بهترین مستند‌های فوتبالی دهه گذشته

بهترین مستند‌های فوتبالی دهه گذشته

سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

در این مطلب به معرفی بهترین مستندهای فوتبالی می پردازیم که تماشای‌ آن‌ها بر هر طرفدار فوتبالی واجب است.

فوتبال، فوتبال و بازهم فوتبال؛‌ قسمت جدانشدنی زندگی خیلی از ما. محبوب‌ترین ورزش جهان که در سال‌های اخیر به یک صنعت پر‌در‌امد برای سرمایه‌گذاران خارج از آن تبدیل شده است. صنعتی که همیشه یکی از موضوعات جذاب سینما و تلویزیون بوده و خواهد بود؛ از فیلم‌های مجموعه‌ی «گل» تا تمام آثار این مقاله. برنامه‌های تلویزیونی،‌ فیلم‌ها و مستندهای فوتبالی در طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند (چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی).

اگر طرفدار پروپاقرص فوتبال باشید به احتمال زیاد از تمام موضوعات این مقاله آگاهی لازم را دارید ولی دیدن آن‌ها در یک مستند می‌تواند بسیار جذاب‌تر باشد، مخصوصا زمانی‌که آن برنامه درمورد تیم مورد علاقه‌ی شما صحبت کند. به‌عنوان یک طرفدار فوتبال دوست دارید یک مستند فوتبالی چه فاکتور‌هایی را داشته باشد؟ جواب این سؤال ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. به نظر من، یک فیلم یا مستند که درمورد فوتبال صحبت می‌کند، باید تمام اتفاقاتی که در باشگاه یا برای فرد اتفاق می‌افتد را به‌طور صریح و بدون تحریف به تصویر بکشد. بعضی از مستندها که درباره‌ی یک باشگاه یا یک فرد خاص ساخته شده‌اند، به تحریف حقایق می‌پردازند و تلاش می‌کنند سوژه‌ی مورد نظر را بیشتر از چیزی که در واقعیت است،‌ بهتر و بزرگ‌تر نشان بدهند.

با زومجی همراه باشید تا در مقاله‌ایی رتبه‌بندی‌نشده، به معرفی بهترین فیلم‌ها، مستندها و برنامه‌های تلویزیونی یک دهه‌ی اخیر که درباره‌ی فوتبال صحبت می‌کنند، بپردازیم.


بهترین مستندهای فوتبالی دهه

football documentary

(This Is Football (2019

این فوتبال است

کارگردان: خسه وایل، جیمز ارسکین، فیلیپ اسمیت، دیوید بلتون، سارا همیلتون

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌بی‌دی: ۸.۴

مستند «این فوتبال است» خارج از بحث‌های مالی و اسپانسرینگ فوتبال، به دنیای ایده‌ها، باورها و انگیزه‌ها وارد می‌شود

مستند «This is FOOTBALL» درباره‌ی توپ گرد صحبت می‌کند، نه درباره‌ی توپ کشیده. توپ گردی که میلیون‌ها و شاید میلیارد‌ها انسان را در سراسر جهان عاشق خود کرده است. مستند شش قسمتی که خارج از دنیای مالی و اسپانسرینگ فوتبال، به دنیای ایده‌ها، باورها و انگیزه‌ها وارد می‌شود و شما را با خود همراه می‌کند. قسمت‌های ابتدایی این مستند بسیار جذاب به ما نشان می‌دهد که چگونه فوتبال هزاران انسان را در روآندا نجات می‌دهد و چگونه الهام‌بخش میلیون‌ها ژاپنی بعد از سونامی بزرگ سال ۱۹۹۹ می‌شود. داستان‌های بی‌نظیری که با حضور افرادی مانند: لیونل مسی، ریو فردیناند، الیور کان، پیرلوییجی کولینا و افراد تأثیرگذار دیگری در تاریخ این ورزش محبوب، ما را ساعت‌ها در مقابل صفحه‌نمایش میخکوب می‌کند. این فوتبال است، نام مستندی که در سال ۲۰۱۹ اکران شد و نگاه بسیاری از علاقمندان به فوتبال و سینما را به خود جلب کرد.

football documentary

(All Or Nothing: Manchester City (2019

همه‌چیز یا هیچ‌چیز؛ منچسترسیتی

کارگردان: مانوئل هوئرگا

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۳

در تمام لحظات مستند«All or Nothing: Manchester City» شما خود را به‌عنوان عضوی از این باشگاه خواهید دید که با تمام جزییات آن رو‌به‌رو می‌شوید

طرفدار منچستر سیتی باشید یا نباشید، این تیم را عاشقانه دوست داشته باشید یا با تک تک سلول‌هایتان از آن بدتان بیاید، اصلا و ابدا مهم نیست. اگر عاشق فوتبال هستید، شک نکنید که از این مستند فوتبالی بی‌اندازه لذت خواهید برد. یک مستند با بالاترین کیفیت ساخت و پرداخت، با حضور تمام ستارگان این تیم و تمام عوامل اجرایی، مدیریتی و مربیگری. در تمام لحظات این مستند شما خود را به‌عنوان عضوی از این باشگاه پیدا خواهید کرد که با تمام جزییات آن رو‌به‌رو می‌شوید؛ از بحث و جدل با سرمربی تیم تا مصدومیت و دوره‌ی ریکاوری بازیکنان. نکته‌ی بسیار جالب در این مستند این است که شما در هر قسمت وارد زندگی شخصی یک یا دو بازیکن منچسترسیتی می‌شوید و درکنار جزییات باشگاه، جزییات زندگی ستارگانی مانند: سرخیو آگوئرو، برناردو سیلوا و سایر بازیکنان را تماشا خواهید کرد. سرمربی تیم منچسترسیتی، پپ گواردیولا، نقش بسیار پررنگ و مهمی در این برنامه دارد که نشان می‌دهد این مربی نابغه چگونه در یک فصل رکورد بیشترین امتیاز، بیشترین پیروزی و بیشترین گل زده تاریخ لیگ برتر انگلستان در یک فصل را به نام تیم منچسترسیتی ثبت می‌کند.

football documentary

(Take Us Home: Leeds United (2019

مارا به خانه ببر؛ لیدزیونایتد

کارگردان: لی هیکن

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

امکان ندارد علاقمند به فوتبال باشید و اسم لیدزیونایتد را نشنیده باشید. تیمی که سه بار قهرمان لیگ دسته اول انگلستان (لیگ برتر) و یک بار نایب قهرمان رقابت های چمپیونزلیگ اروپا شد. لیدزیونایتد از ابتدای آغاز لیگ برتر انگلستان، از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۴ در این لیگ حضور داشته است و از تیم‌های خوب لیگ برتر به شمار می‌آمد. این تیم جذاب که در آن سال‌ها ستارگانی مثل: وارک ویدوکا، هری کیول، آلن اسمیت و آرن لنون را در اختیار داشت به دلایل مالی و سیاست‌های اشتباه باشگاه در سرمایه‌گذاری برای موفقیت بیشتر در رقابت‌های اروپایی به دسته‌ی پایین‌تر سقوط کرد و تا امروز موفق به صعود دوباره به لیگ برتر نشده است.

این مستند که در سال ۲۰۱۹ اکران شد، دوران حضور آندره‌آ رادریتزانی، مدیرعامل جدید این باشگاه از سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد؛ تلاش‌های بی‌وفقه او برای برگرداندن لیدزیونایتد به لیگ برتر انگلستان و داستان‌هایی که در این مسیر برای این تیم پیش آمد اما در انتها و به شکلی دراماتیک موفق به صعود به لیگ برتر نشدند. شاید این مستند پایان خوشی نداشته باشد ولی در طول هر شش قسمت آن پلک نخواهید زد. ساخته‌ی لی هیکن به قدری قوی و خوش ساخت بوده است که پایان دراماتیک آن نه‌تنها نکته‌ایی منفی برای آن محسوب نمی‌شود بلکه برای خیلی از علاقمندان به فوتبال بسیار تأثیرگذار بوده است.

football documentary

(Sunderland 'Til I Die (2018

طرفدار ساندرلند، تا لحظه‌ی مرگ

کارگردان: مایلز جاد، جونا مک آیور، چارلز کینراس، ایتمار کلاسمر، تام مالین، آدام دانکی، الکس اولدهام، اندرو پارکین

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

مستند «Sunderland ‘Till I Die» به عقیده خیلی از علاقمندان به ورزش و سینما بهترین برنامه‌ی تلویزیونی درباره شکست و سقوط بوده است. ساندرلند، تیمی متعلق به شمال شرقی انگلستان و یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های این کشور است. این تیم که به مدت ۸۶ سال در سطح اول فوتبال انگلستان حضور داشته و شش بار هم قهرمان آن شده است، در یک اتفاق بسیار عجیب نه‌تنها به سطح دوم فوتبال انگلستان سقوط کرد بلکه از آن‌جا به سطح سوم رسید. این مستند اتفاقات سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را به تصویر می‌کشد؛ اتفاقاتی که در فصل ۲۰۱۸ به وقوع پیوستند و زمانی‌که همه انتظار داشتند ساندرلند پس از یک سال دوری از سطح اول فوتبال انگلستان بتواند به‌ سادگی، دوباره به سطح اول فوتبال این کشور صعود کند؛ تمام اتفاقات برای آن‌ها به‌طور کامل برخلاف چیزی که انتظار داشتند، به کابوس تبدیل شدند. در ابتدای فصل و پس از دستگیر شدن یکی از عوامل قدیمی این تیم، دارن گیبسون، اکثر افراد حاضر در باشگاه از این تیم رفتند؛ دو مربی، یک مدیرعامل، یک مدیر اجرایی و تعداد زیادی از بازیکن‌های این تیم در میانه‌ی فصل این باشگاه را ترک کردند. در آخر فصل، به‌جای حضور در سطح اول فوتبال انگلستان آن‌ها خود را در سطح سوم فوتبال این کشور می‌دیدند.

در این مستند چهارده قسمتی تماشاگران نقش پررنگی ایفا می‌کنند و همراه‌با اتفاقات این برنامه، روحیه‌ی آن‌ها نیز به‌طور مداوم در‌حال تغییر است. کسانی که از دوران شکوه ساندرلند درکنار این تیم بودند و زمانی‌که این تیم به سطح سوم فوتبال انگلستان سقوط کرد نه‌تنها آن را ترک نکردند، بلکه علاقه‌ی آن‌ها به ساندرلند بیشتر از همیشه شد.

football documentary

(Boby Robson: More Than a Manager (2018

بابی رابسون؛ فراتر از یک مربی

کارگردان: گابریل کلارک، ترکیل جونز

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲

حضور خوزه مورینیو در فوتبال امروز را باید مدیون بابی رابسون باشیم، کسی که الگوی مربیان بزرگی مانند سرالکس فرگوسن و پپ گواردیولا بوده است

خوزه مورینیو در این مستند، به ستایش از مردی می‌پردازد که در دنیای بی‌رحم فوتبال تسلیم نشد و به بالاترین سطح ممکن در آن رسید. گابریل کلارک و ترکیل جونز، در این مستند صد و چهار دقیقه‌ایی به تلاش‌های بابی رابسون برای رسیدن به کمال می‌پردازند که در این راه چهره‌های بسیار سرشناسی را به دنیای فوتبال معرفی کرد.حضور خوزه مورینیو در فوتبال امروزه را باید مدیون بابی رابسون باشیم؛ در دهه نود و زمانی‌که در بارسلونا مشغول به‌کار بود، خوزه مورینیو جوان را به بارسلونا آورد و شروعی بود بر مسیر پر افتخار این مربی پرتغالی. سر الکس فرگوسن، که خیلی‌ها از او به‌عنوان برترین مربی تاریخ فوتبال یاد می‌کنند، در مصاحبه‌ایی که در این مستند قرار دارد، می‌گوید: بابی رابسون برای الکس فرگوسن جوان یک الگو بود، او به من و خیلی‌ از مربی‌های دیگر کمک کرد تا مسیر درست را پیدا کنیم و از آن خارج نشویم. در این برنامه که افرادی همچون پپ گواردیولا، گری لینه‌کر، رونالدو نازاریو و پال گسکوئین حضور دارند، جزییات زندگی بابی رابسون را خواهیم دید که چگونه با تلاش‌های خود برای پیشرفت فوتبال، تاثیر بسیار زیادی بر این ورزش محبوب و تاریخ آن برجا می‌گذارد.

football documentary

(United (2011

یونایتد

کارگردان: جیمز استرانگ

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴

قسمت هایی از این متن از کتاب «نیمکت داغ» دکتر محمدرضا صدر برداشته شده.

۶ فوریه‌ی ۱۹۵۸، فرودگاه مونیخ، هوای برفی و پرواز شماره ۶۰۹ بریتیش ایرویز. تیم منچستریونایتد پس از تساوی برابر ستاره سرخ بلگراد و صعود به نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا، در راه بازگشت به خانه توقفی کوتاه در مونیخ برای سوخت‌گیری کرد. ۴۴ نفر سرنشین هواپیما که شامل: تیم منچستریونایتد، چند خبرنگار و چند هوادار میشدن، خوشحال از صعود به نیمه‌نهایی و رویای کسب سه‌گانه‌ی اروپا، در انتظار پایان سوخت‌گیری، رسیدن به خانه و جشن‌گرفتن با دوستان و خانواده‌ی خود بودند. کمک خلبان کنت ریمنت، از کاپیتان جیمز تاین اجازه می‌گیرد تا موتورها را روشن کند. ریزش برف شدیدتر از همیشه شد. سرعت هواپیما به ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت رسیده بود (حداقل سرعت نیاز برای برخاستن از زمین). هواپیما چند متری بلند شد. لحظاتی بعد به‌صورت ناگهانی سرعت هواپیما به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید. کاپیتان ریمنت فریاد میزند: «یا مسیح! نمی‌توانیم بلند شویم.» برخورد هواپیما با حصار اطراف باند فرودگاه، رد شدن از جاده، برخورد با خانه‌ی یه خانواده‌ی شش نفره و درنهایت برخورد با یک انبار چوبی پر از تنه‌ی درخت، لاستیک و بنزین.

مرگ در جای ۲۰ نفر، جان سپردن سه نفر دیگر در روز‌های بعد و نجات یافتن مت ماسبی، مربی تیم. ۱۰ سال تحقیق و بررسی، ۱۰ سال مجادله؛ سرانجام علت، حرکت روی لایه‌ی ضخیم شده‌ی برف روی باند فرودگاه اعلام شد و کاپیتان تاین از مقصربودن مبرا شد. مت باسبی تیم را از نو ساخت، تیم جدیدی را روانه‌ی مسابقات کرد. تیمی که بابی چارلتون، جورج بست و دنیس لاو را در اختیار داشت. منچستریونایتد ۱۰ سال بعد از فاجعه‌ی مونیخ، توانست به‌عنوان قهرانی جام باشگاه‌های اروپا دست پیدا کند.

بیش از ۶۰ سال از آن شب برفی در مونیخ گذشته است ولی ناراحتی آن هیچوقت از خاطره‌ی فوتبال‌دوستان محو نخواهد شد. جیمز استرانگ، در فیلم سینمایی «یونایتد»‌ موفق شده است به خوبی این تراژدی بسیار تلخ را به تصویر بکشد.‍

football documentary

(Six Dreams (2018

شش رویا

کارگردان: دیوید کابررا، یوردی کال، جاستین وبستر

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

سائول نیگوئز و ایناکی ویلیامز از جمله افرادی هستند که در مستند«شش رویا» حضور دارند و درباره‌ی سختی‌ها، مشکلات و حتی نکات مثبت یک فوتبالیست حرفه‌ایی بودن، صحبت می‌کنند

آمازون، برای اولین‌بار در یک اقدام بی‌سابقه به سراغ جزییات زندگی شخصی و اتفاقات درون و بیرون از زمین بازیکنان لالیگا رفت. این مستند زندگی شش نفر از بازیکنان و مربیان شاغل در لالیگا را به تصویر می‌کشد و فعالیت‌های روزمره و رابطه‌های مختلف این شش نفر را از زاویه‌ایی جدید در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. سائول نیگوئز و ایناکی ویلیامز از جمله افرادی هستند که در این مستند حضور دارند و درباره‌ی سختی‌ها، مشکلات و حتی نکات مثبت یک فوتبالیست حرفه‌ایی بودن، صحبت می‌کنند. این جزییات تنها محدود به زندگی شخصی این شش نفر نمی‌شود؛ بلکه به سراغ اتفاقات پشت پرده‌ی باشگاه‌های این افراد می‌رود و مشکلات موجود در باشگاه‌های لالیگا را بررسی می‌کند، مشکلاتی که می‌توان در تیم‌های سراسر جهان هم آن‌ها را دید.

football documentary

(Take The Ball, Pass The Ball (2018

تیکی تاکا

کارگردان: دانکن مکمث

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱

اگر طرفدار تیمی به جز بارسلونا بودید،‌ اصلا دوست نداشتید در مقابل تیم بارسلونای پپ گواردیولا قرار بگیرید. پپ گواردیولا که با الهام‌گرفتن از روش‌های مربیگری یوهان کرایف فقید‌، تیمی ترسناک روانه‌ی میدان می‌کرد، قبل از شروع بازی با یک گل از حریف خود جلو بود. «تیکی تاکا» روشی بود که فوتبال جهان از آن تاثیر گرفت. ساخته‌ی دانکن مکمث به زیبایی، تمام زاویه‌های مربیگری پپ گواردیولا‌، در بارسلونا را به تصویر می‌کشد. این مستند که تمام ستارگان بارسلونا در آن حضور دارند، به صحبت درباره‌ی تیم بارسلونا، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ می‌پردازد و چگونگی هماهنگ شدن بازیکنان بارسلونا با تاکتیک پپ گواردیولا را به تصویر می‌کشد. لازم نیست طرفدار بارسلونا باشید تا از این مستند لذت ببرید؛ اگر فقط برای یک بار به تحسین تیم پپ گواردیولا پرداخته‌اید، این مستند برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

football documentary

(Keane And Vieira: Best of Enemies (2013

روی کین و پاتریک ویرا؛ بهترین دشمن‌ها

کارگردان: تیم مک‌کنزی

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۹

امروزه همه درمورد نبرد کریستیانو رونالدو و لیونل مسی صحبت می‌کنند ولی در سال‌های نه چندان دور، رقابتی بسیار جذاب‌تر و پرتنش‌تر در میانه‌ی میدان و نه در خط حمله، در جریان بوده است. روی کین و پاتریک ویرا که بدون شک از بهترین هافبک‌های دفاعی تاریخ لیگ برتر انگلستان هستند، در این مستند در مورد تقابل‌های منچستر یونایتد و آرسنال در انتهای دهه‌ی ۹۰ تا سال ۲۰۰۵ صحبت می‌کنند. هر زمانی‌که این دو نفر در مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند، شک نداشتیم که یک بازی فوق‌العاده جذاب و پر هیاهو خواهیم دید. «روی کین و پاتریک ویرا؛ بهترین دشمن‌ها» ساخته‌ی تیم مک‌کنزی به اندازه‌ایی شمارا غرق در تماشای جنگ‌های جذاب میانه‌ی میدان این دونفر می‌کند که آرزو می‌کنید ای کاش هیچ‌وقت این نبردها به پایان نمی‌رسید. علاوه‌ بر کارگردانی بسیار قوی این اثر، صحبت‌های رد و بدل شده بین دو بازیکن بسیار جالب و همراه‌با کری خواندن‌های قدیمی است که طرفداران فوتبال را به‌سادگی محو تماشای خود می‌کند.

football documentary

(The English Game (2020

بازی انگلیسی

کارگردان: تیم فایول،‌ برجیت استرموسه

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۷

با تماشای سریال«بازی انگلیسی» به خوبی از داستان شکل‌گیری فوتبال و گسترش آن در سراسر جهان به‌عنوان پرمخاطب‌ترین ورزش دنیا آگاه می‌شویم

نتفلیکس بازهم با ساخت یک سریال با کیفیت نشان داد در موضوعات مختلف توانایی ساخت سریال‌هایی را دارد که مخاطبانش را پای تلویزیون میخکوب کند. بازی انگلیسی، یک سریال مستندگونه است که چگونگی پیدایش و رشد فوتبال، محبوب‌ترین ورزش جهان را به تصویر می‌کشد. اکثر مواقع بحث درباره‌ی پیدایش فوتبال بین فوتبال‌دوستان به جدل ختم می‌شود؛ عده‌ایی از برزیل به‌عنوان مهد فوتبال یاد می‌کنند و عده‌ایی دیگر از انگلستان اما با دیدن این سریال به خوبی از داستان شکل‌گیری فوتبال و گسترش آن در سراسر جهان به‌عنوان پرمخاطب‌ترین ورزش دنیا آگاه می‌شویم.

یک جمله در این سریال بسیار جلب توجه می‌کند «اطرافت را نگاه کن، ما به مردم چیزی را دادیم که به آن باور داشته باشند، چیزی که بتوانند با آن روح خود را تغذیه کنند». جمله‌ای که تا به امروز برای فوتبال‌دوستان از حقایق بدیهی زندگی به‌شمار می‌رود. اگر به موضوعات تاریخی و به‌خصوص تاریخ فوتبال علاقه دارید این سریال می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما باشد.

football documentary

(RONALDO (2015

رونالدو

کارگردان: آنتونی وانک

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۴

در سال ۱۹۸۴، زمانی‌که مادر کریستیانو رونالدو به دلایل مالی قصد نداشت او را به دنیا بیاورد، نمی‌دانست در حال انجام دادن چه جرم سنگینی در حق جامعه‌ی فوتبال است.

فیلم سینمایی «رونالدو» نگاهی عمیق به زندگی شخصی و اتفاقات ریز و درشت زندگی این ستاره‌ی پرتغالی می‌کند؛ از مرگ پدر او در سال ۲۰۰۵، به‌دلیل استفاده‌ی زیاد از نوشیدنی‌های الکلی تا کسب عنوان بهترین بازیکن جهان در سال‌‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به‌ صورت پیاپی. این فیلم که پر است از نکته‌های جالب و دیدنی درباره‌ی زندگی شخصی او، از رابطه‌ی بسیار دوستانه و صمیمی بین کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، رقیب همیشگی او صحبت می‌کند.

این فیلم زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید؛ از زمان پیوستن کریستیانو رونالدو به رئال مادرید، یک دوربین به‌صورت دائم، در حال تهیه‌ی تصاویری از بازی‌ها و لحظات دیدنی این بازیکن فقط برای استفاده در این فیلم بوده است. با دیدن این فیلم و آشنا شدن با زندگی شخصی این ابر‌ستاره‌ی پرتغالی که هواداران بی‌شماری در کشور ما دارد، شناخت بسیار خوبی از او پیدا خواهید کرد و حتی اگر از او خوشتان هم نیاید شاید نظرتان نسبت به کریستیانو رونالدو دوس‌سانتوس آویه‌رو، تغییر کند.

football documentary

(Inside Borussia Dortmund (2019

درون باشگاه بروسیا دورتموند

کارگردان: الجوشا پاز

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴

آمازون، بعد از موفقیت چشمگیر مستند «همه چیز یا هیچ چیز: منچستر سیتی» به سراغ یکی دیگر از تیم‌های جذاب و پرطرفدار اروپا یعنی بروسیا دورتموند رفت. این تیم که یکی از بهترین‌ تیم‌های تاریخ رقابت های بوندسلیگا به‌شمار می‌رود، در کشور ما هم طرفداران بسیار زیادی دارد. این مستند در چهار قسمت اتفاقات فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ را از درون باشگاه بروسیا دورتموند به تصویر می‌کشد و حضور تمام ستارگان تیم از‌جمله مارکو رویس و جیدون سانچو، جذابیت آن را بسیار بیشتر می‌کند.

حتما شما هم اسم «دیوار زرد» را شنیده‌اید. ضلع شرقی استادیوم خانگی بروسیا دورتموند که حتی یک صندلی هم ندارد و همه‌ی تماشاگران در آن قسمت ایستاده بازی‌های این تیم را تماشا می‌کنند. الجوشا پاز، کارگردان این مستند، اطلاعات و جزییات بسیار جالبی درباره‌ی این قسمت از ورزشگاه و چگونگی انتخاب تماشاگران برای حضور در آن را به مخاطبان خود می‌دهد. تنها موردی که نبود آن در این مستند فوق‌العاده جذاب و دیدنی به چشم می‌آید، قهرمان نشدن بروسیا دورتموند در انتهای آن فصل با فقط دو امتیاز اختلاف نسبت به رقیب سنتی خود یعنی بایرن مونیخ است.

football documentary

(First Team: Juventus (2018

تیم اول؛ یوونتوس

کارگردان: آرون کوهن، رابرت لیانو

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴

بانوی پیر یا همان یوونتوس، یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های ایتالیا، پرافتخار‌ترین تیم ایتالیا و درحال حاضر قوی‌ترین تیم در سری‌آ به‌شمار می‌رود. نتفلیکس در دو قسمت مسیر این باشگاه برای کسب هفتمین عنوان قهرمانی پیاپی لیگ و تلاش آن‌ها برای رسیدن به قهرمانی در جام‌ باشگاه‌های اروپا را در قالب یک مستند بسیار دیدنی به ما نشان ‌می‌دهد. اگر طرفدار این تیم باشید، حتما از دیدن اسطوره‌های این باشگاه مثل: الساندرو دل‌پیرو، جیانلوئیجی بوفون و کلودیو مارکیزیو در یک برنامه‌ی تلویزیونی بسیار لذت خواهید‌ برد.

یک مستند خوب به‌راحتی می‌تواند احساسات شما را تحت تاثیر قرار بدهد، کاری که «تیم اول: یوونتوس» به‌خوبی آن را انجام می‌دهد. دوربین‌هایی در سراسر استادیوم خانگی این تیم و اطراف آن حال و هوای مردم را در روز خداحافظی سنگربان این تیم، جیانلوئیجی بوفون، به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند؛ صحنه‌هایی که برای هر فوتبال‌دوستی بسیار ناراحت‌ کننده خواهد بود. دروازه‌بانی که احترام تمام جامعه‌ی فوتبال را کسب کرده‌ است و یک الگو برای بازیکنان جوان محسوب می‌شود، پس از حدود یک دهه و نیم حضور در این تیم، تصمیم به ترک آن می‌گیرد.

football documentary

(PELE: Birth of a Legend (2016

پله؛ تولد یک ستاره

گارگردان:‌ جفری زیمبالیست، مایکل زیمبالیست

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲

پله قبل از اینکه به یک قهرمان ملی تبدیل بشود، یک کودک از محله‌ی بسیار فقیرنشین سلومز، نزدیک سائوپائولو بود؛ کودکی که حتی توانایی خرید یک توپ فوتبال را هم نداشت 

پله؛ نامی که در سراسر جهان او را می‌شناسند، کسی که ورزش فوتبال را برای همیشه تغییر داد. درباره‌ی او مستندها و فیلم‌های زیادی ساخته شده است ولی ساخته‌ی برادران زیمبالیست، تخت عنوان «پله؛ تولد یک ستاره» شاید در میان آن‌ها بهترین باشد. آدسون آرانتس دوناسیمنتو، ملقب به پله، قبل از اینکه به یک قهرمان ملی تبدیل شود و نگاه تمام جهان را به خود جلب کند، یک کودک از محله‌ی بسیار فقیرنشین سلومز، نزدیک سائوپائولو بود. پسر بچه‌ایی که حتی قادر به خریدن یک توپ فوتبال هم نبود و با سنگ‌ها و قوطی‌های درون سطل‌های زباله فوتبال بازی می‌کرد.

پله در جام جهانی ۱۹۵۸ تیم ملی برزیل را روی دوش خود گذاشت، تا عنوان قهرمانی پیش برد و به جوان‌ترین بازیکن تمام تاریخ تبدیل شد که در فینال جام‌جهانی موفق به ثمر رساندن گل می‌شود‌ (با سن فقط ۱۷ سال). مسیر تبدیل شدن آن کودک فقیر محله‌های سائوپائولو به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال، به بهترین شکل ممکن در این مستند به تصویر درآمده است.

football documentary

(Maradona In Mexico (2019

مارادونا در مکزیک

کارگردان: آنگس مک‌کویین

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۳

سقوط دیگو آرماندو مارادونا، به‌عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ به یک فرد دارای مشکل اعتیاد و مصرف بی‌اندازه‌ی نوشیدنی‌های الکلی، جامعه‌ی فوتبال را متاثر کرده است. بعد از پشت سر گذاشتن این مشکلات، او تصمیم می‌گیرد سرمربی یکی از تیم‌های سطح دوم کشور مکزیک را بر عهده بگیرد. بله درست شنیدید؛ مکزیک! مرکز مواد مخدر دنیا. باتوجه‌به سابقه‌ی بد او، همه بر این باور بودند که مارادونا،‌ فقط برای سرگرمی و خو‌ش گذرانی به مکزیک می‌رود. سرمربی تیم انتهای جدول سطح دوم فوتبال مکزیک، برای نام دیگو آرماندو مارادونا، بسیار بسیار کوچک بود.

«مارادونا در مکزیک»‌ نشان می‌دهد که چگونه او به فرد دیگری تبدیل شده‌است و به جهان ثابت کرد که فوتبال می‌تواند برای حل مشکلات اساسی زندگی یک گزینه‌ی بسیار خوب باشد. مارادونا آن‌جا ماند، تیم را از انتهای جدول به یک قدمی صعود به سطح اول فوتبال مکزیک رساند، به تمام کسانی که اعتقاد داشتند او در مکزیک حتی نزدیک به موفقیت هم نمی‌شود ثابت کرد که اشتباه می‌کنند و با روحیه و انرژی همیشگی خودش نشان داد که هیچ مشکلی در زندگی غیرقابل حل‌شدن نیست.

اگر یکی از طرفدار‌های سرسخت مارادونا هستید، مستند دیگری از این اسطوره به‌نام «Diego Maradona» در سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی آسف کاپادیا، در قسمت خارج از مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن اکران شد. مستندی که به زندگی این ستاره می‌پردازد و محدود به یک اتفاق خاص نیست.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده