نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۰

پرونده شکایت از بتسدا و احتمال تأخیر در نهایی شدن قرارداد خرید زنیمکس

بتسدا بر سر نحوه‌ی انتشار DLC بازی Fallout 4 با یک شکایت رسمی مواجه شده و این موضوع می‌تواند فرایند ثبت نهایی پرونده خرید زنیمکس توسط مایکروسافت را با تأخیر مواجه کند.

دادخواست جدیدی که علیه زنیمکس و استودیوهای بازی‌سازی بتسدا تنظیم شده، به سیزن پس بازی Fallout 4 که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ معرفی شده بود، مربوط می‌شود. بسته الحاقی این بازی که ابتدا با قیمت ۳۰ دلار عرضه شده و بعدها به ۵۰ دلار افزایش یافت، با وعده‌ی دسترسی به تمامی DLCهایی که تاکنون برای بازی ساخته شده منتشر شده بود. بااین‌حال، بتسدا در سال ۲۰۱۷ از مجموعه‌ی Creation Club رونمایی کرد؛ چیزی که توسط این شرکت به‌عنوان «یک مجموعه کامل از تمامی محتوای جدید Fallout 4 و Skyrim» توصیف شده بود.

محتوای این بسته توسط استودیوهای بازی‌سازی بتسدا و شرکای خارجی این شرکت تهیه شده بود و برای افرادی که قبلاً اقدام به خرید سیزن پس بازی کرده بودند، قابل دسترسی نبود. فیلیپو مارکینو و توماس گری، وکلای مسئول این شکایتنامه رسمی هستند که از شرکت The X-Law Group پیگیری این پرونده را برعهده دارند. در این دادخواست ادعا شده که خریداران سیزن پس این بازی باید به محتوای این DLC دسترسی داشته باشند.

سیزن پس بازی Fallout 4

درخواست رسمی این دادخواست در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ به ثبت رسیده و شامل اتهاماتی از قبیل نقض قرارداد، کسب درآمد ناعادلانه، اظهارات نادرست و سهل انگارانه و فریب یا کلاه‌برداری است. مارگارت اسکونت، مشاور بتسدا در امور حقوقی شرکت کلیه‌ی این اتهامات را رد کرده است.

این اتهام می‌تواند روند ثبت نهایی قرارداد خرید زنیمکس، شرکت مادر استودیوهای بازی‌سازی بتسدا توسط مایکروسافت را با مشکل روبه‌رو کند. مارکینو در گزارش به GamesBeat اظهار داشته که:

«کاری که قصد انجام آن را داریم، درخواست از دادگاه برای توقف روند ثبت قرارداد بین مایکروسافت و بتسدا برای برای تصاحب دارایی‌های این شرکت است. این کار در اصطلاح حقوقی به‌عنوان «اقدام برای صدور حکم مقدماتی» شناخته می‌شود.»

GamesBeat گزارش داد که روند رسیدگی به این پرونده ممکن است تا سال ۲۰۲۲ طول بکشد و خسارات وارده با درنظرگرفتن جرایم تنبیهی ممکن است حتی تا ۱.۱ میلیارد دلار هم برسد.

زنیمکس و استودیوهای بازی سازی ایکس باکس

مارکینو در ادامه‌ی اظهارات خود می‌گوید:

«اگر بخواهیم خیلی ساده این پرونده را توضیح دهیم باید گفت که بتسدا یک سیزن پس را به بازیکنان Fallout 4 به فروش رسانده و به خریداران وعده داده که به تمامی محتوای الحاقی این بازی که تاکنون یا از این پس برای آن منتشر شود دسترسی خواهند داشت. این درحالی است که چیزی خلاف این موضوع انجام گرفته است.»

«آن‌ها در ابتدا مقدار محدودی از محتوای بسته‌های الحاقی بازی را منتشر کرده و سپس موج دومی از این DLCها را برای آن عرضه کرده‌اند. اما اینبار تصمیم گرفتند تا نام آن را Creation Club گذاشته تا به‌نوعی تعریف آن را از DLC تغییر دهند. بنابراین باوجود اینکه به کاربران وعده داده بودند تا تمام چیزهایی که از این پس برای بازی می‌سازند را در اختیار آن‌ها قرار دهند، از عمل به وعده‌ی خود خودداری کردند. این کار به سود شرکت و به ضرر کاربران تمام شده و این همان جایی است که یک کار غیر قانونی صورت گرفته است. آن‌ها دروغ گفتند و از گیمرها پول اضافی دریافت کردند و با این کار درآمد بیشتری را کسب کردند.»

GamesIndustry از بتسدا درخواست کرده که در این خصوص اظهارنظر کند ولی تاکنون بیانیه‌ای مبنی‌بر این کار منتشر نشده است. نظر شما درباره مشکل جدیدی که بر سر راه تصاحب بتسدا توسط مایکروسافت قرار گرفته چیست؟


منبع gamesindustry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده