بهترین فیلم های اکشن جهان از نگاه زومجی

بهترین فیلم های اکشن جهان از نگاه زومجی

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱

در این مقاله به‌معرفی بهترین فیلم های اکشن جهان خواهیم پرداخت؛ از اکشن‌های سال‌های دور مانند متروپلیس تا اکشن‌های مدرن مانند انتقام‌جویان. با زومجی همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کنیم به دنیای پر از هیجان و نقس‌گیر ژانر اکشن سینما. ژانر اکشن از همان سال‌های ابتدایی تولد این صنعت بی‌پایان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ژانر‌های سینمایی به‌شمار می‌آمد و تا امروز نه‌تنها محبوبیت خود را از دست نداده بلکه هرسال با خرج‌های بسیار زیاد و تولید فیلم‌های مختلف جای خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های سینما محکم‌تر کرده است. در ژانر اکشن یا حادثه‌ای معمولا یک یا چند نفر به‌عنوان قهرمان‌های فیلم حضور دارند که باید در مقابل شخصیت‌های شرور فیلم قرار بگیرند که در بیشتر این فیلم‌ها شخصیت‌های قهرمان در انتها شخصیت‌های شرور را شکست می‌دهند ولی گاهی اوقات برخی از فیلم‌ها از این فرمول فاصله می‌گیرند تا مخاطبان سینما شاهد فیلمی غیرقابل پیش‌بینی باشند. از همان ابتدای تولد ژانر اکشن هرسال استودیو‌های فیلم‌سازی تلاش می‌کنند تا با هزینه‌های زیاد فیلم‌های اکشن متفاوتی تولید کنند تا به موفقیت بیشتری برسند، همین موضوع باعث می‌شود تا این ژانر همیشه درحال پیشرفت باشد و هرسال شاهد فیلم‌هایی باکیفیت و با ایده‌هایی جدید در این ژانر باشیم. برخی از فیلم‌های این مقاله تنها در ژانر اکشن قرار ندارند ولی به‌دلیل صحنه‌ها و سکانس‌های اکشن ماندگاری که در آن‌ها تماشا کرده‌ایم همیشه در میان بهترین فیلم های اکشن جهان قرار خواهند داشت.

فیلم‌های اکشن بسیار زیادی در تاریخ سینما ساخته شده‌اند که می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند ولی ما در این مقاله سعی کردیم تا نگاهی کنیم به ۵۰ فیلمی که نسبت‌به سایر آثار این ژانر متفاوت‌تر بوده‌اند و محبوبیت بسیار بیشتری در میان اهالی سینما پیدا کرده‌اند. این مقاله به‌صورت رتبه‌بندی‌نشده و براساس سال تولید فیلم‌های حاضر در آن تهیه شده است، به‌همین‌خاطر جایگاه هر فیلم در این فهرست دلیلی بر بهتر بودن یا ضعیف‌تر بودن آن اثر نسبت‌به سایر فیلم‌ها نخواهد بود. این شما و این هم بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما از نگاه سایت زومجی.

لیست بهترین فیلم های اکشن جهان که باید ببینید


کاور فیلم متروپلیس محصول سال ۱۹۲۷

۵۰- فیلم Metropolis

فیلم متروپلیس

کارگردان: فریتز لانگ | نویسنده: تئا فون هاربو

بازیگران: آلفرد آبل، بریگیته هلم، گوستاو فروهلیش

میانگین امتیازات Metropolis در سایت IMDB: ۸.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۸ از ۱۰۰

فریتز لانگ یکی از اساتید سبک اکسپرسیونیسم در دهه ۳۰ میلادی تصویر آینده‌ای را نمایش می‌دهد که با دنیای امروزی شباهت‌های بسیاری دارد. این فیلم آلمانی با ترسیم تصویری از آینده نشان می‌دهد که چقدر میان طبقه «کارگر» و  طبقه «اندیشمند» فرق وجود خواهد داشت. خط زمانی فیلم سال ۲۰۲۶ را نشان می‌دهد که افراد متعلق به طبقه اندیمشند در ساختمان‌های مجلل و آسمان‌خراش‌های بزرگ زندگی می‌کنند ولی طبقه کارگر در تونل‌های زیرزمینی و خانه‌هایی کوچک ساکن هستند. شخصیت فردر که پسر حاکم تلقی می‌شود از نحوه حکومت پدر خود راضی نیست و دراین‌میان به دختری از طبقه کارگر به‌نام ماریا علاقه‌مند می‌شود ولی برای رسیدن به ماریا مشکلات فراوانی سر راه او قرار می‌گیرند. در این فیلم تصاویر متضاد بسیار زیادی را مشاهده خواهیم کرد که افراد متعلق به هر دو طبقه برای ادامه حیات به یکدیگر نیاز دارند؛ درست است که اندیشمندان بسیار بهتر از کارگران زندگی می‌کنند ولی زندگی آن‌ها در یک محیط و درکنار یکدیگر به‌خوبی به‌تصویر کشیده شده است. در این فیلم موضوعات اسطوره‌شناسی را می‌توان در تمام قسمت‌های آن مشاهده کرد و همچنین قرار گرفتن تفکر‌های گوناگون درمقابل مذهب یکی دیگر از موضوعات جالبی به‌شمار می‌رود که در این فیلم می‌توان دید.

فیلم «متروپلیس» در سال ۱۹۲۷ توسط استودیو بابلسبرگ ساخته و اگر میزان تورم را درنظر بگیریم بودجه‌ای حدود ۲۱۰ میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شد. در این فیلم عظیم حدود ۲۵ هزار مرد و ۱۰ هزار زن در سکانس‌های مختلف آن حضور داشتند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. نسخه باکیفیت این فیلم در سال ۲۰۰۱ با نمایش دادن تصاویر و جزییات بیشتر نسبت‌به نسخه اولیه آن منتشر شد. این فیلم با گذشت حدود یک قرن از اکران آن هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و برای بسیاری از اهالی سینما هیچوقت قدیمی نخواهد شد.


شخصیت کینک کونگ درحال کشتن شخصیت‌های فیلم King Kong 1933

۴۹- فیلم King Kong

فیلم کینگ کونگ

کارگردان: مریان کوپر، ارنست بی. شودزاک | نویسنده: جیمز اشمور شودزاک، روث راس

بازیگران: فی ری، ورا لوئیس، رابرت آرمسترانگ، بروس کابوت

میانگین امتیازات King Kong در سایت IMDB: ۷.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰

در بندرگاه شهر نیویورک یک فیلم‌ساز آمریکایی به‌نام کارل دنهام که برای فیلم‌های مربوط‌به حیات وحش که در مکان‌های عجیب و غریب آن‌ها را ساخته است، شناخته می‌شود با کرایه دربست کشتی متعلق‌به کاپیتان انگلهورن قصد دارد تا تیم سازنده فیلم جدید خود را به مکانی دورافتاده ببرد و در آن مکان فیلم‌برداری فیلم خود را انجام دهد. او برای انجام این کار یک مشکل جدی سر راه خود می‌دید و آن هم این بود که بازیگر خانم برای این فیلم دراختیار نداشت و به‌همین‌دلیل در خیابان‌های نیویورگ با وعده یک ماجراجویی بزرگ درنهایت موفق به یافتن یک خانم به‌نام آن دارو برای ایفای نقش در فیلم خود شد. دنهام مقصد خود را به سایر همراهان خود جزیره جمجمه (Skull Island) اعلام کرد که قصد داشت تا فیلم خود را در آن مکان ضبط کند. او قبل از رسیدن به آن جزیره شایعاتی درباره یک موجود عظیم شنیده بود. تیم سازنده زمانی‌که به جزیره رسیدند با یک روستای قدیمی روبه‌رو شدند که مردم آن از سایر قسمت‌های جزیره جدا شده بودند. آن‌ها توسط یک دیوار عظیم و یک در چوبی بسیار بزرگ از سایر جزیره جدا و مرتبا یک پیشکشی را برای آن موجود عظیم‌الجثه یعنی همان کینگ کنگ آماده می‌کردند. دنهام و همراهانش پس از این برخورد به کشتی برگشتند ولی در همان شب مردم آن قبیله خانم دارو را برای پیشکشی کردن به کینگ کنگ دزدیدند. این اتفاق آغازی به‌شمار می‌رود برای اتفاقات هیجان‌انگیز بعدی و داستان بسیار جذاب این فیلم. فیلم King Kong در سال ۱۹۳۳ با بودجه‌ای معادل ۶۷۰ هزار دلار، توسط استودیو رادیو پیکچرز و به تهیه‌کنندگی مارین سی. کوپر ساخته و موفق شد به فروش ۵.۵ میلیون دلاری دست پیدا کند؛ مبلغی که در آن زمان یک موفقیت بسیار بزرگ تلقی می‌شد.


کاور فیلم هفت سامورایی به کارگردانی کوروساوا

۴۸- فیلم Seven Samurai

فیلم هفت سامورایی

کارگردان: آکیرا کوروساوا | نویسنده: آکیرا کوروساوا، شینوبو هاشیموتو

بازیگران: تاکاشی شیمورا، توشیرو میفونه، کیکو سوشیما، یوکیکو شیمازاکی

میانگین امتیازات Seven Samurai در سایت IMDB: ۸.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۸ از ۱۰۰

فیلم «هفت سامورایی» شاهکاری از آکیرا کوروساوای افسانه‌ای به‌قدری نکته مثبت دارد که هرگز قادر نخواهیم بود به تمام آن‌ها اشاره کنیم و همیشه چند مورد از نقاط مثبت آن را فراموش خواهیم کرد. داستان فیلم درباره گروهی از کشاورزان است که با استخدام هفت سامورایی قصد دارند تا از خود در مقابل راهزن‌ها محافت کنند. این فیلم که نه‌تنها بهترین فیلم ساخته شده در آسیا لقب می‌گیرد که به‌راحتی یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان سینما خواهد بود. بسیاری از اهالی سینما عقیده دارند که اثر کوروساوا سنگ‌بنای فیلم‌های اکشن مدرن قلمداد می‌شود. Seven Samurai درباره ارزش ایستادگی انسان‌ها درکنار یکدیگر و حمایت آن‌ها از هم در قالب یک داستان بسیار مهیج و جذاب صحبت می‌کند. کوروساوا برای خلق شخصیت‌های حاضر در این فیلم مدت‌ها وقت صرف کرد تا خصوصیات رفتاری و تمام جزییات شخصیتی آن‌ها را به‌بهترین شکل ممکن تکمیل کند. هر هفت سامورایی حاضر در فیلم براساس سامورایی‌های مهم تاریخ ژاپن خلق شده‌اند؛ این دو موضوع به‌تنهایی نشان می‌دهند که با چه فیلم باکیفیتی طرف هستیم. داستان فیلم در اواخر قرن شانزدهم و در میان شلوغی‌های جنگ داخلی ژاپن جریان دارد و زمانی را نشان می‌دهد که سطح کیفی زندگی مردم عادی بسیار پایین بوده. این فیلم با اینکه به‌صورت سیاه و سفید ساخته شده ولی از بسیاری از فیلم‌های رنگی مدرن جزییات لذت‌بخش بیشتری برای تماشا کردن و لذت بردن در خود جای داده است.


کلینت ایستوود بازیگر نقش شخصیت اصلی فیلم Dirty Harry

۴۷- فیلم Dirty Harry

فیلم هری کثیف

کارگردان: دان سیگل | نویسنده: هری جولیان فینک، ریتا فینک، دین ریسنر

بازیگران: کلینت ایستوود، هری گواردینو، رنی سانتونی، جان ورنِن

میانگین امتیازات Dirty Harry در سایت IMDB: ۷.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰

قاتل‌های روان‌پریش و جامعه‌ستیز همیشه یکی از سوژه‌های محبوب سینما و تلویزیون بوده‌اند و بودن شک در آینده هم خواهند بود. فیلم Dirty Harry هم یکی از همان فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که داستان یکی از آن قاتل‌های دیوانه را به‌تصویر می‌کشد. فیلم درباره شخصیت هری کالاهان، یکی از اعضای نیروی پلیس سانفرانسیسکو است. یک قاتل روانی به‌نام اسکورپیو (Scorpio) پس از شلیک به یک خانم با یک اسلحه تک‌تیر او را به‌قتل رساند و یک یادداشت از خود به‌جای گذاشت که در آن تقاضا کرده بود که ۱۰۰ هزار دلار به او پرداخت کنند و اگر با تقاضای او مخالفت شود او افراد بیشتری را خواهد کشت. این یادداشت توسط هری کالاهان یافت می‌شود و پس از آن شهردار شهر با تشکیل یک تیم از نیروهای پلیس به‌همراه کالاهان سعی در پیدا کردن اسکورپیو و دستگیر کردن او دارد. دراین‌میان شهردار برای خریدن مقداری وقت ابتدا با تقاضای اسکورپیو برای پرداخت آن مقدار پول به او موافقت می‌کند ولی به‌هیچ‌وجه قصد انجام این کار را ندارد.

شاید فکر کنید که این فیلم هم مثل صدها فیلم جنایی دیگر که در همه آن‌ها یک پلیس به‌دنبال یک قاتل می‌رود، کلیشه‌ای باشد. کلیت داستان فیلم شاید اینگونه به‌نظر برسد ولی جزییات و اتفاقات روند داستانی آن به‌قدری جذاب و هیجان‌انگیر پیش می‌روند که اجازه پلک زدن را از بیننده خواهند گرفت. شخصیت‌پردازی بسیار خوب این فیلم از دیگر نکات مثبت آن به‌شمار می‌رود. فیلم «هری کثیف» در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت مالپاسو و با بودجه ۴ میلیون دلاری تهیه و پس از اکران توسط شرکت برادران وارنر موفق شد به فروش خوب ۴۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


تصویری از شکار کوسه از فیلم jaws

۴۶- فیلم Jaws

فیلم آرواره ها

کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: پیتر بنچلی، کارل گوتلیب

بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس، لورن گری

میانگین امتیازات Jaws در سایت IMDB: ۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۷ از ۱۰۰

اولین فیلم مهم استیون اسپیلبرگ با اختلاف فیلم آرواره‌ها (Jaws) خواهد بود؛ فیلمی که پس از اکران ناگهان اسپیلبرگ را از یک کارگردان تقریبا معمولی به یکی از موردبحث‌ترین کارگردان‌های صنعت سینما تبدیل کرد. با تماشای این فیلم که نخستین فیلم مجموعه سینمایی Jaws به‌حساب می‌آید مطمئنا به این موضوع پی خواهید برد که چرا این فیلم در زمان اکران آنقدر سروصدا کرد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی ریچارد دی زانوک و دیوید براون توسط استودیو یونیورسیال پیکچرز با بودجه‌ای بسیار کم معادل ۹ میلیون دلار تهیه شد. این فیلم دو نکته بسیار قوی و مهم دارد؛ یکی از آن‌ها جلوه‌های ویژه شگفت‌انگیز آن است که برای تکنولوژی‌های موجود در آن زمان واقعا بی‌نظیر محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این فیلم به‌حساب می‌آید. نکته دیگر موسیقی متن آن است که در تک‌تک لحظات فیلم شما را پای نمایاشگر میخکوب خواهد کرد؛ موسیقی متن این فیلم موفق شد در مراسم بفتا، گلدن گلوب و اسکار جایزه بهترین موسیقی متن سال را کسب کند.

روند داستانی فیلم درباره حمله کوسه‌ها به ساحل است که جان مردم آن منطقه و گردشگران را به‌خطر انداخته و به‌همین‌دلیل یک گروه از متخصص‌های این حیوان و شکارچیان حرفه‌ای با یک قایق نسبتا ساده برای شکار آن‌ها به دریا می‌روند که با اتفاقات بسیار هیجان‌انگیز و ترسناکی روبه‌رو می‌شوند. فروش بسیار عالی این فیلم که حدودا ۴۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده است باعث شد تا فکر ساخت قسمت‌های بعدی آن در ذهن سازندگان این فیلم قرار گیرد. پس از موفقیت‌های زیاد قسمت اول این مجموعه سینمایی، سه قسمت دیگر از آن نیز ساخته شد که هیچکدام موفق نشدند موفقیت‌های قسمت اول این مجموعه را تکرار کنند. به این ترتیب قسمت اول این مجموعه همیشه به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.


کاور فیلم  Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

۴۵- فیلم Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

فیلم جنگ ستارگان قسمت ۵: امپراتوری ضربه می‌زند

کارگردان: اروین کرشنر | نویسنده: جرج لوکاس

بازیگران: مارک هامیل، هریسون فورد، کری فیشر، کریستوفر مالکوم

میانگین امتیازات Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back در سایت IMDB: ۸.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰

مجموعه سینمایی «جنگ ستارگان» به‌راحتی می‌تواند یکی از محبوب‌ترین سری‌های صنعت سینما نه‌تنها در میان طرفداران ژانر خود که در میان تمام اهالی سینما باشد. فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» شاید نسبت‌به قسمت اول این مجموعه محبوبیت کمتری داشته باشد و بسیاری قسمت اول آن را قوی‌تر از این فیلم بدانند ولی از لحاظ صحنه‌های اکشن باکیفیت و ماندگار این فیلم را می‌توان بهتر از نخستین فیلم این مجموعه سینمایی درنظر گرفت. داستان این فیلم لوک اسکای واکر را نشان می‌دهد که تحت تعلیم فنون جدای نزد استاد یودا قرار دارد و دراین‌میان امپراتوری نیروهای خود را برای نابود کردن شورشیان که در سیاره یخ زده هاث به‌سر می‌برند، اعزام می‌کند. پرنسس لیا و هان سولو به‌همراه سایر شورشی‌ها درحال مبارزه با لرد ویدر هستند که مجبور می‌شوند به شهر ابری پناه ببرند. لوک برای کمک به آن‌ها آموزش‌های خود را رها می‌کند تا به آن‌ها بپیوندد ولی در این مسیر با اتفاقات مختلف و شوکه‌کننده‌ای مواجه می‌شود.

این فیلم در سال ۱۹۸۰ به تهیه‌کنندگی گری کورتز و جورج لوکاس، توسط استودیو لوکاس فیلم با بودجه ۳۳ میلیون دلاری تولید و توسط شرکت قرن بیستم اکران شد. فروش خارق‌العاده ۵۵۰ میلیون دلاری این فیلم در سراسر جهان سود بسیار عظیمی را برای سازندگان آن به‌همراه داشت و نشان داد که این مجموعه تا چه اندازه در میان سینما دوستان محبوب است. این مجموعه سینمایی که تا امروز شاهد ۱۱ فیلم از آن بوده‌ایم، موفق شده سودی معادل ۱۰ میلیارد دلار را برای سازندگان آن به‌ارمغان آورد.


کاور فیلم aliens به کارگردانی جیمز کامرون

۴۴- فیلم Aliens

فیلم بیگانه

کارگردان: جیمز کامرون | نویسنده: جیمز کامرون، دیوید گیلر

بازیگران: سیگورنی ویور، بیل پاکستون، مایکل بین، لانس هنریکسن

میانگین امتیازات Aliens در سایت IMDB: ۸.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰

قسمت اول مجموعه سینمایی بیگانه (Alien) که در سال ۱۹۷۹ به‌کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شد اینقدر موفق بود که انتظارها را از ادامه این مجموعه بسیار بالا برد. به‌دلایلی ساخت قسمت بعدی این مجموعه برعهده ریدلی اسکات قرار نگرفت و جیمز کامرون به‌عنوان کارگردان دومین فیلم این مجموعه یعنی فیلم بیگانه‌ها (Aliens) معرفی شد. این موضوع برای کامرون بسیار سخت بود چون در آن زمان موظف بود با بودجه‌ای محدود و حدود ۱۷ میلیون دلار فیلمی را تولید کند که تا درکنار تکرار موفقیت‌های قسمت اول رضایت اهالی سینما و به‌خصوص طرفداران این مجموعه را کسب کند. جیمز کامرون به‌طرز شگفت‌انگیزی توانست این موضوع را مدیریت و یکی از شاهکارهای ژانر اکشن/ترسناک را به علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی هدیه دهد. داستان فیلم مربوط‌به ۵۷ سال بعد از زمانی است که الن ریپلی برای اولین‌بار با موجودات بیگانه روبه‌رو شد و پس از این اتفاق سفینه او در خلسه قرار گرفت و او را به‌صورت سرگردان در فضا به خواب زمستانی فرو برد. اداره‌ای با نام «شرکت» قصد دارد تا با فرستادن نیروهایی به فضا علاوه‌بر پیدا کردن ریپلی از صحت حرف‌های او درباره موجودات بیگانه اطمینان حاصل کنند. این مأموریت بدون شک به‌همین راحتی نخواهد بود و اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد داستان اصلی و مهیج فیلم را شکل می‌دهند. این فیلم توسط شرکت قرن بیستم و به تهیه‌کنندگی گیل آن هارد و ولتر هیل تولید و موفق شد به‌فروش ۱۸۵ میلیون دلاری دست پیدا کند؛ موضوعی که باعث شد تا سازندگان آن قسمت‌های بعدی این مجموعه سینمایی را در دست ساخت قرار دهند.


شخصیت اصلی فیلم روبوکاپ با بازی پیتر ولر

۴۳- فیلم RoboCop

فیلم پلیس آهنی

کارگردان: پل ورهوفن | نویسنده: ادوارد نومیر

بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن، رانی کاکس

میانگین امتیازات RoboCop در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰

به‌تصویر کشیدن آینده همیشه یکی از جذاب‌ترین موضوعات ساخت فیلم‌های اکشن و تخیلی به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که در همین مقاله هم چند بار با آن برخورد داشتیم و خواهیم داشت. اثر پل ورهوفن به‌قدری قوی و جذاب ساخته شده که دیگر مشابه آن را در سینما نخواهیم دید؛ نسخه بازسازی شده آن هم حتی نزدیک به کیفیت بالای نسخه اصلی آن نشد. ورهوفن استاد به‌تصویر کشیدن خشونت در جوامع مختلف است و خشونت نسبتا زیادی که در این فیلم وجود دارد را خیلی خوب و مناسب به بیننده نشان می‌دهد. داستان فیلم درباره خشونت موجود در شهر دیترویت جریان دارد که شرکتی با نام OCP طی قراردادی اعلام می‌کند تا با تخریب کامل این شهر قصد دارد یک شهر ایده‌آل به‌نام دلتاسیتی را با بالاترین سطح کیفی زندگی و عاری از جرم و جنایت جایگزین آن کند. این شرکت قصد دارد تا به‌جای پلیس‌های واقعی از ربات‌های پلیسی استفاده کند ولی همه‌چیز طبق برنامه آن‌ها پیش نمی‌رود و در روز معرفی ربات‌ها یکی از آن‌ها به‌اشتباه یکی از مدیران شرکت را تبهکار تشخیص می‌دهد و او را جلوی دیدگان تمام افراد حاضر در جلسه به‌طرز فجیعی به‌قتل می‌رساند. در سوی دیگر ماجرا یکی از نیروهای پلیس به‌نام مورفی در درگیری با جنایت‌کاران به‌شدت مجروح می‌شود و پس از معاینه او، پزشکان متوجه می‌شوند که مغز او سالم است ولی بدن او قادر به ادامه حیات نیست. اینگونه مورفی به‌طور ناخواسته در پروژه پلیس آهنی به‌کار گرفته می‌شود تا شاید این بار این پروژه با موفقیت پیش برود.

این فیلم که به راحتی عنوان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن جهان را به دوش خود می‌کشد در سال ۱۹۸۷ توسط استودیو اوریون به تهیه‌کنندگی آرنه اشمیت با بودجه‌ای معادل ۱۳ میلیون دلار تولید و اکران شد و در فروش سراسری توانست به رقم ۵۵ میلیون دلار دست پیدا کند.


مل گیبسون و دنی گلاور بازیگران اصلی فیلم Lethal Weapon

۴۲- فیلم Lethal Weapon

فیلم اسلحه مرگبار

کارگردان: ریچارد دانر | نویسنده: شین بلک

بازیگران: مل گیبسون، دنی گلاور، گری بیوزی

میانگین امتیازات Lethal Weapon در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

فیلم «اسلحه مرگبار» یکی از آن فیلم‌های کلاسیک و به‌یادماندنی و یکی از بهترین فیلم های اکشن قلمداد می‌شود. اگر از سینما دوستان قدیمی‌تر سؤال کنید فیلم‌های اکشن مورد علاقه آن‌ها کدام فیلم‌ها هستند، بدون شک قسمت‌های اول و دوم مجموعه سینمایی «اسلحه مرگبار» جز فیلم‌های محبوب آن‌ها خواهند بود. اکران قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت سیلور پیکچرز رنگ و بوی جدیدی به ژانر اکشن بخشید و این فیلم را به‌سرعت در میان اهالی سینما در سراسر جهان به محبوبیت زیادی رساند. وجود المان‌های کمدی در این فیلم نه‌تنها آن را لوس نمی‌کند و دل بیننده را نمی‌زند بلکه به افزایش جذابیت آن کمک شایانی می‌کند.

بازی هنرمندانه مل گیبسون و دنی گلاور در این فیلم از مهم‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت زیاد آن است. پس از اکران موفقیت‌آمیز قسمت‌های اول و دوم اسلحه مرگبار قسمت‌های سوم و چهارم آن نیز تولید شد که بسیاری از طرفداران این مجموعه به‌هیچ‌وجه از آن‌ها راضی نبودند و قسمت‌های ابتدایی آن را با اختلاف بهترین قسمت‌های این مجموعه سینمایی می‌دانند. داستان فیلم «اسلحه مرگبار» محصول سال ۱۹۸۷ درباره دو نفر از اعضای نیروی پلیس شهر لس‌آنجلس یعنی راجر مورتا و مارتین ریگز جریان دارد که به‌تازگی با یکدیگر همکار شده‌اند و باید با کمک هم پرونده‌های مختلف را پیش ببرند. شاید در ابتدا به‌نظر با یک فیلم پلیسی کلیشه‌ای سر و کار داشته باشیم ولی کاملا در اشتباه هستیم و پس از تماشای این فیلم از یک فیلم پلیسی اکشن و کمدی بسیار لذت خواهیم برد.


کاور فیلم جان سخت با بازی بروس ویلیس

۴۱- فیلم Die Hard

فیلم جان سخت

کارگردان: جان مک‌تیرنان | نویسنده: استیون د سوزا، جب استارت

بازیگران: بروس ویلیس، آلن ریکمن، بانی بدیلیا، تیلور فرای

میانگین امتیازات Die Hard در سایت IMDB: ۸.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰

فکر نمی‌کنم کسی پیدا شود که فیلم جان سخت (Die Hard) را ندیده باشد. شخصیت قوی و بسیار جسور جان مک‌کلین با ایفای نقش بی‌نظیر بروس ویلیس خلق شده است تا در فیلم‌های مجموعه جان سخت تا می‌تواند کتک بزند، کتک بخورد و دشمنان خود را از سر راه بردارد. صحنه‌های اکشن و خشونت‌های این فیلم به‌نحوی به‌تصویر کشیده شده‌اند تا مخاطب را وادار به تماشای تک‌تک لحظات فیلم کنند. داستان فیلم درباره مردی است که برای آشتی کردن با همسرش به لس‌آنجلس می‌آید. همسر او یعنی هولی جنارو با بازی بانی دیلیا در یک شرکت ژاپنی مشغول به‌کار است که ناگهان یک گروه تروریستی بی‌رحم و مسلح آلمانی با ورود به ساختمان آن شرکت، حاضران در آن ساختمان را گروگان می‌گیرند. جان مک‌کلین که عضو پلیس نیویورک بوده تصمیم می‌گیرد یک تنه با آن گروه تروریستی که دوازده نفر بودند مقابله کند.

فیلم Die Hard از آن دسته فیلم‌هایی است که تمام سکانس‌ها و مکالمه‌های شخصیت‌های حاضر در آن در روند داستان فیلم اهمیت دارند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی لارنس گوردون و جوئل سیلور توسط استودیو‌های سیلور پیکچرز و شرکت گوردون با هزینه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تهیه و اکران شد. پس از فروش ۱۴۰ میلیون دلاری این فیلم که برای آن یک موفقیت محسوب می‌شد سازندگان آن تصمیم گرفتند که تا قسمت‌های بعدی مجموعه سینمایی جان سخت را نیز تهیه کنند که در مجموع پنج فیلم در قالب این مجموعه سینمای اکران شده است؛ آخرین فیلم جان سخت در سال ۲۰۱۳ به‌نمایش درآمد.


آرنولد شوارتزنگر سوار بر موتور خود در فیلم terminator 2: judgment day

۴۰- فیلم Terminator 2: Judgment Day

فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری

کارگردان: جیمز کامرون | نویسنده: جیمز کامرون، ویلیام ویشر

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک، ادوارد فرلانگ

میانگین امتیازات Terminator 2: Judgment Day در سایت IMDB: ۸.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

در میان بهترین فیلم های اکشن با اسم جیمز کامرون بسیار روبه‌رو خواهیم شد؛ کارگردان و نویسنده‌ای که تقریبا می‌توان گفت تمام فیلم‌های اکشن او باکیفیت و بسیار هیجان‌انگیز هستند. به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما و منتقدان سینمایی فیلم «نابودگر ۲: روز داوری» نه‌تنها بهترین فیلم ساخته شده توسط جیمز کامرون محسوب می‌شود که یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان است؛ رضایت ۹۳ درصدی منتقدین در سایت راتن تومیتوز به‌خوبی این مسئله را نشان می‌دهد. این فیلم همچنین در سال ۱۹۹۱ پرفروش‌ترین فیلم سال نیز لقب گرفت. پس از موفقیت غیرمنتظره قسمت اول این مجموعه، کامرون تصمیم گرفت که قسمت دوم آن را با بودجه هنگفت ۱۰۰ میلیون دلاری تهیه کند؛ مبلغی که برای آن زمان به‌هیچ‌وجه مبلغ کمی حساب نمی‌شد و این ریسک بزرگ او نتیجه فوق‌العاده‌ای در برداشت و فروش قسمت دوم Terminator از مرز ۵۲۰ میلیون دلار عبور کرد. پس از این فیلم شاهد چهار قسمت دیگر از این مجموعه بودیم که متاسفانه قسمت‌های بعدی آن کیفیت قسمت‌های ابتدایی آن را نداشتند و موفق نشدند موفقیت آن قسمت‌ها را تکرار کنند.

ترمیناتور ۲ یک فیلم اکشن و تخیلی بسیار جذاب به‌شمار می‌رود که طرفداران بسیاری در سراسر جهان و در کشور خودمان دارد. داستان این فیلم درباره ربات‌های انسان‌نما است که سایبورگ‌های حاضر در فیلم قصد نابود کردن جان کارنر و خانواده او را در خط‌های زمانی مختلف دارند. از همان اولین تعقیب و گریز جان کارنر و رباتی با نام T-1000 که ایفای نقش آن برعهده آرنولد شوارتزنگر قرار دارد، نفس‌هایمان در سینه حبس می‌شود و تا پایان فیلم این هیجان بسیار لذت‌بخش ادامه خواهد داشت. اگر هنوز فیلم‌های ترمیناتور را تماشا نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن‌ها مخصوصا دو قسمت اول آن را در الویت قرار دهید.


کیانو ریوز در یک اتوبوس در فیلم speed

۳۹- فیلم Speed

فیلم سرعت

کارگردان: یان ده بونت | نویسنده: گراهام یوست

بازیگران: کیانو ریوز، دنیس هاپر، ساندرا بولاک، جف دانیلز

میانگین امتیازات Speed در سایت IMDB: ۷.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

به شروع دوران حرفه‌ای بازیگری کیانو ریوز رسیدیم. بازیگری که با بازی چشم‌نواز خود در فیلم سرعت (Speed) نامی برای خود دست و پا کرد و مثل عنوان فیلم به‌سرعت به یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران ژانر اکشن تبدیل شد. داستان فیلم یک اتوبوس درون شهری پر از مسافر را به‌تصویر می‌کشد که یک بمب در آن کار گذاشته شده است. اگر سرعت این اتوبوس از یک حد معین کمتر شود یا کاملا توقف کند بمب درون اتوبوس منفجر خواهد شد. یک مامور پلیس به‌نام جک تراوان که ایفای نقش آن برعهده کیانو ریوز قرار دارد تلاش می‌کند تا جلوی این انفجار را بگیرد و جان مسافران حاضر در آن را نجات دهد. شخصیت دیگر فیلم یعنی آنی پورتر که ساندرا بولاک آن را به‌تصویر می‌کشد، راننده آن اتوبوس است که نقش بسیار مهمی در روند داستان فیلم دارد. پورتر و تراوان باید با کمک یکدیگر از این فاجعه جلوگیری کنند تا مسافران حاضر در آن کشته نشوند.

فیلم «سرعت» در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی مارک گوردون و توسط استودیو او با بودجه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تولید و در مراسم اسکار در دو بخش بهترین جلوه‌های صوتی و بهترین صداگذاری برنده جایزه اسکار شد؛ این فیلم همچنین در بخش بهترین تدوین نیز نامزد کسب این جایزه بود. این فیلم که از عنوان آن پیداست روندی جنون‌آور و بسیار هیجان‌انگیز دارد که باعث بالا رفتن آدرنالین شما خواهد شد. همین موضوع باعث فروش عالی این فیلم در گیشه‌ها گردید که فروش سراسری آن را به ۳۵۰ میلیون دلار رساند.


کاور فیلم لئون حرفه‌ای با بازی ژان رنو

۳۸- فیلم Leon: The Professional

فیلم لئون حرفه ای

کارگردان: لوک بسون | نویسنده: لوک بسون

بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن، جرج مارتین

میانگین امتیازات Leon: The Professionalدر سایت IMDB: ۸.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰

داستان ماتیلدا و لئون از آن دسته داستان‌هایی به‌شمار می‌رود که اگر یک بار آن را تماشا کنید برای همیشه در خاطر شما باقی خواهد ماند و بدون شک بازهم به تماشای آن خواهید نشست. داستان دختر بچه‌ای که خانواده‌اش به قتل می‌رسند و مجبور می‌شود به یک قاتل حرفه‌ای پناه ببرد. داستان قاتلی که به‌خاطر این دختر بچه زندگی‌اش رنگ‌وبوی جدیدی می‌گیرد و متوجه می‌شود که ارزش زندگی کردن بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کرد. داستان دو همراه که جزییات اخلاقیِ بسیار متفاوتی دارند ولی درنهایت درکنار هم باقی می‌مانند. داستانی که به هم‌زمان به زیباترین و ناراحت‌کننده‌ترین شکل ممکن به پایان خودش می‌رسد.

فیلم Leon: The Professional نه‌تنها یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ است که می‌تواند درکنار بهترین درام‌های تاریخ هم قرار بگیرد. داستانی بسیار تأثیرگذار با شخصیت‌هایی جذاب و دوست‌داشتنی که به‌همراه نقش‌آفرینی ماندگار ناتالی پورتمن و ژان رنو و گری اولدمن، این فیلم را به یکی از ماندگارهای تاریخ سینما تبدیل کرده است. این فیلم در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی پاتریک لدوکس توسطه استودیو گومون با بودجه ۱۶ میلیون دلاری تولید و توسط شرکت والت دیزنی اکران شد. این فیلم توانست در فروش جهانی مرز ۴۶ میلیون دلار را رد کند، فروشی که نسبت‌به بودجه آن یک موفقیت قلمداد می‌شد.  درنهایت این موضوع را هم بگوییم که اگر هنوز لئون حرفه‌ای را ندیده‌اید و از داستان‌های زیبا و جذاب خوشتان می‌آید، وقت را بیشتر از این تلف نکنید و این فیلم زیبا را ببینید.


کاور فیلم bad boys for life با حضور ویل اسمیت و مارتین لارنس

۳۷- فیلم Bad Boys

فیلم پسران بد

کارگردان: مایکل بی | نویسنده: مایکل بری، جیم مولهولند، داگ ریچاردسون

بازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس، تیا لئونی، چکی کاریو

میانگین امتیازات Bad Boys در سایت IMDB: ۶.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۴۱ از ۱۰۰

فیلم «پسران بد» را به‌راحتی می‌توان هم یکی از بهترین فیلم های اکشن درنظر گرفت و همزمان می‌توان از آن به‌عنوان یک فیلم کمدی بسیار قوی یاد کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا این فیلم یکی از خاص‌ترین داستان‌های فیلم‌های جنایی و اکشن را داشته باشد. فیلم اسلحه مرگبار یک کمدی به‌اندازه و مناسب داشت که باعث می‌شد فیلم روندی خسته‌کننده نداشته باشد ولی مایکل بی و سایر تیم سازنده فیلم «پسران بد» با افزایش دیالو‌گ‌ها و سکانس‌های کمدی به‌طوری که فیلم جدیت خود را از دست ندهد، یک نتیجه شگفت‌انگیز را به اهالی سینما هدیه دادند. داستان فیلم مثل اکثر فیلم‌های پلیسی داستان دو دوست صمیمی و همکار در نیروی پلیس را به‌تصویر می‌کشد.

این دو همکار که ایفای نقش آن‌ها برعهده ویل اسمیت و مارتین لارنس قرار دارد، وظیفه محافظت از یک شاهد در یک پرونده قتل را به‌دوش می‌کشند. دراین‌میان و همزمان با این وظیفه آن‌ها روی یک محموله هروئین دزدیده شده هم تحقیق می‌کنند که اتفاقات جالب و غیرمنتظره‌ای در این مسیر درانتظار آن‌ها است و این دو باید وظیفه خود را تمام و کمال انجام دهند و با این اتفاقات روبه‌رو شوند. فیلم Bad Boys در سال ۱۹۹۵ توسط استودیو کلمبیا پیکچرز با بودجه ۱۹ میلیون دلاری تولید و موفق شد به فروش ۱۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. تهیه‌کننده این فیلم یعنی جری بروکهایمر تهیه‌کنندگی قسمت دوم این فیلم در سال ۲۰۰۳ و قسمت سوم آن تحت عنوان پسران بد برای همیشه (Bad Boys for Life) را نیز برعهده داشت. 


کاور فیلم braveheart با ایفای نقش مل گیبسون

۳۶- فیلم Braveheart

فیلم شجاع دل

کارگردان: مل گیبسون | نویسنده‌: رندل والاس

بازیگران: مل گیبسون، پاتریک مک‌گوئن، برندن گلیسون، سوفی مارسو

میانگین امتیازات Braveheart در سایت IMDB: ۸.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

ساخته مل گیبسون را می‌توان یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما تلقی کرد. فیلم «شجاع دل» یکی دیگر از فیلم‌های فهرست به‌شمار می‌رود که به‌طور رسمی در ژانر اکشن قرار نمی‌گیرد ولی صحنه‌های اکشن بسیار ماندگاری از خود در تاریخ سینما به‌جای گذاشته است. داستان فیلم درباره شخصیت ویلیام والاس جریان دارد؛ شخصی که با کینه از انگلیسی‌ها بزرگ شد و همیشه از آن‌ها تنفر داشت. در سال ۱۲۹۰ با فوت مارگارت، ملکه اسکاتلند که در آن زمان تنها هشت سال سن داشت و تا رسیدن به سن قانونی وظیفه اداره مملکت برعهده مشاورین پدر او قرار داشت، لردهای اسکاتلند تصمیم گرفتند برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج شاه ادوارد اول را برای حکومت بر اسکاتلند انتخاب کنند. قبل از رسمی شدن این انتخاب نیروهای انگلیسی با تصرف سرزمین‌های آن‌ها حکومت خود بر اسکاتلند را آغاز کردند. ویلیام والاس به‌همین‌دلیل همیشه تنفر شدیدی از آن‌ها در دل داشت و تصمیم گرفت که انتقام تصرف این سرزمین را از انگلیسی‌ها بگیرد و درنهایت با کمک آزادی‌خواهان اسکاتلندی به این مهم دست پیدا می‌کند.

فیلم Braveheart در سال ۱۹۹۵ با بودجه‌ای معادل ۶۵ میلیون دلار به تهیه‌کنندگی خود مل گیبسون به‌همراه بروس دیوی و آلان لد توسط شرکت پارامونت پیکچرز اکران شد. تماشای این فیلم حدود سه ساعت زمان می‌بَرد و مطمئن باشید تمام لحظات آن ارزش تماشا کردن را دارند. این فیلم با فروش بسیار خوب ۲۲۰ میلیون دلاری موفق شد سود خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشته باشد.


تام کروز در پوستر فیلم mission impossible

۳۵- فیلم Mission: Impossible

فیلم ماموریت غیرممکن

کارگردان: برایان دی‌پالما | نویسنده: استیون زایلیان

بازیگران: تام کروز، جان ویت، امانوئل بئار، ژان رنو، وینگ ریمز

میانگین امتیازات Mission: Impossible در سایت IMDB: ۷.۱ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰

امکان ندارد اهل فیلم‌های اکشن باشید ولی حداقل یکی از فیلم‌های مجموعه سینمایی «مأموریت غیرممکن» را ندیده باشید. اولین فیلم این مجموعه را می‌توان تولد یکی از مهم‌ترین و بهترین سری فیلم های اکشن دانست. این فیلم در سال ۱۹۹۶ با فروش بسیار عالی ۴۶۰ میلیون دلاری راه را برای ساخت قسمت‌های بعدی بسیار هموار کرد تا علاقه‌مندان ژانر اکشن شاهد اکران فیلم‌هایی با کیفیت در این ژانر باشند. بودجه نخستین فیلم این مجموعه ۸۰ میلیون دلار اعلام گردید که توسط شرکت پارامونت پیکچرز در آن سال اکران شد. فیلم مأموریت غیرممکن اوج هنرنمایی تام کروز در فیلم‌های اکشن را به‌تصویر می‌کشد؛ بازیگری که در فیلم‌های این مجموعه بیشتر صحنه‌های آن را خودش ایفا می‌کند و خبری از بدلکار در آن صحنه‌ها نیست. همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت فیلم‌های این مجموعه به‌شمار می‌رود؛ البته تام کروز چند بار به‌این‌خاطر در مراحل فیلم‌برداری مصدوم شد ولی بازهم دست از انجام این کارها نکشید.

داستان فیلم Mission Impossible درباره شخصیت اتان هانت با ایفای نقش تام کروز است؛ او مامور یک شاخه غیررسمی در سازمان CIA تلقی می‌شود که رهبری آن شاخه را جیم فلپس با بازی جان ویت برعهده دارد. آن‌ها باید برای جلوگیری از انتشار اطلاعات کمیته المپیک به شهر پراگ بروند تا از این اتفاق جلوگیری کنند ولی زمانی‌که به آن‌جا می‌رسند، متوجه می‌شوند که فردی عملیات آن‌ها را برملا کرده و به‌همین‌دلیل اتان هانت تصمیم می‌گیرد که در شهر پراگ به‌دنبال عامل نفوذی بگردد تا متوجه شود چه کسی اطلاعات عملیات آن‌ها را لو داده است. در این فیلم و سایر فیلم‌های این مجموعه سکانس‌های اکشن بسیار هیجان‌انگیزی وجود دارد که اگر به این ژانر علاقه داشته باشید حتما از تماشای آن‌ها بسیار لذت خواهید برد.


نیکولاس کیج و جان تراولتا در پوستر فیلم face off

۳۴- فیلم Face/Off

فیلم تغییر چهره

کارگردان: جان وو | نویسنده: مایک ورب، مایل کالیری

بازیگران: جان تراولتا، نیکولاس کیج، جوآن آلن

میانگین امتیازات Face/Off در سایت IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰

به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تاثیر بسیار زیاد فیلم‌سازان شرقی را در ژانرهای مختلف سینمایی به‌خصوص در ژانر اکشن نادیده گرفت؛ فیلم‌سازانی مانند کوروساوا و جان وو (گان فوو)، کارگردان فیلم «تغییر چهره». ایده‌های خلاقانه آن‌ها گاهی اوقات باعث خلق آثاری شده که در تاریخ سینما بسیار ماندگار شده‌اند. فیلم Face/Off با فاصله گرفتن از کلیشه‌های فیلم‌های پلیسی و اکشن یک فیلم بسیار هوشمندانه و هیجان‌انگیز را به اهالی سینما تقدیم می‌کند، فیلمی که اگر تنها دقایقی از آن را تماشا کنید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید دست از تماشای ادامه آن بکشید. تغییر چهره علاوه‌بر این توضیحات با استفاده از ایفای نقش بسیار هنرمندانه دو بازیگر بسیار برجسته سینما یعنی نیکولاس کیج و جان تراولتا که هرکدام کوله‌باری از فیلم‌های باکیفیت را در پرونده کاری خود دارند، توانست روند داستانی خود را به‌بهترین شکل ممکن به بیننده خود نمایش دهد. این فیلم با بودجه ۸۰ میلیون دلاری توسط پارمونت پیکچرز منتشر شد و توانست به فروش ۲۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان این فیلم به‌قدری جذاب و خاص است که صددرصد ارزش تکرار تماشا را دارد. فیلم داستان یک تبهکار به‌نام کاستور تروی با بازی نیکلاس کیج و یک پلیس وظیفه‌شناس به‌نام شان آرچر با بازی جان تراولتا را به‌تصویر می‌کشد. در طی حادثه‌ای پسر آرچر توسط تروی کشته می‌شود. پس از گذشت چند سال از این ماجرا آرچر افسرده شده و تروی به کما می‌رود و برادر او یعنی پولوکس راهی زندان می‌شود. همکاران شان آرچر به او پیشنهاد می‌دهند صورت خود را با صورت تروی تعویض کند، راهی زندان شود و اطلاعاتی از پولوکس به‌دست آورد. او این‌کار را انجام می‌دهد ولی در این حین تروی به‌هوش می‌آید و صورت آرچر را تصاحب می‌کند. این موضوع آغازی تلقی می‌شود بر روند داستانی دیوانه‌وار این فیلم که جای این دو شخصیت با یکدیگر عوض می‌شود و آرچر باید در زندان ثابت کند که تبهکار نیست ولی اصلا راه آسانی در پیش نخواهد داشت.


کاور فیلم نجات سرباز رایان با بازی تام هنکس

۳۳- فیلم Saving Private Ryan

فیلم نجات سرباز رایان

کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: رابرت روداک

بازیگران: تام هنکس، تام سایزمور، بری پپر، آدام گلدبرگ، مت دیمون

میانگین امتیازات Saving Private Ryan در سایت IMDB: ۸.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰

بیست و ششمین فیلم برتر تاریخ از نگاه سایت آی‌ام‌دی‌بی به فیلم «نجات سرباز رایان» اختصاص دارد. فیلمی که ژانر اصلی آن اکشن نیست ولی همیشه در میان بهترین فیلم های اکشن قرار می‌گیرد. نجات سرباز رایان از آن دسته فیلم‌هایی است که هیچوقت خسته‌کننده نخواهد شد و هر بار که تماشایش کنید شما را محو داستان و تصاویر خود می‌کند. این فیلم حماسی داستان یک جوخه از نظامیان آمریکایی را در میانه جنگ جهانی دوم به‌تصویر می‌کشد که به‌فرماندهی سروان میلر با بازی بی‌نظیر تام هنکس قصد دارند تا به پشت خطوط دشمن راه پیدا کنند و با پیدا کردن سرباز جیمز فرانسیس رایان او را به خانه برگردانند. مادر سرباز رایان خبر کشته شدن سه فرزند بزرگ خود را در جنگ شنیده است و به‌همین‌دلیل فرماندهان نیروهای آمریکایی قصد دارند جیمز را مرخص کرده تا درکنار مادر خود بماند تا مادر او شاهد مرگ آخرین فرزند خود نباشد.

فیلم Saving Private Ryan به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ یکی از معدود فیلم های جنگی به‌شمار می‌رود که در تک‌تک لحظات آن می‌توانید با تمام وجود خشونت، اتفاقات بی‌رحمانه و وجهه زشت جنگ را با تمام وجود لمس کنید. این فیلم در سال ۱۹۹۹ موفق شد جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردانی را به‌خود اختصاص دهد و رابرت رودات، نویسنده آن در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد کسب این جایزه شد. فیلم نجات سرباز رایان با بودجه‌ای حدود ۷۰ میلیون دلار توسط استودیو امبلین اینترتینمنت و مارک گوردون پروداکشنز تولید و به‌فروش فوق‌العاده خوب ۴۹۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم بدون شک یکی از فیلم‌هایی است که تماشای آن برای تمامی اهالی سینما واجب خواهد بود.


ایفای نقش کیانو ریوز در فیلم the matrix

‍۳۲- فیلم The Matrix

فیلم ماتریکس 

کارگردان: خواهران واچوفسکی | نویسنده: خواهران واچوفسکی

بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو

میانگین امتیازات The Matrix در سایت IMDB: ۸.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

از بیست و ششمین فیلم برتر تاریخ از نگاه آی‌ام‌دی‌بی به شانزدهمین فیلم آن فهرست رسیدیم. مجموعه سینمایی «ماتریکس» خیلی راحت می‌تواند جز نمادین‌ترین مجموعه‌های تاریخ ژانر اکشن و قسمت اول آن یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ لقب بگیرند. داستان پیشرفت تکنولوژی و مشکلاتی که می‌تواند برای انسان به‌وجود آورد همیشه از سوژه‌های جذاب و پرمخاطب سینما تلویزیون بوده و خواهد بود و فیلم ماتریکس هم با یک روند داستانی خاص و بسیار هیجان‌انگیز به‌نشان دادن همین سوژه می‌پردازد. داستان فیلم درباره طراحی و ساخت یک هوش مصنوعی به‌دست بشر است که این هوش مصنوعی با ساخت ماشین‌های خودآگاه و هوشمند افراد مختلف را در یک واقعیت مجازی تحت عنوان «ماتریکس» زندانی می‌کند.

اگر طرفدار فیلم‌های اکشن هستید شک نکنید که از این فیلم بی‌نهایت لذت خواهید برد. جلوه‌های ویژه استفاده شده در این فیلم در آن زمان بی‌نظیر بودند و همین موضوع باعث شد تا افراد بسیاری در سراسر جهان به این فیلم علاقه پیدا کنند. این فیلم با بودجه ۶۰ میلیون دلاری توسط استودیو ویلیج رودشو پیکچرز و تهیه‌کنندگی جوئل سیلور و اروین استاف در سال ۱۹۹۹ تولید و اکران شد. موفقیت‌‌های بی‌شمار این فیلم از جمله کسب چهار جایزه اسکار و فروش عالی ۴۷۰ میلیون دلاری آن باعث شدند تا فکر ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم در ذهن سازندگان آن قرار بگیرد. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه هر دو در سال ۲۰۰۳ منتشر شدند و قرار است که قسمت چهارم آن پس از ۱۸ سال انتظار در سال ۲۰۲۱ اکران شود.


کاور فیلم gladiator با ایفای نقش راسل کرو

۳۱- فیلم Gladiator

فیلم گلادیاتور

کارگردان: ریدلی اسکات | نویسنده: دیوید فرانزونی، جان لوگان، ویلیام نیکلسون

بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید

میانگین امتیازات Gladiator در سایت IMDB: ۸.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰

اگر فیلم «گلادیاتور» رو تماشا کرده باشید کافی است چشم‌های خود را ببندید و به روند داستانی آن فکر کنید تا به‌راحتی فکر دیدن دوباره آن به‌سراغ شما بیاید. فیلم «گلادیاتور» به‌قدری داستان قوی و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند تا روزها ذهن شما را درگیر خود کند. داستان فیلم که یک داستان افسانه‌ای به‌شمار می‌رود و واقعیت تاریخی ندارد درباره ماکسیموس دسیموس مریدیوس، ژنرال ارتش روم است که نقش او را راسل کرو ایفا می‌کند. او پس از شکست دادن آخرین گروه بربرها نزد امپراتور مارکوس اورلئوس که در بستر بیماری است می‌رود و امپراتور از او می‌خواهد که پس از مرگ او زمام امور کشور را به‌دست بگیرد. با مرگ امپراتور به‌دست پسر او یعنی کومودوس با بازی واکین فینیکس، کومودوس ادعای امپراتوری می‌کند، همسر و فرزند ماکسیموس رو به‌قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس را صادر می‌کند. ماکسیموس با فرار از مرگ به‌عنوان یک برده و یک جنگجو تمام روزهای عمر خود را با فکر گرفتن انتقام سپری و تنها به یک موضوع می‌اندیشد و آن چیزی نیست جز بازگشت به روم و گرفتن انتقام خانواده خود.

فیلم Gladiator از معدود فیلم‌هایی است که در آن می‌توانید طعم واقعی تنفر، خیانت، انتقام و عشق را به‌بهترین شکل ممکن و به‌خوبی با ذره‌ذره وجودتان لمس کنید. به جرات می‌توان گفت پس از هربار تماشای این فیلم با بازی هنرمندانه راسل کرو و واکین فینیکس، موسیقی شاهکار هانس زیمر و درام خارق‌العاده فیلم‌نامه آن، موهای تنتان سیخ خواهد شد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ توسط استودیو رد واگن اینترتینمنت و به‌تهیه‌کنندگی داگلاس ویک، دیوید فرانزونی تهیه و توسط شرکت دریم‌وورکس پیکچرز اکران شد. ساخته ریدلی اسکات توانست به‌فروش ۴۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده و بودجه نسبتا سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی توجیه کند؛ علاوه‌بر این موضوع این اثر مطمئنا تا دهه‌ها از ذهن اهالی سینما پاک نخواهد شد.


کاور فیلم The Bourne Identity با بازی مت دیمون

۳۰- فیلم The Bourne Identity

فیلم هویت بورن

کارگردان: داگ لیمان | نویسنده: تونی گیلروی، ویلیام بلیک هیرون

بازیگران: مت دیمون، فرانکا پوتنته، برایان کاکس، کلایو اوون، کریس کوپر

میانگین امتیازات The Bourne Identity در سایت IMDB: ۷.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

از بهترین فیلم های اکشن تاریخ می‌توان به سری فیلم‌های مجموعه سینمایی The Bourne اشاره کرد. فیلم‌های این مجموعه از همان ابتدا با بازی هنرمندانه مت دیمون طرفداران بسیار زیادی پیدا کردند و خود مت دیمون را در میان بازیگران برجسته جهان اکشن قرار دادند. داستان فیلم the bourne Identity که اولین فیلم این مجموعه سینمایی تلقی می‌شود درباره شخصیت جیسون بورن جریان دارد. این شخصیت یک مامور ویژه اطلاعاتی به‌شمار می‌رفت که عملیات جاسوسی زیادی را انجام داده بود ولی در یکی از این مأموریت‌ها که در دریا جریان داشت حافظه خود را از دست داد و دیگر چیزی به‌یاد نمی‌آورد. بورن پس از این اتفاق به‌دنبال شناخت خود و یافتن هویت واقعی خود می‌گردد و قصد دارد که به‌هرنحوی شده است گذشته خود را به‌خاطر بیاورد. او در این مسیر درکنار مبارزه با این مشکل و تلاش برای به‌دست آوردن حافظه خود باید با همکاران سازمان خود نیز مقابله کند.

اکشن موجود در این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های کلیشه‌ای این ژانر اصلا خسته‌کننده نیست و برای شما تکرای نخواهد شد. فیلم the bourne Identity از یک رمان داستانی به همین نام به‌نویسندگی رابرت لودلوم اقتباس شده است. سایر قسمت‌های این مجموعه سینمایی در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۷، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ تهیه و اکران شدند ولی به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما همچنان قسمت اول این مجموعه جذاب‌ترین و باکیفیت‌ترین فیلم در میان سری فیلم‌های بورن محسوب می‌شود. این فیلم با بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیون دلار تولید و موفق شد به فروش ۲۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


شخصیت آراگون در فیلم ارباب حلقه‌ها سوار بر اسب در محل نبرد

۲۹- فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King

فیلم ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه

کارگردان: پیتر جکسون | نویسنده: فرن والش، فیلیپا بوینس، جی آر.آر مارتین، پیتر جکسون

بازیگران: ایجاه وود، ایان مک‌کلن، ویگور مورتنسن، لیو تایلر، شان آستین

میانگین امتیازات The Lord of the Rings: The Return of the King در سایت IMDB: ۸.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۴ از ۱۰۰

فیلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» را می‌توان نقطه کمال مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها دانست؛ فیلمی که یکی از نقاط درخشانِ نه‌تنها ژانر اکشن و فانتزی که تمام تاریخ سینما است. قرار گرفتن این فیلم در رتبه هفتم بهترین فیلم‌های سینمایی تاریخ از نگاه آ‌ی‌ام‌دی‌بی گواه خوبی بر کیفیت فوق‌العاده بالای این فیلم به‌شمار می‌رود. فیلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» یک شاهکار چهار ساعته است که به‌طورحتم نمی‌توان تمام نکات مثبت آن را در چند سطر توضیح داد. داستان فیلم دقیقا ادامه پایان داستان قسمت دوم این مجموعه را به‌تصویر می‌کشد؛ جایی که فرودو و سام با کمک گالوم به سرزمین تاریکی «موردور» نزدیک می‌شوند تا حلقه معروف فیلم را توسط آتش موجود در آن مکان از بین ببرند. در این فیلم شاهد نبرد نهایی و بسیار عظیمی خواهیم بود که در دو قسمت قبلی منتظر آن بودیم؛ نبردی میان آراگوس و جمیلی به‌همراه دوستان هابیت خود دربرابر افراد سارون که یکی از عظیم‌ترین نبردهای تاریخ سینما و تلویزیون قلمداد می‌شود.

قبل از اکران این فیلم هیچ فیلم فانتزی دیگری موفق نشده بود جایزه اسکار بهترین فیلم سال را به‌خود اختصاص دهد ولی فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King علاوه‌بر کسب این جایزه موفق شد در تمام یازده بخش مختلفی که نامزده جایزه اسکار شده بود به پیروزی برسد و اینگونه یک رکورد جاویدان را از خود به‌جای بگذارد. شخصیت‌پردازی بی‌نظیر این فیلم باعث شده تا برخلاف دو فیلم قبلی تمام شخصیت‌های مهم فیلم تاثیر به‌سزایی در روند داستانی فیلم داشته باشند. این فیلم در سال ۲۰۰۳ توسط استودیو نیولاین سینما و تهیه‌کنندگی پیتر جکسون با بودجه‌ای معادل ۹۵ میلیون دلار تولید و اکران شد که توانست به فروش خارق‌العاده ۱.۱۵ میلیارد دلار دست پیدا کند. مجموعه ارباب حلقه‌ها اگر نگوییم بهترین مجموعه سینمایی تاریخ است، به‌راحتی می‌تواند در میان سه مجموعه برتر تاریخ سینما قرار گیرد و هرکدام از فیلم‌های این مجموعه می‌توانند از بهترین فیلم های اکشن تاریخ باشند.


کاور قسمت دوم مرد عنکبوتی از سه‌گانه سم ریمی

۲۸- فیلم Spider-man 2

فیلم مرد عنکبوتی ۲

کارگردان: سم ریمی | نویسنده: آلوین سارجنت، آلفرد گاف، مایلز میلار

بازیگران: توبی مگوآیر، کیرستن دانست، جیمز فرانکو، آلفرد مولینا

میانگین امتیازات Spider-man 2 در سایت IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰

به احتمال زیاد شما هم موافق این موضوع هستید که سه‌گانه مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بهترین مجموعه در دنیای این ابرقهرمان محبوب به‌شمار می‌رود. پس از قسمت اول که پیتر پارکر توسط یک عنکبوت به مرد عنکبوتی تبدیل می‌شود، حالا باید در مقابل یکی از خطرناک‌ترین دشمنان خود یعنی دکتر اختاپوس قرار بگیرد. دکتر اختاپوس که به‌خاطر یک آزمایش علمی همسر خودش را از دست داده است، به‌خاطر همان آزمایش و خطایی که در آن رخ داد به موجودی بسیار خطرناک تبدیل شده که تمام اصول اخلاقی خود را زیر پا می‌گذارد تا بار دیگر بتواند آزمایش خود را انجام دهد. با این تفاوت که این بار اگر آزمایش او دچار خطا شود ممکن است کل شهر را ویران کند.

پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی قصه ما باید با وجود مشکلات فراوان جلوی او را بگیرد و نه‌تنها جان مرد شهر را نجات دهد که از مری‌جین، دختری که دوستش دارد هم مراقبت کند. قسمت دوم سه‌گانه مرد عنکبوتی ۲ سال پس از پخش نخستین قسمت آن در سال ۲۰۰۴ به تهیه‌کنندگی آوی آراد و لورا زیسکین توسط استودیو استودیو کلمبیا پیکچرز به‌همراهی مارول تولید و توسط شرکت سونی اکران شد. بودجه هنگفت ۲۰۰ میلیون دلاری این فیلم انتظارها را از آن بسیار بالا برده بود ولی فروش فوق‌العاده آن که حدودا به عدد ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است، مهر تاییدی بود بر این موضوع که این فیلم ارزش آن بودجه سنگین را داشته است.


کاور انیمیشن شگفت‌انگیزان

۲۷- فیلم The Incredibles

فیلم شگفت انگیزان

کارگردان:‌ برد بِرد | نویسنده: برد بِرد

بازیگران: کریگ تی. نلسن، جیسون لی، هالی هانتر، سارا واول

میانگین امتیازات The Incredibles در سایت IMDB: ۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰

موضوعات ابرقهرمانی همیشه در میان مخاطبان سینما محبوبیت بسیار زیادی داشته‌اند ولی به‌تصویر کشیدن این مضامین در قالب یک انیمیشن باکیفیت یک قدم روبه‌جلو به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم تنها یک انیمیشن اکشن را در این فهرست معرفی کنیم کار راحتی در انتخاب خواهیم داشت چون انیمیشن سینمایی شگفت انگیزان به‌قدری جذاب و هیجان‌انگیز است که یکی دو پله از سایر آثار این ژانر جلوتر خواهد بود. این فیلم که جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را به‌خود اختصاص داد در سال ۲۰۰۴ توسط استودیو والت دیزنی به‌همراهی پیکسار تولید و اکران شد. بودجه ساخت انیمیشن «شگفت‌انگیزان» توسط والت دیزی مبلغ ۹۲ میلیون دلار اعلام شده که پس از فروش ۶۳۱ میلیون دلاری خود سود بسیار عظیمی را به حساب این استودیو واریز کرد. پس از موفقیت‌های این فیلم همه منتظر قسمت‌های بعدی آن بودند ولی انتشار قسمت دوم مجموعه «شگفت‌انگیزان» تا سال ۲۰۱۸ رخ نداد.

داستان فیلم درباره یک خانواده بسیار بامزه و در عین حال بسیار جذاب و مهیج است که هرکدام از اعضای آن قدرت ابرقهرمانی مخصوص خود را دارند. خانواده‌ای که به‌خاطر قوانین دولت و شکایت برخی از مردم مجبور شدند از دنیای ابرقهرمانی فاصله بگیرند و مانند مردم عادی زندگی کنند. هیچ ابرقهرمانی نمی‌تواند مدت زیادی را اینگونه سپری کند و شخصیت‌های داستان ما هم از این قاعده مستثنی نبودند. با پیدا شدن یک ربات بزرگ آن‌ها موظف شدند تا در یک مأموریت به‌مقابله با آن پرداخته و آن را نابود کنند. روند سریع داستان و شخصیت‌پردازی بسیار خوب، این اثر را به‌یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ تبدیل کرده که حتما باید آن را تماشا کنید.


کاور فیلم مرد آهنی ۲۰۰۸ با ایفای نقش رابرت داونی جونیور

۲۶- فیلم Iron Man

فیلم مرد آهنی

کارگردان: جان فاورو | نویسنده: مارک فرگس، هاوک اتسبی، آرت مالکوم، مت هالووی

بازیگران: رابرت داونی جونیور، ترنس هاوارد، جف بریجز، شان توب

میانگین امتیازات Iron Man در سایت IMDB: ۷.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

فیلم «مرد آهنی» شروعی محسوب می‌شود برای جهان رنگارنگ و پر از هیجان دنیای سینمایی مارول. با ساخت این فیلم و شروع به‌کار مجموعه سینمایی مارول، این جهان پر از شخصیت‌های محبوب موفق شد تا قسمت بسیار بزرگی نه‌تنها از ژانر اکشن بلکه از تمام سینمای جهان را به‌خود اختصاص دهد. داستان فیلم Iron Man درباره شخصیت تونی استارک جریان دارد؛ یک نابغه و یک مهندس بسیار باهوش که درگیر بی‌بندوباری شده است. پس از مرگ پدر او شرکت استارک که متعلق به پدرش بود را به ارث می‌برد. او در یک مأموریت در افغانستان متوجه می‌شود که می‌تواند یک زره بسیار پیشرفته و آهنین تولید کند و در شرکت خود تصمیم می‌گیرد به‌جای فعالیت‌های قبلی مشغول ساخت این زره شود. یکی از همکاران او که از کارهای او عصبانی می‌شود سعی می‌کند جلوی او را بگیرد و با دشمنان او دادوستد‌هایی انجام دهد که این اتفاقات روند اصلی داستان این فیلم را تشکیل می‌دهند. در انتهای فیلم «آیرون من» یکی از شخصیت‌های فیلم در خانه استارک به او می‌گوید که او تنها ابرقهرمان دنیا نیست و به پروژه انتقام‌جویان اشاره می‌کند.

این فیلم و اشارات پایانی آن تولد یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌روند که تابه‌امروز شاهد اکران فیلم‌های بسیار بزرگ و پرهزینه‌ای از آن بوده‌ایم. فیلم «مرد آهنی» در سال ۲۰۰۸ توسط استودیو مارول و با تهیه‌کنندگی آوی آراد با بودجه‌ای حدود ۱۴۰ میلیون دلار تولید و اکران شد. فروش ۶۰۰ میلیون دلاری این فیلم باعث گردید تا مسیر ساخت سایر فیلم‌های مارول با بودجه‌هایی بسیار سنگین‌تر هموار شود. درکنار اکران قسمت دوم فیلم «مرد آهنی» در سال ۲۰۱۰ این شخصیت در بسیاری از فیلم‌های استودیو مارول حضور پررنگی داشته است.


کریستین بیل و هیث لجر در فیلم the dark knight

۲۵- فیلم The Dark knight

فیلم شوالیه تاریکی

کارگردان: کریستوفر نولان | نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان، دیوید اس. گویر

بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، مورگان فریمن

میانگین امتیازات The Dark knight در سایت IMDB: ۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰

کریستوفر نولا با ساخت سه‌گانه «شوالیه تاریکی» جریانی جدید را در فیلم‌های ابرقهرمانی پدید آورد؛ جریانی که نشان داد لازم نیست یک فیلم ابرقهرمانی پر از صحنه‌های اکشن وسیع و نبردهای بیش‌ازحد غیر منطقی باشد تا به موفقیت برسد و اگر یک فیلم ابرقهرمانی به واقعیت نزدیک بماند هم می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند. فیلم «شوالیه تاریکی» که دومین قسمت مجموعه سینمایی بتمنِ کریستوفر نولان به‌شمار می‌رود در میان فیلم‌های این مقاله بالاترین رتبه را در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ از نگاه سایت آی‌ام‌دی‌بی به‌خود اختصاص داده و با ایستادن در رتبه چهارم بهترین فیلم‌های تاریخ سینما بهترین امتیاز را در میان فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی کسب کرده است. فیلم «شوالیه تاریکی» با بودجه‌ای حدود ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به‌تهیه‌کنندگی اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان توسط استودیو‌های لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز و دی‌سی کامیکس تولید و توسط شرکت برادران وانر اکران شد. این فیلم پس از اکران در سراسر جهان به فروش بسیار عالی ۱.۰۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد. همین توضیحات کافی هستند تا نتیجه بگیریم فیلم The Dark Knight یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ به‌شمار می‌رود.

دستان این فیلم درباره رویارویی بتمن با یکی از دشمنان اصلی خود یعنی جوکر جریان دارد. بازی بی‌نظیر و هنرمندانه هیث لجر فقید در نقش جوکر باعث شد تا برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال به بازیگر یک شخصیت منفی تعلق پیدا کند. درکنار هیث لجر می‌توان به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران برجسته‌ای مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری الدمن و مورگان فریمن اشاره کرد. داستان این فیلم برخلاف فیلم‌های قدیمی مجموعه سینمایی بتمن، به زندگی حقیقی مردم بسیار نزدیک است و به‌عقیده منتقدان سینمایی همین عامل می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های زیاد این فیلم نسبت‌به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی تلقی شود.


کاور فیلم Taken با ایفای نقش لیام نیسون

۲۴- فیلم Taken

فیلم تیکن

کارگردان: پیر مورل | نویسنده: لوک بسون، رابرت مک‌کامن

بازیگران: لیام نیسون، فامکه یانسن، مگی کریس، زاندر برکلی

میانگین امتیازات Taken در سایت IMDB: ۷.۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۵۱ از ۱۰۰

یکی دیگر از بازیگرانی که در ژانر فیلم‌های اکشن ایفای نقش‌های ماندگار و هنرمندانه‌ای را از خود به‌جای گذاشته لیام نیسون است که اگر فیلم‌های او را تماشا کرده باشید مطمئنا از آن‌ها لذت برده‌اید. داستان فیلم درباره شخصیت برایان میلز با بازی لیام نیسون جریان دارد که یه جاسوس سابق CIA به‌شمار می‌رود و پس از بازنشستگی به یک محافظ شخصی تبدیل شده است. دختر او یعنی کیم از او اجازه می‌گیرد که به‌همراه دوست خود به سفری در پاریس برود، میلز که از خطرات احتمالی این سفر آگاه بود درنهایت به دختر خود اجازه داد تا دوست خود را در این سفر به مقصد پاریس همراهی کند. در این سفر کیم و دوست او با پسری آشنا می‌شوند که با یک باند قاچاق انسان ارتباط دارد و پس از آگاه شدن از محل اقامت آن‌ها توسط آن باند آلبانیایی اقدام به دزدیدن کیم و آماندا می‌کنند. برایان پس از این اتفاق بلافاصله به پاریس می‌رود و با کمک دوست خود در وزارت اطلاعات و امنیت فرانسه به‌دنبال دختر خود می‌گردد و در این راه باید با آن گروه خطرناک روبه‌رو شود.

داستان فیلم بسیار سریع و هیجان‌انگیز جریان دارد و اکشن موجود در آن ضربان قلب شما را بالا خواهد برد. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه سینمایی به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ اکران شدند. نخستین فیلم مجموعه Taken در سال ۲۰۰۸ توسط استودیو اروپا کورپ و تهیه‌کنندگی لوک بسون با بودجه‌ای نسبتا کم معادل ۲۵ میلیون یورو تولید و اکران شد. بودجه کم این فیلم باعث شد تا فروش ۲۳۰ میلیون دلاری آن یک شکست تلقی نشود و همین عامل قسمت‌های بعدی آن را در دست ساخت قرار داد.


کاور فیلم Inglourious Basterds با حضور برد پیت

۲۳- فیلم Inglourious Basterds

فیلم حرامزاده‌های لعنتی

کارگردان: کوئنتین تارانتینو | نویسنده: کوئنتین تارانتینو

بازیگران: برد پیت، کریستوف والتس، مایکل فاسبندر، الی راث، ملانی لارنت

میانگین امتیازات Inglourious Basterds در سایت IMDB: ۸.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰

کوئنتین تارانتینو را بدون شک تمام طرفداران فیلم‌های سینمایی می‌شناسند؛ کارگردانی با فیلم‌هایی بسیار منحصربه‌فرد و مبهوت کننده. تارانتینو پس از فیلم Pulp Fuction با ساخت فیلم Inglourious Basterds دوباره به اوج سینمای جهان بازگشت و نشان داد که هنوز یکی از بهترین کارگردان‌های سینما تلقی می‌شود. داستان فیلم در زمان جنگ جهانی دوم جریان دارد و به پنج قسمت مختلف تقسیم می‌شود. دختری به‌نام سوشانا با ایفای نقش ملانی لارنت ساکن کشور فرانسه که به‌دست نازی‌ها اشغال شده، به‌دنبال انتقام گرفتن از کسانی است که در یک کشتار بی‌رحمانه خانواده او را به‌قتل رسانده‌اند. او مسئولیت یک سینما در پاریس در برعهده دارد که وزیر تبلیغات نازی‌ها می‌خواهد افتتاحیه یک فیلم بزرگ نازی را در آن سینما برگزار کند. افتتاحیه این فیلم که در آن شخصیت هیتلر هم وجود دارد بهترین فرصت برای سوشانا قلمداد می‌شود که با یک سالن پر از نازی‌های کله‌گنده روبه‌رو شود و با کشتن آن‌ها انتقام خانواده خود را بگیرد. 

مهم‌ترین شخصیت فیلم ولی شخصیت رین با ایفای نقش بسیار هنرمندانه برد پیت خواهد بود، شخصیتی که هروقت شروع به حرف زدن می‌کند شما را محو خود خواهد کرد. شخصیت رین همزمان با اینکه نقش اصلی فیلم به‌شمار می‌رود ولی می‌تواند شخصیت اصلی نباشد و این موضوع نبوغ تارانتینو در به‌تصویر کشیدن داستانی جذاب با شخصیت‌هایی جالب را به‌رخ می‌کشد. فیلم Inglourious Basterds در سال ۲۰۰۹ به‌تهیه‌کنندگی لورنس بندر تهیه و توسط شرکت پارامونت پیکچرز اکران شد. فروش ۳۲۰ میلیون دلاری این فیلم شاید نسبت‌به به بودجه ۷۰ میلیون دلاری آن خیلی زیاد نباشد ولی هرکسی که به‌تماشای آن نشسته مسلما به تنها یک بار دیدن آن بسنده نکرده است.


کاور فیلم inception به کارگردانی کریستوفر نولان با حضور لئوناردو دی‌کاپریو

۲۲- فیلم Inception

فیلم اینسپشن

کارگردان: کریستوفر نولان | نویسنده: کریستوفر نولان

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، الن پیج، تام هاردی، کیلین مورفی

میانگین امتیازات Inception در سایت IMDB: ۸.۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰

به یکی دیگر از فیلم‌های کریستوفر نولان رسیدیم. فیلم Inception برخلاف خیلی از فیلم‌های اکشن داستانی بسیار پیچیده و پر رمز و راز دارد که ممکن است در مرتبه اول تماشا کردن آن در روند داستانی این فیلم سردرگم شوید. رتبه سیزدهم بهترین فیلم‌های تاریخ در سایت IMDB به‌قدری داستان جذاب و پر پیچ‌وخمی دارد که اگر لحظه‌ای از آن را از دست دهید ممکن است روند داستانی فیلم را گم کنید و دقیقا متوجه آن نشوید. فیلم «تلقین» از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که در مغز شما بمبی از اطلاعات درست کرده و برای شما هزاران سؤال ایجاد می‌کند. داستان فیلم درباره یک دزدی بسیار بزرگ جریان دارد ولی نه از آن نوع دزدی‌هایی که در فیلم‌های معمول ژانر اکشن تماشا کرده‌ایم؛ دزدی فکر، ایده و قرار دادن تصمیمات مختلف در ناخودآگاه افراد. این نوع سرقت شاید از دزدی‌های مسلحانه با انواع اسلحه و صحنه‌های اکشن جذاب‌تر و در عین حال سرگیجه‌آورتر تلقی شود.

در این فیلم یک گروه از دزدان حرفه‌ای که در راس آن‌ها شخصیت کاپ با ایفای نقش لئوناردو دی‌کاپریو حضور دارد، سعی می‌کنند تا با نفوذ به ناخود‌آگاه فرد موردنظر خود افکار و تصمیمات او را دستکاری کرده و افکار و تصمیمات موردنظر خود را به‌جای آن‌ها قرار دهند؛ کاری که اصلا آسان نیست و نیاز به یک نقشه بسیار هوشمندانه و بی‌عیب و نقص دارد. درکنار دی‌کاپریو می‌توان به حضور بازیگران برجسته‌ای مانند تام هاردی ، الن پیج و جوزف گوردون لویت اشاره کرد که یک اثر بسیار جالب را به اهالی سینما هدیه داده‌اند. این فیلم با موسیقی متن بی‌نظیر هانس زیمر و تهیه‌کنندگی اما توماس درکنار کریستوفر نولان با بودجه‌ای معادل ۱۶۰ میلیون دلار تولید و به فروش بسیار خوب ۸۷۰ میلیون دلار دست پیدا کرد.


کاور فیلم 13 assassins

۲۱- فیلم 13Assassins

فیلم ۱۳ آدمکش

کارگردان: تاکاشی میکه | نویسنده: دایسوکه تنگان

بازیگران: کوجی یاکوشو، تاکایوکی یامادا، یوسوکه ایسه‌یا، گورو ایناگاکی

میانگین امتیازات 13Assassins در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰

در توصیفِ «سیزده آدمکش»، ساخته‌ی تاکاشی میکه‌ی ژاپنی همین و بس که این فیلم پرچمِ «هفت سامورایی»، تاثیرگذارترین اکشنِ تاریخ سینما را در قرن بیست و یکم بالا نگه داشته است. «سیزده آدمکش» فیلمی است که اگر آکیرا کوروساوا زنده بود، احتمالا آن را به‌عنوانِ فیلم محبوبش انتخاب می‌کرد. «سیزده آدمکش» بازسازی فیلمی به همین نام محصولِ سال ۱۹۶۳ است. تاکاشی میکه کارگردانِ عجیبی است. او یکی از پُرکارترین فیلمسازانِ مولفِ سینماست و منظورم از پُرکار یعنی او تا حالا بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته است. چیزی که میکه بیش از اطمینان حاصل کردن از کیفیتِ فیلم‌هایش دوست دارد، خودِ فیلمسازی است. البته که همه‌ی فیلم‌های او عالی نیستند، اما وقتی همه‌چیز دست به‌دست هم می‌دهند، نتیجه به فیلم‌های کالتی مثل «ایچی قاتل»، «تستِ بازیگری»، «ویزیتور کیو» و البته «تئاتر وحشت یاکوزا: سر گاو» و غیره منجر می‌شود؛ فیلم‌های تحریک‌کننده و عمیقا خشن و نامرسومی که گاسپر نوئه آرزوی ساختنِ چیزی شبیه به آن‌ها را دارد و جوکر آن‌ها را در اوقاتِ فراغتش تماشا می‌کند!

بنابراین او از یک سامورایی شرافتمند به اسم شینزائمون درخواست کمک می‌کند؛ شینزائمون هم که به‌دلیل عصرِ افولِ فعالیت‌ِ سامورایی‌ها به خاطر دورانِ صلح، دلش برای انجامِ وظیفه‌اش که مبارزه با شرارت است لک زده است و همیشه دوست داشته درحالی‌که کاتانا در دست دارد بمیرد، این درخواست را با اشتیاق می‌پذیرد؛ به این ترتیب، او تیمی از یازده سامورایی تشکیل می‌دهد. شینزائمون که می‌داند پیروزی در نبردِ مستقیم با ارتشِ صدها نفری ناریتسوگو غیرممکن است، تصمیم می‌گیرد با فریبکاری، ارتشِ ناریتسوگو را از او جدا کند و با تله‌گذاری در یک روستای کوچک در مسیرِ حرکتشان، آن‌ها را غافلگیر کند. «سیزده آدمکش» بیدارکننده‌ی همان هیجانی بود که از تماشای «هفت سامورایی» برای اولین‌بار به یاد می‌آورم. فیلم به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که تقریبا فاقدِ اکشن است، سرِ معرفی نیروی متخاصم، گردهمایی سامورایی‌ها و آشنایی با هرکدام از آن‌ها سپری می‌شود و بخشِ دوم به یک سکانسِ اکشنِ ۴۵ دقیقه‌ای پیوسته اختصاص دارد.

گرچه «سیزده آدمکش» به خاطر اکشنش شناخته می‌شود، اما یک بار دیگر یادآوری می‌کند که مهم‌ترین لازمه‌ی اکشن‌هایی که مخاطب را در سطحی عاطفی درگیر می‌کنند، حتی بیشتر از اجرای خودِ اکشن، به نحوه‌ی پی‌ریزی دراماتیکِ آن بستگی دارد. فیلم تمام مهره‌های درگیرِ این مبارزه، خطری که تهدیدشان می‌کند، عواقبِ ناگوارِ شکستشان و معنایی که این کار شخصا برای آن‌ها دارد را پرداخت کرده و برای تماشاگر مهم می‌کند. ما شرافتمندی‌ سامورایی‌ها را باور می‌کنیم، دلهره‌ و آمادگی‌شان از این عملیاتِ انتحاری را درک می‌کنیم، احساس بدِ شینزائمون از رویارویی با دوستِ قدیمی‌اش در قالب فرمانده‌ی محافظانِ ناریتسوگو را می‌فهمیم، بار سنگینی که سامورایی‌بودن در یک دنیای شرور به همراه دارد را احساس می‌کنیم و همزمان با تمام وجود دوست داریم قطع شدنِ سر ناریتسوگو به‌دستِ سامورایی‌ها را ببینیم.


وین دیزل بازیگر نقش شخصیت اصلی فیلم Fast Five و ماشین معروف او

۲۰- فیلم Fast Five

فیلم سریع و خشن

کارگردان: جاستین لین | نویسنده: کریس مورگان، گری اسکات تامپسون

بازیگران: وین دیزل، پال واکر، جوردانا بروستر، دواین جانسون، لوداکریس

میانگین امتیازات Fast Five در سایت IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰

مجموعه سینمایی The Fast and the Furious یکی دیگر از مجموعه‌های بسیار محبوب و جذاب دنیای فیلم‌های اکشن قلمداد می‌شود. در فیلم‌های این مجموعه شاید شاهد صحنه‌های اکشن کمی بی‌منطق باشیم ولی این موضوع برای دوست‌داران ژانر اکشن و به‌خصوص طرفداران سری فیلم‌های «سریع و خشن» اصلا مهم نیست. داستان فیلم دقیقا از جایی شروع می‌شود که قسمت چهارم آن به‌پایان رسیده بود. شخصیت دومنیک با بازی وین دیزل که یک خلافکار سابق است به ۲۵ سال زندان محکوم می‌شود ولی دوستان او اصلا دوست ندارند تا این همه سال را از او دور بمانند. به‌همین‌دلیل برایان (پال واکر) و میا (جوردانا بروستر) تصمیم می‌گیرند که به ماشین حامل او حمله کنند و دومنیک را از آن‌جا فراری دهند. با برگشتن دومنیک بار دیگر تیم همیشگی درکنار هم جمع می‌شوند و نقشه یک دزدی بزرگ را طراحی می‌کنند؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند که به یک قطار که راهی ریودوژانیرو است دستبرد بزنند و سه ماشین بسیار گران‌قیمت که در آن وجود دارند را به‌سرقت ببرند.

تماشای بازی هنرمندانه پال واکر در این فیلم مطمئنا تمام طرفداران این مجموعه و فیلم‌های اکشن را به‌خاطر مرگ او در هنگام رانندگی نارحت خواهد کرد زیرا که دیگر قادر نخواهیم بود واکر را در یک فیلم اکشن تماشا کنیم. قسمت پنجم مجموعه The Fast and the Furious در سال ۲۰۱۱ توسط استودیو اریجینال فیلم و با بودجه‌ای معادل ۱۲۵ میلیون دلار تولید و با فروش ۶۳۰ میلیون دلاری خود باعث شد تا قسمت‌های بعدی آن یکی پس از دیگری ساخته شوند. وین دیزل در این فیلم درکنار ایفای نقش شخصیت دومنیک درکنار نیل اچ. مورتیز و مایکل فوترل یکی از تهیه‌کنندگان آن به‌شمار می‌رود.


کاور فیلم the raid باحضور ایکو اویس

۱۹- فیلم The Raid

فیلم یورش

کارگردان: گارث هیو اِوِنس | نویسنده: گارث هیو اِوِنس

بازیگران: ایکو اویس، جو تسلیم، دونی آلامشیاه، یایان روهیان

میانگین امتیازات The Raid در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

کسانی که آن را دیده‌اند صورت درد گرفته‌اند؛ بعضی‌ها به خاطر ۱۰۰ دقیقه لبخند زدن و بعضی‌ها به خاطرِ ۱۰۰ دقیقه، درهم‌کشیدنِ اندامِ صورتشان. اگر یک وقت با جای خالی آن در فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ مواجه شدید، حتما آن را در این فهرست و میان بهترین فیلم های اکشن تاریخ پیدا می‌کنید. فیلم «یورش» نزدیک‌ترین چیزی است که بشریتِ تاکنون به شبیه‌سازِ شکستنِ استخوان اختراع کرده است. اگر «مد مکس: جاده‌ی خشم» خداونگارِ اکشن‌های بلاک‌باستری تعقیب و گریز و اتوموبیل‌محور باشد، «یورش» روی تختِ فرمانروایی اکشن‌های تن‌به‌تنِ واقع‌گرایانه می‌نشیند. سرسخت‌ترین بدلکاران از تماشای آن به خود می‌پیچند، حرفه‌ای‌ترین‌شان در حین تفکر به رازهای نحوه‌ی اجرای مبارزه‌های غیرممکنِ این فیلم در خودشان غرق می‌شوند و خدا به دادِ دیگران برسد! مشکلِ صحبت درباره‌ی «یورش» این است که هیچ چیزی شبیه به آن وجود ندارد.

«یورش» تکاملی که ممکن است صدها سال طول بکشد را در یک حرکت پشت سر گذاشته است؛ مثل یک موجودِ تک‌سلولی که یکراست در قالب یک دوزیست از آب خارج می‌شود. گارث هیو اِوِنسِ ولزی مسئولِ به تکامل رساندن و شناساندنِ اکشنِ اندونزیایی به دنیا است؛ یک نبردِ خیابانی که سرشار از استخوان‌های متلاشی‌شده، کمرهای شکسته‌شده، بدنِ‌های شکافته‌شده با قمه، گردن‌های از قفل درآمده، گلوهای پاره‌شده، زانوهای خُرد‌شده و شات‌گان‌های شلیک‌شده در چند سانتی‌متری صورت است؛ در دایره‌المعارفِ «یورش» چیزهایی به اسم «افت ریتم» یا «وقت استراحت» تعریف نشده‌اند. این فیلم حکمِ یک قتل‌عامِ پُرهرج و مرجِ بی‌وقفه را دارد که نه‌تنها از نفس نمی‌افتد، بلکه هرچه می‌گذرد وحشی‌تر و خشمگین‌تر و شگفت‌انگیزتر می‌شود. تصورِ فیلم‌های اکشنی هیجان‌انگیزتر، رضایت‌بخش‌تر، نوآورانه‌تر و آتشین‌تر از «یورش» غیرممکن است. داستان ساده است؛ نیروی ضربتِ پُلیس برای سرنگون کردنِ یک قاچاقچی موادمخدر گردن‌کلفت به یک مجتمعِ مسکونی که جولانگاهِ دار و دسته‌ی او است هجوم می‌برند.

از اینجا به بعد با یک داستانگویی ویدیوگیمی مرحله‌ای طرفیم؛ مامورانِ پلیس با محوریتِ راما (ایکو اوویس) باید طبقاتِ آپارتمان را یکی‌یکی پاکسازی کرده و به سمتِ غول‌آخرِ بازی پیشروی می‌کنند؛ با این تفاوت که دشمنانشان مرحله به مرحله دیوانه‌تر و آن‌ها مرحله به مرحله از نفس افتاده‌تر و کبودتر و خون‌آلودتر می‌شوند. گرت ایوانز در طراحی ساختارِ این فیلم، با هوشمندی المان‌های فیلم‌های اسلشر و اکشن را با هم ترکیب کرده است. قهرمانان به همان اندازه که در حالِ پیشروی هستند، به همان اندازه هم سنگر می‌گیرند و مخفی می‌شوند و برای بقایشان مبارزه می‌کنند؛ مثل این می‌ماند که آن‌ها در یک مکانِ بسته با ده‌ها مایکل مایرزها و جیسون وورهیس‌های مجهز به هنرهای رزمی حبس شده باشند. در این فیلم، چیزی که حتی بیش از مهارت‌های رزمی اهمیت دارد، قدرتِ تحمل است؛ آن‌ها برای دوام آوردن باید با خستگی‌شان مبارزه کنند؛ برنده کسی که است که مدتِ زمان بیشتری دندان روی جگر می‌گذارد.


کاور فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد با حضور کریستین بیل ان هاتاوی و تام هاردی

۱۸- فیلم The Dark Knight Rises

فیلم شوالیه تاریکی

کارگردان: کریستوفر نولان | نویسنده: کریستوفر نولان، جاناتان نولان، دیوید اس گویر

بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، تام هاردی، ان هتوی، ماریون کوتیار

میانگین امتیازات The Dark Knight Rises در سایت IMDB: ۸.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

«شوالیه‌ی تاریکی» سینمای ابرقهرمانی را به اشکالِ مختلفی دگرگون کرد؛ دومینِ فیلمِ سه‌گانه‌ی بتمنِ نولان فقط یکی از بهترین آثارِ حوزه‌ی محدودِ ابرقهرمانی نبود، بلکه در بینِ بهترین فیلم‌های جنایی قرار می‌گیرد و به اعتقادِ بسیاری در قالبِ جوکرِ هیث لجر، بهترین آنتاگونیستِ سینما را ارائه می‌کند. این فیلم استانداردهای بلاک‌باسترهای هالیوودی را بالاتر از همیشه بُرد، انتظارات‌مان از کیفیتِ داستانگویی فیلم‌هایی کامیک‌بوکی را تغییر داد و ژانرِ ابرقهرمانی را بازتعریف کرد. بنابراین اگر «شوالیه‌ی تاریکی» طرفداران را غافلگیر کرد، حالا همه با اشتیاقِ منتظر «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» بودند؛ گرچه این فیلم به‌لطفِ مقدار هایپِ غلبه‌ناپذیری که احاطه‌اش کرده بود ممکن است در حد انتظاراتِ عده‌ای از طرفداران ظاهر نشده باشد، اما هرچه از زمانِ اکرانِ فیلم گذشته است و هرچه طرفداران موفق شده‌اند تا در فضای آرام‌تر و منطقی‌تری آن را بازبینی کنند، دستاوردهای «برمی‌خیزد» هم بیش‌ازپیش دیده شده است.

«برمی‌خیزد» در بدترین حالت استانداردهای بالای «شوالیه‌ی تاریکی» را حفظ می‌کند، عناصرِ تأثیرگذار در موفقیتِ هنری آن فیلم را تکرار می‌کند و به فینالِ قدرتمندی در جمع‌بندی قوسِ شخصیتی بروس وین بدل می‌شود. این موضوع درباره‌ی اکشن‌های فیلم هم صدق می‌کند. سه‌گانه‌ی بتمنِ نولان هرگز فیلم‌های پُراکشنی نبوده است و حتی می‌توان گفت که نولان در هر زمینه‌‌ای خوب باشد، در زمینه‌ی اطمینان از کیفیتِ کوریوگرافی مبارزه‌های تن‌به‌تن کمبودِ غیرقابل‌چشم‌پوشی‌ای دارد، اما نکته این است که اکشن‌های اندک اما به‌یادماندنی و استخوان‌دار خیلی پسندیده‌تر از اکشن‌های بسیار اما توخالی و بی‌خلاقیت و اکشن‌های اندک اما دراماتیک خیلی مهم‌تر از اکشن‌های پُرتعدادی که هیچ ارتباطِ عاطفی و تماتیکی با داستان ندارند است. به خاطر همین است که همان اندک اکشن‌های مینیمالیستی «برمی‌خیزد» در حالی در بینِ بهترین سکانس‌های اکشنِ این ژانر قرار می‌گیرند که اکثرِ فیلم‌های این ژانر با چند برابر اکشن‌های بیشتر و پُرزرق و برق‌تر جایی در این فهرست ندارند.

اگر بروس تنها بود، مطمئنا عدم حضور آلفرد به دردش می‌خورد. اما خب، همه‌ی ما می‌دانیم که بروس تنهای تنها نیست؛ با رفتن آلفرد، بروس رو به سمت بتمن می‌چرخاند و درحالی که کسی نیست تا جلوی او را بگیرد، او بیش‌ازپیش پشت شنل خفاش مخفی می‌شود و به‌طرز بی‌ملاحظه‌ای به سمت نبردی احمقانه با بـین می‌رود. این درحالی است که بروس هیچ‌چیز درباره‌ی بـین، انگیزه‌ها و برنامه‌هایش نمی‌داند و از لحاظ فیزیکی هم در وضعیت ایده‌آلی به سر نمی‌برد. تمام اینها برای شکست کافی هستند، اما در حقیقت چیزی که باعث شکست بروس می‌شود، غرور و تکبرش است. در اولین رویارویی بتمن و بـین، خبری از بروس نیست. این فقط و فقط اهریمن درون بروس است که کنترل او را برعهده گرفته است. بـین هم بی‌رحمی‌اش را چاشنی تمام اینها می‌کند و کمر خفاش را می‌شکند.


پوستر فیلم skyfall

۱۷- فیلم Skyfall

فیلم اسکای فال

کارگردان: سم مندس | نویسنده: نیل پرویس، رابرت وید، جان لوگان

بازیگران: دنیل کریگ، خاویر باردم، رالف فاینس، نائومی هریس

میانگین امتیازات Skyfall در سایت IMDB: ۷.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

به‌نظر شما امکان دارد درباره بهترین فیلم های اکشن تاریخ صحبت کنیم ولی به شخصیت جیمز باند اشاره‌ای نداشته باشیم؟ جیمز باند را می‌توان محبوب‌ترین و بهترین مامور مخفی دنیای فیلم‌های سینمایی دانست. سری فیلم‌های جیمز باند یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ است که حدود ۲۵ فیلم را در خود جای داده و درکنار این تعداد فیلم تقریبا فیلم ضعیفی درباره این شخصیت ساخته نشده است. فیلم «اسکای‌فال» با حضور یک کارگردان کاربلد به‌نام سم مندس و حضور دو بازیگر برنده جایزه اسکار در نقش‌های اصلی خود نشان می‌دهد که می‌تواند بالاتر از فیلمی مانند From Russia with Love بهترین فیلم این مجموعه لقب بگیرد. این فیلم در سال ۲۰۱۲ با بودجه سنگین ۱۷۰ میلیون دلاری توسط استودیو ائون پروداکشنز و تهیه‌کنندگی مایکل ویلسون به‌همراهی باربارا بروکولی تهیه و توسط شرکت کلمبیا پیکچرز اکران شد و توانست به فروش بسیار عالی ۱.۲۱ میلیارد دلاری دست پیدا کند تا نشان دهد این مجموعه و این شخصیت هنوز تا پایان راه فاصله زیادی دارند. 

داستان این فیلم که یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ قلمداد می‌شود مانند تمام فیلم‌های این مجموعه درباره مامور مخفی ۰۰۷ با بازی دنیل کریگ جریان دارد ولی برخلاف سایر فیلم‌های این مجموعه با یک پیچش داستانی تازه آغاز می‌شود. مأموریت جیمز باند در استانبول با شکست مواجه و پس از آن هیچ اثری از او دیده نمی‌شود؛ به‌همین‌دلیل ماموران سازمان MI6 فکر می‌کنند که باند کشته شده است. پس از یک حمله شدید به این سازمان جیمز باند به ام‌آی۶ برمی‌گردد و خانم اِم، مدیر این سازمان با بازی جودی دنچ از او درخواست می‌کند که فردی با نام رائول گارسیا که یک تهدید جدی قلمداد می‌شود را پیدا کند. اتفاقات جذاب و سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیز این فیلم در طول مأموریت جیمز باند تمام طرفداران ژانر اکشن را پای نمایشگر خود میخکوب خواهند کرد.


کاور فیلم the avengers ۲۰۱۲

۱۶- فیلم The Avengers 

فیلم انتقام جویان

کارگردان: جاس ویدون | نویسنده: جاس ویدون

بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون

میانگین امتیازات The Avengersدر سایت IMDB: ۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰

دنیای سینمایی مارول پس از پایانِ اولین فازش، سکانس‌های اکشنِ قابل‌توجه‌ای داشته است؛ از سکانسِ نجاتِ مسافرانِ هواپیما در «مرد آهنی ۳» تا سکانسِ سوءقصد به جانِ نیک فوری در ماشینِ تا دندانِ مسلحش در «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»؛ از سکانسِ نبرد قهرمانان و تانوس روی تایتان در «جنگ اینفینیتی» تا بزن‌بزنِ تونی استارک علیه استیو و باکی در پایان‌بندی «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»؛ اما فیلم‌های مارول اوجِ اکشن‌هایش را در قسمتِ اول «اونجرز» تجربه کرد و بعد از جدا شدنِ جاس ویدن از دنیای سینمایی مارول پس از «اونجرز: دوران اولتران»، این مجموعه از لحاظ اکشن‌سازی هرچقدر بزرگ‌تر شده است، بالغ‌تر نشده است.

اجرای اکشن‌های کامیک‌بوکی، مخصوصا از نوعِ تیمی‌اش، به دو دلیل چالش‌برانگیز هستند؛ دلیلِ اول مشخص است: وقتی تعدادِ کاراکترها در فیلم‌های کراس‌اور افزایش پیدا می‌کند، همیشه این احتمال وجود دارد که اکشن‌ها به ملغمه‌‌‌ای نامفهوم، نامنظم و فاقدِ ریتم که یک سری ابرقهرمان را بدون درکی از داستانگویی، تنش‌آفرینی و زیباشناسی به جان یکدیگر می‌اندازند سقوط کنند. اما چالشِ اصلی چگونگی ترجمه‌ی زبانِ بصری اکشن‌های کامیک‌بوک‌ها به زبانِ سینما است؛ فقط به جان هم انداختن چهارتا کاراکتر در لباس‌های عجیب و غریب با بیگانگانِ فضایی، برای اینکه اسمش را اکشنِ کامیک‌بوکی بگذاریم کافی نیست؛ صحنه‌‌های اکشنِ فیلم باید شبیه به صفحاتِ متحرکِ کامیک احساس شود. گفتنش آسان است، اما اجرای آن نه. جاس ویدن یکی از انگشت‌شمار کارگردانانی است که از این اصل آگاه است.

«اونجرز» شاید پُرتنش‌ترین، عمیق‌ترین، جدی‌ترین یا نوآورانه‌ترین اکشنِ این فهرست نباشد، اما لازم نیست هم باشد. ما کمترین چیزی که از فیلم‌های کامیک‌بوکی می‌خواهیم، اقتباسِ اصولی زبانِ کامیک‌بوک‌ها به سینماست و «اونجرز» این کار را با تاریخ‌سازی انجام می‌دهد. دستاورد این فیلم هیچ کم و کسری در حوزه‌ی خودش در مقایسه با دیگر فیلم‌های این فهرست ندارد. اگر «اونجرز» نتیجه نمی‌داد، امروزه با فضای سینمایی متفاوتی طرف می‌بودیم. البته که «مرد آهنی‌»‌ها موفقیت بزرگی بودند، اما «هالک باورنکردنی» ناامیدکننده ظاهر شده بود و «کاپیتان آمریکا» و «ثور» هم با وجودِ عملکردِ قابل‌قبولشان، موفقیتی «شوالیه‌ی تاریکی»‌گونه نبودند. اما این جاس ویدن بود که به شکلی که حسودی هر استودیوی دیگری را برانگیخت، نقطه‌ی اوجِ فازِ اول مارول را به شکوفایی پتانسیل‌های این مجموعه که هیچ، سینمای کامیک‌بوکی تبدیل کرد و استانداردهای آینده‌ی مارول را با خلق یکی از بهترین فیلم‌ های اکشن تاریخ، از همان ابتدا بالا بُرد.


کاور فیلم django unchained با ایفای نقش لئوناردو دی‌کاپریو و جیمی فاکس

۱۵- فیلم Django Unchained

فیلم جنگوی زنجیرگسسته

کارگردان: کوئنتین تارانتینو | نویسنده: کوئنتین تارانتینو

بازیگران: جیمی فاکس، لئوناردو دی‌کاپریو، کریستف والتس، ساموئل ال. جکسون

میانگین امتیازات Django Unchained در سایت IMDB: ۸.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

فیلم Django Unchained یکی دیگر از آن دسته فیلم‌هایی تلقی می‌شود که لزوما در سبک اکشن قرار نمی‌گیرد ولی با صحنه‌های اکشن خود در قلب تاریخ سینما و در میان بهترین فیلم های اکشن ماندگار شده است. سینمای کوئنتین تارانتینو را همگان با خشونت‌های بی‌پرده و صریح خود می‌شناسند و تقریبا همه قبل از تماشای فیلم‌های او می‌دانند که با یک فیلم با خشونتی دیوانه‌وار و افسارگریخته طرف خواهند بود. این خشونت در فیلم‌های او روشی برای انتقاد و سرکوب کردن وجود این نوع رفتارها به‌شمار می‌رود که تارانتینو با روش‌های بسیار نامعمول آن‌ها را به‌تصویر می‌کشد ولی مسلما از تماشای آن‌ها و روند داستانی فیلم‌های او لذت زیادی خواهیم برد. فیلم «جانگوی رها از بند» در سال ۲۰۱۲ توسط کلمبیا پیکچرز، به تهیه‌کنندگی رجینالد هالدین، استیسی شر و پیلار ساوونه با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری تولید و توانست در سراسر جهان به فروش بسیار خوبی معادل با ۴۳۰ میلیون دلار دست پیدا کند. 

داستان فیلم درباره شخصیت جانگو با بازی جیمی فاکس جریان دارد؛ او یک برده سیاه پوست است که سختی‌های زیادی را تحمل کرده ولی یک روز توسط شخصیت دکتر کینگ شولتز بازی کریستف والتز که یک جایزه بگیر حرفه‌ای به‌شمار می‌رود، خریداری می‌شود و شولتز پس از خریداری او آزادی را به جانگو هدیه می‌دهد. جانگو پس از آزادی مدام به همسر خود که همچنان یک برده است فکر می‌کند و به‌همین‌خاطر دکتر کینگ شولتز تصمیم می‌گیرد که به او کمک کند تا همسر خود را از بردگی نجات دهد. همسر او تحت مالکیت فردی به‌نام کالوین کندی با بازی دی‌کاپریو قرار دارد که از برده‌داری بسیار لذت می‌برد. تقابل این سه شخصیت باعث رخ دادن اتفاقات بسیار جذابی می‌شود که می‌تواند شما را تا انتهای فیلم محو خود کنند. اگر طرفداران فیلم های وسترن هستید به‌هیچ‌وجه تماشای این فیلم را از دست ندهید تا از یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ لذت ببرید.


پوستر فیلم the hunger games با حضور جنیفر لاورنس

۱۴- فیلم The Hunger Games

فیلم عطش مبارزه

کارگردان: گری راس | نویسنده: بیلی ری، گری راس، سوزان کالینز

بازیگران: جنیفر لارنس، جاش هاچرسون، وودی هرلسون، لیام همسورث

میانگین امتیازات The Hunger Games در سایت IMDB: ۷.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

تابه‌حال بازی‌های سبک بتل رویال را تجربه کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است قطعا می‌دانید که این سبک از بازی‌ها چه هیجان و جذابیت بالایی دارند. حال تصور کنید این سبک بازی در دنیای واقعی وجود داشته باشد. درکنار هیجان‌انگیز بودن، این موضوع می‌تواند بسیار وحشتناک تلقی شود که در یک مکان حضور داشته باشید که باید برای نجات خود دیگران را به‌قتل برسانید. داستان فیلم‌های مجموعه سینمایی «بازی‌های گرسنگی» دقیقا همین روند داستانی را به‌تصویر می‌کشند. در کشوری به‌نام پانم یک پایتخت بسیار ثروتمند و ۱۲ ایالت بسیار فقیر وجود دارد. تمام این ایالت‌ها به‌دلایلی موظف هستند که هرسال یک پسر و یک دختر ۱۲ تا ۱۸ ساله را به پایتخت اعزام کنند تا در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یکدیگر را به‌قتل برسانند. در ایالت دوازدهم این قرعه به‌نام پیمروز اوردین درآمد ولی خواهر او یعنی کتنیس با بازی جنیفر لارنس به‌طور داوطلبانه جای او را در این رقابت‌ها گرفت. با رسیدن هر ۲۴ نفر از ایالت‌های مختلف پس از یک دوره آموزشی آن‌ها در یک مکان بسیار بزرگ قرار می‌گیرند و باید به کشتن یکدیگر به روش‌های مختلف بپردازند. فردی که در انتها زنده می‌ماند علاوه‌بر پاداش بسیار زیاد باعث می‌شود ایالتش تا سال بعد از فقر درآید و وضعیت خوبی پیدا کند.

می‌توانید حضور در اینگونه بازی‌ها را تجسم کنید؟ با تماشای بازی هنرمندانه جنیفر لارنس در این فیلم می‌توانید حس ترس، تنفر و بقا به هر قیمتی را با بندبندِ وجودتان لمس کنید. سه فیلم دیگر از این مجموعه در فاصله‌های یک ساله منتشر شدند ولی بدون شک می‌توان نخستین فیلم این سری را بهترین فیلم این مجموعه انتخاب کرد. درسال ۲۰۱۲ این فیلم با بودجه‌ای معادل ۸۰ میلیون دلار تولید شد و توانست فروش بسیار خوب ۷۰۰ میلیون دلاری را برای سازندگان خود به‌همراه داشته باشد. 


شخصیت جان ویک درمقابل چند اسلحه نشانه رفته به سوی او

۱۳- فیلم John Wick

فیلم جان ویک

کارگردان: چد استاهلسکی | نویسنده: دریک کولستاد

بازیگران: کیانو ریوز، مایکل نیکویست، آلفی آلن، آدریان پالیکی

میانگین امتیازات John Wick در سایت IMDB: ۷.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰

به دومین سری از فیلم‌های محبوب کیانو ریوز، بازیگر بسیار توانمند ژانر اکشن رسیدیم. پس از موفقیت‌های بی‌شمار و محبوبیت زیاد فیلم‌های ماتریکس، ریوز و بدلکاران او در آن فیلم‌ها دور هم گرد آمدند تا فیلم موفقی دیگر را در این ژانر تولید کنند. داستان فیلم جان ویک درباره شخصیت جاناتان ویک است؛ شخصی که به‌عنوان یک آدمکش حرفه‌ای بزرگ شده بود ولی پس از ازدواج از این کار دست کشید تا زندگی آرامی را با همسر عزیز خود داشته باشد. همسر جاناتان یک سگ کوچک داشت که پس از مرگ او به‌دلیل بیماری آن سگ تنها یادگاری همسر جاناتان برای او تلقی می‌شد. یک شب و زمانی‌که جان درخواب بود یک گروه روسی به خانه او حمله می‌کنند، یادگاری همسر او را می‌کشند و ماشین مورد علاقه جان را می‌دزدند. جاناتان پس از این اتفاق چاره‌ای به‌جز گرفتن انتقام ندارد و به‌همین‌دلیل تصمیم می‌گیرد تنهایی به‌تقابل با آن گروه روسی بپردازد. در این مسیر او عده زیادی را با روش‌های مختلف به‌قتل می‌رساند که در آن‌ها شاهد صحنه‌های اکشن بسیار جذاب و نفس‌گیری خواهید بود.

قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اکران شدند و قرار است که قسمت چهارم آن در سال ۲۰۲۲ اکران شود تا علاقه‌مندان بسیار این مجموعه و دوست‌داران فیلم‌های اکشن بار دیگر شاهد فیلم‌های دیوانه‌وار جان ویک باشند. قسمت اول جان ویک در سال ۲۰۱۴ به‌تهیه‌کنندگی یاسیل ایوانیک، دیوید لینچ، اوا لونگوریا و مایکل وییریل با همکاری مشترک چند استودیو و با بودجه‌ای حدود ۳۰ میلیون دلار تولید و اکران شد. فروش ۹۰ میلیون دلاری این فیلم شاید یک شکست برای آن محسوب شود ولی بدون شک آغازی بود برای ساخت قسمت‌های بعدی آن و محبوبیت شدید این مجموعه در سراسر جهان؛ دو قسمت بعدی سری فیلم‌های جان ویک در مجموعه به فروشی حدود ۵۰۰ میلیون دلار دست پیدا کردند.


کاور فیلم dawn of the planet of the apes

۱۲- فیلم Dawn of the Planet of the Apes

فیلم سیاره میمون ها

کارگردان: مت ریوز | نویسنده: مارک بامبک، ریک جافا، آماندا سیلور

بازیگران: اندی سرکیس، جیسون کلارک، گری الدمن، کری راسل

میانگین امتیازات Dawn of the Planet of the Apes در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

پیشرفت مجموعه «سیاره میمون‌ها» از اولین فیلم منتشر شده از این سری تابه‌امروز واقعا چشمگیر و قابل تحسن بوده است؛ به‌طوری‌که با تماشای هر فیلم از آن به‌راحتی می‌توانید متوجه افزایش کیفیت فیلم‌های آن مجموعه شوید. داستان کلی این مجموعه درباره تقابل نسل میمون‌ها (شامپانزه‌ها) با انسان‌ها جریان دارد. روند داستانی فیلم Dawn of the Planet of the Apes ادامه قسمت قبلی را به‌تصویر می‌کشد که میمون‌ها کنترل شهر را به‌دست گرفتند و در این فیلم شاهد این موضوع هستیم که آن‌ها قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند و حکومت مخصوص به خودشان را دور از انسان‌ها شکل داده‌اند. این دو گروه یعنی انسان‌ها و میمون‌ها در یک صلح بسیار شکننده قرار دارند و مشکل اصلی زمانی پدیدار می‌شود که نیروی برق انسان‌ها روبه‌پایان است و این عامل می‌تواند باعث انقراض آن‌ها شود. شخصیت مالکوم با بازی جیسون کلارک که یک مهندس است تصمیم می‌گیرد به یک نیروگاه برق در سن‌فرانسیسکو برود تا بتواند برای تأمین برق انسان‌ها کاری انجام دهد ولی این مکان در اختیار میمون‌ها قرار دارد و مالکوم باید برای انجام این کار با آن‌ها به توافق برسد؛ توافقی که عمر زیادی نخواهد داشت.

اگر در یک کلمه بخواهیم فیلم «طلوع سیاره میمون‌ها» را توصیف کنیم، آن کلمه یا «بی‌نظیر» خواهد بود یا «فوق‌العاده». به‌هرحال این فیلم در آن دسته فیلم‌هایی قرار دارد که حداقل برای یک بار باید تماشایش کنید. فیلم Dawn of the Planet of the Apes در سال ۲۰۱۴ به‌تهیه‌کنندگی پیتر چرنین و دیلان کلارک در استودیو چرنین اینترتینمنت با بودجه‌ای حدود ۱۷۰ میلیون دلار تولید و توسط شرکت فاکس قرن بیستم اکران شد. فروش فوق‌العاده ۷۱۰ میلیون دلاری این فیلم یک برگ برنده خیلی بزرگ برای سازندگان آن به‌شمار می‌رود تا نشان دهند این مجموعه پس از گذشت سال‌ها از تولدش همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این فیلم هم می‌تواند در میان بهترین فیلم های اکشن تاریخ جای داشته باشد.


والپیپر فیلم edge of tomorrow با ایفای نقش تام کروز و امیلی بلانت

۱۱- فیلم Edge of Tomorrow

فیلم لبه فردا

کارگردان: داگ لیمان | نویسنده: کریستوفر مک‌کوری، جز باتر ورث، جان هنری باتر ورتث

بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پاکستون، برندن گلیسون

میانگین امتیازات Edge of Tomorrow در سایت IMDB: ۷.۹ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰

زمانی‌که نام تام کروز را در میان اسامی بازیگران یک فیلم اکشن مشاهده کنیم مطمئن خواهیم بود که با یک فیلم اکشن قوی روبه‌رو هستیم. تام کروز پس از موفقیت‌های بسیار زیاد در مجموعه سینمایی «مأموریت غیرممکن» با حضور در فیلم «لبه فردا» بار دیگر توانایی‌های بی‌نظیر خود در فیلم‌های اکشن را به اهالی سینما نشان داد. فیلم Edge of Tomorrow در سال ۲۰۱۴ توسط استودیو ویلیج رودشو پیکچرز با بودجه‌ای حدود ۱۷۸ میلیون دلار تهیه و توسط شرکت برادران وارنر اکران شد. فروش ۳۷۰ میلیون دلاری این فیلم نسبت‌به بودجه نسبتا سنگین آن موفقیت چشمگیری محسوب نمی‌شود ولی تمام افرادی که آن را تماشا کرده‌اند عقیده داشتند که این فیلم یک فیلم باکیفیت در ژانر اکشن تلقی می‌شود. ساخته داگ لیمان از روی یک رمان ژاپنی به‌نام «تنها باید بکشی» اثر هیروشی ساکورازاکا اقتباس شده است.

این فیلم تخیلی/اکشن داستان سربازی به‌نام ویل کیج با ایفای نقش تام کروز را به‌تصویر می‌کشد. روند داستانی فیلم در آینده‌ای نزدیک جریان دارد و کیج در جنگی علیه بیگانگان کشته می‌شود. او پس از کشته شدن بار دیگر به زندگی برگشته و در موقعیت قبلی خود قرار می‌گیرد. او به‌خاطر این اتفاق متوجه می‌شود که با هربار کشته شدن می‌تواند توانایی‌های بالای خود را افزایش دهد و با قدرت بیشتری به جنگ علیه بیگانگان بپردازد. داگ لیمان که کارگردان فیلم «هویت بورن» بود بار دیگر نشان داد در قصه‌گویی فیلم‌های اکشن چقدر توانایی بالایی دارد. داستان این فیلم به‌هیچ‌وجه جزییات اضافه و خسته‌کننده ندارد و اصلا از اکشن‌های غیرمنطقی استفاده نمی‌کند. در مجموع می‌توانید با تماشای این فیلم شاهد یک اثر بلاک باستری با کیفیت باشید.


شخصیت مکس در فیلم mad max fury road با بازی تام هاردی

۱۰- فیلم Mad Max: Fury Road

فیلم مکس دیوانه

کارگردان: جرج میلر | نویسنده: جرج میلر، برندن مک‌کارتی، نیکو لاتوریس

بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، زو کراویتز

میانگین امتیازات Mad Max: Fury Road در سایت IMDB: ۸.۱ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰

هر توضیحی درباره کیفیت فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» اضافه خواهد بود. این فیلم به‌قدری اکشن دیوانه‌کننده و هیجان‌انگیز دارد که شک نکنید هنگام تماشای آن داستان فیلم را رها خواهید کرد و از اکشن افسارگریخته آن بی‌نهایت لذت خواهید برد. جرج میلر کارگردان سری فیلم‌های Mad Max نخستین فیلم این مجموعه را با هزینه شخصی در سال ۱۹۷۹ تولید کرد؛ فیلمی که با استقبالی وحشتناک مواجه شد و تولد یکی از با کیفیت‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ تلقی می‌شود. مجموعه «مکس دیوانه» یکی از معدود مجموعه‌هایی است که در گذر زمان کیفیت بالای خود را از دست نداده است. جرج میلر در آخرین قسمت این مجموعه یعنی فیلم Mad Max: Fury Road با حرکتی جسورانه نقش اصلی فیلم را از شخصیت مکس به شخصیت فیوروسا انتقال داد که این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این فیلم به‌شمار می‌رود.

داستان فیلم که بسیار سریع و نفس‌گیر دنبال می‌شود درباره شخصیت مکس روکاتانسکی با بازی تام هاردی جریان دارد که به نیروهای ایمپریتر می‌پیوندد و با کمک شخصیت فیوروسا با بازی شارلیز ترون قصد دارد تا از دست حاکمی ظالم به‌نام ایمورتان جو با بازی هیو کیز برن فرار کند. تقریبا تمام داستان سریال درباره این تعقیب و گریز بسیار بزرگ است که هنگام تماشای آن‌ها خون در رگ‌های شما با سرعت بسیار بیشتری جریان پیدا می‌کند. نکته بسیار مهم در ساخت این فیلم این است که تقریبا برای فیلم‌برداری ۹۰ درصد سکانس‌های آن از جلوه‌های ویژه استفاده نشده است. فیلم Mad Max: Fury Road در سال ۲۰۱۵ توسط استودیو کندی میلر میتچل و رود شو پیکچرز با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلار و با تهیه‌کنندگی داگ میچل و جرج میلر تولید و توسط شرکت برادران وارنر اکران شد. این فیلم شاید مورد علاقه همه نباشد و عده‌ای محدود از آن لذت ببرند و به‌همین‌دلیل فروش این فیلم در سراسر جهان از مرز ۳۸۰ میلیون دلار فراتر نرفت.


لئوناردو دی‌کاپریو در کاور فیلم The revenant

۹- فیلم The Revenant

فیلم ازگورخاسته

کارگردان: الخاندرو گونزالس ایناریتو | نویسنده: مارک ال اسمیت، الخاندرو گونزالس ایناریتو

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، تام هاردی، دامنل گلیسون، ویل پورتر

میانگین امتیازات The Revenant در سایت IMDB: ۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰

حدود یک دهه پیش از اینکه «ازگورخاسته» فیلم‌برداری شود، این فیلم نزدیک بود به کارگردانی پارک چان ووک و بازی ساموئل اِل. جکسون ساخته شود. احتمالا در آن صورت، به‌جای تکه و پاره‌شدنِ دی‌کاپریو توسط خرس، شاهدِ سیاه و کبودِ شدنِ این حیوان توسط ساموئل جکسون با استفاده از چکش می‌بودیم! شاید فیلمِ پارک چان ووک فان‌تر از آب در می‌آمد، اما در آن صورت، «ازگوربرخاسته» فضای سرد و وحشی فعلی‌اش را هم نمی‌داشت. «ازگوبرخاسته» شاید بدوی‌ترین اکشنِ این فهرست باشد. این فیلم در فهرستی که «آپوکالیپتو» به‌دلیلِ سالِ تولیدش از حضور در آن منع شده است، با خیال راحت جای خالی فیلمِ مِل گیبسون را پُر می‌کند.

تقریبا تمام فیلم‌های این فهرست، هرکدام به نوعِ خودشان، اکشن‌های پُرزرق و برقی دارند؛ یکی درباره‌ی آدمکشی در کت و شلوارِ دامادی و رقصِ نور است و دیگری درباره‌ی هارمونی رانندگی و موسیقی؛ یکی درباره‌ی سربازانی در زره‌های رُباتیک است و دیگری پیرامونِ یک مشتِ رزمی‌کارِ سرسخت می‌چرخد. «ازگوبرخاسته» اما ما را به مناطقِ کشف‌نشده‌ی حیاتِ وحش آمریکا در سالِ ۱۸۲۳ می‌برد؛ جایی که هیو گلس، پروتاگونیستِ فیلم به جز مشت‌هاش و میلِ سفت و سختش به زنده ماندن، مجهز به چیزِ دیگری نیست. بعد از اینکه گلس توسط یک خرس مورد حمله قرار می‌گیرد و توسط اعضای گروهش رها می‌شود، سفرِ او برای بقا و انتقام از دوستِ خیانتکارش آغاز می‌شود. گلس در تعقیبِ او با بادهای زمستانی شاخ به شاخ می‌شود و باید جگرِ اسب را به نیش بکشد.

ایناریتو که با این فیلم یکی از ترنس مالیک‌وارترین فیلم‌هایی که توسط خود مالیک کارگردانی نشده را ساخته است، به این سؤال پاسخ می‌دهد که نسخه‌ی اکشن‌محورِ «بردمن» چه شکلی می‌بود؟ ایناریتو که با همکاری فیلمبردارش امانوئل لوبزکی، موفقیتِ بزرگی را با ماهیتِ پلا‌ن‌سکانس‌محورِ «بردمن» تجربه کرده بود، کوریوگرافی شگفت‌انگیزِ آن فیلم را در ژانرِ اکشن به کار گرفته است؛ از سکانسِ افتتاحیه که دوربین در سراسرِ میدانِ نبرد همراه‌با کاراکترها می‌دود و تصویری اتمسفریک و واقع‌گرایانه از غافلگیری و جدالشان ارائه می‌کند تا پلان‌سکانسِ حمله‌ی خرسِ مادر که با استفاده از این تکنیک کاری می‌کند تا تک‌تک‌ ثانیه‌های طولانی‌ای که گلس در لابه‌لای آرواره‌ها و چنگال‌های حیوان سپری می‌کند را احساس کنیم تا در هنگام تماشای فیلم مطمئن شویم که درحال تماشای یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ هستیم.


کاور فیلم سیکاریو با بازی امیلی بلانت

۸- فیلم Sicario

فیلم سیکاریو

کارگردان: دنی ویلنو | نویسنده: تیلور شریدان

بازیگران: امیلی بلانت، بنیسیو دل تورو، جاش برولین، ویکتور گاربر

میانگین امتیازات Sicario در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰

فیلم «سیکاریو» در میان فیلم‌های ژانر اکشن با اینکه کمتر شناخته‌شده است ولی بدون شک می‌توان آن را درکنار بهترین فیلم های اکشن تاریخ قرار داد. داستان فیلم به‌طرز وحشتناکی واقعی است و به بینندگان اجازه نمی‌دهد که یک آب خوش از گلویشان پایین رود. اگر به فیلم‌های ژانر اکشن با داستانی بسیار تاریک و خشن علاقه دارید فیلم Sicario بهترین گزینه برای شما خواهد بود. داستان تاریک و واقعی این فیلم به‌قدری قوی است که گاهی اوقات هنگام تماشای آن احساس خفگی می‌کنید ولی بازهم به‌طور همزمان از آن بسیار لذت خواهید برد. این فیلم در سال ۲۰۱۵ با بودجه ۳۰ میلیون دلاری توسط استودیو بلک لیبل مدیا تولید و توسط شرکت لاینزگیت فیلمز اکران شد. فروش سراسری این فیلم نتوانست به یک عدد سه رقمی برسد ولی اجازه ندهید فروش نسبتا کم ۹۰ میلیون دلاری آن روی تصمیم شما برای دیدن یا ندیدن این فیلم تأثیرگذار باشد.

داستان فیلم «سیکاریو» درباره شخصیت کیت میسر با بازی امیلی بلانت است. میسر یک مامور سازمان FBI به‌شمار می‌رود که اصول اخلاقی و رفتاری سفت و سختی دارد. او طی یک مأموریت به گروهی در نزدیکی مرز می‌پیوندد که هدف آن‌ها ازبین‌بردن یک گروه خرید و فروش مواد مخدر و دستگیری رئیس آن گروه تلقی می‌شود. همکارهای میسر در این گروه به نام‌های مت و آلخاندرو مانند او خیلی به اصول اخلاقی پایبند نیستند و همین موضوع باعث می‌شود تا میسر نتواند مأموریت خود را به‌بهترین نحو انجام دهد. این دو با استفاده از خشونت بسیار زیاد در مأموریت مشکلات بسیاری را برای گروه و شخص کیت میسر به‌وجود می‌آورند.


هیو جکمن به‌همراه تیغ‌های معروف خود در فیلم logan از مجموعه سینمای X-men

۷- فیلم Logan

فیلم لوگان

کارگردان: جیمز منگولد | نویسنده: مایکل گرین، جیمز منگولد، اسکات فرانک

بازیگران: هیو جکمن، پاتریک استوارت، بوید هالبروک، استیون مرچنت

میانگین امتیازات Logan در سایت IMDB: ۸.۱ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰

فیلم «لوگان» که آخرین هنرنمایی هیو جکمن در نقش وولورین به‌شمار می‌رود، می‌تواند به‌عنوان یک پایان باشکوه برای این شخصیت با بازی هیو جکمن لقب بگیرد. مجموعه سینمایی X-Men مسلما یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های اکشن و ابرقهرمانی سینما است که فیلم لوگان دهمین فیلم از این مجموعه تلقی می‌شود. داستان فیلم با الهام از مجموعه رمان‌های داستانی «لوگان، مرد سالخورده» ساخته شده و داستان شخصیت وولورین یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کامیک مارول را به‌تصویر می‌کشد. داستان فیلم در سال ۲۰۲۹ جریان دارد. جالب‌ترین نکته روند داستانی این فیلم این است که با گذشت سال‌ها از انتشار سری فیلم‌های مردان ایکس در فیلم لوگان شاهد پیر شدن و فرسودگی شخصیت لوگان با بازی هیو جکمن هستیم. لوگان که با آن چنگال‌های تیز و کشنده خود شخصیتی بسیار قدرتمند است در این فیلم قدرت خود را به‌خاطر بالا رفتن سن خود روبه‌افول می‌بیند و از همیشه بیشتر احساس خستگی می‌کند. در این فیلم مثل سایر آثار این مجموعه تقابل لوگان با دشمن‌های او را شاهد خواهیم بود ولی درکنار این موضوع دست‌وپنجه نرم کردن این شخصیت محبوب با افزایش سن خود و خستگی زیاد جذابیت این فیلم را دوچندان کرده است.

فیلم «لوگان» در سال ۲۰۱۷ توسط استودیو سرگرمی‌های مارول، با تهیه‌کنندگی هاچ پارکر، سیمون کینبرگ و لورن شولر دونر و با بودجه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون دلار تهیه و اکران شد. هیو جکمن قبل از اکران فیلم اعلام کرد که ایفای نقش در این فیلم آخرین حضور او در نقش شخصیت وولورین خواهد بود و همین موضوع بسیاری از طرفداران فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی را برای تماشای آخرین هنرنمایی هیو جکمن در این نقش به سینماها کشاند. فیلم لوگان که از آن به‌عنوان فیلم خدافظی جکمن با این شخصیت یاد می‌شود موفق شد در سراسر جهان به فروش بسیار خوب ۶۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. آینده این مجموعه سینمایی محبوب هنوز مشخص نیست ولی طرفداران آن بسیار امیدوارند به‌زودی شاهد قسمت جدیدی از آن باشند؛ باید صبر کنیم تا ببینیم وولورین بعدی سینما چه کسی خواهد بود.


کاور فیلم baby driver با حضور جیمی فاکس

۶- فیلم Baby Driver

فیلم بیبی درایور

کارگردان: ادگار رایت | نویسنده: ادگار رایت

بازیگران: انسل الگورت، لیلی جیمز، جیمی فاکس، جان هم، کوین اسپیسی

میانگین امتیازات Baby Driver در سایت IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰

اِدگار رایت برای ساختِ «بیبی راننده» از جُرج میلر، خالقِ «مد مکس: جاده‌ی خشم»، استادِ جلوه‌های ویژه‌ی واقعی مشورت گرفت؛ این تمام چیزی را که باید درباره‌ی جزییات و مهارتی که خرجِ تولیدِ این فیلم شده است بدانید بهتان می‌گوید. «بیبی راننده» درحالی‌که با الهام از «رانندگی» نیکولاس ویندینگ رِفن و «سارقِ» مایکل مان ساخته شده که همزمان اثرانگشتِ رایت در سراسرِ فیلم دیده می‌شود. «بیبی راننده» بهشتِ خوره‌های ماشین است؛ از لغزیدنِ یک سوباروی قرمز در خیابان‌های شهر که برای قال گذاشتنِ پُلیس‌ها آرام و قرار ندارد تا جیغِ تایر بر اثر کشیده شدنِ صورتش روی آسفالت؛ از غرشِ متکبرانه‌ی اگزوز تا سرخِ شدنِ رینگِ ماشین بر اثرِ اصطکاکِ لحظه‌ی تیک‌آف؛ از راننده‌ی درون‌گرا و کم‌حرفی که کنترلِ ماشین را مثل یکی از اعضای بدنش در دست دارد تا فتحِ آینه‌ی ماشین با چراغ گردان‌های پلیس.

تمام سکانس‌های اکشن به‌شکلی طراحی، نوشته، کوریوگرافی، ضبط و تدوین شده‌اند که کاملا با قطعاتِ موسیقی انتخاب‌شده هم‌خوانی دارند. ترکیب راننده ماشینِ فرارِ یک باندِ سارق که از قضا شیفته‌ی موسیقی است به ترکیبِ برنده‌ای منجر شده است. ادگار رایت از همان صحنه‌ی آغازین فیلم معلوم می‌کند که مهارت‌های رانندگی بیبی و موزیکی که به آن گوش می‌کند رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند. درست مثل رابطه‌ی یک رقصنده و موزیکی که با آن می‌رقصد. فقط اگر آن‌جا رقصنده حرکاتش را با موسیقی تنظیم می‌کند، اینجا بیبی لحظه‌ی دنده عوض کردن و گاز دادن و ترمز کردن و پیچیدن و شتاب گرفتن را با موزیکش سینک می‌کند. به‌حدی که بعضی‌وقت‌ها که قضیه طبق برنامه پیش نمی‌رود، بیبی صبر می‌کند و تمپوی موزیک را دوباره با فعالیتش سِت می‌کند. رایت ازطریق موسیقی رابطه‌ی ذهنی عجیب و غریبی بین بیننده و بیبی در حال رانندگی برقرار می‌کند و بهمان اجازه می‌دهد تا آشوب و استرس و هیجان و لذت لایی کشیدن و قال گذاشتن پلیس‌ها را با قدرتی بیشتر از یک تعقیب و گریز معمولی احساس کنیم.


کاور فیلم black panther با ایفای نقش چادویک بوزمن

۵- فیلم Black Panther

فیلم بلک پنتر

کارگردان: رایان کوگلر | نویسنده: جو رابرت کول، رایان کوگلر

بازیگران: چادویک بوزمن، مایکل بی.جوردن، لوپیتا نیونگو، مارتین فریمن

میانگین امتیازات Black Panther در سایت IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

همان‌طور که در اواخر مقاله مشاهده کردید، شخصیت‌های دنیای مارول و فیلم‌های این جهان وسیع قسمت زیادی از ژانر اکشن و به‌خصوص ابرقهرمانی را به‌خود اختصاص داده‌اند. حضور شخصیت بلک پنتر در فیلم‌های این شرکت بزرگ از سری فیلم‌های انتقام‌جویان آغاز و در سال ۲۰۱۸ یک فیلم با محوریت اصلی این شخصیت تهیه شد. داستان فیلم درباره شخصیت تی‌چالا جریان دارد که پس از مرگ پدر خود به‌عنوان پادشاه سرزمین واکاندا انتخاب شده است. تی‌چالا پس از بازگشت به واکاندا متوجه می‌شود که دو دشمن قوی برای سرنگونی او با یکدیگر متحد شده‌اند و قصد دارند تا حکومت بر این سرزمین را برعهده خود قرار دهند. تی‌چالا به کمک خانواده خود و با همکاری با شخصیت اورت کی. راس با بازی مارتین فریمن قصد دارد تا درمقابل دشمنان خود قرار بگیرد و اجازه ندهد میراث پدرش در اختیار افراد غریبه قرار گیرد. 

فیلم Black Panther با فروش ۱.۳۵ میلیون دلاری خود موفق شد به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸، پنجمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی و یازدهمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شود. این فیلم با تهیه‌کنندگی کوین فایگی با بودجه‌ای حدود ۲۱۰ میلیون دلار توسط استودیو مارول تهیه و اکران شد. همان‌طور که می‌دانید بازیگر شخصیت تی‌چالا یعنی چادویک بوزمن در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل سرطان از دنیا رفت ولی به‌خاطر ایفای نقش هنرمندانه خود در فیلم‌های که در آن‌ها حضور داشته است به‌خصوص بازی در فیلم Black Panther هیچوقت از یاد اهالی سینما نخواهد رفت. به‌عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی فیلم بلک پنتر را می‌توان به‌عنوان بهترین فیلم سینمایی دنیای مارول معرفی کرد. پس اگر هنوز این فیلم را ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که زودتر آن را تماشا کنید.


کاور فیلم night comes for us

۴- فیلم The Night Comes for Us

فیلم شب به سراغ ما خواهد آمد

کارگردان: تیمو تیجانتوی | نویسنده: تیمو تیجانتوی

بازیگران: ایکو اویس، جو تسلیم

میانگین امتیازات The Night Comes for Us در سایت IMDB: ۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰

اکشنِ گنگستری «شب به سراغ ما خواهد آمد» که با الهام از بازی‌های Grand Theft Auto ساخته شده، حکم دنباله‌ی معنوی بی‌اعصاب‌تر سری «یورش» را دارد. گارث هیو اِوِنس به اندونزی نقل‌مکان کرد و دوتا از بهترین اکشن‌های قرن بیست و یکم را با دوگانه‌ی «یورش» ساخت، اما به‌جای اینکه تیمو تیجانتوی اندونزیایی به خاطر مشهور شدنِ اکشنِ وطنش به اسم یک فیلمسازِ خارجی در اتاقش زانوی غم بغل بگیرد و گریه کند، تصمیم گرفت دست به کار شود و «یورش» را به مبارزه بطلبد؛ تصمیم گرفت لقبِ بهترین اکشن‌های تن‌به‌تنِ واقع‌گرایانه را از انحصارِ فیلم‌های گرت ایوانز در بیاورد؛ گرچه هدفِ بلندپروازانه‌ای است، اما این فیلم که جو تالیسم، ایکو اویس و جولی استل (برخی از بازیگرانِ «یورش») را مجددا گرد هم جمع می‌کند، در دستیابی به این هدف سربلند خارج می‌شود.

«شب به سراغِ ما خواهد آمد» خشونتِ بی‌پروا و بادی هاررِ «یورش»‌ها را به درجه‌ی افسارگسیخته‌ی تازه‌ای رسانده است که در اکثر اوقات جای اولویتِ «اکشن» و «وحشت» را عوض می‌کند. اگر در «یورش‌‌»‌ها، اکشن پشت فرمان نشسته است و ما میزبانِ تماشای ویراژ دادن‌ها و دریفت کشیدن‌های آن هستیم و وحشت درکنار دستش فقط وظیفه‌ی نیترو زدن و عوض کردن آهنگ و نقشه‌خوانی را دارد، در «شب به سراغ ما خواهد آمد» اکثر اوقات به خودمان می‌آییم و می‌بینیم، وحشت در حالی پشت فرمان نشسته است که صدای جیغ و فریادِ اکشن با دستان بسته از صندوقِ ماشین عقب می‌آید.

چنین تحولِ رادیکالی لزوما به نتیجه‌ی بهتری نسبت به «یورش»‌ها منتهی نشده است. خودم نظم و تعادل و لحنِ خط‌کشی‌شده‌ی «یورش»‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهم، ولی خب، همزمان نمی‌توانم دروغ بگویم که چقدر از دیوانگی بی‌در و پیکرِ «شب به سراغ ما خواهد آمد» لذت بردم.  ضدقهرمانِ فیلم ایتو (جو تاسلیم) نام دارد؛ یکی از آدمکش‌های گروه «شش دریا» که شامل نخبه‌ترین آدمکش‌های مافیاهای جاکارتا می‌شود؛ ایتو که یک روز تحت‌تاثیرِ‌ نگاه‌های دختربچه‌ای که بالا سر جنازه‌ی مادرش گریه می‌کند قرار می‌گیرد، تصمیم می‌گیرد تا به همه‌چیز پشت کند.


کاور فیلم mission impossible - fallout با حضور تام کروز

۳- فیلم Mission Impossible - Fallout

فیلم ماموریت غیرممکن: فال اوت

کارگردان: کریستوفر مک‌کوری | نویسنده: کریستوفر مک‌کوری

بازیگران: تام کروز، ربکا فرگوسن، هنری کویل، سایمون پگ

میانگین امتیازات Mission Impossible - Fallout در سایت IMDB: ۷.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰

اگرچه این جایگاه به «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» اختصاص دارد، اما اگر قوانینِ فهرست متوقف‌مان نمی‌کرد، «پروتکل شبح» و «قوم سرکش» نیز می‌توانستند جایگاهِ منحصربه‌فردِ خودشان را در این فهرست داشته باشند. اما نکته این است که «مأموریت غیرممکن» از زمانِ تولدش تاکنون قسمت به قسمت بهتر و به یکی از بهترین فیلم های اکشن تبدیل شده است و تا حالا به اندازه‌ی «فال‌اوت» خوب نبوده است. «مأموریت غیرممکن» یکی از انگشت‌شمار مجموعه‌هایی است که هرچه از عمرش می‌گذرد، با تجربه‌تر می‌شود و با هر قسمتِ جدید سطوحِ تازه‌ای از پتانسیل‌های نهفته‌اش را شکوفا می‌کند.

«مأموریت غیرممکن» نه‌تنها در گذشتِ زمان، باتوجه‌به تغییراتِ صنعتِ فیلمسازی، هویتش را فراموش نکرده است و به سرنوشتِ ناگوارِ «سریع و خشن» دچار نشده است، بلکه اتفاقا برعکس؛ این مجموعه با هر قسمت، به خودشناسی بهتری می‌رسد. اگر برایان دی‌پالما مسئولِ‌ معرفی ایتن هانت به سینما و پی‌ریزی زبانِ داستانگویی و تعلیق‌آفرینی این مجموعه بود، جان وو با قسمتِ دوم تام کروز را رسما به‌عنوان بدلکار بی‌باک و نترس سینما که به‌زودی به نسخه‌ی غربی جکی چان تبدیل می‌شد ارتقا داد.

کاری که این مجموعه در بینِ فیلم‌های پُرخرج انجام می‌دهد، منحصربه‌فرد است. گرچه تصور نزدیک شدنِ چیزی به «مد مکس: جاده‌ی خشم» سخت است و شاید از نگاهِ عده‌ای، حتی اشاره کردن به چیزی در این مایه‌ها، به‌عنوانِ توهین به مقدسات برداشت شود، اما اگر یک فیلم وجود داشته باشد که به ایده‌آل‌گرایی «جاده‌ی خشم» در زمینه‌ی درهم‌تنیدگی اکشنِ خالص براساسِ درام در مقیاسی حماسی دست پیدا کرده باشد، آن «فال‌اوت» است. نکته‌ی برترِ «فال‌اوت» این است که تک‌تک بدلکاری‌ها و مبارزه‌های ایتن هانت در بحران‌های شخصیتی درگیرکننده ریشه دارند.


کاور فیلم ip man 4 the final

۲- فیلم Ip Man 4: The Finale

فیلم ایپ من 

کارگردان: ویلسون ییپ | نویسنده: ادموند وانگ، دانا فوکازاوا، چان تای لی

بازیگران: دانی ین، وو یو، وانس وو، اسکات ادکینز، کنت چنگ

میانگین امتیازات Ip Man 4: The Finale در سایت IMDB: ۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰

یک فیلم آسیایی دیگر در این فهرست به چهارمین و آخرین قسمت از مجموعه سینمایی iP Man یعنی فیلم Ip Man 4: The Finale تعلق دارد. مجموعه باکیفیتی که حضورش در این فهرست کاملا مشخص بود ولی انتخاب بهترین قسمت آن کار آنچنان ساده‌ای نبود. فیلم‌های اکشن راجع‌به هنرهای رزمی نه‌تنها در کشورهای صاحب این سبک که در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارند. داستان این فیلم درباره شخصیت ایپ من که یک استاد کنگ‌فو در هنگ‌کنگ است جریان دارد. ایپ من با سفر به کشور آمریکا قصد دارد از آموزشگاهی که شاگرد او یعنی بروسلی تأسیس کرده، دیدن کند. تأسیس این آموزشگاه هنرهای رزمی باعث شده است تا جامعه محلی هنر‌های رزمی ناراحت شوند و تصمیم به جلوگیری از فعالیت این باشگاه بگیرند.

فیلم ایپ من ۴ در سال ۲۰۱۹ به‌تهیه‌کنندگی ریموند وانگ پاک-مینگ توسط استودیو پگاسوس موشن پیکچرز با بودجه‌ای حدود ۵۲ میلیون دلار تهیه و اکران شد. فروش نسبتا خوب این فیلم که توانست به مرز ۲۰۰ میلیون دلار برسد یک پایان موفقیت‌آمیز برای این مجموعه بسیار محبوب رزمی/اکشن به‌شمار می‌رود. درکنار این موضوع فیلم Ip Man 4 موفق شد تا نظر مثبت منتقدین و علاقه‌مندان فیلم‌های رزمی را به‌دست آورد، پس اگر به فیلم‌های اکشن و رزمی علاقه دارید زمان را از دست ندهید و هرچه زودتر این فیلم و سایر فیلم‌های این مجموعه را تماشا کنید.


کاور فیلم the avengers end game

۱- فیلم Avengers: Endgame

فیلم انتقام جویان: پایان بازی

کارگردان: برادران روسو | نویسنده: کریستوفر مارکوس، استیون مک‌فیلی

بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون

میانگین امتیازات Avengers: Endgame در سایت IMDB: ۸.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

آخرین فیلم این مقاله به یکی دیگر از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول اختصاص دارد؛ فیلمی که پس از اکران رکوردی نبود که جابه‌جا نکرده باشد. فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» را می‌توان نقطه کمال فیلم‌های مارول و یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ دانست، جایی که با حضور تقریبا تمام شخصیت‌های مهم و محبوب این جهان در یک فیلم شاهد محصولی بسیار عظیم و هیجان‌انگیز بودیم. این فیلم در سال ۲۰۱۹ با تهیه‌کنندگی کوین فایگی، توسط استودیو مارول با بودجه سرسام‌آور ۳۶۰ میلیون دلار تولید شد ولی وقتی میزان فروش آن را بدانیم هزینه صرف شده برای آن اصلا اهمیتی نخواهد داشت. این فیلم با فروش دیوانه‌کننده ۲.۸۰ میلیون دلار موفق شد تا پس از یک دهه عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از فیلم Avatar بگیرد و به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ معرفی شود. 

 داستان این فیلم درباره زمان پس از جنگ ابدیت جریان دارد؛ جنگی که در آن شخصیت تانوس نیمی از جمعیت جهان را از بین برد. دراین‌میان شخصیت کاپیتان مارول موفق شد تا شخصیت‌های تونی استارک و نبیولا را که در فضا سرگردان بودند نجات دهد و به زمین برگرداند. او تصمیم می‌گیرد تا با متحدکردن دیگر انتقام‌جویان بازمانده جنگ بزرگی را علیه تانوس شکل دهد و با استفاده از سنگ‌های ابدیت خساراتی را که تانوس ایجاد کرده را جبران کنند. مشکل اصلی اینجا است که وقتی تانوس را پیدا می‌کنند متوجه می‌شوند که او سنگ‌های ابدیت را نابود کرده تا انتقام‌جویان نتوانند بار دیگر از آن‌ها استفاده کنند. انتقام‌جویان بدون سنگ‌های جادو کار بسیار سختی را پیش رو دارند ولی باید از پس این کار برآیند. فیلم Avengers: Endgame یک فیلم اکشن نفس‌گیر به‌شمار می‌رود که با حضور بسیاری از ابرقهرمان‌های محبوب دنیای کتاب‌های کامیک و یک داستان بسیار سریع بیننده خود را پای نمایشگر میخکوب می‌کند.


والپیپر فیلم john wick با حضور کیانو ریوز

پرسش‌های متداول

  • بهترین فیلم های اکشن تاریخ کدام‌اند؟

    فیلم های اکشن باکیفیتی در تاریخ سینما وجود دارند که می‌توان در سینمای کلاسیک به آثاری همچون فیلم Metropolis و فیلم Seven Samurai و در سینمای مدرن به آثاری مانند فیلم John Wick و فیلم Sicario اشاره کرد. فهرست کامل بهترین فیلم های اکشن تاریخ را در زومجی مطالعه کنید.

  • بهترین فیلم‌های اکشن تخیلی تاریخ کدام‌اند؟

    اکشن های تخیلی همیشه قسمت بزرگی از ژانر اکشن را تشکیل داده‌اند که بهترین فیلم های این سبک را می‌توان آثاری مانند فیلم Mad Max: Fury Road، فیلم Inception، فیلم LOTR: Return of the King و فیلم The Matrix دانست.

  • محبوب‌ترین فیلم های اکشن تاریخ کدام فیلم ها هستند؟

    در میان بهترین فیلم های اکشن تاریخ بعضی از آن‌ها نسبت به سایر فیلم ها محبوبیت بیشتری دارند. فیلم Dark Knight، مجموعه جنگ ستارگان و فیلم‌های مربوط‌به دنیای سینمایی مارول را می‌توان محبوب‌ترین آثار اکشن تاریخ قلمداد کرد.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره این فهرست چیست؟ اگر شما هم فیلم اکشن با کیفیتی را درنظر دارید که می‌توانست در این فهرست حضور داشته باشد، آن را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی در میان گذاشته و ما را در هرچه کامل‌تر کردن این مقاله کمک کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده