نظر انحصاری‌ها و بازی‌های AAA به خوبی نشان دهد. حال باید ببینیم مایکروسافت چه چیزی در آستین دارد؛ شاید هم چیزی نداشته باشد و ما را ناامید کند، شاید هم شگفت زده شویم، هیچ چیز معلوم نیست.

Cyberpunk 2077

بازی‌های ترد پارتی

همیشه بازی‌های ترد پارتی بخش مهمی از کنفرانس‌های سونی و مایکروسافت را تشکیل داده‌اند. اما شاید این بار بازی‌های ترد پارتی روی کفه ترازوی مایکروسافت سنگینی کنند؛ چرا که نام‌های بزرگی چه در بین شایعه‌های منتشر شده و چه اخبار مختلف به چشم می‌خورد که در کنفرانس Xbox حضور خواهند داشت. یکی از این بازی‌ها، Battlefield V است. هرچند این بازی نمایش بزرگی در کنفرانس الکترونیک آرتز خواهد داشت، اما حق تبلیغات این بازی بر عهده مایکروسافت است و شاید یک نمایش گیم‌پلی یا سینمایی از این بازی ببینیم. از طرفی دیگر، احتمال حضور Metro Exodus هم وجود دارد چرا که سال پیش این بازی در کنفرانس مایکروسافت معرفی شد و طبیعتا حق تبلیغاتش هم بر عهده مایکروسافت است. بازی بزرگ دیگر می‌تواند Anthem باشد. این بازی قطعا در کنفرانس EA نمایش خواهد داشت، اما می‌توان انتظار یک نمایش جذاب را هم در کنفرانس مایکروسافت داشت. لارا کرافت هم معمولا برای مایکروسافت است، بنابراین Shadow of the Tomb Raider هم نمایش گیم‌پلی خود را در این کنفرانس در معرض عموم قرار خواهد داد. البته اسکوئر انیکس کنفرانس مختص به خود را خواهد داشت، بنابراین هنوز از حضور لارا مطمئن نیستیم.

بازی‌های تردپارتی فوق‌العاده‌ای در کنفرانس حضور خواهند داشت تا قدرت Xbox One X را به رخ بکشند

اما بازی بزرگی که انتظارش را می‌کشیم و استودیو خوش نام و نشانی که منتظر پدیدار شدن لوگوی آن روی مانیتورهای کنفرانس هستیم، بازی Cyberpunk 2077 و استودیو CD Projekt RED است. این بازی بی‌نهایت می‌تواند شگفت‌انگیز ظاهر شود. آن‌قدر دل من یک بازی سایبرپانکی خفن و پرجزییات می‌خواهد که حضور سایبرپانک برایم شدیدا هیجان‌انگیز است. البته نمی‌توانیم بگوییم که این استودیو صد در صد در کنفرانس مایکروسافت حضور خواهد داشت، اما چه کنسولی بهتر از Xbox One X برای نمایش این بازی و چه بازی‌ای بهتر از سایبرپانک 2077 برای به نمایش گذاشتن قدرت این کنسول؟ بهتر است مایکروسافت در این زمینه هوشمندانه عمل کند و حق تبلیغات این بازی را به دست آورده باشد.

البته فراموش نکنیم مایکروسافت در زمینه همکاری با دیگر کمپانی‌ها، خوب عمل می‌کند. بنابراین کمپانی‌های بزرگی مانند یوبیسافت و بتسدا می‌توانند در این مراسم حاضر شوند. شاید یکی از سورپرایزهای این مراسم، معرفی Splinter Cell جدید باشد که قطعا خیلی‌ها چشم انتظارش هستند. از طرفی دیگر بتسدا حق تبلیغات بازی Rage 2 را در اختیار مایکروسافت گذاشته است و احتمالا یک نمایش با کیفیت از این بازی فوق‌العاده‌ هیجان‌انگیز می‌تواند بازیکنان را از صندلی‌شان بلند کند.

Shadows Die Twice

نمی‌توانم بگویم بازی بعدی فرام‌سافتور در کدام کنفرانس نمایش خواهد داشت، اما هر چه هست، به نظرم خبری از یک بازی انحصاری دیگر از سوی آن‌ها نخواهد بود

از طرفی دیگر، من یک نظر هم دارم. بازی بعدی FromSoftware، جدیدترین اثری که میازاکی روی آن کار می‌کند و با تیزر Shadow Dies Twice معرفی شد، یک بازی مولتی‌پلتفرم است. ما نه با یک Dark Souls دیگر طرف هستیم و نه شماره دوم Bloodborne را خواهیم دید (این حرف از من را به یاد داشته باشید!). نظر من این است که میازاکی روی یک بازی جدید کار می‌کند که نه اپیک مدیوال است و نه گوتیک ویکتوریا، اما یک بازی جدید با طعم فرام‌سافت‌ور است. درست است که میازاکی رابطه خوبی با پلی استیشن دارد، اما فراموش نکنیم که Dark Souls 3 در کنفرانس مایکروسافت معرفی شد. پس بعید نیست که این کمپانی توانسته باشد باز هم میازاکی را برای نمایش بازی جدیدش راضی کرده باشد. اما خب هر چه که هست، در هر کنفرانسی که نمایش داشته باشد، من این بازی را یک مولتی‌پلتفرم جدید و تازه از میازاکی می‌دانم.

یکی دیگر از بازی‌هایی که احتمال حضورش بسیار زیاد است، بازی جدید استودیو Rocksteady خواهد بود. شایعه‌های زیادی وجود دارد که اثر بعدی این استودیو مربوط به سوپرمن باشد، اما خب باید صبر کرد و دید این استودیو کاربلد طی این سال‌ها مشغول به ساخت چه اثری بوده است. همچنین مدتی می‌شود که فیل اسپنسر به دنبال جلب توجه ناشران و سازندگان ژاپنی بوده است، پس حضور چند بازی ژاپنی در این کنفرانس جای تعجبی نخواهد داشت.

با یک حساب سرانگشتی، می‌توان به خوبی متوجه شد که بازی‌های ترد پارتی بزرگی می‌توانند مجلس مایکروسافت را گرم کنند، اما باید ببینیم IPهای انحصاری مایکروسافت هم می‌توانند قدرتمند ظاهر شوند یا نه.

سرویس‌های ایکس باکس

یکی از بخش‌هایی که انتظار می‌رود مایکروسافت گوشه‌ای از آن را در کنفرانس به نمایش درآورد، Xbox Avatars است. بعید است وقت زیادی از نمایش را به خود اختصاص دهد و درستش هم همین است. Xbox Avatars قرار است آواتارهای دوست داشتنی نسل هفتم را به شکلی بسیار طبیعی‌تر به پلتفرم‌های مایکروسافت بازگرداند. نه فقط Xbox، بلکه آواتارها قرار است به عنوان همراهانی مجازی اما دوست داشتنی، در پلتفرم‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت، پلتفرم‌های واقعیت مجازی، هولولنز و حتی ویندوز حضور داشته باشند.

Xbox Game Pass

پشتیبانی از ماوس و کیبورد و اجرای بازی‌هایی نظیر آثار بلیزارد یا ولو روی کنسول، می‌تواند یک بمب بزرگ از سوی مایکروسافت باشد

یکی از بخش‌های دیگری که انتظار نمایش آن را دارم، پروژه Xbox Career است. قطعا یکی از اشخاصی که در صحنه حاضر خواهد شد، مایک یبرا خواهد بود. شخصی که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای پلتفرم ایکس باکس به ارمغان آورد. از Backward Compatibility گرفته تا طراحی رابط کاربری ایکس باکس. یکی از پروژه‌هایی که به نظر روی آن‌ها کار می‌کند، Xbox Career است. این قابلیت، بازیکنان را بر اساس قابلیت‌ها و توانایی‌هایشان رده‌بندی می‌کند. اینطور نیست که شما با گرفتن اچیومنت‌ها و گیم‌اسکورها بتوانید خود را به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای به دیگران ثابت کنید. کار ایکس‌باکس کریر هم همین است که شما را بر اساس قابلیت‌های‌تان در بازی‌های آنلاین شناسایی می‌کند. برای مثال در بازی بتلفیلد یا فورتنایت، تعداد دست‌آورد‌های‌تان، ساعتی که بازی کردید، چند بار برنده شدید، چند بار بازنده بودید و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می‌کند و در یک جدول و رده‌بندی بین دیگر بازیکنان قرار می‌دهد تا حس رقابت بیشتر از اچیومنت‌ها معنا پیدا کند. البته این پروژه می‌تواند قابلیت‌‌های جالب‌تری هم داشته باشد. اما خب هنوز معلوم نیست شاهد معرفی این قابلیت در E3 امسال باشیم یا نه.  

از دیگر بخش‌هایی که می‌توان انتظار داشت، حضور Xbox Game Pass است. این سرویس مایکروسافت که سعی دارد نتفلیکس دنیای گیم باشد، تا این‌جای کار بسیار موفق ظاهر شده و قطعا شاهد رشد هرچه بیشترش خواهیم بود. شاید تنها اشاره‌ای کوچک به این سرویس شود، شاید هم امکانات دیگری به آن اضافه شود. شایعه‌‌هایی وجود داشت که مایکروسافت علاوه بر همکاری با کمپانی‌های ترد پارتی بزرگ، روی گسترش این سرویس در پلتفرم‌های مختلف کار می‌کند؛ فراتر از ایکس‌باکس و پی سی و با استفاده از قدرت ابری. اما چطوری؟ این را مایکروسافت باید نشان دهد.

یک قابلیت دیگر، می‌تواند معرفی کامل پشتیبانی ماوس و کیبورد روی ایکس‌باکس باشد. انجام بازی‌ها در بخش تک نفره با ماوس و کیبورد، یا اجرای بازی‌های World of Warcraft ،Diablo ،Dota 2 یا حتی بازی‌هایی مانند Age of Empires و Halo Wars 2 روی کنسول ایکس باکس و انجام آن‌ها با ماوس و کیبورد، می‌تواند یک بمب بزرگ در این کنفرانس باشد!

Xbox Elite Controller

سخت افزار

شایعه‌هایی وجود دارد که مایکروسافت سخت‌افزارهای جدیدی در کنفرانس معرفی خواهد کرد. البته منظور یک کنسول جدید نیست؛ کینکت هم که به امید خدا کارش تمام شد. تنها موردی که می‌ماند، کنترلرهای جدید است. مورد انتظارترین سخت‌افزاری که می‌توان به معرفی‌اش امید داشت، نسخه جدیدتر کنترلر Xbox Elite است. نسخه اول این کنترلر به قدری خوب است که با تجربه‌اش دیگر دوست ندارید سراغ کنترلر دیگری بروید. حال یک نسخه پیشرفته‌تر و رفع برخی از مشکلات ریزش، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

از طرف دیگر، E3 بهترین زمان برای اعلام کاهش قیمت‌های کنسول‌ها است. بعید است شاهد کاهش قیمت Xbox One X باشیم. اما خب یک کاهش قیمت ۵۰ یا ۱۰۰ دلاری می‌تواند یک بمب خبری بسیار خوب برای کسانی باشد که به دنبال بهترین تجربه بازی‌های مولتی‌پلتفرم هستند.

 

 


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده