نویسنده: رضا اسکندری
// یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۳

همه چیز در مورد جان ویک ۴ | از تاریخ اکران تا داستان

در این ویدیو و مقاله نگاهی خواهیم کرد به تمام اطلاعات و حواشی موجود درباره قسمت چهارم مجموعه سینمایی جان ویک یعنی فیلم جان ویک 4.

اگر از علاقه‌مندان ژانر محبوب اکشن باشید بدون شک حداقل یک بار به تماشای فیلم‌های مجموعه سینمایی John WIick نشسته‌اید. یک مجموعه سراسر هیجان با صحنه‌های اکشن خالص و درگیری‌های نفس‌گیر که می‌تواند بیننده را پای نمایشگر میخکوب کند. داستان این مجموعه در سال ۲۰۱۴ و با پخش قسمت نخست آن آغاز شد؛ فیلمی که با بودجه بسیار کمی معادل ۲۰ میلیون دلار ساخته شد ولی کیفیت ساخت و اکشن هیجان‌انگیر موجود در آن باعث گردید تا به محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دست پیدا کند. ساخته چاد استاهلسکی به‌قدری خوب بود که او را به‌فکر ساخت قسمت‌های بعدی این مجموعه انداخت؛ فیلم John Wick: Chapter 2 و فیلم John Wick: Chapter 3 – Parabellum به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به‌عنوان قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه اکران شدند. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و موفقیت‌های فیلم‌های این مجموعه، همانطور که در نقد فیلم جان ویک ۳ هم خواندید، بازی هنرمندانه کیانو ریوز بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی جان ویک به‌شمار می‌رود. 

فروش عالی و ۶۰۰ میلیون دلاری این مجموعه سینمایی نشان از محبوبیت بسیار زیاد آن دارد. پس از اکران قسمت سوم جان ویک که با رضایت ۹۰ درصدی منتقدین همراه شد، طرفداران ژانر اکشن و به‌خصوص طرفداران این مجموعه منتظر جان ویک 4 هستند؛ قسمتی که قرار است در سال ۲۰۲۲ اکران شود. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم تا در این ویدیو و مقاله نگاهی کنیم تمام اطلاعات فیلم جان ویک 4؛ فیلمی که باید دید آیا می‌تواند موفقیت قسمت‌های قبلی را تکرار کند و به یکی از بهترین فیلم های اکشن تبدیل شود یا خیر. پس ابتدا ویدیو معرفی جان ویک ۴ را تماشا کنید تا بعد هم به سراغ توضیحات بیش‌تر برویم:

تماشا در یوتیوب

تاریخ اکران جان ویک 4

اگر از طرفداران سرسخت فیلم‌های این مجموعه سینمایی باشید به‌طورحتم اطلاع دارید که فاصله زمانی بین قسمت‌های آن هیچوقت از سه سال بیشتر نشده است؛ فیلم John Wick: Chapter 2 در زمانی اکران شد که تنها مدت کمی تا سومین سالگرد پخش نخست آن باقی مانده بود و همچنین قسمت سوم این مجموعه یعنی فیلم John Wick: Chapter 3 — Parabellum هم کمی بیشتر از ۲ سال پس از انتشار قسمت دوم آن روی پرده سینماها رفت. پس با این حساب طرفداران این مجموعه نیازی نیست که زمان زیادی را برای جان ویک ۴ صبر کنند.

درابتدا قرار بود که این فیلم در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۱ مه ۲۰۲۱) اکران شود؛ برنامه‌ریزی دقیق این موضوع بستگی زیادی به دیگر فیلم کیانو ریوز یعنی فیلم Matrix 4 داشت و از آن جایی که قرار بود او بلافاصله بعد از فیلم‌برداری فیلم جدید ماتریکس در محل فیلم‌برداری فیلم جدید جان ویک حاضر شود به‌دلیل انتشار ویروس کرونا مراحل ساخت فیلم جان ویک در آن زمان به‌طور کامل تعطیل شد. به‌دلیل این وقفه تیم سازنده این فیلم تاریخ جدیدی را برای اکران این فیلم درنظر گرفتند تا پس از شروع دوباره مراحل ساخت فیلم جان ویک 4، این فیلم را برای آن تاریخ آماده پخش کنند؛ آن‌ها تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۱ (۲۷ مه ۲۰۲۲) را به‌عنوان تاریخ جدید اکران این فیلم اعلام کردند. کیانو ریوز، بازیگر اصلی این دو فیلم تمرینات خود را از ماه‌ها پیش برای شروع فیلم‌برداری فیلم‌های جان ویک و ماتریکس شروع کرده تا با آمادگی بدنی کامل بتواند در مراحل ساخت هر دوی آن‌ها بدون مشکل حاضر شود.

ایان مک‌شین و لارنس فیشربرن بازیگران مجموعه جان ویک

بازیگران فیلم جان ویک ۴

به‌این‌دلیل که فیلم جان ویک ۴ در ابتدایی‌ترین مراحل ساخت خود به‌سر می‌برد، درحال‌حاضر حضور هیچ بازیگری در این فیلم به‌صورت رسمی تایید نشده است؛ هنوز خبری رسمی از اتمام فیلم‌نامه‌های فیلم نیز منتشر نشده است و ممکن است که پایان نوشتن آن‌ها مقدار بیشتری طول بکشد. بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توان فیلم جان ویک را بدون حضور کیانو ریوز تجسم کرد؛ او در بیانیه‌ای در هفته‌های آغازین پخش قسمت سوم جان ویک اعلام کرد که درصورت موفقیت آن فیلم خوشحال خواهد شد که در قسمت‌های بعدی این مجموعه سینمایی نیز حضور داشته باشد. خوشبختانه قسمت سوم این مجموعه فیلمی موفق از آب درآمد و به‌همین‌دلیل می‌توان از حضور کیانو ریوز در فیلم جدید جان ویک مطمئن باشیم.

همچنین به‌خاطر موفقیت‌های قسمت‌های قبلی به‌احتمال فراوان شاهد چند چهره آشنا از این مجموعه در جان ویک 4 نیز خواهیم بود. باتوجه به نحوه پایان‌بندی قسمت سوم جان ویک و کلیف هنگری که در انتهای آن تماشا کردیم باید انتظار حضور بازیگرانی مانند لارنس فیشبرن، ایان مک‌شین و لنس ردیک را داشته باشیم، همچنین به‌خاطر روند داستانی قسمت‌های قبلی شاید بازیگرانی مانند هلی بری، جان لگیزامو، آسیا کیت دیلون، جیسن مانزوکاس و همچنین آنجلیکا هیوستون بازهم به‌ایفای نقش در یکی دیگر از فیلم‌های جان ویک بپردازند. درهر‌حال هنوز حضور هیچ‌کدام از این بازیگران در این فیلم به‌طور رسمی اعلام نشده و هیچ بازیگری برای حضور در این فیلم با تیم سازنده آن قراردادی عقد نکرده است؛ موضوعی که به‌احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییر در آن باشیم.

شخصیت جان ویک درمقابل چند اسلحه نشانه رفته به سوی او

درجه سنی جان ویک 4 

انتشار فیلم جان ویک ۴ با درجه سنی R به‌هیچ‌وجه موضوع عجیبی نخواهد بود. احتمال بسیار کمی وجود دارد که این فیلم با درجه سنی PG-13 منتشر شود و این موضوع بسیار بعید خواهد بود. مجموعه سینمایی جان ویک به‌خاطر خشونت سریع و صریح خود محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است که قسمت سوم آن بهترین مثال برای این موضوع خواهد بود که در آن شاهد صحنه‌های اکشن و خشن بسیار و همچنین زخم‌ها و جراحت‌های جدی شخصیت‌های حاضر در آن بودیم. به‌احتمال بسیار زیاد سازندگان این مجموعه سینمایی قصد نخواهند داشت که درجه سنی فیلم را پس از اکران چند قسمت از آن تغییر دهند و احتمالا باز هم با یک فیلم با درجه سنی R طرف خواهیم بود. بنابراین برای حفظ محبوبیت و تکرار موفقیت‌های این فیلم شاهد یک فیلم دیگر با خشونت بسیار زیاد و مبارزات بسیار خشن خواهیم بود.

چاد استاهلسکی در مراحل ساخت فیلم جان ویک

آیا جان ویک 4 آخرین قسمت مجموعه خواهد بود؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مجموعه سینمایی جان ویک در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های اکشن سینما تبدیل شده است؛ این فیلم از یک محصول ۲۰ میلیون دلاری به یکی از پرهزینه‌ترین و روبه‌رشدترین مجموعه‌های اکشن سینما تبدیل شده است. طرفداران سبک فیلم‌های اکشن و به‌خصوص طرفداران فیلم‌های جان ویک با تماشای هر قسمت آن لذت بسیار زیادی را تجربه کردند و بدون شک از ساخت قسمت‌های بعدی آن استقبال خواهند کرد. بااین‌حال استودیو لاینزگیت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که قسمت پنجم جان ویک نیز همزمان با مراحل ساخت جان ویک 4، مراحل ساخت خود را طی خواهد کرد ولی شروع فیلم‌برداری هرکدام از آن‌ها بستگی بسیار زیادی به تاریخ اتمام مراحل ساخت فیلم ماتریکس ۴ خواهد داشت. اگر این موضوع صددرصد حقیقت داشته باشد، ما در فاصله زمانی تنها یک سال شاهد دو فیلم از مجموعه سینمایی جان ویک خواهیم بود. درکنار این موضوع مصاحبه چاد استاهلسکی درباره آینده این مجموعه را نباید فراموش کنیم؛ او درباره این موضوع توضیحات کاملی ارائه داد و گفت:

من و کیانو ریوز در هر قدم تنها به ساخت یک قسمت از این مجموعه سینمایی فکر می‌کنیم و اصلا قصد نداریم درباره آینده‌ای دور از الان تصمیم بگیریم. مردم مدام از من این سؤال را می‌پرسند که آیا قسمت‌های بعدی این مجموعه را خواهیم ساخت؟ آیا بازهم شاهد یک کلیف هنگر خواهیم بود که قسمت بعدی را تایید کند؟ من و ریوز پس از اکران قسمت اول درباره قسمت دوم آن، پس از اکران قسمت دوم درباره قسمت سوم و پس از پایان قسمت سوم درباره جان ویک 4 صحبت کردیم، ما هیچوقت درباره دو یا سه قسمت بعدی صحبت نکرده‌ایم و درحال‌حاضر هم چنین قصدی نداریم. شخصیت جان شاید از تمام اتفاقات فیلم‌های گذشته جان سالم به‌در برده باشد ولی درنهایت او یک پایانی خواهد داشت، او نمی‌تواند صدها نفر را بکشد و باخیال راحت به‌سوی غروب آفتاب قدم بزند، او بلاخره در جایی توقف خواهد کرد. پس بنابراین درحال‌حاضر تنها باید صبر کنیم تا ببینیم آینده این مجموعه و شخصیت جان به کجا خواهد رسید.

باتوجه به تمام این گفته‌ها و اخبار پیرامون این مجموعه، قسمت پنجم جان ویک به‌احتمال فراوان در دست ساخت قرار خواهد گرفت؛ همان‌طور که چاد استاهلسکی در سال ۲۰۱۸ گفت که دوست دارد این مجموعه را برای همیشه ادامه دهد. بااین‌حال می‌توانیم جمع‌بندی کنیم که سازندگان مجموعه سینمایی John Wick همچنان به کار خودشان ادامه خواهند داد ولی سوالی که پیش می‌آید این است که تا کجا؟

جان ویک و سگ او در حال نگاه کردن به روبه‌رو

چه انتظاری می‌توانیم از پایان داستان جان ویک داشته باشیم؟

جان ویک یک فرد تحت تعقیب است که همیشه باید مراقب پشت سر خود باشد. او شیوه زندگی سخت و حرفه‌ای خطرناک را انتخاب کرده. در زندگی جان او لزوما برنده یا بازنده نخواهد بود؛ او پس از هر اتفاق زنده خواهد ماند یا به‌طرز فجیعی به‌قتل خواهد رسید. این زندگی خوبی قلمداد نمی‌شود، هیچ خوشحالی و نکته مثبتی درباره زندگی او وجود ندارد؛ ممکن است سال‌ها زندگی کند یا ممکن است در خواب به‌قتل برسد. با این توضیحات آینده جان ویک چگونه خواهد بود؟ آینده قطعی این مجموعه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی این موضوع نمی‌تواند جلوی مخاطبان آن را از حدس و گمان درباره آینده و پایان این مجموعه بگیرد. در مورد قبلی به قسمت‌هایی از صحبت‌های استاهلسکی اشاره کردیم و در این مورد می‌توانیم قسمت‌های بیشتری از آن را باهم بررسی کنیم؛ قسمت‌هایی که شاید بتوان از آن‌ها سرنخ‌هایی را برای نحوه پایان این مجموعه به‌دست آورد. او در قسمت‌هایی دیگر از آن مصاحبه می‌گوید:

جان هیچ‌جایی برای رفتن ندارد؛ او فقط باید به‌فکر کشتن و کشته نشدن باشد. آیا فکر می‌کنید در جریان این زندگی عاشق خواهد شد و سروسامان خواهد گرفت؟ خیر! آیا فکر می‌کنید همه چیز به‌خوبی و خوشی به‌پایان خواهد رسید؟ خیر! اگر شما جان ویک بودید زندگی خود را چگونه می‌دیدید؟ به‌نظر شما اگر جای او بودید روز شما چگونه به‌پایان می‌رسید؟ او محکوم به ناراحتی خواهد بود و زندگی او همین الان هم به‌گند کشیده شده است. شما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید پایان خوبی برای جان ویک و داستان او متصور شوید.

خب می‌توانیم از صحبت‌های استاهلسکی نتیجه بگیریم که قرار نیست پایانی خوش درانتظار این مجموعه سینمایی باشد. به‌نظر شما پایان آن چگونه خواهد بود؟

محل فیلم‌برداری مربوط به هتل کانتیننتال در فیلم John Wick

داستان فیلم جان ویک 4

هنوز اطلاعاتی از جزییات داستان فیلم جان ویک 4 و روند آن منتشر نشده ولی به‌طورحتم موضوع اصلی برای روند داستانی این فیلم، مانند قسمت‌های قبلی این مجموعه سینمایی شخصیت جان ویک و توانایی‌های خارق‌العاده او در مبارزات اکشن خواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پایان‌بندی قسمت سوم جان ویک به‌احتمال بسیار زیاد شروع داستان قسمت جدید آن خواهد بود. پس از درگیری بسیار شدید برای محافظت از هتل کانتیننتال، شخصیت وینستون به جان شلیک کرد و ظاهرا جان ویک را به‌قتل رساند تا جایگاه خود در High Table را حفظ کند. جان که پس از این اتفاق زنده مانده است نزد رئیس Bowery برده می‌شود؛ شخصی که قصد دارد به کمک جان از آن‌ها انتقام بگیرد.

او از جان سؤال می‌کند که آیا او عصبانی است یا خیر؟ جان که پس از آن نبرد جراحات بسیاری را متحمل شده و کبودی‌های زیادی پیدا کرده است با لحنی بسیار خشمگین جواب مثبت می‌دهد. خب می‌شود به‌راحتی این برداشت را کرد که این جریان روند داستان جان ویک 4 را شکل دهد؛ جایی که رئیس Bowery و جان قصد دارند با کمک یکدیگر از انجمن High Table و کانتیننتال انتقام بگیرند که بدون شک شامل درگیری‌های گسترده‌تر و صحنه‌های اکشن زیادی در آن خواهیم بود.

لنس ردیک بازیگر فیلم جان ویک

ارتباط فیلم جان ویک 4 و سریال Continental

باتوجه به توضیحاتی که تا اینجا مطالعه کردیم، طرفداران این فیلم و ژانر اکشن باید برای تماشای جان ویک 4 و انتقام جان تا سال ۲۰۲۲ صبر کنند. چاد استاهلسکی، کارگردان فیلم جان ویک ۴ برای اینکه مخاطبان این فیلم از آن فاصله زیادی نگیرند و همچنین برای اینکه اطلاعات بیشتری را درباره این جهان پر از اتفاق در اختیار آن‌ها قرار دهد، تصمیم گرفته تا روی اسپین آف این فیلم کار کند. سریال Continental که اسپین آف مجموعه جان ویک به‌شمار می‌رود قرار است که در سال ۲۰۲۱ و قبل از اکران قسمت جدید جان ویک از شبکه استارز پخش شود. موضوع و روند اصلی داستان این سریال درباره جزییات و اتفاقات هتل کانتیننتال جریان دارد. در این سریال شاهد شخصیت‌های جدید خواهیم بود و با اطلاعات خوبی درباره جهان فیلم‌های جان ویک روبه‌رو خواهیم شد. هرچند که حضور کیانو ریوز در این سریال رسما اعلام نشده ولی شواهد نشان می‌دهند که شاید این ستاره فیلم‌های اکشن حضور کوتاهی در این سریال داشته باشد.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره فیلم جان ویک ۴ چیست؟ به‌نظر شما این فیلم می‌تواند مانند قسمت‌های قبلی خود عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر؟ نظر خودتان را ما و سایر خوانندگان سایت زومجی درمیان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده