همه چیز درباره سرویس های استریم فیلم و سریال

همه چیز درباره سرویس های استریم فیلم و سریال

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۹

سرویس‌های استریم فیلم و سریال در این سال‌ها به بخش مهمی از صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند و در اینجا نگاهی داریم به مهم‌ترین نمونه‌ها درکنار آثار معروف آن‌ها و مقایسه‌ی این سرویس‌ها.

صنعت فیلم و سریال دوره‌های تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته و از اولین نمایش‌های محدود فیلم‌ها و سپس ورود گسترده‌ی آن‌ها به سینماها، تا تلویزیون‌های کوچک سیاه و سفید برای پخش برنامه‌ها و بعدها افزایش کیفیت تدریجی این تلویزیون‌ها، مخاطبان فیلم و سریال با اتفاقات مختلفی در ارتباط با تکنولوژی نمایش آن‌ها همراه بوده‌اند. دراین‌میان یکی از جدیدترین موارد را می‌توان دنیای استریم دانست؛ دنیایی عظیم که با شتابی حیرت‌انگیز به پیش می‌رود و هر روز هم شاهد اضافه شدن شرکت‌های بیشتری برای بهره‌گیری از بازار داغ آن هستیم.

سرویس های استریم فیلم و سریال عمر خیلی زیادی ندارند و علت این قضیه هم به پیش‌نیازهای این سرویس‌ها مربوط می‌شود؛ دسترسی به اینترنت برای استریم یا پخش مستقیم ویدیو که تا همین چند سال قبل به شرایط مطلوب فعلی نرسیده بود و تا چند دهه پیش، مردم معمولی حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم به آن دسترسی نداشتند. ولی اکنون اوضاع به شکلی شده که می‌توان به‌راحتی در اکثر نقاط دنیا از اینترنت پرسرعت استفاده کرد و همین قضیه هم باعث شتاب گرفتن روزانه‌ی سرویس های استریم فیلم و سریال شده است.

اولین فیلمی که به‌طور رسمی در فضای اینترنت در دسترس مخاطبان قرار گرفت، فیلم Wax or the Discovery of Television Among the Bees بود که در سال ۱۹۹۳ روی اینترنت بارگذاری شد؛ اثری به کارگردان دیوید بلر که به خاطر سرعت بسیار پایین اینترنت در آن روزها، به‌جای حالت استاندارد ۲۴ فریم بر ثانیه به شکل دو فریم بر ثانیه پخش می‌شد. ولی این فیلم حتی در چنین شرایطی هم قدم بزرگی در صنعت سرگرمی محسوب می‌شد، به‌طوری‌که رسانه‌هایی مثل نیویورک تایمز آن را اتفاقی تاریخی دانستند.

لوگوی سرویس های استریم فیلم و سریال روی تلویزیون‌ها

در همان سال ۱۹۹۳، دستاوردهای دیگری را هم برای استفاده از اینترنت به منظور استریم و پخش زنده شاهد بودیم؛ از جمله گروه Severe Tire Damage که به اجرای موسیقی زنده برای کاربران اندکِ آن روزهای اینترنت پرداخت. بعد از آن هم نرم‌افزارهای مختلفی برای استریم ویدیو از راه رسیدند و به تدریج مفهوم پخش هم‌زمان ویدیو جای خود را بین مردم باز کرد، ولی هنوز زمان زیادی باقی مانده بود تا سرویس‌های استریم پیشرفت کنند. سال ۱۹۹۸ را می‌توان مقطعی مهم از این نظر دانست؛ زمانی‌که سرویس iTV از شرکت Hong Kong Telecom با سرمایه‌گذاری عظیمِ ۱.۵ میلیارد دلاری راه‌اندازی شد تا به استریم فیلم و سریال بپردازد؛ سرویسی که البته به موفقیت‌های مورد انتظار مدیران خود نرسید و شاید کمی برای حرکت به این سمت زود بود.

اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ بود که بازار این نوع سرویس‌ها داغ‌تر شد؛ زمانی‌که سرعت و کیفیت اینترنت اجازه‌ی انجام این کار را به شکل راحت‌تری می‌داد و درکنار استریم شبکه‌های تلویزیونی و خبری، شرکتی مثل آمازون هم شروع به استریم فیلم کرد. ولی این دنیای جذاب، انقلاب اصلی خود را در سال ۲۰۰۷ شاهد بود؛ زمانی‌که نتفلیکس وارد این بخش از بازار عرضه‌ی فیلم و سریال شد و به علت کیفیت بالای خود و فهرست مناسبی از آثار متنوع که در اختیار مخاطبان قرار داد، نه‌تنها به تدریج به بزرگ‌ترین پلتفرم استریم دنیا تبدیل شد بلکه موجی را ایجاد کرد که ده‌ها پلتفرم دیگر هم در سال‌های بعدی به آن ملحق شدند.

در اینجا نگاه کاملی خواهیم داشت به این سرویس‌ها و از معرفی معروف‌ترین نمونه‌های آن‌ها و تاریخچه‌ی شکل‌گیری هرکدام، تا آثار پرمخاطبی که در این سال‌ها پخش کرده‌اند و برنامه‌های آینده‌ی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. و درعین‌حال این سرویس‌ها را از زوایای مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم هرکدام در چه بخش‌هایی ضعف و قوت بیشتری دارند. با زومجی همراه باشید.


معروف ترین سرویس های استریم فیلم و سریال

اگر بخواهیم در مورد تمامی سرویس‌های استریم صحبت کنیم، به کتابی قطور نیاز خواهیم داشت و سرویس‌های پُرشماری در گوشه و کنار دنیا هستند که اکثر آن‌ها خیلی هم شناخته‌شده نیستند و مشترکان خاص خود را دارند. در اینجا می‌خواهیم به سراغ معروف‌ترین سرویس های استریم فیلم و سریال برویم و درکنار آن‌ها، به تعدادی از موارد جالب دیگر که در ایران کمتر مطرح هستند نیز اشاره خواهیم کرد.

لوگوی نتفلیکس

نتفلیکس (Netflix)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۰۷
  • تعداد مشترکان: ۲۰۹ میلیون نفر

این روزها وقتی درباره‌ی سرویس های استریم فیلم و سریال صحبت می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که به ذهن همه می‌رسد نتفلیکس است؛ موضوعی که بی‌دلیل هم نیست و باتوجه‌به دستاوردهای نتفلیکس در این بازار، معروفیتی بیشتر از هر سرویس مشابه دیگری دارد.

البته برخلاف تصور خیلی‌ها، نتفلیکس اولین سرویس استریم فیلم و سریال نبوده و پیش از آن هم سرویس‌های دیگری به این سمت و سو رفته بودند. ولی این نتفلیکس بود که توانست با بهره‌گیری مناسب از پیشرفت تکنولوژی و بهبود سرعت اینترنت و با تبلیغات وسیع، نه‌تنها نام خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس استریم دنیا بر سر زبان‌ها بیندازد، بلکه چنان تحولی در این بازار ایجاد کند که این روزها سرویس های استریم فیلم و سریال را به‌عنوان رقبایی بزرگ برای سالن‌های سینما می‌شناسیم و حتی در ایران هم روزبه‌روز به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود.

نتفلیکس کار خود را در زمینه‌ی استریم از سال ۲۰۰۷ شروع کرد، ولی از ۱۰ سال پیش از آن هم در بازار فیلم‌های سینمایی حضور داشت؛ حضوری کاملاً متفاوت نسبت به امروز. مارک رندالف و رید هستینگز در آن زمان باتوجه‌به موفقیت‌های آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا، تصمیم به احداث شرکتی گرفتند که کم‌وبیش مشابه آمازون باشد ولی به‌طور اختصاصی در زمینه‌ی فیلم فعالیت کند و آثار سینمایی را در قالب DVD به‌دست مشتریان برساند؛ فرمتی که تازه در سال ۱۹۹۷ در حال مطرح شدن بود و هم کیفیتی به مراتب بالاتر از VHS داشت و هم حمل‌و‌نقل آن ساده‌تر بود. به این ترتیب آن‌ها شرکت نتفلیکس را برای انجام این کار تأسیس کردند و به تدریج هم به موفقیت‌های زیادی در زمینه‌ی فروش و اجاره‌ی DVD رسیدند.

نتفلیکس در آن دوران ۳۰ کارمند داشت که ۹۲۵ فیلم سینمایی را در اختیار علاقمندان قرار می‌داد و پس از مدتی هم دست به اقدام جالبی زد که عبارت بود از سرویس‌های اشتراک DVD. یعنی مشتریان مبلغی را به‌عنوان حق اشتراک پرداخت می‌کردند و سپس نتفلیکس DVDهای مختلف را در بازه‌های زمانی خاصی به‌دست آن‌ها می‌رساند؛ روندی که می‌توان آن را پیش‌زمینه‌ای برای تبدیل شدن نتفلیکس به یک سرویس استریم فیلم و سریال دانست.

بسته ارسال DVD شرکت نتفلیکس

بسته‌های ارسال DVD نتفلیکس در دهه‌ی ۲۰۰۰

این شرکت آمریکایی در آن سال‌ها با فراز و فرودهای زیادی مواجه شد و هم در دوره‌هایی ضررهای فراوانی را تحمل کرد و هم در مقاطعی به سودهای عظیم رسید و درنهایت در سال ۲۰۰۷ بود که صنعت سرگرمی توسط نتفلیکس دستخوش تغییری بزرگ شد. در ژانویه‌ی آن سال، نتفلیکس سرویس استریم خود را معرفی کرد و خیلی‌ها برای اولین‌بار از این طریق با مفهوم تماشای فیلم و سریال‌های دلخواه خود ازطریق سیستم «ویدیوی درخواستی» (Video on Demand یا VoD) آشنا شدند؛ یعنی سیستمی که در آن آثار پُرشماری در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و او می‌تواند هر لحظه که دلش خواست، به سراغ تماشای یکی از این آثار برود.

البته این سرویس در ابتدای راه خود با مشکلات زیادی همراه بود و برای مثال تنها ۱۰۰۰ فیلم سینمایی در آن موجود بود، در مقایسه با بیش از ۷۰ هزار فیلم روی DVD. همچنین حداقل سرعت اینترنت موردنیاز برای تماشای فیلم برابر یک مگابیت بر ثانیه بود که با این سرعت، کیفیتی پایین‌تر از DVD نصیب مخاطب می‌شد و برای کیفیت‌های بالاتر، نیاز به سرعت سه مگابیت بر ثانیه بود که در آن حالت نیز همچنان خبری از تصاویر HD نبود. قیمت سرویس هم بالا بود و برای مثال حق اشتراک ۵.۹۹ دلاری، به مخاطب تنها اجازه‌ی تماشای ۶ ساعت فیلم در ماه را می‌داد و حق اشتراک ۱۷.۹۹ دلاری هم اجازه‌ی دیدن ۱۸ ساعت فیلم را می‌داد؛ اعداد و ارقامی که امروز خنده‌دار به نظر می‌رسند، ولی در سال ۲۰۰۷ و آغاز همه‌گیری چنین سرویس‌هایی، شاید انتظار دیگری هم نمی‌شد داشت.

ولی با وجود مشکلات و کمبودهای اولیه، به تدریج اوضاع بهتر شد و با اضافه شدن آثار بیشتر و متعادل‌تر شدن قیمت و همچنین افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، روزبه‌روز به تعداد مشترکان سرویس استریم نتفلیکس افزوده شد و کار به جایی رسید که در سال ۲۰۱۱، این سرویس بیشترین سهم از ترافیک اینترنتی آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد؛ خبری که نشان از استقبال عظیم مخاطبان از آن داشت. بعد از آن هم کم‌کم نوبت به تولید محصولات اختصاصی توسط نتفلیکس رسید و آن‌ها که در سال‌های اولیه تنها به پخش و استریم تولیدات سایر شرکت‌ها می‌پرداختند، خود نیز دست به کار شده و فیلم‌ها و سریال‌های متنوعی را تدارک دیدند که امروز بخش عظیمی از محبوبیت این سرویس، مدیون همین آثار انحصاری است.

باب هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس

رید هستینگز، مؤسس و مدیرعامل نتفلیکس

نتفلیکس این روزها با بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک، از تمام رقبای خود جلوتر بوده و تقریباً در تمام نقاط دنیا به جز ایران، چین و ۳،۴ کشور دیگر، خدمات خود را به‌طور رسمی ارائه می‌دهد و درحالی هر روز بیشتر از قبل رشد می‌کند که ۳۰ کارمندِ روزهای اول آن به بیش از ۱۰ هزار کارمند افزایش پیدا کرده‌اند.

از نظر موفقیت در کسب نامزدی و جوایز در رویدادهای مختلف هم نتفلیکس در حال حاضر هیچ رقیبی ندارد؛ شرکتی که در این سال‌ها توانسته به ۴۸۰ نامزدی در مراسم مختلف دست پیدا کند که ۲۰۴ مورد از آن‌ها هم با جایزه همراه بوده‌اند؛ از جمله ۵۴ بار نامزدی برای جوایز متنوع اسکار که ۱۵ عدد از آن‌ها را به‌دست آورده؛ مثل بهترین کارگردانی، فیلم‌برداری و بهترین فیلم خارجی‌زبان برای فیلم «رم» (Roma) و جوایز متعدد دیگری از مستندها گرفته تا حتی انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه.

آثار این سرویس استریم همچنین ۲۶ بار نامزد گلدن گلوب شده‌اند که نتیجه‌ی آن هم ۱۲ جایزه بوده؛ از جایزه‌ی ۲۰۱۴ بهترین بازیگر زن سریال‌های درام برای رابین رایت، بازیگر سریال «خانه پوشالی» (House of Cards) تا جایزه‌ی بهترین مینی سریال برای سریال «گامبی وزیر» (Queen's Gambit) در سال ۲۰۲۱.

درکنار جوایز دیگری مثل شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۱۸ برای فیلم رم و جایزه بفتای بهترین سریال درام سال ۲۰۲۰ برای The End of the F***ing World، نتفلیکس در آماری خیره‌کننده ۷۶۲ بار هم نامزد دریافت جوایز امی در رشته‌های مختلف شده که ۱۵۴ عدد از آن‌ها به جایزه منتهی شده است.

دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشیم به حرکت نتفلیکس به سمت دنیای بازی‌های ویدیویی. هرچند پیش از این هم بازی‌هایی براساس ساخته‌های نتفلیکس تولید شده بود، ولی این شرکت قصد دارد از این به بعد به شکل جدی‌تری در این زمینه فعالیت داشته باشد و به همین مناسبت مدتی قبل فردی چون مایک وردو، یکی از اعضای سابق استودیو الکترونیک آرتز را جذب کرد تا روی این بخش نظارت داشته باشد. به این ترتیب بعید نیست در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه‌ی سرویس استریم بازی‌های ویدیویی به سبک «ایکس باکس گیم پس» (Xbox Game Pass) و «پلی استیشن ناو» (PlayStation Now) از طرف نتفلیکس باشیم تا رقابت این نوع سرویس‌ها از این هم داغ‌تر شود.

محبوب‌‌ترین آثار نتفلیکس

کاور سریال house of cards با حضور کوین اسپیسی

سریال House of Cards

سریال خانه کاغذی

  • خالق: بو ویلیمن
  • بازیگران: کوین اسپیسی، رابین رایت و مایکل کلی
  • شروع پخش: ۲۰۱۳

تریلر سیاسی خانه پوشالی به‌عنوان اولین ساخته‌ی اوریجینال نتفلیکس، در سال‌های اول پخش خود به‌نوعی شناسنامه‌ی نتفلیکس محسوب می‌شد و خیلی‌ها این سرویس را با همین سریال می‌شناختند. دیوید فینچر نقش پررنگی در شکل‌گیری این سریال داشت و کاراکترهای مختلف آن با بازی افرادی چون کوین اسپیسی و رابین رایت، به‌لطف شخصیت‌پردازی‌های جذاب خود باعث خلق لحظاتی به‌یادماندنی می‌شدند.

«فرانک آندروود» با بازی کوین اسپیسی در این سریال نماد کاملی از یک سیاستمدار بود که برای رسیدن به قدرت، دست به هر کاری می‌زد و حال و هوای سریال هم به خوبی شرایط سیاسی آمریکا را نمایش می‌داد. دراین‌میان المانی مثل شکستن دیوار چهارم (ارتباط برقرار کردن شخصیت‌ها با مخاطبان) هم باعث خلق لحظات جالبی می‌شد و بینندگان را هرچه بیشتر درون داستان غرق می‌کرد.

اوضاع برای سریال خانه پوشالی داشت به شکل طبیعی پیش می‌رفت، تا اینکه اتهاماتی در مورد فساد اخلاقی اسپیسی مطح شد و پس از آن هم سازندگان سریال تصمیم گرفتند او را که نماد اصلی این مجموعه بود کنار بگذارند و فصل آخر سریال بدون حضور او تولید شد.

تصویری از پشت سر شخصیت بوجک در سریال ‌bojack horseman

سریال BoJack Horseman

سریال بوجک هورسمن

  • خالق: رافائل باب وکسبرگ
  • صداپیشگان: ویل آرنت، ایمی سداریس و الیسون بری
  • شروع پخش: ۲۰۱۴

شاید در نگاه اول تماشای شخصیتی با بدن انسان‌مانند و سر اسب مسخره به نظر برسد، ولی سازندگان سریال «بوجک هورسمن» توانسته‌اند به خوبی از عهده‌ی انجام این کار برآمده و اثری را تدارک ببینند که در طول ۶ فصل و ۷۷ قسمت، تماشاگران را با ماجراهای این شخصیت همراه می‌کند.

سریال بوجک هورسمن به زیبایی روی مرز کمدی و تراژدی حرکت می‌کند و ویل آرنت با حضور درخشان خود در این نقش کاری کرده که بتوانیم به خوبی با این شخصیت شکست‌خورده همراه شویم و داستان‌های تلخ و شیرینی را درکنار او تجربه کنیم؛ انیمیشن بزرگسالانه‌ای که در ابتدای کار خیلی مطرح نبود، ولی به تدریج پتانسیل بالای خود را نشان داد و به یکی از بهترین آثار نتفلیکس تبدیل شد.

واگنر مورا در نقش پابلو اسکوبار در سریال Narcos

سریال Narcos

سریال نارکس

  • خالقان: کریس برانکاتو، کارلو برنارد و داگ میرو
  • بازیگران: واگنر مورا، بوید هالبروک و پدرو پاسکال
  • شروع پخش: ۲۰۱۵

مقاله‌ی مرتبط:

پابلو اسکوبار، قاچاقچی معروف کلمبیایی را درصد زیادی از مردم به اسم می‌شناسند، ولی اطلاعات زیادی از جزئیات زندگی او ندارند؛ کسی که در دوران زندگی خود کمتر رقیبی درمیان رؤسای کارتل‌های مواد مخدر داشت، ولی سرانجام در ۴۴ سالگی به پایان راه رسید.

سریال «نارکس» روایتی است از داستان زندگی اسکوبار با بازی واگنر مورا که پخش آن از سال ۲۰۱۵ شروع شد و توانست خیلی زود به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده و به‌عنوان یک درام جنایی جذاب، به یکی از بهترین کارهای نتفلیکس تبدیل شود. در سال ۲۰۱۸ هم شاهد پخش سریال نارکس: مکزیک (Narcos: Mexico) از نتفلیکس بودیم؛ مجموعه‌ای که در ابتدا قرار بود به‌عنوان فصل چهارم نارکس به نمایش درآید ولی بعدها خود به سریالی جانبی از آن تبدیل شد.

میلی بابی براون و چند بچه شجاع دیگر در سریال استرنجر تینگز، فصل سوم اثر محبوب نتفلیکس

سریال Stranger Things

سریال چیزهای عجیب تر

  • خالقان: مت و راس دافر
  • بازیگران: میلی بابی براون، فین ولفهارد، گیتن ماتارازو، کیلب مک‌لاگلین، وینونا رایدر و دیوید هاربر
  • شروع پخش: ۲۰۱۶

با اینکه بینندگان غربی سریال بیشتر از سایر مخاطبان از حال و هوای آن لذت می‌برند، ولی سایر بینندگان هم می‌توانند به خوبی حس حضور در آن سال‌ها را درون سریال تجربه کنند و در این اثر علمی تخیلی با مایه‌های ترسناک، به سال‌هایی بروند که هنوز خبری از تلفن‌های همراه نبود و بچه‌ها دور یکدیگر به انجام بازی‌های نقش‌آفرینی (از نوع رومیزی) می‌پرداختند و روزهای خود را به شکل متفاوتی سپری می‌کردند.دهه‌ی ۱۹۸۰ برای آمریکایی‌ها، دهه‌ای پر از خاطرات جذاب و دوست‌داشتنی بوده و چیزی است مشابه دهه‌ی ۱۳۶۰ برای ما ایرانی‌ها که با وجود گرفتاری‌های بسیار، خاطرات مشترک جالبی در مورد آن داریم. سریال Stranger Things هم دست روی همین قضیه گذاشته و مخاطبان خود را به سفری پر ماجرا در دل این دهه می‌برد؛ جایی که آن‌ها با چند نوجوان ماجراجو همراه شده و به نبرد با نیروهای اهریمنی می‌روند.

تا امروز سه فصل از Stranger Things عرضه شده و فصل چهارم آن هم سال آینده پخش می‌شود تا برادران دافر، خالقان سریال یک بار دیگر مهارت خود را در نمایش آمریکای آن سال‌ها نشان دهند.

لوگوی سریال Black Mirror

سریال Black Mirror

سریال آینه سیاه

  • خالق: چارلی بروکر
  • بازیگران: روری کینیر و...
  • شروع پخش: ۲۰۱۱ (۲۰۱۶ از نتفلیکس)

«آینه سیاه» یکی از مطرح‌ترین کارهای آنتولوژی در دهه‌ی اخیر بوده و توانسته به‌لطف داستان‌های میخکوب‌کننده و خیلی اوقات هولناک خود، طرفداران زیادی به‌دست آورد (آنتولوژی به آثاری گفته می‌شود که در هر قسمت یا هر فصل، به سراغ موضوعی متفاوت می‌رود که ارتباطی با قسمت یا فصل قبلی ندارد).

البته این سریال از ابتدا جزو محصولات نتفلیکس نبود و دو فصل اول آن از Channel 4 پخش می‌شد، ولی نتفلیکس از سال ۲۰۱۶ پخش آن را برعهده گرفت و سه فصل دیگر از آن را به‌دست علاقمندان رساند که متأسفانه کیفیت فصل‌های بعدی هم به تدریج افت کرد. این مجموعه هر بار به سراغ موضوعی مرتبط با علم و تکنولوژی می‌رود (از رسانه‌های اجتماعی تا ربات‌ها و...) و معمولاً هم این کار را به سیاه‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد تا هشداری جدی نسبت به راه و روش تعامل بشر با تکنولوژی بدهد؛ هشدارهایی که درعین‌حال هم دور به نظر می‌رسند و هم نزدیک و کاری با مخاطب می‌کنند که او را وادار به تفکر درباره‌ی دنیای پیرامون خود می‌کند.

دراین‌میان یکی از بخش‌های جالب آینه سیاه (که البته از نظر داستانی در سطح بهترین قسمت‌های آن نبود) را می‌توان Black Mirror: Bandersnatch دانست؛ یک فیلم تعاملی که مخاطب در بخش‌های مختلف آن با انتخاب‌هایی روبه‌رو می‌شود و می‌تواند به سبک بعضی از بازی‌های ماجرایی و درام‌های تعادلی دست به انتخاب گزینه‌ی دلخواه خود زده و نتایج آن را ببینند.

ترور بلمونت، آلوکارد و سایفا بلنیدز در پوستر فصل سوم سریال Castlevania

سریال Castlevania

سریال کسلوانیا

  • خالق: وارن الیس
  • صداپیشگان: ریچارد آرمیتاژ، جیمز کالیس، الهاندرو رینوسو و گراهام مک‌تاویش
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

مقاله‌ی مرتبط:

شاید اگر تا چند سال پیش صحبتی در مورد تولید یک سری انیمیشن براساس مجموعه بازی‌های «کسلوانیا» می‌شد، کمتر کسی می‌توانست حدس بزند که این سری تا این حد پتانسیل تبدیل شدن به اثری دیدنی را دارد. ولی ادی شانکار و تیم او موفق به خلق یکی از بهترین سریال‌های انیمیشنی نتفلیکس شدند که نه‌تنها دوست‌داران این مجموعه‌ی قدیمی شرکت کونامی را جذب خود می‌کند، بلکه برای بینندگان ناآشنا با آن نیز جذابیت‌های زیادی دارد.

داستان سریال کسلوانیا با اقتباس از ماجراهای بازی‌های مختلف این مجموعه و شخصیت‌های مثبت و منفی آن‌ها تدارک دیده شده و درکنار حضور شخصیت‌های معروفی مثل «ترور بلمونت»، «آلوکارد» و «دراکولا»، شاهد حضور شخصیتی مثل «سایفا» هم هستیم که هرچند او هم در بازی‌های قدیمی این مجموعه حضور داشته، ولی به مراتب معروفیت کمتری نسبت به سایر افراد داشت و اکنون به‌لطف این سریال به شخصیتی مطرح تبدیل شد.

درحالی‌که انیمیشن بزرگسالانه‌ی کسلوانیا پس از چهار فصل در اوج به پایان رسید، نتفلیکس قصد دارد در آینده مجموعه‌ی دیگری را پخش کند که سال‌ها بعد از اتفاقات نسخه‌ی اصلی و در زمان انقلاب فرانسه اتفاق می‌افتد، آن هم با حضور «ریکتر بلمونت»، از نوادگان ترور بلمونت.

یوناس با ماسک در سریال Dark

سریال Dark

سریال دارک

  • خالقان: باران بو اودار و یانتیه فریز
  • بازیگران: لوئیس هافمن، آندریاس پیچمن، مایا شون و لیزا ویکاری
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

مقاله‌ مرتبط:

سریال «دارک» از همان اولین قسمت خود کاری با مخاطب می‌کند که به سختی می‌توان دست از دنبال کردن قسمت‌های بعدی برداشت؛ سریالی معمایی و رازآلود که در هر قسمت با لحظات غافلگیرکننده و احساسی خود، بیننده را درگیر ماجراهای شخصیت‌های مختلفش کرده و او را وادار به تحسین در مورد ایده‌های دیوانه‌وارش می‌کند.

شاید در ابتدا زبان آلمانی سریال دارک برای بخشی از مخاطبان دافعه ایجاد کند و نتوانند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنند، ولی کافی است کمی با داستان درگیر شده و همراه «یوناس» و سایر شخصیت‌های داستان به کشف حقیقت بپردازند تا دیگر نتوانند چشم از دارک بردارند و هر سه فصل آن را به سرعت ببینند؛ سریالی که البته پایان آن مثل خیلی دیگر از سریال‌های رازآلود با انتقاداتی همراه بود، ولی در رسیدن به هدف خود بهتر از خیلی موارد مشابه عمل کرد و توانست کم‌وبیش به خیلی از سؤالات پاسخ دهد.

پوستر فیلم The Haunting of Hill House

سریال The Haunting of Hill House

سریال تسخیرشدگی عمارت هیل

  • خالق: مایک فلنگن
  • بازیگران: ویکتوریا پدرتی، الیور جکسون کوهن، کیت سیگل، میخیل هایسمان و الیزابت ریسر
  • شروع پخش: ۲۰۱۸

مایک فلنگن با تولید سریال «تسخیرشدگی عمارت هیل» موفق شد یکی از خوش‌ساخت‌ترین آثار ترسناک با تم ماوراءالطبیعه را در این سال‌ها تدارک ببیند؛ سریالی که ماجراهای اعضای یک خانواده‌ی طلسم‌شده را به زیبایی روایت می‌کند و در همان قسمت اول چنان بلایی سر مخاطب می‌آورد که رها کردن آن غیرممکن می‌شود.

شخصیت‌پردازی‌های جذاب درکنار بازی‌های دلچسب بازیگران و داستانی که تا آخرین لحظات کشش بالای خود را حفظ می‌کند، همه و همه دست به‌دست یکدیگر می‌دهند تا علاقمندان آثار ترسناک را به دیدن سریال تسخیرشدگی عمارت هیل دعوت کنیم. فلنگن و تیم او بعدها سریال دیگری را هم تحت عنوان «تسخیرشدگی عمارت بلای» (The Haunting of Bly Manor) تولید کردند که با بعضی از بازیگران اثر قبلی، البته در نقش‌هایی متفاوت، یک بار دیگر موفق به جذب دوست‌داران این نوع داستان‌ها شد. جدیدترین اثر این تیم هم Midnight Mass نام دارد که به‌تازگی عرضه شده است.

کلیو در ماشین در فیلم Roma

فیلم Roma

فیلم روما

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: یالیتسا آپاریسیو و مارینا د تاویرا
  • تاریخ پخش: ۲۰۱۸

مقاله مرتبط:

بعد از فیلم‌های «فرزندان انسان» (Children of Men) و «جاذبه» (Gravity) خیلی‌ها در انتظار دیدن اثر بعدی آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی به سر می‌بردند و درنهایت اواخر سال ۲۰۱۸ بود که فیلم «رم» به نمایش درآمد؛ اثری خوش‌ساخت و تماشایی که نتفلیکس در تولید آن نقش پررنگی داشت.

فیلم رم برخلاف حال و هوای علمی تخیلی دو اثر قبلی کوارون و همین‌طور فضای فانتزی «هری پاتر و زندانی آزکابان» (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)، درامی با تصاویر سیاه و سفید بوده که مخاطب را به سال‌ها قبل و مکزیکو سیتی دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌برد؛ جایی که در آن روابط اعضای یک خانواده و خدمتکار آن‌ها را دنبال می‌کنیم و با لحظات تأثیرگذاری مواجه می‌شویم که نمایش آن‌ها کار هر کسی نیست و کوارون توانسته به بهترین شکل ممکن از پسِ انجام آن بربیاید؛ فیلمی که توانست جوایز زیادی کسب کرده و به اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و همچنین دو اسکار بهترین کارگردانی و فیلم‌برداری برای کوارون برسد.

فصل سوم سریال آکادمی آمبرلا

سریال The Umbrella Academy

سریال آکادمی آمبرلا

  • خالق: استیو بلکمن
  • بازیگران: الیوت پیج، تام هاپر، دیوید کاستانیدا، امی ریور لمپمن، رابرت شیهان و ایدن گلگر
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

در این سال‌ها اقتباس‌های سریالی زیادی از روی کمیک‌ها داشته‌ایم که یکی از بهترین موارد، به اقتباس کمیک‌های «آکادمی آمبرلا» مربوط می‌شود.

در سریال نتفلیکس هم مثل کمیک آکادمی آمبرلا، با افرادی آشنا می‌شویم که زیر نظر میلیاردی به نام «هارگریوز»، قدرت‌های عجیب خود را شکوفا می‌کنند و در قالب هفت خواهر و برادر (البته بدون نسبت واقعی) به ماجراجویی می‌پردازند. هرکدام از کاراکترها قدرت مخصوص خود را دارد و از نظر شخصیتی نیز بسیار متفاوت هستند و همین قضیه هم باعث شده با اثری مثل مردان ایکس (X-Men) همراه باشیم و در طول داستان سریال، شخصیت‌ها را مدام در حال دست‌وپنجه نرم کردن با قدرت‌هایشان ببینیم.

با وجود اتفاقات عجیب و ماوراءالطبیعه در آکادمی آمبرلا، شخصیت‌پردازی کاراکترها از جمله «وانیا» (با ایفای نقش الیوت پیج یا الن پیج سابق) به شکلی است که می‌توان خیلی زود با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و مخاطبان در طول دو فصلی که از آن پخش شده، لحظات تلخ و شیرین زیادی را همراه آن‌ها تجربه کرده‌اند؛ سریالی که در آینده فصل سوم آن هم پخش خواهد شد تا ادامه‌ی ماجرا را از پایان غافلگیرکننده‌ی فصل دوم ببینیم.

دو ربات در رستوران در انیمیشن Love, Death and Robots

سریال Love, Death and Robots

سریال عشق، مرگ، و ربات ها

  • خالق: تیم میلر
  • صداپیشگان: هلن سدلر و...
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

از متفاوت‌ترین و باکیفیت‌ترین کارهای نتفلیکس می‌توان به مجموعه‌ی «عشق، مرگ و ربات‌ها» اشاره کرد که در دو فصل و در قالب ۲۶ قسمت پخش شده و تعدادی از دیوانه‌وارترین ایده‌های ممکن را در آن شاهد بوده‌ایم.

هر قسمت از این سری انیمیشن بزرگسالانه را یک گروه خاص تولید و کارگردانی کرده و همین قضیه هم باعث شده با اتمسفر و حال و هوای متفاوتی در هر قسمت مواجه باشیم و حتی سبک طراحی و گرافیکی هر داستان نیز با دیگری متفاوت باشد. یک بار در انیمیشنی دوبعدی به سراغ ماجراهای رباتی می‌رویم که به تدریج تکامل پیدا می‌کند و درنهایت به ذات خود برمی‌گردد، و بار دیگر در انیمیشنی سه‌بعدی با داستان قدرت گرفتن ماست‌ها(!) همراه می‌شویم و بار دیگر دنیایی را تجربه می‌کنیم که انسان‌ها با آن خداحافظی کرده‌اند و گربه‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند.

اگر اهل آثار آینده‌نگرانه هستید و از تماشای انیمیشن‌هایی تلخ و شیرین لذت می‌برید، این مجموعه را از دست ندهید.

اورانگوتان روی درخت در مستند Our Planet

مستند Our Planet

مستند سیاره ما

  • خالق: الستر فادرگیل و کیث اسکولی
  • راوی: دیوید اتنبرو
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

دوست‌داران مستندهای طبیعت کافی است اسم دیوید اتنبرو را به‌عنوان گوینده و روایتگر یک اثر بشنوند تا در اسرع وقت به سراغ تماشای آن بروند. نتفلیکس هم باتوجه‌به همین قضیه، در مستند «سیاره ما» به سراغ استاد اتنبرو رفته و از صدای خاطره‌انگیز او به خوبی استفاده کرده است؛ موضوعی که درکنار کیفیت بالای تصاویر مستند و جذابیت سوژه‌های آن باعث شده بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک نتفلیکس به سراغ تماشای آن بروند.

مستند سیاره ما در هر قسمت به سراغ بخشی از کره‌ی زمین می‌رود تا با بررسی شرایط آن، تصاویری جذاب و تماشایی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. از سرزمین‌های یخ‌زده‌ی قطب شمال و جنگل‌های سرسبز با حضور انواع و اقسام حیوانات ریز و درشت، تا صحراهای داغ و سوزان و اقیانوس‌های عظیم را در این مجموعه شاهد هستیم و مثل سایر کارهای اتنبرو، با دیدن مناظر طبیعی و موجودات متنوعِ حاضر در آن‌ها به این فکر می‌افتیم که ای کاش بهتر از این‌ها از سیاره‌ی زیبای خود محافظت می‌کردیم.

آل پاچینو، رابرت دنیرو و جو پشی در فیلم The Irishman

فیلم The Irishman

فیلم مرد ایرلندی

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی
  • تاریخ پخش: ۲۰۱۹

مارتین اسکورسیزی به‌عنوان یکی از بزرگان سینما، پس از سال‌ها حضور در این صنعت و کارگردانی تعدادی از بزرگ‌ترین آثار این چند دهه، برای تولید یکی از جدیدترین فیلم‌های خود یعنی «مرد ایرلندی» با مشکلاتی مواجه شد و درنهایت این نتفلیکس بود که با حق خرید پخش فیلم و پرداخت بودجه‌ی آن، امکان تولید مرد ایرلندی و لذت بردن هواداران اسکورسیزی از یکی دیگر از آثار دیدنی او را فراهم کرد.

داستان مرد ایرلندی براساس کتابی تحت عنوان «شنیده‌ام که خانه‌ها را رنگ می‌کنی» (I Heard You Paint Houses) نگارش شده که خود این کتاب هم برپایه‌ی اتفاقاتی واقعی نوشته شده است؛ کتابی که به ماجراهای فرانک شیران، جیمی هافا و راسل بوفالینو در دهه‌ها قبل می‌پردازد و دنیایی مافیایی و پر از جرم و جنایت را روایت می‌کند. رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی مثل همیشه در اینجا هم سنگ تمام گذاشته‌اند و اسکورسیزی نیز با کیفیت بالای کارگردانی خود نشان می‌دهد که همچنان در آستانه‌ی رسیدن به ۸۰ سالگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هنری کویل در نقش گرالت با لباس و زرهی جدید در فصل دوم سریال The Witcher

سریال The Witcher

سریال ویچر

  • خالق: لورن اشمیت هیسریک
  • بازیگران: هنری کویل، آنیا چالاترا و فریا الن
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌های مرتبط:

هرچند سریال «ویچر» براساس سری کتاب‌های آن، نوشته‌ی آندژی ساپکوفسکی تولید شده ولی نباید نقش پررنگ بازی‌های ویچر، محصول استودیو سی دی پراجکت رد را در معروفیت جهانی آن انکار کرد؛ بازی‌هایی که موفق شدند با کیفیت بالای خود باعث محبوب‌تر شدن سری ویچر و قهرمان آن «گرالت» در سراسر دنیا و از جمله ایران شوند.

در سریال ویچر شاهد نقش‌آفرینی هنری کویل به‌جای گرالت هستیم و او توانسته به خوبی از پسِ انجام این کار برآید و سایر بازیگران هم اکثراً نقش‌های خود را در حد قابل قبولی اجرا کرده‌اند، ولی داستان‌های روایت‌شده در سریال با وجود جذابیت اکثر آن‌ها، به خاطر حالت پراکنده‌ای که دارند نمی‌توانند از پتانسیل کامل خود استفاده کنند و ضعف‌هایی در این بخش به چشم می‌خورد؛ موضوعی که انتظار می‌رود در فصل‌های بعدی بهتر پیش برود.

سریال ویچر در زمان پخش خود توانست رکوردهای جدیدی را در نتفلیکس بر جای بگذارد و باید دید در ادامه با تجربه‌ی بیشتر عوامل در این دنیای فانتزی جذاب به چه سمت و سویی می‌رود.

آنیا تیلور جوی در سریال The Queen's Gambit

سریال The Queen's Gambit

سریال گامبی وزیر

  • خالق: اسکات فرانک و الن اسکات
  • بازیگران: آنیا تیلور جوی و بیل کمپ
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

سریال گامبی وزیر از آن دست آثاری است که شاید در نگاه اول به نظر می‌رسید قابلیت جذب این میزان مخاطب را ندارد و خیلی‌ها حوصله‌ی تماشای داستان زندگی یک شطرنج‌باز را نخواهند داشت، ولی به‌لطف داستان پُرکشش و کیفیت بالای خود توانست به یکی از کارهای محبوب نتفلیکس تبدیل شود.

گامبی وزیر با شخصیت‌پردازی جالب «بث هارمن» (با بازی آنیا تیلور جوی که بعد از فیلم The Witch با سرعت در حال طی کردن پله‌های موفقیت است) کاری می‌کند که مخاطب نه‌تنها تا انتهای سریال با لذت به‌دنبال کردن ماجراهای او می‌پردازد، بلکه حس خوبی هم نسبت به شطرنج پیدا می‌کند و حتی این قضیه باعث شده پس از پخش سریال، فروش شطرنج در سراسر جهان اوج بگیرد؛ بازی فکری جذابی که شاید نسل‌های جدید به اندازه‌ی گذشته به سراغ آن نروند و چنین آثاری می‌توانند به حفظ محبوبیت آن کمک کنند.

نقد سریال Squid Game شبکه آنلاین نتفلیکس و تصویر مرد کره ای با لباس صورتی و ماسک عجیب دارای شکل مثلث

سریال Squid Game

سریال بازی مرکب

  • خالق: هوانگ دونگ هیوک
  • بازیگران: لی جونگ-جه، پارک هه-سو، جونگ هو‌-یون و او یونگ-سو
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌ مرتبط:

سریال Squid Game جدیدترین محصول پر سروصدای نتفلیکس محسوب می‌شود که به‌تازگی وارد این سرویس شده و توانسته در همان هفته‌های اول عرضه، به موفقیت‌های عظیمی دست پیدا کند.

این سریال کره ای در ابتدا با شکل و شمایلی مثل یک درام معمولی شروع می‌شود و لحظات تلخ و شیرینی را درکنار شخصیت اصلی آن دنبال می‌کنیم، تا اینکه کم‌کم پای یک مسابقه به میان می‌آید؛ مسابقه‌ای عظیم با جوایز نجومی و شرکت‌کنندگان فراوان. نمایش یک مسابقه‌ی مرگ‌بار در فیلم‌ها و سریال‌ها چیز جدیدی نیست و بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم، ولی کمتر اثری موفق شده این کار را مثل Squid Game انجام داده و چالش‌های فیزیکی مسابقه را با چالش‌های روحی ترکیب کرده و اتفاقاتی را رقم بزند که مخاطب را مدت‌ها به فکر فرو می‌برد.

سازندگان سریال موفق شده‌اند با شخصیت‌پردازی‌های جالب درکنار غافلگیری‌های متعدد و ارائه‌ی نمایشی متفاوت از ذات انسان، مجموعه‌ای را تحویل دهند که مخاطبان برای رسیدن به پایان آن و دیدن انتهای داستان، لحظه‌شماری می‌کنند و در این راه با مهارت فیلم‌سازان کره‌ای در یکی دیگر از ساخته‌های این کشور آشنا می‌شوند. همچنین باید به نتفلیکس هم تبریک گفت که یک‌بار دیگر موفق شده اثر جذاب و پرمخاطبی را در همکاری با فیلم‌سازهای غیرانگلیسی‌زبان تدارک ببیند و همچنان به این مسیر جالب خود ادامه می‌دهد.

آثار آینده نتفلیکس

سگ بامزه، بازیگر رنگین پوست، جان چو و شخصیت های متفاوت سریال Cowboy Bebop

فیلم Cowboy Bebop

فیلم کابوی بیباپ

مقاله‌ی مرتبط:

تولید اقتباس‌های لایو اکشن از روی انیمه‌ها و مانگاها جزو سخت‌ترین کارهای دنیا است! اتفاقی که بارها شاهد آن بوده‌ایم و اکثر مواقع هم به نتایج فاجعه‌باری ختم شده است. دراین‌میان نتفلیکس تصمیم گرفته به سراغ انجام این کار برود و منبع اقتباس آن‌ها هم یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های تاریخ است.

«کابوی بیباپ» در دهه‌ی ۱۹۹۰ سروصدای زیادی به پا کرد و به‌عنوان یک اثر علمی تخیلی نئو نوآر توانست به یکی از خوش‌ساخت‌ترین انیمه‌های آن دوران تبدیل شود؛ اثری با حضور شخصیت‌های جالب و ماجراهای تماشایی که یوکو کانو به‌عنوان آهنگسازِ آن هم کمک بزرگی به افزایش جذابیتش کرده بود؛ کسی که اکنون موسیقی‌های سریال کابوی بیباپ را هم نواخته تا طرفداران این اثر حداقل از این نظر خیالشان راحت باشد و امیدوار باشند که از سایر جهات هم با اقتباسی مناسب همراه خواهند بود.

فیلم The Sandman

سریال The Sandman

سریال سندمن

سری کمیک «سندمن» نوشته‌ی نیل گیمن در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ طرفداران زیادی داشت و شخصیت‌های جذابی مثل رؤیا، مرگ، لوسیفر و... در آن ماجراهای مختلفی را رقم می‌زدند. از سال‌ها قبل اخبار مختلفی در مورد تولید فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی سندمن به گوش می‌رسید، ولی هر بار این قضیه با مشکل مواجه شده و به بن‌بست می‌رسید.

اکنون نتفلیکس توانسته با به‌دست آوردن حق ساخت سریال سندمن، یکی از موردانتظارترین آثار آینده‌ی خود را تدارک ببیند؛ مجموعه‌ای که تام استوریج در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند و دو نفر از بازیگران محبوب سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، چارلز دنس (که در آن‌جا نقش «تایوین لنیستر» را برعهده داشت) و گوئندولین کریستی (ایفاگر نقش «برین آو تارث» در آن سریال) هم در سندمن حضور دارند.

در مجموع انتظارات از سریال سندمن بسیار بالا است و اگر تیم تولید آن توانسته باشند اثری در حد و اندازه‌های کمیک بسازند، نتفلیکس به یکی دیگر از سریال‌های بزرگ خود در این سال‌ها خواهد رسید.

لئو ساتر در نقش هارالد سیگوردسن در سریال Vikings: Valhalla

سریال Vikings: Valhalla

سریال وایکینگ ها: والهالا

مقاله‌ی مرتبط:

سریال «وایکینگ‌ها» جزو آثار پرمخاطب این سال‌ها بود که توانست در طول حدود هشت سال، بینندگان خود را بیش‌ازپیش با حال و هوای دوران قدیم اسکاندیناوی و روزهای تاریخی وایکینگ‌ها آشنا کند. این سریال که محصولی بود از شبکه‌ی «هیستوری»، بعدها به‌دست آمازون رسید ولی اکنون مجموعه‌ی جدید آن قرار است از نتفلیکس پخش شود.

این سری جانبی توسط مایکل هرست، خالق مجموعه‌ی اصلی تولید می‌شود و قرار است در آن به سال‌ها بعد از ماجراهای وایکینگ‌ها برویم؛ دورانی که در آن مثل قبل خبری از شکوه این جنگجویان نیست و پس از مرگ پادشاه ادوارد، سایر حاکمان انگلیسی به تکاپو می‌افتند تا پادشاهی را به‌دست بگیرند و دراین‌میان با ماجراهایی تاریخی، مذهبی در دل اروپای آن دوران آشنا می‌شویم.

باید صبر کرد و دید که در غیاب شخصیت‌های محبوب سریال وایکینگ ها در سری جدید، آیا این مجموعه‌ی اسپین‌آف می‌تواند به موفقیت‌های قبلی برسد یا کار سختی در پیش خواهد داشت.

شخصیت‌های سریال 1899

سریال 1899

سریال دارک با پخش از نتفلیکس به یکی از پرمخاطب‌ترین آثار معمایی این سال‌ها تبدیل شد و وقتی یانتیه فریز و باران بو اودار، خالقان آن تصمیم به تولید سریال جدیدی گرفتند، طبیعی بود که اولین انتخاب آن‌ها نتفلیکس باشد.

این بار هم در سریال 1899 با اثری معمایی طرف هستیم که با المان‌های ترسناکی همراه است؛ سریالی که داستان آن بیش از یک قرن پیش اتفاق می‌افتد و ماجرای گروهی از مهاجران انگلیسی را روایت می‌کند که برای زندگی جدید خود قصد ورود به آمریکا را دارند، ولی در این راه با اتفاقات عجیبی مواجه می‌شوند.

باتوجه‌به موفقیت‌های سریال دارک و روایت جالب یک داستان معمایی و پر از تعلیق، انتظارات از سریال 1899 نیز بسیار بالا است؛ سریالی که بازیگرانی چون امیلی بیچام (بازیگر فیلم Cruella) و آندریاس پیچمن (ایفاگر یکی از نقش‌های مهم دارک) در آن حضور دارند.

کتاب The Midnight Club

سریال The Midnight Club

سریال باشگاه نیمه شب

مایک فلنگن که تا امروز همکاری‌های متعددی با نتفلیکس داشته، در چهارمین همکاری به سراغ تولید سریال «باشگاه نیمه‌شب» رفته است. این سریال تریلر جنایی با مایه‌های ترسناک براساس کتابی با همین عنوان، نوشته‌ی کریستوفر پایک ساخته شده و قرار است سال ۲۰۲۲ از نتفلیکس پخش شود.

داستان این مجموعه به یک مرکز نگه‌داری از نوجوانانی با بیماری‌های لاعلاج می‌پردازد که امیدی به بهبود آن‌ها نیست؛ نوجوانانی که در دورهمی‌های شبانه‌ی خود برای یکدیگر داستان‌های ترسناکی تعریف می‌کنند و پیمان می‌بندند که هرکدام زودتر از دنیا رفت، برای سایر افراد پیامی از آن دنیا بفرستد. داستان هم از جایی اوج می‌گیرد که یکی از این افراد می‌میرد و بعد از آن اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

لوگوی سریال لایو اکشن One Piece

فیلم One Piece

فیلم وان پیس

سری مانگا و انیمه‌ی «وان پیس» از سال‌ها قبل جزو پرطرفدارترین آثار دنیای سرگرمی بوده و در ایران هم مثل سایر نقاط دنیا مخاطبان زیادی دارد. این مجموعه با حضور شخصیت‌هایی مثل «مانکی دی. لوفی» و «زورو» ماجراهای گروهی از دزدان دریایی را روایت می‌کند که به‌دنبال پیدا کردن بزرگ‌ترین گنج دنیا، با اتفاقات تلخ و شیرین زیادی مواجه می‌شوند.

مدتی قبل خبر رسید که نتفلیکس به‌دنبال تهیه‌ی یک سریال لایو اکشن براساس ماجراهای مانگا و انیمه وان پیس است و قرار بود فیلم‌برداری آن هم در کیپ‌تاون واقع در آفریقای جنوبی آغاز شود که به خاطر مشکلات ناشی از ویروس کرونا، این قضیه با تأخیر همراه شد. سرانجام چند ماه قبل کار روی وان پیس به‌طور جدی آغاز شد و باید دید طرفداران سرسخت این مجموعه‌ی محبوب از نتیجه‌ی نهایی راضی خواهند بود یا وان پیس هم به سرنوشت خیلی از اقتباس‌های لایو اکشن ناموفق دنیای انیمه و مانگا تبدیل می‌شود.

گیرمو دل تورو به همراه جایزه اسکار

مجموعه Cabinet of Curiosities

مجموعه قفسه چیزهای عجیب

گیرمو دل تورو، کارگردان مطرح سینما مدتی قبل با نتفلیکس قراردادی بست که طی آن روی پروژه‌ای ترسناک و متفاوت کار می‌کند؛ مجموعه‌ای که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از جذاب‌ترین آثار نتفلیکس را دارد.

این مجموعه قرار است به شکل آنتولوژی پیش برود و در هر قسمت، داستانی خاص را روایت کند و هر بار هم نوع ترس آن متفاوت خواهد بود؛ از ترس کلاسیک تا انواع جادویی، گروتسک و... که توسط کارگردان‌های مختلفی آماده می‌شوند. علاوه‌بر خود دل‌تورو که نگارش بخش‌هایی از مجموعه را برعهده دارد، افرادی چون جنیفر کنت (کارگردان فیلم The Babadook)، آنا لیلی امیرپور (کارگردان ایرانی-آمریکایی فیلم A Girl Walks Home Alone at Night)، پانوس کاسماتوس (کارگردان فیلم Mandy) و وینچنزو ناتالی (کارگردان فیلم Splice) نیز در تولید پروژه نقش دارند و از بازیگران آن هم می‌توان به اندرو لینکلن (بازیگر سریال The Walking Dead) اشاره کرد.

انیمه‌ها و انیمیشن‌های برگرفته از بازی‌های ویدیویی

نتفلیکس بعد از تولید سری Castlevania و آثار دیگری مثل Dragon's Dogma و Dota: Dragon's Blood براساس بازی‌های ویدیویی، تصمیم گرفته در آینده هم تولیدات بیشتری را به این آثار اختصاص دهد که در ادامه بخشی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

شخصیت انیمیشن Cyberpunk: Edgerunners

  • Cyberpunk: Edgerunners: هرچند بازی سایبرپانک 2077 نتوانست انتظارات مخاطبان را به خوبی پاسخ دهد، ولی اثر سرگرم‌کننده‌ای بود که پتانسیل‌های این دنیای آینده‌نگرانه را به خوبی نشان داده و در همین راستا نتفلیکس هم با استودیو تریگر (Trigger)، سازنده‌ی انیمه Kill la Kill قراردادی امضا کرده تا در آینده شاهد پخش سری انیمه‌ای براساس سایبرپانک باشیم؛ اثری که قرار است در ۱۰ قسمت، ماجراهایی متفاوت نسبت به بازی را روایت کند.
  • Arcane: بازی League of Legends به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی این سال‌ها، به‌زودی شاهد اقتباسی انیمیشنی خواهد بود که به پیش‌زمینه‌ی داستانی بعضی از شخصیت‌های آن می‌پردازد.
  • The Cuphead Show: بازی کاپ هد جزو جالب‌ترین آثار سال‌های اخیر صنعت بازی بوده که حال و هوای انیمیشن‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ را به بهترین شکل ممکن زنده می‌کند. نتفلیکس این روزها روی اقتباسی از این بازی کار می‌کند که در آن یک‌بار دیگر شاهد ماجراجویی‌های کاپ هد و برادرش «ماگ من» خواهیم بود.
  • Magic: The Gathering: این مجموعه که اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ کارش را به‌عنوان یک سری بازی کارتی آغاز کرد، بعدها با محبوبیت بالای خود به دنیای بازی‌های ویدیویی، رمان و کمیک نیز وارد شد و مدتی قبل هم نتفلیکس خبر از تولید یک سریال انیمیشنی براساس آن داد؛ مجموعه‌ای که توسط برادران روسو، کارگردان‌های فیلم انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) آماده می‌شود و برندن روث در آن صداپیشگی می‌کند.

تصویر سم فیشر در انیمیشن Splinter Cell

  • Splinter Cell: طرفداران «اسپلینتر سل» سال‌ها است که در انتظار نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه به سر می‌برند، ولی شرکت یوبیسافت این خواسته را برآورده نمی‌کند و اکنون حداقل در قالب انیمیشنی می‌توانیم با قهرمان این بازی‌ها یعنی «سم فیشر» ملاقات کنیم. درک کولستاد، خالق شخصیت «جان ویک» روی این اثر کار می‌کند و همین قضیه هم باعث شده انتظارات از آن بالا برود.
  • Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix: یوبیسافت در سال ۲۰۱۳ نسخه‌ای جانبی از سری «فار کرای» را با نام Far Cry 3: Blood Dragon منتشر کرد که از هر جهت غافلگیری بزرگی برای طرفداران این مجموعه بود؛ بازی جذابی که با سبک گرافیکی خاص خود، مخاطبان را به دل دنیایی عجیب می‌برد که ترکیبی بود از المان‌های آینده‌نگرانه با حال و هوای دهه‌ی ۱۹۸۰ آمریکا. نتفلیکس این روزها روی انیمه‌ای برگرفته از این بازی کار می‌کند که پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد.
  • Far Cry: علاوه‌بر Blood Dragon، انیمه‌ی دیگری هم از فار کاری برای پخش از نتفلیکس در دست ساخت است که به سراغ نسخه‌های معمولی این سری می‌رود؛ اثری که اطلاعات خاصی از آن نداریم، ولی بعید نیست بتوانیم شخصیت‌های خبیث و جذاب این مجموعه را در آن ملاقات کنیم.
  • Tomb Raider: سری بازی‌های «توم ریدر» با حضور «لارا کرافت» را از اولین آثار صنعت بازی می‌دانند که شخصیت زن قهرمان را به شکل امروزی نمایش داد و اکنون نتفلیکس قصد دارد ماجراهای این شخصیت محبوب را ازطریق سرویس استریم خود ارائه دهد.
  • Sonic Prime: شخصیت «سونیک» به‌عنوان نماد شرکت سگا از سال‌ها قبل انواع و اقسام انیمیشن‌ها را تقدیم علاقمندان کرده و یکی از جدیدترین موارد هم با نام Sonic Prime از نتفلیکس پخش خواهد شد.

    لوگوی آمازون پرایم ویدیو

آمازون پرایم ویدیو (Amazin Prime Video)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۰۶
  • تعداد مشترکان: ۱۷۵ میلیون نفر

شرکت آمازون به‌عنوان یکی از غول‌های تجاری اینترنت، از سال‌ها قبل اشتراک مخصوصی را برای مشتریان خود در نظر گرفته که آمازون پرایم نام دارد؛ اشتراکی با ویژگی‌های جذاب و خدمات مختلف مثل تحویل رایگان و سریع‌تر اجناس، تخفیف‌های جالب و البته سرویس‌های مختلف فیلم، سریال و موسیقی. بخش مربوط‌به فیلم و سریالِ این اشتراک که پرایم ویدیو نام دارد، این روزها جزو قدرتمندترین سرویس‌های استریم محسوب می‌شود و هر روز هم مخاطبان بیشتری به‌دست می‌آورد؛ به‌طوری‌که طبق آخرین آمار ارائه شده در اوایل سال ۲۰۲۱، تعداد مشترکان سرویس آمازون پرایم به ۲۰۰ میلیون نفر رسیده که ۱۷۵ میلیون نفر از آن‌ها جزو بینندگان فیلم‌ها و سریال‌های آمازون هستند.

جف بیزوس و همکاران او در سال ۲۰۰۶ این سرویس را با شکل و شمایلی متفاوت با نام آمازون آنباکس (Amazon Unbox) معرفی کردند؛ سرویسی که البته در آن زمان امکان دانلود فیلم‌ها را در اختیار مشترکان خود قرار می‌داد و بعدها قابلیت استریم به آن اضافه شد. بعدها چندین بار نام سرویس فیلم و سریال آمازون تغییر پیدا کرد و ابتدا به Amazon Video on Demand و سپس در سال ۲۰۱۱ با آرشیوی شامل ۵۰۰۰ فیلم و سریال به Amazon Instant Video تغییر نام داد.

در سال ۲۰۱۴ بود که تصمیم آمازون مبنی بر تسلط روی بازار استریم فیلم و سریال جدی‌تر شد و آن‌ها سرویس LoveFilm که زیرمجموعه‌ای از آمازون در انگلیس بود را با Instant Video ترکیب کرده و یک سال بعد عبارت Instant را هم حذف کرده و این بار با عنوان آمازون ویدیو به ارائه‌ی سرویس‌های خود ادامه دادند. بعد از آن هم به تدریج فعالیت‌های آمازون در این بازار گسترده‌تر شد و امروز از آمازون پرایم ویدیو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرویس های استریم فیلم و سریال شناخته می‌شود که میلیون‌ها مشترک را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا با آثار مختلف از جمله ساخته‌های اوریجینال خود سرگرم می‌کند.

آمازون هم مثل نتفلیکس یکی از سرویس‌های استریمی است که نامزدی‌ها و جوایز زیادی را از آنِ خود کرده و طبق اطلاعات سایت رسمی این شرکت، آثار اوریجینال آمازون تاکنون ۱۷۹ بار نامزد جوایز مختلف شده‌اند و ۶۰ بار این جوایز را کسب کرده‌اند؛ جوایزی که البته بخش زیادی از آن‌ها به سریال «خانم میزل شگفت‌انگیز» (The Marvelous Mrs. Maisel) اختصاص دارد که در مراسمی چون گلدن گلوب و امی درخشیده است؛ درکنار فیلمی مثل «منچستر بای د سی» (Manchester by the Sea) که توانست جوایز اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال و بازیگر مرد را به‌دست آورد.

محبوب ترین آثار آمازون پرایم ویدیو

فیبی والر بریج در سریال Fleabag

سریال Fleabag

سریال فلیبگ

  • خالق: فیبی والر بریج
  • بازیگران: فیبی والر بریج و شان کلیفورد
  • شروع پخش: ۲۰۱۶

مقاله‌ی مرتبط:

فیبی والر بریج هرچند از سال‌ها قبل به فعالیت در زمینه‌ی فیلم، سریال و تئاتر می‌پرداخته، ولی خیلی‌ها در سال ۲۰۱۶ به کمک مجموعه‌ی «فلیبگ» با او آشنا شدند؛ سریالی کمدی درام محصول انگلیس که با المان‌های جالبی مثل شکستن دیوار چهارم همراه بود.

والر بریج درکنار بازی در سریال فلیبگ، به‌نوعی خالق این سریال نیز محسوب می‌شد و نویسندگی آن را هم برعهده داشت و توانست با استعداد بالای خود به محبوبیت زیادی رسیده و جوایز مختلفی از امی تا گلدن گلوب را از آنِ خود کند.

درحالی‌که بینندگان فلیبگ بعد از دو فصل و ۱۲ قسمت دوست داشتند همچنان داستان آن را با هنرنمایی والر بریج دنبال کنند، او تصمیم گرفت در اوج به کار این مجموعه پایان دهد و نگذارد که خاطرات زیبای آن با طولانی شدن بیش از حد خراب شوند.

جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می در The Grand Tour

مجموعه The Grand Tour

مجموعه سفر بزرگ

  • خالقان: جرمی کلارکسون، ریچارد هموند، جیمز می و اندی ویلمن
  • مجریان: جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می
  • شروع پخش: ۲۰۱۶

مقاله‌ی مرتبط:

دوست‌داران دنیای اتومبیل از سال‌ها قبل با جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می در مجموعه‌ی «تاپ گیر» یا «تخت گاز» (Top Gear) آشنایی داشتند و ده‌ها قسمت از ماجراجویی‌های این سه نفر و صحنه‌های خنده‌دار و بامزه‌ی آن‌ها را درکنار اتومبیل‌های قدیمی و جدید دنبال کرده بودند. تا اینکه به تدریج مسائل و مشکلاتی بین کلارکسون و بی‌بی‌سی رخ داد و درنهایت وضعیت به جایی رسید که او از تاپ گیر جدا شد و مدتی بعد هم با حمایت آمازون، درکنار دو دوست قدیمی خود به تولید سری جدیدی تحت عنوان «گرند تور» پرداخت.

از سال ۲۰۱۶ تا امروز بیش از ۴۰ قسمت از مجموعه گرند تور ساخته شده و عاشقان اتومبیل و هواداران این سه نفر توانسته‌اند لحظات جالبی را درکنار آن‌ها تجربه کنند و با سفر به نقاط مختلف دنیا، از اتومبیل‌های پرقدرت مسابقه‌ای تا مدل‌های شهری و متفاوت را درکنار ماجراهای بامزه‌ی این سری تماشا کنند.

ریچل برازناهان در سریال The Marvelous Mrs. Maisel

سریال The Marvelous Mrs. Maisel

سریال خانم میزل شگفت انگیز

  • خالق: ایمی شرمن پالادینو
  • بازیگران: ریچل برازناهان، الکس بورستین و مایکل زیگن
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

حتی اگر سریال خانم میزل شگفت‌انگیز را ندیده باشید هم احتمالاً به‌لطف جوایز پرشماری که از مراسمی چون گلدن گلوب و امی نصیب آن شده، در جریان موفقیت‌های این مجموعه قرار گرفته‌اید؛ سریالی که تا امروز سه فصل از آن پخش شده و فصل چهارم نیز در راه است.

در این مجموعه به چند دهه قبل برمی‌گردیم و ماجراهای «میریام میزل» را در یک کمدی درام زیبا با بازی تماشایی ریچل برازناهان دنبال می‌کنیم که درگیر اتفاقات مختلفی می‌شود و مخاطب را به بهترین شکل ممکن به‌دنبال خود کشانده و با حس هم‌ذات‌پنداری مناسبی، او را درون قصه غرق می‌کند و با پیشروی داستان در فصل‌های بعد، این حس بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.

پوستر سریال Too Old to Die Young

سریال Too Old to Die Young

سریال برای جوان مردن خیلی دیر است

  • خالقان: نیکلاس ویندینگ رفن و اد بروبیکر
  • بازیگران: مایلز تلر و آگوستو آگیلرا
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

نیکلاس ویندینگ رفن را می‌توان یکی از کارگردان‌هایی دانست که در این سال‌ها توانسته به‌لطف ساخت فیلم‌هایی متفاوت، طرفداران خاص خود را به‌دست آورد. او در سال ۲۰۱۹ به سراغ تولید سریالی برای آمازون رفت که در قالب ۱۰ قسمت، ماجراهای پلیسی با بازی مایلز تلر را روایت می‌کرد که درگیر اتفاقات مختلفی در ارتباط با دنیایی سیاه و پُر از فساد می‌شد.

سریال Too Old to Die Young هم مثل بعضی دیگر از ساخته‌های ویندینگ رفن، مخاطبان خود را به دو دسته تقسیم می‌کند و عده‌ای به‌شدت از آن لذت می‌برند و گروهی هم تمایلی به‌دنبال کردن چنین سریالی با این سبک از داستان‌گویی ندارند.

کاور سریال The Boys شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو

سریال The Boys

سریال پسران

  • خالق: اریک کریپکی
  • بازیگران: کارل اربن، آنتونی استار، جک کوید، ارین موریارتی و دامینیک مک‌الیگت
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

یکی از آثاری که باعث شد آمازون برای بخشی از مخاطبان سریال‌ها به‌عنوان رقیب قدرتمند نتفلیکس مطرح شود، مجموعه‌ی «پسران» بود که برپایه‌ی سری کمیک‌های مطرحی تدارک دیده شده که با همین نام بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ توسط گرث انیس و دریک رابرتسون منتشر می‌شدند؛ کمیک‌هایی که ابرقهرمانان و شخصیت‌های به ظاهر مثبت خود را وارد ماجراهایی می‌کنند که مخاطب پشت سر هم غافلگیر شده و متوجه می‌شود که پشت پرده‌ی ظاهر آرمانیِ این شخصیت‌ها، چه اتفاقات کثیف و عجیبی در جریان است.

سریال پسران توانسته به‌لطف ماجراهای جذاب و لحظات میخکوب‌کننده‌ی خود و البته حضور بازیگرانی مثل کارل اربن (ویلیام بوچر) و آنتونی استار (هوم لندر) که به بهترین شکل ممکن ایفاگر نقش‌های خود هستند، به موفقیت زیادی رسیده و درکنار خشونت بسیار بالا و شوک‌های متعدد، مخاطبان را آماده‌ی دیدن هر اتفاقی می‌کند.

تا امروز دو فصل از سریال پسران پخش شده و فصل سوم آن هم در راه است، درکنار یک مجموعه‌ی جانبی که ماجراهایی متفاوت از سری اصلی را روایت می‌کند.

آمنی من در سخنرانی مراسم سوگواری

سریال Invincible

سریال شکست ناپذیر

  • خالقان: رابرت کرکمن، کوری واکر و رایان آتلی
  • صداپیشگان: استیون ین، جی کی سیمونز و ساندرا اوه
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌ی مرتبط:

سریال انیمیشنی «شکست‌ناپذیر» براساس مجموعه کمیکی به همین نام اثر رابرت کرکمن، خالق کمیک‌های «مردگان متحرک» یا «واکینگ دد» تولید شده و حال و هوایی ابرقهرمانی دارد؛ انیمیشنی بزرگسالانه که ماجراهای پسر ماجراجویی را درکنار پدر قدرتمندش و سایر ابرقهرمان‌ها و ابرشرورها روایت می‌کند و با اتفاقات خیلی جالبی همراه است.

احتمالاً می‌توان بین اکثر بینندگان سریال شکست ناپذیر، خاطره‌ای مشترک را پیدا کرد که وقتی به سراغ تماشای اولین قسمت آن رفته‌اند، تا اواخر این قسمت حس خیلی خاصی نسبت به آن نداشته‌اند و حتی شاید به شک و تردید افتاده‌اند که آن را ادامه دهند یا رهایش کنند. ولی دقایق پایانی قسمت اول کاری با آن‌ها کرده که نفس آن‌ها از شدت غافلگیری بند آمده و بعد هم بلافاصله به سراغ تماشای قسمت بعدی رفته‌اند!

فصل اول انیمیشن شکست ناپذیر چند ماه قبل به پایان رسید و باتوجه‌به استقبال بالایی که از آن شد، حداقل دو فصل دیگر از این مجموعه تولید خواهد شد.

آثار آینده آمازون پرایم ویدیو

یکی از شخصیت‌های سریال The Wheel of Time در دروازه

سریال The Wheel of Time

سریال چرخ زمان

دوست‌داران رمان‌های فانتزی همواره از مجموعه‌ی «چرخ زمان» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار این سبک یاد می‌کنند؛ سری کتاب‌هایی نوشته‌ی رابرت جردن که از سال ۱۹۹۰ با داستان «چشم جهان» (The Eye of the World) شروع شد و تا سال ۲۰۱۳، در مجموع ۱۴ جلد از آن وارد بازار شد که البته از جایی به بعد به علت درگذشت جردن، نویسنده‌ی دیگری به نام برندن سندرسون ادامه‌ی کار را برعهده گرفت.

این سری پتانسیل بالایی برای خلق آثاری عظیم و تماشایی دارد و حتی حدود دو دهه قبل هم خود رابرت جردن مذاکراتی را برای تولید یک مینی‌سریال براساس آن پشت سر گذاشته بود، ولی سال‌ها طول کشید تا سرانجام آمازون به سراغ این کتاب‌ها رفته و شروع کرد به تولید یک مجموعه‌ی عظیم که پخش فصل اول آن با حضور بازیگرانی چون رزمند پایک تا کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود. تولیدکنندگان سریال چرخ زمان به قدری نسبت به موفقیت آن اطمینان دارند که از همین الآن در حال آماده‌سازی مراحل تولید فصل دوم نیز هستند.

نمایی از دشت‌های سریال ارباب حلقه ها

سریال The Lord of the Rings

سریال ارباب حلقه ها

از همین الآن می‌توان سریال «ارباب حلقه‌ها» را یکی از پدیده‌های سال آینده‌ی سرویس‌های استریم دانست؛ اثری عظیم با بودجه‌ای نجومی که طبق برآوردها ممکن است با درنظرگرفتن هزینه‌های بازاریابی و فصل‌های بعدی به بیش از یک میلیارد دلار نیز برسد.

داستان این سریال به دوران دوم سرزمین میانه مربوط می‌شود، یعنی هزاران سال پیش از ماجراهای «هابیت» و سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها؛ سریالی که زوایای دیده نشده‌ای از دنیای بزرگ جی. آر. آر. تالکین را نمایش می‌دهد و از پادشاهی‌های باشکوه و قهرمانان تاریخ‌ساز تا نیروهای شیطانی و درگیری‌های خیر و شر را در آن شاهد خواهیم بود.

آمازون حساب ویژه‌ای روی سریال ارباب حلقه ها باز کرده و قصد دارد به کمک این اثر برگرفته از کتاب‌های جی. آر. آر. تالکین، همان کاری را انجام دهد که اچ بی او به مدت چند سال با سریال بازی تاج و تخت موفق به انجام آن شده بود.

لوگوی اسپین‌آف سریال The Boys

سریال The Boys Spin-off

سریال جانبی پسران

اسپین آف یا مجموعه‌ی جانبی The Boys هنوز نام مشخصی ندارد و اطلاعات کاملی هم در مورد داستان آن منتشر نشده، ولی این را می‌دانیم که ماجراهای این مجموعه در کالجی با حضور ابرقهرمانان جوان اتفاق می‌افتد؛ چیزی شبیه سری مردان ایکس که البته در اینجا به‌جای هدایت شخصیت‌هایی با قدرت‌های مختلف توسط فرد درستکاری مثل «پروفسور ایکس»، آن‌ها تحت هدایت Vought (همان سازمان هدایتگر ابرقهرمانان) به پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی مشغول هستند.

لوگوی فیلم آقا و خانم اسمیت

سریال Mr and Mrs Smith

سریال آقا و خانم اسمیت

یکی از آثار پرهیاهوی سال ۲۰۰۵، فیلم آقا و خانم اسمیت بود که با حضور برد پیت و آنجلینا جولی به فروش بالایی هم دست پیدا کرد. بعدها قرار بود سریالی در مورد ماجراهای بعد از فیلم ساخته شود که به جایی نرسید و برنامه‌ها برای تولید قسمت دوم فیلم هم با مشکل مواجه شد، تا اینکه مدتی قبل آمازون از این خبر داد که روی سریال آقا و خانم اسمیت کار می‌کند.

سریال آقا و خانم اسمیت قرار بوده با حضور دونالد گلاور و فیبی والر بریج تولید شود؛ زوجی که در فیلم Solo: A Star Wars Story نیز هم‌بازی بودند. ولی مدتی قبل خبر رسید که والر بریج به علت اختلاف نظر و دیدگاه با گلاور (که تهیه‌کننده‌ی سریال هم محسوب می‌شود)، از پروژه جدا شده و نقش او به فرد دیگری خواهد رسید.

لوگوی دیزنی پلاس

دیزنی پلاس (Disney Plus)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۱۹
  • تعداد مشترکان: ۱۱۶ میلیون نفر

والت دیزنی نامی است که حتی افرادی که کمترین شناخت را از دنیای انیمیشن دارند هم احتمالاً آشنایی اندکی با آن داشته باشند. شرکت عظیمی که در آینده‌ای نزدیک جشن تولد ۱۰۰ سالگی خود را برگزار خواهد کرد و در سال‌های اخیر هم ابعادی حتی بزرگ‌تر از قبل پیدا کرده است.

وقتی محبوبیت گسترده‌ی دنیای استریم فیلم و سریال در سال‌های اخیر را در نظر بگیریم و از طرف دیگر هم نگاهی داشته باشیم به آرشیو غنی دیزنی و ساخته‌های محبوب این شرکت از دهه‌ها قبل تا امروز، اصلاً عجیب نبوده که شاهد ورود آن‌ها به این بخش از بازار باشیم؛ ورودی که خیلی پُر سروصدا و قدرتمندانه هم شروع شد و وضعیت به شکلی بوده که در مدت زمانی کوتاه و در عرض کمتر از دو سال، با بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک به یکی از بزرگان استریم تبدیل شده است.

البته برخلاف تصور خیلی از مخاطبان، دیزنی پلاس اولین تلاش این شرکت برای ورود به دنیای استریم نبوده و آن‌ها در سال ۲۰۱۵ با سرویس دیزنی لایف (DisneyLife) نیز چنین کاری را انجام داده بودند؛ سرویسی که آثار والت دیزنی را برای مشترکان خود ازطریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استریم می‌کرد و در کشورهایی مثل انگلیس و فیلیپین مشتریان خاص خود را داشت. یک سال بعد از راه‌اندازی این سرویس، دیزنی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در BAMTech که در زمینه‌ی استریم فعالیت می‌کرد (زیرمجموعه‌ای از MLB Advanced Media، شرکتی که با لیگ برتر بیسبال آمریکا همکاری دارد) دست به تقویت خود در زمینه‌ی استریم زد و روزبه‌روز هم فعالیت آن‌ها در این زمینه بیشتر شد.

در سال ۲۰۱۸ بود که برای اولین‌بار از زبان باب ایگر، مدیرعامل والت دیزنی با نام سرویس استریم جدید این شرکت یعنی دیزنی پلاس آشنا شدیم و یک سال بعد هم شاهد شروع به کار آن در کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و هلند بودیم و به تدریج تعداد کشورهای مخاطب دیزنی پلاس بیشتر شده و تعداد مشترکان آن هم افزایشی نجومی پیدا کردند. و جالب اینکه دیزنی پلاس از نظر پوشش کشورهای مختلف همچنان با نقطه‌ی اوج فاصله دارد و حتی هنوز هم اهالی بعضی از کشورهای اروپایی به‌طور مستقیم به این سرویس دسترسی ندارند و بااین‌حال توانسته در این مدت به چنین جایگاهی دست پیدا کند.

فیلم ها و سریال های دیزنی پلاس

این میزان موفقیت بی‌دلیل نیست و دیزنی در این سال‌ها به قدری عظیم شده که با ورود به هر بازار جدیدی، رقیبی قدرتمند برای سایر شرکت‌ها خواهد بود. به‌طوری‌که آن‌ها درکنار آثار کلاسیک و محبوب خود، از سال ۲۰۰۹ دست به خریدهای حیرت‌انگیزی زدند و با اضافه کردن شرکت‌هایی چون مارول کامیکس، لوکاس فیلم و فاکس قرن بیستم به زیرمجموعه‌های خود، توانستند تمام حقوق مربوط‌به آثار پرمخاطبی مثل «جنگ ستارگان» (Star Wars)، شخصیت‌های کمیک‌های مارول و... را به‌دست آورند و این روزها از همین پتانسیل کم‌نظیر، درکنار آثار سینمایی خود برای بخش استریم شرکت نیز بیشترین استفاده‌ی ممکن را می‌کنند.

دیزنی پلاس هرچند سابقه‌ای کمتر از اکثر سرویس‌های استریم دارد، ولی در همین مدت‌زمان کوتاه به نامزدی‌ها و جوایز متعددی رسیده است. آن‌ها سال گذشته در اولین دوره‌ی حضور خود در مراسم امی، ۱۹ نامزدی به‌دست آوردند که رکوردی برای اولین حضور یک سرویس استریم در این مراسم محسوب می‌شد؛ نامزدی‌هایی که البته بیشتر آن‌ها به یک اثر یعنی سریال «مندلورین» (The Mandalorian) اختصاص داشت و این سریال موفق شد هفت جایزه را از آنِ خود کند.

امسال هم دیزنی پلاس درکنار نامزدی مندلورین برای بهترین سریال درام در گلدن گلوب، به بیش از ۷۰ نامزدی در امی رسید و ۱۴ جایزه هم در بخش‌های مختلف اصلی و فرعی به‌دست آورد تا مدیران این سرویس استریم نشان دهند که درکنار توجه به جذب مخاطب ازطریق ارائه‌ی آثار محبوب، به فکر کیفیت بالای آن‌ها نیز هستند. دیزنی پلاس همچنین توانسته با نمایش آثار خوش‌ساختی مثل فیلم «همیلتون» (Hamilton) وارد رویدادهای مهم دیگری شده و نامزدی گلدن گلوب را هم به‌دست آورد.

محبوب‌ترین آثار دیزنی پلاس

شخصیت مندلوری و بیبی یودا در سریال the mandaloran در حال راه رفتن روی سطحی شفاف

سریال The Mandalorian

سریال مندلورین

  • خالق: جان فاورو
  • بازیگران: پدرو پاسکال و جینا کارانو
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌های مرتبط:

شخصیت «بوبا فت» (Boba Fett) از قدیم جایگاه مخصوص خود را بین دوست‌داران مجموعه‌ی جنگ ستارگان داشته و بخش اصلی این قضیه هم با پوشش خاص او مرتبط است؛ زره‌ای جذاب که ریشه‌های آن به سیاره‌ی «مندلور» برمی‌گردد و دیزنی و لوکاس فیلم تصمیم گرفتند در مجموعه مندلورین به سراغ استفاده از شخصیت دیگری با زره‌ای مشابه بروند و در این زمینه خیلی هم موفق عمل کردند.

ماجراهای سریال مندلورین چند سال بعد از قسمت ششم جنگ ستارگان (Star Wars: Return of the Jedi) اتفاق می‌افتد و با داستان‌های جایزه‌بگیری به نام «دین جارین» با بازی پدرو پاسکال همراه می‌شویم که در هر قسمت درگیر اتفاقات جالبی شده و باید درکنار رسیدن به اهداف خود، مراقب موجود کوچکی از نژاد «یودا» (Yoda) هم باشد؛ شخصیتی بامزه و دوست‌داشتنی که به‌نوعی تبدیل به نماد سریال مندلورین شد و بخش زیادی از محبوبیت سریال به خاطر حضور او بود.

سریال مندلورین را می‌توان یکی از بهترین آثار مرتبط با دنیای جنگ ستارگان در تمام این دهه‌ها دانست و پس از پایان دو فصل از آن، علاقمندان در انتظار تماشای فصل بعدی به سر می‌برند.

میکی ماوس در مستند The Imagineering Story

مستند The Imagineering Story

مستند داستان مهندسی تخیل

  • خالق: لسلی آیورکس
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

از جالب‌ترین مستندهای دیزنی پلاس می‌توان به The Imagineering Story اشاره کرد؛ مجموعه‌ای ۶ قسمتی که مخاطبان را به سراغ پارک‌های تفریحی دیزنی برده و آن‌ها را از زاویه‌ای جدید با وسایل تفریحی و بخش‌های مختلف این پارک‌ها آشنا می‌کند.

عبارت جالب Imagineering که ترکیبی است از Imagine (تصور کردن) و Engineering (مهندسی)، در سال ۱۹۹۰ توسط شرکت والت دیزنی ثبت رسمی شد و البته تاریخچه‌ای بسیار قدیمی‌تر از این‌ها دارد و به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؛ عبارتی که نشان می‌دهد با ترکیب مهارت‌های مهندسی و ایده‌ها و تصورات جذاب می‌توان به دستاوردهای جالبی رسید، مثل همین پارک‌های تفریحی دیزنی که از سال ۱۹۷۱ تا امروز، نسل‌های مختلف را شیفته‌ی خود کرده‌اند و در این مستند می‌توانیم از نزدیک شاهد ماجراهای شکل‌گیری آن‌ها باشیم.

ویلم دفو در نقش لنارد سپالا در کنار سگ در فیلم Togo

فیلم Togo

فیلم توگو

  • کارگردان: اریکسون کور
  • بازیگران: ویلم دفو و دیزل (در نقش توگو)
  • تاریخ پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

از فیلم‌های معروف پخش‌شده در دیزنی پلاس، می‌توان به «توگو» اشاره کرد که اریکسون کور آن را برای نمایش در سال ۲۰۱۹ کارگردانی کرده بود، آن هم براساس ماجراهای لنارد سپالا و سگ سورتمه‌ای به نام توگو که نقش مهمی در واقعه‌ای تاریخی در سال ۱۹۲۵ داشته‌اند؛ سفری پُرماجرا برای انتقال داروی دیفتری به منطقه‌ی نوم واقع در آلاسکا.

ویلم دفو در نقش سپالا به خوبی وظیفه‌ی خود را انجام داده و یکی دیگر از بازی‌های زیبای او را شاهد هستیم و سگ فیلم هم جذابیت خاص خود را دارد و روابط او با سپالا را می‌توان جزو تماشایی‌ترین روابط انسان و حیوان در آثار سال‌های اخیر دانست که کمک زیادی به هرچه تماشایی‌تر شدن فیلم توگو کرده است.

پوستر فیلم Hamilton

فیلم Hamilton

فیلم همیلتون

  • کارگردان: توماس کیل
  • بازیگران: لین مانوئل میراندا، داوید دیگز و رنی الیس گلدزبری
  • تاریخ پخش: ۲۰۲۰

یکی از پدیده‌های سال ۲۰۲۰ در سرویس‌های استریم، فیلم همیلتون بود؛ فیلم موزیکالی که براساس نمایشی محبوب تولید شده که از سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده و در طول چند سال، انواع و اقسام جوایز را کسب کرده است. نمایشی براساس ماجراهای زندگی الکساندر همیلتون، یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده‌ی آمریکا که لین مانوئل میراندا درکنار تدارک متن و موسیقی‌های این نمایش، خود نیز ایفاگر نقش همیلتون در آن بوده است.

اثر به نمایش‌درآمده از دیزنی پلاس که ابتدا قرار بود اکران عمومی داشته باشد و درنهایت این قضیه به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد، با تصویربرداری از سه نمایش مختلف همیلتون آماده شده، البته درکنار بخش‌های دیگری که مخصوص همین فیلم تولید شده‌اند تا حس تماشای یک اثر سینمایی با چاشنی تئاتر را بهتر منتقل کنند؛ اثری که سازندگان آن توانسته‌اند با بهره‌گیری از بهترین زوایای ممکن و ارائه‌ی تصاویری زیبا از این نمایش دیدنی، کاری کنند که با وجود مدت زمان طولانی فیلم، کمتر تماشاگری از دیدن آن خسته می‌شود.

الیزابت اولسن و پل بتانی در سریال WandaVision

سریال WandaVision

سریال وانداویژن

  • خالق: جک شیفر
  • بازیگران: الیزابت اولسن و پل بتانی
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌ی مرتبط:

بعد از تولد دیزنی پلاس، کاملاً قابل پیش‌بینی بود که شاهد ارائه‌ی آثاری از دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) ازطریق این سرویس استریم باشیم و دیزنی هم خیلی زود برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کرد و خبر از تولید سریال‌های متعددی با حضور شخصیت‌های مارول داد.

اولین سریال پخش‌شده از این سری، «وانداویژن» بود که توانست با کیفیت بالای خود، به یکی از بهترین آثار دنیای سینمایی مارول تبدیل شود. همان‌طور که از نام سریال نیز مشخص بود، علاقمندان ابرقهرمانان مارول از همان ابتدا می‌دانستند که با اثری همراه هستند که داستان‌های «واندا ماکسیموف/اسکارلت ویچ» (الیزابت اولسن) و «ویژن» (پل بتانی) را روایت می‌کند؛ زوج جالبی که در فیلم‌های مارول ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشتند و درنهایت شاهد جدایی آن‌ها در فیلم انتقام جویان: جنگ بینهایت (Avengers: Infinity War) بودیم و در وانداویژن یک بار دیگر درکنار هم قرار می‌گرفتند.

حال و هوای سریال وانداویژن مخصوصاً در قسمت‌های ابتدایی تفاوت‌های زیادی با آثار قبلی دنیای سینمایی مارول داشته و مخاطبان را به دل دنیایی عجیب می‌برد که هر قسمت از آن اتمسفری از یک دهه و دوران خاص را نمایش می‌دهد؛ دنیایی که در آن شاهد قدرت‌های حیرت‌انگیز واندا و حضور شخصیت‌هایی جالب هستیم و می‌توانیم ادامه‌ی بعضی از ماجراهای آن را در فیلم دکتر استرنج: در قلمروهای بی پایان دیوانگی (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) دنبال کنیم.

نسخه عریض پوستر سریال The Falcon and The Winter Soldier

سریال The Falcon and the Winter Soldier

سریال فالکون و سرباز زمستان

  • خالق: مالکوم اسپلمن
  • بازیگران: سباستین استن، آنتونی مکی، وایت راسل و دانیل برول
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

دومین سریال دنیای سینمایی مارول هرچند به اندازه‌ی وانداویژن جذاب نبود، ولی باز هم با لحظات مهیج و نفس‌گیر خود و البته بازگشت متفاوت شخصیت «هلموت زیمو» (دانیل برول) توانست طرفداران خود را کم‌وبیش راضی نگه دارد.

در این مجموعه، داستان شخصیت‌های «سم ویلسون/فالکون» (آنتونی مکی) و «باکی/سرباز زمستان» (سباستین استن) را از زاویه‌ای جدید دنبال می‌کنیم و بیشتر از قبل با خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم؛ شخصیت‌هایی که درگیر ماجراهای مختلفی با حضور افرادی چون «جان واکر/یو اس ایجنت» (وایت راسل) می‌شوند و لحظات جالب و مهیجی را رقم می‌زنند.

شاید اگر میزان شعارزدگی سریال کمتر از این‌ها بود و گاهی اوقات به یک بیانیه‌ی سیاسی/اجتماعی تبدیل نمی‌شد و تفاوت کیفی بین قسمت‌های مختلف آن در این حد بالا نبود، موفق‌تر از این عمل می‌کرد. ولی باز هم می‌توان تماشای این اثر را به علاقمندان داستان‌های کمیکی توصیه کرد و از نقش پررنگ آن در شکل‌گیری بخش‌هایی از داستان‌های آینده‌ی دنیای سینمایی مارول نیز نباید گذشت.

تام هیدلستون در نقش لوکی در لباس گروه TVA در پوستر رسمی سریال Loki

سریال Loki

سریال لوکی

  • خالق: مایکل والدرون
  • بازیگران: تام هیدلستون، سوفیا دی مارتینو و اوون ویلسون
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌ی مرتبط:

بعد از به پایان رسیدن سریال فالکون و سرباز زمستان که در حد وانداویژن موفق نبود، این سریال «لوکی» بود که یک بار دیگر مخاطبان خود را غافلگیر کرد و آن‌ها را به دل ماجراهایی برد که کمتر کسی انتظار داشت تا این حد جذاب باشند.

لوکی با بازی تام هیدلستون از همان اولین حضور خود در دنیای سینمایی مارول توانست به یکی از شخصیت‌های محبوب هواداران تبدیل شود و بعدها هم حضور او در آثار مختلف مارول با جذابیت‌های زیادی همراه بود. این شخصیت که در جریان ماجراهای فیلم انتقام جویان: پایان بازی موفق به فرار از دست مأموران شده بود، در این سریال درگیر ماجراهایی غیرمنتظره در ارتباط با سازمانی به نام TVA می‌شود؛ سازمانی که وظیفه‌ی نظارت بر ناهنجاری‌های پیش‌آمده در دنیاهای چندگانه (مولتی‌ورس) را دارد.

سریال لوکی درکنار کیفیت مناسب خود و حضور شخصیت‌های جالبی مثل «موبیوس» (اوون ویلسون) و «سیلوی» (سوفیا دی مارتینو)، زمینه‌ساز اتفاقات بزرگ‌تری در دنیای سینمایی مارول شده و راه را برای استفاده از پتانسیل عظیم دنیاهای چندگانه‌ی مارول باز می‌کند و از این نظر جزو مهم‌ترین آثار مارول محسوب می‌شود.

پوستر نسخه شیطانی دکتر استرنج در قسمت چهارم سریال What If

سریال ?...What If

سریال چه می شود اگر...؟

  • خالق: ای. سی. بردلی
  • صداپیشگان: جفری رایت و...
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌ی مرتبط:

مارول از دهه‌ی ۱۹۷۰ به فکر انتشار کمیک‌هایی افتاد که شخصیت‌های معروف این شرکت را از زوایایی متفاوت نشان داده و به سراغ ماجراهایی می‌رفتند که در حالت عادی خبری از آن‌ها نبوده، ولی در دنیاهای دیگر ممکن بود اتفاق بیفتند و شاهد حوادث عجیبی باشیم؛ کمیک‌هایی با عنوان «چطور می‌شد اگر...؟» که هر بار این سؤال را به شکلی جالب مطرح می‌کردند و مثلاً در همان اولین جلد، این پرسش مطرح شد که چه اتفاقی می‌افتاد اگر «مرد عنکبوتی» یکی از اعضای گروه «چهار شگفت‌انگیز» بود؟

بعد از اینکه سران مارول/دیزنی تصمیم گرفتند فیلم‌ها و سریال‌های مارول را هم به سمت دنیاهای چندگانه ببرند، به فکر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ?...What If افتادند و از آنجایی که تدارک چنین داستان‌هایی در قالب لایو اکشن نیاز به زمان و بودجه‌ی عظیمی داشت، در اقدامی منطقی به سراغ تولید آن‌ها به سبک انیمیشنی رفتند. به این ترتیب با مجموعه‌ای همراه شدیم که در قالب ۹ قسمت، انواع و اقسام اتفاقات عجیب و غیرمنتظره را برای ابرقهرمانان خود رقم می‌زند و حتی از زامبی کردن آن‌ها هم هراسی ندارد.

جدای سامورایی در انیمه Star Wars Visions

سریال Star Wars: Visions

  • کارگردان‌ها: تاکانوبو میزونو، تاکو کیمورا، هیرویوکی ایمایشی و...
  • صداپیشگان: ماساکی تراسوما، آکنو واتانابه، یوکو سانپی و...
  • تاریخ پخش: ۲۰۲۱

جدیدترین اثر پخش‌شده از دنیای جنگ ستارگان، مجموعه‌ای است شامل ۹ انیمه‌ی کوتاه که هرکدام داستان مخصوص خود را دارند و توسط استودیوها و عوامل مختلفی تولید شده‌اند. چیزی مشابه «انیماتریکس» (Animatrix) که در سال ۲۰۰۳ شاهد آن بودیم و مجموعه‌ای از انیمه‌های بی‌ارتباط با یکدیگر در دنیای «ماتریکس» بود که در سبک‌های گرافیکی مختلف کنار هم قرار گرفته بودند و با استقبال خوبی هم مواجه شدند.

Star Wars: Visions توانسته در همین مدت زمان کوتاهی که از عرضه‌ی آن می‌گذرد، به یکی از بهترین آثار مرتبط با جنگ ستارگان در تمام این سال‌ها تبدیل شود و طرفداران زیادی به‌دست آورد؛ سریالی که البته با مخالفانی نیز همراه بوده و بعضی از علاقمندان متعصب جنگ ستارگان بابت بخشی از ویژگی‌های آن عصبانی شده‌اند، هرچند اعلام شده که این سری ارتباط مستقیمی با آثار اصلی جنگ ستارگان ندارد و تداخلی با آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

آثار آینده دیزنی پلاس

دنیای سینمایی مارول

سریال‌های مارول به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسند و دیزنی برای آینده‌ی آن‌ها هم برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده که مرور کوتاهی روی آن‌ها داریم.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال تمرین در گاراژ خانه بارتون در سریال Hawkeye

  • Hawkeye: به‌زودی پخش سریال هاوک آی شروع می‌شود که در آن درکنار جرمی رانر که از چند سال قبل ایفاگر این نقش بوده، شاهد حضور هیلی استاینفیلد در نقش «کیت بیشاپ» خواهیم بود؛ شخصیتی که او هم در کمیک‌های مارول لقب هاوک‌آی را به خود اختصاص داده است.
  • Ms. Marvel: «میس مارول» لقبی است که تا امروز به شخصیت‌های زیادی رسیده، از جمله «کارول دنورز» یا همان «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) که مدتی با این لقب شناخته می‌شد. در سال‌های اخیر شخصیت «کامالا کان» با این عنوان شناخته می‌شود که دختری است پاکستانی، آمریکایی و مسلمان؛ شخصیتی که توانسته محبوبیت زیادی بین نوجوانان پیدا کند. سال گذشته او را به‌عنوان شخصیت اصلی بازی Avengers دیده بودیم و به‌زودی با بازی ایمان ولانی به دیزنی پلاس خواهد آمد.
  • Moon Knight: «مون نایت» با نام اصلی «مارک اسپکتر» با وجود سابقه‌ی ۴۵ ساله‌ای که در دنیای کمیک دارد، هنوز به اندازه‌ی خیلی از دیگر شخصیت های مارول و دی سی شناخته شده نیست. بااین‌حال افرادی که آثار مرتبط با او را مطالعه کرده‌اند، از کیفیت بالای آن‌ها می‌گویند و وقتی مارول و دیزنی خبر از تولید سریالی با حضور اسکار آیزاک در این نقش دادند، خیلی‌ها از این اتفاق ذوق‌زده شدند و منتظر یکی از متفاوت‌ترین آثار تلویزیونی دنیای سینمایی مارول هستند.
  • She-Hulk: شاید اسم این شخصیت مسخره به نظر برسد، ولی او ماجراهای جالبی را در دنیای کمیک رقم زده و سال آینده در دیزنی پلاس هم به ماجراجویی خواهد پرداخت. تاتیانا ماسلانی در این سریال نقش «جنیفر والترز» یا همان «شی-هالک» را ایفا می‌کند؛ دخترعموی «بروس بنر/هالک» (مارک رافلو) که در اثر اتفاقاتی، او هم به غولی سبزرنگ و البته کمی متفاوت نسبت به هالک تبدیل می‌شود.

تصویر ساختگی از نیک فیوری و تالوس در سریال Secret Invasion

  • Secret Invasion: «تهاجم مخفیانه» نام یکی از معروف‌ترین سری داستان‌های مارول بوده که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و در آن شاهد هجوم «اسکرال‌ها» یا همان موجودات تغییرشکل‌دهنده‌ی دنیای مارول به زمین بودیم که خود را به شکل انسان‌ها درآورده و حتی جای بعضی از ابرقهرمانان را هم می‌گرفتند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که سریال به چه سمت و سویی می‌رود و به نظر می‌رسد ابعادی کوچک‌تر از کمیک موردنظر داشته باشد، ولی این را می‌دانیم که «نیک فیوری» (ساموئل ال جکسون) و «تالوس» (بن مندلسون) در آن حضور خواهند داشت.
  • Ironheart: تنها پنج سال از معرفی این شخصیت در دنیای کمیک می‌گذرد و توانسته در همین مدت زمان کوتاه به محبوبیت بالایی برسد و در آینده هم وارد دنیای سینمایی مارول خواهد شد. «آیرن هارت» یا «ریری ویلیامز» با وجود سن و سال کمی که دارد، استعداد بالایی در زمینه‌ی مهندسی و تکنولوژی داشته و موفق می‌شود زره‌ای مشابه زره «مرد آهنی» تدارک ببیند و به یک قهرمان تبدیل شود. دامینیک تورن ایفاگر نقش این شخصیت در دنیای سینمایی مارول خواهد بود و ابتدا او را در فیلم Black Panther: Wakanda Forever خواهیم دید و سپس سریال آیرن‌هارت.
  • Armor Wars: یکی از نگرانی‌های همیشگی «تونی استارک» این بود که تکنولوژی‌ها و نیروهای روباتیک او به‌دست افراد شرور افتاده و دنیا را به خطر بیندازند؛ اتفاقی که قرار است در این سریال بیفتد و «جیمز رودز» یا همان «ماشین جنگی» (دان چیدل) وظیفه‌ی جلوگیری از آن را برعهده خواهد داشت.
  • Wakanda: از این سریال اطلاعات خاصی نداریم و تنها می‌دانیم اثری است که در سرزمین «واکاندا»، یعنی محل رخ دادن ماجراهای فیلم «پلنگ سیاه» اتفاق می‌افتد و رایان کوگلر، کارگردان دو نسخه‌ی سینمایی پلنگ سیاه تولید آن را برعهده دارد.
  • Echo: از این سریال هم چیز زیادی نمی‌دانیم؛ اثری که قرار است با حضور آلاکوا کاکس در نقش «مایا لوپز» یا «اکو» تولید شود؛ شخصیتی با تبار سرخ‌پوستی که جزو معدود کاراکترهای ناشنوای کمیک‌های مارول محسوب می‌شود و او را در سریال هاوک‌آی نیز ملاقات خواهیم کرد.
  • فیلم مخصوص تعطیلات Guardians of the Galaxy: این یکی سریال نیست، بلکه فیلمی مخصوص دیزنی پلاس است که در تعطیلات کریسمس سال ۲۰۲۲ پخش خواهد شد؛ اثری به کارگردانی جیمز گان که ماجراهای آن بین فیلم‌های Thor: Love and Thunder و سومین قسمت «نگهبانان کهکشان» اتفاق می‌افتد.

همچنین دیزنی برنامه‌های فراوانی برای جنگ ستارگان در دیزنی پلاس دارد که بعضی از آن‌ها اسپین‌آف سریال مندلورین محسوب می‌شوند و بعضی هم به سراغ بازه‌های زمانی کاملاً متفاوتی می‌روند.

بوبا فت نشسته بر صندلی در سریال The Book of Boba Fett

  • The Book of Boba Fett: بوبا فت به‌عنوان جایزه‌بگیر محبوب دنیای جنگ ستارگان، در این اسپین‌آف مندلورین به ماجراجویی در گوشه و کنار کهکشان می‌پردازد و درکنار تمورا موریسون که ایفاگر نقش اصلی خواهد بود، مینگ-نا ون نیز پس از حضور در سریال مندلورین در قالب شخصیت «فنک شند»، یک‌بار دیگر درکنار بوبا فت قرار می‌گیرد.
  • Andor: یکی از شخصیت‌های فیلم روگ وان (Rogue One: A Star Wars Story)، «کاسیان اندور» با بازی دیگو لونا بود که محبوبیت زیادی بین علاقمندان جنگ ستارگان پیدا کرد و اکنون قرار است شاهد داستان‌های مرتبط با این شخصیت در سریال جدید دیزنی پلاس باشیم؛ سریالی که ماجراهای پنج سال قبل از فیلم روگ وان را روایت می‌کند.
  • Obi-Wan Kenobi: «اوبی وان کنوبی» را می‌توان یکی از پرطرفدارترین شخصیت‌های جنگ ستارگان دانست که نقش پررنگی در شکل‌گیری داستان نسخه‌های اصلی این مجموعه داشته است. بازیگر این نقش در سه‌گانه‌ی میانی جنگ ستارگان (که البته از نظر داستانی، سه‌گانه‌ی اول محسوب می‌شود)، ایوان مک گرگور بود و اکنون او پس از سال‌ها بازگشته تا در جریان داستان این سریال، ۱۰ سال پس از اتفاقات قسمت سوم جنگ ستارگان (Star Wars: Revenge of the Sith) روی مراحل رشد «لوک اسکای واکر» نظارت داشته باشد. جالب اینکه هیدن کریستنسن، بازیگر نقش «آناکین اسکای واکر» یا همان «دارث ویدر» هم یک‌بار دیگر برای ایفای این نقش انتخاب شده تا این دو نفر پس از سال‌ها باز هم در دنیای جنگ ستارگان مقابل یکدیگر قرار گیرند.
  • The Acolyte: هنوز اطلاعات چندانی از این سری نداریم، ولی طبق شنیده‌ها با اثری متفاوت نسبت به اکثر داستان‌های جنگ ستارگان طرف خواهیم بود که به‌جای تمرکز روی شخصیت‌ها و ماجراهای قبلی، با شخصیت زن اصلی خود به سراغ مواردی کاملاً جدید و تازه خواهد رفت و سریالی اکشن تریلر با المان‌هایی از مبارزات رزمی خواهد بود.

آسوکا تانو با بازی رزاریو داوسون در سریال The Mandalorian

  • Ahsoka: «اسوکا تانو» از جمله شخصیت‌های محبوب جنگ ستارگان است که اولین‌بار در انیمیشن Star Wars: The Clone Wars معرفی شد؛ یک جدای قدرتمند از نژاد Togruta که پس از مدت‌ها حضور در انیمیشن‌های این مجموعه، توانستیم او را با بازی رزاریو داوسون در سریال مندلورین ببینیم و اکنون قرار است در اسپین‌آف این سریال هم شاهد ماجراهای دیگری از این جدای باشیم.
  • Lando: «لندو کالریسیان»، دوست قدیمی «هان سولو» را اولین‌بار در فیلم Star Wars: The Empire Strikes Back ملاقات کردیم؛ شخصیتی جذاب با بازی بیلی دی ویلیامز که سال‌ها بعد دونالد گلاور هم نقش او را فیلم Solo: A Star Wars Story ایفا کرد و قرار است در آینده شاهد پخش سریالی با حضور او باشیم.
  • Rangers of the New Republic: اسپین‌آف‌های مندلورین تمامی ندارند و این یکی هم جزو آثار جانبی مرتبط با آن سریال خواهد بود که البته به نظر می‌رسد هنوز فاصله‌ی زیادی تا شروع مراحل تولید آن داریم.
  • A Droid Story: درویدها یا همان ربات‌های جنگ ستارگان از اولین نسخه‌ی سینمایی آن تا امروز با محبوبیت زیادی همراه بوده‌اند و در این سری انیمیشنی هم شاهد حضور دو دروید کلاسیک جنگ ستارگان یعنی R2-D2 و C-3PO درکنار درویدهای جدیدی خواهیم بود.

لوگوی فیلم Peter Pan and Wendy

فیلم Peter Pan and Wendy

فیلم پیتر پن و وندی

«پیتر و وندی»، نمایشنامه و رمانی از جیمز متیو بری بود که در اولین سال‌های قرن بیستم منتشر شد و طرفداران زیادی پیدا کرد، ولی این انیمیشن «پیتر پن» مصول ۱۹۵۳ والت دیزنی بود که نام و آوازه‌ی داستان این پسرک ماجراجو را به بالاترین حد خود رساند. بعدها هم آثار مختلفی براساس ماجراهای پیتر پن برای تلویزیون و سینما تولید شد، از جمله فیلم هوک (Hook) اثر استیون اسپیلبرگ که در سال ۱۹۹۱ با بازی رابین ویلیامز، داستین هافمن، جولیا رابرتز و باب هاسکینز اکران شد و ماجراهای پیتر پن را سال‌ها بعد از دوران کودکی او روایت می‌کرد.

اکنون والت دیزنی روی اقتباس جدیدی از پیتر پن و وندی کار می‌کند که کارگردانی آن برعهده‌ی دیوید لاوری، کارگردان فیلم شوالیه سبز (The Green Knight) بوده و قرار است با حضور الکساندر مولونی در نقش پیتر و اور اندرسون در نقش وندی (دخترکی که با پیتر به Neverland سفر می‌کند) در سال ۲۰۲۲ ازطریق دیزنی پلاس به نمایش درآید. نقش «کاپیتان هوک» به‌عنوان دزد دریایی خبیث ماجرا هم برعهده‌ی جود لا است و انتظار می‌رود این فیلم به یکی از آثار پربیننده‌ی دیزنی در سال آینده تبدیل شود.

پینوکیو و گربه در فیلم رابرت زمکیس

فیلم Pinocchio

فیلم پینوکیو

هرچند رابرت زمکیس در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با آثار معروفی مثل سری فیلم‌های «بازگشت به آینده» (Back to the Future) و «فارست گامپ» (Forrest Gump) شناخته می‌شد، ولی از جایی به بعد به سراغ اقتباس‌هایی از داستان‌های معروف مثل «بیوولف» (BeoWulf) و «سرود کریسمس» (A Christmas Carol) رفت و قرار است در آینده اقتباسی از داستان «پینوکیو» اثر کارلو کلودی را هم از او شاهد باشیم.

تام هنکس که پیش از این در کارهای مختلفی از زمکیس ایفای نقش کرده، در فیلم پینوکیو که ترکیبی از لایو اکشن و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری خواهد بود، به‌جای «پدر ژپتو» بازی می‌کند و بنجامین ایوان اینزورث هم ایفاگر نقش پینوکیو خواهد بود. همچنین جوزف گوردن لوویت هم به‌جای «جیمینی کریکت» صحبت کرده و این جیرجیرک سخنگو را هم درکنار پینوکیو خواهیم دید.

شخصیت Rocketeer در حال پرواز

فیلم The Return of Rocketeer

فیلم بازگشت راکتیر

درکنار ابرقهرمانان دی سی و مارول، نمونه‌های دیگری را هم داشته‌ایم که در دوره‌هایی به شهرت رسیده‌اند؛ از جمله Rocketeer که در سال ۱۹۸۲ در داستان‌هایی از انتشارات Pacific Comics معرفی شد و بعدها فیلم سینمایی آن هم در سال ۱۹۹۱ به نمایش درآمد؛ فیلمی با حضور بیلی کمپل که با وجود بعضی ویژگی‌های جالب خود، شکست سختی خورد و خیلی زود به‌دست فراموشی سپرده شد.

از آن زمان تا امروز چندان خبری از این شخصیتِ مجهز به جت‌پک در دنیای سرگرمی نبوده، به جز مجموعه انیمیشنی که دو سال قبل از شبکه‌ی دیزنی جونیور پخش شد و مخاطبان کم‌سن‌وسال دو تا پنج سال را هدف گرفته بود. اکنون دیزنی تصمیم گرفته یک بار دیگر در قالب لایو اکشن به سراغ این قهرمان مظلوم رفته و سال‌ها پس از اکران فیلم سینمایی آن، نسخه‌ی جدیدی را تحت عنوان The Return of the Rocketeer تولید کند. دیوید اویلوو تولید فیلم را برعهده دارد و احتمالاً نقش اصلی آن را هم ایفا خواهد کرد و باید دید این بار دیزنی در شناسایی این شخصیتِ متفاوت بهتر از قبل عمل می‌کند یا خیر.

لوگوی اچ بی او مکس

اچ بی او مکس (HBO Max)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۲۰
  • تعداد مشترکان: ۶۷ میلیون نفر

اچ بی او مکس هرچند جزو جدیدترین اعضای باشگاه استریم به شمار می‌رود، ولی خود اچ بی او به‌عنوان یک شبکه‌ی کابلی تاریخچه‌ای طولانی دارد؛ شبکه‌ای که فعالیت خود را حدود نیم‌قرن پیش در سال ۱۹۷۲ با نام کامل Home Box Office شروع کرد و شرکت برادران وارنر هم از همان سال‌های اول به‌دنبال خریداری آن بود و درنهایت توانست به این هدف خود برسد. حتی از نظر استریم نیز سابقه‌ی اچ بی او به بیش از یک دهه‌ی قبل برمی‌گردد و آن‌ها با سرویس‌های HBO Go (در سال ۲۰۱۰) و HBO Now (در سال ۲۰۱۴) به تجربه‌ی چنین کاری پرداخته بودند.

در سال‌های اخیر که رقابت شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی برای ارائه‌ی سرویس های استریم فیلم و سریال خیلی داغ شده، طبیعی بود که منتظر ورود جدی‌تر وارنر مدیا (شرکت مادر برادران وارنر که البته خود زیرمجموعه‌ای از شرکت بزرگ‌تری به نام AT&T محسوب می‌شود) به این بازار باشیم و این اتفاق اواسط سال ۲۰۲۰ رخ داد؛ زمانی‌که سرویس استریم جدید این شرکت با ترکیبی از عبارت‌های اچ بی او و مکس شروع به کار کرد و جایگزین سرویس‌های قبلی شد. مکس هم در اینجا به‌نوعی برگرفته از Cinemax است؛ یکی از سرویس‌های کابلی زیرمجموعه‌ی اچ بی او و وارنر مدیا که برای سال‌ها برنامه‌های مخصوص خود را داشت، ولی بعد از رونمایی از اچ بی او مکس قرار بر این شد که از این پس برنامه‌های جدید منحصر به این سرویس تازه باشند.

فیلم ها و سریال های اچ بی او مکس

اهالی سینما، شرکت برادران وارنر را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی و البته سریال‌ها و انیمیشن‌های تلویزیونی می‌شناسند و همین قضیه هم باعث شده اچ بی او مکس از همان روز اول، به فهرست بلندبالایی از آثار متنوع دسترسی داشته باشد که درکنار محصولات جدید و اوریجینال می‌تواند سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد.

در مورد اچ بی او مکس باید این نکته را در نظر گرفت که نسبت به رقبای بزرگ خود، همچنان فاصله‌ی زیادی تا پشتیبانی سراسری در نقاط مختلف دنیا دارد و در حال حاضر بیشترین تمرکز خود را روی آمریکای شمالی و آمریکای لاتین گذاشته و هنوز خبری از دسترسی به آن در بعضی از کشورهای اروپایی و آسیایی نیست و حتی بعضی از کشورهای بزرگ که از سرویس‌های آن بهره‌مند شده‌اند هم این کار را به‌طور غیرمستقیم و ازطریق پخش‌کننده‌های دیگر انجام می‌دهند. همین قضیه هم باعث می‌شود ۶۷ میلیون مشترک اچ بی او مکس (که البته بخش کوچکی از آن‌ها مشترکان سرویس معمولی اچ بی او هستند)، رقم قابل ملاحظه‌ای باشد و با گسترش دسترسی به این سرویس در آینده، شاهد افزایش این آمار باشیم.

اچ بی او مکس هم که مثل دیزنی پلاس از تازه‌واردهای این صنعت محسوب می‌شود، توانسته در مدت کوتاهی به موفقیت‌هایی در مراسمی چون امی برسد. این سرویس استریم موفق شد در مراسم امی ۲۰۲۱ به حدود ۴۰ نامزدی دست پیدا کند و با کمک سریال Hacks در سه بخش بازیگر نقش اصلی زن، کارگردانی و فیلمنامه به جایزه برسد؛ سرویسی که هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و بعد از نامزدی بهترین سریال و بازیگر برای «خدمه پرواز» (The Flight Attendant) در گلدن گلوب امسال، احتمالاً در رویدادهای آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

محبوب ترین آثار اچ بی او مکس

هارلی کوئین، پویزن آیوی و سایر شخصیت‌های انیمیشن Harley Quinn

انیمیشن Harley Quinn

انیمیشن هارلی کوئین

  • خالق: جاستین هالپرن
  • صداپیشگان: کیلی کوئوکو، لیک بل و آلن تودیک
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

سریال انیمیشنی «هارلی کوئین» کمی پیش از راه‌اندازی اچ بی او مکس پخش شد، ولی از آنجایی که پخش‌کننده‌ی آن خود اچ بی او بود و در آینده هم فصل سوم سریال از اچ بی او مکس نمایش داده می‌شود، نام آن را در این فهرست قرار داده‌ایم.

این روزها کمتر علاقمند دنیای کمیکی پیدا می‌شود که شناخت کافی از شخصیت هارلی کوئین نداشته باشد؛ یکی از شخصیت‌های خبیث دنیای دی سی (که البته بعدها بیشتر حالت خاکستری پیدا کرد) که اولین‌بار در مجموعه انیمیشن Batman: The Animated Series محصول ۱۹۹۲ با او آشنا شدیم و یار و همراه «جوکر» بود. این شخصیت که در سال‌های اخیر در انواع و اقسام فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی حضور داشته، جذاب‌ترین لحظات خود را در انیمیشن مخصوصش سپری کرده است.

انیمیشن هارلی کوئین با مخاطب بزرگسال خود به سراغ زوایای جدیدی از زندگی این شخصیت (با صدای کیلی کوئوکو)، روابط پر فراز و نشیبش با جوکر و همین‌طور دوستانش مثل «پویزن آیوی»، «کلی فیس»، «کینگ شارک» و... می‌رود و مخاطبان را با گروهی از خبیث‌های بی‌عرضه و درعین‌حال بامزه همراه می‌کند که در هر قسمت دست به ماجراجویی‌های جالبی می‌زنند و لحظات مفرحی را خلق می‌کنند.

باگز بانی در سریال انیمیشن Looney Tunes Cartoons

سریال Looney Tunes Cartoons

سریال لونی تونز

  • خالق: پیتر براونگارت
  • صداپیشگان: اریک بوزا، جف برگمن، باب برگن و...
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

سری کارتون‌های «لونی تونز» از اولین روزهای نمایش در سال ۱۹۳۰ تا امروز، نسل‌های مختلف را جذب خود کرده‌اند و کمتر مجموعه‌ای را می‌توان با این میزان محبوبیت و قدمت پیدا کرد. جدیدترین سری انیمیشن لونی تونز هم پخش خود را از سال ۲۰۲۰ ازطریق اچ بی او مکس آغاز کرد و با تعریف و تمجید زیادی همراه شد.

برخلاف بعضی از نسخه‌های لونی تونز که حال و هوایی متفاوت نسبت به ساخته‌های کلاسیک این مجموعه دارند، سری جدید سعی کرده شباهت زیادی به آثار قدیمی داشته باشد و از طراحی شخصیت‌ها تا نوع طنز و اتفاقات آن، همگی عطر و طعمی خاطره‌انگیز به این سری داده تا هم دوست‌داران قدیمی آن لحظات خوشی را تجربه کنند و هم بچه‌های نسل جدید از تماشای شیطنت‌های «باگز بانی» و حرص خوردن‌های «دافی داک» و تعقیب و گریزهای «کایوت» و «رودرانر» لذت ببرند.

شخصیت مادر در حال گریه در سریال Raised by Wolves

سریال Raised by Wolves

سریال بزرگ شده توسط گرگ ها

  • خالق: ارن گازیکاوسکی
  • بازیگران: آماندا کالین و ابوبکر سلیم
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

مقاله‌ی مرتبط:

سریال «بزرگ شده توسط گرگ‌ها»، درمیان انواع و اقسام اقتباس‌های کمیکی یا نسخه‌های جدید آثار قدیمی، یکی از کارهای اوریجینال اچ بی او مکس محسوب می‌شود.

این مجموعه از همان ابتدا با اعلام اینکه دو قسمت اول آن توسط ریدلی اسکات کارگردانی شده، هیاهوی زیادی به پا کرد و حال و هوای علمی تخیلی و حضور ربات‌ها (یا بهتر است بگوییم اندرویدها) باعث شده بود مخاطبان انتظارات زیادی از آن داشته باشند و به انتظار تجربه‌ی ماجراهایی جذاب در آینده‌ای دوردست و در سیاره‌ای دور از زمین بنشینند.

هرچند درنهایت سریال به اندازه‌ی سروصدای ایجادشده برای آن جذاب نبود، ولی اثر بدی هم نیست و پتانسیل رسیدن به جایگاه بهتری را در آینده با فصل دوم خود دارد.

دارکساید و رهبر ارتشش در نسخه زک اسنایدر فیلم Justice League

فیلم Zack Snyder's Justice League

فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ری فیشر، جیسون موموآ، ازرا میر و ایمی آدامز
  • تاریخ پخش: ۲۰۲۱

زک اسنایدر، کارگردانی که با آثار پُر هیاهو و البته معمولاً نه‌چندان باکیفیت خود شناخته می‌شود، بعد از تولید فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v Superman: Dawn of Justice) به سراغ کارگردانی فیلم لیگ عدالت (Justice League) رفت؛ اثری که البته با وجود ثبت آن به نام اسنایدر، در حقیقت ارتباط کاملی هم با او نداشت و باتوجه‌به اینکه جاس ویدون از جایی به بعد کنترل امور این فیلم را برعهده گرفته بود، درنهایت با محصولی دو پاره مواجه شدیم که کیفیت پایین آن علاقمندان ابرقهرمانان دی سی را ناامید کرد.

بعدها به تدریج جریان‌هایی در فضای مجازی به راه افتاد که مردم در آن خواستار ارائه‌ی نسخه‌ای از لیگ عدالت شدند که به‌طور کامل توسط زک اسنایدر تولید شده باشد. این جار و جنجال‌ها ادامه داشت تا اینکه سرانجام مسئولان شرکت برادران وارنر به این نتیجه رسیدند که بد نیست برداشت مخصوص اسنایدر از «جاستیس لیگ» را هم آماده کنند تا از هیاهوی پیش‌آمده استفاده کرده و فیلمی پر سروصدا را به فهرست آثار اچ بی او مکس اضافه کنند؛ فیلمی ۲۴۲ دقیقه‌ای که شاید خیلی هم اثر خاصی نبوده، ولی حداقل نسبت به فیلم قبلی جذابیت بیشتری دارد و طرفداران «بتمن»، «سوپرمن» و... را تا حدودی راضی می‌کند.

آثار آینده اچ بی او مکس

جول و الی در کنار تپه در سریال The Last of Us

سریال The Last of Us

استودیو ناتی داگ تا امروز دو نسخه از بازی The Last of Us را ارائه داده (البته درکنار نسخه‌ی جانبی Left Behind) و توانسته با این بازی‌ها به بیشترین افتخارات ممکن برسد؛ آثاری پساآخرالزمانی که در آن‌ها شاهد همراهی مردی به نام «جول» با دخترکی به نام «الی» در دنیایی پُر از موجودات زامبی‌مانند هستیم که در هر گوشه و کنار آن تهدید و خطر بزرگی وجود دارد و انسان‌های حاضر در این دنیا حتی از موجودات تغییرشکل‌یافته‌ی آن نیز خطرناک‌تر هستند.

سال گذشته درکنار موفقیت‌های بازی The Last of Us 2، با خبر شدیم که سونی با اچ بی او در مورد تولید سریالی برپایه‌ی این دنیای ترسناک و خشن توافق کرده و در سال ۲۰۲۲ شاهد پخش آن خواهیم بود. سریالی که کریگ مازن هدایت آن را برعهده دارد، یعنی خالق سریال چرنوبیل (Chernobyl) و البته نیل دراکمن، کارگردان بازی‌های The Last of Us نیز با او در زمینه‌ی تولید و نگارش سریال همکاری خواهد کرد.

از بازیگران سریال The Last of Us می‌توان به پدرو پاسکال در نقش جول و بلا رمزی در نقش الی اشاره کرد و گوستاوو سانتائولایا که با موسیقی‌های فوق‌العاده‌ی خود نقش مهمی در هرچه ماندگارتر شدن بازی‌ها ایفا کرده بود هم درکنار سایر اعضای تیم قرار گرفته و در تولید موسیقی‌های سریال نقش خواهد داشت.

لوگو رسمی سریال House of the Dragon، اسپین‌آف بازی تاج و تخت

سریال House of the Dragon

سریال خاندان اژدها

پخش سریال بازی تاج و تخت را می‌توان یکی از اتفاقات بزرگ این سال‌های صنعت سرگرمی دانست؛ اثری از دیوید بنیاف و دی بی وایس که هرچند در فصل‌های پایانی با انتقادات زیادی مواجه شد، ولی در مجموع جزو موفق‌ترین سریال‌های تاریخ از نظر جذب مخاطب بود و به همین دلیل طبیعی هم بود که اچ بی او، این دنیای عظیم برگرفته از آثار جرج آر آر مارتین را رها نکرده و سریال‌های دیگری هم براساس آن بسازد.

سریال «خاندان اژدها» که مدتی پس از به پایان رسیدن پخش بازی تاج و تخت معرفی شد، حکم پیش‌زمینه را برای آن ایفا می‌کند؛ آن هم پیش‌زمینه‌ای با فاصله‌ی زمانی بسیار طولانی. سریالی که به سراغ ماجراهای ۲۰۰ سال پیش از بازی تاج و تخت رفته و داستان خاندان «تارگرین» را در مهم‌ترین دوران تاریخ خود روایت می‌کند؛ خاندانی که سال‌ها حاکم بی چون و چرای «وستروس» بود، تا اینکه در اثر جنگ‌های داخلی بین اعضای آن با مشکلات زیادی مواجه شده و به تدریج ضعیف‌تر شد.

در سریال خاندان اژدها که ماجراهای آن براساس کتاب «خون و آتش» (Fire and Blood) اثر جرج آر آر مارتین شکل گرفته، نه‌تنها با تعدادی از مهم‌ترین اعضای خاندان تارگرین مواجه می‌شویم، بلکه اژدهایان عظیم و وحشتناک آن‌ها هم نقش پررنگی در داستان ایفا می‌کنند و اگر سازندگان سریال به خوبی از ایرادات فصل‌های پایانی بازی تاج و تخت عبرت گرفته باشند، می‌توانیم شاهد روایتی جذاب و تماشایی از تاریخ سرزمین وستروس باشیم.

چو یئو جئونگ در فیلم Parasite

مینی سریال Parasite

مینی سریال انگل

مقاله‌ی مرتبط:

فیلم تاریخ‌ساز «انگل» که موفق شد اسکار بهترین فیلم سال را از آنِ خود کند، در آینده صاحب یک سریال تلویزیونی هم خواهد شد. بونگ جون هو، کارگردان فیلم انگل که این روزها سرش حسابی شلوغ است، درکنار آدام مک کی روی اقتباسی از اثر دیدنی خود کار می‌کند که البته ارتباط مستقیمی با فیلم نخواهد داشت.

مینی‌سریال انگل قرار است به سراغ بعضی از ایده‌های جالب ولی استفاده‌نشده‌ی بونگ جون هو در فیلمِ آن برود و ماجراهایی را در طول ۶ ساعت روایت کند که خیلی‌ها از همین الآن منتظر دنبال کردن آن‌ها هستند. هنوز زمان زیادی برای پخش این سریال باقی مانده و در آینده اطلاعات بیشتری از آن به‌دست خواهیم آورد، ولی انتظار می‌رود یک بار دیگر درگیر اثری در ارتباط با فاصله‌ی طبقاتی و مشکلات ناشی از آن شویم.

لوگو رسمی سریال Peacemaker

فیلم Peacemaker

فیلم صلح طلب

مقاله‌ی مرتبط:

شخصیت «پیس میکر» یا «صلح‌طلب» با وجود اینکه از سال ۱۹۶۶ در کمیک‌های دی سی حضور داشته، ولی تا مدتی قبل خیلی‌ها شناخت خاصی از او نداشتند و این فیلم «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) به کارگردانی جیمز گان بود که باعث شد پیس‌میکر با بازی جان سینا، بیش‌ازپیش مطرح شود.

پیس‌میکر که با این نام جالب در تضاد با ویژگی‌های خشن خود به‌دنبال دستیابی به صلح از هر طریق ممکن است، در سریال اچ بی او مکس زوایای بیشتری از شخصیت خود را برای مخاطبان برملا می‌کند و به شکل کامل‌تری با گذشته و حال این شخصیت آشنا می‌شویم؛ سریالی که اتفاقات آن بعد از پایان فیلم جوخه انتحار رخ می‌دهد و اولین سریال از دنیای توسعه یافته دی سی (DC Extended Universe) خواهد بود.

دنیای توسعه یافته دی سی

پیس‌میکر تنها سریال دنیای توسعه یافته دی سی نیست و اچ بی او مکس در سال‌های آینده پذیرای مجموعه‌های دیگری هم خواهد بود که در اینجا نگاه کوتاهی به آن‌ها داریم.

جان کنستانتین بر سر قبر خود در کمیک دی سی

  • Justice League Dark: «لیگ عدالت تاریک» از گروهی از ابرقهرمانان دی سی تشکیل شده که به اندازه‌ی شخصیت‌های لیگ عدالت معروف نیستند، ولی با ویژگی‌های جالب خود ترکیب عجیب و متفاوتی را می‌سازند؛ افرادی مثل «جان کنستانتین»، «مادام زندو»، «زاتانا» و... که از سال‌ها قبل قرار بوده فیلم‌ها و سریال‌های لایو اکشنی براساس گروه آن‌ها ساخته شود (از جمله توسط گیرمو دل تورو) ولی این قضیه هر بار با بن‌بست مواجه شده و اکنون قرار است شاهد تولید سریالی از جی جی آبرامز براساس لیگ عدالت تاریک باشیم.
  • John Constantine: شخصیت جان کنستانتین که با سری کمیک‌های Hellblazer شهرت زیادی بین آثار دی سی دارد، پیش از این در فیلمی سینمایی با حضور کیانو ریوز به تصویر کشیده شده بود و چند سال قبل هم سریالی تلویزیونی براساس این شخصیت ساخته شد، ولی اچ بی او مکس قصد احیای او را داشته و قرار است در قالب سریالی ترسناک به این سرویس استریم وارد شود. همچنین طبق شنیده‌ها احتمال دارد بازیگر این نقش فردی سیاه‌پوست باشد.
  • Madame X: یکی دیگر از شخصیت‌های لیگ عدالت تاریک که در آینده سریال مخصوص خود را خواهد داشت، مادام زندو است؛ شخصیتی با قدرت‌های جادویی و توانایی دیدن آینده که هنوز بازیگر آن معرفی نشده است.
  • Superman: مدتی قبل اعلام شد که در آینده می‌توانیم منتظر نمایش سری جدیدی از سوپرمن باشیم که البته تمرکز آن به‌جای شخصیت اصلی این مجموعه یعنی Kal-El یا «کلارک کنت»، روی شخصیتی به نام Val-Zod خواهد بود؛ یکی از اهالی سیاره‌ی کریپتون که در Earth-2 (یکی از دنیاهای دی سی) حضور داشته و در قالب سوپرمن به انجام مأموریت می‌پردازد. مایکل بی جردن، بازیگر سری فیلم‌های Creed و ایفاگر نقش «کیل‌مانگر» در فیلم پلنگ سیاه، در تولید این سریال نقش خواهد داشت و احتمال زیادی دارد که شخصیت Val-Zod را هم خود او بازی کند.

Game of Thrones Spin-Offs

سریال خاندان اژدها تنها اثری نیست که اچ بی او برای دوست‌داران این مجموعه در نظر گرفته و آن‌ها به فکر تولید انواع و اقسام آثار مرتبط با دنیای عظیم جرج آر آر مارتین هستند؛ مجموعه‌هایی که البته هنوز کار به شکل جدی روی آن‌ها شروع نشده و باید مدت‌ها برای تجربه‌ی آن‌ها صبر کنیم و حتی ممکن است بعضی از آن‌ها هرگز به مراحل اصلی تولید نرسند.

مجموعه رمان‌های Tales of Dunk and Egg نوشته جرج آر. آر. مارتین

  • Tales of Dunk and Egg: «داستان‌های دانک و اگ» مجموعه‌ای از ماجراهای جذاب و خواندنی است که مارتین درکنار کتاب‌های اصلی «ترانه یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) روی آن‌ها کار کرده و در قالب رمان‌هایی کوتاه منتشر کرد که بعدها در یک کتاب کنار هم قرار گرفتند. در این داستان‌ها به سال‌ها قبل از اتفاقات کتاب‌های اصلی می‌رویم و ماجراجویی‌هایی تلخ و شیرین را پیرامون دو شخصیتی دنبال می‌کنیم که بعدها نقش مهمی در سرزمین وستروس ایفا خواهند کرد.
  • Nine Voyages: سریال «۹ سفر دریایی» قرار است به ماجراهای شخصیتی به نام «کورلیس ولاریون» بپردازد؛ فردی با لقب «مار دریا» (Sea Snake) که به‌عنوان بزرگ‌ترین دریانورد «هفت پادشاهی» شناخته می‌شده و در سریال خاندان اژدها نیز با بازی استیو توسان شاهد حضور او خواهیم بود.
  • 10,000Ships: «آریا استارک» در ترانه یخ و آتش/بازی تاج و تخت، گرگ خود را «نایمریا» می‌نامد و این نام اشاره به ملکه‌ای قدرتمند و جنگجو در تاریخ وستروس دارد؛ شخصیتی که در سریال «۱۰ هزار کشتی» بیشتر با او آشنا خواهیم شد و با سفری به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اتفاقات بازی تاج و تخت، شاهد دلاوری‌های او و روابطش با خاندان «مارتل» و سرزمین «دورن» خواهیم بود.
  • Flea Bottom: این منطقه‌ی فقیرنشینِ «کینگز لندینگ/پایتخت هفت پادشاهی» را در سریال بازی تاج و تخت دیده بودیم و قرار است این بار با تمرکز بیشتری به سراغ آن برویم؛ منطقه‌ای پُر از جرم و جنایت و کثیفی که البته شخصیت‌های مهمی مثل «سِر داووس» و «گندری» را هم تحویل جامعه داد. شاید در نگاه اول ساخت سریالی در این منطقه چندان جذاب به نظر نرسد، ولی اچ بی او حتماً برنامه‌های جالبی برای آن در نظر دارد.
  • سریال‌های انیمیشنی بازی تاج و تخت: درکنار مجموعه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، اچ بی او برنامه‌هایی هم برای تولید سریال‌هایی انیمیشنی براساس دنیای محبوب مارتین دارد که بعضی منابع، آن‌ها را سه مورد مختلف معرفی کرده‌اند. در مورد دو عدد از این سریال‌ها اطلاعات خاصی نداریم و تنها می‌دانیم که آثاری بزرگسالانه خواهند بود. ولی در مورد یکی دیگر از آن‌ها گفته شده که در امپراتوری طلایی «یی تی» جریان دارد؛ بخشی از قاره‌ی «اسوس» که خیلی از اهالی وستروس شناخت زیادی از آن ندارند؛ دنیایی منحصربه‌فرد که می‌توان آن را کم‌وبیش معادل امپراتوری چین در آثار مارتین دانست.

لوگوی پیکاک

پیکاک (Peacock)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۲۰
  • تعداد مشترکان: ۵۴ میلیون نفر

یکی دیگر از جدیدترین اعضای دنیای استریم فیلم و سریال، پیکاک نام دارد (به معنای طاووس نر). حدود ۱۷ ماه از آغاز به کار این سرویس می‌گذرد و از نظر معروفیت هم قابل مقایسه با خیلی دیگر از رقبای خود نیست، ولی بااین‌حال توانسته ده‌ها میلیون مشترک به‌دست آورده و به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد.

این زیرمجموعه‌ی کامکست (Comcast) و ان بی سی یونیورسال (NBCUniversal) برنامه‌های خود را در قالب فیلم، سریال، اخبار و برنامه‌های ورزشی دنبال می‌کند و درکنار مدل‌های اشتراک پولی، نوع اشتراک رایگان و محدودتر هم دارد که با تبلیغات همراه است. پیکاک به علت دسترسی به آرشیو بزرگ یونیورسال پیکچرز و بخش تلویزیونی یونیورسال، فهرست بزرگی از آثار محبوب قدیمی و جدید از جمله مجموعه‌ی The Office را در اختیار دارد و با شرکت‌های دیگر هم برای پخش آثار متنوعی قرارداد بسته است. همچنین علاقمندان مسابقات کشتی حرفه‌ای (WWE) هم می‌توانند ازطریق پیکاک به تماشای این رقابت‌ها بنشینند.

در مجموع شاید نتوان پیکاک را رقیب خیلی قدرتمندی برای سایر سرویس‌های استریم دانست، ولی همین که این سرویس توانسته در عرض حدود یک سال به این میزان مخاطب دسترسی پیدا کند، آن را به عضوی مهم از باشگاه استریم تبدیل می‌کند. آن هم درحالی‌که پیکاک هنوز به شکل فراگیر در نقاط مختلف دنیا در دسترس نیست و به‌طور مستقیم تنها در آمریکا به ارائه‌ی سرویس می‌پردازد و در بعضی نقاط دیگر از طرف شرکای خود این کار را انجام می‌دهد و همچنان خبری از آن در آسیا و بخش‌های زیادی از اروپا نیست.

پیکاک هنوز اسم و رسم خاصی برای کسب جایزه در مراسم مختلف به‌دست نیاورده و باید منتظر سال‌های بعد باشیم و ببینیم این سرویس چه برنامه‌هایی برای موفقیت بیشتر خود در نظر دارد.

محبوب ترین آثار پیکاک

پوستر فیلم Psych 2: Lassie Come Home

فیلم Psych 2: Lassie Come Home

  • کارگردان: استیو فرانکس
  • بازیگران: جیمر رودی رودریگز و دولِی هیل
  • تاریخ پخش: ۲۰۲۰

Psych یک سری کمدی درام کارآگاهی بود که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ پخش شد و بعدها فیلم سینمایی آن نیز ازطریق شبکه‌ی USA Network به نمایش درآمد. پیکاک هم تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۰ پخش Psych 2 را برعهده بگیرد تا هم طرفداران قبلی این مجموعه را جذب کرده و هم مخاطبان جدیدی برای آن پیدا کند.

در این فیلم هم مثل آثار قبلی شاهد حضور جیمز رودی رودریگز در نقش «شان اسپنسر» و دولِی هیل در نقش «گاس» هستیم و سایر بازیگران قبلی هم برگشته‌اند تا ماجراهایی جذاب را درکنار آن‌ها تجربه کنیم؛ فیلمی که عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت و باعث شد پیکاک به فکر تولید سومین قسمت آن با نام Psych 3: This Is Gus برای عرضه در سال ۲۰۲۲ بیفتد.

شخصیت‌های سریال Dr. Death

سریال Dr. Death

سریال دکتر مرگ

  • خالق: پاتریک مک‌منس
  • بازیگران: جاشوا جکسون، گریس گامر و کریستین اسلیتر
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

«دکتر مرگ» یک مینی‌سریال هشت قسمتی درام جنایی است که چند ماه قبل پخش شد و با بازخوردهای خوبی نیز همراه بود. این اثر برپایه‌ی پادکستی به همین نام تدارک دیده شده که خود این پادکست هم براساس اتفاقاتی واقعی ساخته شده است.

شخصیت اصلی سریال دکتر مرگ، جراحی به نام کریستوفر دانچ است که نقش او را جاشوا جکسون ایفا می‌کند؛ بازیگری که علاقمندان سریال Fringe با او خاطرات خوبی در نقش «پیتر بیشاپ» داشتند. کریستوفر دانچ در واقعیت جراح سابق مغز و اعصابی بوده که مشکلات زیادی را برای بیماران خود ایجاد می‌کرده؛ به‌طوری‌که در عرض کمتر از دو سال، ۳۳ نفر از ۳۸ بیمار او درگیر جراحت‌های شدیدی شدند و حتی در مواردی ماجرا به مرگ آن‌ها منتهی شد و سرانجام این جراح با لقب دکتر مرگ، از کار برکنار و به حبس ابد محکوم شد.

آثار آینده پیکاک

لوگوی سریال Law and Order: Hate Crimes

سریال Law and Order: Hate Crimes

سریال نظم و قانون: جنایت های نفرت

سریال Law and Order کمتر رقیبی بین درام‌های حقوقی و آثار پلیسی دارد؛ مجموعه‌ای که در بیش از ۴۰۰ قسمت بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ پخش شد و بعدها هم نسخه‌های دیگری از آن در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

این روزها سری جدیدی از این مجموعه با نام Law and Order: Hate Crimes برای پخش از پیکاک تولید می‌شود که قرار است در قالب ۱۳ قسمت، دوست‌داران این سری را درگیر ماجراهایی جدید کند.

لوگوی سریال Battlestar Galactica

سریال Battlestar Galactica

سریال بتل استار گالکتیکا

سری علمی تخیلی «بتل استار گالکتیکا» با شروع در سال ۱۹۷۸ توانست مخاطبان زیادی را جذب خود کند و سال‌ها بعد هم مینی‌سریال ۲۰۰۳ و سریالِ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ آن به موفقیت زیادی رسیدند. مدتی قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است این سری یک‌بار دیگر احیا شود و این‌بار سرویس استریم پیکاک میزبان آن خواهد بود.

هنوز اطلاعات کاملی از سری جدید بتل استار گالکتیکا نداریم ولی این را می‌دانیم که سم اسماعیل، خالق سریال آقای ربات (Mr. Robot) تهیه‌ی آن را برعهده دارد و طبق شنیده‌ها، احتمالاً اثری متفاوت نسبت به ساخته‌های قبلی این دنیای عظیم خواهد بود و از زاویه‌ای جدید به ماجراهای آن می‌پردازد.

ویل اسمیت و جباری بنکس در زمان معرفی بازیگر Bel-Air

سریال Bel-Air

سریال بل ایر

The Fresh Prince of Bel-Air شاید در ایران چندان شناخته‌شده نباشد، ولی در زمان پخش خود بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ طرفداران زیادی در آمریکا داشت؛ سری سیتکامی با حضور ویل اسمیت که به سکوی پرتاب او به سمت شهرت در عرصه‌ی تلویزیون و سینما تبدیل شد.

از مدت‌ها قبل قرار بود سری جدید این مجموعه تولید شود و سرویس‌های استریم مختلف از نتفلیکس و اچ بی او مکس تا پیکاک به‌دنبال دریافت حق پخش آن بودند که درنهایت قرعه به نام پیکاک افتاد. جباری بنکس در این سری نقش اصلی را برعهده دارد و باید دید آیا او هم مثل ویل اسمیت می‌تواند ازطریق این اثر به شهرت برسد یا خیر؛ بازیگر تازه‌کاری که مدتی قبل خبر حضور در نقش «ویل» در سریال را از زبان خودِ ویل اسمیت شنید و یکی از بهترین لحظات عمرش را تجربه کرد.

لوگوی یوتیوب پریمیوم

یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۱۴
  • تعداد مشترکان: ۵۰ میلیون نفر

یوتیوب به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس به اشتراک‌گذاری ویدیو، تنها یک سال پس از راه‌اندازی توسط گوگل با قیمت ۱.۶ میلیارد دلار خریداری شد و از آن به بعد با سرعتی عجیب به پیشرفت خود ادامه داد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ با کمک میوزیک کی (Music Key) شروع کردند به ارائه‌ی سرویس استریم مخصوص موزیک ویدیو و سپس در سال ۲۰۱۵ با تغییر نام آن به یوتیوب رد (YouTube Red)، دامنه‌ی خدمات این سرویس را گسترش داده و حق اشتراکی را در اختیار مخاطبان قرار دادند که با کمک آن بتوانند تمام محتوای یوتیوب را بدون تبلیغات دنبال کنند. در سال ۲۰۱۸ هم یک بار دیگر شاهد تغییر نام این سرویس بودیم و این بار با عنوان یوتیوب پریمیوم و تفاوت‌هایی نسبت به قبل، فعالیت خود را به شکلی جدی‌تر دنبال کرد.

یوتیوب پریمیوم را نمی‌توان به‌طور مستقیم با سایر سرویس های استریم فیلم و سریال مقایسه کرد، چرا که بخش بزرگی از مشترکان آن نه به خاطر دنبال کردن محتوای اختصاصی، بلکه برای تماشای ویدیوهای معمولی یوتیوب بدون مزاحمت تبلیغات به سراغ استفاده از این سرویس می‌روند. بااین‌حال یوتیوب تلاش کرده برنامه‌های جذابی برای مشتریان خود تدارک ببیند و دست به تولید سریال‌ها و مستندهای مخصوصی زده است.

آن‌ها همچنین همکاری با یوتیوبرها یا همان سلبریتی‌های یوتیوبی مثل پیودی‌پای (PewDiePie) را نیز در نظر داشته‌اند تا فهرستی متنوع از آثار مختلف را در اختیار مخاطبان قرار دهند و برای مثال طرفداران این یوتیوبر در سال ۲۰۱۶ به مجموعه‌ی ۱۰ قسمتی Scare PewDiePie دسترسی پیدا کردند که در قالب یک اثر کمدی ترسناک دنبال می‌شد.

با وجود عظمت یوتیوب در زمینه‌ی به اشتراک‌گذاری ویدیو، سرویس استریم این شرکت در حد و اندازه‌های بعضی رقبای بزرگ خود سروصدا به پا نکرده و باید دید در آینده چه اتفاقاتی برای آن می‌افتد؛ پلتفرمی که شاید بتوان گفت مخاطبانی متفاوت از سایر سرویس‌های استریم را دنبال می‌کند و به همین دلیل خیلی هم نباید به‌دنبال موفقیت‌های آن در مراسم مختلف باشیم.

محبوب ترین آثار یوتیوب پریمیوم

تعجب مجری برنامه Mind Field

مستند Mind Field

مستند میدان ذهن

  • خالق: مایکل استیونز
  • مجری: مایکل استیونز
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

مایکل استیونز از جمله افرادی است که توانسته در این سال‌ها با کانال یوتیوب خود مخاطبان زیادی را جذب کند؛ کانال ویساس (Vsauce) که به موضوعات مختلف علمی، فلسفی، ریاضی، بازی‌های ویدیویی و... می‌پردازد. او بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ برنامه‌ای را با همکاری یوتیوب تدارک دید که تحت عنوان Mind Field به سراغ جنبه‌های مختلفی از علم می‌رفت.

استیونز در این برنامه هر بار موضوعی را انتخاب کرده و در حالتی مستندمانند به بررسی موارد متنوعی می‌پرداخت که جذابیت زیادی برای مخاطبان داشتند؛ از عملکرد مغز فردی که سه روز پشت سر هم بدون انجام هیچ کار خاصی درون یک اتاق قرار می‌گیرد، تا بررسی این قضیه که آیا واقعاً ضربه زدن و نابود کردن چیزهای مختلف می‌تواند باعث آرام‌تر شدن افراد هنگام عصبانیت شود؟

کلاس کاراته در سریال Cobra Kai

سریال Cobra Kai

سریال کبرا کای

  • خالقان: جاش هیلد، جان هرویتز و هیدن شلوزبرگ
  • بازیگران: رالف ماکیو، ویلیام زابکا و کورتنی هنگلر
  • شروع پخش: ۲۰۱۸

مقاله‌ی مرتبط:

سری فیلم‌های کاراته کید (The Karate Kid) با محوریت نوجوانی به نام «دنیل لاروسو» (رالف ماکیو) در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ طرفداران زیادی داشتند؛ فیلم‌هایی با حال و هوای هنرهای رزمی که در آن‌ها شاهد تعلیم دیدن تعدادی نوجوان برای مقابله با شروران محله بودیم و مخاطبان کم‌سن‌وسال این فیلم‌ها هم که ممکن بود شرایط مشابهی را در زندگی تجربه کرده و دربرابر بچه‌های قلدر قرار بگیرند، ارتباط خوبی با این آثار برقرار می‌کردند.

سال‌ها بعد از تولید چهار قسمت از این مجموعه و بعدها بازسازی آن با حضور جکی چان و جیدن اسمیت، ناگهان خبری منتشر شد که علاقمندان کاراته کید را غافلگیر کرد؛ تولید سریال «کبرا کای» که نه یک بازسازی، بلکه دنباله‌ای بر نسخه‌های اصلی کاراته کید بود، آن هم با حضور بازیگران قدیمی آن یعنی رالف ماکیو و ویلیام زابکا که پس از سال‌ها یک‌بار دیگر در قالب نقش‌های قبلی خود قرار می‌گرفتند و ماجراهایی جدید را این‌بار ۳۴ سال پس از اتفاقات نسخه‌ی اصلی درکنار شخصیت‌هایی جوان‌تر تجربه می‌کردند.

چنین اتفاقی که خیلی کم شاهد آن هستیم باعث شد دوست‌داران فیلم‌های قدیمی این مجموعه خیلی زود جذب سریال کبرا کای شوند و یوتیوب دو فصل از آن را تولید کرد، ولی بعدها آن را رها کرد تا نتفلیکس به سراغش رفته و فصل‌های بعدی را ازطریق این سرویس استریم ببینیم.

شخصیت‌های سریال Wayne در کنار موتور

سریال Wayne

سریال وین

  • خالق: شان سیمونز
  • بازیگران: مارک مک‌کنا و سیرا براوو
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

سریال کمدی «وین» با حال و هوای اکشن در سال ۲۰۱۹ از یوتیوب پخش شد و توانست به یکی از بهترین آثار این سرویس از نظر منتقدان تبدیل شود.

مارک مک‌کنا در این اثر ایفاگر نقش «وین مک‌کالو جونیور» است، پسر جوانی که تلاش می‌کند ماشین پونتیاک مدل ۱۹۷۹ را که متعلق به پدرش بوده و از او دزدیده شده، پس بگیرد و در این راه با دختری به نام «دل» (سیرا براوو) همراه می‌شود.

با وجود استقبال خوبی که از سریال شد، یوتیوب آن را ادامه نداد و سال گذشته هم آمازون پرایم ویدیو حق پخش آن را خرید تا حدس و گمان‌هایی در مورد ادامه پیدا کردن سریال روی سرویس آمازون زده شود. مثل همان اتفاقی که برای کبرا کای و بعضی دیگر از ساخته‌های یوتیوب رخ داده است.

آثار آینده یوتیوب پریمیوم

نمایی از مجریان پادکست Dumb People Town

انیمیشن Dumb People Town

انیمیشن شهر مردم کندذهن

«شهر مردم کندذهن» نام سری پادکست محبوبی است که اندی و جیسون اسکلار از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده‌اند و با فضای کمدی و جالب خود توانسته در این مدت طرفداران زیادی پیدا کند. یوتیوب پریمیوم هم قرار است در آینده سری انیمیشن بزرگسالانه‌ای را با حال و هوایی مشابه این پادکست ارائه دهد که در آن با سؤالاتی مثل این مواجه می‌شویم که بهتر است آدم احمق و شاد باشد یا باهوش و بدبخت؟

شخصیت‌های انیمیشن Jam Van درون ون

انیمیشن Jam Van

شرکت Believe Entertainment Group که سال ۲۰۱۷ با تولید انیمیشن کوتاه بسکتبال عزیز (Dear Basketball) موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد، درکنار بیل شرمن، تهیه‌کننده و آهنگسازی که از او اثری مثل همیلتون را شاهد بوده‌ایم، در حال کار روی مجموعه‌ای موزیکال با حال و هوای خانوادگی به نام Jam Van هستند؛ مجموعه‌ای که در آن شاهد مسافرت‌های دو دوست به نقاط مختلف آمریکا و آشنایی آن‌ها با موسیقی‌های متنوع هر بخش و تفاوت‌های فرهنگی مرتبط با موسیقی در این کشور هستیم.

لوگوی هولو

هولو (Hulu)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۰۷
  • تعداد مشترکان: ۴۳ میلیون نفر

پیش از این به سرویس‌های استریم والت دیزنی و کامکست (ان بی سی یونیورسال) اشاره کردیم و جالب اینکه این دو شرکت به‌طور مشترک در ارائه‌ی یک سرویس استریم دیگر نیز دخیل هستند، یعنی سرویس هولو. البته ماجرای سهم‌داران این شرکت پیچیده‌تر از این‌ها است و در ابتدا شرکت‌های فاکس و تایم وارنر (نام قبلی وارنر مدیا) هم در آن دخیل بودند، ولی به تدریج سهام اصلی آن به دو شرکت رسید و این روزها ۶۷٪ از سهام آن به والت دیزنی تعلق دارد و ۳۳٪‌ هم به کامکست، و احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ مالکیت آن به‌طور کامل در اختیار دیزنی قرار می‌گیرد.

هولو که کارش را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده، نام خود را از نوعی کدو به زبان چینی گرفته و در این سال‌ها سعی کرده محتوایی جذاب و تماشایی برای مخاطبان خود تدارک ببیند؛ از سریال‌های درام و کمدی تا انیمیشن‌های مخصوص کودکان و همین‌طور بزرگسالان. این سرویس در سال‌های اولیه تفاوت‌هایی نسبت به امروز داشت و از سال ۲۰۱۰ وارد حال و هوای فعلی شد و تمرکز خود را روی استریم فیلم و سریال گذاشت.

حدود یک سال و نیم قبل هم بخش مربوط‌به شبکه‌ی FX (یکی از زیرمجموعه‌های دیزنی) به هولو اضافه شد و از آن پس با نام FX on Hulu به ارائه‌ی محتوای قدیمی و جدید این شبکه برای مشترکان هولو می‌پردازد.

در حال حاضر تنها ساکنان آمریکا می‌توانند به‌طور مستقیم از خدمات هولو بهره ببرند و البته ژاپنی‌ها هم به شکلی متفاوت شاهد برنامه‌های آن هستند و از آنجایی که نیپون تی وی (Nippon TV) در سال ۲۰۱۴ حقوق مربوط‌به پخش آثار هولو را در ژاپن خریداری کرده، برنامه‌های این سرویس ازطریق نیپون تی وی پخش می‌شوند.

هولو در سال‌های اخیر موفق شده به‌لطف بعضی از آثار موفق خود به انواع و اقسام جوایز دست پیدا کند؛ از جمله در مراسم امی که اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ بود که دو اثر از هولو یعنی 11.22.63 و Triumph's Election Special 2016 نامزد جوایزی شدند و بعدها با از راه رسیدن سریال‌هایی چون «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid's Tale)، آمار نامزدی‌ها و جوایز هولو در مراسم امی به تدریج بیشتر شد؛ سریالی که در همان اولین حضور خود در امی به هشت جایزه رسید و هولو را به اولین سرویس استریمی تبدیل کرد که جایزه بهترین سریال درام این مراسم را به‌دست می‌آورد.

هولو همچنین در گلدن گلوب هم دستاوردهایی داشته و بعد از سریال Casual که سال ۲۰۱۶ در این مراسم نامزد بهترین سریال کمدی/موزیکال شده بود، در سال ۲۰۱۸ با کمک سرگذشت ندیمه به این جایزه در بخش بهترین سریال درام و بهترین بازیگر نقش اصلی زن رسید و در سال ۲۰۲۰ هم رامی یوسف (بازیگر سریال Ramy) و پاتریشیا آرکت (بازیگر سریال The Act) برای هولو دو جایزه گلدن گلوب به همراه داشتند. این سرویس استریم از مراسم گرمی هم دست خالی بیرون نیامده و در سال ۲۰۱۷ با مستند The Beatles: Eight Days a Week از این مراسم جایزه گرفت.

در مجموع می‌توان هولو را یکی از سرویس‌های استریمی دانست که در این سال‌ها حضور پررنگی در رویدادهای مختلف داشته و با آثار تماشایی و جذابی که می‌سازد، نظر داورها را به خود جلب کرده است.

محبوب ترین آثار هولو

جون توسط سربازان گیلیاد دستگیر شده است سریال سرگذشت ندیمه

سریال The Handmaid's Tale

سریال سرگذشت ندیمه

  • خالق: بروس میلر
  • بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینز و ایوان استراهاوسکی
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

مقاله‌های مرتبط:

کمتر سریالی در میان کارهای هولو به اندازه‌ی سرگذشت ندیمه مطرح شده و این قضیه بی‌علت هم نیست؛ سریالی که با داستان پُر کشش و جذاب خود، آینده‌ای را نمایش می‌دهد که دنیا درگیر مشکلات زیادی شده و نرخ باروری هم کاهش پیدا کرده و دراین‌میان حکومتی روی کار آمده که با قوانین عجیب و سختگیرانه‌ی خود، فضایی پادآرمان‌شهری را شکل می‌دهد که هیچ روزنه‌ی امیدی در آن دیده نمی‌شود.

الیزابت ماس با ایفای نقش اصلی سریال سرگذشت ندیمه، یکی از برترین نقاط قوت این اثرِ برگرفته از رمان مارگارت اتوود (محصول ۱۹۸۵) به شمار می‌رود و توانسته به بهترین شکل ممکن حس حضور در این دنیای دور و درعین‌حال نزدیک را به مخاطب منتقل کند؛ سریالی که جزو برگ برنده‌های هولو در این سال‌ها بوده و به انواع و اقسام نامزدی‌ها و جوایز در مراسم معتبر رسیده است.

پوستر فصل دوم سریال Solar Opposites

سریال Solar Opposites

  • خالقان: جاستین رویلند و مایک مک‌مهن
  • صداپیشگان: جاستین رویلند، توماس میدل‌دیچ، شان جیامبرونی و مری مک
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

مقاله‌های مرتبط:

سری انیمیشن ریک و مورتی (Rick and Morty) را باید یکی از پدیده‌های این سال‌ها بنامیم و جاستین رویلند و دن هارمون با خلق آن موفق شده‌اند بخشی از عجیب‌ترین و دیوانه‌وارترین لحظات صنعت سرگرمی را در سال‌های اخیر رقم بزنند. جاستین رویلند که صداپیشه‌ی هر دو شخصیت «ریک سانچز» و «مورتی اسمیت» هم محسوب می‌شود، بعدها درکنار مایک مک‌مهن قراردادی با هولو بست تا سری جدیدی را برای این سرویس استریم تدارک ببیند؛ مجموعه‌ای تحت عنوان Solar Opposites که تقریباً همان حال و هوای ریک و مورتی را دارد.

در این سری انیمیشنی با خانواده‌ای از موجودات بیگانه همراه می‌شویم که به کره زمین آمده‌اند و در ارتباط با انسان‌ها و سایر موجودات، ماجراهایی خنده‌دار و البته عجیب و غریب را رقم می‌زنند؛ ماجراهایی که در احمقانه و عجیب بودن هیچ دست‌کمی از ریک و مورتی ندارند و باید انتظار مواجه شدن با هرچیزی را در آن‌ها داشت، آن هم درکنار طنزی خاص و نحوه‌ی روایتی سریع و مهیج. رویلند در اینجا هم مثل اثر قبلی خود به صداپیشگی پرداخته و به‌جای شخصیت «کوروو» صحبت می‌کند و سایر صداپیشگان هم کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و مخاطب را بیش‌ازپیش با این خانواده‌ی فضایی باهوش و درعین‌حال احمق همراه می‌کنند.

کیت بلانشت در حالی که مقتدرانه میان مردان ایستاده است در سریال بانوی آمریکایی

سریال Mrs. America

سریال بانوی آمریکایی

  • خالق: داوی والر
  • بازیگران: کیت بلانشت، رز برن و الیزابت بنکس
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

مقاله‌ی مرتبط:

وقتی پای کیت بلانشت به یک سریال باز شود، نباید آن را از دست داد؛ آن هم سریالی که درکنار حضور این بازیگر قدرتمند، از سایر جنبه‌ها هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این مینی‌سریال درام تاریخی به سراغ دهه‌ها قبل و ماجراهای تصویب «متمم حقوق برابر» رفته؛ بحثی حقوقی که در آن از نیاز همه‌ی اعضای جامعه از مرد و زن به داشتن حقوق برابر تأکید شده و البته عجیب هم نیست که مثل خیلی از مباحث دیگر، مخالفان سرسختی داشته باشد. یکی از این مخالفان هم فیلیس شلَفلی بوده؛ وکیلی محافظه‌کار که چند سال قبل در سن ۹۲ سالگی از دنیا رفت و کیت بلانشت نقش او را در سریال بانوی آمریکایی ایفا می‌کند و به بهترین شکل ممکن هم از پسِ انجام این کار برمی‌آید.

سریال برخلاف ظاهر خود و خلاصه داستانی که شاید عده‌ای را نگران خسته‌کننده بودن آن کند، اثری جذاب است که نباید تماشای آن را از دست داد؛ چه به خاطر کیفیت بالای خود سریال و چه درس‌هایی که از تاریخ به ما می‌دهد.

شخصیت M.O.D.O.K در سریال انیمیشنی مارول

سریال .M.O.D.O.K

  • خالقان: جردن بلوم و پتن اسوالت
  • صداپیشگان: پتن اسوالت و ایمی گارسیا
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

درمیان شخصیت‌های خبیث دنیای مارول، یکی از جالب‌ترین موارد .M.O.D.O.K نام دارد که البته تا مدتی پیش کمتر خبری از آن خارج از کمیک‌ها بود، ولی در این مدت هم در بازی Avengers حضور پیدا کرده و هم سریال انیمیشن استاپ‌موشن مخصوص خود را به‌دست آورده است.

سریال .M.O.D.O.K با صداپیشگی پتن اسوالت در نقش اصلی، روایتی متفاوت و بامزه از این ابر شرور مارول ارائه می‌دهد و نگاهی نزدیک دارد به کار و زندگی او و روابطش با همسر و فرزندانش. طنز خاص سریال و حال و هوای متفاوت آن باعث شده با یکی از تجربه‌های منحصربفرد از شخصیت‌های مارول در سال‌های اخیر روبه‌رو شویم که شباهت‌هایی هم به سری Robot Chicken دارد.

ماشا در حال خوردن غذا در سریال ۹ غریبه کامل

سریال Nine Perfect Strangers

سریال ۹ غریبه کامل

  • خالق: دیوید ای. کلی
  • بازیگران: نیکول کیدمن، ملیسا مک‌کارتی، مایکل شنون و لوک ایوانز
  • شروع پخش: ۲۰۲۱

مقاله‌های مرتبط:

سریال «۹ غریبه کامل» یکی از آخرین آثار پخش‌شده از سرویس استریم هولو است که به‌لطف حضور بازیگران مطرح خود توانست رکورد بیشترین بیننده‌ی قسمت اول سریال‌های اوریجینال هولو را به نام خود ثبت کند.

این مینی‌سریال درام که داستان آن اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته‌ی لیان موریارتی، از حضور بازیگرانی چون نیکول کیدمن، ملیسا مک‌کارتی و مایکل شنون بهره می‌برد و ماجراهای ۹ فردی را روایت می‌کند که با یکدیگر غریبه هستند و به محل مخصوصی واقع در شهر خیالی کابریو در کالیفرنیا می‌روند تا به روح و روان خود استراحت دهند، ولی در آن‌جا زیر نظر «ماشا» (نیکول کیدمن) با اتفاقات خاصی روبه‌رو می‌شوند.

سریال ۹ غریبه کامل با بازخوردهای متنوعی روبه‌رو شده و عده‌ای آن را پسندیده‌اند و گروهی هم انتقاداتی نسبت به آن داشته‌اند، ولی به‌طور کلی تجربه‌ی آن به‌عنوان اثری نسبتاً متفاوت را می‌توان به مشترکان هولو و علاقمندان چنین آثاری پیشنهاد کرد.

آثار آینده هولو

انیمیشن Hit-Monkey

انیمیشن Hit-Monkey

میمونی سفیدرنگ و کت و شلوارپوش که اسلحه به‌دست می‌گیرد و به سراغ دشمنان خود می‌رود! این خلاصه‌ای است از وصف شخصیت «هیت‌-مانکی»، میمونی از نژاد ماکاک ژاپنی (همان نژادی که در مستندها درون چشمه‌های آب داغ می‌بینیم) که مهارت زیادی در هنرهای رزمی و تیراندازی دارد و بعد از مرگ مرشد خود (که بعدها در قالب یک روح به هدایت او می‌پردازد)، وارد دنیای خطرناک تبهکاران شده و به انجام مأموریت‌های مختلفی مشغول می‌شود.

این سری انیمیشن بزرگسالانه که ماجراهای آن براساس کمیک‌های مارول شکل گرفته، به‌زودی پخش خود را از هولو آغاز خواهد کرد و انتظار می‌رود جزو کارهای جذاب این سرویس استریم باشد.

لوگوی سریال The Old Man

سریال The Old Man

سریال پیرمرد

رمان «پیرمرد» اثر توماس پری در سال ۲۰۱۷ به موفقیت‌های زیادی رسید و اکنون داستان آن قرار است در قالب سریالی تریلر از هولو پخش شود. حضور بازیگر بزرگی چون جف بریجز در نقش «دن چیس»، شخصیت اصلی داستان باعث می‌شود از همین الآن خیلی‌ها منتظر تماشای آن باشند و ببینند این مأمور سابق که از شغل قدیمی خود کناره‌گیری کرده، پس از تهدید به مرگ چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد.

تد موزبی از سریال How I met Your Mother با چتر زرد در کنار تصویر هیلاری داف، بازیگر معروف

سریال How I Met Your Father

سریال چگونه با پدرت آشنا شدم

حتی اگر از علاقمندان سریال «چگونه با مادرت آشنا شدم» یا «آشنایی با مادر» (How I Met Your Mother) نباشید، احتمالاً اسم آن را بارها شنیده‌اید؛ سیتکام محبوبی که سال‌ها در حال پخش بود و سرانجام در سال ۲۰۱۴ پس از ۲۰۸ قسمت به کار خود پایان داد. مدتی پیش اعلام شد که هولو در حال ساخت اسپین‌آفی از این سریال است و شاید خیلی هم عجیب نبود که نام How I Met Your Father را برای آن انتخاب کند تا سوژه‌ی داستان این بار از «آشنایی با مادر» به «آشنایی با پدر» برسد!

البته در همان سال ۲۰۱۴ هم قرار بود اسپین‌آفی از سریال با نام How I Met Your Dad با حضور گرتا گرویگ ساخته شود که در همان قسمت آزمایشی خود متوقف شد و به جایی نرسید و این بار به نظر می‌رسد سازندگان سریال جدیت بیشتری در این راه دارند.

هیلاری داف در این سریال نقش اصلی را خواهد داشت؛ شخصیتی به نام «سوفی» که برای فرزندانش در حال تعریف داستان آشنایی خود با همسرش است و مخاطبان با سفر به گذشته، ماجراهای این آشنایی را از نزدیک خواهند دید.

زنومورف در فیلم Alien

سریال Alien

سریال بیگانه

دوست‌داران سری «بیگانه» می‌توانند در سال ۲۰۲۳ منتظر پخش سریالی براساس این دنیای ترسناک و زینومورف‌های مخوف آن باشند. در حال حاضر اطلاعات زیادی از این سریال نداریم، ولی این را می‌دانیم که نوآ هاولی، خالق سریال فارگو (Fargo) هدایت تولید آن را به‌دست گرفته و ماجراهای آن برخلاف فیلم‌های سینمایی بیگانه، این‌بار روی کره زمین اتفاق می‌افتد؛ داستانی که در آن خبری از «الن ریپلی» (شخصیت اصلی چهار نسخه‌ی اول بیگانه با بازی سیگورنی ویور) نخواهد بود و اتفاقات پیرامون شخصیت‌های جدیدی را روایت می‌کند.

لوگوی پارامونت پلاس

پارامونت پلاس (Paramount Plus)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۱۴ (۲۰۲۱ تحت عنوان پارامونت پلاس)
  • تعداد مشترکان: ۴۲ میلیون نفر

شرکت پارامونت هم یکی دیگر از غول‌های هالیوودی است که جذب بازار استریم شده و فعالیت خود را در این زمینه دنبال می‌کند. البته شروع فعالیت‌های این سرویس نه با نام پارامونت پلاس، بلکه تحت عنوان CBS All Access بود. سی بی اس که شبکه‌ای رادیویی تلویزیونی است، از زیرمجموعه‌های وایاکام (Viacom) محسوب می‌شود و پارامونت هم به‌عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های وایاکام، تازه از چند ماه قبل نام خود را به این سرویس استریم اهدا کرده و تنها ۶ ماه از تغییر نام آن به پارامونت پلاس می‌گذرد.

برنامه‌های پارامونت پلاس در حال حاضر برای ساکنان آمریکای شمالی و لاتین درکنار اهالی استرالیا پخش می‌شوند و بخش‌هایی از اروپا هم این برنامه‌ها را ازطریق پخش‌کننده‌های دیگر دریافت می‌کنند و قرار است در آینده کشورهای دیگری از جمله روسیه هم به جمع دریافت‌کنندگان این سرویس اضافه شوند.

باتوجه‌به تغییرات اخیر این سرویس و تازه‌نفس بودن برند جدید آن، هنوز برای قضاوت در مورد آینده‌ی آن زود است و باید بیشتر از این‌ها صبر کنیم؛ سرویسی که در مراسم امی ۲۰۲۱ توانست تعدادی نامزدی، اکثراً در بخش‌های جانبی و فنی برای آثاری چون Star Trek: Discovery به‌دست آورد و جایزه مخصوص جلوه‌های ویژه را هم بابت یکی از قسمت‌های همین سریال نصیب خود کند.

محبوب ترین آثار پارامونت پلاس

شخصیت‌های سریال Star Trek: Discovery

سریال Star Trek: Discovery

سریال پیشتازان فضا: اکتشاف

  • خالقان: برایان فولر و الکس کرتزمن
  • بازیگران: سینکا مارتین گرین و داگ جونز
  • شروع پخش: ۲۰۱۷

سریال Star Trek که دهه‌ها قبل در ایران با نام «پیشتازان فضا» شناخته می‌شد، از قدیمی‌ترین آثار علمی تخیلی با محوریت ماجراجویی‌های فضایی بوده و انواع و اقسام مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی براساس آن ساخته شده است. در میان نسخه‌های جدیدتر این مجموعه، یکی از معروف‌ترین‌ها را می‌توان Star Trek: Discovery نامید که پخش آن از سال ۲۰۱۷ شروع شد و بعد از پشت سر گذاشتن سه فصل، چهارمین فصل آن به‌زودی آغاز می‌شود.

ماجراهای این سری حدود ۱۰ سال پیش از مجموعه‌ی اصلی (محصول ۱۹۶۶) اتفاق می‌افتد و هرچند نتوانسته به اندازه‌ی آثار قدیمی پیشتازان فضا سروصدا به پا کند، ولی در نوع خود به موفقیت‌هایی رسیده و جوایزی را هم به‌ویژه در بخش‌های فنی به‌دست آورده است.

لوگوی سریال The Twilight Zone

سریال The Twilight Zone

سریال منطقه گرگ و میش

  • خالقان: جردن پیل و سایمن کینبرگ
  • بازیگران: کمیل نانجیانی، آمارا کاران و...
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

درمیان مجموعه‌های علمی تخیلی تلویزیون، کمتر اثری را می‌توان پیدا کرد که در زمان پخش خود به اندازه‌ی The Twilight Zone سروصدا کرده باشد؛ مجموعه‌ای که راد سرلینگ با خلق آن استانداردهای جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد و در هر قسمت به سراغ ماجراهایی تازه می‌رفت که مخاطبان را در پایان غافلگیر می‌کردند. بعد از پایان کار این سری که از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ ادامه داشت، سه بار در مقاطع مختلف تلاش شد تا نسخه‌های جدید آن ساخته شود و البته هیچ‌کدام از این تلاش‌ها هم خیلی موفقیت‌آمیز نبودند.

سومین تلاش برای احیای The Twilight Zone که زیر نظر جردن پیل، کارگردان فیلم‌های Get Out و Us انجام شد، هرچند فاصله‌ی زیادی با کیفیت سری اصلی دارد ولی به‌طور کلی مجموعه‌ی بدی محسوب نمی‌شود و می‌توان ماجراهای جالبی را در بعضی از قسمت‌های آن دنبال کرد. در دو فصلی که از این مجموعه تولید شده، با داستان‌های متنوعی همراه می‌شویم؛ از موجودات فضایی ساکن زمین تا روایتی در ارتباط با پلیس‌های نژادپرست و ماجراهای دیگر که با به پایان رسیدن The Twilight Zone بعد از این دو فصل، حداقل فعلاً باید با آن خداحافظی کنیم تا سال‌ها بعد که دوباره فکر احیای آن به سر تهیه‌کنندگان بزند.

نمایی از شخصیت سریال Star Trek: Picard به همراه سگ او

سریال Star Trek: Picard

سریال پیشتازان فضا: پیکارد

  • خالقان: آکیوا گلدزمن، مایکل شیبون، کرستن بایر و الکس کرتزمن
  • بازیگران: پاتریک استوارت و الیسون پیل
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

درکنار Star Trek: Discovery، پارامونت پلاس و CBS All Access در این سال‌ها آثار دیگری را هم از پیشتازان فضا تدارک دیده‌اند؛ از Star Trek: Short Treks که در قسمت‌هایی کوتاه به نمایش درآمده و Star Trek: Lower Decks که در قالب انیمیشنی بزرگسالانه پخش می‌شود و همین‌طور سری انیمیشن Star Trek: Prodigy که به‌زودی برای مخاطبان کم‌سن‌وسال آماده خواهد شد. دراین‌میان سریال Star Trek: Picard را هم داشتیم که فصل اول آن در سال ۲۰۲۰ پخش شد و فصل‌های دوم و سوم نیز در آینده از راه می‌رسند.

این مجموعه به سراغ یکی از شخصیت‌های محبوب پیشتازان فضا به نام «ژان لوک پیکارد» رفته است؛ کسی که او را با بازی پاتریک استوارت در سری‌های مختلفی از پیشتازان فضا دیده بودیم و آخرین حضور او هم به فیلم Star Trek: Nemesis در سال ۲۰۰۲ مربوط می‌شد و اکنون پس از حدود دو دهه بازگشته تا ماجراهای جدیدی را رقم بزند. استقبال از این سری خیلی خوب بوده و در زمان پخش قسمت اول خود توانست تمام رکوردهای قبلی این سرویس استریم را بشکند.

آثار آینده پارامونت پلاس

نمایی از مستر چیف در سریال Halo 4: Forward Unto Dawn

سریال Halo

سریال هیلو

سری بازی‌های «هیلو» از همان نسخه‌ی اول در سال ۲۰۰۱ تا امروز، همواره جزو پرطرفدارترین آثار شوتر اول شخص بوده‌اند و از سال‌ها قبل هم قرار بوده فیلمی سینمایی براساس ماجراهای «مستر چیف» ساخته شود، ولی هر بار مشکلاتی سر راه تولید آن پیش آمده و بالاخره کار به جایی رسید که چند سال قبل شبکه‌ی شوتایم تصمیم گرفت سریالی ۱۰ قسمتی از هیلو بسازد.

البته بعدها شوتایم از این کار کنار کشید و تولید پروژه به‌دست پارامونت افتاد تا شاهد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پارامونت پلاس باشیم؛ اثری که در صورت داشتن کیفیت مناسب، پتانسیل این را دارد که نام و آوازه‌ی پارامونت پلاس را بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها انداخته و به برگ برنده‌ی این سرویس استریم تبدیل شود. البته تغییر پخش‌کننده‌ی سریال هیلو از شوتایم به پارامونت پلاس خیلی هم عجیب نیست، چرا که پارامونت و شوتایم هر دو از برندها و زیرمجموعه‌های وایاکام محسوب می‌شوند و کم‌وبیش خواهر و برادر هستند.

در سریال هیلو که داستان آن مثل بازی‌های این مجموعه در صدها سال آینده اتفاق می‌افتد و به نبرد بین انسان‌ها و گروهی از موجودات فضایی در قالب امپراتوری Covenant می‌پردازد، پابلو شرایبر ایفاگر نقش مستر چیف یا جان ۱۱۷ بوده و جن تیلور هم به‌جای کورتانا، دستیار هوشمند مستر چیف بازی کرده است؛ مجموعه‌ای که انتظارات از آن خیلی بیشتر از سریال اینترنتی Halo 4: Forward Unto Dawn است که حدود یک دهه قبل پخش شده بود.

نمایی از سریال Star Trek: Strange New Worlds

سریال Star Trek: Strange New Worlds

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای جدید عجیب

اگر انواع و اقسام مجموعه‌های پیشتازان فضا که در دسترس مشترکان پارامونت پلاس قرار دارند برای اهالی این سری کافی نیستند، این سرویس مجموعه‌ی جدیدی را هم در دست تولید دارد که سال آینده پخش خواهد بود.

در Star Trek: Strange New Worlds که اسپین‌آفی از Star Trek: Discovery محسوب می‌شود، شاهد ماجراجویی‌های کاپیتان «کریستوفر پایک» با بازی انسون مونت هستیم که همراه خدمه‌ی سفینه‌ی USS Enterprise به گشت‌وگذار در فضا می‌پردازند و با سیاراتی جدید و دنیاهایی عجیب مواجه می‌شوند. «اسپاک» شخصیت فضایی محبوب این مجموعه که سال‌ها قبل با هنرنمایی لئونارد نیموی طرفداران پرشماری داشت هم این بار با بازی اتان پک بازگشته است.

اگر کیفیت این مجموعه هم مثل سایر مجموعه‌های جدید پیشتازان فضا در حد مطلوبی باشد، می‌توان سال‌های اخیر را جزو بهترین دوره‌ها برای علاقمندان این دنیای علمی تخیلی دانست.

لوگوی اپل تی وی پلاس

اپل تی وی پلاس (Apple TV Plus)

  • تاریخ شروع به کار: ۲۰۱۹
  • تعداد مشترکان: ۳۳ میلیون نفر

اپل به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی موبایل و تبلت، در سال ۲۰۱۹ خبر از ورود به بازار محبوب استریم فیلم و سریال داد و به‌جای انتخاب نامی کاملاً جدید، تصمیم گرفت از عبارت آشنای اپل تی وی درکنار یک پسوند پلاس استفاده کند (اپل تی وی یکی از محصولات این شرکت است که از سال ۲۰۰۷ تا امروز در نسل‌های مختلفی تولید شده و یک مدیاپلیر و پخش‌کننده‌ی تلویزیونی محسوب می‌شود).

هرچند اپل در ابتدای کار سعی کرد با تولید برنامه‌های اختصاصی خود به جذب مخاطب بپردازد، ولی با وجود تلاشی که به خرج داد و محبوبیت بالایی که در سایر محصولات خود داشت، با اپل تی وی پلاس به موفقیت موردنظر نرسید و پس از آن تصمیم گرفت به سراغ ارائه‌ی محتوای بیشتر از طرف سایر شرکت‌ها برود تا فهرست آثار این سرویس را غنی‌تر کند. آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که بهتر است برای افزایش آمار مشترکان اپل تی وی پلاس، آن را به بخشی از اپل وان تبدیل کند؛ سرویس اشتراکی که شامل امکانات مختلفی مثل اپل میوزیک، اپل آرکید و... می‌شود و اپل تی وی پلاس نیز یکی از آن‌ها است.

با اینکه اپل تی وی پلاس در این مدت آثار جالبی داشته و ۳۳ میلیون مشترک هم رقم خیلی کمی نیست، ولی انتظارات از آن بیشتر بوده و حتی بخش زیادی از این میزان مشترک هم نه با پرداخت پول، بلکه به‌طور رایگان به محتوای آن دسترسی دارند و با خرید بعضی از محصولات اپل، یک سال اشتراک رایگان اپل وان را به‌دست آورده و ازطریق آن توانسته‌اند به تماشای برنامه‌های اپل تی وی پلاس بنشینند؛ سرویسی که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در دسترس است و پتانسیل بالایی برای موفقیت بیشتر در آینده دارد.

مدت زیادی از آغاز به کار اپل تی وی پلاس نمی‌گذرد، بااین‌حال سرویس استریم اپل توانست در اولین حضور خود در امی در سال ۲۰۲۰ به ۱۸ نامزدی برسد؛ از جمله نامزدی بخش بازیگران نقش اصلی مرد و زن برای استیو کارل و جنیفر انیستون به خاطر ایفای نقش در سریال «برنامه صبحگاهی» (The Morning Show) و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بیلی کروداپ به خاطر بازی در همین سریال.

اپل همچنین امسال به ۲۵ نامزدی جوایز امی رسید که سریال «تد لاسو» (Ted Lasso) با کسب جایزه بهترین سریال کمدی و جوایز دیگری از جمله در بازیگری، نام و آوازه‌ی اپل تی وی پلاس را بیش‌ازپیش مطرح کرد و باید دید در سال‌های بعد چه اتفاقاتی برای این سرویس استریم تازه‌نفس می‌افتد.

محبوب ترین آثار اپل تی وی پلاس

جیسون موموآ در نقش بابا واس در سریال See

سریال See

سریال دیدن

  • خالق: استیون نایت
  • بازیگران: جیسون موموآ، سیلویا هوکس و هرا هیلمار
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

سریال See جزو اولین آثاری بود که هم‌زمان با راه‌اندازی سرویس استریم اپل تی وی پلاس در دسترس مشترکان قرار گرفت؛ سریالی که به‌لطف حضور جیسون موموآ به‌عنوان یکی از بازیگران محبوب این سال‌ها توانسته طرفداران زیادی به‌دست آورده و جزو کارهای پرمخاطب اپل شده و دو فصل از آن در قالب ۱۴ قسمت ساخته شود.

داستان این مجموعه در آینده‌ای دوردست اتفاق می‌افتد، زمانی‌که بشر به‌دلیل رخ دادن حادثه‌ای با مشکلات زیادی مواجه شده و باید با از دست دادن بینایی خود دست‌وپنجه نرم کند و با دنبال کردن نوعی زندگی قبیله‌ای، به شرایطی مثل هزاران سال قبل برگردد. در این دنیای عجیب که همه باید به «ندیدن» عادت کنند، بینایی یک فرد می‌تواند به بهانه‌ای برای حمله‌ی سایر افراد به او تبدیل شود و داستان اصلی See هم از همین‌جا شکل می‌گیرد.

سریال See هرچند کیفیت خیلی بالایی ندارد، ولی به خاطر موضوع جالبش می‌تواند مخاطب را با خود همراه کرده و درگیر ماجراهای «بابا واس» و سایر شخصیت‌های ماجرا کند.

جنیفر انیستون، ریس ویترسپون و استیو کارل در سریال The Morning Show

سریال The Morning Show

سریال برنامه صبحگاهی

  • خالق: جی کارسون
  • بازیگران: جنیفر انیستون، ریس ویترسپون، استیو کارل و بیلی کروداپ
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌های مرتبط:

یکی دیگر از اولین کارهای مطرح اپل تی وی پلاس، سریال برنامه صبحگاهی بوده که تا امروز دو فصل از آن به نمایش درآمده و نامزدی‌ها و جوایزی را هم به‌دنبال داشته است.

در این سریال با یک مجری زن برنامه‌ای صبحگاهی همراه می‌شویم که پس از سال‌ها فعالیت درکنار همکار مرد خود، متوجه می‌شود که او متهم به رسوایی اخلاقی شده و همکاری آن‌ها به پایان می‌رسد. بعد از آن هم پای یک کارمند زن جدید به این برنامه باز می‌شود و ماجراهای جالبی را دنبال می‌کنیم.

سریال برنامه صبحگاهی از آثار پرمخاطب اپل محسوب می‌شود که البته هزینه‌های زیادی را هم برای این شرکت به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که هر قسمت از فصل اول آن با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری تولید شده که دو میلیون دلار از این رقم هم سهم انیستون و ویترسپون بوده است.

پوستر سریال خدمتکار

سریال Servant

سریال خدمتکار

  • خالق: تونی باسگلوپ
  • بازیگران: لورا امبروز، توبی کبل، نل تایگر فری و روپرت گرینت
  • شروع پخش: ۲۰۱۹

مقاله‌ی مرتبط:

ام نایت شیامالان نامی است که با شنیدن آن نمی‌دانیم به کیفیت پروژه امید داشته باشیم یا خود را آماده‌ی بدترین وضعیت ممکن کنیم؛ کارگردانی که تا امروز هم آثار تماشایی و جذابی را تدارک دیده و هم تعدادی فیلم بسیار بی‌کیفیت و سطح پایین. در هر حال او از جمله افرادی بود که اپل در ابتدای مسیر خود با سرویس اپل تی وی پلاس به سراغ او رفته و به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سریال خدمتکار او را به خدمت گرفت.

این سریال ترسناک روان‌شناختی که ایشانا شیامالان، دختر ام نایت شیامان هم جزو نویسندگان آن محسوب می‌شود، ماجراهای زوجی واقع در فیلادلفیا را روایت می‌کند که در همان قسمت اول درگیر ماجراهایی می‌شوند که کشش لازم برای دنبال کردن داستان را در مخاطب ایجاد کرده و او را در طول دو فصل سرگرم می‌کند؛ فصل‌هایی که البته تفاوت کیفیت در آن‌ها قابل ملاحظه است و شاید اگر ماجرا در همان بخش اول به اتمام می‌رسید، شاهد اثری بهتر بودیم. از نکات جالب سریال برای طرفداران «هری پاتر» می‌توان به حضور روپرت گرینت، بازیگر نقش «ران ویزلی» در فیلم‌های برگرفته از آثار جی. کی. رولینگ اشاره کرد.

پوستر سریال Ted Lasso

سریال Ted Lasso

سریال تد لاسو

  • خالقان: جیسون سودیکیس، بیل لارنس، برندن هانت و جو کلی
  • بازیگران: جیسون سودیکیس، هانا وادینگهام و جرمی سوئیفت
  • شروع پخش: ۲۰۲۰

این روزها کمتر اثر کمدی درامی به اندازه‌ی سریال تد لاسو به محل بحث و گفت‌وگوی سریال‌بین‌ها تبدیل شده و باید از این اثر دیدنی به‌عنوان یکی از برگ برنده‌های اپل تی وی پلاس یاد کرد.

در این سریال ورزشی با یک مربی فوتبال آمریکایی آشنا می‌شویم که در جریان اتفاقاتی به‌عنوان مربی یک تیم فوتبال در لیگ برتر انگلیس انتخاب می‌شود و باید با وجود تمام تفاوت‌های بین این دو نوع فوتبال، از پسِ انجام وظیفه‌ی خود برآمده و به موفقیت برسد. همین قضیه هم باعث خلق موقعیت‌های کمدی و بامزه‌ای می‌شود که توانسته درکنار کیفیت بالای سریال، نامزدی‌ها و جوایز مختلفی را نصیب آن کند.

جیسون سودیکیس که نقش اصلی سریال یعنی تد لاسو را بازی می‌کند، چند سال قبل چنین نقشی را در برنامه‌های تبلیغاتی شبکه‌ی NBC Sports ایفا کرده بود و از همان‌جا به محبوبیت زیادی در این نقش رسیده بود و اپل هم به خوبی از این پتانسیل استفاده کرده و این سریال خوش‌ساخت را تقدیم مشترکان خود کرد.

رژه پنگوئن‌ها در خیابان در مستند The Year Earth Changed

مستند The Year Earth Changed

مستند سالی که زمین تغییر کرد

  • کارگردان: تام بیرد
  • راوی: دیوید اتنبرو
  • تاریخ پخش: ۲۰۲۱

دنیا در یک سال و نیم اخیر دستخوش اتفاقات زیادی شده که مهم‌ترین مورد بدون شک همه‌گیری ویروس کرونا بوده است؛ ویروسی مرگبار که اکثر نقاط کره‌ی زمین را تحت تأثیر خود قرار داد و میلیون‌ها کشته بر جای گذاشت. در مستند «سالی که زمین تغییر کرد» به کارگردانی تام بیرد، نگاهی متفاوت داریم به سیاره‌ای که به خاطر شرایط قرنطینه و اوضاع متفاوت این مدت، تغییراتی را نسبت به قبل تجربه کرد.

این مستند خوش‌ساخت با صدای دیوید اتنبرو همراه بوده و همین قضیه درکنار کیفیت بالای آن می‌تواند علاقمندان چنین آثاری را به‌راحتی جذب خود کند.

آثار آینده اپل تی وی پلاس

تام هنکس به همراه ربات و سگ در فیلم Finch

فیلم Finch

فیلم فینچ

اگر بخواهیم قدرت کارگردانی میگل ساپوچنیک را به‌طور خلاصه توضیح دهیم، اشاره‌ای کوتاه به قسمت Hardhome از سریال بازی تاج و تخت کافی است تا مخاطبان آن به تحسین این کارگردان بپردازند. او مدتی قبل کارگردانی فیلم Finch را برای اپل تی وی پلاس به پایان رساند و قرار است به‌زودی شاهد نمایش آن باشیم.

این فیلم به ماجراهای یکی از آخرین افراد باقی‌مانده روی زمین می‌پردازد که تام هنکس ایفاگر نقش او بوده و درکنار سگ خود به ماجراجویی می‌پردازد؛ مخترعی که تصمیم می‌گیرد با ساخت یک ربات به نام «جف» (با صدای کیلب لندری جونز) از تنهایی درآمده و همراهی برای خود و سگش تدارک ببیند.

فیلم Finch با نام قبلی BIOS در ابتدا قرار بود توسط یونیورسال پیکچرز در سینماها اکران شود، ولی این قضیه به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با مشکلاتی روبه‌رو شد و درنهایت هم اپل با خریداری حق پخش آن، فهرست آثار سرویس استریم خود را کامل‌تر کرد.

لئوناردو دی کاپریو و لیلی گلدستون در فیلم Killers of the Flower Moon

فیلم Killers of the Flower Moon

فیلم قاتلان فلاور مون

مارتین اسکورسیزی پس از تجربه‌ی همکاری با نتفلیکس به‌عنوان یک سرویس استریم، این‌بار برای جدیدترین فیلم خود به سراغ اپل تی وی پلاس رفته است.

داستان فیلم «قاتلان فلاور مون» براساس کتابی به همین نام نوشته‌ی دیوید گرن تدارک دیده شده که ماجرایی واقعی مربوط‌به دهه‌ی ۱۹۲۰ آمریکا را روایت می‌کند؛ اتفاقی که نشان داد بازماندگان سرخ‌پوست‌ها حتی پس از قتل عام‌های قبلی نیز نمی‌توانستند در قرن بیستم زندگی آرامی داشته باشند و همچنان با مصیبت‌های زیادی مواجه بودند.

درکنار جسی پلمونز و لیلی گلدستون (بازیگری با اصلیت سرخ‌پوست)، حضور لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو که هر دو بارها سابقه‌ی همکاری با اسکورسیزی را داشته‌اند، باعث می‌شود دوست‌داران آثار این کارگردان بزرگ برای تماشای فیلم قاتلان فلاورمون صبر و تحمل نداشته باشند.

ویل فرل و پل راد در نمایی از سریال The Shrink Next Door

سریال The Shrink Next Door

این کمدی سیاه داستان روان‌پزشکی را تعریف می‌کند که وارد زندگی یکی از بیماران خود می‌شود و ماجراهایی تلخ و شیرین را رقم می‌زند. داستان سریال براساس سری پادکستی نوشته شده که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در قالب ۱۰ قسمت منتشر شده بود و سریال نیز داستان خود را در طول هشت قسمت روایت خواهد کرد.

از بازیگران این مینی‌سریال می‌توان به ویل فرل در نقش «مارتین مارکوویتز» و پل راد در نقش دکتر «آیزاک هرشکوف» اشاره کرد و به نظر می‌رسد این اثر پتانسیل خوبی برای جذب مخاطبان کمدی‌های سیاه خواهد داشت.

صحنه‌ای از فیلم تتریس در خیابان‌های شوروی

فیلم Tetris

فیلم تتریس

بازی «تتریس» چنان جایگاهی در دنیای بازی‌های ویدیویی دارد که از نظر محبوبیت، تاریخ‌ساز بودن و تعداد نسخه‌های تولید شده، کمتر رقیبی برای آن پیدا می‌شود؛ بازی‌ای با ظاهر ساده ولی در حقیقت پیچیده که تاریخچه‌ی تولید جالبی هم داشته و یکی از آثار آینده‌ی اپل تی وی پلاس، یک فیلم بیوگرافی در مورد تولید تتریس خواهد بود.

در فیلم تتریس به کارگردانی جان اس. بیرد، شاهد ایفای نقش نیکیتا یفرموف به‌جای الکسی پاژیتنوف، سازنده‌ی بازی تتریس و تارون اجرتن به‌جای هنک راجرز هستیم؛ کسی که درکنار پاژیتنوف شرکت The Tetris Company را تأسیس کرد و نقش پررنگی در معروف‌تر شدن بازی تتریس داشت. در این اثر که حال و هوایی شبیه فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network) ساخته‌ی دیوید فینچر خواهد داشت و جزو آثار جذاب اپل برای گیمرها خواهد بود، افراد دیگری مثل رابرت مکسول، کوین مکسول و هیروشی یامائوچی نیز به تصویر کشیده شده‌اند که هرکدام نقش خاص خود را در دوران شکل‌گیری و معروفیت تتریس داشتند.

ناشناس‌های پرمخاطب

در صنعت استریم فیلم و سریال علاوه‌بر سرویس‌های معروفی که در سراسر دنیا شناخته شده هستند، سرویس‌هایی را هم داریم که با وجود مشترکان زیاد خود، برای مردم خیلی از کشورها چندان نام مطرحی ندارند. علت این قضیه هم چینی بودن اکثر این سرویس‌ها مربوط می‌شود و از آنجایی که کشور چین از خیلی جهات خود را از سایر نقاط دنیا جدا کرده و دنیای مخصوصی دارد، از نظر استریم نیز با فضای متفاوتی در این کشور مواجه می‌شویم. البته بعضی از این سرویس‌ها هم متعلق به کشورهای دیگری هستند؛ سرویس‌هایی که در ادامه نگاه کوتاهی به آن‌ها داریم.

لوگوی سرویس های استریم تنسنت، آی چی ای، یوکو و آلت بالاچی

  • تنسنت ویدیو (Tencent Video): علاقمندان بازی‌های ویدیویی در ایران با شرکت تنسنت به خاطر زیرمجموعه‌ی بازی آن آشنایی دارند ولی این غول چینی در زمینه‌های دیگری هم فعالیت می‌کند، از جمله استریم فیلم و سریال که طبق آخرین آمار (که البته متعلق به یک سال قبل بوده)، ۱۲۳ میلیون مشترک برای این بخش جذب کرده است؛ عددی حتی بزرگ‌تر از تعداد مشترکان دیزنی پلاس. مشترکانی که اکثر آن‌ها هم اهالی چین هستند، درکنار اندک کشورهای دیگری مثل سنگاپور، کره جنوبی، اندونزی و... بنابراین عجیب نیست که بیشتر آثار این سرویس که خارج از چین با نام WeTV شناخته می‌شود را فیلم‌ها و سریال‌های چینی و آثار شرقی تشکیل بدهند.
  • آی چی ای (iQIYI): یکی دیگر از سرویس های استریم فیلم و سریال چینی که با حدود ۱۱۹ میلیون مشترک، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت بایدو (Baidu) در این کشور به موفقیت‌های زیادی رسیده و مدیران آن از مدت‌ها قبل به فکر گسترش دامنه‌ی مخاطبان این سرویس افتاده و به تدریج آن را وارد کشورهای دیگری نیز خواهند کرد. این سرویس که کار خود را به‌عنوان یک پلتفرم ارائه‌ی ویدیوهای آنلاین از سال ۲۰۱۰ شروع کرده، در سال ۲۰۱۷ قراردادی هم با نتفلیکس امضا کرد تا پخش بعضی از آثار این شرکت را در چین برعهده بگیرد.
  • یوکو (Youku): باز هم یکی دیگر از سرویس‌های استریم چینی که این یکی هم با ۸۱ میلیون مشترک، به خوبی قدرت خود را در این بازار نشان می‌دهد. سرویس یوکو در سال ۲۰۰۳ توسط گروه علی بابا (Alibaba، از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های جهان که در چین واقع شده) به‌عنوان یک سرویس اشتراک ویدیو راه‌اندازی شد و بعدها با اضافه شدن بخش استریم فیلم و سریال، شروع به ارائه‌ی محتوای اختصاصی درکنار ساخته‌های سایر شرکت‌ها کرد.
  • آلت بالاجی (ALTBalaji): کشور هند هم با صنعت سینمای پرطرفدار خود، یکی از سرویس های استریم فیلم و سریال پرمخاطب را در اختیار دارد که توانسته در طول چهار سال به ۳۴ میلیون مشترک دست پیدا کند. این زیرمجموعه‌ی شرکت بالاجی تله‌فیلمز تنوع بالایی از آثار هندی را در سبک‌های مختلف شامل می‌شود و کمتر رقیبی بین سرویس‌های مشابه در آن منطقه از آسیا دارد.

سرویس‌های استریم تخصصی و ژانرمحور

بعضی از سرویس های استریم فیلم و سریال هم هستند که بیشتر تمرکز خود را روی یک ژانر خاص یا نوع مخصوصی از آثار ویدیویی گذاشته و طرفداران آن‌ها را جذب می‌کنند؛ سرویس‌هایی که هرچند از نظر تعداد مشترکان فاصله‌ی زیادی با نمونه‌های معروف‌تر دارند، ولی بد نیست اشاره‌ای هم به بعضی از آن‌ها داشته باشیم.

لوگوی سرویس های استریم شادر، کرانچی رول، کیوریاسیتی و داکزویل

  • شادر (Shudder): این سرویس از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرده و زیر نظر AMC Networks فعالیت می‌کند. شادر تمرکز خود را روی فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور و آثار ماوراءالطبیعه گذاشته و هرچند از نظر تعداد آثار و میزان مشترکان قابل مقایسه با سرویس‌های بزرگ نیست، ولی توانسته در این مدت دوست‌داران ژانر وحشت را با فیلم‌ها و سریال‌هایی در زیرژانرهای ترسناک سرگرم کند؛ از آثار اکشن تا کمدی‌های ترسناک و حتی مستندی مثل «فیلم‌های طلسم شده» (Cursed Films) که در هر قسمت به سراغ فیلم‌هایی مثل «جن گیر» (The Exorcist) و «طالع نحس» (The Omen) می‌رود که روایت‌هایی مبنی بر درگیری عوامل آن‌ها با طلسم‌های شیطانی به گوش رسیده است. از معروف‌ترین آثار شادر می‌توان به فیلم میزبان (Host) اشاره کرد که هم توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و هم به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین آثار این سال‌های سینما شناخته شود.
  • کرانچی رول (Crunchyroll): کرانچی‌رول سرویسی است که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد و بعدها به تدریج بزرگ‌تر شده و درنهایت به معروف‌ترین سرویس استریم انیمه تبدیل شد. کرانچی‌رول که به‌تازگی توسط سونی خریداری شد، درکنار دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ انیمه و انواع و اقسام مانگاها و درام‌های آسیای شرقی، از مدتی قبل دامنه‌ی فعالیت‌های خود را گسترش داده و در قالب Crunchyroll Originals به سرمایه‌گذاری و تولید انیمه می‌پردازد و به مرحله‌ای فراتر از یک پخش‌کننده‌ی معمولی رسیده است.
  • کیوریاسیتی استریم (Curiosity Stream): سرویس‌های استریمی هم هستند که تمرکز خود را روی مستندها گذاشته‌اند و این سرویس یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها درمیان آن‌ها است. از مستندهایی با حضور دیوید اتنبرو و استیون هاوکینگ تا انواع و اقسام برنامه‌های علمی را می‌توان در این سرویس پیدا کرد و ۲۰ میلیون مشترک آن اوقات خوشی را با هزاران مستند متنوع تجربه می‌کنند.
  • داکزویل (Docsville): یکی دیگر از سرویس‌های مستندمحور که با آرشیو بزرگ خود شامل انواع و اقسام مستندهای قدیمی و جدید می‌شود و مخاطبان خود را بیش‌ازپیش با دنیای اطراف آشنا می‌کند.

لوگوی سرویس های استریم سوفی، کنوپی، موبی و اندی فلیکس

  • سوفی تی وی (Sofy.tv): سوفی تی‌وی با دارا بودن بیش از ۲۰۰۰ فیلم کوتاه که هر هفته هم حداقل ۱۰ فیلم کوتاه جدید به آن‌ها اضافه می‌شود، بهترین مکان ممکن برای لذت بردن از این بخش جذاب صنعت سینما است و دوست‌داران این نوع آثار می‌توانند با مشترک شدن در این سرویس استریم، اوقات فراغت خود را با دیدن فیلم‌های کوتاه سپری کنند.
  • کنوپی (Kanopy): یکی از متفاوت‌ترین سرویس‌های استریم که مخاطبان آن را اعضای کتابخانه‌ها و دانشجویان تشکیل می‌دهند. کنوپی دارای فهرست خوبی از فیلم‌های قدیمی و جدید برای سلیقه‌های مختلف است و نکته‌ی جالب در مورد آن، رایگان بودن دسترسی به محتوای کنوپی برای دانشجویان و اعضای کتابخانه‌هایی است که با این سرویس قرارداد دارند.
  • موبی (Mubi): این سرویس درکنار ارائه‌ی آثار معمولی، تمرکز زیادی روی فیلم‌های مستقل دارد و علاقمندان کارهای متفاوت و فیلم‌های کم‌هزینه می‌توانند از آرشیو مناسب آن لذت ببرند؛ فیلم‌هایی که گاهی اوقات تجربه‌ای به مراتب جالب‌تر از آثار عظیم و پر هزینه به مخاطب منتقل می‌کنند.
  • ایندی فلیکس (IndieFlix): یکی دیگر از سرویس‌هایی که دوست‌داران فیلم‌های مستقل می‌توانند لذت زیادی از گشت‌وگذار در آرشیو آن ببرند و کمی از هیاهوی فیلم‌های بزرگ فاصله بگیرند.

بد نیست در اینجا اشاره‌ی کوتاهی هم به کوئیبی (Quibi) داشته باشیم؛ سرویس استریم متفاوتی که در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد و تمرکز آن روی محتوای کوتاه بود. این سرویس که توسط جفری کاتزنبرگ، از اعضای ارشد سابق دیزنی و یکی از مؤسسان دریم‌ورکس راه‌اندازی شده بود، مخاطبان موبایل را هدف گرفته بود و قصد داشت با ارائه‌ی مجموعه‌های متنوعی با قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای یا کمتر، افرادی را جذب کند که حوصله یا فرصت تماشای آثار طولانی را ندارند. ولی درنهایت عمر کوئیبی هم مثل آثارش چندان طولانی نبود و سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان داد.

مقایسه سرویس های استریم فیلم و سریال

وقتی در مورد سرویس های استریم فیلم و سریال صحبت می‌کنیم، طبیعی است که به فکر مقایسه آن‌ها هم بیفتیم. این میزان تنوع در چنین سرویس‌هایی باعث می‌شود کار عاشقان فیلم و سریال برای انتخاب بهترین گزینه سخت باشد، مخصوصاً اگر بخواهند این آثار را با پرداخت هزینه دنبال کنند و به‌طور فله‌ای به سراغ دانلود و تماشای آن‌ها نروند؛ کاری که البته در کشور ما واقعاً دشوار است و چه از نظر هزینه و چه مشکلاتی که بابت عدم پشتیبانی سرویس‌های مختلف داریم، با شرایط پیچیده‌ای طرف هستیم که به سختی اجازه‌ی دنبال کردن فیلم و سریال را به‌طور استاندارد پیدا می‌کنیم.

بااین‌حال بد نیست برای کامل‌تر شدن مرور خود روی این سرویس‌ها، آن‌ها را از جنبه‌های مختلف مقایسه کنیم و ببینیم هرکدام چه نقاط ضعف و قوتی دارند.

تصویری از لوگوی نتفلیکس، دیزنی پلاس، آمازون پرایم و هولو روی تلویزیون

میزان و کیفیت محتوای سرویس های استریم

کافی است به یاد سرویس‌های استریم بیفتیم تا نتفلیکس اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن ما برسد و این قضیه بی‌دلیل نیست. نتفلیکس به‌لطف سابقه‌ی بیشتر خود نسبت به اکثر سرویس‌ها و همین‌طور به خاطر هزینه‌های بالایی که در ارتباط با خرید حق پخش فیلم‌ها و سریال‌های متنوع درکنار تولید آثار مخصوص خود کرده، به چنان فهرست غنی و باکیفیتی رسیده که سایر سرویس‌ها به سختی می‌توانند با آن رقابت کنند.

مدیران نتفلیکس در این سال‌ها کاری کرده‌اند که اکثر علاقمندان سینما اگر تنها به‌دنبال مشترک شدن در یک سرویس باشند، انتخاب اول آن‌ها نتفلیکس خواهد بود؛ سرویسی که در آن از فیلم‌های معروف قدیمی و جدید تا فیلم‌هایی که خود نتفلیکس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای پشت آن‌ها بودند را می‌توان درکنار سریال‌هایی در انواع و اقسام سبک‌ها مشاهده کرد و بعید است کسی دست خالی این سرویس را رها کند.

نتفلیکس در این مدت موفق شده علاوه‌بر ارائه‌ی آثار باکیفیتی برای گروه‌های سنی مختلف و در سبک‌های متنوع، در دنیای سینما هم درخشان ظاهر شده و از کمک به تولید فیلم مرد ایرلندی اثر مارتین اسکورسیزی و فیلم رم از آلفونسو کوارون، تا «تصنیف باستر اسکراگز» (The Ballad of Buster Scrugges) به کارگردانی برادران کوئن و «داستان ازدواج» (Marriage Story) از نوآ بامباک و «منک» (Mank) از دیوید فینچر را از آن‌ها شاهد بوده‌ایم.

این شرکت در طول سال‌های اخیر توانسته به یکی از قطب‌های جوایز سینمایی تبدیل شود و برای مثال بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، در بخش‌های کارگردانی و فیلمنامه‌ی مراسم گلدن گلوب به ۱۰ نامزدی رسیده که آلفونسو کوارون با فیلم رم موفق به کسب جایزه‌ی کارگردانی رسیده و آرون سورکین هم با «دادگاه شیکاگو هفت» (The Trial of the Chicago 7) جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را به‌دست آورده است.

اوضاع آن‌ها در مراسم اسکار هم خیلی خوب بوده و در عرض سه سال، پنج فیلم مختلف از نتفلیکس نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم سال شده‌اند: رم، مرد ایرلندی، داستان ازدواج، منک و دادگاه شیکاگو هفت. و البته آلفونسو کوارون به‌عنوان کارگردان فیلم رم توانست جایزه‌ی بهترین کارگردانی را هم از آنِ خود کند و در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هم به جایزه برسد.

لوگوی نتفلیکس با طرح جایزه اسکار

نتفلیکس تا امروز موفق به کسب ۵۴ نامزدی در بخش‌های مختلف اسکار شده که ۱۵ مورد از آن‌ها به جایزه ختم شده، و ۲۶ نامزدیِ آثار نتفلیکس در گلدن گلوب هم با ۱۲ جایزه همراه بوده است. اگر مجموع تمام جوایز مهم نتفلیکس در انواع و اقسام مراسم مربوط‌به فیلم و سریال در این سال‌ها را در نظر بگیریم هم به آمار خیره‌کننده‌ی ۴۸۰ نامزدی و ۲۰۴ جایزه می‌رسیم؛ اعداد و ارقامی که سایر سرویس‌های استریم حداقل به این زودی‌ها تصور رسیدن به آن را هم نمی‌کنند.

همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که نتفلیکس هدفی فراتر از تنها ارائه‌ی آثاری پر زرق و برق و عظیم برای تماشاگران خانگی را دنبال می‌کند و آن‌ها اگر با آثار بلاک باستر و عظیم به جذب مخاطب می‌پردازند، درکنار آن به سراغ همکاری با کارگردان‌های مطرح سینما هم رفته و تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های این سال‌ها را تدارک دیده‌اند.

از طرف دیگر آمازون پرایم ویدیو نیز روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن است و به‌لطف بودجه‌ی بی‌انتهای شرکت مادر خود توانسته در این سال‌ها به سریال‌های متنوعی از کمدی و درام تا علمی تخیلی و آثار ابرقهرمانی دسترسی داشته باشد که بعضی از آن‌ها طرفداران پرشماری به‌دست آورده‌اند که برای دیدن ادامه‌ی ماجراها، به اشتراک خود ادامه خواهند داد.

آمازون در این مدت اثری مثل فیلم منچستر بای د سی (Manchester by the Sea) به کارگردانی کنت لونرگان را در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان پخش‌کننده داشته که موفق شد به نامزدی‌ها و جوایز زیادی برسد. همچنین آن‌ها پخش‌کننده‌ی جدیدترین فیلم اصغر فرهادی یعنی فیلم «قهرمان» (با نام انگلیسی A Hero) نیز محسوب می‌شوند؛ فیلمی که آن را از همین الآن یکی از شانس‌های اصلی اسکار می‌دانند و آمازون می‌تواند با کمک آن به موفقیت‌های بیشتری در کارنامه‌ی خود برسد.

برخلاف تصور خیلی از مردم، آمازون از نظر تعداد فیلم‌ها و سریال‌ها رتبه‌ی اول را در میان سرویس‌های استریم از آنِ خود کرده و از این جهت بالاتر از نتفلیکس قرار می‌گیرد

به‌دلیل معروفیت نتفلیکس، اکثر افراد تصور می‌کنند آرشیو این سرویس استریم از تمام رقبا بزرگ‌تر است درحالی‌که آمازون آرشیوی به مراتب عظیم‌تر از نتفلیکس در اختیار دارد. پنج سال قبل آماری منتشر شد که خبر از آرشیو چهار برابری فیلم‌های آمازون نسبت به نتفلیکس می‌داد، و جالب اینکه تقریباً همین نسبت در سال‌های بعدی هم ادامه پیدا کرده و برای مثال طبق آماری که سال گذشته منتشر شده بود، آمازون همچنان از نظر میزان فیلم‌های خود چند برابر بزرگ‌تر از نتفلیکس است.

طبق آماری که بیزنس اینسایدر سال گذشته منتشر کرد، آمازون ۱۲۸۰۰ فیلم در سرویس خود داشته و نتفلیکس ۳۷۰۰ فیلم و سایر سرویس‌ها هم با فاصله‌ی بیشتری نسبت به این دو قرار گرفته‌اند. آمازون پرایم ویدیو همچنین از نظر تعداد سریال‌ها هم از نتفلیکس پیش بوده و با ۲۲۰۰ سریال دربرابر ۱۹۰۰ سریال نتفلیکس قرار می‌گیرد و هولو هم با ۱۷۰۰ سریال، جایگاه سوم را از آنِ خود کرده است.

اگر به سایت Just Watch هم سر بزنیم (سایتی که فیلم‌ها و سریال‌های سرویس‌های مختلف را فهرست می‌کند)، با ۲۶۰۰۰ فیلم و ۲۷۰۰ سریالِ سرویس آمازون دربرابر ۳۶۰۰ فیلم و ۱۸۰۰ سریالِ نتفلیکس مواجه می‌شویم که باز هم خبر از برتری کامل آمازون نسبت به نتفلیکس از نظر کمیت می‌دهد.

ولی در اینجا باید این نکته را هم در نظر گرفت که کمیت همه‌چیز نیست و کیفیت هم نقش اساسی در جذابیت سرویس های استریم فیلم و سریال ایفا می‌کند. نتفلیکس در این سال‌ها توانسته به‌لطف تولیدات اختصاصی خود در صدر قرار بگیرد و از این نظر کمتر رقیبی دارد و هرچند آمازون هم از سریال‌های باکیفیت و متنوعی بهره می‌برد که به تدریج هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، ولی همچنان نتفلیکس در این زمینه بی‌رقیب است.

لوگوی نتفلیکس و آمازون پرایم در تلویزیون

در ادامه از دو غول بزرگ صنعت استریم فاصله می‌گیریم و به سراغ سایر سرویس‌ها می‌رویم که هرکدام به دلایلی توانایی جذب مخاطبان میلیونی را دارند.

دیزنی پلاس تا امروز بیشتر تمرکز خود را روی آثار برگرفته از زیرمجموعه‌های بزرگ و پرطرفدارش گذاشته که البته این قضیه چیز عجیبی هم نیست و وقتی شما تعدادی از عظیم‌ترین مجموعه‌های صنعت سرگرمی مثل مارول و جنگ ستارگان را در اختیار داشته باشید، نگرانی خاصی بابت جذب مخاطبان آن‌ها نخواهید داشت و می‌توانید با تهیه‌ی انواع و اقسام سریال‌ها با حضور ده‌ها شخصیت محبوب، میلیون‌ها مشترک جذب کنید. البته این قضیه باعث نشده دیزنی به فکر کیفیت آثار خود نباشد و در همین مدت‌زمان کوتاهی که از آغاز به کار این سرویس می‌گذرد، شاهد پخش دو مورد از باکیفیت‌ترین آثار جنگ ستارگان یعنی مندلورین و ویژنز بوده‌ایم و سریال‌های دنیای سینمایی مارول هم کیفیت مطلوبی داشته‌اند.

می‌توان گفت که دیزنی پلاس هنوز فاصله‌ی زیادی تا تبدیل شدن به سرویس استریم اصلی مخاطبان دارد و بیشتر نقش یک سرویس جانبی را ایفا می‌کند که درکنار پلتفرم‌های بزرگی مثل نتفلیکس، می‌توان از آن هم بهره برد و به تماشای آثار جذاب قدیمی و جدید دیزنی و زیرمجموعه‌های آن رفت.

طی سال‌های آینده شاهد رقابت جالبی بین دیزنی پلاس و اچ بی او مکس در زمینه‌ی آثار برگرفته از کمیک‌های مارول و دی سی خواهیم بود

اچ بی او مکس هم یکی دیگر از سرویس‌هایی است که با وجود تازه‌وارد بودن به این بازار، به‌لطف دسترسی به آرشیو بزرگ شبکه‌ی اچ بی او و محصولات وارنر مخاطبان زیادی پیدا کرده و توانسته با پخش سریال‌های قبلی این شبکه درکنار موارد جدید، روزبه‌روز بزرگ‌تر شود. این سرویس از جهاتی هم رقیب دیزنی پلاس محسوب می‌شود و درحالی‌که دیزنی پلاس به معدن آثار مارول تبدیل شده، اچ بی او مکس هم در حال حرکت به سمت تبدیل شدن به پلتفرم محبوب علاقمندان آثار دی سی است و مدیران آن برنامه‌های زیادی برای آینده دارند.

این سرویس وارنر برای افرادی که می‌خواهند یک‌بار دیگر سریال‌های بزرگ این سال‌ها مثل سوپرانوز (The Sopranos) و بازی تاج و تخت را تماشا کنند، بهترین انتخاب ممکن به حساب می‌آید و هرچند آرشیو فیلم‌های آن قابل مقایسه با سرویس‌هایی مثل نتفلیکس نیست، ولی می‌توان به‌عنوان یک سرویس ثانویه از آن لذت فراوانی برد.

سایر سرویس‌های استریم در حال حاضر رقابت نزدیکی با غول‌های این بازار ندارند و بیشتر به‌عنوان سرویس دوم یا حتی سوم مخاطبان انتخاب می‌شوند. ولی هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که باعث می‌شود مخاطبانی داشته باشند و مثلاً کسی که به‌دنبال تماشای آثار مختلفی در دنیای پیشتازان فضا است، مشکلی با پرداخت حق اشتراک پارامونت پلاس نخواهد داشت، یا کسی که به سری Law and Order علاقمند است، می‌تواند با گرفتن حق اشتراک پیکاک تا مدت‌ها سرگرم باشد و برای دیدن اثر جذابی مثل سریال سرگذشت ندیمه هم باید به سراغ هولو رفت.

با وجود فاصله‌ی زیاد بین تعداد مشترکان این سرویس‌ها با غول‌های صنعت استریم، آن‌ها گاهی اوقات به‌لطف تولید و پخش آثار شاخص خود سروصدای زیادی به پا می‌کنند و از این طریق می‌توانند آمار مشترکان خود را افزایش دهند؛ مثل اپل تی وی پلاس که این روزها توانسته با کمک سریال تد لاسو، مخاطبان زیادی به‌دست آورد.

رقابت سرویس های استریم فیلم و سریال

در مجموع با نگاهی به تمام سرویس های استریم فیلم و سریال، به این نتیجه می‌رسیم که نتفلیکس جایگاه اول را از آنِ خود کرده و آمازون هم با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد، در تعقیب این سرویس است. رقابت نتفلیکس و آمازون روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و اگر کسی فقط به‌دنبال در اختیار داشتن آرشیوی غول‌پیکر از فیلم‌های سینمایی باشد و کاری به اوریجینال بودن یا نبودن آن‌ها نداشته باشد، ممکن است آمازون را به‌عنوان سرویس اصلی خود انتخاب کند.

نتفلیکس با وجود قرار گرفتن در رتبه‌ی اول و معروفیتی بیشتر از سایر سرویس‌ها، باید خود را برای داغ‌تر شدن رقابت آماده کند

نتفلیکس و آمازون از نظر محتوای اوریجینال هم رتبه‌های اول و دوم را از آنِ خود کرده‌اند و سایر سرویس‌ها از این جهت باید تلاش بیشتری به خرج بدهند. ممکن است این قضیه در نگاه اول خنده‌دار به نظر برسد، ولی شاید بتوان بخشی از موفقیت نتفلیکس و آمازون در این زمینه را به «نداشتن سابقه‌ی زیاد در صنعت فیلم و سریال» ارتباط داد. همین تازه‌وارد بودن آن‌ها نسبت به شرکت‌هایی با دهه‌ها سابقه در سینما، باعث شده مدیران این سرویس‌ها تلاش زیادی به خرج دهند و آرشیوی بزرگ از آثار انحصاری برای خود تدارک ببینند.

البته روش پیشرفت آمازون تفاوت‌هایی با نتفلیکس داشته و برخلاف نتفلیکس که آهسته و پیوسته این مسیر را دنبال کرد و به تدریج از شرکتی مخصوص فروش و اجاره‌ی DVD به یک سرویس استریم تبدیل شد و طی چند سال خود را از موقعیتی نه‌چندان شناخته‌شده به یکی از مطرح‌ترین نام‌های صنعت سرگرمی تبدیل کرد، آمازون در سال‌های اخیر ناگهان شتاب گرفته و به‌لطف سرمایه‌ی بی‌پایان جف بیزوس توانسته به غولی عظیم در صنعت استریم تبدیل شود و با آثاری مثل سریال‌های چرخ زمان و ارباب حلقه‌ها، این مسیر را ادامه خواهد داد.

به این ترتیب اگر شرکت‌هایی مثل والت دیزنی، برادران وارنر، یونیورسال و پارامونت به‌لطف سال‌ها حضور خود در دنیای فیلم و سریال (که در مواردی به یک قرن سابقه هم می‌رسد)، نگرانی خاصی بابت محتوا ندارند و می‌توانند با همان آثار قدیمی هم به فهرستی بلندبالا دسترسی پیدا کنند، شرکت‌هایی مثل نتفلیکس و آمازون مجبور به خلق آثار جدید هستند تا در این رقابت نفس‌گیر از رقبا عقب نیفتند و همین قضیه هم یکی از دلایلی بوده که آن‌ها را تا این حد جذاب کرده است.

با تمام این صحبت‌ها، رتبه‌های بالای جدول برای نتفلیکس و آمازون به معنای عدم شایستگی سایر سرویس‌ها نیست و هرکدام از آن‌ها هم آثار تماشایی و جذابی دارند که مخاطبان زیادی به‌دست آورده‌اند و در آینده هم رقابت خود را با نتفلیکس شدیدتر خواهند کرد؛ موضوعی که از نظر کیفی به نفع مصرف‌کنندگان است، و البته از نظر هزینه باعث خالی‌تر شدن جیب آن‌ها برای تهیه‌ی اشتراک سرویس‌های مختلف می‌شود.

نحوه‌ی پخش قسمت‌های سریال در سرویس‌های استریم

تا چند سال قبل، اکثر شبکه‌های تلویزیونی از نحوه‌ی پخش مشخصی برای سریال‌های خود استفاده می‌کردند که عبارت بود از عرضه‌ی یک قسمت در هفته. البته مدل‌های دیگری مثل پخش روزانه هم داشتیم، ولی حالت استاندارد معمولاً به شکل هفتگی بود. تا اینکه نتفلیکس شروع کرد به استفاده از روشی متفاوت که در آن تمام قسمت‌های یک فصل به‌طور یک‌جا عرضه می‌شوند.

هرچند پیش از نتفلیکس هم اصطلاح «بینج واچینگ» (Binge Watching) یا تماشای پشت سر هم قسمت‌های مختلف یک اثر در میان مردم وجود داشته، ولی این سریال خانه پوشالی بود که باعث شد این نحوه‌ی دنبال کردن سریال به اوج محبوبیت برسد؛ سریالی که نتفلیکس تمام ۱۳ قسمت فصل اول آن را با هم منتشر کرد و خیلی از بینندگان هم ساعت‌ها پشت سر هم به تماشای آن نشستند، تا جایی که دیگر از شدت خستگی توان ادامه دادن سریال را نداشتند.

موفقیت نتفلیکس در ارائه‌ی سریال به این روش باعث شد آن‌ها در کارهای بعدی خود نیز به سراغ همین مدل عرضه بروند و بعدها در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفت هم اکثر مخاطبان نتفلیکس از علاقه‌ی خود به این نحوه‌ی ارائه‌ی سریال صحبت کردند. در نظرسنجی بزرگی که اواخر سال ۲۰۱۳ و چند ماه بعد از پخش سریال خانه پوشالی انجام شد، ۷۳٪ از مردم معنای بینج واچینگ را تماشای ۲ تا ۶ قسمت از سریال به‌طور پشت سر هم می‌دانستند و ۶۱٪ از آن‌ها هم گفتند که معمولاً به سراغ انجام این کار می‌روند.

به این ترتیب عرضه‌ی یک‌جای تمام قسمت‌های یک فصل از سریال، به نماد نتفلیکس تبدیل شد و هنوز هم پس از گذشت چند سال، سریال‌های این سرویس استریم به این شکل منتشر می‌شوند. ولی سایر سرویس‌های استریم هم راه و روش مخصوص خود را دارند.

ماگ برای بینج واچینگ نتفلیکس

آمازون پرایم ویدیو در این مدت از روش‌های مختلفی استفاده کرده است. مثلاً آن‌ها سریال فلیبگ را به شکل کلاسیک و هفتگی پخش کردند، ولی برای سریال پسران به سراغ روشی مشابه نتفلیکس رفتند و تمام قسمت‌های فصل اول آن را یک‌جا پخش کردند. عجیب اینکه برای فصل دوم، روش متفاوتی را به کار بردند و سه قسمت اول سریال را با هم منتشر کردند و سپس قسمت‌های بعدی را به‌طور هفتگی؛ موضوعی که اریک کریپکی، شورانر سریال پسران علت آن را حجم زیاد اتفاقاتِ رخ‌داده در فصل دوم دانست و از این گفت که تماشاگران بهتر است فرصت کافی برای تجزیه و تحلیل ماجراهای هر قسمت و بحث و گفت‌وگو با یکدیگر در مورد اتفاقات مختلف را داشته باشند.

این روش ارائه‌ی سریال بعدها برای آثار دیگری مثل سریال انیمیشن شکست‌ناپذیر هم اتفاق افتاد و قرار است در ادامه هم برای آثار بزرگ بعدی آمازون مثل سریال چرخ زمان، شاهد چنین روشی باشیم و ابتدا سه قسمت از آن‌ها به‌طور یک‌جا پخش خواهد شد و سپس نوبت به پخش هفتگی می‌رسد.

برخلاف سرویس‌هایی مثل نتفلیکس و دیزنی پلاس که استاندارد مشخصی را برای نمایش سریال‌های خود دنبال می‌کنند، سرویسی مثل اچ بی او مکس به سراغ انواع و اقسام روش‌های پخش سریال رفته است

از طرف دیگر دیزنی پلاس همچنان ترجیح می‌دهد کارها را به شکل کلاسیک پیش برده و هر هفته یک قسمت از سریال‌های خود را پخش کند؛ موضوعی که چه در مورد سریال مندلورین و چه سریال‌های دنیای سینمایی مارول اتفاق افتاده و احتمالاً در ادامه هم اوضاع به همین شکل خواهد بود. البته استثناهایی مثل Star Wars: Visions را هم داریم که تمام ۹ قسمت آن به‌طور یک‌جا پخش شده، ولی به علت شکل و شمایل خاص این مجموعه و حالت آنتولوژی آن، شاید نتوان آن را یک سریال کلاسیک در نظر گرفت و بیشتر به مجموعه‌ای از انیمه‌های کوتاه شباهت دارد که درکنار یکدیگر یک اثر کلی را تشکیل می‌دهند.

دراین‌میان اچ بی او مکس یکی از عجیب‌ترین روش‌ها را به خود اختصاص داده است. آن‌ها سریال بزرگ شده توسط گرگ ها را به این شکل پخش کردند که ابتدا سه قسمت از آن به‌صورت یک‌جا نمایش داده شد. سپس در سه هفته‌ی بعدی، هر بار دو قسمت منتشر شد و در هفته‌ی آخر هم قسمت نهایی از راه رسید. یا سریال Love Life به این صورت به نمایش درآمده که در دو هفته‌ی اول، هر بار سه قسمت یک‌جا پخش شده و سپس در هفته‌ی سوم، چهار قسمت دیگر منتشر شده است.

انیمیشن‌های لونی تونز هم روش پخش خاص خود را داشته‌اند و طی پنج روز پشت سر هم، قسمت‌های زیادی از آن‌ها به‌دست علاقمندان رسید و سپس ۶ روز فاصله افتاد و سه قسمت دیگر هم پخش شد. در مجموع اچ بی او مکس از این نظر وضعیت منحصربه‌فردی دارد و می‌توان مثال‌های جالب دیگری هم از آن زد. مثل سریال Generation که پس از پخش هم‌زمان سه قسمت، در دو هفته‌ی بعدی هر بار دو قسمت دیگر پخش شد و سپس هفته‌ای را داشتیم که تنها یک قسمت از سریال منتشر شد. پس از آن دو ماه و نیم فاصله افتاد و بعد دوباره همان روند قبلی، یعنی به ترتیب پخش سه، دو، دو و یک قسمت در چهار هفته‌ی پشت سر هم را شاهد بودیم.

اگر تصور کرده‌اید که روش‌های پخش متنوع اچ بی او مکس به اینجا ختم می‌شود، بد نیست به سراغ That Damn Michael Che بروید که این یکی به سبک نتفلیکس، تمام قسمت‌های آن در یک روز عرضه شده است! به این ترتیب اچ بی او مکس را باید یکی از آشفته‌ترین سرویس های استریم فیلم و سریال از نظر نحوه‌ی پخش دانست که به سختی می‌توان استاندارد مشخصی را در آن پیدا کرد.

لوگوی نتفلیکس، دیزنی پلاس، اپل تی وی پلاس، اچ بی او مکس روی تلویزیون

پیکاک هم تقریباً چنین حالتی دارد و نمی‌توان روند مشخصی را در نحوه‌ی پخش سریال‌های آن دنبال کرد. مثلاً همه‌ی قسمت‌های Brave New World و Dr. Death یک‌جا منتشر شده، ولی The Lost Symbol پخش هفتگی داشته و پنج قسمت Days of Our Lives: Beyond Salem هم پنج روز پشت سر هم پخش شده‌اند. ولی در مجموع این سرویس بیشتر به سراغ پخش هم‌زمان تمام قسمت‌ها می‌رود.

یوتیوب پریمیوم نیز اکثر اوقات پخش یک‌جا را در برنامه‌های خود قرار داده، هرچند بعضی وقت‌ها به سراغ روش‌های دیگری هم رفته است.

هولو هم تا امروز بیشتر از دو روش استفاده کرده است. یکی روش مشابه آمازون که در آن ابتدا بین دو تا سه قسمت از سریال را یک‌جا منتشر می‌کند و سپس هفته‌ای یک قسمت از آن را ارائه می‌دهد. و دیگری روشی مانند نتفلیکس و ارائه‌ی هم‌زمان تمام قسمت‌های یک فصل.

به نظر می‌رسد آشفتگی در نحوه‌ی پخش سریال، موضوعی عادی بین سرویس‌های استریم است و پارامونت پلاس هم با چنین مسئله‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری‌که مثلاً فصل اول The Twilight Zone به این شکل پخش شد که در هفته‌ی اول دو قسمت از آن را شاهد بودیم و در هفته‌های بعدی هر بار یک قسمت، ولی تمام قسمت‌های فصل دوم سریال به‌طور یک‌جا منتشر شد. ولی در همان سال، سریال Star Trek: Picard به شکل کلاسیک و هفتگی پیش رفت. یکی از آخرین کارهای پارامونت پلاس یعنی سریال Coyote هم روش پخشی مثل نتفلیکس داشته و همه‌ی قسمت‌های آن با هم منتشر شده‌اند.

درنهایت هم به اپل تی وی پلاس می‌رسیم؛ سرویسی که مثل بعضی نمونه‌های دیگر روش مشخصی را دنبال نمی‌کند و مثلاً بعد از ارائه‌ی تمام قسمت‌های فصل اول سریال Home Before Dark در یک روز، در فصل دوم به سراغ پخش هفتگی می‌رود. یا سریال‌های See و تد لاسو را در فصل اول با روشی شبیه آمازون پخش کرده و در فصل دوم به سراغ پخش کلاسیک هفتگی رفته است.

در کل با نگاهی به سرویس‌های استریم مختلف، چندین روش پخش را خواهیم دید که هرکدام نکات مثبت و منفی خود را دارند و این بیشتر به سلیقه‌ی مخاطبان بستگی دارد که کدام حالت را می‌پسندند. از روش عرضه‌ی یک‌جا که بهترین حالت را برای بینج واچینگ فراهم می‌کند ولی امکان بحث و گفت‌وگو بین هر دو قسمت و پیش‌بینی ماجراهای بعدی را از طرفداران سریال می‌گیرد، تا حالت قدیمی و هفتگی و حالت‌های جدیدتری که بین دو تا سه قسمت از سریال در هفته‌ی اول پخش شده و سپس ادامه‌ی ماجرا هفته‌ای یک‌بار دنبال می‌شود؛ روش‌هایی که هرچند به صبر و تحمل بیشتری برای تعقیب داستان نیاز دارند، ولی فرمت کلاسیک سریالی را بهتر حفظ می‌کنند و می‌توان راحت‌تر به تک‌تک جزئیات هر قسمت فکر کرد و یک هفته برای هم‌صحبتی با دوستان در مورد قسمت بعدی فرصت داشت.

دکمه‌های نتفلیکس و دیزنی پلاس روی ریموت کنترل پلی استیشن 5

این روزها می‌توان محتوای سرویس‌های استریم را روی اکثر وسایل دنبال کرد و حتی روی ریموت کنترل پلی استیشن 5 هم دکمه‌های مخصوص نتفلیکس و دیزنی پلاس تدارک دیده شده است

در مورد نحوه‌ی نمایش فیلم‌های سینمایی هم با نگاهی به معروف‌ترین سرویس یعنی نتفلیکس، هرچند به بازه‌ی زمانی خیلی دقیقی نمی‌رسیم ولی معمولاً فاصله‌ی بین اکران محدود در سالن‌های سینما و نمایش در سرویس استریم کمتر از یک ماه بوده است. گاهی اوقات این فاصله به کمتر از ۱۰ روز هم می‌رسد و بعضی وقت‌ها هم تا چهار هفته طول می‌کشد تا فیلمی پس از اکران سینمایی، وارد نتفلیکس شود. ولی معمولاً فاصله بیشتر از این نمی‌شود و علاقمندان آثار این سرویس خیلی نباید برای تماشای آن‌ها صبر کنند.

در طول یک سال اخیر، نمایش هم‌زمان یا با فاصله‌ی کوتاه فیلم‌ها در سالن‌های سینما و سرویس‌های استریم به موضوعی رایج تبدیل شده است

این قضیه در دیزنی پلاس هم روند مشخصی ندارد و مثلاً فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) هم‌زمان با اکران در سالن‌های سینما، در قالب Premier Access وارد دیزنی پلاس هم شد (Premier Access به مشترکان دیزنی پلاس امکان می‌دهد با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، به تماشای بعضی از آثار سینمایی دیزنی هم‌زمان با اکران آن‌ها بنشینند). ولی این اتفاق برای فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) نیفتاده و امکان تماشای آن هم‌زمان با اکران، حتی با پرداخت مبلغ بیشتر هم فراهم نبوده است؛ موضوعی که به تفاوت در اوضاع مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا در زمان اکران این دو فیلم برمی‌گردد و دیزنی انتظار داشته این روزها افراد بیشتری نسبت به ماه‌های قبل به سالن‌های سینما بروند.

از طرف دیگر برادران وارنر و اچ بی او مکس، کار را برای مشترکان خود راحت کرده‌اند و فیلم‌های بزرگ خود را از «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs Kong) و جوخه انتحار تا فیلم «تلماسه» (Dune) و جدیدترین نسخه از سری «ماتریکس» (The Matrix Resurrections) را هم‌زمان با نمایش در سالن‌های سینما، وارد سرویس استریم خود کرده و می‌کنند. البته این موضوع در مورد بعضی فیلم‌ها با محدودیت‌هایی همراه است و تنها به مدت یک ماه در این سرویس باقی می‌مانند و سپس حذف می‌شدند تا مدت‌ها بعد که دوباره اضافه شوند؛ روشی که باعث می‌شود مشترکان نتوانند مدتی صبر کرده و سپس با خرید اشتراک یک‌ماهه، فیلم‌های زیادی را پشت سر هم ببینند، بلکه مجبور می‌شوند اشتراک خود را ماه‌ها ادامه دهند تا فیلمی را از دست ندهند.

قیمت سرویس های استریم

قیمت‌گذاری سرویس‌های استریم از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل هم اکثر این سرویس‌ها در رقابت با یکدیگر، به سراغ قیمت‌هایی کم‌وبیش مشابه و در محدوده‌ای خاص رفته‌اند. بیشتر آن‌ها حداقل دو نوع اشتراک را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند که تفاوت این اشتراک‌ها یا در کیفیت ویدیوها است (1080p و 4K)، یا در مواردی مثل استفاده و عدم استفاده از تبلیغات در زمان کار با سرویس موردنظر.

بعضی از این سرویس‌ها به منظور تشویق مخاطبان برای گرفتن حق اشتراک، در ابتدا به مدت محدودی به آن‌ها اجازه‌ی دسترسی رایگان به آثار خود را می‌دهند. البته این قضیه به تدریج در حال کمرنگ‌تر شدن است و برای مثال نتفلیکس که در دورانی اشتراک ۳۰ روزه‌ی رایگان داشت، این روزها با این نوع اشتراک رایگان در اکثر کشورها از جمله آمریکا خداحافظی کرده و به علت محبوبیت بالای خود، دیگر نیازی به آن نمی‌بیند. دیزنی پلاس هم که در ماه‌های اولیه در نقاطی مثل آمریکا، انگلیس و کانادا اشتراک آزمایشی رایگان ارائه می‌کرد، دیگر به سراغ این کار نمی‌رود.

قیمت سرویس های استریم فیلم و سریال

ولی هنوز هستند سرویس‌هایی که اشتراک ۳۰ روزه‌ی رایگان می‌دهند، مثل هولو و آمازون پرایم ویدیو که همچنان علاقمندان فیلم و سریال را دعوت به تجربه‌ی رایگان آثار خود برای مدت محدود یک ماهه می‌کنند تا بعد از آن در صورت جذب شدن به این سرویس‌ها، به سراغ خریداری حق اشتراک بروند. همچنین بعضی از سرویس‌ها در دوره‌های زمانی خاصی به سراغ تخفیف‌های ویژه‌ای برای مشترکان خود می‌روند و مثلاً اچ بی او مکس مدتی قبل تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید اشتراک ۶ ماهه‌ی خود در نظر گرفته بود.

در ادامه نگاهی داریم به قیمت‌های معروف‌ترین سرویس های استریم فیلم و سریال.

نتفلیکس سه نوع حق اشتراک را در اختیار مردم قرار می‌دهد. مدل ساده با قیمت ماهانه ۹ دلار، رزولوشن 480p را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در روزگار فعلی تقریباً معنای خاصی ندارد و خیلی‌ها حتی در وسایل همراه‌با صفحات کوچک هم به سراغ آن نمی‌روند. مدل استاندارد با رزولوشن 1080p برای خیلی از کاربران مناسب خواهد بود و اشتراک ماهانه‌ی آن برابر ۱۴ دلار است. و مدل پریمیوم را هم داریم که با بالاترین کیفیت ممکن و رزولوشن 4K، قیمتی معادل ۱۸ دلار در ماه دارد.

نتفلیکس سه کیفیت تصویر مختلف را در قالب اشتراک‌های ساده، استاندارد و پریمیوم ارائه می‌دهد که از 480p و 1080p تا 4K را شامل می‌شوند.

مشترکان اشتراک ساده می‌توانند در هر لحظه تنها روی یک صفحه به تماشای آثار نتفلیکس بپردازند، ولی در مدل استاندارد دو نفر به‌طور هم‌زمان و در مدل پریمیوم نیز چهار نفر به‌طور هم‌زمان قابلیت تماشای آثار دلخواه را خواهند داشت. همچنین در مدل ساده تنها می‌توان روی یک گوشی هوشمند یا تبلت به دانلود آثار نتفلیکس ازطریق برنامه‌ی مخصوص آن پرداخت (قابلیت دانلود برای تمام محتوای این سرویس وجود ندارد)، ولی مدل‌های استاندارد و پریمیوم به ترتیب امکان دانلود روی دو و چهار گوشی یا تبلت را می‌دهند.

آمازون پرایم ویدیو به‌عنوان یکی دیگر از سرویس های استریم فیلم و سریال محبوب، با قیمت ۹ دلار در دسترس علاقمندان قرار گرفته و اگر کسی بخواهد اشتراک کامل پرایم (با امکاناتی بیشتر درکنار تماشای فیلم و سریال) را بخرد هم باید ۱۳ دلار برای یک ماه پرداخت کند؛ قیمتی که برای اهالی خیلی از کشورها جذابیت زیادی دارد، چرا که با پرداخت آن می‌توانند درکنار دسترسی به سرویس استریم آمازون، از سایر امتیازهای پرایم مثل تخفیف‌های ویژه‌ی فروشگاه آمازون هم استفاده کنند.

لوگوی نتفلیکس در کنار سکه‌ها

دیزنی پلاس با وجود محتوای فراوان خود، یکی از مناسب‌ترین قیمت‌ها را دارد، یعنی ۸ دلار در ماه. البته اشتراک پریمیوم ۱۴ دلاری هم برای علاقمندان در نظر گرفته شده که سرویس هولو و +ESPN را نیز درکنار دیزنی پلاس در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

دراین‌میان باید به این نکته اشاره کنیم که مشترکان دیزنی پلاس برای تماشای بعضی از فیلم‌های این سرویس، باید هزینه‌ی اضافه‌ای هم بپردازند. درکنار فیلم‌های اختصاصی این سرویس که با همان هزینه‌ی اشتراک در دسترس هستند، آثار دیگری نیز وجود دارند که والت دیزنی انتظار فروش بالای آن‌ها را روی پرده‌ی سینما دارد و این فیلم‌ها در قالب گزینه‌ای به نام Premier Access در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند و هزینه‌ی تماشای آن‌ها هم ۳۰ دلار است. به این ترتیب اگر کسی تمایل داشته فیلم بیوه سیاه را هم‌زمان با اکران سینمایی آن تماشا کند، باید ۳۰ دلار علاوه‌بر حق اشتراک استاندارد دیزنی پلاس پرداخت می‌کرده. فیلم‌های دیگری مثل «گشت‌و‌گذار در جنگل» (Jungle Cruise) نیز به همین شکل وارد دیزنی پلاس شدند و تماشای آن‌ها نیازمند هزینه‌ی اضافه بوده است.

برخلاف اچ بی او مکس که می‌توان با اشتراک ۱۵ دلاری آن به تماشای فیلم‌های بزرگ وارنر هم‌زمان با اکران سینمایی نشست، دیزنی پلاس برای پخش هم‌زمان بعضی از فیلم‌های معروف خود، هر بار ۳۰ دلار اضافه دریافت می‌کند

اچ بی او مکس دو مدل اشتراک را در دسترس مخاطبان قرار داده است. مدل ساده که ۱۰ دلار در ماه قیمت دارد، با تبلیغات همراه است و درعین‌حال قابلیت تماشای آثار با بالاترین کیفیت ممکن را هم به مشترکان نمی‌دهد. ولی مدل ۱۵ دلاری هم برای این سرویس در نظر گرفته شده که در آن خبری از تبلیغات نیست، رزولوشن 4K را ارائه می‌دهد و می‌توان فیلم‌های برادران وارنر را نیز هم‌زمان با اکران آن‌ها تماشا کرد.

پیکاک یکی دیگر از سرویس‌هایی است که دو مدل با تبلیغ و بدون تبلیغ را ارائه داده که به ترتیب ۵ و ۱۰ دلار در ماه قیمت دارند. البته این سرویس یک حالت رایگان را هم شامل می‌شود که با محتوای به مراتب کمتر و تبلیغات فراوان همراه است.

یوتیوب پریمیوم نیز اشتراک خود را با هزینه‌ی ۱۲ دلار در ماه در نظر گرفته که البته یک ماه اول آن رایگان خواهد بود و به‌نوعی می‌توان گفت با پرداخت ۱۲ دلار، دو ماه اشتراک اولیه دریافت می‌کنید.

هولو هم اشتراک‌های با تبلیغ و بدون تبلیغ خود را به ترتیب با قیمت‌های ۷ و ۱۳ دلار در دسترس علاقمندان قرار داده است.

پارامونت پلاس نیز به سراغ این کار رفته و با پرداخت ۵ یا ۱۰ دلار می‌توانید آثار دلخواه خود را همراه‌با تبلیغ یا بدون آن دنبال کنید.

اپل تی وی پلاس یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده و می‌توان با پرداخت ۵ دلار به اندازه‌ی یک ماه به آن دسترسی داشت و ۷ روز اشتراک رایگان هم به این یک ماه اضافه می‌شود. البته اگر جزو خریداران محصولات این شرکت از آیفون و آیپد تا آیپاد تاچ و مک‌بوک باشید، سه ماه اشتراک رایگان اپل تی وی پلاس برای شما در نظر گرفته شده است؛ اشتراک رایگانی که تا مدتی پیش یک‌ساله بود و اکنون مدت‌زمان آن کاهش پیدا کرده، ولی همچنان می‌تواند تبلیغ خوبی برای عضویت در این سرویس استریم باشد.

در ادامه قیمت‌های اعلام شده (به دلار) برای مدل‌های مختلف اشتراک‌های ماهانه‌ی سرویس‌های استریم را درکنار یکدیگر درون جدولی نمایش داده‌ایم تا بتوانید مقایسه‌ی بهتری بین آن‌ها داشته باشید.

سرویس استریممدل سادهمدل استانداردمدل پریمیوم
نتفلیکس۹۱۴۱۸
آمازون پرایم ویدیو-۹-
دیزنی پلاس-۸۱۴
اچ بی او مکس-۱۰۱۵
پیکاکرایگان۵۱۰
یوتیوب پریمیوم-۱۲-
هولو-۷۱۳
پارامونت پلاس-۵۱۰
اپل تی وی پلاس-۵-

با نگاهی به قیمت‌های سرویس‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که نتفلیکس در مجموع بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد که البته با دریافت مدل استاندارد با رزولوشن 1080p می‌توان کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. هرچند شاید بتوان گفت پرداخت همان ۱۸ دلار برای اشتراک پریمیوم نیز نسبت به سایر سرویس‌ها ارزش خود را دارد و باتوجه‌به محتوای عظیم نتفلیکس و آثار انحصاری و غیرانحصاری آن که فهرستی بزرگ‌تر از هر سرویس دیگری را شامل می‌شود، چنین مبلغی خیلی هم عجیب نیست.

این روزها شاهد تنوع زیادی در مدل‌های عضویت در سرویس‌های استریم هستیم، از اشتراک رایگان پیکاک تا اشتراک ۱۸ دلاری نتفلیکس

از طرف دیگر پیکاک با اشتراک رایگان خود می‌توان نظر بخشی از مشتریان را جلب کند؛ اشتراکی که البته در مقایسه با نوع پولی آن کمبودهای زیادی دارد. اپل تی وی پلاس هم یکی دیگر از سرویس‌هایی است که بین مدل‌های استاندارد، کمترین هزینه را از آنِ خود کرده و علت آن را می‌توان در تازگی این سرویس و محتوای نه‌چندان زیاد آن در مقایسه با بعضی دیگر از رقبا دانست. وگرنه اپل شرکتی نیست که محصولات خود را با قیمت پایین به‌دست مشتریان برساند و اگر در آینده با افزایش کیفیت اپل تی وی پلاس و در نتیجه افزایش تعداد مشترکان آن مواجه شویم، احتمال بالاتر رفتن قیمت هم وجود دارد.

در مجموع برای ساکنان خیلی از کشورها، تهیه‌ی تعدادی از این اشتراک‌ها کار چندان سختی نیست و می‌توانند با پرداخت مبلغ مناسبی (نسبت به دستمزد خود) به سراغ تعدادی از آن‌ها بروند و البته با تهیه‌ی اشتراک سالانه، از تخفیف‌هایی هم بهره خواهند برد. ولی در کشور ما علاوه‌بر بالا بودن هزینه‌ها، حتی ثبت نام و پرداخت حق اشتراک اکثر سرویس‌ها هم کار ساده‌ای نیست؛ از سرویس‌هایی که وقتی با IP ایران وارد آن‌ها می‌شویم به درِ بسته می‌خوریم تا مواردی که باید برای عضویت در آن‌ها کارت اعتباری معتبر داشته باشیم.

بااین‌حال در ایران هم سایت‌هایی هستند که می‌توان با کمک آن‌ها به حق اشتراک اکثر این سرویس‌ها دسترسی داشت و با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و با پرداخت مبلغی، به مشترک این سرویس های استریم فیلم و سریال تبدیل شوید و طعم دنبال کردن فیلم‌ها و سریال‌ها را به شکل قانونی بچشید.

لوگوی نتفلیکس روی موبایل در کنار پاپکورن

ارتباط سرویس های استریم و صنعت سینما و آینده آن

سرویس‌های استریم شاید در دورانی بیشتر در سریال‌ها و مجموعه‌های متنوع خلاصه می‌شدند ولی هرچه به پیش می‌رویم، تعداد فیلم‌های سینمایی تولید شده توسط غول‌های استریم هم بیشتر شده و روزبه‌روز شاهد گسترش ارتباط بین این سرویس‌ها و صنعت سینما هستیم.

از طرفی سرویس‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون و اپل تی وی پلاس را داریم که روی تولید و پخش فیلم‌های مهم از کارگردان‌های سرشناس کار می‌کنند و به موفقیت‌های زیادی هم رسیده‌اند. و از طرف دیگر با سرویس‌هایی مانند دیزنی پلاس و اچ بی او مکس طرف هستیم که به علت سوابق شرکت‌های مادر خود در زمینه‌ی فیلم‌سازی، تجربه‌ی زیادی در این راه دارند و این روزها حواشی مختلفی هم بابت همین قضیه به وجود آمده است.

سران دیزنی پلاس و اچ بی او مکس از مدتی قبل به این نتیجه رسیده‌اند که بد نیست فیلم‌های سینمایی خود را هم‌زمان با اکران عمومی یا مدت کوتاهی پس از آن، در دسترس مشترکان استریم نیز قرار دهند. این موضوع مخصوصاً در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خیلی داغ شد، زمانی‌که سالن‌های سینما در خیلی از نقاط دنیا یا تعطیل شدند یا با محدودیت‌های فراوان به نمایش فیلم‌ها پرداختند و همین قضیه هم باعث شد آثار بزرگی که در این مدت تولید شده بود و امکان ناکام شدن آن‌ها در فروش و در نتیجه جبران هزینه‌ها وجود داشت، با ایده‌ی نمایش استریمی یا اکران آنلاین مواجه شوند.

به این ترتیب مثلاً فیلم جوخه انتحار هم‌زمان با اکران در سینماهای آمریکا، وارد اچ بی او مکس نیز شد و فیلم تلماسه، اثر عظیم دنی ویلنوو و The Matrix Resurrections به کارگردانی لانا واچوفسکی هم قرار است هم‌زمان با اکران سراسری در آمریکا وارد اچ بی او مکس شوند. کارگردان‌ها و عوامل این فیلم‌ها هم بابت این تصمیم وارنر ناراضی هستند، چرا که ترجیح می‌دهند بیشتر مخاطبان روی پرده‌ی بزرگ سینما به تماشای آثار آن‌ها بنشینند، نه در منزل و روی تلویزیون یا حتی وسایل همراه‌با صفحات بسیار کوچک.

نسخه عریض پوستر فیلم Dune

فیلم Dune، یکی از آثاری که هم‌زمان در سینماهای آمریکا و اچ بی او مکس پخش می‌شود

از طرف دیگر کارگردانی مثل کریستوفر نولان بابت این اتفاقات به‌شدت عصبانی شده و دست به انتقادات تند و تیزی زده است. نولان سال گذشته با اشاره به اقدام وارنر در نمایش هم‌زمان فیلم‌ها روی پرده‌ی سینماها و سرویس استریم اچ بی او مکس، این حرکات را بسیار کثیف و زشت دانست؛ مخصوصاً با درنظرگرفتن اینکه خیلی از کارگردان‌ها از قبل در جریان ماجرا نبوده‌اند و درحالی آثار خود را با تصور نمایش روی پرده‌ی بزرگ سینما تدارک دیده بودند که اکنون باید آن‌ها را روی تلویزیون و مانیتور می‌دیدند.

کریستوفر نولان پس از دو دهه کار با برادران وارنر، به علت خشم خود نسبت به اچ بی او مکس به این همکاری پایان داد

همین قضیه هم باعث شده نولان پس از حدود دو دهه همکاری با برادران وارنر در تولید فیلم‌های مختلف خود، برای جدیدترین اثر خود یعنی فیلمی درباره‌ی رابرت اوپنهایمر (پدر بمب اتم)، وارنر را رها کرده و به سراغ همکاری با یونیورسال پیکچرز برود تا نگرانی‌ای بابت نمایش این فیلم در اچ بی او مکس، هم‌زمان با اکران سینمایی آن نداشته باشد.

البته تلویزیون‌های بزرگ امروزی حداقل بخشی از خواسته‌های کارگردان‌ها برای نمایش جزئیات آثار خود را برآورده می‌کنند و اوضاع زمانی بدتر می‌شود که پای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به میان آمده و این موضوع را در نظر بگیریم که بخش عظیمی از مخاطبان سرویس‌های استریم، آثار دلخواه خود را روی صفحاتی بسیار کوچک و چند اینچی تماشا می‌کنند؛ صفحاتی که هرچند کیفیت آن‌ها در این سال‌ها بسیار بالا رفته، ولی از نظر ابعاد به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند پاسخ‌گوی نمایش جزئیات موردنظر کارگردان‌ها باشند و مخاطب را به‌طور کامل درون خود غرق کنند و این موضوع هم یکی از دلایل خشم بعضی از اهالی سینما نسبت به افزایش محبوبیت سرویس های استریم فیلم و سریال است.

تماشای فیلم و سریال روی موبایل

تماشای فیلم و سریال روی موبایل؛ موضوعی که مخالفان زیادی دارد

بحث دستمزدها هم موضوع دیگری بوده که انتقادات زیادی را به‌دنبال داشته و شکایت‌های فراوانی از وارنر بابت این قضیه شده است. از سال‌ها قبل رسمی در صنعت سینما وجود دارد که بعضی از کارگردان‌ها و بازیگران به‌جای دریافت تمام دستمزد خود در ابتدای کار، مقداری از آن را باتوجه‌به میزان فروش فیلم دریافت می‌کنند. به این ترتیب هرچقدر فروش فیلم بالاتر برود، سهم دریافتی افراد از آن هم بیشتر می‌شود، ولی روش کار وارنر و اچ بی او مکس به شکلی بوده که در ترکیب با اوضاع بد سینما در دوران کرونا باعث شد فروش فیلم‌ها پایین‌تر آمده و به این شکل دستمزدها هم کمتر شود.

مشابه همین اتفاق در مورد دیزنی پلاس هم رخ داده و مدتی قبل شاهد شکایت اسکارلت جوهانسون از دیزنی بودیم؛ بازیگر نقش «بلک ویدو» یا بیوه سیاه که نقش اصلی یکی از جدیدترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را برعهده داشت و بعد از اکران هم‌زمان آن در سالن‌های سینما و سرویس دیزنی پلاس (البته ازطریق حالت Premier Access که نیاز به پرداخت مبلغی اضافه توسط مشترکان دارد)، از این گفت که دیزنی حق او را خورده و با این کار باعث شده فروش فیلم در سینماها پایین آمده و سهم دریافتی جوهانسون هم کاهش پیدا کند.

این قضیه که ابتدا پیش از علنی شدن شکایت جوهانسون با پیشنهاد غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری از طرف او شروع شده بود و بعدها در رسانه‌ها سروصدای زیادی به پا کرد، مدت‌ها ادامه داشت تا اینکه بالاخره خبر رسید دیزنی و جوهانسون به توافق رسیده‌اند و طبق شنیده‌ها، دیزنی مبلغی بیش‌از ۴۰ میلیون دلار به جوهانسون پرداخت خواهد، البته نه به‌طور یک‌جا.

مخالفت بعضی از اهالی سینما با سرویس‌های استریم را می‌توان به دو بخش هنری و تجاری تقسیم کرد

در مجموع به نظر می‌رسد موجی از نگرانی درمیان کارگردان‌ها و بازیگران به وجود آمده که هم از نظر هنری (نحوه‌ی نمایش فیلم‌ها) و هم تجاری (کاهش دستمزد دریافتی)، آن‌ها را نسبت به آینده‌ی صنعت استریم و تأثیر آن روی سالن‌های سینما حساس کرده است. حتی در مواردی اوضاع از این هم وخیم‌تر شده و جنجال‌های بزرگی به راه افتاده، مثل ماجرای جشنواره فیلم کن و نتفلیکس.

درگیری مدیران کن و نتفلیکس از چند سال قبل شروع شد، زمانی‌که این سرویس استریم به شکلی جدی‌تر از قبل به فکر ورود اساسی به دنیای فیلم‌های سینمایی با حضور کارگردان‌های سرشناس افتاده بود.

از چند سال قبل در فرانسه قانونی وجود داشته که طبق آن اگر فیلمی در سینماهای این کشور به نمایش درآید، تا ۳۶ ماه حق حضور در سرویس‌های استریم را ندارد. به خاطر همین هم نتفلیکس تصمیم گرفت در اکران سینمایی فیلم‌های خود، کاری با سینماهای فرانسه نداشته باشد تا راحت‌تر آثارش را به شکل استریم به‌دست مخاطبان برساند.

همین قضیه هم باعث خشم و عصبانیت مدیران جشنواره فیلم کن شد و آن‌ها با اشاره به اینکه نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما را امری مهم می‌دانند، نتفلیکس را به خاطر دور زدن سینماهای فرانسه جریمه کردند و اجازه‌ی حضور فیلم‌های این شرکت را در بخش اصلی کن ندادند و تنها امکان نمایش در بخش‌های غیررقابتی را برای آثار نتفلیکس فراهم کردند. بعدها هم این ماجرا ادامه پیدا کرد و باعث درگیری‌های زیادی بین مدیران نتفلیکس و کن شد که تا همین امسال هم ادامه داشته است.

جنگ نتفلیکس و جشنواره فیلم کن

البته همین ماجراها هم باعث شده از مدتی قبل تغییراتی در این قانون داده شود و مدیران سینمایی فرانسه به سراغ قوانین جدیدی بروند که طبق آن اگر شرکت‌های استریم به سرمایه‌گذاری بیشتر در سینمای فرانسه بپردازند، فاصله‌ی زمانی بین اکران و استریم آثار آن‌ها هم کمتر خواهد شد.

قضیه فقط محدود به کن هم نبوده و برای مثال کارگردان مطرحی مثل استیون اسپیلبرگ هم چند سال قبل از مخالفت خود با حضور فیلم‌های نتفلیکس در مراسم اسکار گفته و از این صحبت کرده بود که باید بین فیلم‌هایی که در سینماها اکران می‌شوند و آثاری که روی تلویزیون استریم می‌شوند، تفاوت قائل شد و آثار نتفلیکس بیشتر مناسب حضور در مراسم امی (مخصوص تولیدات تلویزیونی) هستند تا مراسم اسکار.

دعوای مدیران جشنواره فیلم کن با نتفلیکس درکنار اعتراض‌های کارگردانی مثل استیون اسپیلبرگ به حضور آثار نتفلیکس در اسکار، جزو حواشی جالب این سال‌ها بوده است

هر چند درنهایت خود اسپیلبرگ هم راضی به همکاری با نتفلیکس شده و مدتی قبل خبر رسید که شرکت امبلین انترتینمنت متعلق به این کارگردان بزرگ، قرارداد عظیمی با نتفلیکس امضا کرده و طی سال‌های آینده شاهد تولید آثار مشترکی از نتفلیکس و امبلین خواهیم بود.

در مجموع شاید بعضی نگرانی‌ها از توسعه‌ی سرویس‌های استریم قابل درک باشد، ولی حداقل تا امروز که این سرویس‌ها آسیبی به صنعت سینما وارد نکرده‌اند و حتی از جهاتی به کمک آن هم رسیده‌اند. از نتفلیکس و آمازون تا اپل تی وی پلاس و سرویس‌های دیگر، هرکدام در حد و اندازه‌های خود تلاش کرده‌اند به تولید یا فراهم کردن شرایط پخش فیلم‌های بزرگی کمک کنند و در وضعیتی که صنعت سینما پُر از آثار بلاک باستر و خوش آب و رنگ شده و خیلی از شرکت‌ها لزومی به سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های باکیفیت ولی نه‌چندان پرفروش نمی‌بینند و شاید کارگردان سرشناسی مثل مارتین اسکورسیزی هم نتواند به شکل کلاسیک برای آثار خود بودجه‌ی لازم را فراهم کند، این سرویس‌های استریم از راه رسیده و بخشی از هزینه‌ها یا تمام آن را تقبل می‌کنند.

البته این کارها نه در راه رضای خدا، بلکه به نفع آینده‌ی خود این سرویس‌ها است تا فهرست آثار خود را غنی‌تر کرده و نشان دهند که درکنار تلاش برای جذب مخاطبان فیلم‌های تجاری، به‌دنبال قشر حرفه‌ای‌تر علاقمندان سینما هم هستند. مهم نتیجه‌ی عمل آن‌ها است که باعث تولید فیلم‌های بزرگی شده و در همین سال‌های اخیر نه به ضرر سینما، بلکه به نفع افزایش تعداد آثار خوش‌ساخت آن عمل کرده‌اند. و حتی از جهاتی می‌توان گفت در دورانی که سالن‌های سینما در سراسر دنیا به خاطر کرونا با بدترین دوران تاریخ خود روبه‌رو شده بودند، همین سرویس‌های استریم باعث شدند عاشقان سینما همچنان به سرگرمی دلخواه خود ادامه داده و فیلم‌های جدید را به‌راحتی دنبال کنند.

لوگوی سرویس های استریم فیلم و سریال

سرویس‌های استریم در این سال‌ها با چنان سرعتی به پیش رفته‌اند و روزبه‌روز جای خود را بیشتر در میان مخاطبان باز کرده‌اند که تصور دنیای سرگرمی بدون آن‌ها غیرممکن شده است. با وجود اینکه تنها چند سال از اوج گرفتن محبوبیت این سرویس‌ها می‌گذرد، ولی آن‌ها به شکلی وارد زندگی اکثر علاقمندان فیلم و سریال شده‌اند که گویا از دهه‌ها قبل جایگاه مخصوص خود را در خانه‌ها داشتند، نه اینکه مهمان‌هایی تازه‌وارد باشند.

این صنعت تازه‌نفس همچنان با سرعت به پیش می‌رود و طی سال‌های آینده باید منتظر اتفاقات بزرگ‌تری هم در ارتباط با آن باشیم و روزبه‌روز رقابت داغ‌تری را شاهد خواهیم بود که احتمالاً با ورود رقبای جدیدی نیز همراه می‌شود؛ رقابتی که باعث خلق آثار جذاب‌تری شده و مخاطبان بیشتری را جذب این دنیای رنگارنگ می‌کند. شما همراهان زومجی چه دیدگاهی نسبت به این سرویس‌ها دارید؟ از فیلم‌ها و سریال‌های کدام سرویس بیشتر لذت می‌برید و منتظر چه آثاری در ماه‌ها و سال‌های آینده هستید؟ آیا این سرویس‌ها را به نفع صنعت سینما می‌دانید یا عقیده دارید که آن‌ها در بلندمدت باعث آسیب دیدن هنر هفتم می‌شوند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده