// یکشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

همه چیز در مورد سریال The Last of Us | از داستان تا ارتباط با بازی‌ها

سریال The Last of Us شبکه HBO به نویسندگی نیل دراکمن و کریگ مازن، آهنگ‌سازی گوستاوو سانتائولایا، کارگردانی کانتمیر بالاگوف و با نقش‌آفرینی پدرو پاسکال و بلا رمزی ساخته می‌شود.

مطابق جدیدترین گزارش منتشرشده، پروسه‌ی فیلم‌برداری فصل اول سریال The Last of Us از ماه ژوئیه سال جاری میلادی در شهر کلگری ایالت آلبرتا کشور کانادا کلید می‌خورد. از آن سو نیل دراکمن به‌تازگی اشاره کرد که پروسه‌ی نوشتن فیلم‌نامه‌ی اپیزودهای فصل اول پیشرفت قابل توجهی داشته است. در حقیقت سازندگان به محض عرضه‌ی بازی The Last of Us Part II با تمام قوا مشغول کار روی سریال The Last of Us شده‌اند.

پس با اینکه هنوز تاریخ پخش رسمی اپیزود یک را نمی‌دانیم، ناممکن نیست که پخش سریال The Last of Us در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی از شبکه HBO کلید بخورد. در نتیجه چون هفته به هفته زمان دیدن اثر نزدیک‌تر می‌شود، باید تمامی اطلاعات رسمی موجود راجع به ساخته‌ی جدید کریگ مازن (خالق سریال چرنوبیل) و دراکمن را مرور کرد.

تماشا در یوتیوب

برخلاف اکثر پروژه‌های اقتباسی سینما و تلویزیون که کم‌وبیش کوچک‌ترین توجهی به سازنده‌ی بازی‌های ویدیویی ندارند، شبکه HBO نقش نیل دراکمن در ساخت سریال The Last of Us را نه کاهش که افزایش داده است. ماه‌ها قبل او قرار بود صرفا یکی از نویسندگان و یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال The Last of Us باشد. اما پس از اهدا شدن جوایز فراوان مخصوصا در بخش داستان‌گویی به بازی The Last of Us Part II، نقش خالق سری بازی The Last of Us در سریال The Last of Us افزایش یافت. حالا نیل دراکمن که شخصیت‌ها و جهان سری بازی The Last of Us در اصل به او تعلق دارند، یکی از دو نویسنده‌ی اصلی و یکی از دو تهیه‌کننده‌ی اصلی سریال است. در حقیقت کریگ مازن و نیل دراکمن درکنار یکدیگر به‌صورت رسمی سازندگان اصلی سریال لست آف آس هستند.

اما نمی‌توان انکار کرد که او سابقه‌ی کار در تلویزیون را ندارد. پس بدون شک همراه شدن وی با کریگ مازن، پروژه را مورد انتظارتر می‌کند. مازن که سال‌ها در جهان هنر هفتم فعالیت داشت، بیشتر به خاطر سریال Chernobyl شناخته می‌شود. موفقیت عظیم چرنوبیل باعث امضای یک قرارداد بین وارنرمدیا و کریگ مازن شد. زمانی هم که از مازن به‌عنوان یک تهیه‌کننده‌ی کلیدی شبکه پرسیدند که می‌خواهد اول به سراغ ساخت چه اثری برود، پاسخ او واضح بود؛ سریال The Last of Us. او نه‌تنها بازی The Last of Us Part II را به‌شدت ستایش می‌کند، بلکه از سال‌ها قبل طرفدار پروپاقرص بازی The Last of Us است؛ تا حدی که در پادکست خود یعنی Scriptnotes به شرح ارزش‌های آن می‌پرداخت و به مخاطب می‌گفت که چرا باید به این ویدیوگیم اهمیت داد.

نیل دراکمن، سازنده مجموعه بازی The Last of Us و کریگ مازین (خالق سریال چرنوبیل) در کنار یکدیگر

همه می‌دانند که نیل دراکمن کارگردان سینما و تلویزیون نیست و خود کریگ مازن هم علاقه‌ی خاصی به کارگردانی ندارد و حدودا ۱۳ سال از پخش آخرین پروژه‌ی کارگردانی‌شده توسط او می‌گذرد. پس هرچه‌قدر هم که فیلم‌نامه‌ی اپیزودها خوب بشود، سریال The Last of Us نمی‌تواند بدون یک کارگردان ستایش‌شده مخاطبان را برای خود هیجان‌زده کند. به همین خاطر مدتی قبل مشخص شد که کانتمیر بالاگوف، فیلم‌ساز ۲۹ساله و با استعداد روس به کارگردانی سریال The Last of Us می‌پردازد. او که فیلم کوتاه Pervyy ya و مستند کوتاه Andryukha را در کارنامه دارد، با فیلم Molodoy eschyo، فیلم Closeness و فیلم Beanpole قدم به قدم معروف‌تر شد.

سال‌ها قبل قرار بود فیلم The Last of Us ساخته شود. ولی حالا آن پروژه جای خود را به سریال The Last of Us شبکه HBO داده است

نامزدی‌ها و جوایز متعددی در کارنامه‌ی هنری کانتمیر بالاگوف به چشم می‌خورند که از بین آن‌ها باید به جایزه‌ی بهترین کارگردانی جشنواره کن اشاره کرد. او در نویسندگی، فیلم‌برداری و حتی تدوین برخی از آثار خود نقش داشته است. در نتیجه هنرمند کاربلدی به نظر می‌رسد که می‌تواند از همان اپیزود اول سریال The Last of Us هنر خود را به رخ بکشد.

مهم‌تر آن که این تیم هیجان‌انگیز از پشتیبانی مالی و حرفه‌ای تهیه‌کنندگان خوش‌سابقه‌ی شبکه HBO بهره می‌برند و در عین حال استودیو ناتی‌داگ و در کل برند پلی استیشن هم نقش تولیدی خود در سریال لست آف آس را ایفا می‌کنند. اما مگر می‌توان داستان جول، الی و سایر شخصیت‌های سری بازی The Last of Us را بدون موسیقی گوستاوو سانتائولایا آرژانتینی‌تبار دنبال کرد؟ نگران نباشید! این آهنگ‌ساز برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار همان‌گونه که آلبوم موسیقی متن هر دو بازی The Last of Us را ساخت، آلبوم موسیقی متن سریال The Last of Us را نیز خلق خواهد کرد.

گوستاوو سانتائولایا در حال نواختن ساز برای ساخت آلبوم موسیقی متن بازی The Last of Us 2

سال‌ها قبل قرار بود فیلم The Last of Us ساخته شود. اما همان‌گونه که تروی بیکر، بازیگر نقش جول میلر در مجموعه بازی The Last of Us گفت، بدون شک سریال بستر بهتری برای اقتباس این داستان به نظر می‌رسد. مطابق اطلاعات رسمی، فصل اول سریال The Last of Us در اصل بازی The Last of Us محصول سال ۲۰۱۳ میلادی را مورد اقتباس قرار می‌دهد. ولی واقعیت این است که باتوجه‌به برخی صحبت‌های نیل دراکمن احتمالا آن‌چه در فصل یک می‌بینیم، محدود به اتفاقات حاضر در نخستین بازی The Last of Us نمی‌شود.

دراکمن می‌گوید جول، الی، رایلی (دوست دوران نوجوانی الی)، مارلین (رئیس گروه فایرفلایز)، تس (همکار و دوست جول) و ماریا (همسر تامی) تنها برخی از شخصیت‌هایی هستند که قطعا در فصل اول حضور دارند. در عین حال او در یک توئیت نوشت که شخصیتی مونث غیر از تس با اسمی تشکیل‌شده از چهار حرف هم در فصل اول سریال حاضر خواهد بود. در نتیجه بینندگان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است او Abby (ابی یا همان ابیگیل اندرسون) باشد.

این مقاله قصد اسپویل داستان بازی‌های لست آف آس را ندارد. ولی تقریبا همه می‌دانند که ما داستان ابی را در بازی The Last of Us Part II دنبال می‌کنیم. در نتیجه شاید برخی از بخش‌های مربوط‌به نوجوانی او (فلش‌بک‌ها) را در فصل اول سریال The Last of Us تماشا کنیم.

به بیان بهتر درست است که سریال The Last of Us می‌خواهد تا جای ممکن به سری بازی The Last of Us وفادار باشد و کامل‌ترین نسخه‌ی ممکن از‌ آن را روایت کند، اما سریال قرار نیست دقیقا رخدادهای داستانی را به همان ترتیب حاضر در بازی به تصویر بکشد. کریگ مازن هم می‌گوید که آن‌ها می‌خواهند سریال لست آف آس نسخه‌ی کامل داستان The Last of Us را تقدیم بینندگان کند و حتی در بعضی بخش‌ها قصه را گسترش دهد و پرجزئیات‌تر سازد.

الی در حال نشانه گیری با اسلحه در The Last of Us

نیل دراکمن مسئله را شفاف‌تر توضیح می‌دهد: «برخی جزئیات کلیدی واقعا مهم‌تر از نکات به‌خصوص هستند. مثلا اینکه دقیقا در تک‌تک صحنه‌ها لباس شخصیت‌ها کپی برابر اصل لباس آن‌ها در بازی باشد، طبیعتا به اندازه‌ی انتقال داده شدن محتوای اصلی و پیام‌های داستان مهم نیست. جذاب است که گاهی دقیقا سکانس حاضر در بازی را در قالب سریال می‌بینید یا مثلا می‌شنوم که بازیگرها دارند دقیقا چند دیالوگ نوشته‌شده برای بازی‌ها را در سریال تکرار می‌کنند. بااین‌حال برخی از بهترین اپیزودهایی که نسخه‌ی اولیه‌ی فیلم‌نامه‌ی آن‌ها را خواندم، تفاوت‌های مشخص و انکارناپذیری با بازی The Last of Us دارند.

در چنین پروژه‌ای قرار نیست صرفا یک داستان را از جهان بازی‌های ویدیویی به تلویزیون بیاورید. بلکه باید با اقتباس درست، اثری مخصوص تلویزیون را خلق کنید - نیل دراکمن

مسئله این‌جا است که شما واقعا باید یک بازی ویدیویی را به جهان تلویزیون بیاورید. پس طبیعتا باید از فرصت موجود برای کامل‌تر کردن قصه بهره ببرید. در همین حین مثلا در سریال تلویزیونی قرار نیست گیم‌پلی وجود داشته باشد؛ قرار نیست بازیکن نحوه‌ی کار با چندین و چند سلاح را بیاموزد و مدام به نبرد موجودات خطرناک مختلف برود.

بسیاری از ساعات گیم‌پلی خود به خود به‌صورت مستقیم به سریال نمی‌آیند. زیرا شبکه HBO به ما آزادی عمل داد و سریال The Last of Us قرار نیست درام را فدای اکشن و مبارزه‌های پی در پی با کلیکرها کند. البته به‌تازگی برای اولین‌بار ظاهر یک کلیکر در سریال را دیدم و از شدت جزئیات و میزان وفاداری آن به بازی مات‌ومبهوت شدم.

در چنین پروژه‌ای باید بفهمیم که داستان‌گویی در تلویزیون چه‌طور به درستی انجام می‌شود و ایده‌ها چگونه به مخاطب انتقال می‌یابند. زیرا دیگر در سریال، عنصر تعامل که نقشی اساسی در بازی داشت، از بین می‌رود. در نتیجه قرار نیست صرفا یک داستان را از جهان بازی‌های ویدیویی به تلویزیون بیاورید. بکله باید با اقتباس درست اثری مخصوص تلویزیون را خلق کنید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ چالش جالبی است. خوشحالم روی این سریال با شخص خلاقی همکاری می‌کنم که از مدت‌ها قبل مشغول تحسین او بوده‌ام».

پس از آن‌جایی که خود به اقتباس در اقتباس بخش‌هایی حذف می‌شوند، سریال لست آف آس به بازی‌ها وفادار می‌ماند و همزمان آن را کامل‌تر می‌کند و برخی تغییرات را نیز به جان می‌خرد. حتی کریگ مازن مدتی قبل گفت که یکی از بخش‌های عالی و حذف‌شده‌ی داستان بازی The Last of Us را در سریال به تصویر می‌کشد؛ قسمتی از قصه که ناتی‌داگ فرصت تکمیل آن را نداشت و هرگز گیمرهای بازی The Last of Us آن را ندیده‌اند.

چهره خشمگین الی در تصویر سیاه و سفید و دیدنی بازی The Last of Us Part II استودیو ناتی داگ به کارگردانی نیل دراکمن

تروی بیکر که به‌تازگی گفت مشتاق شناختن بیشتر جول با دیدن نقش‌آفرینی پدرو پاسکال است، در حمایت از سریال The Last of Us می‌نویسد: «می‌دانید چه حقیقتی بیشتر از هر نکته‌ی دیگر من را مشتاق دیدن سریال می‌کند؟ اینکه در طول سال‌های اخیر بسیاری از افراد در هالیوود متوجه میزان موفقیت سری بازی The Last of Us شدند و با خود گفتند که «بسیاری از مردم این قصه را دوست دارند. پس به هر شکل ممکن از آن یک فیلم بسازیم» و در همین حین کریگ مازن از زاویه‌ی دید یک طرفدار اثر گفت که تلویزیون مدیوم به مراتب بهتری برای اقتباس آن خواهد بود. زیرا او فقط می‌خواهد که افراد بیشتری یک قصه‌ی محترم برای وی را تجربه کنند».

هالیوود ریپورتر در گزارش رسمی خود اعلام کرد که شبکه HBO به سریال The Last of Us به چشم یک مینی‌سریال نگاه نمی‌کند. فعلا فقط دستور ساخت اپیزودهای فصل اول صادر شده‌اند. ولی اگر نتیجه موفقیت‌آمیز باشد، سریال The Last of Us تمدید می‌شود تا سازندگان بتوانند محتوای کامل مجموعه (از کمیک American Dreams و دی‌ال‌سی Left Behind تا بازی The Last of Us Part 2) را مورد اقتباس قرار بدهند. هرچند قرار نیست اثر مورد بحث تبدیل به یک سریال بسیار طولانی شود. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت درست جلو رفتن همه‌چیز، سریال لست آف آس با سه فصل به پایان برسد و نسخه‌ی کامل تمام داستان سری بازی The Last of Us را به تلویزیون بیاورد.

اوبرین مارتل در سریال Game of Thrones (بازی تاج و تخت) با نقش آفرینی پدرو پاسکال کنار جول در بازی The Last of Us

هنوز فهرست کامل بازیگران سریال The Last of Us منتشر نشده است. اما می‌توان پیش‌بینی اعلام هر بازیگر برای هرکدام از شخصیت‌های سری بازی The Last of Us، بحث‌های خود را به همراه می‌آورد. اکنون تنها می‌دانیم که خوسه پدرو بالماسدا پاسکال نقش جول میلر و بلا رمزی نقش الی ویلیامز را در سریال The Last of Us بازی می‌کنند. شبکه HBO به همکاری مجدد با بازیگران تحسین‌شده در آثار پیشین خود علاقه دارد. در نتیجه عجیب نیست که هم جول و الی را بازیگران سابق سریال Game of Thrones بازی می‌کنند.

پوستر فن آرت سریال The Last of Us با حضور پدرو پاسکال، بازیگر سریال مندلورین و بلا رمزی، بازیگر سریال بازی تاج و تخت

بلا رمزی ۱۷ساله که همواره کمتر از سن واقعی خود به نظر آمده است، بازیگر بی‌تجربه‌ای نیست و در آثار مختلف حضور پیدا کرد. او در سریال Game of Thrones به قدری خوب بود که نقش شخصیت لیدی لیانا مورمنت در داستان بیشتر شد؛ فقط به خاطر رضایت منتقدان و بینندگان از بازی او. البته که رمزی راه زیادی برای به اثبات رساندن خود در نقش الی دارد. ولی در سریال بازی تاج و تخت نشان داد که می‌تواند دقیقا همچون الی، همزمان یک نوجوان تخس و کاریزماتیک باشد. تازه سن فعلی او هم باعث می‌شود که اگر سازندگان چند سال بعد مشغول اقتباس داستان بازی The Last of Us Part II در قالب فصل دوم یا سوم سریال شدند، رمزی دقیقا به سن درست رسیده باشد.

تکلیف پدرو پاسکال اما به مراتب روشن‌تر به نظر می‌رسد. در نگاه من امکان ندارد کسی فصل چهار سریال Game of Thrones و فصل دوم سریال مندلورین را ببیند و بگوید که پاسکال تمام توانایی‌های لازم برای تبدیل شدن به جول را در اختیار ندارد. او می‌تواند ترسناک، جذاب، احساسی، مقاوم، خشن و نرم باشد. او می‌تواند چندین و چند دقیقه کاملا محکم و بی‌احساس به نظر برسد و چند ثانیه‌ی بعد، بغض مخاطب را بترکاند. او می‌تواند به یک عروسک متحرک سبزرنگ دوست‌داشتنی طوری نگاه کند که تماشاگر هیچ‌چیز جز نگاه عاشقانه‌ی یک پدر به فرزند واقعی خود را نبیند. بماند که چهره‌ی او هم با گریم مناسب و نه‌چندان سنگین می‌تواند شباهت لازم به‌صورت جول را داشته باشد.

پدرو پاسکال بازیگری دوست‌داشتنی و لایق احترام است. او نیازی به اثبات خود در چنین نقشی ندارد. زیرا احتمالا تنها افراد مخالف باید صبر کنند تا پس از پخش سریال The Last of Us به آن‌ها اثبات شود که پدرو پاسکال می‌تواند جول میلر باشد. البته باید پذیرفت که آن‌هایی که با سری بازی The Last of Us زندگی کردند، صدای هیچ شخصی در این دو نقش را به اندازه‌ی صدای اشلی جانسون و تروی بیکر دوست نخواهند داشت. در عین حال نباید از یاد برد که بسیاری از بینندگان سریال The Last of Us افرادی خواهند بود که هرگز بازی The Last of Us را نخواهند کرد.

بلا رمزی در نقش لیانا مورمنت سریال بازی تاج و تخت شبکه HBO و در نقش الی بازی The Last of Us

خلاصه‌ی داستان رسمی فصل اول سریال The Last of Us شبکه HBO:

بیست سال بعد از نابود شدن تمدن مدرن، جول، یک بازمانده‌ی سرسخت استخدام می‌شود تا دختری ۱۴ساله به اسم الی را به شکل قاچاقی به بیرون از یک محیط قرنطینه‌شده و پرشده از ظلم برساند. اما ماجرایی که فقط به‌عنوان یک کار کوچک برای جول کلید خورد، تبدیل به سفری غم‌انگیز و خشن خواهد شد. هر دو آن‌ها مجبور می‌شوند که همزمان با پشت سر گذاشتن فاصله‌ای طولانی در آمریکا برای بقا به یکدیگر تکیه کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده