فیلم های کیانو ریوز | از جان ویک تا ماتریکس

فیلم های کیانو ریوز | از جان ویک تا ماتریکس

شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۵

در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین فیلم های کیانو ریوز یکی از بهترین و موفق‌ترین بازیگران ژانر اکشن سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید

اولین چیزی که با شنیدن اسم کیانو ریوز به ذهن شما می‌رسد چه موضوعی است؟ به احتمال زیاد شما هم مثل من و خیلی‌های دیگر با شنیدن اسم کیانو ریوز یاد نقش‌آفرینی‌های او در فیلم‌های ماتریکس و جان ویک و صحنه‌های اکشن بسیار جذاب و هیجان‌انگیز آن فیلم‌ها با هنرنمایی او خواهید افتاد. بااین‌حال این بازیگر برجسته تنها در فیلم‌های اکشن به ایفای نقش نپرداخته و فیلم‌های خوب زیادی در ژانر‌هایی مانند ژانر رمانتیک و کمدی وجود دارند که کیانو ریوز نیز در آن‌ها حضور داشته و حضور او یکی از دلایل ماندگاری و کیفیت بالای آن‌ها به‌شمار می‌رود. فیلم‌هایی که بیشتر آن‌ها قبل از سال ۲۰۰۰ ساخته شده‌اند و کیانو ریوز را در هزاره جدید بیشتر در ژانر اکشن تماشا کرده‌ایم.

کیانو ریوز بازیگر، تهیه‌کننده و موسیقی‌دان کانادایی که در تاریخ دوم سپتامبر سال ۱۹۶۴ (۱۱ شهریور ۱۳۴۳) در شهر بیروت در کشور لبنان متولد شد و درحال‌حاضر ملیت کانادایی دارد. این بازیگر برجسته که به‌خاطر بازی در نقش‌های شخصیت نئو در مجموعه ماتریکس به شهرت جهانی رسید هم‌اکنون در سن ۵۶ سالگی یکی از بهترین بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود که تعداد فیلم‌های ماندگار او به‌راحتی دو رقمی می‌شود. بااین‌حال این بازیگر هم مثل سایر بازیگران، فیلم بد نیز در کارنامه کاری خود دارد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی و بررسی بدترین و بهترین فیلم های کیانو ریوز بپردازیم تا اگر با فیلم‌های او در ژانرهای دیگر آشنایی ندارید، با آن‌ها نیز آشنا شوید و از ایفای نقش او در سایر ژانرهای سینمایی نیز لذت ببرید. این شما و این هم فیلمهای کیانو ریوز.

«توجه داشته باشید که فیلم‌های حاضر در این فهرست براساس امتیاز فیلم‌های کیانو ریوز در سایت IMDB مرتب شده‌اند».


فهرست کامل فیلم های کیانو ریوز

کاور فیلم exposed با نقش‌آفرینی کیانو ریوز و آنا د آرماس

۲۲- فیلم Exposed

فیلم بی‌پناه

کارگردان: دکلان دیل | نویسنده:‌ جی مالک لینتون

بازیگران: کیانو ریوز، آنا د آرماس، کریستوفر مک‌دونالد، میرا سوروینو

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی

میانگین امتیازات Exposed در IMDB: ۴.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۲۳ از ۱۰

مقاله را با فیلم Exposed آغاز می‌کنیم. فیلم Exposed در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی دکلان دیل به‌همراه خود کیانو ریوز توسط استودیو Grindstone Entertainment Group تولید شد و پس از اکران به فروش بسیار ناامیدکننده ۲۶۰ هزاردلاری دست پیدا کرد. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که شاید صرفا حضور بازیگر محبوبی مانند کیانو ریوز در یک فیلم موجب فروش بالای آن نخواهد شد. بااین‌حال فیلم بی‌پناه آن‌قدر هم بد نیست و اگر به فیلم‌های مهیج و درام علاقه داشته باشید می‌تواند یک گزینه سرگرم‌کننده برای شما باشد.

داستان این فیلم درباره یک مامور پلیس با ایفای نقش کیانو ریوز جریان دارد. کارآگاه قصه ما به‌دنبال کشف حقیقت درباره مرگ همکار خود می‌گردد و در این مسیر با اتفاقات جالبی روبه‌رو می‌شود. او در این مسیر علاوه‌بر مواجه شدن با فساد موجود در اداره پلیس با زنی اهل آمریکای لاتین آشنا می‌شود که پس از مشاهده یک معجزه درگیر اتفاقات و تجرباتی عجیب شده است. کارآگاه اسکات گالبان با ایفای نقش کیانو ریوز به‌احتمال زیاد روشن‌ترین نکته این فیلم به‌شمار می‌رود و مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر کیانو ریوز از نقش‌آفرینی او در این فیلم هم لذت خواهید برد.


کیانو ریوز زیر بارش برف در کاور فیلم siberia

۲۱- فیلم Siberia 

فیلم سیبری

کارگردان: متیو راس |‌ نویسنده: اسکات اسمیت

بازیگران: کیانو ریوز، آنا الراو، پاشا لیچنیکوف، مالی رینگوالد، تاران ویت

تاریخ اکران:‌ سال ۲۰۱۸ میلادی

میانگین امتیازات Siberia در IMDB: ۴.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۳۴ از ۱۰۰

امتیاز IMDB فیلم Siberia شاید با فیلم قبلی یعنی Exposed یکسان باشد ولی اگر آن‌ها را تماشا کرده باشید احتمالا شما هم موافق هستید که داستان فیلم سیبری از فیلم بی‌پناه یکی دو لول بهتر است. اگر بخواهیم روراست باشیم کیانو ریوز در کارنامه کاری خود فیلم ضعیف و متوسط کم ندارد و شاید فیلم Siberia در میان آن‌ها بتواند بهتر باشد و شاید بهترین فیلمِ بد کیانو ریوز لقب بگیرد. کلیت داستان این دو فیلم شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد و در این فیلم هم شخصیت اصلی فیلم یعنی لوکاس هیل با ایفای نقش کیانو ریوز بازهم به‌دنبال مسائلی درباره همکار خود می‌گردد ولی با داستانی متفاوت. لوکاس هیل یک تاجر الماس آمریکایی تلقی می‌شود که پس از مفقود شدن همکار روسی خود برای پیدا کردن او به سیبری می‌رود. او دراین‌میان قصد دارد یک الماس کمیاب آبی رنگ را نیز در روسیه به فروش برساند ولی در این مسیر درگیر یک رابطه عاشقانه می‌شود و به همسر خود خیانت می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

حس فضای سرد روسیه و سیبری خیلی خوب در این فیلم به شما منتقل می‌شود و می‌توانید این فضای سرد و خفه را با تماشای این فیلم لمس کنید. ساخته متیو راس در سال ۲۰۱۸ به تهیه‌کنندگی استفان هامل، گابریلا باچر و دیو هانسن توسط استودیو Elevated Films با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد ولی مانند فیلم Exposed فروش آن حتی به یک میلیون دلار هم نرسید. نکته جالب این فیلم این است که داستان آن در سیبری و روسیه جریان دارد ولی مراحل فیلم‌برداری آن در کشورهای کانادا، آلمان و آمریکا انجام شده است. بااین‌حال این فیلم هم با داستان هیجان‌انگیز خود می‌تواند در فهرست بدترین و بهترین فیلم های کیانو ریوز جایگاه خوبی داشته باشد قرار بگیرد.


دو نسخه متفاوت از یک انسان در کاور فیلم replicas با بازی کیانو ریوز

۲۰- فیلم Replicas 

فیلم کپی‌ها

کارگردان: جفری ناچمانوف | نویسنده: چاد سنت جان

بازیگران: کیانو ریوز، آلیس ایو، توماس میدلتیچ، جان اورتیز

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۸ میلادی

میانگین امتیازات Replicas در IMDB۵.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۱۹ از ۱۰۰

فیلم Replicans در میان فهرست فیلم های کیانو ریوز ضعیف‌ترین نمره متاکریتیک را به خود اختصاص داده ولی بااین‌حال نمی‌توان از داستان جالب و سرگرم‌کننده آن به‌سادگی عبور کرد. داستان فیلم درباره یک موضوع نسبتا جدید و جالبی جریان دارد و زندگی شخصیت ویل فاستر با نقش‌آفرینی کیانو ریوز را به‌تصویر می‌کشد. آقای فاستر یک دانشمند جسور و البته باهوش به‌شمار می‌رود که تمام خانواده خود را در یک تصادف از دست می‌دهد. حالا او تصمیم دارد با استفاده از علم عصب‌شناسی و مباحث علمی، قوانین زیست را به‌هم بریزد و اعضای خانواده خود را پس از مرگ به زندگی برگرداند. او قصد دارد تا با روش‌های شبیه‌سازی پیشرفته کپی‌هایی از آن‌ها تهیه کند ولی داستان آن‌طور که او انتظار دارد پیش نمی‌رود و مشکلات زیادی در این مسیر گریبان او را می‌گیرند.

فیلم Replicans در سال ۲۰۱۸ به تهیه‌کنندگی لورنزو دی‌بوناونتورا، مارک گائو، استیون همل و خود کیانو ریوز تولید و برای اولین‌بار در جشنواره فیلم نایت ویژنز در کشور فنلاند اکران شد. استودیو دی‌بوناونتورا پیکچرز به‌همراه ریوراستون پیکچرز این فیلم را با بودجه نسبتا سنگین ۳۰ میلیون دلاری تولید کردند ولی پس از اکران و بعد از نقد‌های قالبا منفیِ منتقدان به فروش ضعیف ۹.۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا این فیلم با یک شکست سنگین روبه‌رو شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این اعداد و ارقام و امتیازهای فیلم دلیلی بر بد بودن این فیلم نیستند و ساخته جفری ناچمانوف می‌تواند یک اثر جذاب و مهیج برای علاقه‌مندان ژانر علمی‌تخیلی محسوب شود.


پوستر فیلم فیلم Johnny Mnemonic با حضور کیانو ریوز

۱۹- فیلم Johnny Mnemonic

فیلم جانی نومانیک

کارگردان: رابرت لانگو | نویسنده: ویلیام گیبسون

بازیگران: کیانو ریوز، دولف لاندگرن، تاکشی کیتانو، آیس-تی، دینا میر

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی

میانگین امتیازات Johnny Mnemonic در IMDB۵.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۳۳ از ۱۰۰

به یکی از فیلم‌های بسیار قدیمی کیانو ریوز رسیدیم. فیلم Johnny Mnemonic که یک فیلم اکشن، تریلر با اتمسفری سایبرپانکی قلمداد می‌شود نخستین حضور کیانو ریوز در یک دنیای سایبرپانک به‌شمار می‌رود تا اینکه در سال‌های گذشته با‌ایفای نقش در بازی ویدیویی Cyberpunk 2077 تجربه دیگری را در این‌گونه جهان‌ها به‌دست آورد. فیلم جانی نومانیک در سال ۱۹۹۵ به تهیه‌کنندگی دان کارمودی توسط استودیو آلیانس فیلمز و برپایه کتابی با همین نام اثر ویلیام گیبسون با بودجه‌ای ۲۶ میلیون دلاری تولید و موفق شد در سراسر جهان به فروش نسبتا خوب ۵۵ میلیون دلاری دست پیدا کند. این فیلم نخستین فیلمِ فهرست بدترین و بهترین فیلم های کیانو ریوز است که مقدار فروش آن یک شکست برایش به‌شمار نمی‌رود.

فیلم Johnny Mnemonic با یک داستان جذاب و جدید و جریان داشتن در یک دنیای سایبرپانک می‌تواند گزینه جذابی برای تماشا کردن باشد

همان‌طور که از عنوان این فیلم می‌توان حدس زد داستان آن درباره شخصیتی به نام جانی نومانیک جریان دارد. جانی نومانیک با نقش‌آفرینی کیانو ریوز یک منتقل‌کننده داده محسوب می‌شود که وظیفه دارد یک بسته اطلاعاتی بزرگ و مهم را به مقصد موردنظر برساند البته در جهانِ فیلم وظیفه حمل‌کننده داده‌ها این است که بسته‌های اطلاعاتی را درون ذهن و مغز خودشان حمل کنند. دراین‌میان بسته اطلاعاتی که درون ذهن شخصیت اصلی داستان قرار دارد و وظیفه حمل آن بر دوش جانی قرار گرفته به‌قدری بزرگ است که اگر به موقع آن را تحویل ندهد امکان دارد جانش را از دست دهد. او همچنین در این مسیر با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو می‌شود که باید از آن‌ها نیز عبور کند تا به موقع وظیفه خود را انجام دهد.


کاور فیلم bill and ted face the music با حضور کیانو ریوز و الکس وینتر

۱۸- فیلم Bill & Ted Face the Music

فیلم بیل و تد رویارویی با موسیقی

کارگردان: دین پاریزو | نویسنده: کریس ماتسون، اد سلیمان

بازیگران: کیانو ریوز، الکس وینتر، کریستین شال، ویلیام سدلر

تاریخ اکران: سال ۲۰۲۰ میلادی

میانگین امتیازات Bill & Ted Face the Music در IMDB: ۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰

فهرست بهترین فیلم های کیانو ریوز را با فیلم کیانو ریوز 2020 یعنی فیلم Bill & Ted Face the Music آغاز می‌کنیم. این فیلم در ژانر کمدی و علمی و تخیلی ساخته شده و کیانو ریوز را در نقشی بسیار متفاوت‌تر از چیزی که همه ما در ذهن داریم به ما نشان می‌دهد. پخش سری فیلم‌های بیل و تد از سال ۱۹۸۹ با فیلم ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ با فیلم سفر وحشیانه بیل و تد ادامه پیدا کرد. کیانو ریوز و الکس وینتر بازیگران اصلی قسمت‌های ابتدایی اکنون در فیلم بیل و تد رویارویی با موسیقی نیز به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم پس از گذشت سه دهه از پخش قسمت دوم آن در سال ۲۰۲۰ به تهیه‌کنندگی استیون سودنبرگ و اسکات کروپف توسط استودیو اوریون پیکچرز با بودجه‌ای معادل با ۲۵ میلیون دلار تولید شد ولی نتوانست به فروشی بیشتر از ۴۰ میلیون دلار دست پیدا کند.

مقاله‌های مرتبط:

داستان این فیلم دقیقا مانند قسمت‌های ابتدایی درباره شخصیت‌های اصلی آن یعنی بیل و تد جریان دارد ولی با این تفاوت که این بار مسافری از آینده به آن‌ها خبر می‌دهد که دنیا درحال نابودی است و تنها کسانی که می‌توانند از نابود شدن کهکشان جلوگیری کنند، این دو نفر هستند. این مسافر زمان به آن‌ها می‌گوید که آن‌ها به‌وسیله یکی از آهنگ‌هایشان می‌توانند این کار را انجام و جان مردم را نجات دهند. به‌همین‌دلیل بیل و تد باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند تا آهنگ موردنظر را به‌بهترین شکل ممکن تولید کنند. داستان اصلی فیلم از همین‌جا شروع می‌شود ولی به این سادگی‌ها پیش نمی‌رود. اگر به قسمت‌های قبلی بیل و تد علاقه دارید تماشای این فیلم می‌تواند برای شما بسیار سرگرم‌کننده تلقی شود.


کاور فیلم the whole truth با ایفای نقش کیانو ریوز

۱۷- فیلم The Whole Truth

فیلم حقیقت مطلق

کارگردان: کورتنی هانت | نویسنده: نیکولاس کازان

بازیگران: کیانو ریوز، رنی زلوگر، گوگو امبتا-را، گابریل پاسو، جیم بلوشی

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی

میانگین امتیازات The Whole Truth در IMDB۶.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۴۶ از ۱۰۰

تماشای کیانو ریوز در نقش یک وکیل کاربلد بدون شک می‌تواند جذاب باشد. کیانو ریوز این بار در نقش شخصیت ریچارد رامسی که یک وکیل خِبره به‌شمار می‌رود روی پرده سینماها ظاهر شد. داستان فیلم درباره شخصیت رامسی جریان دارد که یک وکیل سخت‌کوش است و در پرونده جدید خود وکالت یک پسر ۱۷ ساله به نمام مایک لایستر را برعهده گرفته و باید از او دربرابر اتهاماتش دفاع کند. مهم‌ترین اتهام این جوان ۱۷ ساله کشتن پدر بسیار ثروتمند خود است که به این دلیل امکان دارد سال‌های زیادی را در زندان سپری کند. ریچارد رامسی وکیل مدافع این جوان با کمک افراد دیگری سعی دارد تا او را از این اتهامات تبرئه کند و در این مسیر باید با مشکلات ریز و درشتی روبه‌رو شود.

فیلم حقیقتِ محض با داستان جذاب خودش بدون شک برای دوست‌داران فیلم‌های این ژانر یک گزینه بسیار خوب و سرگرم‌کننده به‌شمار می‌رود و با تماشای آن قطعا از درام داستان آن لذت خواهید برد. ساخته کورتنی هانت در سال ۲۰۱۶ به تهیه‌کنندگی آنتونی برگمن، کوین فرکس و راج بریندر سینگ توسط استودیو FilmNation Entertainment با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری تولید و توسط لاینزگیت در سینماها اکران شد. این فیلم نیز یکی دیگر از فیلم‌های شکست خورده کیانو ریوز در باکس‌آفیس تلقی می‌شود که با فروش ۲ میلیون دلاری خود به‌هیچ‌وجه نتوانست انتظارات سازندگانش را برآورده کند.


شخصیت‌های اصلی فیلم سامورایی 47 ronin با بازی کیانو ریوز

۱۶- فیلم 47Ronin

فیلم ۴۷ رونین

کارگردان: کارل لینچ | نویسنده: کریس مورگان

بازیگران: کیانو ریوز، هیرویوکی سانادا، رینکو کیکوچی، تادانابو آسانو

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی

میانگین امتیازات 47Ronin در IMDB۶.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۲۸ از ۱۰۰

یکی دیگر از نقش‌های بسیار متفاوت کیانو ریوز نسبت‌به تصورات عامه مربوط‌به همین فیلم چهل و هفت رونین می‌شود. کیانو ریوز این بار در نقش یک سامورایی نقش‌آفرینی می‌کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. چهل و هفت رونین، فیلم کیانور ریوز در نقش سامورایی،  داستان واقعی گروهی از سامورایی‌ها (رونین) را به‌تصویر می‌کشد که در قرن هجدهم زندگی می‌کردند. این گروه برای گرفتن انتقام رهبر خود دست به شورش می‌زنند و در این مسیر شخصیت کای با بازی کیانو ریوز به آن‌ها ملحق می‌شود. با ملحق شدن کای به آن‌ها حالا با بیشتر شدن قدرتشان می‌توانند انتقام رهبر و ارباب خود را راحت‌تر بگیرند. البته داستان‌های مربوط‌به این گروه بیشتر افسانه‌ای هستند و واقعیت تاریخی ندارند.

ایفای نقش کیانو ریوز در نقش شخصیت کای و بازی در نقش یک شخصیت سامورایی بار دیگر به همه نشان داد او چه توانایی‌های بالایی در خود دارد و بدون شک ایفای نقش او در این فیلم یکی از بهترین جنبه‌های فیلم ۴۷ رونین تلقی می‌شود و به‌همین‌دلیل این فیلم به‌راحتی یکی از بهترین فیلم های کیانو ریوز به‌شمار می‌رود. فیلم ۴۷ رونین در سال ۲۰۱۳ به تهیه‌کنندگی پاملا عبدی و اریک مک‌لئود توسط استودیو یونیورسال پیکچرز منتشر شد. این فیلم توانست به فروش خوب ۱۵۱ میلیون دلاری دست پیدا کند ولی وقتی بودجه ۱۷۵ میلیون دلاری آن را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که فروش آن نه‌تنها خوب نبوده که یک شکست و ضرر مالی برای سازندگان آن قلمداد می‌شود.


کاور فیلم the matrix revolutions با حضور کیانو ریوز و کری-ان ماس

۱۵- فیلم The Matrix Revolutions

فیلم انقلاب‌های ماتریکس

کارگردان: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی | نویسنده: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی

 بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشربرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، مری آلیس

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی

میانگین امتیازات The Matrix Revolutions در IMDB۶.۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۴۷ از ۱۰۰

به نخستین فیلم مجموعه سینمایی ماتریکس رسیدیم. قسمت سوم این مجموعه که در از لحاظ امتیازی ضعیف‌‌ترین فیلم این سری به‌شمار می‌رود و در ادامه مقاله به قسمت‌های دیگر آن هم خواهیم رسید. قسمت سوم این مجموعه با نام The Matrix Revolutions چند ماه پس از اکران قسمت دوم خود در همان سال ۲۰۰۳ منتشر شد و ادامه‌ای برای داستان قسمت قبلی خود به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی جوئل سیلور و توسط استودیو ویلیج رودشو پیکچرز با بودجه‌ای ۱۳۰ میلیون دلاری تولید و موفق شد فروش خوب ۴۳۰ میلیون دلاری را تجربه کند. این فیلم دومین اثر سینمایی لقب گرفت که به‌صورت هم‌زمان در سینماهای معمولی و آی‌مکس اکران می‌شد و دست‌آورد خوبی برای سازندگان آن است.

داستان فیلم The Matrix Revolutions دقیقا درباره ادامه قسمت قبلی آن جریان دارد. نئو پس از ملاقات با طراح ماتریکس در قسمت دوم در این قسمت با مشکلات و خطرات بسیار بدتری روبه‌رو می‌شود و باید آن‌ها را از سر راه بردارد. در این قسمت نئو توانست به کامپیوتر اصلی برسد و وارد ماتریکس شود و در این مسیر نبرد بسیار سختی میان او و اسمیت شکل گرفت. مجموعه سینمایی ماتریکس بااینکه با گذر زمان امتیاز فیلم‌هایش افت کرد ولی بدون شک نمی‌توان از تاثیرگذاری فیلم‌های آن روی ژانر اکشن سینما چشم‌پوشی کنیم. همه ما درحال‌حاضر منتظریم تا با اکران قسمت چهارم این مجموعه ببینیم چه اتفاقاتی درانتظار شخصیت‌های این مجموعه سینمایی است.


حضور کیانو ریوز در فیلم street kings در حال شلیک با اسلحه

۱۴- فیلم Street Kings

فیلم سلاطین خیابان

کارگردان: دیوید آیر | نویسنده: جیمز الروی، کرت ویمر، جیمی موس

بازیگران: کیانو ریوز، فارست ویتاکر، هیو لوری، کریس ایوانز

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی

میانگین امتیازات Street Kings در IMDB: ۶.۸ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰

فیلم Street Kings شاید در نگاه اول یک فیلم اکشن و جنایی کلیشه‌ای به‌نظر برسد ولی اگر به آن زمان دهید متوجه خواهید شد که اصلا این‌طور نیست و پتانسیل زیادی دارد که شما را غافل‌گیر کند. فیلم سرگرم‌کننده دیوید آیر با حضور کیانو ریوز یکی از فیلم‌های خوب پلیسی به‌شمار می‌رود. داستان فیلم درباره یک نیروی پلیس به نام تام لودلا با ایفای نقش کیانو ریوز جریان دارد. افسر کارآزموده اداره پلیس لس‌آنجلس که زندگی خود را پس از مرگ همسرش مانند یک کابوس بی‌پایان می‌بیند. تام همیشه یک فرد درست‌کار و پایبند به اصول اخلاقی بوده است ولی زمانی‌که شواهد او را درگیر کشته شدن یکی از همکارانش نشان می‌دهند، مجبور می‌شود برخلاف قوانین عمل کند و خودش را از مهلکه نجات دهد.

سلاطین بی‌پایان می‌تواند برای علاقه‌مندان فیلم‌های جنایی و پلیسی یک پیشنهاد بسیار خوب تلقی شود که در آن علاوه‌بر نقش‌آفرینی‌های جذاب، شخصیت‌پردازی‌های باکیفیت و خوبی وجود دارد که می‌تواند شما را برای حدود ۱۰۰ دقیقه سرگرم کند. این فیلم در سال ۲۰۰۸ به تهیه‌کنندگی لوکاس فاستر و اروین استاف توسط استودیو رت‌پک اینترتینمنت با بودجه‌ای معادل با ۲۰ میلیون دلار تولید شد. فروش ۶۵ میلیون دلاری این فیلم شاید خیلی چشمگیر نباشد ولی باتوجه‌به میزان بودجه آن به‌طور حتم به‌عنوان یک شکست محسوب نمی‌شود.


کاور سیاه و سفید فیلم کنستانتین باحضور کیانو ریوز

۱۳- فیلم Constantine ‍

فیلم کنستانتین

کارگردان: فرانسیس لارنس | نویسنده: کوین برادبین، فرانک کاپلو

بازیگران: کیانو ریوز، ریچل وایس، شایا لباف، تیلدا سوینتن، جایمن هانسو

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی

میانگین امتیازات Constantine در IMDB: ۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰

بعد از شخصیت نئو در ماتریکس و شخصیت جان ویک به‌احتمال زیاد شخصیت جان کنستانتین را می‌توان محبوب‌ترین و شاید معروف‌ترین شخصیت کیانو ریوز قلمداد کرد. فیلم کنستانتین نخستین تجربه کارگردانی فرانسیس لارنس به‌شمار می‌رود که بااین‌حال به یک اثر بسیار موفق و محبوب تبدیل شد. این فیلم در ژانر فراطبیعی و ترسناک قرار می‌گیرد و داستان شخصیت جان کنستانتین را به‌تصویر می‌کشد. جان یک مامور بسیار کاربلد در زمینه جن‌گیری است. جان توسط یک پدر روحانی در لس‌آنجلس به‌نام پدر هنسی فراخوانده می‌شود تا شیطانی که روح یک دختر را تسخیر کرده و قصد دارد به زندگی انسان‌ها وارد شود را از بین ببرد. این اقدام شیطان برخلاف قوانین بین خداوند و لوسیفر درباره روح انسان‌ها به‌شمار می‌رود.

پس از شخصیت‌های نئو در فیلم‌های ماتریکس و شخصیت جان ویک، شخصیت جان کنستانتین را می‌توان معروف‌ترین و محبوب‌ترین نقش کیانو ریوز قلمداد کرد

جان دراین‌میان پس از مرگ خواهرش سخت در تلاش است تا ثابت کند مرگ او یک خودکشی نبوده و عوامل فراطبیعی دیگری در این قضیه دخیل هستند و او در این مسیر باید با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم کند. فیلم Constantine در سال ۲۰۰۵ به تهیه‌کنندگی لورنزو دی‌بوناونتورا، بنجامین ملکینز و اروین استاف توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای سنگین معادل با ۹۰ میلیون دلار تولید و توانست پس از اکران به فروش نسبتا خوب ۲۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. اگر به فیلم‌های ترسناک و فراطبیعی مخصوصا فیلم‌هایی درباره مسائل شیطانی و جن‌گیری علاقه دارید این فیلمِ جذاب می‌تواند یک پیشنهاد بسیار خوب و سرگرم‌کننده برای شما تلقی شود.


پوستر سفید رنگی از فیلم matrix: reloaded با حضور کیانو ریوز

۱۲- فیلم The Matrix Reloaded

فیلم ماتریکس: بارگذاری مجدد

کارگردان: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی | نویسنده: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی

بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشربرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، مونیکا بلوچی

تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی

میانگین امتیازات The Matrix Reloaded در IMDB: ۷.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰

پس از گذشت چهار سال از اکران قسمت اول ماتریکس قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه تلویزیونی پشت‌سرهم و در سال ۲۰۰۳ اکران شدند. داستان این دو فیلم کاملا به یکدیگر متصل هستند و اساسا می‌توان به آن‌ها به چشم یک فیلم نگاه کرد. با‌این‌حال محبوبیت و امتیاز بالاتر قسمت دوم ماتریکس باعث شد تا این فیلم در فهرست بهترین فیلم های کیانو ریوز قرار بگیرد. ۶ ماه پس از اتفاقات فیلم نخست نئو و ترینیتی با یکدیگر در رابطه هستند و نئو دچار یک سردرگمی شدید شده است. دلیل سردرگمی او این موضوع به‌شمار می‌رود که مدام به‌دلیل انتخاب خود در گذشته فکر می‌کند. به‌همین‌دلیل او برای پیدا کردن جواب سوالات خود با طراح ماتریکس ملاقات می‌کند تا شاید از این سردرگمی خلاص شود ولی اینگونه نیست و نئو در این مسیر باید با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.

ماتریکس: بارگذاری مجدد یک دنباله بسیار با کیفیت برای قسمت اول آن به‌شمار می‌رود. قسمت نخست ماتریکس یکی از فیلم‌های انقلابی در ژانر اکشن سینما تلقی می‌شود و به‌همین‌دلیل ساخت یک دنباله برای آن اصلا و ابدا کار آسانی نیست. با‌این‌حال واچوفسکی‌ها این کار سخت را به‌خوبی انجام دادند و بار دیگر یک فیلم بسیار مهیج، جذاب و سرگرم‌کننده از جهان ماتریکس را به طرفداران ژانر اکشن و مخصوصا طرفداران زیاد مجموعه ماتریکس تقدیم کردند. فیلم The Matrix Reloaded در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی جوئل سیلور توسط استودیو Village Roadshow Pictures با بودجه‌ای بسیار سنگین‌تر از قسمت اول و معادل با ۱۴۰ میلیون دلار تولید و به‌خاطر محبوبیت بسیار زیاد و کیفیت بالای قسمت اول این مجموعه موفق شد به فروش بی‌نظیر ۷۵۰ میلیون دلاری در گیشه‌های سینما دست پیدا کند.


کیانو ریوز و ساندرا بولاک در یک اتوبوس در فیلم speed

۱۱- فیلم Speed

فیلم سرعت

کارگردان: یان ده‌بونت | نویسنده: گراهام یوست

بازیگران: کیانو ریوز، ساندرا بولاک، جف دانیلز، جو مورتون

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی

میانگین امتیازات Speed در IMDB: ۷.۲ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

فیلم Speed را می‌توانیم یکی از نقاط عطف شروع بازیگری کیانو ریوز در ژانر اکشن بدانیم. بازیگری که با بازی چشم‌نواز خود در فیلم Speed نامی برای خود در این ژانر دست و پا کرد و مثل عنوان فیلم به‌سرعت به یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران ژانر اکشن تبدیل شد. داستان فیلم یک اتوبوس درون شهری پر از مسافر را به‌تصویر می‌کشد که یک بمب در آن کار گذاشته شده است. اگر سرعت این اتوبوس از یک حد معین کمتر شود یا کاملا توقف کند بمب درون اتوبوس منفجر خواهد شد. یک مامور پلیس به‌نام جک تراوان که ایفای نقش آن برعهده کیانو ریوز قرار دارد تلاش می‌کند تا جلوی این انفجار را بگیرد و جان مسافران حاضر در آن را نجات دهد. شخصیت دیگر فیلم یعنی آنی پورتر که ساندرا بولاک آن را به‌تصویر می‌کشد، راننده آن اتوبوس است که نقش بسیار مهمی در روند داستان فیلم دارد. پورتر و تراوان باید با کمک یکدیگر از این فاجعه جلوگیری کنند تا مسافران حاضر در آن کشته نشوند.

فیلم «سرعت» در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی مارک گوردون و توسط استودیو او با بودجه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تولید و در مراسم اسکار در دو بخش بهترین جلوه‌های صوتی و بهترین صداگذاری برنده جایزه اسکار شد؛ این فیلم همچنین در بخش بهترین تدوین نیز نامزد کسب این جایزه بود. این فیلم که از عنوان آن پیداست روندی جنون‌آور و بسیار هیجان‌انگیز دارد که باعث بالا رفتن آدرنالین شما خواهد شد. همین موضوع باعث فروش عالی این فیلم در گیشه‌ها گردید که فروش سراسری آن را به ۳۵۰ میلیون دلار رساند. فیلم Speed که یکی از بهترین فیلم های کیانو ریوز به‌شمار می‌رود یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به آدرنالین خواهد بود.


پاتریک سوویزی و کیانو ریوز بازیگران اصلی فیلم point break

۱۰- فیلم Point Break

فیلم نقطه شکست

کارگردان: کاترین بیگلو | نویسنده: پیتر لیف

بازیگران: پاتریک سوویزی، کیانو ریوز، گری بیوسی، لوری پتی

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی

میانگین امتیازات Point Break در IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۵۸ از ۱۰۰

به فیلم Point Break رسیدیم، فیلمی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما یک فیلم بسیار معمولی و ساده‌انگارانه به‌شمار می‌رود ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست و پتانسیل بسیار بیشتری در خود دارد. فیلمی در ژانر اکشن و ماجراجویی که در سال ۱۹۹۱ اکران شد و داستان جدیدی را برای سینما دوستان بازگو می‌کرد. داستان یک مامور FBI که به درون یک باند خلاف‌کار نفوذ می‌کند. این باند از سارقان کاربلد بانک هستند و کار مامور FBI داستان ما اصلا کار ساده و راحتی نیست. بااین‌حال شاید امروز این داستان کمی تکراری باشد ولی برای سال ۱۹۹۱ این موضوع اصلا صادق نیست و این فیلم یکی از نخستین فیلم‌های اکشن تلقی می‌شود که این داستان را به‌تصویر می‌کشد؛ داستانی که بسیار هوشمندانه و زیبا به‌تصویر درآمده است.

کاترین بیگلو با کارگردانی این فیلم نشان داد که استعداد بالایی در ساخت فیلم‌های هیجان‌انگیز و نفسگیر دارد. پاتریک سوویزی در نقش یک آنتاگونیست خطرناک ولی جذاب نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند و درکنار او قهرمان داستان با ایفای نقش کیانو ریوز یک زوج بسیار خوب را با او تشکیل می‌دهند. ایفای نقش این دو بازیگر اصلی فیلم و پیچش‌های داستانی بسیار مهیج، این فیلم را نه‌تنها به یکی از بهترین فیلم های کیانو ریوز که به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او نیز تبدیل کرده است. فیلم Point Break در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی پیتر آبرامز و رابرت لوی توسط استودیو Johnny Utah Productions با بودجه‌ای معادل با ۲۴ میلیون دلار تولید و موفق شد در گیشه‌های سینما به فروش خوب ۸۴ میلیون دلاری دست پیدا کند.


شخصیت‌های اصلی فیلم Much Ado About Nothing با حضور کیانو ریوز

۹- فیلم Much Ado About Nothing

فیلم هیاهویی بسیار برای هیچ

کارگردان: کنت برانا | نویسنده: کنت برانا، ویلیام شکسپیر

بازیگران: کیانو ریوز، مایکل کیتون، رابرت شان لئونارد، اما تامسون، دنزل واشنگتن

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی

میانگین امتیازات Much Ado About Nothing در IMDB: ۷.۳ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰

کنت برانا قبل از روی آوردن به ساخت فیلم‌های پرهزینه مشغول ساخت و کارگردانی فیلم‌های اقتباس شده از نمایش‌نامه‌های فاخر و مشهور ویلیام شکسپیر بود. برخی از اقتباس‌هایی که او انجام داده تحسین بسیاری از منتقدان و اهالی سینما کسب کرده‌اند که یکی از بهترین اقتباس‌های او بدون شک فیلم Much Ado About Nothing به‌شمار می‌رود. برانا همچنین نمایش‌نامه‌هایی دیگری مانند Hamlet و Henry V را در کارنامه خود دارد. بااین‌حال اقتباس از نمایش‌نامه هیاهوی بسیار برای هیچ که در ژانر کمدی و رومانتیک قرار می‌گیرد، با یک تیم بازیگری بسیار قوی نتیجه‌ای در بر داشت که آن را به یک پیشنهاد بسیار خوب و باکیفیت برای تماشا کردن، تبدیل می‌کند.

احتمالا بسیاری از ما انتظار حضور فردی مانند کیانو ریوز در فیلم‌های رومانتیک و مخصوصا نمایش‌نامه‌های شکسپیر را نداریم، بدون شک همه ما با شنیدن اسم کیانو ریوز یاد فیلم‌های اکشن او می‌افتیم ولی هنرنمایی ریوز در این فیلم بار دیگر به ما نشان می‌دهد که او چه استعداد بالایی در به‌تصویر کشیدن نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. درکنار او حضور بازیگرانی مانند دنزل واشنگتن، اما تامسون و خود کنت برانا به ما نشان می‌دهد که با فیلم باکیفیتی طرف هستیم و ما هم تماشای آن را شدیدا به شما توصیه می‌کنیم. فیلم Much Ado About Nothing در سال ۱۹۹۳ به تهیه‌کنندگی کنت برانا و توسط استودیو BBC Films با بودجه‌ای معادل با ۱۰ میلیون دلار تولید و توانست به فروش بسیار خوب ۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. 


کاور فیلم john wick با تعداد زیادی اسلحه نشانه گرفته شده به سمت شخصیت جان ویک

۸- فیلم John Wick

فیلم جان ویک

کارگردان: چد استاهلسکی | نویسنده: دریک کولستاد

بازیگران: کیانو ریوز، مایکل نیکویست، آلفی آلن، آدریان پالیکی

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی

میانگین امتیازات John Wick در IMDB: ۷.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰

رسیدیم به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های نه‌تنها کیانو ریوز که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌ها و مجموعه‌های ژانر اکشن سینما؛ فیلم John Wick تولد این مجموعه بسیار موفق و هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود که فیلم‌های آن باعث می‌شوند خون در رگ‌های بینندگانش با سرعت بیشتری حرکت کند. داستان شخصیت جان ویک از جایی شروع می‌شود که یک سری دزد ناشی با دزدیدن ماشین این شخصیت و کشتن سگ دوست‌داشتنی او که تنها یادگاری همسرش تلقی می‌شد، باعث شدند تا این آدم‌کش حرفه‌ای از بازنشستگی خارج شده و به‌دنبال آن‌ها برود. جان ویک سال‌ها از این کارها دست کشیده بود و به‌خاطر این اتفاقات دیگر راهی جز گرفتن انتقام جلوی خود نمی‌دید. 

نخستین فیلم مجموعه جان ویک که در سال ۲۰۱۴ به تهیه‌کنندگی باسیل ایوانیک، دیوید لینچ، اوا لونگوریا و مایکل وییریل توسط استودیو Summit Entertainment تولید شده به‌قدری محبوب شد که توانست تاثیرات زیادی روی ژانر اکشن سینما از خود به‌جای بگذارد. قتل‌های دیوانه‌وار و واقعا زیبای شخصیت جان که به روش‌هایی بسیار خفن و جالب دشمنان خود را یکی پس از دیگری از سر راه خود برمی‌داشت باعث شد تا تحسین بسیاری از منتقدان و اهالی سینما راهی این فیلم شود. به عقیده بسیاری از افرادی که این نقش کیانو ریوز را تماشا کرده‌اند، ریوز تنها برای ایفای این نقش به دنیا آمده و نمی‌توان او را در نقش دیگری تجسم کرد. شاید حرف آن‌ها تا حد بسیاری درست باشد. پس اگر به فیلم‌های اکشن علاقه دارید، وقت را تلف نکنید و فیلم John Wick که بدون شک یکی از بهترین فیلم های کیانو ریوز است را ببینید.


پوستر فیلم Bram Stoker

۷- فیلم Bram Stoker's Dracula

فیلم دراکولای برام استوکر

کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا | نویسنده: جیمز وی هارت

بازیگران: گری اولدمن، وینونا رایدر، کیانو ریوز، آنتونی هاپکینز، مونیکا بلوچی

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی

میانگین امتیازات Bram Stoker's Dracula در IMDB: ۷.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۵۷ از ۱۰۰

در سال‌ها و دهه‌های گذشته فیلم‌های زیادی درباره خون‌آشام‌ها ساخته شده ولی ساخته فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه‌گانه ماندگار پدرخوانده به سراغ جالب‌ترین و شاید ماندگارترین خون‌آشام تاریخ می‌رود. وارد شدن کاپولا به ژانر فیلم‌های خون‌آشامی به این معنی است که به‌هیچ‌وجه قرار نیست با یک فیلم سطحی و معمولی دیگر در این سبک طرف باشیم. برای بهتر متوجه شدن این موضوع کافی است تا یک نگاه گذرا به فهرست بازیگران این فیلم کنیم؛ گری اولدمن و کیانو ریوز درکنار آنتونی هاپکینز و مونیکا بلوچی به‌خوبی به ما نشان می‌دهند که دراکولای برام استوکر فیلم خوبی خواهد بود. فرانسیس فورد کاپولا با اقتباس از یکی از قدیمی‌ترین و بهترین رمان‌های خون‌آشامی یعنی رمان دراکولا به نویسندگی برام استوکر که در سال ۱۸۹۷ منتشر شد، این فیلم را تهیه کرده است.

 داستان فیلم در کشور رومانی در سال ۱۴۶۲ آغاز می‌شود. سلحشوری معروف به دراکولا با بازی گری اولدمن پس از بازگشت از نبردی سنگین متوجه می‌شود که همسرش خودکشی کرده و همین موضوع باعث می‌شود تا او ایمانش را رها کرده و به یک خون‌آشام تبدیل شود. پس از گذشت سال‌ها و در سال ۱۸۹۷ شخصیتی به نام جاناتان هارکر با ایفای نقش کیانو ریوز قصد دارد تا معامله ملکی را با شخصیت کنت دراکولا به انجام برساند و داستان اصلی فیلم از همین‌جا آغاز می‌شود. فیلم Bram Stoker's Dracula در سال ۱۹۹۲ به تهیه‌کنندگی فرانسیس فورد کاپولا و به‌همراهی فرد فوچس و چارلز مولویل با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری توسط American Zoetrope تولید و توسط کلمبیا پیکچرز اکران شد. این فیلم توانست در گیشه‌های سینما به فروش بسیار عالی ۲۱۵ میلیون دلاری دست پیدا کند که یک پیروزی برای تیم سازنده آن به‌شمار می‌رود.


آل پاچینو و کیانو ریوز در کاور فیلم The Devil

۶- فیلم The Devil's Advocate

فیلم وکیل مدافع شیطان

کارگردان: تیلور هاکفورد | نویسنده: جاناتان لیمکین، تونی گیلروی

بازیگران: کیانو ریوز، آل پاچینو، شارلیز ترون، جفری جونز، کانی نیلسن

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی

میانگین امتیازات The Devil's Advocate در IMDB: ۷.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم وکیل مدافع شیطان احتمالا یکی از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که به اندازه لیاقتش به آن توجه نشده است. ایفای نقش عالی کیانو ریوز درکنار نقش‌آفرینی استادانه آل پاچینو چنان بیننده را در خود غرق می‌کند که متوجه گذران وقت نخواهید شد. این فیلم از روی یک رمان با همین اسم اثر اندرو نیدرمن اقتباس شده و با حضور بازیگرانی همچون شارلیز ترون و جفری جونز درکنار آل پاچینو و کیانو ریوز می‌تواند پیشنهادی بسیار خوب برای شما باشد. به عقیده بسیاری مهم‌ترین جنبه این فیلم دیالوگ‌های معرکه و جذاب آن هستند که جذابیت خط داستانی و شخصیت‌پردازی آن را دو چندان می‌کنند. این فیلم به تهیه‌کنندگی آرنولد کوپلسون و آرنان میلشان در سال ۱۹۹۷ توسط استودیو برادران وارنر تولید و موفق شد به فروش ۱۵۵ میلیون دلاری برسد. این میزان فروش شاید درمقابل بودجه ۵۷ میلیون دلاری آن خیلی زیاد نباشد ولی قطعا یک شکست محسوب نخواهد شد.

ایفای نقش هنرمندانه آل پاچینو درکنار کیانو ریوز یکی از اصلی‌ترین دلایل ماندگاری فیلم The Devil's Advocate به‌شمار می‌رود

خط داستانی وکیل مدافع شیطان درباره وکیلی به نام کوین لومکس با ایفای نقش کیانو ریوز جریان دارد؛ وکیلی بسیار موفق در شهر جکسون که تاکنون در هیچ پرونده‌ای شکست نخورده است. بااین‌حال در یکی از پرونده‌های خود متوجه می‌شود که موکلش گناه‌کار است ولی بااین‌وجود برای شکست نخوردن در آن پرونده از او دفاع می‌کند و در آخر نیز پیروز آن پرونده می‌شود. به‌همین‌دلیل شخصیت جان میلتون با بازی آل پاچینو یک شغل بسیار خوب با حقوقی بالا در شهر نیویورک به او پیشنهاد می‌دهد و کوین لومکس نیز برخلاف هشدار مادرش بنابر نرفتن به شهرهای بزرگ، با قبول کردن این پیشنهاد همراه‌با همسر خود به نیویورک می‌رود و این آغازی است برای داستان‌های بسیار جذاب این فیلم.


شخصیت جان ویک با ایفای نقش کیانو ریوز با کت مشکی در فیلم john wick: chapter 2

۵- فیلم John Wick: Chapter 2

فیلم جان ویک: بخش دوم

کارگردان: چد استاهلسکی | نویسنده: دریک کولستاد

بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشربرن، ریکاردو اسکامارچو، ایان مک‌شین

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی

میانگین امتیازات John Wick: Chapter 2 در IMDB: ۷.۵ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

بعد از موفقیت‌ها و محبوبیت بسیار زیاد قسمت اول مجموعه John Wick سازندگان آن مشغول ساخت قسمت بعدی آن شدند؛ قسمتی که طرفداران آن بسیار نگران بودند که نکند این مجموعه مانند بسیاری از مجموعه‌های دیگر یک سیر نزولی طی کند و به فرطه تکرار بیفتد. بااین‌حال نگرانی آن‌ها با اکران قسمت دوم جان ویک از بین رفت و ما شاهد یک فیلم بسیار خوب دیگر در ژانر اکشن با هنرنمایی کیانو ریوز بودیم. همان‌طور که در توضیحات قسمت اول این مجموعه اشاره کردیم، جان ویک برای گرفتن انتقام به سراغ دشمنان خود می‌رود و با روش‌های بسیار جالب و غیرمعمول یکی یکی آن‌ها را از بین می‌برد ولی در قسمت دوم می‌بینیم که صحنه‌های اکشن این فیلم پخته‌تر و بسیار جذاب‌تر از قبل شده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

در قسمت دوم جان ویک، این شخصیت متوجه می‌شود که یک جایزه بسیار باارزش برای کشتن او درنظر گرفته شده و افراد زیادی به‌دنبال کشتن او هستند ولی این شخصیت مسلما بیدی نیست که با این بادها بلرزد. با اضافه شدن چند شخصیت و خط‌های داستانی جدید به قسمت دوم این مجموعه فیلم John Wick: Chapter 2 بدون شک جایگاه خوبی در میان بهترین فیلم های کیانو ریوز به خود اختصاص داده است. همچنین موسیقی متن این فیلم را می‌توان یکی دیگر از نقاط مثبت این فیلم درنظر گرفت. این فیلم در سال ۲۰۱۷ به تهیه‌کنندگی باسیل ایوانیک و به‌همراهی چد استاهلسکی، توسط استودیو Summit Entertainment با بودجه‌ای معادل با ۴۰ میلیون دلار تولید و توانست به فروش نسبتا خوب ۱۸۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. 


والپیپر فیلم john wick با حضور کیانو ریوز

۴- فیلم John Wick: Chapter 3 – Parabellum

 فیلم جان ویک: بخش سوم - پارابلوم

کارگردان: چد استاهلسکی | نویسنده: دریک کولستاد، سای هاتن، کریس کالینز، مارک آبرامز

بازیگران: کیانو ریوز، هلی بری، لارنس فیشربرن، مارک داکاسیوس، ایان مک‌شین

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی

میانگین امتیازات John Wick: Chapter 3 – Parabellum در IMDB: ۷.۴ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰

با اینکه امتیاز قسمت سوم جان ویک از قسمت دوم آن کمتر است ولی به‌خاطر حفظ ترتیب فیلم‌های این مجموعه، جایگاه این فیلم در فهرست را به‌طور استثنا خارج از نظم قرار دادیم. مجموعه سینمایی John Wick یکی از معدود مجموعه‌هایی است که با گذر زمان مثل بسیاری از مجموعه‌ها با افت کیفیت روبه‌رو نشده و هنوز هم با همان کیفیت اولیه مسیر خود را به خوبی طی می‌کند. قسمت سوم جان ویک به تهیه‌کنندگی باسیل ایوانیک و اریکا لی در سال ۲۰۱۹ با بودجه‌ای بسیار بیشتر از دو قسمت قبلی یعنی ۷۵ میلیون دلار توسط استودیو سامیت اینترتینمنت تولید و موفق شد به فروش بسیار خوب ۳۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کند؛ فروشی که باتوجه‌به محبوبیت زیاد دو قسمت قبلی اصلا دور از انتظار نبود.

داستان این فیلم هم دقیقا مانند دو فیلم قبلی پیرامون شخصیت جان ویک جریان دارد. او بعد از کشتن یکی از اعضای انجمن بین‌المللی قاتلین یعنی سانتینو د آنتونیو در هتل کانتیننتال هنوز هم درحال فرار کردن است و هنوز هم افراد زیادی به‌دنبال کشتن او هستند. جایزه کشتن او ۱۴ میلیون دلار اعلام شده و طبیعتا قاتلین زیادی برای به‌دست آورد این مبلغ هنگفت قصد دارند تا هرطوری شده جان ویک را به قتل برسانند. بااین‌حال باز هم با روبه‌رو شدن جان با دشمنان خود، او این بار هم با روش‌هایی منحصربه‌فرد شروع به کشتن آن‌ها می‌کند تا بازهم شاهد صحنه‌های اکشن بسیار جذابی در این مجموعه سینمایی باشیم. قسمت چهارم این مجموعه جذاب و بسیار محبوب قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۲ اکران شود.


شخصیت اصلی فیلم Dangerous Liaisons

۳- فیلم Dangerous Liaisons

فیلم روابط خطرناک

کارگردان: استیون فریرز | نویسنده: کریستوفر همپتون

بازیگران: گلن کلوز، میشل فایفر، کیانو ریوز، سوزی کرتز

تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی

میانگین امتیازات Dangerous Liaisons در IMDB: ۷.۶ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰

فیلم Dangerous Liaisons یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های بلند کیانو ریوز به‌شمار می‌رود. نام ریوز همان‌طور که قبلا گفتیم با فیلم‌های اکشن عجین شده ولی حضورش در فیلم‌هایی مانند Much Ado About Nothing و Dangerous Liaisons نشان می‌دهد که او توانایی بالایی در ایفای نقش در نقش‌های مختلف دارد. روابط خطرناک یک فیلم اقتباس شده دیگر از روی یک نمایش‌نامه به‌شمار می‌رود که در فهرست بهترین فیلم های کیانو ریوز قرار گرفته است. این فیلم از روی نمایش‌نامه‌ای فرانسوی به نویسندگی کریستوفر همپتون به نام Les liaisons dangereuses اقتباس شده و در ژانر درام و رمانتیک قرار می‌گیرد.

داستان فیلم Dangerous Liaisons در بازه زمانی قبل از انقلاب فرانسه جریان دارد و تمرکز آن روی شخصیت‌های مارکیز دو مرتوری و ویکونت دو المونت قرار گرفته؛ اشراف‌زاده‌هایی که در گذشته عاشق یکدیگر بودند ولی اکنون وقت خود را صرف اجرای نقشه‌هایی اغواگرانه و تلافی‌جویانه می‌کنند. ایفای نقش بسیار زیبای گلن کلوز و میشل فایفر درکنار حضور کیانو ریوز جذابیت‌های این فیلم را دوچندان می‌کند. بااینکه این فیلم نسبت‌به فیلم‌های دیگر کیانو ریوز کمی متفاوت است ولی بااین‌حال می‌تواند یک پیشنهاد بسیار خوب برای علاقه‌مندان نمایش‌نامه‌های قدیمی و مخصوصا فرانسوی باشد. Dangerous Liaisons به‌تهیه‌کنندگی نورما هیمن در سال ۱۹۸۸ با بودجه‌ای ۱۴ میلیون دلاری تولید شد و توانست تحسین منتقدان زیادی را در سینما به خود اختصاص دهد.


شخصیت وودی در کاور انیمیشن toy story 4

۲- فیلم Toy Story 4

فیلم داستان اسباب‌بازی ۴

کارگردان: جاش کولی | نویسنده: اندرو استنتون، استفانی فولسوم

بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، کیانو ریوز، پاتریشیا آرکت، دان ریکلس

تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی

میانگین امتیازات Toy Story 4 در IMDB: ۷.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰

اگر به انیمیشن‌های پیکسار علاقه داشته باشید بدون شک داستان اسباب‌بازی رو تماشا کرده‌اید. انیمیشنی که به عقیده بسیاری بهترین انیمیشن پیکسار و یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. حالا بعد از محبوبیت بسیار زیاد این مجموعه و پس از گذشت تقریبا ۲ دهه از اکران نخستین قسمت آن قسمت چهارم این مجموعه در سال ۲۰۱۹ اکران شد که بازهم با استقبال بسیار خوب طرفداران انیمیشن مخصوصا طرفداران مجموعه Toy Story مواجه شد. حضور کیانو ریوز در قسمت جدید این مجموعه که به‌تازگی به جمع صداپیشگان آن پیوسته باعث شد تا توجه طرفداران این بازیگر برجسته هم به سمت این انیمیشن جلب شود. 

مقاله‌های مرتبط:

داستان قسمت چهارم Toy Story به چند سال پس از اینکه اندی اسباب‌بازی‌های خود را به بانی داد مربوط می‌شود. بانی با ساخت یک اسباب‌بازی جدید در کلاس خود به نام فلوکی عضو تازه‌ای را به میان سایر شخصیت‌های این مجموعه اضافه می‌کند ولی فلوکی درک درستی از زندگی اطراف خود ندارد و نمی‌داند یک اسباب‌بازی بودن چه معنایی دارد. به‌همین‌دلیل وودی، باز و سایر اسباب‌بازی‌های داستان ما به او کمک می‌کنند تا فلوکی این بحران را پشت سر گذاشته و درک بهتری از زندگی اطراف خود به‌دست آورد. Toy Story 4 در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی گلین ساسمن و توسط استودیو پیکسار با بودجه‌ای بسیار سنگین معادل با ۲۰۰ میلیون دلار تولید و توانست به فروش خیره‌کننده ۱.۰۷ میلیارد دلاری دست پیدا کند. 


ایفای نقش کیانو ریوز در فیلم the matrix

۱- فیلم The Matrix

فیلم ماتریکس 

کارگردان: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی | نویسنده: لانا واچوفسکی، اندی واچوفسکی

بازیگران: کیانو ریوز،‌ لارنس فیشربرن، کری‌-ان ماس، هوگو ویوینگ

تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی

میانگین امتیازات The Matrix در IMDB: ۸.۷ از ۱۰ | میانگین امتیازات در متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

همان‌طور که احتمالا حدس زده بودید، رتبه نخست این فهرست دراختیار فیلم The Matrix قرار دارد. فیلمی که نه‌تنها بهترین فیلم کیانو ریوز که یکی از تاثیرگذارترین و ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما و ژانر اکشن به‌شمار می‌رود. پس از اکران این فیلم در سال ۱۹۹۹، موفقیت‌ها و محبوبیت این فیلم به‌قدری زیاد شد که دو فیلم دیگر به‌عنوان دنباله این فیلم در سال ۲۰۰۳ اکران شدند و مجموعه ماتریکس به‌خاطر این محبوبیت سرسام‌آور خود تنها به سینما محدود نشد و در مدیوم‌های دیگری مانند بازی‌های ویدیویی، انیمیشن کوتاه و کتاب‌های کمیک هم حضور پیدا کرد. فیلم The Matrix در سال ۱۹۹۹ به تهیه‌کنندگی جوئل سیلور و اروین استاف توسط استودیو ویلیج رودشو پیکچرز با بودجه‌ای ۶۳ میلیون دلاری تولید و توانست به فروش بسیار عالی ۴۶۴ میلیون دلاری برسد.

درحال‌حاضر نخستین فیلم این مجموعه سینمایی یعنی فیلم The Matrix در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت IMDB در رتبه پانزدهم قرار دارد. داستان این فیلم درباره شخصیت توماس اندرسون یا همان نئو با ایفای نقش کیانو ریوز جریان دارد. نئو یک برنامه‌نویس حرفه‌ای کامپیوتر است که در جامعه هکرها با این نام متسعار فعالیت می‌کند. او در محل کار خود حس می‌کند که مشکلی وجود دارد، چرا که روی صفحه کامپیوتر خود به‌طور مدام با عبارت ماتریکس روبه‌رو می‌شود. پس از کش و قوس‌های فراوان ملاقات شخصیت نئو با شخصیت مورفئوس آغازی به‌شمار می‌رود برای داستان‌های فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز این فیلم و مجموعه سینمایی ماتریکس. پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز این مجموعه را تماشا نکرده‌اید آب دستتان است بگذارید زمین و همین الان این فیلم را تماشا کنید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره بهترین فیلم های کیانو ریوز چیست؟ به‌نظر شما بهترین فیلم‌های این بازیگر برجسته کدام فیلم‌ها هستند؟ آیا فیلم دیگری از او پتانسیل حضور در این فهرست را دارد؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های کیانو ریوز کدامند؟

از میان بهترین فیلم های کیانو ریوز، می‌توان به فیلم های جان ویک، مجموعه ماتریکس و فیلم کنستانتین اشاره کرد. فهرست کامل ۲۲ فیلم برتر کیانو ریوز را در مقاله زومجی مطالعه کنید.

۲-فیلم های ۲۰۲۰ کیانو ریوز چه فیلم هایی هستند؟

در سال ۲۰۲۰ کیانو ریوز در فیلم های The SpongeBob Movie: Sponge on the Run‌ و Bill & Ted Face the Music ایفای نقش کرده است. فهرست کامل ۲۲ فیلم از بهترین فیلم های کیانو ریوز را در مقاله زومجی مطالعه کنید. 

۳-در کدام فیلم کیانو ریوز در نقش یک سامورایی ظاهر شده است؟

47ronin نام فیلمی است که کیانو ریوز نقش یک سامورایی را در آن بازی کرده است. در این مقاله به فیلم‌های متنوع دیگر کیانو ریوز به طور مفصل اشاره کرده‌ایم.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده