نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب سریال Ted Lasso | از حضور یک فوتبالیست واقعی تا الهام گرفتن از یورگن کلوپ

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Ted Lasso یکی از بهترین و موفق‌ترین سریال‌های کمدی سال‌های اخیر خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

فیلم‌ها و سریال‌های فوتبالی زیادی در سال‌های گذشته و حتی سال‌های دورتر تولید و پخش شده‌اند و حقیقتش را بخواهید خیلی سخت می‌توان از میان آن‌ها محصولی با کیفیت با داستانی جذاب پیدا کرد. اکثر آن‌ها با داستانی کلیشه‌ای به‌دنبال ساخت اثری «حماسی» هستند ولی متاسفانه به‌قدری به این موضوع بال‌وپر می‌دهند که داستان آن گیرایی خودش را از دست می‌دهد. بااین‌حال در یکی دو سال گذشته سریال کمدی Ted Lasso خیلی خوب توانسته کمبود یک سریال فوتبالی خوب را جبران کند و برای علاقه‌مندان بی‌شمار این ورزش محبوب به اثری بسیار سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل شود. سریالی که درباره شخصیت تد لاسو جریان دارد، مربی که در رشته فوتبال آمریکایی به موفقیت رسید و حالا به لیگ برتر انگلستان آمده تا سکان هدایت یک تیم فوتبال حرفه‌ای در این کشور را برعهده بگیرد.

داستان جایی جالب می‌شود که او درمی‌یابد فوتبال آمریکایی با فوتبالی که در سایر نقاط جهان جریان دارد، بسیار متفاوت است و به‌همین‌دلیل خیلی چیز زیادی از فوتبال معمولی نمی‌داند و همین موضوع به داستان اصلی سریال Ted Lasso تبدیل می‌شود. بازی بسیار زیبای جیسون سودیکیس در نقش شخصیت تد لاسو یکی از مهم‌ترین المان‌های موفقیت و محبوبیت این سریال تلقی می‌شود که درکنار داستان خوب و شخصیت‌پردازی زیبا این سریال را به یک اثر ارزشمند تبدیل می‌کنند. سریال تد لاسو برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ از شبکه +Apple TV منتشر شد و پس از محبوبیت بسیار زیادش تا فصل سوم تمدید شده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته به حقایق جالب سریال Ted Lasso؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

نوشته معروف رختکن تیم ای اف سی ریچمون در سریال Ted Lasso با عبارت باور داشتن

۱- داستان تولد سریال

شاید باور این موضوع خیلی ساده نباشد ولی ایده ابتدایی برای خلق شخصیت تد لاسو تنها و تنها به یک برنامه تبلیغاتی محدود می‌شد. این شخصیت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در یک برنامه تبلیغاتی در یکی از برنامه‌های ورزشی مربوط‌به لیگ برتر انگلستان از شبکه NBC روی آنتن رفت. این تبلیغ تلویزیونی دقیقا داستان بسیار کوتاه‌شده سریال تد لاسو را به تصویر می‌کشد که در آن جیسون سودیکیس نیز حضور داشت و برای دقایقی در نقش تد لاسو ایفای نقش کرد. این تبلیغ تلویزیونی به قدری در انگلستان و در کشورهای دیگر محبوب شد که شبکه NBC قسمت جدید آن را در سال ۲۰۱۳ و قبل از یکی از بازی‌های بسیار مهم آن فصل لیگ برتر انگلستان پخش کرد.

پس از محبوبیت دیوانه‌وار این تبلیغ تلویزیونی همکار قدیمی جیسون سودیکیس یعنی الیویا وایلد همراه‌با او و به‌همراه یکی از خالقان سریال تد لاسو یعنی برندان هانت و جو کلی مدت زیادی را به بررسی ایده ساخت یک سریال تلویزیونی براساس شخصیت تد لاسو اختصاص دادند. نکته جالب این است که برندان هانت، یکی از خالقان سریال همان بازیگر شخصیت مربی بیرد به‌شمار می‌رود و در سریال یکی از بازیگران اصلی تلقی می‌شود. آن‌ها چند سال درباره این ایده حرف زدند تا اینکه با شورانر برنامه‌های تلویزیونی Scrubs و Cougar Town یعنی بیل لاورنس ملاقات کردند و ایده خود را با او درمیان گذاشتند. با حضور بیل لاورنس درمیان افراد علاقه‌مند به ساخت سریال Ted Lasso نهایتا ساخت این سریال رنگ و بوی واقعی به خود گرفت و از یک ایده صرف خارج شد.

برت گلدستین یکی از نویسندگان و بازیگران اصلی سریال Ted Lasso

۲- نویسنده‌ای که به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شد

برندان هانت تنها بازیگر این سریال قلمداد نمی‌شود که علاوه‌بر ایفای نقش یکی از شخصیت‌های اصلی سریال نقش مهمی نیز در مراحل ساخت آن داشته است. دیگر فردی که در این سریال دو مسئولیت بسیار مهم برعهده داشت کسی نیست به جز برت گلدستین،‌ بازیگر نقش شخصیت روی کنت کاپیتان تیم ای‌اف‌سی ریچموند. کاپیتان بسیار جدی و حدودا بداخلاقی که بدون شک نمی‌توان نقش او را با نقش‌آفرینی بازیگر دیگری تجسم کرد. برت گلدستین درابتدا به‌عنوان یکی از نویسندگان این سریال به تیم ساخت آن اضافه شد و در آخرین روز نوشتن فیلم‌نامه تصمیم گرفت شخصیت روی کنت را خودش ایفا کند و برای این کار تصمیم جالبی گرفت.

گلدستین در مصاحبه‌ای جالب درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «در زمان نوشتن فیلم‌نامه مربوط‌به شخصیت روی کنت متوجه شدم که ارتباط شخصی بسیار زیادی با او دارم و این شخصیت را خیلی شبیه به خودم نوشته‌ام. به‌همین‌دلیل در آخرین روز نوشته فیلم‌نامه تصمیم گرفتم که خودم باید این شخصیت را ایفا کنم و به‌همین‌دلیل این درخواست را با بیل لاورنس ازطریق یک ایمیل در میان گذاشتم. در این ایمیل یک آزمون بازیگری از من وجود داشت به‌همراه یک متن کوتاه که نوشته بودم اگر از این آزمون راضی نبودی تنها وانمود کن که ایمیل من را هیچوقت دریافت نکردی».

برت گلدستین که سابقه حضور در سریال Derek و همکاری با ریکی جرویز را در پرونده دارد موفق شد با ایمیل خودش این نقش را به‌دست آورد و بیل لاورنس بلافاصله پس از تماشا آزمون بازیگری او، برت گلدستین را برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت روی کنت انتخاب کرد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که برت گلدستین به‌صورت تفریحی برخی اوقات فوتبال بازی می‌کند و حداقل استعداد موردنیاز برای ایفای نقش در نقش شخصیت روی کنت را در خود می‌دید.

کاور آبی رنگ سریال Ted Lasso با تصویری از جیستون سودیکیس و فنجانی با پرچم بریتانیا

۳- خوش‌حالی معروف تد لاسو

اولین باری که در سریال با شخصیت تد لاسو روبه‌رو می‌شویم را قطعا به خاطر دارید؛ یک مربی موفق در لیگ فوتبال آمریکایی که با تیمش به موفقیت رسیده است و همراه آن‌ها در حال رقصیدن و پایکوبی دیده می‌شود. این حرکت جیسون سودیکیس یک نسخه از خوشحالی «مردی درحال دویدن» به‌شمار می‌رود و داستان جالبی هم دارد. رقص او برای اولین سال‌ها قبل از پخش سریال Ted Lasso در یکی از برنامه‌های معروف شبانه تلویزیون کشور آمریکا روی آنتن رفت و با سرعت بسیار زیادی در سراسر کشور پخش شد.

تد لاسو: «می‌دونی خوشحال‌ترین حیوون دنیا کدومه؟ گلدفیش، می‌دونی چرا؟ چون فقط ۱۰ ثانیه قبل رو یادش می‌مونه، مثل یه گلدفیش باش سَم»

در یکی از قسمت‌های برنامه Saturday Night Live که با نام SNL نیز شناخته می‌شود می‌توانیم یکی از اعضای سابق آن یعنی جیسون سودیکیس را درحال انجام دادن این رقص و پایکوبی ببینیم. او در مصاحبه‌ای با رسانه Entertainment Weekly دراین‌باره گفت: «وقتی برای اولین‌بار این حرکت را انجام دادم به‌هیچ‌وجه برنامه‌ای برای انجام آن نداشتم. زمانی‌که ۱۵ ساله بودم و در تیم بسکتبال شهر کانزاس بازی می‌کردم یکی از معدود نفرات سفیدپوست این تیم تلقی می‌شدم و با انجام دادن این حرکت تنها قصد داشتم باعث خندیدن هم‌تیمی‌هایم شوم. موضوعی که با دست‌به‌دست شدن این ویدیو در سراسر کشور احتمالا در انجام آن موفق بودم».

جیسون سودیکیس در نقش تد لاسو و بسکوییت‌های خوشمزه او در سریال Ted Lasso

۴- داستان بیسکویت‌های خوش‌مزه تد لاسو

قبل از شروع توضیحات این قسمت به این نکته اشاره کنیم که بیسکویت‌های خوش‌مزه تد لاسو اصلا و ابدا خوش‌مزه نبودند. بیسکویت‌هایی که شخصیت تد به‌همراه خود به باشگاه می‌آورد به یکی از مولفه‌های اصلی این سریال تبدیل شدند و یکی از نمادپردازی‌های زیبای این سریال تلقی می‌شوند. بااین‌حال خوردن این بیسکویت‌ها برای بازیگران سریال بسیار ناخوشایند بود و بارها از طمع این بیسکویت‌ها شکایت کردند ولی سازندگان سریال توجهی به این موضوع نداشتند.

هانا وادینگهام، بازیگر نقش ربکا والتون رئیس باشگاه ای‌اف‌سی ریچموند که درمیان سایر شخصیت‌های سریال مقدار بسیار بیشتری از این بیسکویت‌ها را نوش جان فرمود، در مصاحبه‌ای با انجمن منتقدان به این موضوع اشاره کرد که لذت بردن از آن بیسکویت‌ها یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌آفرینی‌های دوران بازیگری او بوده است. بیسکویت‌هایی که سر صحنه فیلم‌برداری از آن‌ها استفاده می‌شد نوعی از بیسکویت‌های کاملا طبیعی، بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارنده و بدون ذره‌ای شکر یا مواد چاق‌کننده دیگری تهیه شده بودند و قطعا چنین بیسکویتی به‌هیچ‌وجه خوش‌مزه نخواهد بود. سازندگان سریال احتمالا با خریدن بیسکویت‌های خوش‌مزه در بازار می‌توانستند کار بازیگران را راحت‌تر کنند ولی اصلا چنین قصدی نداشتند.

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که انتقاد‌های هانا وادینگهام درنهایت جواب دادند و در فصل دوم سریال سازندگان آن بیسکویت‌های خوش‌مزه‌تری استفاده کردند. البته طبق صحبت‌های وادینگهام مزه این بیسکویت‌ها همچنان فاصله زیادی از بیسکویت‌های خوش‌مزه موجود در بازار دارد ولی بااین‌حال بسیار قابل تحمل‌تر از بیسکویت‌های اولیه به شمار می‌رفتند.

تد لاسو دنی روخاس و مربی بیرد در حال صحبت کردن در سریال Ted Lasso

۵- حضور یک فوتبالیست حرفه‌ای در سریال

زمانی‌که یک فیلم یا سریال قرار است با محوریت ورزش بسیار محبوب فوتبال ساخته شود این موضوع بسیار حیاتی خواهد بود که بازیگران حاضر در آن بتوانند مهارت‌های حداقلی این ورزش را بلد باشند. نکته بسیار جالب درباره این موضوع این است که تمام بازیگران ایفاکننده نقش‌های مربوط‌به بازیکنان تیم ریچموند مهارت‌های فوتبالی خوبی داشتند و به خوبی می‌توانستند فوتبال بازی کنند. تئو پارک، مسئول انتخاب بازیگران سریال تد لاسو در مصاحبه‌ای گفت: «در آزمون‌های بازیگری علاوه‌بر تست‌های مربوط‌به حرفه بازیگری، به‌همراه بازیگران حاضر در این آزمون‌ها به یک زمین فوتبال کوچک در نزدیکی استودیو می‌رفتیم و در آن محل مهارت‌های فوتبالی آن‌ها را هم ارزیابی می‌کردیم».

دنی روخاس: «فوتبال یعنی زندگی»

او در ادامه گفت: «مهارت‌های فوتبالی برای بازیگران این سریال بسیار مهم بود و ما قصد داشتیم فوتبال بازی کردن شخصیت‌های حاضر در سریال تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشد». جالب‌ترین نکته درباره توضیحات این مورد به شخصیت دنی روخاس مربوط می‌شود. بازیگر شخصیت دنی روخاس یعنی کریستو فرناندز در واقعیت یک فوتبالیست حرفه‌ای قلمداد می‌شد و تجربه بازی در تیم Tescos F.C در لیگ حرفه‌ای کشور مکزیک را داشته است. او پس از مصدومیت شدیدی که برای زانویش رخ داد نتوانست فوتبال حرفه‌ای را دنبال کند و به حرفه مورد علاقه بعدی خود یعنی بازیگری روی آورد که در آن موفق هم بود و نقش‌آفرینی خوبی در سریال تد لاسو انجام داده است.

برندان هانت نیک محمد و جیسون سودیکیس در سریال Ted Lasso

۶- داستان قسمت کارائوکه

قسمتی که بازیکنان تیم ریچموند به‌همراه مربی و مالک باشگاه برای خوش‌گذرانی و پایکوبی به یک تالار می‌روند و در آن‌جا کارائوکه اجرا می‌کنند را به‌خاطر دارید؟ این قسمت براساس یک داستان واقعی درباره یکی از افراد بسیار سرشناس دنیای فوتبال ساخته شده است.

جیسون سودیکیس در مصاحبه‌ای توضیحات جالبی درباره این قسمت داد و گفت: «قطعا اگر فوتبال را خیلی کم دنبال کنید باز هم یورگن کلوپ را می‌شناسید. زمانی‌که متوجه شدم او برای جشن گرفتن با بازیکن‌های تیمش آن‌ها را به کارائوکه برده، ایده‌ای در ذهنم جرقه زد که این موضوع می‌تواند در داستان شخصیت تد لاسو نیز قرار داشته باشد. شور و هیجان یورگن کلوپ، مربی تیم لیورپول بسیار شگفت‌انگیز است و من از او چیزهای زیادی برای به تصویر کشیدن شخصیت تد لاسو یاد گرفته‌ام البته بدون شک به خوبی او نمی‌توانم با آهنگ هم‌خوانی کنم».

جونو تمپل و جیسون سودیکیس درحال خندیدن در یکی از سکانس‌های سریال Ted Lasso

۷- رابطه دوستانه هانا وادینگهام و جونو تمپل

هانا وادینگهام و جونو تمپل که به‌ترتیب ایفای نقش شخصیت‌های ربکا والتون و کیلی جونز را برعهده داشتند پس از پایان سریال به دوستانی بسیار صمیمی تبدیل شدند. شخصیت‌های ربکا و کیلی در فصل نخست سریال با اینکه تفاوت‌های شخصیتی زیادی داشتند ولی بااین‌حال در طول فصل نخست و به‌خاطر شخصیت‌پردازی بسیار خوب سریال به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل گشتند. نزدیکی این دو شخصیت در داستان سریال اثرات زیادی روی زندگی شخصی آن‌ها در دنیای واقعی از خود به‌جای گذاشت.

پس از پایان فصل نخست رابطه بسیار نزدیکی میان این دو بازیگر شکل گرفت و آن‌ها به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل شدند. جونو تمپل که سابقه نقش‌آفرینی در فیلم The Dark Knight Rises را در پرونده کاری خود دارد، در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت: «غرور بسیار زیاد این دو شخصیت باعث می‌شد تا شکل گرفتن یک رابطه دوستانه میان آن‌ها خیلی عجیب به‌نظر برسد و این موضوع شاید در زندگی واقعی ما هم صدق می‌کند. زن‌ها موجودات شگفت‌انگیزی هستند و برخلاف تصور عموم به‌هیچ‌وجه با یکدیگر دشمنی خونینی ندارند. پیدا کردن دوست عزیزی مثل هانا وادینگهام یکی از موضوعاتی است که به‌خاطر آن برای حضور در این سریال افتخار می‌کنم و این دوستی برای من بسیار بسیار ارزشمند است».

جام قهرمانی مسابقات FA Cup انگلستان

۸- حضور بازیگران سریال در فینال FA Cup

اگر مسابقات فوتبال را دنبال کنید قطعا اطلاع دارید که FA Cup انگلستان یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال یکی از مهم‌ترین مسابقات فوتبالی این کشور به‌شمار می‌رود و مسابقه فینال آن که در ورزشگاه خاطره‌انگیز ویمبلی لندن برگزار می‌شود، مهم‌ترین بازی فصل انگلستان است. در مسابقه فینال این جام در فصل گذشته تعداد زیادی از بازیگران سریال Ted Lasso برای تماشای این مسابقه دعوت شدند و برای حضور خود در این مسابقه حرکت جالبی انجام دادند.

آن‌ها تصمیم گرفتند در نقش خودشان باقی بمانند و در قالب نقش‌های خودشان در این مسابقه حضور پیدا کنند. از مهم‌ترین بازیگرانی که در این مسابقه حضور داشتند می‌توان به فیل دانستر (جیمی تارت)، طهیب جیمو (سم) و کریستو فرناندز (دنی روخاس) اشاره کرد. پس از پایان بازی یک گزارشگر قصد تهیه گزارشی از حضور آن‌ها را داشت و به‌هیچ‌وجه تعدادی از آن‌ها را نمی‌شناخت. بازیکنان تیم ای‌اف‌سی ریچموند توانستند گزارشگر را قانع کنند که دنی روخاس یک شخصیت واقعی به‌شمار می‌رود که از مکزیک برای تماشای این بازی مهم به پایتخت انگلستان آمده است و گزارشگر این شبکه تلویزیونی نیز تحت تاثیر این حرکت قرار گرفت. آن‌ها همچنین آهنگ مخصوص شخصیت دنی روخاس را هم‌خوانی کردند. ویدیو مربوط‌به این داستان بامزه را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

شخصیت‌های اصلی سریال Ted Lasso کنار زمین درحال تماشای مسابقه فوتبال

۹- موفقیت چشم‌گیر Ted Lasso در فصل جوایز

بعد از نقد‌های بسیار مثبت منتقدین و استقبال سرسام‌آور دوست‌داران سریال‌های تلویزیونی از سریال Ted Lasso این سریال توانست در فصل جوایز نیز عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد. این سریال در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۱ توانست نامزد کسب دو جایزه مهم شود و درنهایت جایزه بهترین بازیگر مرد برای یک سریال کمدی یا موزیکال به جیسون سودیکیس اختصاص یافت. این سریال همچنین توانست سه جایزه مهم در مراسم جوایز انجمن منتقدین را در بخش‌های بهترین سریال کمدی، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن به‌دست آورد.

در مراسم امی که چند روز پیش اسامی برندگان آن اعلام شد سریال Ted Lasso توانست عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به گلدن گلوب داشته باشد تا شبکه استریم‌محور +Apple TV ساعات خوبی را سپری کند. سریال تد لاسو توانست در بخش بهترین سریال کمدی سال این جایزه را نصیب خود کند. همچنین جیسون سودیکیس جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای حضور در یک سریال کمدی، برت گلدستاین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای حضور در یک سریال کمدی و هانا وادینگهام جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای حضور در یک سریال کمدی را به خودشان اختصاص دادند تا این سریال مراسم امی را با دست پر ترک کند. این سریال همچنین در بخش‌های بهترین نویسندگی سریال کمدی و بهترین کارگردانی سریال کمدی نیز نامزد کسب این جایزه شده بود.

در آخر جا دارد به نوشته‌ای اشاره کنیم که شخصیت تد لاسو آن را در رختکن بازیکنان و بالای در ورودی دفتر خود نصب کرد که روی آن کلمه Believe یا باور داشتن به خودمان به چشم می‌خورد. همه ما اگر به خودمان باور داشته باشیم بدون شک می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و همین یک کلمه می‌تواند مهم‌ترین پیام این سریال تلقی شود.

نظر شما همراهان همیشگی و عزیز سایت زومجی درباره سریال Ted Lasso چیست؟ به‌نظر شما آینده موفقی در انتظار این سریال است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده