نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود بیست و هفتم: مروری بر مجموعه بازی‌های تتریس

در جدیدترین قسمت از برنامه ریلود سراغ یکی از اصیل‌ترین ویدیوگیم‌های تاریخ، یعنی بازی تتریس رفتیم و در کنار تجربه دو نسخه متفاوت از این مجموعه پرتعداد، داستان پیدایش این بازی را هم مروری کردیم. با ما همراه باشید. 

همه چیز راجع به بازی تتریس عجیب است؛ از ماجرای پردردسر ساخت و انتشارش گرفته، تا گیم‌پلی‌ای که در عین سادگی، اعتیادی عجیب و غریب و باورنکردنی در بازیکن ایجاد می‌کند. تتریس را فردی روسی با نام الکسی پاژیتنوف خلق کرده است. هرچند این بازی‌ساز روس تا سالیان برای انتشار ساخته خود، با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است و تا مدت‌ها نتوانست آن‌طور که باید و شاید، از مخلوق خود عایدی چندانی داشته باشد. انزوای جامعه آن روز شوروی مانع از این می‌شد تا پاژیتنوف بازی خود را به سمع و نظر باقی دنیا برساند. هرچند درنهایت دست تقدیر پای این بازی را به ممالکت غربی باز کرده و چیزی نمی‌گذرد که شهرت و آوازه تتریس در سرتاسر جهان می‌پیچد. در آن دوران فعالان صنعت گیم، که پی به ارزش این آی‌پی جدید برده بودند، هرکدام به نوبه‌ی خود به‌دنبال سهمی از موفقیت این بازی می‌گشتند. از اولین شرکت‌های که در ساخت نسخه‌هایی از بازی تتریس دست داشته‌اند می‌توان به شرکت اسپکترام هلوبایت که اولین ناشر رسمی بازی تتریس در دنیا به‌حساب می‌آید، شرکت آتاری، نینتندو و سگا اشاره کرد.

در میان خیل عظیم بازی‌های تتریس که از سال ۱۹۸۸ تا به همین امروز توسط ناشرین و سازندگان مختلف روانه بازار شده‌اند، بازهم نسخه‌های نینتندو جایگاه ویژه‌ای برای خود دارند. با پیدا شدن سروکله‌ی نینتندو که تا مدت‌ها امتیازات کنسولی بازی تتریس را در اختیار داشته، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نسخه‌های بازی تتریس هم متولد می‌شود؛ تتریس کنسول NES که به تتریس کلاسیک معروف است و در سال ۱۹۸۹ روانه بازار شده. این نسخه از بازی، علی‌رغم سختی بیش از اندازه‌اش، میان طرفداران بازی تتریس محبوبیت بالایی دارد. تا جایی که سالانه مسابقاتی با نام CTWC هم برگزار می‌شود و تتریس‌بازان سرتاسر دنیا در این رویداد دیدنی و نفس‌گیر، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. البته که آی‌پی تتریس تا ابد هم در اختیار نینتندو باقی نمی‌ماند. طی سه دهه که از خلق این بازی گذشته، بی‌شمار نسخه‌های مختلف از تتریس، هرکدام با شکل و شمایلی متفاوت روانه بازار شده‌اند. یکی دیگر از آخرین نسخه‌های این بازی اما بازی تتریس ایفکت است که استودیو انهنس (Enhance) کار ساختش را بر عهده داشته است. این بازی که نسبت به نسخه‌های کلاسیک تتریس، نمونه‌ای مدرن محسوب می‌شود، بعد از انتشار با استقبال بی‌نظیری رو به رو می‌شود و نسل جدیدی از گیمرها را با یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین ویدیوگیم‌های تاریخ آشنا می‌کند.

در قسمت بیست و هفتم از برنامه ریلود اما تصمیم گرفتیم به نقل ماجرای پیدایش این بازی بپردازیم و و دو نسخه از تتریسی که پیش‌تر از آن صحبت کردیم را با هم مرور کنیم. با جدیدترین قسمت از برنامه ریلود همراه ما باشید. 

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده