// چهار شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۰

نهایی شدن معامله‌ مایکروسافت با مالک بتسدا در گرو اتحادیه اروپا

تصمیم اتحادیه‌ی اروپا در خصوص مالکیت مایکروسافت بر زنیمکس به مرحله‌ی حساسی رسیده است. در ادامه با زومجی همراه باشد.

چندوقت پیش خبر رسید که اتحادیه‌ی اروپا قرار است در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) مشخص کند که آیا مالکیت مایکروسافت به زنیمکس قوانین رقابتی این اتحادیه را که به آنتی‌تراست مشهور است، نقض می‌کند یا خیر. آنتی‌تراست مجموعه قوانینی است که در کشورهای مختلف برای جلوگیری از کسب قدرت بیش از حد توسط شرکت‌های بزرگ و ایجاد انحصارگرایی وضع می‌شوند. دولت‌ها با وضع این قوانین درواقع می‌خواهند مطمئن ‌شوند که ادغام شرکت‌ها در یکدیگر باعث کم‌رنگ شدن رقابت بین آن‌ها و تمرکز قدرت در دست یک ابرشرکت نمی‌شود. قوانین آنتی‌تراست اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا جزو مهم‌ترین در دنیا هستند.

حال اتحادیه‌ی اروپا به‌تازگی بیانیه‌ای به‌دنبال درخواست اخیر مایکروسافت منتشر کرده است که در آن اشاره می‌شود مایکروسافت قصد دارد برای کسب مالکیت زنیمکس ازطریق یکی از زیرمجموعه‌های تازه‌تأسیس خود به نام Vault اقدام کند. EA نیز ظاهرا برای تصاحب Codemasters رویکرد مشابه‌ای را دنبال می‌کند.

در بیانیه‌ی اتحادیه اروپا می‌خوانیم: «کمیسیون مربوطه در بررسی‌های اولیه‌ی خود دریافته که معامله‌ی مذکور (مایکروسافت و زنیمکس) در چارچوب قوانین مربوط‌به ادغام شرکت‌ها قرار می‌گیرد (آن را نقض نمی‌کند). بااین‌حال، در مقطع کنونی تصمیم نهایی در خصوص تایید این معامله گرفته نشده است.»

لوگو شرکت های مایکروسافت و بتسدا

کمیسیون مذکور درحال‌حاضر از «ذی‌نفعان ثالث» دعوت کرده تا نظرات و دیدگاه‌های احتمالی خود را درخصوص این معامله ارائه دهند. نظرات آن‌ها قرار است تا قبل از تاریخ ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) به‌دست کمیسیون مذکور برسد. لازم به ذکر است که منظور از «ذی‌نفعان ثالث» افراد یا شرکت‌هایی است که معامله‌ی بین مایکروسافت و زنیمکس به‌طور غیرمستقیم بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

اتحادیه‌ی اروپا پس بررسی‌های اولیه‌ی خود می‌تواند معاملات مربوط‌به ادغام شرکت‌ها را تایید کند. با این وجود، اگر در خصوص مواردی از قرارداد بین دو شرکت نگرانی داشته باشد، این اختیار را دارد که دست به بررسی موشکافانه و همه‌جانبه بزند. در دهه‌ی میلادی اخیر اتحادیه‌ی اروپا جلوی ادغام شرکت‌های بزرگی را گرفته است. برای مثال، اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۱۳ درخواست ادغام شرکت حمل‌ونقل بزرگ آلمانی TNT با رقیب آمریکایی‌اش یعنی UPS را گرفت.

مایکروسافت برای اولین‌بار در سپتامبر ۲۰۲۰ از قصد خود برای مالکیت بر زنیمکس و بتسدا طی معامله‌ای ۷.۵ میلیارد دلاری خبر داد و گفت که انتظار دارد این معامله تا اوایل سال ۲۰۲۱ نهایی شود. درصورت تایید اتحادیه‌ی اروپا و الحاق زنیمکس و زیرمجموعه‌های آن به مایکروسافت، تعداد تیم‌های بازی‌سازی ردموندی‌ها از ۱۵ به ۲۳ افزایش پیدا می‌کند.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را درصورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده