نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

همه چیز در مورد بازی GTA 6 | از شخصیت ها تا شایعه های جذاب

هرچند بازی GTA 6 هنوز به‌طور رسمی از طرف راک استار معرفی نشده، ولی شایعات فراوانی پیرامون آن وجود دارد که در این ویدیو و مقاله، آن‌ها را مرور می‌کنیم.

GTA، نامی که سال‌ها است به یکی از بزرگ‌ترین‌های صنعت بازی تبدیل شده و انتشار هر نسخه‌ی جدید از آن طوفانی عظیم به پا می‌کند. مجموعه‌ای که از عرضه‌ی آخرین نسخه‌ی آن یعنی GTA V بیش‌از هفت سال می‌گذرد و با درنظرگرفتن زمان انتشار آن روی کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هم بازی ۶ سالگی خود را پشت‌سر گذاشته، ولی همچنان نام آن در بالاترین بخش‌های جدول فروش بازی‌های آمریکا و اروپا به چشم می‌خورد و بازی‌های مختلف می‌آیند و می‌روند و یکی از معدود آثاری که هرگز قصد ترک کردن جایگاه محبوب خود را ندارد، GTA V است.

به‌روزرسانی: شرکت راک‌استار در تاری ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ به‌صورت رسمی ساخت بازی جی تی ای ۶ را تایید کرد.

بازی جی تی ای ۶

پس خیلی هم عجیب نیست که اهالی صنعت بازی و دوست‌داران بازی‌های راک استار گیمز (Rockstar Games) بی‌صبرانه منتظر معرفی GTA 6 باشند؛ اثری که از مدت‌ها قبل اخبار و شایعات زیادی پیرامون تولید آن توسط راک استار به گوش می‌رسد، ولی معلوم نیست بالاخره چه زمانی به‌طور رسمی از آن رونمایی خواهد شد. به نظر می‌رسد راک استار هیچ عجله‌ای برای انجام این کار ندارد و حتی برای اولین پروژه‌ی نسل جدید خود هم به‌جای معرفی GTA 6، از نسخه‌ی مخصوصی از بازی GTA V برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس رونمایی و کاری کرد که طول عمر این اثر تاریخ‌ساز که تا امروز ۱۴۰ میلیون نسخه فروخته، حتی از قبل هم بیشتر شود.

درحالی‌که سازندگان بازی GTA 6 در مورد آن سکوت کرده‌اند و شاید به این زودی‌ها هم قصد رونمایی از پروژه‌ی عظیم خود را نداشته باشند، بد نیست سری بزنیم به تمام اخبار و شایعاتی که در این مدت از منابع مختلف در مورد بازی منتشر شده و شاید از این طریق بتوانیم به نمایی کلی از یکی از بزرگ‌ترین آثار نسل نهم برسیم. لطفا ابتدا ویدیویی را که برای این منظور آماده کرده‌ایم تماشا کنید تا بعد هم سراغ توضیحات بیش‌تر برویم:

تماشا در یوتیوب

شخصیت اصلی بازی GTA 6

در نسخه‌ی اول GTA و همین‌طور نسخه‌ی گیم بوی کالر GTA 2 شاهد حضور شخصیت‌های اصلی زن درکنار مردان بودیم؛ شخصیت‌هایی که البته همگی بدون ویژگی خاص و منحصربفردی درون این بازی‌ها جای گرفته بودند و تنها برای افزایش تنوع در آن‌ها حضور داشتند و شاید مهم‌ترین تفاوت در انتخاب شخصیت اصلی، مواردی مثل رنگ لباس و شلوار او بود؛ موضوعی که باتوجه‌به زاویه‌ی بازی و دوربین خاص آن، کم‌اهمیت‌تر هم می‌شد.

شخصیت‌های بازی GTA

شخصیت‌های اولین نسخه‌ی GTA

هرچند در نسخه‌ی دوم GTA با «کلاود اسپید» همراه می‌شدیم که کم‌وبیش شخصیت‌پردازی بهتری نسبت به نسخه‌ی قبلی داشت، ولی تازه از دوران سه‌بعدی شدن این مجموعه با GTA III بود که شخصیت‌پردازی در آن رنگ و بوی کامل‌تری پیدا کرد و از همان زمان تا امروز، تمام کاراکترهای اصلی GTA را مردان تشکیل داده‌اند و هرچند وقت یک‌بار هم شایعه‌ای در مورد اضافه شدن زنان به گوش می‌رسد که البته نتیجه‌ای هم ندارد.

یکی از اولین شایعات مرتبط با بازی GTA 6 هم به این قضیه اختصاص داشت و حدود سه سال قبل کاربری با نام مستعار The Know به ارائه‌ی اطلاعاتی از بازی جدید راک استار پرداخت؛ افشاگری که در کارنامه‌ی خود هم سابقه‌ی انتشار اطلاعات درست را داشته و هم شایعات غلط، و بنابراین نمی‌توان به‌طور کامل از صحت صحبت‌های او مطمئن بود. ولی او تنها کسی نبوده که به این قضیه اشاره کرده و بعدها هم افراد دیگری از حضور یک شخصیت اصلی زن در GTA 6 خبر داده‌اند.

ممکن است GTA 6 اولین نسخه‌ی این مجموعه از دوران سه‌بعدی شدن باشد که یک شخصیت اصلی زن را وارد داستان می‌کند

یکی از آن‌ها تام هندرسون است؛ افشاگر معروف Call of Duty که سابقه‌ی خوبی در مورد ارائه‌ی اطلاعات سری بازی‌های اکتیویژن دارد، ولی هنوز مشخص نیست که در مورد GTA نیز می‌توانیم حرف‌های او را باور کنیم یا خیر. در هر حال هندرسون مدتی قبل در توئیتی به این قضیه اشاره کرد که GTA 6 دو کاراکتر اصلی خواهد داشت که یکی مرد و دیگری زن هستند. LegacyKillaHD هم یکی دیگر از افرادی است که در اکانت توئیتر پربازدید خود، از صحت این شایعه گفته و به این موضوع اشاره کرده که از چند سال قبل در جریان بخشی از ویژگی‌های GTA 6 بوده، از جمله کاراکتر اصلی زن بازی. 

باتوجه‌به اینکه GTA V دارای سه کاراکتر اصلی بود و راک استار هم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده بود، اصلاً بعید نیست که برای نسخه‌ی جدید هم به سراغ بیش‌از یک کاراکتر اصلی برود و شاید وقت آن رسیده باشد که بالاخره زنانِ دنیای GTA را در شکل و شمایلی متفاوت و به‌عنوان قهرمان بازی ببینیم. البته عبارت قهرمان که برای این مجموعه کاربرد خیلی دقیقی ندارد و همین موضوع هم استفاده از شخصیت اصلی زن را در GTA سخت‌تر می‌کند.

یعنی کافی است راک استار با همان حال و هوای شخصیت‌های مرد خود به نمایش یک شخصیت زن بپردازد تا صدای اعتراض خیلی‌ها بلند شود و حواشی عجیبی پیرامون بازی شکل بگیرد! این موضوع زمانی داغ‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم عده‌ای حتی در مورد کاراکترهای زن فرعی GTA V نیز دست به انتقادات فراوانی زده بودند و نسبت به ضعف شخصیت‌پردازی و نحوه‌ی نمایش نامناسب آن‌ها اعتراض داشتند. و وقتی این قضیه به شخصیت اصلی برسد، اوضاع خیلی پیچیده‌تر هم خواهد شد.

دن هاوزر، یکی از بنیان‌گذاران راک استار هم در سال ۲۰۱۳ و هم‌زمان با انتشار GTA V به موضوع زنان در این مجموعه اشاره کرده و در مصاحبه‌ای گفته بود: «در مورد GTA V به این نتیجه رسیدیم که بازی را با این سه شخصیت پیش ببریم، ولی ممکن است در آینده به سراغ شخصیت‌های زن هم برویم. این چیزی است که پیش‌از این هم به آن فکر کرده‌ایم، ولی هنوز موقعیت مناسبی برای این کار پیدا نکرده‌ایم و باید همه‌چیز در این زمینه آماده باشد تا از چنین شخصیت‌هایی استفاده کنیم، نه اینکه همین‌طوری آن‌ها را در دل بازی خود قرار دهیم. GTA V چنین فضایی نداشت، ولی در مورد آینده هیچ‌چیز معلوم نیست.»

آپدیت Smuggler

گذشته از شخصیت اصلی بازی، شایعات و اطلاعاتی در مورد حضور بعضی افراد در روند تولید آن به گوش رسیده است. یکی از آن‌ها خورخه کُنسِخو، بازیگر ۴۱ ساله مکزیکی است که پیش‌از این در رزومه‌ی خود به صداپیشگی در GTA VI اشاره کرده بود، آن هم در سال ۲۰۱۸. از آنجایی که کار صداپیشگی شخصیت‌ها معمولاً جزو مراحل ابتدایی تولید بازی‌های ویدیویی نیست، صداگذاری دو سال پیش خورخه نشان می‌دهد که احتمالاً بازی راه زیادی را از شروع تولید خود پشت‌سر گذاشته است.

این بازیگر توضیح زیادی در این زمینه نداده و تنها لقب شخصیت موردنظر یعنی مکزیکی (The Mexican) را اعلام کرده بود، ولی همین قضیه که نام GTA VI در رزومه‌ی او مطرح شده، باعث شد طرفداران بازی به سراغ خورخه رفته و از او در این زمینه سؤال کنند. او هم که به خاطر قوانین کاری اجازه‌ی صحبت در این مورد را نداشت، با توئیتی به قضیه پایان داد که البته همین توئیت هم عاشقان Grand Theft Auto را بیشتر در مورد حضور این بازیگر درون بازی مطمئن کرد: «دوستان عزیز، من تمام پیام‌های شما را می‌خوانم ولی به خاطر شرایط قرارداد نمی‌توانم در مورد بعضی پروژه‌ها صحبت کنم. بنابراین لطفاً تصور نکنید که پیام‌های شما را ندیده‌ام یا آن‌ها را بی‌ارزش دانسته‌ام. تک‌تک شما برای من ارزشمند هستید و قدر شما را می‌دانم.»

یکی از معروف‌ترین شایعات Grand Theft Auto 6، یک سال و نیم قبل توسط یکی از کاربران ردیت منتشر شد و توانست سروصدای زیادی به پا کند. البته بعدها این شایعه از طرف خیلی‌ها جعلی نامیده شد، ولی بد نیست نگاهی به آن داشته باشیم. فردی که این شایعه را منتشر کرد، اسم رمز بازی را Project Americas اعلام کرده و از این گفته بود که اولین مراحل پیش‌تولید بازی از سال ۲۰۱۲ آغاز شده، ولی روند اصلی تولید آن از ۲۰۱۵ شروع شده و البته تا چند سال نیز همچنان تیم کاملی روی آن کار نمی‌کرده‌اند، چرا که سرگرم ساخت بازی Red Dead Redemption 2 بوده‌اند.

به‌گفته‌ی این فرد، خبری از شخصیت اصلی زن در بازی حضور نخواهد داشت و بازیکن‌ها کنترل فردی به نام «ریکاردو» را برعهده دارند که کار خود را از قاچاق مواد شروع می‌کند و کم‌کم به درجات بالاتر می‌رسد و به سمت تبدیل شدن به یکی از سلاطین مواد پیش می‌رود. درکنار او شخصیت دیگری به نام «کیسی» هم نقش اساسی در داستان بازی خواهد داشت و همچنین «مارتین مادرازو»، یکی از شخصیت‌های بازی Grand Theft Auto V و همین‌طور GTA Online هم با سن و سالی جوان‌تر در این نسخه حضور دارد و بخشی از مأموریت‌های بازی با خاندان او در ارتباط خواهند بود.

مارتین مادرازو در بازی GTA V

مارتین مادرازو در بازی GTA V

البته همان‌طور که اشاره کردیم، شک و تردیدهایی در مورد این شایعه وجود دارد، همان‌طور که در مورد سایر شایعات هم هرگز نباید مطمئن بود. در همان دوران مطرح شدن شایعه‌ی Project Americas، فرد دیگری هم به صحبت در مورد Grand Theft Auto 6 پرداخت و از این گفت که بازی شامل چهار شخصیت اصلی خواهد بود که دو نفر از آن‌ها پلیس و دو نفر هم عضو گروه‌های گنگستری هستند؛ شایعه‌ای که از مدت‌ها قبل طرفداران این مجموعه چشم‌انتظار دیدن چیزی مشابه آن در این سری بوده‌اند و بعید نیست راک استار یک روز به سراغ روایتی دو وجهی با حضور نیروهای خوب و بد در دل یک داستان واحد برود.

طبق صحبت‌های این فرد، داستان با دو برابر دیالوگ‌های Grand Theft Auto V همراه خواهد بود و پیچش‌های خیلی جالبی خواهد داشت و تقابل پلیس و گنگسترها هم به این شکل پیش می‌رود که بخش پلیس یادآور آثار اکشن سنتی خواهد بود و بخش گنگستری شامل المان‌های وسیع‌تری می‌شود و می‌توان آن را ترکیبی از Fallout 4 با The Sims، ولی با حال و هوای Grand Theft Auto دانست؛ بخشی که در آن بازیکن باید به وسیع‌تر کردن خاندان خود فکر کرده و جای پای خود را در شهر محکم‌تر کند.

از دیگر اخبار مرتبط با صداپیشگان Grand Theft Auto 6، شایعه‌ای بوده که به صداپیشگی کریستوفر بلارد ملقب به «یانگ می‌لی» در این بازی اشاره داشته است؛ رپری که سال‌ها قبل با صداپیشگی شخصیت «کارل جانسون» یا CJ به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های آثار راک استار جان بخشید و عجیب نیست که طرفداران این مجموعه منتظر ملاقات دوباره با او باشند. حدود یک سال قبل هم شایعه‌ای در این ارتباط منتشر شد که البته خیلی زود با تکذیب یانگ می‌لی همراه شد.

او در پست اینستاگرامی خود نه‌تنها این قضیه را نادرست دانست، بلکه توهینی به‌شدت اساسی هم به راک استار کرد و در ادامه گفت «اگر هم CJ در Grand Theft Auto 6 حضور داشته باشد، صداپیشه‌ی او من نیستم. تا امروز نخواسته‌ام از راک استار بد بگویم، چرا که بابت همکاری با آن‌ها پول به‌دست آوردم، ولی لعنت بر راک استار!»

شخصیت CJ از GTA: San Andreas درکنار یانگ می‌لی

یانگ می‌لی درکنار شخصیت CJ از بازی GTA: San Andreas

به‌این ترتیب امیدها به بازگشت یانگ می‌لی به این مجموعه به صفر رسیده، حتی اگر CJ را درون بازی ببینیم. البته بدون درنظرگرفتن این صحبت‌ها هم امکان ملاقات دوباره با این شخصیت در بازی‌های بعدی Grand Theft Auto بسیار اندک خواهد بود، چرا که راک استار در این سال‌ها سعی کرده دنیای بازی‌های قدیمی‌تر و آثار جدیدتر این مجموعه را از یکدیگر جدا کند.

در حال حاضر سه دنیای دوبعدی، سه‌بعدی و HD برای Grand Theft Auto در نظر گرفته شده که اولین نسخه‌ها به دنیای دوبعدی تعلق دارند، از GTA III تا GTA: Vice City Stories در دنیای سه‌بعدی قرار می‌گیرند و از GTA IV به بعد هم زیرمجموعه‌ی دنیای HD هستند. به‌این ترتیب امکان ملاقات با شخصیت‌های دنیای سه‌بعدی در دنیای HD بسیار کم خواهد بود؛ هرچند استثناهایی مثل شخصیت مثل «لزلو جونز» را نیز داریم که هم در نسخه‌های مربوط‌به دنیای سه‌بعدی حضور داشته و هم دنیای HD (شخصیتی برگرفته از لزلو جونز واقعی که جزو نویسندگان و تهیه‌کنندگان سری GTA بوده است).

شایعه‌ی حضور CJ در GTA 6 باعث شد متوجه خشم شدید صداپیشه‌ی این شخصیت GTA: San Andreas از راک استار شویم

شایعات پیرامون بازی تمامی ندارند و آخرین موردی که بین طرفداران GTA پررنگ شده، حدود یک ماه قبل از راه رسید؛ اطلاعاتی که منبع انتشاردهنده‌ی آن‌ها سابقه‌ی خاصی ندارد و بنابراین باید با شک و تردید مورد بررسی قرار گیرند. فرد موردنظر به این قضیه اشاره کرده که Grand Theft Auto 6 تنها یک شخصیت اصلی مرد دارد که اسم رمز او در حال حاضر ریکاردو است، یعنی همان نامی که پیش‌از این هم از طرف فرد دیگری به آن اشاره شده بود. سن این شخصیت در پایان بازی ۳۴ سال خواهد بود، ولی ممکن است بخش‌هایی از بازی که به سال‌های قبل از ماجراهای اصلی مربوط می‌شود را هم در نقش پدر او جلو برویم.

همچنین به‌گفته‌ی او تا سال ۲۰۱۷ برنامه‌هایی برای استفاده از یک شخصیت زن هم وجود داشته، ولی درنهایت سازندگان به این نتیجه رسیدند که چنین چیزی هم‌خوانی زیادی با فضای بازی ندارد. درعین‌حال او به شخصیت مکزیکی هم اشاره کرده و او را فردی ثروتمند در زمینه‌ی قاچاق مواد معرفی کرده است.

نوع روایت بازی هم طبق صحبت‌های این فرد حالت اپیزودیک و مشابه Red Dead Redemption 2 خواهد داشت، ولی از نظر المان‌های احساسی در حد آن بازی نخواهد بود، هرچند به عقیده‌ی این فرد بهترین داستان سری GTA را در این نسخه خواهیم دید. او همچنین به این موضوع اشاره کرده که در بازی با شخصیت «کن روزنبرگ» از GTA: Vice City و GTA: San Andreas ملاقات خواهیم داشت و اشاراتی هم به «تامی ورستی»، شخصیت اصلی GTA: Vice City می‌شود ولی او را درون بازی نخواهیم دید.

محل وقوع داستان GTA 6 و ویژگی‌های آن

در ابتدا بد نیست از زبان آرون گاربو، کارگردان هنری راک استار با نحوه‌ی طراحی نقشه‌های جی تی ای آشنا شویم. گاربو در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ از این گفته بود که او به همراه سایر اعضای ارشد شرکت ابتدا با استفاده از ابزارهایی مثل نقشه‌ی گوگل و استریت ویو به بررسی نقاط موردنظر خود می‌پردازند و سپس در خیابان‌ها و اماکن مختلف آن‌ها گشت‌وگذار می‌کنند و به هم‌فکری و صحبت در این زمینه مشغول می‌شوند. سپس نوبت به تیمی ۶ تا ۸ نفره می‌رسد که به مدت ۹ ماه تا یک سال روی طراحی اولیه‌ی نقشه کار می‌کنند. اعضای راک استار به نقشه‌ی بازی‌های خود و محل قرارگیری اماکن مختلف درون شهرها با دیدی شبیه مجسمه‌سازی نگاه می‌کنند و مراقب این هستند که پرسپکتیو خیابان‌ها به خوبی حفظ شود. و درکنار آن به فکر بخش‌های مخصوصی در نقشه برای شکل‌گیری مأموریت‌ها و پیش‌برد داستان نیز هستند.

مقایسه بازی GTA: Vice City با گوگل ارث

البته این تازه ابتدای مسیر طراحی نقشه است و این کار حدود چهار سال طول می‌کشد؛ مدت‌زمانی طولانی که در آن همه‌ی بخش‌های بازی باید به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و در این دوران سازندگان بازی بارها و بارها درون قسمت‌های مختلف این شهر مجازی حرکت می‌کنند و حتی بیشتر از محل زندگی واقعی خود با آن درگیر می‌شوند تا هیچ نکته‌ای از دید آن‌ها مخفی نشده باشد. این توضیحات در مورد تولید بازی جی تی ای 5 بوده و بنابراین برای نسخه‌ی جدید که کیفیتی به مراتب بالاتر خواهد داشت و طبق بعضی شایعات ممکن است ابعادی وسیع‌تر نیز پیدا کرده باشد، زمان موردنظر طولانی‌تر هم خواهد بود.

از اولین شایعاتی که در مورد محل رخ دادن ماجراهای GTA VI شنیدیم، از طرف همان The Know بود که شخصیت اصلی بازی را یک زن دانسته بود. در این شایعه به وایس سیتی اشاره شده بود که بخش اعظمی از بازی در آن پیش می‌رود و همچنین محلی هم در آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده که بعضی از مأموریت‌های بازی در آن دنبال می‌شوند (وایس سیتی در دنیای GTA، نمونه‌ای خیالی از شهر میامی در ایالت فلوریدا است).

حدود یک سال بعد هم نوبت به خبر دیگری رسید که حکایت از اتفاق افتادن داستان GTA VI در فلوریدا داشت، یعنی همان چیزی که The Know هم به آن اشاره کرده بود. ماجرا از جایی شروع شد که نامه‌ای اداری متعلق به فردی به نام لیا سوکولوسکی در اینترنت پخش شد؛ کسی که گفته می‌شود از طرف راک استار مأمور همراهی با بعضی از اعضای این شرکت برای بازدید و پیدا کردن اماکنی در فلوریدای جنوبی بوده است. البته مشخص نیست که این نامه تا چه حد صحت دارد، ولی سوکولوسکی در پادکستی به نام «فیلم فلوریدا» صحبت‌هایی را مطرح کرده که احتمال صحت داشتن نامه را پررنگ‌تر می‌کند.

او در بخشی از این پادکست از این گفت که: «خیلی خوش‌شانس هستم که از طرف شرکت بزرگی استخدام شده‌ام تا ترتیب بازدید از اماکن و محل‌هایی از فلوریدای جنوبی را برای کارمندان این شرکت بدهم که به خاطر مسائل قانونی نمی‌توانم نامی از آن ببرم. آن‌ها در حال گشت‌وگذار در ایالت ما و بعضی دیگر از ایالت‌های جنوب شرقی هستند و من وظیفه‌ی برنامه‌ریزی این کار را برعهده دارم.» هرچند احتمال این هم وجود دارد که ابتدا یک نفر پادکست را دنبال کرده و سپس براساس آن اقدام به تدارک نامه‌ای جعلی کرده باشد.

درختان نخل در بازی GTA: Vice City

فردی که شایعه‌ی Project Americas را مطرح کرده بود، در مورد موقعیت مکانی بازی هم چیزهای زیادی گفته بود. به‌گفته‌ی او بازی در دو شهر مختلف جریان دارد که یکی وایس سیتی و دیگری هم شهری خیالی و برگرفته از ریو دو ژانیرو واقع در برزیل است. او همچنین از این گفته که بخش‌هایی از بازی که حالت خطی‌تری دارند هم در لیبرتی سیتی اتفاق می‌افتند (Liberty City یکی دیگر از شهرهای معروف GTA، که برگرفته از نیویورک است).

این شایعه موارد دیگری را هم دربرمی‌گرفت، از جمله اینکه بازی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ جریان دارد و سازندگان در تولید آن به‌شدت از سریال Narcos محصول نتفلیکس الهام گرفته‌اند. زندان هم نقش پررنگی در بازی خواهد داشت و بخش مهمی از آن در چنین فضایی دنبال می‌شود. همچنین گذر زمان در طول بازی به خوبی حس می‌شود و از ساختمان‌ها تا ماشین‌ها و سایر موارد در طول زمان دستخوش تغییراتی می‌شوند و حتی قیمت آن‌ها هم تغییر پیدا می‌کند و برای مثال ماشین‌های خاص و کلاسیک با گذر زمان، گران‌قیمت‌تر هم می‌شوند.

تا امروز بیشترین شایعات در مورد شهر GTA 6 به وایس سیتی مربوط می‌شود و اشاراتی هم به لیبرتی سیتی شده است

اتمسفر شهرها هم به شکل واقع‌گرایانه‌ای کار شده و برای مثال وقتی در بخش‌های مربوط‌به آمریکای جنوبی هستید، کمتر صحبت‌هایی به زبان انگلیسی را می‌شنوید. و بعضی از مباحث داغ آن روزها مثل فیدل کاسترو، مهاجرت و اچ‌آی‌وی هم جایگاه خاص خود را در روایت بازی دارند. همچنین طبق این اطلاعات، بازی دارای سیستم آب و هوای کاملی خواهد بود و شامل مواردی مثل گردباد و حتی سیل هم می‌شود. 

در شایعه‌ی Project Americas به این قضیه هم اشاره شده بود که جی تی ای 6 تعادل ظریفی بین واقع‌گرایانه بودن و حالت آرکیدی و مفرح دارد و المان‌های واقع‌گرایانه‌ی آن هم در حد Red Dead Redemption 2 نخواهد بود. البته از نظر حمل سلاح شباهت‌هایی به بازی وسترن راک استار خواهد داشت و برخلاف نسخه‌های قبلی GTA که شخصیت اصلی می‌توانست یک کامیون سلاح را در جیب خود جای دهد، در اینجا تنها یکی دو سلاح اصلی همراه او خواهد بود و در ابتدای هر مأموریت، باید از صندوق عقب ماشین که حکم خورجین اسب‌های Red Dead Redemption 2 را دارد، سلاح موردنیاز خود و مواردی مثل جلیقه‌ی ضدگلوله را بردارید و عازم مأموریت شوید؛ جلیقه‌ای که هنگام استفاده از آن می‌توانید به‌طور کامل شخصیت بازی را پوشیده در آن ببینید.

علاوه‌بر شایعه‌ی Project Americas، در یکی دیگر از شایعات هم به وجود لیبرتی سیتی در جی تی ای 6 اشاره شده است، البته به شکلی متفاوت. او از این گفته که بازی در دوران مدرن لیبرتی سیتی رخ می‌دهد، نه چند دهه قبل. همچنین اوایل بازی را به سریال The Wire تشبیه کرده و بخش‌های بعدی آن را کم‌وبیش مشابه Ozark و Breaking Bad دانسته و همین‌طور از حال و هوای نوآر جنایی آن صحبت کرده است.

خیابان‌های لیبرتی سیتی در بازی GTA IV

نمایی از لیبرتی سیتی در بازی GTA IV

با وجود همه‌ی شایعاتی که در مورد رخ دادن ماجراهای جی تی ای 6 در فلوریدا منتشر شده، ند لوک که در جی تی ای 5 صداپیشگی شخصیت «مایکل» را برعهده داشت در گفت‌وگویی اینترنتی با شان فانتینو، صداپیشه‌ی «فرانکلین» در آن بازی با اعلام ناراحتی خود از شایعه‌پراکن‌ها، آن‌ها را افرادی دانست که هیچ اطلاعات صحیحی در مورد بازی ندارند و تنها می‌خواهند از جَو موجود و عطش طرفداران جی تی ای برای شنیدن اخبار بیشتر سوءاستفاده کنند. او در مورد شایعات مربوط‌به وایس سیتی هم از طرفداران جی تی ای خواست توجهی به این مسائل نداشته باشند و این را بدانند که تنها اعضای راک استار در جریان این بازی هستند.

عده‌ای از احتمال رخ دادن ماجراهای GTA 6 در دو بازه‌ی زمانی می‌گویند و بعضی شایعات هم از المان‌های آب‌وهوایی جالبی مثل طوفان و گردباد خبر می‌دهند

دراین‌میان دیوید هیتر، صداپیشه‌ی شخصیت سالید اسنیک (Solid Snake) در سری بازی‌های متال گیر سالید (Metal Gear Solid) هم چند ماه قبل توئیتی ارسال کرد که حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت. او تنها دو هشتگ GTA VI و Toronto را درکنار هم قرار داده بود و همین توئیت ساده باعث شد خیلی‌ها احتمال رخ دادن ماجراهای بازی در تورنتو واقع در کانادا را بدهند؛ موضوعی که البته خیلی زود با توئیت بعدی هیتر به پایان رسید و او با قرار دادن تصویری از برج سی‌ان در تورنتو گفت توئیتی که ارسال کرده، تنها یک پیشنهاد ساده به راک استار بوده است!

در یکی دیگر از شایعات منتشرشده در سال گذشته، باز هم بحث میامی و فلوریدا مطرح شده و البته به بخش دیگری هم اشاره شده بود که بازیکن مدت کوتاه‌تری را به شکلی محدود درون آن سپری خواهد کرد؛ چیزی مشابه بخش گوارما در بازی Red Dead Redemption 2. همچنین به این قضیه هم اشاره شده بود که بازی در بازه‌های زمانی مختلفی پیش خواهد رفت و برای مثال دو فصل از آن در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ جریان دارد و بخش داستانی بازی هم در مجموع حدود ۶۰ ساعت طول می‌کشد.

درعین‌حال از این گفته شده بود که نقشه‌ی بازی از Red Dead Redemption 2 کوچک‌تر خواهد بود، ولی بسیار پُرجزئیات‌تر و با محتوای بیشتر. و در اینجا هم مثل شایعه‌ی Project Americas گفته شده بود که ماشین‌ها و نوع پوشش مردم در گذر سال‌ها تغییراتی پیدا خواهد کرد. همچنین به المان‌های آب‌وهوایی جالبی مثل طوفان هم اشاره شده بود که حالتی متفاوت و دیوانه‌وار به بازی می‌دهند.

البته شایعات یا بهتر است بگوییم آرزوهایی هم از طرف بعضی طرفداران جی تی ای مطرح شده که بازی در تمام ایالت‌های آمریکا جریان خواهد داشت! موضوعی که به‌شدت بعید به نظر می‌رسد و اگر منتظر اثری با کیفیت بازی‌های قبلی راک استار باشیم، نمی‌توانیم به چنین چیزی فکر کنیم. مگر اینکه تیم تولید بازی حتی از تیم‌های عظیم آثار قبلی این شرکت هم بزرگ‌تر شود و ده‌ها هزار نفر روی آن کار کنند که احتمال چنین چیزی هم خیلی اندک خواهد بود.

لوگوی بازی GTA 6 ساخته شده توسط طرفداران

گذشته از بحث آمریکا، عده‌ای احتمال می‌دهند که بازی در نقاط دیگری از دنیا جریان داشته باشد و برای مثال در شهری مثل لندن اتفاق بیافتد. البته پیش‌از این هم در دو بسته‌ی الحاقی از اولین نسخه‌ی جی تی ای به سراغ لندن رفته بودیم و ماجراهایی در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۹ را در این شهر دنبال می‌کردیم و منچستر هم برای بخش چندنفره طراحی شده بود، ولی بعد از سه‌بعدی شدن این مجموعه، خبری از شهرهای خارج از آمریکا نبوده است.

دن هاوزر نیز در سال ۲۰۱۳ به همین موضوع اشاره کرده و با وجود تعریف از لندن به‌عنوان بستری جذاب برای بازی‌های ویدیویی، از این گفته بود که اتمسفر جی تی ای خیلی هم با این شهر هم‌خوانی ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

توکیو هم یکی دیگر از شهرهایی بوده که از سال‌ها قبل شایعاتی در مورد آن وجود داشته و سایت تک‌رادار هم پنج سال قبل از این گفته بود که در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ افرادی از طرف راک استار به پایتخت ژاپن سفر کرده بودند تا روی چگونگی تولید نسخه‌ای از جی تی ای در توکیو تحقیق کنند، ولی درنهایت چنین اتفاقی به دلایل مختلف از جمله سیستم جاده‌ها و خیابان‌های توکیو رخ نداد. هرچند راک استار در سال ۲۰۰۳ نشان‌های تجاری مختلفی را ثبت کرد، از جمله GTA: Tokyo و GTA: Bogota (بوگوتا، پایتخت کلمبیا) و همین‌طور GTA: Sin City که البته تا امروز هم استفاده‌ی خاصی از آن‌ها نکرده است.

ولی در مجموع حتی بدون درنظرگرفتن شایعات هم اصلاً بعید نیست که در جی تی ای 6 یک‌بار دیگر به وایس سیتی برگردیم؛ شهری که با بازی GTA: Vice City طرفداران زیادی به‌دست آورد، ولی سال‌ها است که ماجراهای اصلی جی تی ای در آن رخ نداده و در این سال‌ها یا در لیبرتی سیتی گشت‌وگذار کرده‌ایم یا در ایالت سن اندریاس (برگرفته از کالیفرنیا) و نواحی مختلف آن مثل لس سانتوس (برگرفته از لس‌آنجلس) به انجام مأموریت پرداخته‌ایم. بنابراین انتظار عجیبی هم نیست که راک استار بعد از مدت‌ها سری بزند به وایس سیتی و حال‌وهوای میامی و سایر بخش‌های فلوریدا را برای طرفداران این مجموعه زنده کند.

طرفدارانی که از شدت علاقه به این شهر، دست به طراحی ماد مخصوصی از آن با کیفیتی بالا برای GTA V زده‌اند تا یاد و خاطره‌ی GTA: Vice City را زنده کنند.

ماد Vice City برای بازی GTA V

ماد Vice City: Remastered برای بازی GTA V

یکی از مواردی هم که اواسط سال گذشته باعث شد علاقمندان بازی یک‌بار دیگر به یاد وایس سیتی بیافتند، توئیتی بود که پیت برایان، موزیسین سبک سینث‌ویو در اکانت مربوط‌به پروژه‌ی خود به نام Vector Hold ارسال کرد و از این گفت که به احتمال زیاد جی تی ای 6 در وایس سیتی جریان دارد، چرا که این روزها عده‌ای در حال مذاکره با بعضی موزیسین‌های سینث‌ویو برای یک «ایستگاه رادیویی» هستند (ایستگاه‌های رادیویی از سال‌ها قبل بخشی جدانشدنی از جی تی ای بوده‌اند).

در توضیح سینث‌ویو باید بگوییم که این زیرمجموعه‌ی موسیقی الکترونیک که از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ محبوبیت پیدا کرد، موسیقی‌هایی را شامل می‌شود که حس‌وحال موسیقی‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ و مخصوصاً آثار سینمایی آن دوران را دارند و این قضیه هم با شایعات قبلی در ارتباط با رخ دادن ماجراهای جی تی ای 6 در وایس سیتیِ دهه‌ی ۱۹۸۰ هم‌خوانی جالبی دارد، ولی باز هم بهتر است از الآن همه‌چیز را تمام‌شده ندانیم!

تاریخ انتشار GTA 6

تا امروز بارها و بارها شایعاتی در مورد تاریخ حدودی عرضه‌ی جی تی ای 6 پخش شده که یکی از آن‌ها از زبان استیون آگ، صداپیشه‌ی شخصیت «ترور» در جی تی ای 5 منتشر شد. او در اکتبر ۲۰۱۹ در جریان نمایشگاه بازی برزیل در حال صحبت پیرامون بازی‌های محبوب راک استار بود و از این گفت که: «بازی‌های این شرکت به هفت تا هشت سال زمان برای تولید نیاز دارند و بنابراین با یک محاسبه‌ی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که جی تی ای 6 به‌زودی عرضه می‌شود.» البته از آن زمان یک سال و نیم گذشته و هنوز بازی حتی به شکل رسمی معرفی هم نشده است.

یکی از حواشی مرتبط با این قضیه هم به خبری مربوط می‌شد در مورد گزارش مالی شرکت تیک تو (Take-Two Interactive)، مادر شرکت راک استار. در این گزارش به هزینه کردن مبلغ عظیم ۸۹ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۴ اشاره شده بود که از اول آوریل ۲۰۲۳ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ فروردین ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) را دربرمی‌گیرد؛ مبلغی که بیش‌از دو برابر بیشترین بودجه‌ی سالانه‌ی این شرکت بوده و البته در ابتدا قرار بوده در سال مالی ۲۰۲۳ هزینه شود، ولی یک سال تأخیر پیدا کرده است.

همین قضیه هم باعث شد همه‌ی نگاه‌ها به سمت جی تی ای 6 جلب شود که بزرگ‌ترین پروژه‌ی در دست تولید زیرمجموعه‌های تیک تو است. ولی درحالی‌که حس کارآگاهی رسانه‌ها گل کرده بود و همه خبر از تاریخ حدودی انتشار جی تی ای 6 می‌دادند، تیک تو خیلی زود بیانیه‌ای منتشر کرد و از این گفت که این بودجه به روابط آن‌ها با شرکت‌های تردپارتی ارتباط دارد و به‌این ترتیب گزینه‌ی جی تی ای 6 به‌عنوان یک اثر فرست‌پارتی ربطی به بودجه‌ی موردنظر ندارد.

در این سال‌ها بحث‌های زیادی پیرامون شرایط کاری نامناسب در استودیوهای راک استار و کرانچ‌های طاقت‌فرسا در زمان تولید Grand Theft Auto و Red Dead Redemption را شاهد بوده‌ایم؛ موضوعی که بخشی از آن باتوجه‌به عظمت پروژه‌های این شرکت و کیفیت بالای آن‌ها شاید اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد ولی طبق صحبت‌های جیسون شرایر، ژورنالیست معتبر صنعت بازی در مقاله‌‌ای که یک سال قبل منتشر کرد، مسئولان راک استار در این مدت به فکر ایجاد تغییراتی در نحوه‌ی تولید بازی‌ها بوده‌اند تا کمی از فشار کاری و استرس کارمندان کم کنند.

این موضوع ممکن است به‌نوعی خود را در جی تی ای 6 هم نشان دهد و به‌گفته‌ی شرایر، احتمال دارد در ابتدای عرضه‌ی بازی با اثری با حجم و ابعاد متوسط طرف باشیم (که البته «متوسط» طبق استانداردهای راک استار، هم‌سطح «عظیم» در ساخته‌های دیگر شرکت‌ها محسوب می‌شود) و بعد به تدریج بازی بزرگ و بزرگ‌تر شده و در گذر زمان به ابعاد نهایی خود برسد. به این شکل سازندگان آن هم کمتر تحت استرس و اضافه‌کاری قرار می‌گیرند و شرایط متعادل‌تری را پشت‌سر می‌گذارند.

دراین‌میان نکته‌ای که طرفداران جی تی ای را کمی دلسرد می‌کند، به بخشی از صحبت‌های شرایر برمی‌گردد که پروژه‌ی بزرگ راک استار (احتمالاً جی تی ای 6) را همچنان در مراحل ابتدایی تولید معرفی کرده بود. البته حدود یک سال از آن زمان می‌گذرد و مطمئناً بازی مسیر زیادی را پشت‌سر گذاشته، ولی باز هم با درنظرگرفتن شرایط عجیب امسال به خاطر ویروس کرونا و عظمت آثار راک استار، شاید صحبت‌های شرایر به معنای این باشد که به این زودی‌ها خبری از عرضه‌ی بازی نخواهد بود.

لوگوی بازی GTA 6 از طرف هواداران

از طرف دیگر یکی از اینسایدرهای معروف راک استار به نام Yan2295 هم به‌نوعی صحبت‌های شرایر را تأیید می‌کند. او که بارها از طرف علاقمندان بازی در مورد زمان عرضه‌ی آن با پرسش‌های زیادی مواجه شده، دو ماه قبل در توئیتی نوشت: «بله، جی تی ای 6 در دست تولید است، ولی به این زودی‌ها عرضه نخواهد شد. من هم نمی‌دانم بازی چه زمانی معرفی و منتشر می‌شود و می‌توانید به سؤالات خود در این زمینه پایان دهید.»

به‌این ترتیب امید دوست‌داران بازی برای تجربه‌ای جدید در دنیای عظیم راک استار در سال جاری کمرنگ‌تر شده و شاید بهتر باشد آن‌ها در بهترین حالت به سال ۲۰۲۲ یا حتی بعد از آن فکر کنند؛ موضوعی که در بعضی دیگر از شایعات هم به آن اشاره شده و نه‌تنها زمان انتشار بازی، بلکه حتی زمان معرفی آن را هم تا سال ۲۰۲۲ عقب انداخته و از احتمال انتشار آن در سال ۲۰۲۳ می‌گویند.

بعد از گذشت هفت سال از انتشار GTA V، راک استار به‌جای معرفی بازی جدید همچنان در حال تبلیغ نسخه‌ی قبلی است که در آینده با کیفیتی بالاتر برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نیز عرضه می‌شود

از طرفی همین انتظار طولانی‌مدت هم باعث شده عاشقان جی تی ای از هیچ چیزی بابت رسیدن به سرنخ جدیدی از ششمین نسخه‌ی اصلی آن نگذرند و یکی از این موارد هم به تریلر به‌روزرسانی GTA Online مربوط می‌شود که چند ماه قبل منتشر شده بود؛ تریلری که در بخشی از آن یک مختصات جغرافیایی ناشناخته به نمایش درمی‌آمد و یکی از کاربران توئیتر هم با دنبال کردن این مختصات در نقشه‌ی گوگل، تصویری از موقعیت موردنظر را با دیگران به اشتراک گذاشت که به نظر او جاده‌های موجود در آن منطقه شباهت زیادی به عبارت VI یا همان ۶ دارند.

موضوعی که البته ممکن است کمی زیاده‌روی به نظر برسد و شاید حتی خود راک استار هم خبر نداشته که طرفداران جی تی ای به سراغ انجام چنین کارهایی می‌روند! هرچند وقتی هفت سال از انتشار جی تی ای 5 گذاشته و هیچ خبری از نسخه‌ی جدید آن نداریم، چنین چیزهایی هم از طرف علاقمندان بازی خیلی عجیب نیست. همان‌طور که پیش‌از این هم شاهد صحبت‌های جالبی از این دست بودیم، از جمله در سال ۲۰۱۹ که اکانت GTA 6 News در توئیتر با اشاره به پروفایل یک نفر در Glassdoor که خود را یکی از تِستِرهای راک استار معرفی کرده بود، از این گفت که مدارکی در مورد محل رخ دادن ماجراهای بازی پیدا کرده است.

در بخش پیشنهاد‌های این پروفایل، عبارت‌های مختلفی نوشته شده بود و طرفداران بازی با وصل کردن حروف اول این عبارت‌ها، از دیدگاه خود به یک کُد خاص تحت عنوان GTA6LSVCLC رسیده و آن را به این شکل رمزگشایی کرده بودند: GTA 6, Los Santos, Vice City, Liberty City. و به این نتیجه رسیده بودند که بازی شامل هر سه شهر وایس سیتی، لیبرتی سیتی و لس سانتوس خواهد شد.

شایعات شهرهای بازی GTA 6

سمت راست: موقعیت جغرافیایی مشابه با عبارت VI. سمت چپ: وصل کردن حروف اول و رسیدن به یک کد مرموز

اگر از این مباحث که بعضی از آن‌ها زیادی عجیب هستند فاصله بگیریم، می‌توانیم به پروفایل یکی از اعضای سابق شعبه‌ی هند راک استار هم اشاره کنیم که دو سال قبل در صفحه‌ی خود در سایت Artstation، خبر از کار روی جی تی ای 6 داده بود. بیبین مایکل، طراح سه‌بعدی‌ای که نام او بین سازندگان بازی Red Dead Redemption 2 هم به چشم می‌خورد، در توضیح سوابق خود به «طراحی ماشین‌های خیالی براساس نمونه‌های واقعی برای محتوای دانلودی جی تی ای 5 و جی تی ای 6» اشاره کرده بود. البته هر گیمری این روزها در جریان تولید جی تی ای 6 قرار دارد، ولی از آنجایی که بازی هنوز به شکل رسمی معرفی نشده، حتی اشاره‌ای کوتاه به نام آن از طرف سازندگان بازی هم می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

گذشته از بحث شایعات و اطلاعاتی که احتمال غلط بودن آن‌ها اصلاً کم نیست، یکی از جدیدترین مواردی که حالت رسمی‌تر دارد، به پتنت اخیر تیک تو مربوط می‌شود؛ پتنتی در ارتباط با هوش مصنوعی که اواخر سال گذشته ثبت شده و از تلاش‌های این شرکت (یا بهتر است بگوییم زیرمجموعه‌های آن مثل راک استار) در راه ارتقای هوش مصنوعی شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) خبر می‌دهد.

هوش مصنوعی از گذشته یکی از مباحث مهم بازی‌های ویدیویی بوده که هرچند در گذر زمان شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در ارتباط با آن بوده‌ایم، ولی هنوز هم جای کار زیادی دارد؛ ویژگی‌ای که محدودیت‌های سخت‌افزاری باعث شده با مشکلاتی همراه باشد و خیلی از بازی‌سازها ترجیح می‌دهند قدرت سخت‌افزاری کنسول‌ها را صرف المان‌هایی مثل بهبود گرافیک و افکت‌های مختلف یا مواردی چون فیزیک کنند. در این پتنت هرچند اشاره‌ی مستقیمی به نام یک بازی خاص نشده، ولی به مواردی مثل تعقیب‌وگریزهای پُرسرعت و گیر کردن در ترافیک اشاره شده که چنین المان‌هایی بین بازی‌های تیک تو، بیش‌از همه با جی تی ای در ارتباط هستند.

از طرف دیگر هم پتنت به نام دیوید هیند، مدیر تکنولوژی راک استار نورث و سایمن پار، مسئول هوش مصنوعی این شرکت ثبت شده و بنابراین همه‌چیز دست به‌دست یکدیگر می‌دهد تا دوست‌داران جی تی ای در انتظار هوش مصنوعی بهتری نسبت به قبل باشند؛ هوش مصنوعی‌ای که بعید نیست پردازش ابری هم در بهبود کیفیت آن نقش داشته باشد تا با کنار زدن محدودیت‌های سخت‌افزاری، حال و هوایی طبیعی‌تر از قبل به بازی بدهد.

تصویر ساختگی طرفداران از بازی GTA 6

طرفداران بازی حتی تبلیغات پیش‌خرید آن را هم قبل از معرفی رسمی با سلیقه‌ی خود طراحی کرده‌اند

با وجود بررسی شایعات مختلف در مورد شخصیت‌ها، محل وقوع ماجراها و تاریخ عرضه‌ی GTA 6، باز هم تا زمانی‌که راک استار بازی را به‌طور رسمی معرفی نکرده و اطلاعات بیشتری از آن نداده، نمی‌توانیم در مورد ویژگی‌های مختلف آن مطمئن شویم؛ بازی‌ای که مثل ساخته‌های قبلی راک استار، استودیوهای متعدد این شرکت با همکاری یکدیگر روی آن کار می‌کنند و احتمالاً یکی از عظیم‌ترین تیم‌های تولید این سال‌های صنعت بازی در حال تلاش برای ارائه‌ی اثری شایسته‌ی نام و اعتبار راک استار هستند.

البته دراین‌میان افراد مهمی در این مدت راک استار را ترک کرده‌اند و باعث نگرانی‌هایی در مورد آینده‌ی این شرکت شده‌اند. یکی از آن‌ها دن هاوزر بوده که سال‌ها قبل درکنار برادر خود سم، جزو بنیان‌گذاران شرکت بود و در تمام این سال‌ها نقش پررنگی در نگارش داستان بازی‌های این شرکت از Grand Theft Autoها گرفته تا Red Dead Redemptionها داشت.

او که از مدتی قبل از جدایی به بهانه‌ی استراحت از راک استار فاصله گرفته بود، سرانجام سال گذشته از این شرکت جدا شد و هنوز مشخص نیست که تا چه حد در تولید GTA 6 نقش داشته است.

از طرف دیگر لزلو جونز هم اواسط سال ۲۰۲۰ از راک استار جدا شد؛ کسی که از GTA III تا GTA V و همین‌طور GTA Online، پای ثابت این مجموعه بوده و نه‌تنها او را درون بازی‌های مختلف راک استار به‌عنوان چهره‌ای رسانه‌ای و رادیویی می‌شناختیم، بلکه در تولید بازی‌های این مجموعه و نگارش بخش‌هایی از آن‌ها هم نقش داشت و همچنین در آثاری مثل هر دو نسخه‌ی Red Dead Redemption هم بخشی از دیالوگ‌های رهگذران را نوشته بود. جونز سرانجام پس‌از حدود دو دهه همکاری با راک استار درحالی از این شرکت جدا شد که سرطان خواهرش و نیاز به مراقبت و نگه‌داری از او یکی از دلایل این اتفاق بوده است.

همچنین پیش‌از این دو نفر، یکی دیگر از اعضای مهم راک استار هم از شرکت جدا شده بود؛ لزلی بنزیز که مدت‌ها ریاست راک استار نورث را برعهده داشت و نقش اساسی او به‌عنوان تولید کننده‌ی GTA از سومین تا پنجمین نسخه را نمی‌توان نادیده گرفت و او به‌عنوان طراح هم در ساخت آثاری مثل اولین نسخه‌ی Red Dead Redemption نقش مهمی داشته است.

بنزیز در سال ۲۰۱۳ و درحالی‌که تنها چند روز از انتشار GTA V می‌گذشت، اشاره‌ای کوتاه به بازی بعدی کرده و گفته بود: «هنوز نمی‌دانیم که GTA VI دقیقاً به چه شکلی خواهد بود، ولی ایده‌های زیادی برای آن داریم؛ شاید در حد ۴۵ سال ایده که از بین آن‌ها باید بهترین‌ها را انتخاب کنیم. مهم‌ترین چیز این است که اول ببینیم بازی در کجا اتفاق می‌افتد؛ موضوعی که روی ساختار مأموریت‌ها هم تأثیر می‌گذارد و مثلاً مأموریت‌های شهری مثل نیویورک با میامی یا لس‌آنجلس متفاوت هستند. بعد هم نوبت به طراحی نقشه و داستان می‌رسد و سایر موارد هم کم‌کم اضافه می‌شوند.

دن هاوزر و لزلی بنزیز، سازندگان بازی GTA

لزلی بنزیز (سمت راست) و دن هاوزر در زمان دریافت جایزه بفتا به خاطر دستاوردهای راک استار

ولی بنزیز اوایل سال ۲۰۱۶ از راک استار جدا شد و تنها چند ماه بعد هم علیه تیک تو شکایت کرده و درخواست ۱۵۰ میلیون دلار غرامت کرد و مدیران تیک تو را هم متهم کرد که او را بدون دلیل اخراج کرده‌اند. البته بعدها ماجرا سمت و سوی دیگری به خود گرفت و درنهایت هم دو سال قبل بنزیز و تیک تو بر سر شکایت‌های متقابل خود از یکدیگر به توافق رسیدند، ولی در هر حال تولید بازی GTA 6 در غیاب یکی از مهم‌ترین اعضای راک استار که در تولید GTA Online هم نقش اساسی داشته، ممکن است تأثیر خود را روی روند ساخت بازی جدید راک استار بگذارد.

هنوز معلوم نیست که جدایی افراد کلیدی از راک استار در این سال‌ها چه تأثیری روی GTA 6 می‌گذارد

البته راک استار هم استودیوی کوچکی نیست که به این سادگی‌ها تسلیم شرایط شود و آن‌ها توانسته‌اند از نزدیک به دو دهه قبل (از زمان انتشار GTA III) به یکی از سلاطین بازی‌های جهان باز (اپن ورلد) تبدیل شوند و مطمئناً برنامه‌های زیادی برای جایگزینی اعضای قبلی خود دارند.

این شرکت که تا پیش‌از این ۹ استودیوی فعال داشت و مدتی قبل با خریداری استودیو Ruffian Games (سازنده Crackdown 2) و تبدیل آن به Rockstar Dundee (داندی، یکی از شهرهای اسکاتلند) با قدرت بیشتری به کار روی پروژه‌های آینده‌ی خود می‌پردازد، در آینده بازی GTA 6 را معرفی خواهد کرد و شاید از این طریق بتواند رقیبی قدرتمند برای اثر محبوب هفت ساله‌ی خود یعنی GTA V فراهم کند که همچنان بعد از گذشت این همه وقت، به‌لطف بخش داستانی فوق‌العاده و همین‌طور بخش آنلاین مفرح و لذت‌بخش خود به جذب مخاطبان ادامه می‌دهد.

لوگوی راک استار گیمز

در هر حال همچنان باید برای معرفی رسمی GTA 6 صبر کنیم و البته شاید خیلی هم از آن روز دور نباشیم؛ چرا که چند هفته قبل در فهرست آگهی‌های استخدامی راک استار با مورد جدیدی مواجه شدیم که خبر از درخواست این شرکت برای جذب افرادی برای ضبط ویدیوهای جذاب و سینمایی از گیم‌پلی می‌داد؛ موضوعی که به‌طور مستقیم با تریلرهای راک استار در ارتباط است و شاید نشانه‌ای از نزدیک بودن زمان معرفی GTA 6 باشد. شاید هم هیچ ارتباطی به این بازی نداشته باشد و به مواردی مثل تریلر به‌روزرسانی GTA Online یا GTA V برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس مربوط شود و راک استار یک‌بار دیگر با نشان دادن لوگوی خود در آغاز تریلر، همه را هیجان‌زده کند و سپس به نمایش GTA V بپردازد! هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست و تنها گذر زمان به داد طرفداران و عاشقان GTA خواهد رسید.

شما همراهان زومجی چه انتظارات و خواسته‌هایی از GTA 6 دارید؟ پیش‌بینی می‌کنید بازی چه زمانی معرفی شود و چه زمانی به‌دست علاقمندان برسد؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده