// سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲

همه اطلاعاتی که از فیلم The Batman مت ریوز با بازی رابرت پتینسون داریم

مت ریوز، کارگردان فیلم‌هایی همچون «جنگ برای سیاره میمون‌ها» (War for the Planet of the Apes) در سال ۲۰۲۱ میلادی فیلم The Batman با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون در جایگاه بروس وین را تحویل مخاطبان خواهد داد.

مت ریوز در حال دویدن با دوربین داخل چمنزار

بعد از برگزاری رویداد DC FanDome، نحوه‌ی نگاه بسیاری از افراد به برنامه‌های دی سی در سال‌های آتی برای ساخت اقتباس‌های سینمایی تغییر کرد. حالا به نظر می‌رسد که استودیوهای برادران وارنر در همکاری با این شرکت محبوب جهان کمیک می‌خواهند دستاوردهای فراوانی داشته باشند؛ تا واقعا DCEU را به مراتب محبوب‌تر از گذشته کنند.

آن‌ها از سال ۲۰۱۳ میلادی مشغول تلاش برای کسب موفقیت‌های دنیای سینمایی مارول بودند و ظاهرا بالاخره فهمیدند که DCEU با تلاش برای تبدیل شدن به یک MCU دیگر نمی‌تواند موفقیتی را به چنگ بیاورد. در نتیجه انگار برادران وارنر و دی سی حالا مطابق برنامه‌های متفاوت و جالبی جلو می‌روند که آینده‌ی DCEU را جذاب‌تر از همیشه جلوه می‌دهد.

دی سی از شکست‌های سخت و البته چند موفقیت سینمایی خود در سال‌های اخیر آگاه است و این‌طور به نظر می‌آید که بالاخره توانست راهی برای طراحی یک جهان داستانی سینمایی به‌خصوص پیدا کند؛ جهانی که قواعدی بسیار متفاوت با قوانین تعریف‌کننده‌ی دنیای سینمایی مارول دارد.

جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون نیز ثابت می‌کنند که صحبت درباره‌ی The Batman (بتمن) بدون رسیدن به درک حداقلی از شیوه‌ی فعالیت DCEU در سال‌های آتی بی‌معنی به نظر می‌رسد. مخصوصا وقتی که آن‌ها هنوز باید بی‌برنامه نبودن خود در اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی را به تماشاگران بسیار زیادی اثبات کنند.

ابرقهرمانان رنگارنگ دی سی مثل بتمن و سوپرمن

پایه و اساس DCEU

+ هر اثر سینمایی یا تلویزیونی مورد اقتباس قرارگرفته از روی کمیک‌های دی‌سی در تاریخ، عضو DCEU است. در حقیقت همه‌ی آثار محبوب جهان هنر هفتم که عملا به یک یا چند شخصیت DC می‌پردازند، حالا تحت برند DCEU متحد شده‌اند؛ از «بتمن» تیم برتون تا انیمیشن لگو بتمن. اما آیا این حقیقت آن‌ها را مجبور به ارتباط با یکدیگر می‌کند؟ اصلا و ابدا! مسئله این است که DCEU خود را یک مولتی‌ورس به حساب می‌آورد که دنیاهای داستانی زیادی را در خود جا می‌دهد.

پس فرض کنید که DCEU یک حباب بزرگ است که شامل صدها حباب کوچک‌تر می‌شود. در نتیجه هرکدام از اقتباس‌های بدون ارتباطی که از آثار دی‌سی دیده‌اید، به‌سادگی داخل یکی از همین حباب‌ها قرار می‌گیرد. مثلا فیلم The Batman مت ریوز با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون درون «یک زمین جدید و دیده‌نشده تا به امروز» پیش می‌رود؛ زمینی که از غذا اصلا شخصیت جوکر در آن به وجود نمی‌آید.

حالا هم با فضایی روبه‌رو هستیم که اصلا جلوی خلاقیت را نمی‌گیرد و هم اگر لازم باشد، می‌تواند فرصت هر مدل کراس-اُور دیوانه‌واری را که سازندگان بخواهند، به آن‌ها بدهد. در نتیجه می‌توان گفت در DCEU هیچ اجباری به ارتباط آثار مختلف با یکدیگر نیست. اما امکان برقراری ارتباط بین هر دو اثری که بخواهیم، وجود دارد. مطابق گزارش‌ها البته فقط یک اقتباس انجام‌شده از روی کمیک‌های دی‌سی اصلا در DCEU طبقه‌بندی نمی‌شود که آن هم سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان است. زیرا شنیده‌ها می‌گویند که تهیه‌کنندگان استودیو آن ۳ فیلم را جدی‌تر از این صحبت‌ها و کاملا جداشده از باقی اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی DC به حساب می‌آورند.

+ برادران وارنر مشکلی با ساخت اقتباس‌هایی با درجه‌ی سنی R/بزرگ‌سال ندارد. این نکته که آن را در «جوکر» و «پرندگان شکاری و رهایی فانتزی یک هارلی کویین» دیدیم، یکی از برگ برنده‌های DCEU برای کسب موفقیت به حساب می‌آید. زیرا در صورتی که واقعا لازم باشد، دست سازندگان را باز می‌کند و به آن‌ها اجازه‌ی انجام کارهایی عجیب‌وغریب را می‌دهد. این در حالی است که MCU تا امروز یک فیلم با درجه‌ی سنی R هم نداشته است و هنوز کسی نمی‌داند که آیا دیزنی بالاخره مجوز ساخت چنین محصولی را صادر می‌کند یا حتی «ددپول» جدید و «بلید» هم باید با درجه‌ی سنی PG-13 ساخته شوند.

+ فیلم «بتمن» مت ریوز با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون بخشی از DCEU است. اما می‌تواند تا انتهای کار با هیچ‌کدام از فیلم‌های دیگر این دنیا ارتباطی پیدا نکند و همیشه در زمین/دنیای خاص خود جریان داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که ما هنوز نمی‌دانیم که آیا فیلم The Batman با درجه‌ی سنی PG-13 اکران می‌شود یا همان‌گونه که بسیاری از طرفداران آروز دارند، درجه‌ی سنی R را می‌پذیرد.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در فیلم The Batman / بتمن

مت ریوز فیلم The Batman را همراه‌با دیلن کلارک تهیه‌کنندگی می‌کند، همراه‌با متسون تاملین نوشت و درنهایت به‌تنهایی کارگردانی خواهد کرد. این فیلم‌ساز ۵۴ساله که فعالیت‌های متفاوتی در مدیوم‌های سینما و تلویزیون داشته است، کارنامه‌ی کم فراز و نشیبی ندارد که در آن نتوان آثار متوسط، آثار ضعیف و آثاری ناشناخته را پیدا کرد. ولی وی در طول فعالیت حرفه‌ای خود دو پروژه‌ی سینمایی را به سرانجام رساند که بعضی مخاطبان را شدیدا به آینده‌ی کاری او امیدوار می‌کنند؛ اول کارگردانی و خلق فیلم بسیار خوب و متفاوت Cloverfield، محصول سال ۲۰۰۸ میلادی در همکاری با جی. جی. آبرامز و دوم نجات سه‌گانه‌ی جدید Planet of the Apes بعد از تحویل گرفتن قسمت دوم آن. Rise of the Planet of the Apes فیلم ویژه‌ای نبود اما Dawn of the Planet of the Apes که کارگردانی آن را در ماه‌های پایانی به مت ریوز سپردند، فیلم بسیار خوبی شد.

سپس میزان اعتماد چند استودیو به ریوز افزایش پیدا کرد و او در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست قسمت سوم سه‌گانه‌ی جدید «سیاره‌ی میمون‌ها» را که War for the Planet of the Apes نامیده می‌شد، نه فقط با کارگردانی که این بار با نویسندگی و کارگردانی خود به روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد. این فیلم سینمایی عالی هم در گیشه به موفقیت حداقلی رسید، هم حکم بهترین ساخته‌ی ریوز تا به امروز را دارد و هم یکی از بهترین آثار سینمایی بلند سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

باتوجه‌به تمامی نکات گفته‌شده اکنون خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که فیلم The Batman با بازی رابرت پتینسون بالاخره چگونه از آب درمی‌آید. «بتمن» درکنار فیلم The Suicide Squad به نویسندگی و کارگردانی جیمز گان، مورد انتظارترین محصول اقتباسی جدید دی سی محسوب می‌شود. چرا؟ چون مت ریوز و جیمز گان هم در سینما نسبت به دیگر نویسندگان و کارگردان‌های فعلی DCEU اسامی بزرگ‌تری دارند و هم ظاهرا آزادی عمل بیشتری در آفرینش فیلم خود داشته‌اند.

نویسنده و کارگردان فیلم بتمن در کنار بازیگر آن هر دو با کت و شلوار

فهرست بازیگرها/شخصیت‌های فیلم The Batman

با اینکه هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی فیلم‌نامه‌ی The Batman نداریم، مخاطبان کم‌وبیش می‌دانند که طی دقایق آن قرار است با چه شخصیت‌هایی روبه‌رو شوند. این وسط تعداد زیادی از اعضای گروه بازیگران فیلم هم یا به شکل رسمی معرفی شده‌اند یا انقدر شایعات زیادی به حضورشان در نقش‌هایی مشخص اشاره دارند که تقریبا کسی به نقش‌آفرینی آن‌ها درون فیلم جدید دی‌سی و برادران وارنر شک نمی‌کند.

ریدلر که در ابتدا قرار بود جونا هیل نقش او را بازی کند، شخصیت منفی اصلی فیلم The Batman است

گوردون با نقش آفرینی جفری رایت در فیلم The Batman برادران وارنر

کمیسر جیمز گوردون با بازی جفری رایت

این‌جا جیم گوردون هنوز رئیس پلیس گاتهام نیست و احتمالا در اواسط یا اواخر فیلم The Batman به این مقام می‌رسد

جفری رایت که مخاطبان او را بیشتر به خاطر بازی خوب در سریال پیچیده و خاص Westworld، مینی‌سریال تحسین‌شده‌ی Angels in America و فیلم Casino Royale یعنی آغازکننده‌ی مسیر جیمز باند دنیل کریگ در سینما به یاد می‌آورند، یکی از بازیگران فیلم Tha Batman است. جفری رایت به‌عنوان یکی از انتخاب‌های نسبتا بحث‌برانگیز تیم سازنده‌ی اثر در حالی جیمز گوردون جدید سینما خواهد بود که هنوز خیلی‌ها افرادی همچون گری اولدمن را در این نقش فراموش نکرده‌اند و همین او را زیر ذره‌بین‌ها قرار می‌دهد.

هرچند که باتوجه‌به صحبت‌های مطرح‌شده بر سر انتخاب بازیگر نقش زن گربه‌ای در فیلم جدید مت ریوز، انتخاب جفری رایت هرچه که باشد، بحث‌برانگیزترین حرکت تیم سازنده در تشکیل تیم نقش‌آفرین‌های اثر نیست.

کت وومن زوئی کراویتز در فیلم The Batman برادران وارنر و دی سی

سلینا کایل/کت‌وومن با بازی زوئی کراویتز

احتمال دارد در طول فیلم The Batman اصلا سلینا کایل تبدیل به کت وومن معروف نشود و صرفا یک سارق به اسم سلینا کایل باشد

مطابق اخبار پررنگ‌شده طی چند ماه اخیر، تا چند ماه رقابتی چهارنفره برای کسب نقش کت‌وومن در فیلم The Batman جریان داشت؛ رقابتی بین آنا د آرماس، الا بالینسکا، ایزا گونزالس و زوئی کراویتز. درنهایت هم کراویتز که پیش‌تر درون انیمیشن The LEGO Batman Movie در نقش زن گربه‌ای صداگذاری کرده بود، این کاراکتر را به‌دست آورد و موفق به شکست دادن سه نفر دیگر شد. مخاطبان او را با فیلم‌هایی همچون Mad Max: Fury Road و X-Men: First Class به یاد می‌آورند (؟) و البته که سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» (Fantastic Beasts) نقش به‌سزایی در به شهرت رساندن نسبی وی داشته‌اند. حالا باید چندین و چند ماه صبر کرد و دید که آیا جنس بازی و ظاهر او با کت‌وومن جور درمی‌آیند یا نه.

ریدلر با ماسک در فیلم The Batman دی سی

ادوارد نشتون/ریدلر با بازی پل دینو

پس از آن که شرکت برادران وارنر در تلاش برای راضی کردن جونا هیل به نقش‌آفرینی در جایگاه ریدلر درون فیلم The Batman شکست خورد، به سرعت همه‌ی صحبت‌ها از رسیدن فرصت بازی به‌جای این کاراکتر به پل دینو خبر دادند؛ بازیگر خوب و در نوع خود کاربلد فیلم‌هایی همچون There Will Be Blood و Prisoners که شاید کمتر کسی انتظار داشت او را در یک فیلم ابرقهرمانی ببیند.

گفته می‌شود که هم مت ریوز و هم پل دینو به ترتیب فیلم‌نامه و اجرای خود برای به تصویر کشیدن ادوارد نشتون را با الهام از جوکرِ هیت لجر خلق کرده‌اند. به همین خاطر این‌جا نه شخصیت اغراق‌آمیز و فانتزی ریدلر در اکثر کمیک‌ها که قاتلی عصبی و خاموش روبه‌رو را می‌بینیم که می‌خواهد ریشه‌ی فساد و دروغ‌گویی مقام‌های بالای شهر گاتهام را بسوزاند. او ظاهرا به بتمن این‌طور طعنه می‌زند: «شب‌ها به مبارزه‌ی خلافکاران می‌روی و روزها چشمان خود را بر جنایت‌کارهای واقعی می‌بندی. قیمت چشمان کورشده‌ی تو در روز، چه‌قدر است؟». همه‌ی ما می‌دانیم که خفاش‌ها در شب خوب می‌بینند و در روشنایی روز کور هستند.

پنگوئن با بازی کالین فارل در زیر باران در فیلم The Batman / بتمن

اسوالد چسترفیلد کابلپات/پنگوئن با بازی کالین فارل

همزمان با خبر رسیدن از تلاش‌های جاش گد برای به‌دست آوردن نقش پنگوئن و پخش شدن شایعه‌های اندکی که به احتمال اجرا شدن این کاراکتر توسط جک بلک اشاره می‌کردند، ناگهان همگان از قطعیت بازی کالین فارل، بازیگر فیلم‌هایی مانند Total Recall و In Bruges در The Batman به‌جای چسترفیلد کابلپات مطلع شدند. از آن‌جایی که آخرین نفراتی که پنگوئن را برای سینماروها به تصویر کشیدند، دنی دویتو و تیم برتون بودند، فارل و ریوز کار راحتی برای پشت سر گذاشتن آن نسخه‌ی سینمایی این کاراکتر ندارند. راستی همان‌گونه که در تصویر بالا می‌بینید، احتمالا هیچ بازیگری در فیلم The Batman به اندازه‌ی کالین فارل در نقش آز گریم نشده است.

در فیلم The Batman اسوالد چسترفیلد کابلپات یک خلافکار خیابانی است که هنوز به پنگوئن معروف تبدیل نشده است. حتی افراد او این جنایت‌کار را آز صدا می‌زنند. زیرا وی از خطاب شدن با لقب پنگوئن تنفر دارد

راستی فارغ از تمامی این صحبت‌ها شاید ندانید که در سال ۲۰۰۲ میلادی ولفگانگ پترسن می‌خواست فیلمی به اسم Batman vs. Superman را به روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد و در این پروژه‌ی کنسل‌شده که هرگز به پایان نرسید و ما هرگز آن را نخواهیم دید، قرار بود شخص کالین فارل نقش پنگوئن را بازی کند!

اندی سرکیس با چهره زخمی در کنار آلفرد و ماسک بتمن

آلفرد پنی‌ورث با بازی اندی سرکیس

اندی سرکیس را به خاطر بازی‌های CGIمحور فوق‌العاده در نقش‌هایی همچون گالوم (Gollum) درون سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the Rings) پیتر جکسون و سزار درون سه‌گانه‌ی «سیاره‌ی میمون‌ها» به کارگردانی شخص مت ریوز می‌شناسیم. اما او طی چند سال اخیر هم شروع به کارگردانی کرده است و هم دارد به همگان نشان می‌دهد که خارج از جهان پنهان بودن پشت جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری نیز می‌تواند ارائه‌کننده‌ی نقش‌آفرینی‌هایی دیدنی باشد. به همین خاطر تقریبا همه می‌دانستیم که مت ریوز بازیگر شماره‌یک مهم‌ترین فیلم خود تا به امروز را از یاد نمی‌برد و قطعا در The Batman جایی برای وی پیدا خواهد کرد.

از اوایل سال ۲۰۱۹ شایعه‌ی قرارگیری او در نقش خدمتکار و شاید مشاور باهوش و خاص بروس وین در فیلم The Batman مطرح شد و درنهایت ماه‌ها قبل ریوز شخصا این خبر را تایید کرد. حالا باید دید در دنیایی که سینماروهایش آلفردِ خوش‌جلوه‌ی جرمی آیرونز را دیده‌اند و آلفرد پنی‌ورث پیچیده و ماندگار مایکل کین را می‌شناسند، اندی سرکیس بین اجراکنندگان این کاراکتر در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد.

مخاطبان هنوز تصویری از آلفرد پنی‌ورث با بازی اندی سرکیس ندیده‌اند. ولی یک جمله با صدای او در اولین تریلر فیلم The Batman به گوش می‌رسد

جان تورتورو با کت در زندان کنار تصویر جنایتکار فیلم The Batman در کمیک های دی سی

کارمین فالکون با بازی جان تورتورو

باتوجه‌به حضور ریدلر، کت‌وومن و پنگوئن در این فیلم، بتمن در The Batman دشمنان کمی ندارد. اما از آن‌جایی که ظاهرا فیلم مت ریوز شلوغ‌تر از انتظارات بعضی تماشاگرها است، کارمین فالکون با اجرای جان تورتورو هم به این جمع اضافه می‌شود. او هم سابقه‌ی حضور در فیلم‌های هنری عالی همچون The Big Lebowski برادران کوئن و Do the Right Thing اسپایک لی و هم سابقه‌ی بازیگری در بلاک‌باسترهای پرفروش نه‌چندان سطح بالایی چون The Transformers را دارد.

در تازه‌ترین ساخته‌ی سینمایی بلند ریوز، جان تورتورو نقش کارمین فالکون را بازی می‌کند؛ رئیس گروهی از خلافکارهای گاتهام و یکی از دشمنان شوالیه‌ی شنل‌پوش که البته احتمالا یکی از شخصیت‌های فرعی و کم‌اهمیت فیلم است.

رابرت پتینسون با لباس بتمن در فیلم The Batman دی سی و برادران وارنر

بروس وین/بتمن با بازی رابرت پتینسون

در فیلم The Batman، اعضای خانواده‌ی وین باعث‌وبانی شکل‌گیری بخشی از فساد تاریخی شهر گاتهام بوده‌اند

نخستین بار در پنجمین ماه سال ۲۰۱۹ میلادی شایعه‌هایی پخش شدند که خبر از تبدیل شدن پتینسون به بتمن جدید سینما می‌دادند. سپس تنها گذر چند هفته لازم بود تا این شایعه‌ها حکم اخبار رسمی را پیدا کنند. پتینسون که پیش‌تر فقط به خاطر بازی در Cosmopolis، فیلم Remember Me و سری فیلم‌های Twilight شناخته می‌شد، طی سال‌های اخیر با Good Time برادران سفدی، The Lighthouse رابرت اگرز و High Life کلر دنی خود را وارد مسیر تازه‌ای کرد. او انقدر به‌دنبال پروژه‌های مستقل ارزشمند گشت و برای بازی در آن‌ها جنگید که نگاه همگان به خود را تغییر داد. پایان بخشی از این مسیر و شاید نقطه‌ی آغاز جدید کارنامه‌ی سینمایی او نیز درنهایت همان‌جایی رقم خورد که توانست بازیگر فیلم Tenet شود.

مطابق شنیده‌ها از چند هفته قبل از معرفی رسمی او به‌عنوان بتمن فیلم مت ریوز، انتخاب‌های برادران وارنر برای این نقش به پتینسون و نیکلاس هولت، بازیگر فیلم‌هایی چون X-Men: First Class محدود شده بودند. اما پس از آن که فیلم‌ساز محبوب مت ریوز یعنی کریس نولان، رابرت پتینسون را به‌عنوان یکی از دو بازیگر اصلی فیلم جدید خود با نام «تنت» (TENƎꓕ) معرفی کرد، شرایط عوض شدند. مطابق گفته‌ها استودیوی سازنده به مراتب سریع‌تر از حالت عادی تصمیم قطعی را گرفت و لباس خفاش گاتهام را تحویل وی داد. رابرت پتینسون که می‌گوید به بازی به‌جای هیچ ابرقهرمانی غیر از بتمن کوچک‌ترین علاقه‌ای ندارد، این‌چنین خفاش را توصیف می‌کند:

بتمن از نظر اخلاقی فرد ایده‌آلی نیست. او پسر طلایی و قهرمان بی‌عیب نیست؛ تقریبا برخلاف همه‌ی کاراکترهای کمیک‌بوکی معروف دیگر. سادگی خاصی در جهان‌بینی او وجود دارد. اما این چشم‌انداز به طرز ویژه‌ای در زندگی و داستان‌های او پیاده می‌شود. همین هم کاری می‌کند که تو بتوانی وی را در محدوده‌ی فکری و احساسی به‌خصوصی بازی کنی و به نمایش بگذاری.

علاوه‌بر تمامی افراد نام‌برده، جیمی لاوسون، بازیگر تازه فارغ‌التحصیل‌شده در The Batman نقش کاراکتری کلیدی به اسم Bella Reál را بازی می‌کند؛ زنی که پس از مرگ شهردار، تبدیل به شهردار جدید گاتهام می‌شود. پیتر سارسگارد هم که چند سال پیش او را در فیلم بسیار خوب An Education دیدیم، در The Batman یک سیاستمدار گاتهام به اسم Gil Colson است؛ شخصیتی اهل مبارزه با بی‌عدالتی‌های جریان‌یافته درون این شهر.

به‌تازگی بری کیوگن، بازیگر فیلم «دانکرک» نولان به جمع بازیگران فیلم The Batman اضافه شد. او که قبلا هم در فیلم مریض «کشتن گوزن مقدس» با کالین فارل هم‌بازی شده بود، این‌جا نقش یکی از زیردست‌های جیمز گوردون را بازی می‌کند. یادتان می‌آید که در فیلم The Dark Knight Rises شخصیت بلیک با بازی جوزف گوردون لویت چه نوع ارتباطی با کمیسر گوردونِ گری اولدمن داشت؟ ظاهرا رابطه‌ی بری کیوگن با جیمز گوردونِ جفری رایت در فیلم The Batman از همان جنس خواهد بود.

باتوجه‌به گزارش‌هایی که خبر از جریان داشتن بعضی از سکانس‌های فیلم در مکان‌هایی مانند تیمارستان Arkham می‌دهند و شایعه‌هایی که به الهام گرفتن این فیلم از سری بازی‌های Batman: Arkham راک استدی اشاره کرده‌اند، عجیب نیست اگر فهرست شخصیت‌ها و بازیگرهای The Batman طی ماه‌های آتی حتی شلوغ‌تر از وضعیت فعلی هم به نظر بیاید.

تاریخ اکران The Batman

فیلم تازه‌ی مت ریوز حتی در زمانی‌که قرار بود با فیلم‌نامه‌نویسی، بازی و کارگردانی بن افلک و در حس‌وحالی تاریک‌تر ساخته شود، The Batman نام داشت. اما برخلاف اسم اثر که هیچ تغییری نکرد، حالا تاریخ پخش آن به مراتب دیرتر از محدوده‌ی زمانی اعلام‌شده توسط دی‌سی در نزدیک به پنج سال قبل است. The Batman پس از پذیرش تاخیرهای متفاوت، حالا ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰) اکران خواهد شد. ولی باتوجه‌به سابقه‌ی دی‌سی در ایجاد تاخیرات کوتاه و بلند گوناگون در زمان اکران فیلم‌هایی همچون Batman v Superman و Wonder Woman 1984، تا وقتی که به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی به این تاریخ نزدیک نشویم، اطمینان داشتن از تأخیر نخوردن دوباره‌ی آن سخت خواهد بود.

شاید جالب باشد که بدانید عده‌ای می‌گویند که یکسان بودن نام این فیلم با سریال انیمیشنی پخش‌شده از سال ۲۰۰۴ میلادی به هیچ عنوان اتفاقی نیست. چرا که مطابق دانسته‌های ما The Batman به مانند آن سریال روی یک بروس وین نسبتا جوان تمرکز دارد که در دومین فعالیت خود به‌عنوان یک ابرقهرمان است. طی این دوره‌ی زمانی بارها مردم گاتهام شوالیه‌ی خود را دقیقا با عبارت The Batman صدا می‌زدند؛ نیرویی ناشناخته برای آن‌ها که هر شب به جنگ قانون‌شکنی می‌رفت. انیمیشن‌های معروف تاثیر زیادی روی فیلم The Batman داشته‌اند. حتی دیالوگ «من انتقام هستم» (I'm Vengeance) دقیقا از روی همین دیالوگ بتمن با بازی کوین کانروی افسانه‌ای در انیمیشن‌های کلاسیک بتمن برداشته شده است.

پشت صحنه فیلم The Batman با ذکر تاریخ فیلم برداری

یک ویدیو آزمایشی کوتاه که به شکلی محتاطانه رابرت پتینسون را با لباس بتمن نشان داد، تصاویری از بت موبیل، لوگو رسمی اثر و اولین تریلر فیلم. این ۴ آیتم تبلیغاتی احتمالا تا ماه‌ها تنها مواردی هستند که ما به‌صورت رسمی از فیلم The Batman دیده‌ایم.

باتوجه‌به تصاویر و ویدیوهای کوتاه پخش‌شده که مخاطب را به یاد Daredevil انداختند و بخش اندکی از موسیقی متن اثر را به گوش آن‌ها رساندند، این فیلم برای منبع الهام به سری بازی‌های Batman: Arkham نیم‌نگاهی داشته است

ویدیو آزمایشی کوتاه نشان داد که بروس وین در The Batman با الهام از بعضی کمیک‌ها نشان خفاش روی سینه‌ی خود را با استفاده از دو نیم کردن همان سلاحی ساخته است که پدر و مادرش با شلیک آن به قتل رسیدند. در حقیقت او با این کار می‌خواهد همزمان ترس از خفاش‌ها را به ترس دشمنان تبدیل کند و صد البته نشان دهد که بدترین لحظه‌ی زندگی خود را از یاد نمی‌برد و اصلا از همین خاطره‌ی دهشتناک برای طراحی نشان خود استفاده کرده است.

بتمن با سر پایین و چهره غم انگیز در فیلمی از دی سی به کارگردانی زک اسنایدر

فیلم The Batman در گذر سال‌ها

ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۵ میلادی: اولین صحبت‌ها از نوشته، کارگردانی و بازی شدن فیلم The Batman توسط بن افلک شنیده می‌شوند. در این زمان گفته می‌شد که جف جانز همراه‌با افلک فیلم‌نامه‌ی اثر را می‌نویسد.

مارچ سال ۲۰۱۶ میلادی: پروسه‌ی نگارش فیلم‌نامه‌ی افلک به پایان رسید. جانز در این زمان می‌گفت که شاید فیلم تکی بتمن با داستان قرارگرفته در پس آن لباس تخریب‌شده‌ی رابین که در فیلم Batman v Superman دیده می‌شد، ارتباط داشته باشد.

آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی: مدیر اجرایی شرکت برادران وارنر رسما اعلام کرد که استودیو قصد ساخت فیلم تکی شخصیت بتمن با نقش‌آفرینی و کارگردانی بن افلک را دارد.

می سال ۲۰۱۶ میلادی: جرمی آیرونز هم تایید کرد که در The Batman بن افلک حضور دارد و مجددا نقش آلفرد پنی‌ورث را ایفا می‌کند.

اوت سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک نخستین ویدیوی آزمایشی فیلم با نمایش پوشیده شدن لباس Deathstroke توسط بازیگر این نقش در اثر او یعنی جو منگنیلو را پخش کرد.

اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک رسما تایید کرد که اسم فیلم جدید او همان‌گونه که تمام شایعه‌ها ادعا می‌کردند، The Batman خواهد بود.

دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک تایید می‌کند که مطابق برنامه‌ها فیلم‌برداری The Batman در بهار سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و فیلم احتمالا در سال ۲۰۱۸ میلادی روی پرده‌های نقره‌ای خواهد رفت.

ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی: افلک از کارگردانی فیلم کنار می‌کشد اما اعلام می‌کند که همچنان بازیگر نقش بتمن و یکی از تهیه‌کننده‌های The Batman است. سپس کریس تریو، فیلم‌نامه‌نویس برنده‌ی جایزه‌ی اسکار برای نوشتن نسخه‌ای تازه از فیلم‌نامه‌ی The Batman به پروژه می‌پیوندد.

فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ میلادی: پس از انتشار گزارش‌هایی که به مشکلات گوناگون پیش‌آمده در مسیر تولید فیلم و مجبور شدن بن افلک به کنار گذاشتن کارگردانی و نویسندگی The Batman اشاره می‌کردند، مت ریوز قرارداد خود برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی اثر را امضا می‌کند. زمان آغاز پروسه‌ی تولید فیلم هم ناگهان تا تاریخ نامشخصی عقب می‌افتد تا ریوز نخست فرصت پایان دادن کامل به مراحل ساخت War for the Planet of the Apes را داشته باشد.

اوت سال ۲۰۱۸ میلادی: پس از یک سکوت مطلق طولانی، ریوز در یک پنل درون انجمن منتقدان تلویزیونی درباره‌ی The Batman حرف می‌زند. او اعلام می‌کند که این فیلم ماجرای تبدیل شدن بروس وین به شوالیه‌ی تاریکی را روایت نخواهد کرد و قصه‌ی آن از جایی شروع می‌شود که وی از قبل تبدیل به بتمن شده است. همچنین ریوز در همین پنل برای نخستین بار می‌گوید که The Batman بیشتر حس‌وحال فیلم‌های نوآر را دارد.

ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹ میلادی: پس از ماه‌های شایعه‌پراکنی، بالاخره شرکت برادران وارنر اعلام می‌کند که بن افلک به‌صورت کامل از پروژه‌ی آفرینش فیلم The Batman جدا شده است و هیچ نقشی در ساخت آن ندارد.

می سال ۲۰۱۹ میلادی: رابرت پتینسون به‌صورت رسمی به‌عنوان بازیگر نقش بتمن در فیلم معرفی می‌شود.

سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: گزارش‌ها از آغاز مذاکرات شرکت برادران وارنر با جفری رایت و جونا هیل می‌گویند؛ جفری رایت برای اجرای نقش کمیسر گوردون و جونا هیل برای نقش‌آفرینی ریدلر.

اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی: انتخاب زوئی کراویتز برای نقش سلینا کایل، پل دینو برای نقش ریدلر و جفری رایت برای نقش کمیسر گوردون به‌صورت رسمی تایید می‌شود.

نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: ریوز تایید می‌کند که اندی سرکیس آلفردِ فیلم جدید او است و جان تورتورو در این اثر نقش کارمین فالکون را ایفا می‌کند.

دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: پیتر سارسگارد به‌صورت رسمی قرارداد خود برای بازی در نقش کاراکتری مرموز در فیلم The Batman را امضا کرد.

ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی: مت ریوز اولین تصویر از پشت صحنه‌ی فیلم‌برداری The Batman را پخش می‌کند و در همین حین تایید می‌شود که کالین فارل در اثر تازه‌ی او وظیفه‌ی ایفای نقش کاراکتر پنگوئن را برعهده دارد.

فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی: مت ریوز ویدیوی آزمایشی کوتاهی با محوریت نمایش رابرت پتینسون در لباس بتمن خود درون فیلم The Batman را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. بن افلک از این می‌نویسد که رفتار دائما رئیس‌مآبانه‌ی استودیو، شرایط کاری بسیار بد و فشارهای روحی و فکری واردشده به او باعث جدایی وی از DCEU شدند. خوش‌بختانه اکنون می‌دانیم که بن افلکن در نقش بتمن در فیلم The Flash و فیلم Zack Snyder's Justice League حضور دارد.

سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی: پس از ماه‌ها توقف تولید به خاطر شیوع ویروس کرونا/کووید 19 بالاخره فیلم‌برداری The Batman ادامه پیدا می‌کند. هرچند شوربختانه برخلاف ۲۵ درصد اول که در لوکیشن‌های واقعی فیلم‌برداری شد، ۷۵ درصد باقی‌مانده‌ی فیلم در استودیو فیلم‌برداری می‌شود. سازندگان می‌خواهند تاریخ اکران فیلم دیگر تأخیر نخورد و به همین خاطر با افزایش بودجه، The Batman بیشتر از برنامه‌های اولیه روی CGIها تکیه خواهد کرد؛ تا پروژه بتواند زودتر وارد فاز فیلم‌برداری شود و با انجام این کار در فضای بسته، خطر کمتری برای اعضای تیم ساخت فیلم ایجاد کند.

تصاویر غیررسمی از پشت صحنه فیلم The Batman دی سی و برادران وارنر با نمایش بازیگر بدل بتمن سوار بر موتور

بسیاری از مخاطبان از طراحی لباس خفاش گاتهام در فیلم The Batman رضایت دارند

شاید اکنون The Batman به مرحله‌ای رسیده باشد که بتوانیم تصاویر لورفته از پشت صحنه‌ی آن و تریلر این فیلم را ببینیم و این‌گونه با ظاهر کامل بتمن رابرت پتینسون آشنا شویم. ولی همان‌گونه که از جدول زمانی بالا پیدا است، این فیلم برای سال‌ها به طرز دیوانه‌واری درگیر بی‌برنامگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مجدد بود. حتی فیلم‌نامه‌ی آن هم با گذر زمان چند بار تغییر کرد و درنهایت نوشته‌ای از آب درآمد که متفاوت با فیلم‌نامه‌ی اصلی بود. فیلم «بتمن» بن افلک ظاهرا قرار بود با درجه‌ی سنی بزرگ‌سال ساخته و اکران شود. تازه مهم‌ترین آنتاگونیست آن فیلم Deathstroke با نقش‌آفرینی جو منگنیلو بود که طی حضوری کوتاه در انتهای Justice League و درون یک سکانس که به ملاقات با لکس لوتر ارتباط داشت، مخاطب با وی آشنا شد.

لوگو فیلم The Batman با نقاشی خفاشی روی نوشته قرمز قرارگرفته بر بک گراند سیاه

گمانه‌زنی‌های انجام‌شده راجع به داستان The Batman

شایعاتی متعدد می‌گویند که The Batman برای طراحی برخی از پایه و اساس‌های فیلم‌نامه‌ی خود تحت تاثیر کمیک Batman: Year One فرانک میلر است

The Batman به بروس وین جوانی می‌پردازد که چند ماه از تبدیل شدن او به بتمن می‌گذرد. این فیلم براساس آن‌چه در تریلر نخست دیدیم، با الهام از برخی آثار رازآلود معروف دنیای هنر هفتم همچون «هفت» خلق شده است و می‌خواهد فضایی کارآگاهی داشته باشد. البته ریوز اعلام کرد که در بازنویسی آخر فیلم‌نامه کمی هم به آن اکشن اضافه کرد تا مخاطبان بتوانند هنگام دیدن اثر مورد بحث، تجربه‌ی سینمایی ابرقهرمانی بهتری داشته باشند. از آن‌جایی که پتینسون قبل از آغاز فیلم‌برداری اثر مشغول یادگیری جیوجیتسو (jiu-jitsu) شد، به احتمال زیاد The Batman سکانس‌های اکشن متعددی با محوریت نبردهای تن به تن دارد. نمونه‌ای از این مدل مبارزات هم در اولین تریلر فیلم دیده شد و خیلی‌ها را سر حال آورد!

اما در هر حالت باتوجه‌به اینکه این فیلم قطعا آنتاگونیست‌هایی همچون کت‌وومن، ریدلر و پنگوئن را خواهد داشت و حتی برخی شایعه‌ها به حضور مد هتر (Mad Hatter) در آن اشاره می‌کنند، ما اکنون دو نکته را درباره‌ی فیلم ریوز می‌فهمیم؛ نخست آن که اثر مورد بحث احتمالا فیلمی شلوغ و پرشده از نبردهای گوناگون بتمن در مقابل چند دشمن مختلف خود است و دوم اینکه قطعا باتوجه‌به همین اطلاعاتِ اندکِ رسیده به مخاطبان می‌توان گمانه‌زنی درباره‌ی اقتباس شدن فیلم‌نامه‌ی آن از روی برخی داستان‌های محبوب روایت‌شده در کمیک‌های معروف را آغاز کرد.

با همه‌ی این‌ها باید در ادامه‌ی راه از هفت کمیک معروف کارآگاهی بتمن گفت که به دلایل گوناگون شانس قابل توجهی برای مورد اقتباس قرار گرفتن در The Batman دارند. تازه ما می‌دانیم دی سی دنیای فیلم The Batman را در سال‌های آتی با چند فیلم و سریال گسترش خواهد داد. پس شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور نه فقط یکی از آن‌ها که چند مورد از این داستان‌های محبوب روایت‌شده در دنیای کتاب‌های کامیک، توسط ریوز و پتینسون روی پرده‌های نقره‌ای بروند.

تصویر کمیک و انیمیشن بتمن هاش با صورت باندپیچ شده

Hush

از بین داستان‌های مدرن قدرتمند روایت‌شده در دنیای کامیک‌های بتمن، Hush بدون شک یکی از بهترین‌ها است. این قصه دقیقا مثل فیلم The Batman به قاتلی اسرارآمیز می‌پردازد و تعداد زیادی از شخصیت‌های معروف دی سی در آن حضور دارند. آنتاگونیست اصلی Hush قاتلی با چهره‌ی باندپیچی‌شده است که کسی از هویت او آگاه نیست و بتمن تنها باید گاه و بی‌گاه با افراد کشته‌شده توسط وی رو‌به‌رو شود. به بیان بهتر اگر یک داستان آماده‌ی اقتباس در جهان کتاب‌های کمیک باشد که می‌تواند فیلمی درگیرکننده و همزمان شلوغ و پرشده از کاراکترهای مختلف مثل The Batman بسازد، همین کامیک است. راستی Hush نه‌تنها قابلیت‌های زیادی برای بازی کردن با داستان خود را به مت ریوز می‌دهد، بلکه تمرکز زیادی هم روی روابط کت‌وومن و بتمن دارد و شاید بتواند از این نظر فضای خاصی را در فیلم او خلق کند. بالاخره مخاطبان هم از روی تریلر این‌طور برداشت کردند که سلینا کایل در The Batman دشمن دائمی بتمن نیست و با او متحد می‌شود.

در عین بالا بودن پتانسیل اقتباس از روی Hush باید پذیرفت که مخصوصا باتوجه‌به برخی کمبودهای جدی انیمیشن آن، خلق فیلمی در حد و اندازه‌ی این کامیک به‌شدت چالش‌برانگیز به نظر می‌آید

خفاش گاتهام در کمیک بتمن مشغول مبارزه با چندین و چند نفر

The Court of Owls

بتمن در اتاق ساعت با علامت جغد روی دیوار

وقتی دی‌سی در سال ۲۰۱۱ میلادی و در ادامه‌ی مسیر پیشرفت سری کامیک‌های New 52، بتمن ریبوت‌شده‌ی خود را معرفی کرد، همه‌چیز آرام‌آرام منجر به شکل‌گیری روایتی حماسی و گسترده شد که The Court of Owls نامیده می‌شود. بتمن در این داستان می‌فهمد که اصلا گاتهام را طوری که فکر می‌کرد، نمی‌شناسد. از سال‌ها قبل از افتادن سایه‌ی خفاش روی در و دیوارهای این شهر، محفلی مخفی به اسم Court of Owls از دل سایه‌ها مشغول حکومت بر گاتهام بوده است. باتوجه‌به اینکه بخش قابل توجهی از داستان گفته‌شده به تلاش‌های بتمن برای یافتن سرنخ‌های مرتبط با محفل می‌گذرد و ریوز هم فضای فیلمش را کارآگاهی می‌خواند، The Court of Owls قطعا می‌تواند داستان خوبی برای اقتباس شدن توسط وی باشد.

اگر مت ریوز و شرکت برادران وارنر بخواهند یک چندگانه‌ی سینمایی بسازد، The Court of Owls با دنباله‌های گوناگونی همچون Batman Eternal و Batman: Endgame همه‌ی موارد لازم را در اختیارشان می‌گذارد. اما حقیقت این است که نقطه‌ی اوج این قصه در لحظه‌ی رویارویی شخصی بتمن با آنتاگونیستی بسیار خاص و متفاوت با انتظارات اکثر افراد رقم می‌خورد و شاید در فیلمی که انقدر پرشده از آنتاگونیست‌های دیگر دی‌سی و شخصیت‌های معروف متعدد است، نتوان زمان لازم را برای پرداخت صحیح او پیدا کرد.

روی کارت ارسال‌شده برای بتمن توسط ریدلر در نخستین تریلر The Batman، نقاشی یک جغد به چشم می‌خورد

البته The Court of Owls و Hush هر دو از یک مشکل دیگر هم رنج می‌برند که می‌تواند شانس استفاده‌ی The Batman از آن‌ها را کاهش دهد؛ این داستان‌های معروف و محبوب به‌تازگی مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. به بیان واضح‌تر از یک طرف بازی Gotham Knights اقتباس کامل از The Court of Owls و همه‌ی سری‌های اصلی و فرعی آن است و از طرف دیگر شرکت برادران وارنر مدتی قبل اقتباس انیمیشنی بلند Hush را تقدیم مخاطبان کرد. خلصه این داستان‌ها به‌تازگی در مدیوم‌های پرمخاطب و خارج از کتاب‌های کامیک روایت شده‌اند. در نتیجه برخی افراد باور دارند که بعید به نظر می‌رسد که The Batman با چسبیدن بیش از اندازه به آن‌ها شانس خود برای دیده شدن به‌عنوان اثری ویژه، پرمخاطب و لایق تماشا شدن توسط همگان را حتی اندکی کاهش دهد.

بتمن در تاریکی شب گاتهام داخل داستان کمیک

The Long Halloween

خالق داستان Hush قبل از آفریدن آن یک حماسه‌ی دیگر را هم با محوریت بتمن روایت کرده بود؛ The Long Halloween که فضایی نوآرگونه داشت و گاتهام را به‌عنوان محل روی دادن یک قتل پراهمیت مرموز می‌شناخت. این داستان نیز به مانند Hush قاتلی ناشناس به اسم Holiday Killer را در مقام یکی از کاراکترهای مهم خود دارد؛ شخصی که در هر تعطیلات مهم یک قربانی جدید را به دنیای مرده‌ها می‌فرستد.

در The Long Halloweenهمزمان با تلاش کاپیتان جیم گوردون، بتمن و هاروی دنت برای پاک کردن گاتهام، یک جنگ گسترده و تخریب‌کننده بین فالکون (شخصیتی که در Batman Begins، تام ویلکینسون او را بازی می‌کرد) و یکی از خانواده‌های خلافکار معروف دیگر شهر تن می‌گیرد. جالب‌تر آن که بتمن درون این داستان برای یافتن قاتل مرموز با جوکر، مترسک، کت‌وومن و برخی شخصیت‌های دیگر هم روبه‌رو می‌شود و The Long Halloween از این نظر قصه‌ای شلوغ به حساب می‌آید.

راستی در The Long Halloween هم مثل آن‌چه از The Batman شنیده‌ایم، بتمن مشغول تلاش برای یافتن جایگاه خود در دنیا، آشنایی بیشتر با گاتهام و طی کردن ماه‌های آغازین دوران تبدیل شدن به خفاش شب‌های گاتهام است. راستی باتوجه‌به ادامه یافتن داستان بلند این کامیک در Dark Victory، اقتباس از «هالووین طولانی» هم می‌تواند به ریوز فرصت ساخت چند فیلم را بدهد.

بتمن در کمیک های کلاسیک و قدیمی

The Case of the Chemical Syndicate

بازی نویسندگان مختلف با داستان The Case of the Chemical Syndicate در طول سال‌ها بعضا به نتایج جذابی منجر شده است

چه می‌شود اگر The Batman تا جای ممکن به عقب بازگردد و به‌معنی واقعی کلمه نخستین داستان روایت‌شده با حضور این کاراکتر را به تصویر بکشد؟ The Case of the Chemical Syndicate همان قصه‌ای است که نخستین بار در شماره‌ی ۲۷ سری Detective Comics و در سال ۱۹۳۹ میلادی، مخاطب را با شخصیتی به اسم بتمن آشنا کرد. قصه‌ی این کامیک از جایی کلید می‌خورد که پس از کشته شدن یک انسان به خاطر چاقو خوردن، اثر انگشت فرزند او روی چاقوی ضارب پیدا می‌شود. بتمن تازه‌کار که می‌خواهد قاتل را پیدا کند، بعد از انجام تحقیقات به سه مظنون نهایی می‌رسد که همگی وابسته به یک تشکیلات خاص با نام Apex Chemical هستند. قطعا این داستان انقدر بلند، پرمحتوا و حتی جذاب نیست که یک فیلم کامل را شکل بدهد.

اما The Case of the Chemical Syndicate در جهانی جریان دارد که درونش بتمن واقعا نه یک ابرقهرمان مشغول مبارزه با خلافکارها که یک کارآگاه است. The Batman می‌تواند با چند سکانس و طی چند دقیقه این داستان را تعریف کند تا هم به اصلی‌ترین ریشه‌های کاراکتر ادای احترام کرده باشد و هم نشان بدهد که چه‌قدر همان‌گونه که کارگردانش می‌گوید، به وجهه‌ی کارآگاهی این ابرقهرمان توجه دارد.

مرد خفاشی در کمیک قرمز و سیاه بتمن

City of Crime

یکی از عناصر سازنده‌ی مهم City of Crime افتتاحیه‌ی تلخی است که شکست بتمن در کمک به فردی خاص و رویارویی سنگین وی با مرگ ۶ نفر را نشان می‌دهد

اگر The Batman می‌خواهد یک منبع اقتباس الهام‌گرفته از نوآرها، رازآلود و قوی داشته باشد، City of Crime حکم یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها را دارد؛ یک ماجرای دیگر با محوریت درگیری خفاش با یک پرونده‌ی قتل پیچیده. بااین‌حال مهم‌ترین ویژگی City of Crime موردی نیست جز آن که در عین حضور داشتن چند دشمن شناخته‌شده در این داستان، پایه و اساس آن بر پایه‌ی موشکافی شخصیت بروس وین/بتمن بنا شده است.

وقتی با یک داستان شلوغ و پرکاراکتر طرف باشیم که تمرکز واضحی روی صحبت درباره‌ی شرایط اقتصادی بد و نابرابری‌های دنیا دارد، تمرکز روی کاراکتر اصلی بسیار مهم است. زیرا اگر داستان شخصیت اصلی را جدی بگیرد و موشکافی کند، می‌تواند در فرمی حساب‌شده توجه زیادی به هیچ‌کدام از شخصیت‌های منفی نداشته باشد. این‌گونه شاید بتوان از روی آن اقتباسی شلوغ ساخت که می‌داند از هر کاراکتر چه می‌خواهد و در شخصیت‌پردازیِ به اندازه‌ی تک‌تک آن‌ها موفق می‌شود. اصلا راستش را بخواهید، تریلر فیلم The Batman هم دقیقا این احساس را به من داد که اثر مورد بحث چنین فیلم‌نامه‌ای دارد.

City of Crime شاید با گروه خونی یک فیلم عامه‌پسند بلاک‌باستر پرفروش با درجه‌ی سنی PG-13 (توصیه‌شده به افراد بالای ۱۳ سال) جور درنیاید، اما اگر مت ریوز می‌خواست همان‌گونه که دی‌سی ادعا می‌کند یک فیلم بتمن‌محور واقعا متفاوت و مخصوص به خود را بسازد، برای وی و تیمش یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است. تازه رنگ‌آمیزی‌های غالبا قرمز و سیاه این قصه در جهان کمیک هم با نورپردازی قرمز و سیاهی که در ویدیو آزمایشی The Batman و لوگو آن دیدیم، جور درمی‌آید. آیا The Batman یک فیلم با درجه‌ی سنی بزرگ‌سال/R است که City of Crime واقعا یکی از منابع اقتباس آن محسوب می‌شود؟ تنها گذر زمان پاسخ این پرسش را می‌دهد.

گاتیک/گوتیک در کمیک بتمن مقابل برج ساعت و کنار خفاش ها

Gothic

گرنت موریسن را به جرئت می‌شود یکی از تاثیرگذارین افراد روی شکل‌گیری بتمن و رسیدن او به جایگاه امروزی خود دانست. از بین آثار او با اینکه Gothic معروف‌ترین، محبوب‌ترین یا بهترین کامیک بتمن‌محور موریسن نیست، اما این قصه‌ی بسیار خوب به‌شدت با الگوهای مد نظر ریوز برای ساخت The Batman هماهنگی دارد. این داستان دشمن جدیدی به اسم Mr. Whisper را معرفی می‌کند که با روش‌های غیرعادی برخی افراد مهم شهر گاتهام را می‌کشد؛ طوری که به خاطر کارهای توقف‌ناپذیر او بتمن مجبور به محافظت از بعضی از جنایتکارهای شهر هم می‌شود. ماجرا نیز از جایی عجیب‌تر جلوه می‌کند که بروس وین می‌فهمد احتمالا این فرد را مدت‌ها قبل و در دوران مدرسه دیده است.

Gothic میزان درک مخاطب از ترومای ریشه‌دوانده در وجود بروس از زمان بچگی را افزایش می‌دهد و اقتباس سینمایی آن می‌تواند فیلمی شخصی و هم‌ذات‌پندارانه را تقدیم مخاطب کند. همچنین کامیک مورد اشاره تحت تاثیر فیلم‌های نوآر بوده است و همین آن را گزینه‌ای متناسب با توصیفات ریوز از The Batman می‌سازد. البته در این بین نباید از یاد برد که مت ریوز گفته است هرگز به ماجرای تبدیل شدن بروس وین به بتمن نمی‌پردازد. درحالی‌که تقریبا همواره صحبت جدی درباره‌ی تجربه‌های کودکی یا نوجوانی این کاراکتر به توضیح بهتر و دقیق‌تر مسیر طی‌شده توسط وی برای دریافت لقب مرد خفاشی مربوط می‌شوند.

نقاشی سیاه و سفید خفن بتمن در کمیک Batman دی سی

The Black Mirror

اسکات اسنایدر پیش از آن که با نقش داشتن در سری New 52 و داستان The Court of Owls تبدیل به چهره‌ی محبوب کامیک‌دوست‌ها شود، با The Black Mirror (قصه‌ای از قصه‌های بتمن؛ نه آن سری بازی ویدیویی شناخته‌شده و نه آن سریال معروف آنتولوژی) توانایی‌های خود را به رخ کشید. در این داستان که گاهی مخاطب باید آن را از زوایای دید متفاوتی دنبال کند، بتمن روبه‌روی دلال‌های بازار سیاه، افراد مرتبط با بدترین دشمنان و اتفاقاتی به‌خصوص و گره‌خورده به خانواده‌ی گوردون قرار می‌گیرد.

خالقان The Black Mirror یک پسر کم سن‌وسالِ معرفی‌شده در کمیک Batman: Year One و کم‌وبیش فراموش‌شده را برداشتند و با The Black Mirror از وی یک روان‌پریش خطرناک مخصوص گاتهام ساختند. همچنین برخلاف تمامی موارد دیگر معرفی‌شده در این مقاله، The Black Mirror نه بروس وین که دیک گریسون را در جایگاه بتمن دارد.

البته اگر تیم سازنده‌ی The Batman واقعا مشتاق به اقتباس The Black Mirror باشند و اصلا هم نخواهند فیلم خود را مرتبط با دیک گریسون کنند، با کمی زحمت به سراغ الگوبرداری صحیح از همین داستان برای قصه‌ی بروس وین می‌روند.


منبع IGN زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده