// پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۷

طراح بازی World of Warcraft پس از ۱۳ سال از بلیزارد جدا ‌شد

کریس کالیکی، یکی از طراحان باسابقه‌ی World of Warcraft به‌دلیل ناراضی بودن از وضعیت کنونی این بازی، پس از ۱۳ سال از شرکت بلیزارد جدا شد.

کریس کالیکی برای ۱۳ سال در استخدام شرکت بلیزارد بود و در این مدت درمیان طراحی بخش‌های مختلفی از بازی‌ World of Warcraft، روی حالت PvP، طراحی کلاس‌های بازی (به‌طور خاص کلاس monk) و نقشه‌‌ی Ashran  بازی کار کرده بود. مدت حضور او در شرکت بلیزارد آن‌قدر طولانی بود که حتی نام او را برای دو کارکتر و یک آیتم در بازی انتخاب کردند. بااین‌حال، او در سال جاری میلادی بلیزارد را ترک کرد و حالا در یک ویدیوی ۱۵ دقیقه‌ای که به‌تازگی در یوتیوب به‌اشتراک گذاشته، از دلایل جدایی‌اش می‌گوید. درصورت تمایل می‌توانید این ویدیو را ازطریق لینک یوتیوب تماشا کنید.

کالیکی در این ویدیوی توضیح می‌دهد: «مدتی نه‌چندان طولانی بود که از وضعیت حال‌حاضر بازی World of Warcraft ناراضی بودم.» او اشاره می‌کند که انتشار نسخه‌ی World of Warcraft Classic باعث شد که تفاوت‌های بین اهداف و بینشی که نسخه‌ی اولیه وارکرفت درنظر داشته با نسخه‌ی امروزی برجسته شود. او بازی مدرن را «کمی گنگ و درهم‌ و برهم» توصیف می‌کند و از تغییر اهمیت و نقش Guild‌ها (گروه‌های متحد و کوچک کاربران بازی) در آن به‌عنوان دلیلی برای این انتقاد یاد می‌کند.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم که در نسخه‌ی کلاسیک به Guildها بسیار بها داده شده است. تقریبا برای انجام هرکاری باید در یک Guild عضو باشید که باعث نوعی وابستگی بین بازیکنان می‌شود و آن‌ها برای اینکه در بازی موفقیت کسب کنند به بودن با یکدیگر نیاز دارند. فکر می‌کنم که این موضوع در برخی اوقات می‌تواند حس محدودیت به بازیکنان القا کند، اما درنهایت تاکید بر نقش Guildها باعث ایجاد هم‌بستگی و تشکیل یک جامعه‌ی کاربری منسجم در بازی می‌شود.»

بسته‌ی الحاقی Shadowlands بازی World of Warcraft

او استدلال می‌کند: «به‌خاطر راحتی کسانی که دوست دارند World of Warcraft را تک‌نفره بازی کنند یا علاقه‌ای به سروکله زدن با رهبران رئیس‌مآب Guildها ندارند، نقش Guildها در نسخه‌ی امروزی آن کم‌رنگ شده و همین موضوع باعث شده که تمرکز از روی بازیکنان برداشته و به‌جای آن بر NPCها و داستان آن‌ها تاکید شود. بازی‌های WoW همیشه داستانی برای تعریف کردن داشته‌اند، اما معتقدم که اخیرا در نسخه‌ی امروزی و مدرن بازی داستان نقش بسیار پررنگ‌تری ایفا می‌کند. کاراکترها و درام‌های داستانی آن‌ها بخش بسیار زیادی از بازی را به خود اختصاص داده‌اند که شخصا فکر می‌کنم در دنیای مجازی یک بازی MMO، این بازیکنان هستند که داستان آن را می‌سازند.»

او بینش نسخه‌ی مدرن بازی World of Warcraft را بیش از حد متمرکز بر جزئیات فرعی و بی‌اهمیت سیستمهای پیشرفت در بازی و تاکید بر داستان درگیرکننده می‌داند و پیشنهاد می‌کند که بازی باید «بر ویژگی‌های پایه‌ای و اصلی وارکرفت، مانند همین سیستم Guild‌ها تمرکز کند و اینکه پیاده‌سازی چنین سیستمی فقط از عهده‌ی یک بازی با سبک MMO برمی‌آید.» کالیکی می‌گوید از اینکه تعداد بسیار زیادی از بازیکنان خواهان چنین تغییراتی در بازی هستند، آگاه است و اینکه برای او «مشکل اصلی، نسخه‌ی مدرن بازی نیست، چراکه همین حالا هم پیوند بین این بازی با نسخه‌ی اورجینال و اولیه‌ی آن کاملا قطع شده است. به‌ همین خاطر است که او درنهایت تصمیم به ترک شرکت بلیزارد گرفت و حالا امیدوار است که به‌جای وارکرفت، بر «جهان مجازی بزرگ بعدی» خود کار کند.

البته کالیکی اشاره می‌کند که او مطمئن است «WoW و شرکت بلیزارد در بلندمدت موفق خواهند بود.» او درنهایت خطاب به همکاران سابقش می‌گوید: «به خانوده‌ بلیزاردی‌ام در تیم WoW می‌گویم دوست دارم شاهد موفقیت بسته‌ی الحاقی Shadowlands باشم و می‌دانم که عرضه‌ی آن بسیار موفق‌آمیز خواهد بود و برای تجربه‌ی هرچه زودتر آن هیجان‌زده هستم.»

همچنین به‌نظر می‌رسد که انتشار بسته‌ی الحاقی Shadowlands قرار است سود خوبی نصیب بلیزارد کند، چراکه همین حالا هم دارای بالاترین آمار پیش‌خرید درمیان تمام بسته‌های الحاقی WoW است.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی نظرات کریس کالیکی چیست؟ آیا نسخه‌ی اولیه‌ و اصلی بازی World of Warcraft را ترجیح می‌دهید یا نسخه‌ی امروزی آن را؟ لطفا نظرات خود را با ما به‌اشترک بگذارید.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده