// پنجشنبه, ۸ اسفند ۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

مت ریوز، کارگردان فیلم‌هایی همچون «جنگ برای سیاره میمون‌ها» (War for the Planet of the Apes) در سال ۲۰۲۱ میلادی فیلم The Batman با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون در جایگاه بروس وین را تحویل مخاطبان خواهد داد.

مت ریوز

DCEU (دنیای گسترش‌یافته/سینمایی دی سی یا همان DC Extended Universe) پس از آن که فهمید تلاش برای اجرای دوباره‌ی برنامه‌های سازنده‌ی دنیای سینمایی مارول با برنداشتن برخی گام‌های برداشته‌شده توسط کوین فایگی و تیم او نمی‌تواند منجر به طی شدن راه چندساله در طول یک شب شود، آرام‌آرام به سمت ساخت فیلم‌هایی حرکت کرد که عملا فقط از نظر اسمی درون یک جهان سینمایی یکسان قرار می‌گیرند. عملکرد قابل قبول Man of Steel، ضعف انکارناپذیر Batman v Superman: Dawn of Justice و درنهایت فاجعه‌ای فراموش‌ناشدنی به اسم Justice League (هشتگ ReleasetheSnyderCut) کاری کردند که حتی کسی نتواند به این زودی‌ها به ساخت فیلمی شلوغ با حضور چند ابرقهرمان شدیدا معروف در DCEU فکر کند. این فیلم‌ها همه‌ی پیش‌زمینه‌های لازم برای خداحافظی همیشگی بن افلک از نقش بروس وین/بتمن و قرار گرفتن آینده‌ی سوپرمن و اجرا شدن یا نشدن دوباره‌ی این کاراکتر توسط هنری کویل درون شرایطی نامشخص و نه‌چندان مثبت را فراهم کردند. در همین حین بلایی به اسم Suicide Squad هم بر سر سینما نازل شد که آن هم در کنسل کردن وجود چند شخصیت حاضر و قرارداد چند بازیگر قرارگرفته در DECU موفق بود. از فهرست بازیگرها و شخصیت‌های مهمی که درون این فیلم‌ها حضور داشتند، فقط واندر وومن با بازی گل گدوت و آکوامن با نقش‌آفرینی جیسون موموآ آن هم به خاطر داشتن فیلم‌های مستقل نسبتا خوب و موفق به‌معنی واقعی کلمه جان سالم به در بردند و اکنون انتظار اکران قسمت دوم فیلم‌های خود را می‌کشند. هرچند که همزمان با محو شدن ددشات با بازی ویل اسمیت، هارلی کوئین با اجرای مارگو رابی و تعداد اندکی از کاراکترهای کمترشناخته‌شده‌ی فیلم Suicide Squad هم هنوز با همان بازیگرهای سابق اصطلاحا زنده هستند؛ البته صرفا برای حضور در فیلم‌های جمعی کم‌وبیش فرعی همچون The Suicide Squad جیمز گان در سال ۲۰۲۱ میلادی و Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (یا برای فروش بیشتر، Harley Quinn: Birds of Prey) که شکست جدی و واضح آن در گیشه نشان داد DCEU هنوز تا رسیدن به ثبات و موفقیت واقعی فاصله‌ی زیادی دارد.

دی سی

پس منهای تمامی موارد نام‌برده و فلش با بازی ازرا میلر که آینده‌دار بودن یا نبودن او در سال ۲۰۲۲ میلادی و با اکران فیلم The Flash به کارگردانی اندی موشیاتی یعنی سازنده‌ی دو فیلم ترسناک جذاب It و It Chapter Two مشخص خواهد شد، دی‌سی فقط چند فیلم تاییدشده‌ی دیگر دارد؛ Black Adam با بازی دواین راک جانسون و Shazam! 2 که به خاطر موفقیت نسبی فیلم Shazam ساخته می‌شوند، پروژه‌های ظاهرا کم‌اهمیت‌تری همچون DC Super Pets و فیلم مستقل Batgirl و درنهایت The Batman مت ریوز. از این‌جا به بعد دیگر ما صرفا با فیلم‌هایی سر و کار داریم که اسم آن‌ها را شنیده‌ایم، حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی اکران نخواهند شد و اگر واقع‌گرا باشیم، حتی با نیم‌نگاهی به چند سال فعالیت DCEU نمی‌توانیم فعلا ساخته شدن آن‌ها را قطعی بدانیم.

ظاهرا مت ریوز برای ساخت The Batman بیش از تمام نویسندگان و کارگردان‌های DCEU از سوی استودیو آزادی عمل داشته است

The Batman به احتمال بسیار زیاد نسبت به تمام اتفاقات رخ‌داده و شخصیت‌های حذف‌شده و باقی‌مانده در DCEU مطلقا بی‌توجه خواهد بود. البته دیگر فیلم‌ها و دنباله‌های تاییدشده در DCEU نیز اکنون در وضعیتی قرار دارند که می‌خواهند با برقراری ارتباط‌های بسیار اندک و حداقلی با فیلم‌های دیگر دنیای گسترش‌یافته‌ی دی‌سی قصه بگویند یا در بهترین حالت اندکی با قسمت/قسمت‌های پیشین خود در ارتباط باشند. بالاخره موفق‌ترین فیلم اقتباسی DC در دوران پسا-سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) از همه نظر «جوکر» (Joker) بوده است؛ تنها فیلم سینمایی آن‌ها در این دوران که اصلا در DCEU جایی ندارد و کاملا مستقل از دیگر آثارشان جلو رفت. پس در این شرایط عجیب نیست که اکثر ساخته‌های مورد بحث رویکرد بی‌توجهی نسبی به DCEU و صرفا یدک کشیدن نام آن تا اطلاع ثانوی را دنبال کنند. ولی تفاوت فیلم The Batman به نویسندگی و کارگردانی مت ریوز آن است که ظاهرا به شکلی Jokerگونه هیچ ارتباطی با فیلم‌های دیگر دی‌سی ندارد و می‌خواهد خودش آغازکننده‌ی کار خود باشد. آیا در صورت موفقیت فیلم‌های گوناگون دی‌سی در سال‌های آتی از جمله The Batman همه‌ی این شخصیت‌ها در فیلم‌های چندشخصیته و مرتبط با یکدیگر هم دیده می‌شوند؟ احتمالا. آیا The Batman با فیلم‌های اکران‌شده پیش از خود هیچ ارتباطی خواهد داشت؟ نه.

شاید نتوان انکار کرد که اصلی‌ترین دلیل قرار گرفتن بیشتر The Batman در مرکز بعضی توجهات ویژه نسبت به تمام تولیدات پخش‌شده و در حال ساخت DCEU آن است که درصد قابل توجهی از آدم‌ها به موفقیتش از جهات گوناگون امید دارند. این یعنی درحالی‌که بحث اصلی همگان راجع به فیلم‌های بعدی دی‌سی روی میزان موفقیت یا شکست احتمالی آن‌ها از نظر مالی سوار شده است، The Batman مت ریوز حکم آن تک‌فیلم تاییدشده‌ی این جهان سینمایی را پیدا کرده است که خیلی‌ها می‌گویند شاید و فقط شاید هم خوب بفروشد و هم واقعا چه از نظر بینندگان و چه از نظر منتقدها لیاقت دریافت صفت عالی را به چنگ بیاورد. علت اصلی شکل‌گیری این جنس از انتظارات هم کارنامه‌ی خود آقای کارگردان است. مت ریوز این فیلم را همراه‌با دیلن کلارک تهیه‌کنندگی می‌کند، همراه‌با متسون تاملین نوشت و درنهایت به‌تنهایی کارگردانی خواهد کرد. این فیلم‌ساز ۵۴ساله که فعالیت‌های متفاوتی در مدیوم‌های سینما و تلویزیون داشته است، کارنامه‌ی کم فراز و نشیبی ندارد که در آن نتوان آثار متوسط، آثار ضعیف و آثاری ناشناخته را پیدا کرد. ولی وی در طول فعالیت حرفه‌ای خود دو کار انجام داده است که بعضی را به آینده‌ی کاری او به‌شدت امیدوار می‌کنند؛ اول کارگردانی و خلق فیلم بسیار خوب و متفاوت Cloverfield، محصول سال ۲۰۰۸ میلادی در همکاری با جی. جی. آبرامز و دوم نجات سه‌گانه‌ی جدید Planet of the Apes بعد از تحویل گرفتن قسمت دوم آن. Rise of the Planet of the Apes فیلم ویژه‌ای نبود اما Dawn of the Planet of the Apes که کارگردانی آن را در ماه‌های پایانی و طی فرصتی بسیار اندک به مت ریوز سپردند، فیلم بسیار بسیار خوبی شد. سپس اعتماد همگان به او افزایش پیدا کرد و ریوز در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست قسمت سوم سه‌گانه‌ی جدید «سیاره‌ی میمون‌ها» را که War for the Planet of the Apes نامید می‌شد، نه فقط با کارگردانی که این بار با نویسندگی و کارگردانی خود به روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد؛ یک فیلم سینمایی عالی که هم در گیشه به موفقیت نسبی رسید، هم هنوز حکم بهترین ساخته‌ی ریوز تا به امروز را دارد و هم یکی از بهترین آثار سینمایی بلند سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

اکنون نیز خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که فیلم The Batman وی بالاخره چگونه از آب درمی‌آید؛ اثری که مطابق شنیده‌ها برخلاف تمامی محصولات تولیدشده و حتی در حال ساخت DCEU، ریوز با آزادی کامل و بدون درنظرگرفتن هیچ‌گونه دستور صادرشده از سوی استودیو پروسه‌ی ساخت آن را به پایان خواهد برد.

بتمن

فهرست بازیگرها/شخصیت‌های فیلم The Batman

با اینکه هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی فیلم‌نامه‌ی The Batman در دسترس نیست، مخاطبان کم‌وبیش می‌دانند که طی دقایق آن قرار است با چه شخصیت‌هایی روبه‌رو شوند. این وسط تعداد زیادی از اعضای گروه بازیگران فیلم هم یا رسما معرفی شده‌اند یا انقدر شایعه‌های زیادی به حضور آن‌ها در نقش‌هایی مشخص اشاره دارند که تقریبا کسی به قطعیت نسبی نقش‌آفرینی‌شان درون فیلم جدید ریوز شک نمی‌کند. پس قبل از هر چیز حالا که سازنده‌ی اصلی اثر را شناختیم، بهتر است نگاهی به بازیگرها و از آن مهم‌تر، شخصیت‌های The Batman داشته باشیم.

بتمن

کمیسر جیمز گوردون با بازی جفری رایت

جفری رایت که مخاطبان او را بیشتر به خاطر بازی خوبش در سریال پیچیده و خاص Westworld، مینی‌سریال تحسین‌شده‌ی Angels in America و فیلم Casino Royale یعنی آغازکننده‌ی مسیر جیمز باند دنیل کریگ در سینما به یاد می‌آورند، یکی از بازیگران رسمی‌شده‌ی فیلم Tha Batman است. جفری رایت به‌عنوان یکی از انتخاب‌های نسبتا بحث‌برانگیز تیم سازنده‌ی اثر در حالی جیمز گوردون جدید سینما خواهد بود که هنوز خیلی‌ها افرادی همچون گری اولدمن را در این نقش فراموش نکرده‌اند و همین او را زیر ذره‌بین‌ها قرار می‌دهد. هرچند که باتوجه‌به صحبت‌های مطرح‌شده بر سر انتخاب بازیگر نقش زن گربه‌ای در فیلم جدید مت ریوز، انتخاب جفری رایت هرچه که باشد، بحث‌برانگیزترین حرکت تیم سازنده در تشکیل تیم نقش‌آفرین‌های اثر نیست.

گربه

سلینا کایل/کت‌وومن با بازی زوئی کراویتز

مطابق اخبار پررنگ‌شده طی چند ماه اخیر، تا چند ماه رقابتی چهارنفره برای کسب نقش کت‌وومن در فیلم The Batman جریان داشت؛ رقابتی بین آنا د آرماس، الا بالینسکا، ایزا گونزالس و زوئی کراویتز. درنهایت هم کراویتز که پیش‌تر درون انیمیشن The LEGO Batman Movie در نقش زن گربه‌ای صداگذاری کرده بود، این کاراکتر را به دست آورد و موفق به شکست دادن سه نفر دیگر شد. مخاطبان او را با فیلم‌هایی همچون Mad Max: Fury Road و X-Men: First Class به یاد می‌آورند (؟) و البته که سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» (Fantastic Beasts) نقش به‌سزایی در به شهرت رساندن نسبی وی داشته‌اند. حالا باید چندین و چند ماه صبر کرد و دید که آیا جنس بازی‌ها و ظاهر او با کت‌وومن جور درمی‌آیند یا نه. هرچند که شایعه‌هایی کم‌رنگ و احتمالا بی‌اساس هم هستند که می‌گویند در این فیلم فقط می‌توان سلینا کایل را در فرم عادی او به‌عنوان یک انسان دید و زن گربه‌ای هرگز در ساخته‌ی ریوز دیده نمی‌شود.

ریدلر

ادوارد نشتون/ریدلر با بازی پل دینو

پس از آن که شرکت برادران وارنر در تلاش برای راضی کردن جونا هیل به نقش‌آفرینی در جایگاه ریدلر درون فیلم The Batman شکست خورد، به سرعت همه‌ی صحبت‌ها از رسیدن فرصت بازی به‌جای این کاراکتر به پل دینو خبر دادند؛ بازیگر خوب و در نوع خود کاربلد فیلم‌هایی همچون There Will Be Blood و Prisoners که شاید کمتر کسی انتظار داشت او را در یک فیلم ابرقهرمانی ببیند.

پنگوئن

اسوالد چسترفیلد کابلپات/پنگوئن با بازی کالین فارل

همزمان با خبر رسیدن از تلاش‌های جاش گد برای به دست آوردن نقش پنگوئن و پخش شدن شایعه‌های اندکی که به احتمال اجرا شدن این کاراکتر توسط جک بلک اشاره می‌کردند، ناگهان همگان از قطعیت بازی کالین فارل، بازیگر فیلم‌هایی مانند Total Recall و In Bruges در The Batman به‌جای چسترفیلد کابلپات گفتند. از آن‌جایی که آخرین نفراتی که پنگوئن را برای سینماروها به تصویر کشیدند، دنی دویتو و تیم برتون بودند، فارل و ریوز کار راحتی برای پشت سر گذاشتن آن نسخه‌ی سینمایی این کاراکتر ندارند. راستی فارغ از تمامی این صحبت‌ها شاید ندانید که در سال ۲۰۰۲ میلادی ولفگانگ پترسن می‌خواست فیلمی به اسم Batman vs. Superman را به روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد و در این پروژه‌ی کنسل‌شده که هرگز به پایان نرسید و ما هرگز آن را نخواهیم دید، قرار بود شخص کالین فارل نقش پنگوئن را بازی کند!

اندی سرکیس

آلفرد پنی‌ورث با بازی اندی سرکیس

اندی سرکیس را اکثر ما به خاطر بازی‌های CGIمحور فوق‌العاده در نقش‌هایی همچون گالوم (Gollum) درون سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the Rings) پیتر جکسون و سزار درون سه‌گانه‌ی «سیاره‌ی میمون‌ها» به کارگردانی شخص مت ریوز می‌شناسیم. اما او طی چند سال اخیر هم شروع به کارگردانی کرده است و هم دارد به همگان نشان می‌دهد که خارج از جهان پنهان بودن پشت جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری هم می‌تواند ارائه‌کننده‌ی نقش‌آفرینی‌هایی دیدنی باشد. به همین خاطر تقریبا همه می‌دانستیم که مت ریوز بازیگر شماره‌یک مهم‌ترین فیلم خود تا به امروز را از یاد نمی‌برد و قطعا در The Batman جایی برای وی پیدا خواهد کرد. از ماه‌ها قبل هم شایعه‌ی قرارگیری او در نقش خدمتکار و شاید مشاور باهوش و خاص بروس وین در فیلم The Batman مطرح شد و درنهایت چند هفته‌ی قبل ریوز شخصا این خبر را تایید کرد. حالا باید دید در دنیایی که سینماروهایش آلفردِ خوش‌جلوه‌ی جرمی آیرونز را دیده‌اند و آلفرد پنی‌ورث پیچیده و ماندگار مایکل کین را می‌شناسند، اندی سرکیس بین اجراکنندگان این کاراکتر در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد.

جان تورتورو

کارمین فالکون با بازی جان تورتورو

باتوجه‌به حضور ریدلر، کت‌وومن و پنگوئن در این فیلم، بتمن در The Batman دشمنان کمی ندارد. اما از آن‌جایی که ظاهرا فیلم مت ریوز شلوغ‌تر از انتظارات اولیه‌ی بعضی تماشاگرها است، کارمین فالکون با اجرای جان تورتورو هم به این جمع اضافه می‌شود. او که هم سابقه‌ی حضور در فیلم‌های هنری عالی همچون The Big Lebowski برادران کوئن و Do the Right Thing اسپایک لی و هم سابقه‌ی بازیگری در بلاک‌باسترهای پرفروش نه‌چندان سطح بالایی چون The Transformers را دارد، در تازه‌ترین ساخته‌ی سینمایی بلند ریوز نقش این رئیس گروهی از خلافکارهای گاتهام و یکی از دشمنان شوالیه‌ی شنل‌پوش را بازی می‌کند.

رابرت پتینسون

بروس وین/بتمن با بازی رابرت پتینسون

نخستین بار در پنجمین ماه سال ۲۰۱۹ میلادی شایعه‌هایی پخش شدند که خبر از تبدیل شدن پتینسون به بتمن جدید سینما می‌دادند و تنها گذر چند هفته لازم بود تا این شایعه‌ها حکم اخبار رسمی را پیدا کنند. پتینسون که پیش‌تر فقط به خاطر بازی در Cosmopolis، فیلم Remember Me و سری فیلم‌های Twilight شناخته می‌شد، طی سال‌های اخیر با Good Time برادران سفدی، The Lighthouse رابرت اگرز و High Life کلر دنی خود را وارد مسیر تازه‌ای کرد. او انقدر به‌دنبال پروژه‌های مستقل ارزشمند گشت و برای بازی در آن‌ها جنگید که نگاه همگان به خود را تغییر داد. پایان قسمتی از این مسیر و شاید نقطه‌ی آغاز جدید کارنامه‌ی سینمایی او نیز درنهایت همان‌جایی رقم خورد که توانست بازیگر فیلم Tenet شود.

مطابق شنیده‌ها از چند هفته قبل از معرفی رسمی او به‌عنوان بتمن فیلم مت ریوز، انتخاب‌های برادران وارنر برای این نقش به پتینسون و نیکلاس هولت، بازیگر فیلم‌هایی چون X-Men: First Class محدود شده بودند. اما پس از آن که فیلم‌ساز محبوب مت ریوز، رابرت پتینسون را به‌عنوان یکی از دو بازیگر اصلی فیلم جدید خود «تنت» (TENƎꓕ) معرفی کرد، مطابقه گفته‌ها استودیوی سازنده به مراتب سریع‌تر از حالت عادی تصمیم قطعی را گرفت و فرصت پوشیدن لباس فرشته‌ی نجات گاتهام را تحویل وی داد. رابرت پتینسون که می‌گوید به بازی به‌جای هیچ ابرقهرمانی غیر از بتمن کوچک‌ترین علاقه‌ای ندارد، این‌چنین شوالیه تاریکی را توصیف می‌کند:

بتمن از نظر اخلاقی فرد ایده‌آلی نیست. او پسر طلایی و قهرمان بی‌عیب نیست؛ تقریبا برخلاف همه‌ی کاراکترهای کمیک‌بوکی معروف دیگر. سادگی خاصی در جهان‌بینی او وجود دارد اما این چشم‌انداز به طرز خاصی در زندگی و داستان‌های او پیاده می‌شود. همین هم کاری می‌کند که تو بتوانی وی را در محدوده‌ی فکری و احساسی به‌خصوصی بازی کنی و به نمایش بگذاری.

علاوه‌بر تمامی افراد نام‌برده، جیمی لاوسون تازه فارغ‌التحصیل‌شده در The Batman نقش کاراکتری کلیدی به اسم Bella Reál را بازی می‌کند؛ کاراکتری که یکی از کاندیدهای رسیدن به جایگاه شهردار گاتهام است. پیتر سارسگارد هم که چند سال پیش او را در فیلم بسیار خوب An Education، محصول سال ۲۰۰۹ میلادی دیدیم، در تازه‌ترین اثر سینمایی کارگردان War for the Planet of the Apes پا در کفش‌های یکی از نماینده/وکیل‌های ناحیه‌ای شهر گاتهام به اسم Gil Colson می‌گذارد؛ شخصیتی که اهل مبارزه با بی‌عدالتی‌های جریان‌یافته درون این شهر است. همچنین باتوجه‌به گزارش‌هایی که خبر از جریان داشتن بعضی از سکانس‌های فیلم در مکان‌هایی مانند تیمارستان Arkham می‌دهند و شایعه‌هایی که به الهام گرفتن این فیلم از سری بازی‌های Batman: Arkham اشاره کرده‌اند، عجیب نیست اگر فهرست شخصیت‌ها و بازیگرهای The Batman طی ماه‌های آتی حتی شلوغ‌تر از وضعیت فعلی هم به نظر بیاید.

کمیک بتمن

تاریخ اکران The Batman

فیلم تازه‌ی مت ریوز حتی در زمانی‌که قرار بود با فیلم‌نامه و بازی و به کارگردانی بن افلک و در حس‌وحالی تاریک‌تر ساخته شود، The Batman نام داشت. اما برخلاف اسم اثر که هیچ تغییری نکرد، حالا تاریخ اکران آن به مراتب دیرتر از محدوده‌ی زمانی اعلام‌شده توسط دی‌سی در نزدیک به پنج سال قبل است. اکنون گفته می‌شود The Batman بیست‌وپنجم ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی (جمعه، ۴ تیر سال ۱۴۰۰ خورشیدی) اکران خواهد شد. ولی باتوجه‌به سابقه‌ی دی‌سی در ایجاد تاخیرات کوتاه و بلند گوناگون در زمان اکران فیلم‌هایی همچون Batman v Superman و Wonder Woman 1984، تا وقتی که به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی به این تاریخ نزدیک نشویم، اطمینان داشتن از تغییرناپذیری آن سخت خواهد بود. هرچند که وضعیت تولیدی فعلی اثر نشان می‌دهد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، The Batman می‌تواند تا چهارم تیر ۱۴۰۰ آماده‌ی اکران باشد.

شاید جالب باشد که بدانید عده‌ای می‌گویند که یکسان بودن نام این فیلم با سریال انیمیشنی پخش‌شده از سال ۲۰۰۴ میلادی به هیچ عنوان اتفاقی نیست. چرا که مطابق دانسته‌های ما The Batman به مانند آن سریال روی یک بروس وین نسبتا جوان که در سال‌ها و حتی شاید ماه‌های آغازین فعالیت خود به‌عنوان یک ابرقهرمان است، تمرکز دارد. درون کتاب‌های کامیک و طی این دوره‌ی زمانی بارها مردم گاتهام شوالیه‌ی ناجی خود را دقیقا با عبارت The Batman صدا می‌زدند؛ نیرویی ناشناخته برای آن‌ها که هر شب به مبارزه‌ی فساد و جنایت‌ها می‌رفت.

فیلم The Batman

زمان پخش شدن اطلاعات بیشتر، تصاویر رسمی، تیزرها و تریلرهای The Batman

تا لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله غیر از ویدیوی آزمایشی کوتاهی که به شکلی محتاطانه رابرت پتینسون را با لباس بتمن فیلم The Batman نشان می‌دهد، هیچ تصویر، پوستر، تیزر یا تریلر رسمی از ساخته‌ی جدید ریوز پخش نشده است. باتوجه‌به آن که پروسه‌ی فیلم‌برداری اثر مورد بحث از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی کلید خورد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن طرفداران می‌توانند انتظار تماشای یک تیزر بسیار کوتاه و اختصاصی از آن در کامیک‌کان سن‌دیگو را داشته باشند که هرگز هم راه خود را به اینترنت پیدا نمی‌کند. بعد از آن هم شاید بتوان در اواخر تابستان سال ۱۳۹۹ خورشیدی تیزری کوتاه، آنلاین و محدود از فیلم را دید و سپس تا اواخر پاییز همان سال یعنی ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی انتظار دیدن نخستین تریلر رسمی اثر را کشید. تا آن زمان هم احتمالا تمامی اطلاعات ما به شایعه‌ها و تئوری‌پردازی‌های طرفداران محدود می‌شوند. چرا که تقریبا امکان ندارد تا قبل از پخش اولین تریلر اثر سازندگان بی‌دلیل به انتشار اطلاعات درباره‌ی آن بپردازند.

باتوجه‌به ویدیوی آزمایشی بسیار کوتاه پخش‌شده که مخاطبان را به یاد سریال Daredevil هم انداخت و بخش کوتاهی از موسیقی متن رسمی The Batman را به گوش آن‌ها رساند، این فیلم در طراحی لباس علاوه‌بر کامیک‌ها به سری بازی‌های Batman: Arkham هم نیم‌نگاهی داشته است

یکی از همین تئوری‌ها به ما می‌گویند که باتوجه‌به همان ویدیوی آزمایشی بسیار کوتاه، بروس وین در The Batman با الهام از بعضی کمیک‌ها نشان خفاش روی سینه‌ی خود را با استفاده از دو نیم کردن همان سلاحی ساخته است که پدر و مادرش با شلیک آن به قتل رسیدند. در حقیقت او با این کار می‌خواهد همزمان ترسش از خفاش‌ها را به ترس دشمنان تبدیل کند و صد البته نشان دهد که بدترین لحظه‌ی زندگی خود را از یاد نمی‌برد و اصلا از همین خاطره‌ی دهشتناک خویش برای طراحی نشانش استفاده کرده است. راستی برخی طرفداران هم پیش‌بینی می‌کنند که نام‌های اعلام‌شده برای دو کاراکتر ظاهرا اورجینالی که توسط لاوسون و سارسگارد (بازیگر فیلم‌هایی همچون Black Mass جانی دپ) بازی می‌شوند، دروغی هستند و صرفا می‌خواهند طرفداران را از آشنایی بیشتر با فیلم‌نامه‌ی اثر دور نگه دارند. به بیان بهتر شایعه‌ای وجود دارد که می‌گوید سارسگارد همان دو چهره/هاروی دنت را در The Batman به تصویر می‌کشد و لاوسون نیز درون این فیلم وظیفه‌ی اجرای نقش باربارا گوردون/بت‌گرل را دارد.

بتمن

فیلم The Batman در گذر سال‌ها

ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۵ میلادی: اولین صحبت‌ها از نوشته، کارگردانی و بازی شدن فیلم The Batman توسط بن افلک شنیده می‌شوند. در این زمان گفته می‌شد که جف جانز همراه‌با افلک فیلم‌نامه‌ی اثر را می‌نویسد.

مارچ سال ۲۰۱۶ میلادی: پروسه‌ی نگارش فیلم‌نامه‌ی افلک به پایان رسید. جانز در این زمان می‌گفت که شاید فیلم تکی بتمن با داستان قرارگرفته در پس آن لباس تخریب‌شده‌ی رابین که در فیلم Batman v Superman دیده می‌شد، ارتباط داشته باشد.

آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی: مدیر اجرایی شرکت برادران وارنر رسما اعلام کرد که استودیو قصد ساخت فیلم تکی شخصیت بتمن با نقش‌آفرینی و کارگردانی بن افلک را دارد.

می سال ۲۰۱۶ میلادی: جرمی آیرونز هم تایید کرد که در The Batman بن افلک حضور دارد و مجددا نقش آلفرد پنی‌ورث را ایفا می‌کند.

اوت سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک نخستین ویدیوی آزمایشی فیلم با نمایش پوشیده شدن لباس Deathstroke توسط بازیگر این نقش در اثر او یعنی جو منگنیلو را پخش کرد.

اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک رسما تایید کرد که اسم فیلم جدید او همان‌گونه که تمام شایعه‌ها ادعا می‌کردند، The Batman خواهد بود.

دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی: افلک تایید می‌کند که مطابق برنامه‌ها فیلم‌برداری The Batman در بهار سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و فیلم احتمالا در سال ۲۰۱۸ میلادی روی پرده‌های نقره‌ای خواهد رفت.

ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی: افلک از کارگردانی فیلم کنار می‌کشد اما اعلام می‌کند که همچنان بازیگر نقش بتمن و یکی از تهیه‌کننده‌های The Batman است. سپس کریس تریو، فیلم‌نامه‌نویس برنده‌ی جایزه‌ی اسکار برای نوشتن نسخه‌ای تازه از فیلم‌نامه‌ی The Batman به پروژه می‌پیوندد.

فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ میلادی: پس از انتشار گزارش‌هایی که به مشکلات گوناگون پیش‌آمده در مسیر تولید فیلم و مجبور شدن بن افلک به کنار گذاشتن کارگردانی و نویسندگی The Batman اشاره می‌کردند، مت ریوز قرارداد خود برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی اثر را امضا می‌کند. زمان آغاز پروسه‌ی تولید فیلم هم ناگهان تا تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۱۸ میلادی عقب می‌افتد تا ریوز نخست فرصت پایان دادن کامل به مراحل ساخت War for the Planet of the Apes را داشته باشد.

اوت سال ۲۰۱۸ میلادی: پس از یک سکوت مطلق طولانی، ریوز در یک پنل درون انجمن منتقدان تلویزیونی درباره‌ی The Batman حرف می‌زند. او اعلام می‌کند که این فیلم ماجرای تبدیل شدن بروس وین به شوالیه‌ی تاریکی را روایت نخواهد کرد و قصه‌ی آن از جایی شروع می‌شود که وی از قبل تبدیل به بتمن شده است. همچنین ریوز در همین پنل برای نخستین بار می‌گوید که The Batman بیشتر حس‌وحال فیلم‌های نوآر را دارد.

ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹ میلادی: پس از ماه‌های شایعه‌پراکنی، بالاخره شرکت برادران وارنر اعلام می‌کند که بن افلک به‌صورت کامل از پروژه‌ی آفرینش فیلم The Batman جدا شده است و هیچ نقشی در ساخت آن ندارد.

می سال ۲۰۱۹ میلادی: رابرت پتینسون به‌صورت رسمی به‌عنوان بازیگر نقش بتمن در فیلم معرفی می‌شود.

سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: گزارش‌ها از آغاز مذاکرات شرکت برادران وارنر با جفری رایت و جونا هیل می‌گویند؛ جفری رایت برای اجرای نقش کمیسر گوردون و جونا هیل برای نقش‌آفرینی به‌جای یکی از دو کاراکتر پنگوئن و ریدلر.

اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی: انتخاب زوئی کراویتز برای نقش سلینا کایل، پل دینو برای نقش ریدلر و جفری رایت برای نقش کمیسر گوردون به‌صورت رسمی تایید می‌شود.

نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: ریوز تایید می‌کند که اندی سرکیس آلفردِ فیلم جدید او است و جان تورتورو در این اثر نقش کارمین فالکون را ایفا می‌کند.

دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی: پیتر سارسگارد به‌صورت رسمی قرارداد خود برای بازی در نقش کاراکتری مرموز در فیلم The Batman را امضا کرد؛ شخصیتی که طرفداران هنوز باور دارند همان هاروی دنت است.

ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی: مت ریوز اولین تصویر از پشت صحنه‌ی فیلم‌برداری The Batman را پخش می‌کند و در همین حین تایید می‌شود که کالین فارل در اثر تازه‌ی او وظیفه‌ی ایفای نقش کاراکتر پنگوئن را برعهده دارد.

فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی: مت ریوز ویدیوی آزمایشی کوتاهی با محوریت نمایش رابرت پتینسون در لباس بتمن خود درون فیلم The Batman را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد و بن افلک از این می‌نویسد که رفتار دائما رئیس‌مآبانه‌ی استودیو، شرایط کاری بسیار بد و فشارهای روحی و فکری واردشده به او باعث جدایی وی از DCEU شدند.

بتمن

ویدیوها و تصاویر رسمی و غیررسمی منتشرشده تا این لحظه نشان می‌دهند که بسیاری از مخاطبان از طراحی لباس خفاش دوست‌داشتنی گاتهام در فیلم The Batman رضایت دارند

شاید اکنون The Batman به مرحله‌ای رسیده باشد که بتوانیم تصاویر لورفته از پشت صحنه‌ی آن را ببینیم و این‌گونه با ظاهر کامل بتمن رابرت پتینسون آشنا شویم، ولی همان‌گونه که از تقویم‌سازی بالا پیدا است، این فیلم برای سال‌ها به طرز دیوانه‌واری درگیر بی‌برنامگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مجدد بود. حتی فیلم‌نامه‌ی آن هم با گذر زمان چند بار تغییر کرد و درنهایت چیزی بسیار متفاوت با آن‌چه که در ابتدا توسط افلک خلق شده بود و امکان داشت فیلمی با درجه‌ی سنی بزرگسال را بسازد، از آب درآمد. اصلا مهم‌ترین آنتاگونیست آن فیلم Deathstroke با نقش‌آفرینی جو منگنیلو بود که حتی طی حضوری کوتاه در انتهای Justice League و درون یک سکانس که به ملاقاتش با لکس لوتر ارتباط داشت، مخاطب با وی آشنا شد. اما هم‌اکنون ما با فیلمی سر و کار داریم که نه‌تنها رویدادهای حاضر در آن پس از Justice League رخ نمی‌دهند و در گاتهامِ دهه‌ی نود میلادی جریان دارند، بلکه به‌جای Deathstroke هم از حداقل دو و حداکثر شش آنتاگونیست کاملا متفاوت با او بهره می‌برد. از آن‌جایی که مت ریوز مدت‌ها قبل گفت که The Batman بخشی از DCEU است و مطابق اطلاعات داده‌شده به ما والدینِ بروس وینِ بن افلک در سال ۱۹۸۱ میلادی کشته شدند، تئوری خاصی که ادعا کرد بتمن رابرت پتینسون در حقیقت نسخه‌ی جوانی همان بتمن بن افلک است، انقدرها هم پربیراه به نظر نمی‌رسد. ولی فعلا تا زمانی‌که حرفی خلاف تصورات اکثر مخاطبان زده نشده است، باید باور کنیم که The Batman حداقل شخصیت بتمن و اطرافیان او را در DCEU ریبوت می‌کند و اصلا کاری به شوالیه‌ی تاریکی بن افلک و مواردی از آن دست ندارد.

شوالیه تاریکی

گمانه‌زنی‌های انجام‌شده راجع به داستان The Batman

شایعه‌هایی متعدد می‌گویند که The Batman برای طراحی برخی از پایه و اساس‌های فیلم‌نامه‌ی خود تحت تاثیر کمیک Batman: Year One فرانک میلر است

The Batman به بروس وین جوانی می‌پردازد که چند ماه از تبدیل شدن او به بتمن می‌گذرد و ظاهرا با الهام از برخی آثار رازآلود معروف دنیای هنر هفتم می‌خواهد فضایی کارآگاهی داشته باشد. البته ریوز اعلام کرد که در بازنویسی آخر فیلم‌نامه کمی هم به آن اکشن اضافه کرده است تا مخاطبان بتوانند هنگام دیدن اثر مورد بحث تجربه‌ی سینمایی ابرقهرمانی بهتری داشته باشند. از آن‌جایی که پتینسون قبل از آغاز فیلم‌برداری اثر مشغول یادگیری جیوجیتسو (jiu-jitsu) شد، به احتمال زیاد The Batman سکانس‌های اکشن متعددی با محوریت نبردهای تن به تن دارد. اما در هر حالت باتوجه‌به اینکه این فیلم قطعا آنتاگونیست‌هایی همچون کت‌وومن، ریدلر و پنگوئن را خواهد داشت و حتی برخی شایعه‌ها به حضور مد هتر (Mad Hatter) در آن اشاره می‌کنند، ما اکنون دو نکته را درباره‌ی فیلم ریوز می‌فهمیم؛ نخست آن که اثر مورد بحث احتمالا فیلمی شلوغ و پرشده از نبردهای گوناگون بتمن در مقابل چند دشمن مختلف خود است و دوم اینکه قطعا باتوجه‌به همین اطلاعاتِ اندکِ رسیده به مخاطبان می‌توان گمانه‌زنی درباره‌ی اقتباس شدن فیلم‌نامه‌ی آن از روی برخی داستان‌های محبوب روایت‌شده در کمیک‌های معروف را آغاز کرد. مخصوصا به این خاطر که گفته می‌شود The Batman اصلا برخلاف سه‌گانه‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ آن‌چنان میلی به اورجینال جلوه کردن در بسیاری بخش‌ها ندارد.

با همه‌ی این‌ها باید در ادامه‌ی راه از هفت کمیک معروف کارآگاهی بتمن گفت که به دلایل گوناگون شانس قابل توجهی برای مورد اقتباس قرار گرفتن در The Batman دارند. تازه از آن‌جایی که در صورت موفقیت جدی این فیلم از زوایای گوناگون، ساخته شدن دنباله‌هایی برای آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور نه فقط یکی از آن‌ها که چند موردشان در داستان‌های بتمن ریوز و پتینسون روی پرده‌های نقره‌ای بروند.

بتمن

Hush

از بین داستان‌های مدرن قدرتمند روایت‌شده در دنیای کامیک‌های بتمن، Hush بدون شک یکی از بهترین‌ها است. این قصه به قاتلی اسرارآمیز می‌پردازد و تعداد زیادی از قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌های معروف جهان داستان‌های شوالیه تاریکی در آن حضور دارند. آنتاگونیست اصلی Hush قاتلی با چهره‌ی باندگیری‌شده است که کسی از هویت او آگاه نیست و بتمن تنها باید گاه و بی‌گاه با افراد کشته‌شده توسط وی رو‌به‌رو شود. به بیان بهتر اگر یک داستان آماده‌ی اقتباس در جهان کتاب‌های کمیک باشد که می‌تواند فیلمی درگیرکننده و همزمان شلوغ و پرشده از کاراکترهای مختلف مثل The Batman بسازد، همین کامیک است. راستی Hush نه‌تنها قابلیت‌های زیادی برای بازی کردن با داستان خود را به مت ریوز می‌دهد، بلکه تمرکز زیادی هم روی روابط کت‌وومن و بتمن دارد و شاید بتواند از این نظر فضای خاصی را در فیلم او خلق کند.

در عین بالا بودن پتانسیل اثر اقتباس‌شده از روی Hush باید پذیرفت که مخصوصا باتوجه‌به برخی کمبودهای جدی انیمیشن ساخته‌شده از روی آن، خلق فیلمی در حد و اندازه‌ی این کامیک به‌شدت چالش‌برانگیز به نظر می‌آید

خفاش

The Court of Owls

بتمن

وقتی دی‌سی در سال ۲۰۱۱ میلادی و در ادامه‌ی مسیر پیشرفت سری کامیک‌های New 52 بتمن ریبوت‌شده‌ی خود را معرفی کرد، همه‌چیز آرام‌آرام منجر به شکل‌گیری روایتی حماسی و گسترده شد که The Court of Owls نامیده می‌شود. بتمن در این داستان می‌فهمد که اصلا گاتهام را طوری که فکر می‌کرد، نمی‌شناسد و در حقیقت از سال‌ها قبل از افتادن سایه‌ی شوالیه تاریکی روی در و دیوارهای این شهر، محفلی مخفی به اسم Court of Owls از دل سایه‌ها مشغول حکومت بر آن بوده است. باتوجه‌به اینکه بخش قابل توجهی از داستان گفته‌شده به تلاش‌های بتمن برای یافتن سرنخ‌های مرتبط با محفل می‌گذرد و ریوز هم فضای فیلمش را کارآگاهی می‌خواند، The Court of Owls قطعا می‌تواند داستان خوبی برای اقتباس شدن توسط وی باشد. اگر مت ریوز و شرکت برادران وارنر بخواهند یک چندگانه‌ی سینمایی بسازد، The Court of Owls با دنباله‌های گوناگونی همچون Batman Eternal و Batman: Endgame همه‌ی موارد لازم را در اختیارشان می‌گذارد. اما حقیقت این است که نقطه‌ی اوج این قصه در لحظه‌ی رویارویی شخصی بتمن با آنتاگونیستی بسیار خاص و متفاوت با انتظارات اکثر افراد رقم می‌خورد و شاید در فیلمی که انقدر پرشده از آنتاگونیست‌های دیگر دی‌سی و شخصیت‌های معروف متعدد است، نتوان زمان لازم را برای پرداخت صحیح او پیدا کرد.

البته The Court of Owls و Hush هر دو از یک مشکل دیگر هم رنج می‌برند که می‌تواند شانس استفاده‌ی The Batman از آن‌ها را کاهش دهد؛ به‌تازگی مورد اقتباس قرار گرفتن. به بیان واضح‌تر از یک طرف گفته می‌شود که بازی ویدیویی عظیم و جدید WB Games Montréal با اقتباس کامل از The Court of Owls و همه‌ی سری‌های اصلی و فرعی آن خلق شده است و از طرف دیگر شرکت برادران وارنر چند ماه قبل اقتباس انیمیشنی بلند Hush را تقدیم مخاطبان کرد. به عبارت بهتر هر دوی این داستان‌ها به‌تازگی در مدیوم‌های پرمخاطب خارج از کتاب‌های کامیک تحت اقتباس قرار گرفته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که The Batman با چسبیدن بیش از اندازه به آن‌ها شانس خود برای دیده شدن به‌عنوان اثری ویژه، پرمخاطب و لایق تماشا شدن توسط همگان را حتی اندکی کاهش دهد.

شوالیه تاریکی

The Long Halloween

خالق داستان Hush قبل از آفریدن آن یک حماسه‌ی دیگر را هم در دنیای بتمن روایت کرده بود؛ The Long Halloween که فضایی به‌شدت نوآرگونه داشت و گاتهام را به‌عنوان محل روی دادن یک قتل پراهمیت مرموز نگاه می‌کرد. این داستان نیز به مانند Hush قاتلی مرموز به اسم Holiday Killer را در مقام یکی از کاراکترهای مهم خود دارد؛ شخصی که در هر تعطیلات مهم یک قربانی جدید را به دنیای مرده‌ها می‌فرستد.

در The Long Halloweenهمزمان با تلاش کاپیتان جیم گوردون، بتمن و هاروی دنت برای پاک کردن گاتهام، یک جنگ گسترده و تخریب‌کننده بین فالکون (شخصیتی که در Batman Begins، تام ویلکینسون او را بازی می‌کرد) و یکی از خانواده‌های خلافکار معروف دیگر شهر تن می‌گیرد. جالب‌تر آن که بتمن درون این داستان برای یافتن قاتل مرموز با جوکر، مترسک، کت‌وومن و برخی شخصیت‌های دیگر هم روبه‌رو می‌شود و The Long Halloween از این نظر قصه‌ای شلوغ به حساب می‌آید.

راستی در The Long Halloween هم مثل آن‌چه از The Batman شنیده‌ایم، بتمن مشغول تلاش برای یافتن جایگاه خود در دنیا، آشنایی بیشتر با گاتهام و طی کردن ماه‌های آغازین دوران تبدیل شدنش به خفاش شب‌های گاتهام است. باتوجه‌به ادامه یافتن داستان بلند این کامیک در Dark Victory، اقتباس از «هالووین طولانی» هم می‌تواند به ریوز فرصت ساخت چند فیلم را بدهد.

بتمن

The Case of the Chemical Syndicate

بازی نویسندگان مختلف با داستان The Case of the Chemical Syndicate در طول سال‌ها بعضا به نتایج جذابی منجر شده است

چه می‌شود اگر The Batman تا جای ممکن به عقب بازگردد و به‌معنی واقعی کلمه نخستین داستان روایت‌شده با حضور این کاراکتر را به تصویر بکشد؟ The Case of the Chemical Syndicate همان قصه‌ای است که نخستین بار در شماره‌ی ۲۷ سری Detective Comics و در سال ۱۹۳۹ میلادی مخاطب را با شخصیتی به اسم بتمن آشنا ساخت. قصه‌ی این کامیک از جایی کلید می‌خورد که پس از کشته شدن یک انسان به خاطر چاقو خوردن، اثر انگشت فرزند او روی چاقوی ضربه‌زننده پیدا می‌شود. ولی بتمن تازه‌کار که می‌خواهد قاتل را پیدا کند، بعد از انجام تحقیقات به سه مضمون نهایی می‌رسد که همگی وابسته به یک تشکیلات خاص با نام Apex Chemical هستند. قطعا این داستان انقدر بلند، پرمحتوا و حتی جذاب نیست که یک فیلم کامل را شکل بدهد. اما The Case of the Chemical Syndicate در جهانی جریان دارد که درونش بتمن واقعا نه یک ابرقهرمان مشغول مبارزه با خلافکارها که یک کارآگاه است. The Batman می‌تواند با چند سکانس و طی چند دقیقه این داستان را تعریف کند تا هم به اصلی‌ترین ریشه‌های کاراکتر ادای احترام کرده باشد و هم نشان بدهد که چه‌قدر همان‌گونه که کارگردانش می‌گوید، به وجهه‌ی کارآگاهی این ابرقهرمان توجه دارد.

مرد خفاشی

City of Crime

یکی از عناصر سازنده‌ی مهم City of Crime افتتاحیه‌ی تلخ آن است که به شکست بتمن در کمک به دختری مشکل‌دار و رویارویی سنگین وی با مرگ شش فرد دیگر می‌پردازد

اگر The Batman می‌خواهد یک منبع اقتباس الهام‌گرفته از نوآرها، رازآلود و قوی داشته باشد، City of Crime حکم یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها را برای سازندگان آن داشته است؛ یک ماجرای دیگر با محوریت درگیری خفاش با یک پرونده‌ی قتل پیچیده. بااین‌حال مهم‌ترین ویژگی City of Crime چیزی نیست جز آن که در عین حضور داشتن چند دشمن شناخته‌شده‌ی بتمن در این داستان، پایه و اساس آن بر پایه‌ی موشکافی شخصیت خود شوالیه تاریکی بنا شده است. به بیان بهتر وقتی با یک داستان شلوغ و پرکاراکتر طرف باشیم که تمرکز واضحی روی صحبت درباره‌ی شرایط اقتصادی بد و نابرابری‌های دنیا دارد و در فرمی حساب‌شده و جذب‌کننده به هیچ‌کدام از شخصیت‌ها به اندازه‌ی پروتاگونیست خود توجه نمی‌کند، شاید بتوان از روی آن اقتباسی شلوغ ساخت که می‌داند از کدام از کاراکترها چه می‌خواهد و در شخصیت‌پردازیِ دقیقا به اندازه‌ی تک‌تک آن‌ها موفق می‌شود. City of Crime شاید با گروه خونی یک فیلم عامه‌پسند بلاک‌باستر پرفروش با درجه‌ی سنی مثبت سیزده سال جور درنیاید اما اگر مت ریوز می‌خواست همان‌گونه که دی‌سی ادعا می‌کند یک فیلم بتمن‌محور واقعا متفاوت و مخصوص به خود را بسازد، برای وی و تیمش یکی از بهترین گزینه‌های روی میز به شمار می‌رود.

گاتیک/گوتیک

Gothic

گرنت موریسن را به جرئت می‌شود یکی از تاثیرگذارین افراد روی شکل‌گیری بتمن و رسیدن او به جایگاه امروزی خود دانست. از بین آثار او با اینکه Gothic معروف‌ترین، محبوب‌ترین یا بهترین کامیک بتمن‌محور موریسن نیست، اما این قصه‌ی بسیار خوب به‌شدت با الگوهای مد نظر ریوز برای ساخت The Batman هماهنگی دارد. این داستان دشمن جدیدی به اسم Mr. Whisper را معرفی می‌کند که با روش‌های غیرعادی برخی افراد مهم شهر گاتهام را می‌کشد؛ طوری که به خاطر کارهای توقف‌ناپذیر او بتمن مجبور به محافظت از بعضی از جنایتکارهای شهر هم می‌شود. ماجرا نیز از جایی عجیب‌تر جلوه می‌کند که بروس وین می‌فهمد احتمالا این فرد را مدت‌ها قبل و در دوران مدرسه دیده است.

Gothic درک مخاطب از ترومای ریشه‌دوانده در وجود بروس از زمان بچگی را افزایش می‌بخشد و اقتباس سینمایی آن می‌تواند فیلمی شخصی و هم‌ذات‌پندارانه را تحویل مخاطبان دهد. همچنین کامیک مورد اشاره تحت تاثیر فیلم‌های نوآر بوده است و همین می‌تواند آن را گزینه‌ای متناسب با توصیفات ریوز از The Batman کند. البته در این بین نباید از یاد برد که مت ریوز گفته است هرگز به ماجرای تبدیل شدن بروس وین به بتمن نمی‌پردازد و تقریبا همواره صحبت جدی درباره‌ی تجربه‌های کودکی این کاراکتر به توضیح بهتر و دقیق‌تر مسیر طی‌شده توسط وی برای دریافت لقب شوالیه تاریکی مربوط می‌شوند.

بتمن

The Black Mirror

اسکات اسنایدر پیش از آن که با نقش داشتن در سری New 52 و داستان The Court of Owls تبدیل به چهره‌ی محبوب کامیک‌دوست‌ها شود، با The Black Mirror (قصه‌ای از قصه‌های بتمن؛ نه آن سری بازی ویدیویی شناخته‌شده و نه آن سریال معروف آنتولوژی) توانایی‌های خویش را به رخ کشید. در این داستان که گاهی مخاطب باید آن را از زاویه‌های متفاوتی دنبال کند، بتمن روبه‌روی دلال‌های بازار سیاه، افراد مرتبط با بدترین دشمنان وی و اتفاقاتی به‌خصوص و گره‌خورده به خانواده‌ی گوردون قرار می‌گیرد. خالقان The Black Mirror یک پسر کم سن‌وسالِ معرفی‌شده در کمیک Batman: Year One و کم‌وبیش فراموش‌شده را برداشتند و با The Black Mirror از وی یک روان‌پریش خطرناک مخصوص گاتهام ساختند. همچنین برخلاف تمامی موارد دیگر معرفی‌شده در این مقاله، The Black Mirror نه بروس وین که دیک گریسون را در جایگاه بتمن دارد. البته اگر تیم سازنده‌ی The Batman واقعا مشتاق به اقتباس The Black Mirror باشند و اصلا هم نخواهند فیلم خود را مرتبط با دیک گریسون کنند، با کمی زحمت به سراغ بازنویسی همین داستان با بروس وین می‌روند.

منبع IGN زومجی

کاراکتر باقی مانده